...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Linfluencerzy policzeni

Linfluencers: policzono, kto się liczy na LinkedInie

Ratownik medyczny, były dyrektor w Ministerstwie Cyfryzacji i prezes spółki technologicznej – to oni dziś rządzą na polskim LinkedInie. Tak wynika z rankingu „Linfluencers”, którego twórcy pokusili się o przebadanie niemal 150 profili na portalu i wskazali po 10 najlepszych w 3 kategoriach.

Linfluencers to ranking osobowości polskiego LinkedIna, który bazuje na danych przeanalizowanych w listopadzie i grudniu 2022. Na ich podstawie organizatorzy rankingu wraz z 6-osobowa Kapitułą wyłonili twórców, którzy mają największy wpływ na społeczność LinkedIna.

Finalistów podzielono na trzy grupy.

1. Eksperci z Importu

To kategoria osób, które zbudowały silną markę osobistą poza LinkedInem i dopiero po jakimś czasie zdecydowały się na działalność na tej platformie. Efektywność ich treści na Linkedinie jest więc wynikiem nie tylko odpowiedniej tu komunikacji – ale też konsekwencją wcześniejszych działań np. na Facebooku, Instagramie, Twitterze, w Telewizji czy innych mediach.

W tej kategorii wygrał dr Maciej Kawecki, popularyzator technologii. Zaraz za nim uplasował się Szymon Szczęśniak, prezes firmy IT CodeTwo, a ostatni na podium jest Rafał Brzoska, szef Inpostu.

2. Liderzy z LinkedIna

To liderzy, którzy nie byli szeroko znani wcześniej, poza LinkedInem. To tutaj ich rozpoznawalność jest największa, to ten kanał stał się trampoliną dla ich rozpoznawalności i jest dla ich działań komunikacyjnych najważniejszy. Ich Marka Osobista „urodziła” się na LinkedInie.

Wygranym w tej grupie jest ratownik Karol Bączkowski, kolejne miejsce należy do marketingowca Marcina Malca, a trzecie zajął związany z transportem i logistyką Marcin Fidler

3. Mistrzowie wideo

To osoby, które budując rozpoznawalność na LinkedInieoparły swoje aktywności przede wszystkim na materiałach wideo. Nie oznacza to, że aby zakwalifikować się do tej kategorii wszystkie ich treści muszą mieć format wideo. Jednak powinien on wyraźnie być kluczowym elementem ich komunikacji.

Tu wygrał Szymon Szczęśniak, na drugim miejscu psycholożka Sylwia Królikowska, a stawkę zamyka prezenter telewizyjny Tomasz Kammel.

Pomysłodawczynią rankingu jest Barbara Krysztofczyk, szefowa agencji Krystal Point, która sama aktywnie działa na portalu, m.in. znalazła się w prestiżowym gronie TOP25 Mistrzyń LinkedIna magazynu Forems Women. „W tym roku jest 20-lecie LinkedIna na świecie i pomyślałam, że to świetny moment, by stworzyć mapę twórców, którzy mają największy wpływ na portalu. Mam nadzieję, że będzie to dobra podpowiedź dla osób, które chcą budować swoją rozpoznawalność na LinkedInie – od kogo warto się tego uczyć”.

Ciekawostki nt. LinkedIna w Polsce:
W Polsce jest około 5mln użytkowników
48,7% stanowią kobiety, 51,3% mężczyźni.
LinkedIn generuje 3x więcej konwersji niż Twitter i Facebook.
Na świecie najczęściej śledzonym profilem prywatnym jest Bil Gates

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polacy wybrali najlepsze restauracje w kraju na rekordowym festiwalu

Rekordowe 121 tysięcy Gości Restaurant Week miało do wyboru i oceny blisko 400 restauracji. Ten największy Plebiscyt restauracyjny w Polsce wyłonił zwycięskie restauracje, Kelnerów, Chefów i dania. W demokratycznym Plebiscycie o nagrodach decydują nie eksperci, ale Goście - aktywni amatorzy restauracyjnych doświadczeń i autorskiej kuchni. W klasyfikacji ogólnej na podium znalazły się kolejno restauracje Kucharze (Rzeszów), Bursztynowa (Warszawa) i Forum Kulinarne (Wrocław).

Goście oceniali restauracje w kilku kategoriach – przystawkę, danie główne, deser, obsługę oraz atmosferę. Wybrany został też najlepszy debiut oraz najpopularniejsza restauracja. W tej najbardziej obiektywnej platformie oceny restauracji w Polsce nagrody i wyróżnienia otrzymało w sumie 92 restauracje. Zwycięzcą ogólnopolskiego Plebiscytu Gości Restaurant Week została rzeszowska restauracja Kucharze. Na drugim miejscu znalazła się warszawska Bursztynowa Bistro, a trzecie miejsce na podium zajęło wrocławskie Forum Kulinarne.

Plebiscyt to świetny pomysł, ciekawa rywalizacja i dobra alternatywa, żeby pokazać, co się ma do zaoferowania. Jesteśmy dumni, że nasza restauracja została uznana przez festiwalowych Gości za najlepszą w kraju. Zależało nam, aby zarówno dania, jak również oprawa czy obsługa kelnerska złożyły się na piękne wspomnienia oraz stanowiły wyjątkowe przeżycie.

Chef restauracji “Kucharze” w Rzeszowie

Oprócz uznania ze strony Gości, restauracje otrzymają również atrakcyjne nagrody. Fundatorami nagród są firmy: Bon Vivant, Spomlek, Gastro Magic, Food Service, Wirtualna Polska, KukBuk, Nowości Gastronomiczne, FreeNow, Money.pl, Sznyt.pl oraz e-restauracja.com.

Oto ranking najlepszych restauracji w Polsce i w poszczególnych regionach:

WYNIKI OGÓLNOPOLSKIE

I MIEJSCE W POLSCE: Kucharze (Rzeszów)
NAGRODA: Voucher na audyt przedsiębiorstwa od Bon Vivant | „Bursztyn Szefa” – krąg sera Bursztyn (7 kg) od Spomlek | Prenumerata magazynu Food Service

II MIEJSCE W POLSCE: Bursztynowa Bistro (Warszawa)
NAGRODA: Publikacja na WP Kuchnia od Wp.pl | „Bursztyn Szefa” – krąg sera Bursztyn (7 kg) od Spomlek | Prenumerata magazynu Food Service

III MIEJSCE W POLSCE: Forum Kulinarne (Wrocław)
NAGRODA: Voucher na wypożyczenie sprzętu od Gastro Magic | „Bursztyn Szefa” – krąg sera Bursztyn (7 kg) od Spomlek | Prenumerata magazynu Food Service

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA W POLSCE: ZEST (Rzeszów)
NAGRODA: Publikacja na kukbuk.pl + e-booki od KUKBUKA | Prenumerata magazynu Food Service

NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE W POLSCE: Cztery Pory Roku (Poznań)
NAGRODA: Publikacja w magazynie Food Service | Prenumerata magazynu Food Service

NAJLEPSZY DESER W POLSCE: Wina Dajcie (Rzeszów)
NAGRODA: Publikacja w Nowościach Gastronomicznych | Prenumerata magazynu Food Service

NAJLEPSZA ATMOSFERA W POLSCE: Taki Pan Pstrąg (Łódź)
NAGRODA: Publikacja na e-restauracja.com | Voucher na przejazdy od FREE NOW | Prenumerata magazynu Food Service

NAJLEPSZA OBSŁUGA W POLSCE: Chopina 5 (Bielsko-Biała)
NAGRODA: zaproszenia na jesienny Restaurant Week i rabat na festiwalową prowizję na jesienną edycję od Restaurant Club | Prenumerata magazynu Food Service

NAJLEPSZY DEBIUT W POLSCE: U Kelnerów (Zabrze)
NAGRODA: Publikacja na Sznyt.pl

NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA W POLSCE: The Lobster House (Warszawa)
NAGRODA: Publikacja na Money.pl | Voucher na przejazdy od FREE NOW

WYNIKI REGIONALNE

BIAŁYSTOK

I MIEJSCE: Koku Sushi Antoniuk
II MIEJSCE: Kwestia Czasu
III MIEJSCE: Hampton by Hilton Białystok

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: Hampton by Hilton Białystok
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: Kwestia Czasu
NAJLEPSZY DESER: Koku Sushi Antoniuk
NAJLEPSZA ATMOSFERA: Lipcowy Ogród
NAJLEPSZA OBSŁUGA: Świętojańska 21
NAJLEPSZY DEBIUT: Koku Sushi Antoniuk
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: Kwestia Czasu

CZĘSTOCHOWA

I MIEJSCE: Ecru Restaurant & Caffe
II MIEJSCE: GRAND SLAM Restaurant&Lounge
III MIEJSCE: Gospoda Złoty Garniec

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: Ecru Restaurant & Caffe
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: GRAND SLAM Restaurant&Lounge
NAJLEPSZY DESER: Ecru Restaurant & Caffe
NAJLEPSZA ATMOSFERA: Gospoda Kwaśnica
NAJLEPSZA OBSŁUGA: Restauracja Kredens
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: Gospoda Złoty Garniec

KRAKÓW

I MIEJSCE: Halicka Eatery & Bar
II MIEJSCE: Papryczki 5
III MIEJSCE: Esterante

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: Del Papa Ristorante
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: Halicka Eatery & Bar
NAJLEPSZY DESER: EDO FUSION ASIAN CUISINE
NAJLEPSZA ATMOSFERA: William Rabbit & Co – Magic Spot
NAJLEPSZA OBSŁUGA: Esterante
NAJLEPSZY DEBIUT: Esterante
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: Halicka Eatery & Bar

LUBLIN

I MIEJSCE: Małe Indie
II MIEJSCE: Niepospolita
III MIEJSCE: 2 PI ER

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: Małe Indie
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: 2 PI ER
NAJLEPSZY DESER: Ansaldo – Lubhotel
NAJLEPSZA ATMOSFERA: Niepospolita
NAJLEPSZA OBSŁUGA: Bianco – Hotel Luxor
NAJLEPSZY DEBIUT: Sueño
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: 16 Stołów

ŁÓDŹ

I MIEJSCE: Taki Pan Pstrąg
II MIEJSCE: Arteria
III MIEJSCE: Ukryte Rzeki

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: Przędzalnia (Fabryka Wełny Hotel&SPA****)
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: Piwnica Łódzka
NAJLEPSZY DESER: Ukryte Rzeki
NAJLEPSZA ATMOSFERA: Taki Pan Pstrąg
NAJLEPSZA OBSŁUGA: Arteria
NAJLEPSZY DEBIUT: Ukryte Rzeki
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: Powidok

POZNAŃ

I MIEJSCE: Cztery Pory Roku
II MIEJSCE: Oregano and Wine
III MIEJSCE: Kura na Grzędzie

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: Kura na Grzędzie
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: Cztery Pory Roku
NAJLEPSZY DESER: Oregano and Wine
NAJLEPSZA ATMOSFERA: Do Środka
NAJLEPSZA OBSŁUGA: Pizzaioli
NAJLEPSZY DEBIUT: Pizzaioli
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: Cztery Pory Roku

RADOM

I MIEJSCE: Restauracja Prowincja (Przysucha)
II MIEJSCE: Pasja
III MIEJSCE: Bonito Sushi & Asian Food

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: Pasja
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: Restauracja Prowincja (Przysucha)
NAJLEPSZY DESER: Kraft Bistro
NAJLEPSZA ATMOSFERA: Bonito Sushi & Asian Food
NAJLEPSZA OBSŁUGA: PaTaThai – Radom
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: Kraft Bistro

RZESZÓW

I MIEJSCE: Kucharze
II MIEJSCE: Wina Dajcie
III MIEJSCE: ZEST

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: ZEST
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: Kucharze
NAJLEPSZY DESER: Wina Dajcie
NAJLEPSZA ATMOSFERA: Smacznego
NAJLEPSZA OBSŁUGA: Esencja
NAJLEPSZY DEBIUT: Esencja
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: Esencja

SILESIA

I MIEJSCE: Ważne Miejsce (Katowice)
II MIEJSCE: U Kelnerów (Zabrze)
III MIEJSCE: Chopina 5 (Bielsko-Biała)

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: Ważne Miejsce (Katowice)
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: ORSO (Knurów)
NAJLEPSZY DESER: BOSCO (Bielsko-Biała)
NAJLEPSZA ATMOSFERA: U Kelnerów (Zabrze)
NAJLEPSZA OBSŁUGA: Chopina 5 (Bielsko-Biała)
NAJLEPSZY DEBIUT: U Kelnerów (Zabrze)
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: KAKTUSY Kato Koncept Kulinarny (Katowice)

SZCZECIN

I MIEJSCE: Lokalna
II MIEJSCE: bAchus
III MIEJSCE: Palmyra

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: The Kitchen Meet & Eat
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: bAchus
NAJLEPSZY DESER: Palmyra
NAJLEPSZA ATMOSFERA: Lokalna
NAJLEPSZA OBSŁUGA: VA BANQUE
NAJLEPSZY DEBIUT: Lokalna
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: The Kitchen Meet & Eat

TRÓJMIASTO

I MIEJSCE: Luis Mexicantina (Gdynia)
II MIEJSCE: Fellini (Gdańsk)
III MIEJSCE: Vinegre (Gdynia)

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: Luis Mexicantina (Gdynia)
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: Villa Eva (Gdańsk)
NAJLEPSZY DESER: Vinegre (Gdynia)
NAJLEPSZA ATMOSFERA: Fellini (Gdańsk)
NAJLEPSZA OBSŁUGA: Fisherman (Sopot)
NAJLEPSZY DEBIUT: Luis Mexicantina (Gdynia)
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: Słona Woda (Sopot)

WARMIA I MAZURY

I MIEJSCE: Hotel Pirat (Olsztyn)
II MIEJSCE: Rukola
III MIEJSCE: Pierogi na widelcu (Olsztyn)

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: Hotel Pirat (Olsztyn)
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: Browar Warmia – Fish & Browar
NAJLEPSZY DESER: Rukola
NAJLEPSZA ATMOSFERA: Staromiejska 2.0 (Olsztyn)
NAJLEPSZA OBSŁUGA: Hotel Pirat (Olsztyn)
NAJLEPSZY DEBIUT: Rukola
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: Rukola

WARSZAWA

I MIEJSCE: Bursztynowa Bistro
II MIEJSCE: Koszykowa 47
III MIEJSCE: Aruba – Sophisticated Ribs Bar

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: Bursztynowa Bistro
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: Wolna Europa
NAJLEPSZY DESER: Frank – Winebar & Shop
NAJLEPSZA ATMOSFERA: ORZO people – music – nature Koneser
NAJLEPSZA OBSŁUGA: HOŻA Argentine Steakhouse
NAJLEPSZY DEBIUT: Altro Locale
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: The Lobster House

WROCŁAW

I MIEJSCE: Forum Kulinarne
II MIEJSCE: Pod Przykrywką
III MIEJSCE: Brusco

NAJLEPSZA PRZYSTAWKA: IDA kuchnia i wino
NAJLEPSZE DANIE GŁÓWNE: Dwór Polski
NAJLEPSZY DESER: Inndygo
NAJLEPSZA ATMOSFERA: Lwia Brama²
NAJLEPSZA OBSŁUGA: Forum Kulinarne
NAJLEPSZY DEBIUT: Pod Przykrywką
NAJPOPULARNIEJSZA RESTAURACJA: Do Sopotu Cocktails&Food


źródło: Restaurant Club

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najmniej poważane zawody w Polsce

Jak postrzegani są influencerzy, youtuberzy oraz politycy? Które zawody cieszą się największym szacunkiem wśród Polaków? Na te pytania odpowiada najnowsze badanie stworzone przez SW Research.

Na samym szczycie rankingu znajdują się zawody związane z ochroną życia. Na pierwszym miejscu są strażacy, dalej ratownicy medyczni, lekarze oraz pielęgniarki. Niżej mniej oczywiste wybory. Profesorowie uniwersytetu oraz górnicy.

Duży spadek, bo aż o 4 miejsca zaliczyli robotnicy wykwalifikowani. Przegonili ich nauczyciele, pracownicy fabryk, oraz nieoczywistym wyborem okazali się również pracownicy IT.

Na samym końcu listy osoby powiązane ściśle z pracą w mediach. Ostatnią lokatę zajmują influencerzy, w dolnej trójce znajdziemy również Youtuberów. Bardzo nisko cenieni są również pracownicy administracji, urzędnicy oraz politycy. Zajmują oni większość dolnych lokat.

Poniżej zamieszczam cały ranking przygotowany przez SW Research.

Adam Daniluk

Polski smart shopper – czy jesteśmy smart w porównaniu z innymi narodami? [BADANIE

e-commerce

Badanie przeprowadzone przez BravoKupony, platformę sprzedażową oferującą kody rabatowe i kupony przeanalizował kraje OECD w ramach badania Smart Shopper Index, który porównuje rozsądne zachowania konsumenckie oraz wydatki mieszkańców poszczególnych krajów EOCD. Polska została sklasyfikowana na samym końcu rankingu.

Francuzi to rozważni zakupoholicy – oszczędni i sprytni – mają smart shopping we krwi

Badanie przeprowadzone przez firmę BravoKupony, platformę zakupową oferującą kody rabatowe oraz oferty specjalne. przeanalizowano zwyczaje konsumenckie 25-ciu krajów OECD takie jak oszczędności gospodarstw domowych, zadłużenie gospodarstw, świadome zachowania konsumenckie*, ogólne wydatki konsumentów w porównaniu do kosztów utrzymania oraz wydatki na żywność w stosunku do kosztów życia w różnych krajach OECD. Które kraje OECD mają najbardziej wnikliwych i rozsądnych konsumentów?

Według najnowszego badania Smart Shopper Indeks, Francuzi mają smart shopping we krwi i prowadzą w rankingu badania pod względem wnikliwych zachowań konsumenckich (421 punktów). Co więcej, francuskie gospodarstwa domowe, są na trzecim miejscu zaraz po Niemczech oraz Holandii, pod względem skłonności do oszczędności oraz niskich wydatków. Na drugim miejscu znajduje się Irlandia (321 punktów sondażowych), gdzie konsumenci wydają mało i rozsądnie kalkulują wydatki, zwłaszcza te podstawowe, takie jak np. jedzenie. Niemcy zostały sklasyfikowane na trzecim miejscu w rankingu, ze średnim wynikiem 288, oraz z najwyższym wskaźnikiem oszczędności gospodarstw domowych spośród wszystkich analizowanych krajów OECD.

Na czwartym miejscu rankingu przeprowadzonego przez BravoKupony uplasowały się Stany Zjednoczone, które cechuje potencjał do oszczędzania oraz generalnie świadome nawyki konsumenckie. Pierwszą piątkę rankingu Smart Shopper zamyka kraj skandynawski, czyli Norwegia która według indeksu Smart Shopper Index oferuje znakomity balans pomiędzy wydatkami a kosztami życia.

*Procent konsumentów, którzy potwierdzili, że rozsądnie rozważają każdy zakup.

Polska na ostatnim miejscu w rankingu, ale z niskim wskaźnikiem zadłużenia gospodarstw domowych

Polska została sklasyfikowana na ostatnim miejscu rankingu Smart Shopper Index. Spośród 25-ciu krajów OECD, które zostały przeanalizowane w badaniu, Polska wypada na bladym końcu.

Tylko 61% Polaków przyznaje się, że rozsądnie rozważa każdy zakup i kalkuluje za i przeciw, tak aby oszczędzić jak najwięcej. Klasyfikuje to Polskę na samym końcu rankingu smart shopping, podczas gdy reszta krajów OECD kombinuje i sprawdza ceny oraz oferty rabatowe przed dokonaniem zakupu.

Pomimo braku rozsądku w kontrolowaniu zachowań konsumenckich, Polacy wypadają najlepiej biorąc pod uwagę wskaźnik zadłużenia gospodarstw domowych. Oszczędzając zaledwie 1% swoich dochodów, wskaźnik zadłużenia polskich gospodarstw domowych to jedynie 62% ich rocznego dochodu. Jest to pozytywny wynik w porównaniu z Brytyjczykami, którzy są skłonni “zatopić” do 144% ich rocznego dochodu w pożyczkach, kredytach i życiu na ostrzu karty kredytowej.

Polskie skłonności do wydawania na prawo i lewo znajdują również odzwierciedlenie w internecie. Polacy są na przedostatnim miejscu w rankingu Smart Shopping Index pod względem “buszowania” w internecie i używania wyszukiwarki Google w celu znalezienia porad online na temat jak oszczędzać. Według sondażu, miesięcznie jedynie 7 milionów Polaków przegląda internet wpisując w wyszukiwarkach internetowych, hasła, które pozwalają im zaoszczędzić. Wyniki te odzwierciedlają niskie zainteresowanie zniżkami, kodami promocyjnymi czy też ofertami rabatowymi. To ponad 4 razy mniej wyszukiwań w Google niż Francuzi czy Brytyjczycy w ciągu całego miesiąca.

Najbardziej popularne kategorie i marki w rankingu

Badanie przeanalizowało również wyszukiwania konsumentów w wyszukiwarce Google dla siedmiu największych rynków w badaniu – Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Włoch, Hiszpanii oraz oczywiście Polski. Wyniki badania potwierdziły pozytywną korelacją pomiędzy wyszukiwaniami w Google a rosnącą świadomością kupujących i skłonnością do oszczędzania. Im więcej używamy Google, tym bardziej oszczędzamy.

Spośród tych 7-miu największych krajów, ponad połowa kieruje się zdrowym rozsądkiem i korzysta z kodów rabatowych oraz promocji przy kupowaniu produktów i przeglądaniu ofert z branży modowej oraz produktów lifestyle. Marka Zalando została sklasyfikowana jako najpopularniejsza marka smart shoppers w Polsce, oferująca przyjazne ceny i zniżki dla konsumentów. Z kolei w Stanach Zjednoczonych na drugim miejscu uplasowała się amerykański dom towarowy Kohl’s, wyprzedzając markę Asos oraz sieciówka dobrze znana wszystkim Amerykanom – sportowy retailer JD.

To, co konsumenci uważają za rozsądne podczas robienia zakupów, różni się w zależności od kraju. Nasze badanie analizuje, jak różne czynniki wpływają na ogólną świadomość zakupów. Podczas gdy wyszukiwania online mówią jedno, w grę wchodzą różne zmienne, szczególnie patrząc na wydatki w stosunku do kosztów życia w danym kraju czy też oszczędności gospodarstw domowych. Interesujące jest to, że wielu kupujących nadal korzysta z rabatów oraz zniżek online, szczególnie jeśli chodzi o modę czy produkty lifestyle. Co więcej, w trakcie pandemii wzrosły rozsądne zachowania konsumenckie, szczególnie jeśli chodzi o dostawę jedzenia przez internet, sztukę czy rzemiosło, a nawet gry, które wzbudzają jeszcze większe zainteresowanie smart konsumentów.

Marco Farnararo, CEO BravoKupony


Źródło: BravoKupony – https://www.bravokupony.pl/smart-shopper-index

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Startuje kolejna edycja „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe”

Fast 50 ranking

Ruszyła rejestracja do tegorocznej 22. edycji „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe”, rankingu najszybciej rozwijających się firm technologicznych w Europie Środkowej. Promujący innowacyjność program, który skierowany jest zarówno do przedsiębiorstw o ugruntowanej pozycji na rynku, jak i tych, które działalność rozpoczęły stosunkowo niedawno, od ponad dwóch dekad organizuje firma doradcza Deloitte. Po raz drugi zostanie przyznana również nagroda Impact Stars dla firmy, której technologie, produkt lub usługi mają pozytywny wpływ na otoczenie. Termin zgłoszeń do „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe” upływa 31 sierpnia. Zwycięzców poznamy w listopadzie.

„Deloitte Technology Fast 50 Central Europe” to program, który plasuje 50 najszybciej rozwijających się firm technologicznych w Polsce i Europie Środkowej, publicznych lub prywatnych, w oparciu o procentowy wzrost przychodów w ciągu ostatnich czterech lat. W tegorocznym rankingu analizowane będą przychody w latach 2017-2020.

A to oznacza, że w zestawieniu ujęte będą także wyniki z roku zdominowanego przez pandemię. Spółki technologiczne odegrały ogromną rolę w przystosowaniu się do tzw. nowej normalności. One nie tylko stymulują wzrost biznesów, ale też pozwoliły nam funkcjonować w  czasie izolacji. Pandemia COVID-19 sprawiła, że wiele rozwiązań, wydających się być technologiami przyszłości, już teraz znajduje zastosowanie. Wystarczy wspomnieć opiekę zdrowotną, rozwiązania biurowe, e-commerce czy nauczanie zdalne. Liczymy, że to przyspieszenie technologiczne znajdzie odzwierciedlenie również w naszym rankingu.

Agnieszka Zielińska, partner w Dziale Doradztwa Finansowego, liderka programu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe

Od kilku lat firmy z Polski dominują w rankingu Deloitte. Na przestrzeni dwóch dekad wysokie miejsca zajmowały m.in. CD Projekt, home.pl, eCard, Pracuj.pl czy LiveChat. W ubiegłorocznej edycji w głównej kategorii „Fast 50” uplasowało się 15 firm z Polski, a na czele rankingu stanął Packhelp – twórca platformy pozwalającej projektować i zamawiać spersonalizowane opakowania online. Oprócz niego do pierwszej dziesiątki trafiły aż cztery polskie firmy: EGZOTech (5. miejsce), Solution4Labs (7. miejsce), Zdrowegeny.pl (8. miejsce) oraz Tylko (9. miejsce).

Tegoroczna edycja przynosi pewne zmiany w regulaminie. Ranking obejmie dwie kategorie „Fast 50” i „Companies to Watch”. Dodatkowo firmy mogą aplikować do nagrody specjalnej „Impact Stars”.

Każda spółka, która stara się o udział w kategorii głównej „Fast 50” musi spełniać następujące kryteria:

  • działać na rynku od co najmniej czterech lat, czyli co najmniej od 31 grudnia 2016 r.;
  • osiągać przychody operacyjne nie mniejsze niż 50 tys. euro w roku 2017, 2018, 2019 oraz przychód w roku 2020 nie mniejszy niż 100 tys. euro;
  • posiadać siedzibę w jednym z krajów Europy Środkowej (Albania, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Węgry, Kosowo, Łotwa, Litwa, Macedonia, Mołdawia, Czarnogóra, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia);
  • być firmą technologiczną, a jej działalność musi zawierać się w jednej z kategorii: komunikacja, ochrona środowiska, fintech, sprzęt komputerowy, ochrona zdrowia i nauki medyczne, media i rozrywka, produkcja oprogramowania;
  • zajmować się opracowywaniem lub produkcją technologii autorskich lub ponosić istotne nakłady na prace badawczo-rozwojowe;
  • posiadać strukturę własności, która wyklucza udziały większościowe zagranicznych inwestorów strategicznych.

Z kolei w kategorii „Companies to Watch” oceniane będą przedsiębiorstwa młodsze, niespełniające jeszcze kryteriów uczestnictwa w rankingu głównym. Dzieli się ona na dwie podkategorie: „Investment Stars” i „Growth Stars”.

  • Podkategoria „Investment Stars” obejmuje 10 spółek, które zdobyły największy kapitał inwestycyjny w okresie od 1 stycznia 2018 roku do 31 maja 2021 roku.
  • Podkategoria „Growth Stars” obejmuje 10 spółek, które wykazały naturalny wzrost w okresie trzech ostatnich lat.

Firm ubiegających się o nagrodę specjalną „Impact Stars” nie dotyczą kryteria przychodowe oraz długość prowadzonej działalności. Kategoria została wprowadzona z myślą o przedsiębiorstwach, które z powodzeniem łączą rozwój innowacyjnych produktów czy usług technologicznych z pozytywnym oddziaływaniem na co najmniej jeden z obszarów: społeczeństwo, biznes, innowacje, środowisko i różnorodność. W ubiegłym roku spośród polskich firm to wyróżnienie otrzymały spółki: Divante i Netguru (za wspólną inicjatywę „Tech to the rescue”, czyli wsparcie branży IT dla sektora organizacji pozarządowych w czasie pandemii), EGZOTech oraz Laparo.

Pandemia i wyjątkowość ostatnich dwóch lat niewątpliwie znajdzie odzwierciedlenie również w kategorii „Impact Stars”. Szukamy firm, których działalność miała znaczący wpływ na ich otoczenie. Każda edycja Technology Fast 50 Central Europe to wielkie wydarzenie zarówno dla nas, jak i zgłaszających się spółek. Zapewne będzie tak również w tym roku.

Agnieszka Zielińska, partner w Dziale Doradztwa Finansowego, liderka programu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe

Zgłoszenia można nadsyłać do 31 sierpnia 2021 roku. Wyniki rankingu zostaną opublikowane 25 listopada 2021 roku.

Szczegółowe informacje dotyczące zgłoszeń, formularz online i kryteria kwalifikacji są dostępne na regionalnej stronie Technology Fast 50: www.deloitte.com/cefast50.


Źródło: Deloitte

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Z okazji Dnia Matki Spotify prezentuje najczęściej słuchane mamy wokalistki

Dzień Matki Spotify

Dzień Matki to czas, w którym warto zwrócić uwagę na to, jak wiele siły i energii wymaga łączenie macierzyństwa z życiem zawodowym, pasjami oraz obowiązkami. W tym specjalnym dniu Spotify prezentuje listę najczęściej słuchanych przez Polaków artystek, które łączą wychowanie dzieci z karierą na globalną skalę.

Liderką rankingu została Sia, mama dwóch adoptowanych chłopców. Tuż za nią lokuje się Katy Perry, mama urodzonej pod koniec lata zeszłego roku Daisy Dove Bloom. Trzecie miejsce zajęła natomiast Cardi B, mama Kulture Kiari Cephus, która w lipcu będzie świętować swoje trzecie urodziny. Wysokie pozycje w rankingu najpopularniejszych mam ze świata muzyki przypadają także Beyoncé, Nicki Minaj i Britney Spears, a zamyka go Adele.
Najczęściej słuchane Mamy na Spotify przez Polaków:
  1. Sia
  2. Katy Perry
  3. Cardi B
  4. Beyoncé
  5. Nicki Minaj
  6. Britney Spears
  7. Melanie Martinez
  8. Shakira
  9. RAYE
  10. Adele
Na polskiej scenie muzycznej najchętniej słuchane mamy to:
  1. Kayah
  2. Sylwia Grzeszczak
  3. Bajm (Beata Kozidrak)
  4. Magda Umer
  5. Ania Dąbrowska
Dzień Matki to doskonała okazja, aby docenić kobiety, które spodziewają się dziecka w najbliższym czasie. Jedną z przyszłych mam super gwiazd jest Halsey, amerykańska piosenkarka i autorka tekstów, która oczekuje swojego pierwszego dziecka jeszcze tej wiosny.
Z okazji Dnia Matki, możesz podarować swojej mamie samodzielnie skomponowaną i spersonalizowaną playlistę na Spotify. Jeśli sam nie zdążysz jej przygotować, skorzystaj z dedykowanej playlisty Mother’s Day Love, stworzonej przez Spotify specjalnie na tę okazję.

Źródło: Spotify

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

League of Legends, Counter Strike i Fortnite najbardziej wpływowymi grami w pierwszym kwartale 2021

LoL grafika

Kolejne badanie przeprowadzone przez The Esports Observer, wskazuje na dalszą dominację niekwestionowanego lidera od studia Riot Games - League of Legends. W pierwszym kwartale tego roku drugą najbardziej wpływową grą PC był Counter Strike, a podium zamyka Fortnite. Przyjrzyjmy się bliżej zestawieniu, na które warto zwrócić uwagę planując działania marketingowe czy inwestycje w obszarze esportu.

Impact_index_Tier
Źródło: The Esports Observer

Wpływ pandemii COVID-19 nadal utrudnia rozgrywanie zawodów esportowych, przez co gry takie jak Rainbow Six Siege czy Rocket League nie radzą sobie dobrze. Tym bardziej, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że z reguły w pierwszym kwartale roku odbywa się najmniej głównych turniejów esportowych, a to właśnie jeden z głównych czynników branych pod uwagę w indeksie PC Games Impact Index.

Przyjrzyjmy się więc wszystkim kryteriom, jakie brane są pod uwagę przy tworzeniu rankingu, wraz z ich procentowym udziałem:

  • 30% – miesięczna liczba aktywnych użytkowników gry
  • 25% – pula nagród w turniejach esportowych opartych na danym tytule
  • 20% – liczba godzin spędzonych przez widownię na oglądaniu rozgrywek esportowych
  • 15% – liczba godzin spędzonych przez widownię na oglądaniu streamów z danego tytułu
  • 5% – liczba jednocześnie trwających streamów
  • 5% – liczba turniejów opartych na danym tytule.
Najbardziej wpływowe gry Q1 2021
Źródło: The Esports Observer

League of Legends (Riot Games) nadal pozostaje najlepszym tytułem esportowym. Na fotelu lidera, umacnia się w dużej mierze dzięki ogromnej bazie graczy. Oprócz graczy, gra amerykańskiego studia jest najchętniej oglądaną na platformie streamingowej Twitch w pierwszym kwartale 2021 r.

Do swojego sukcesu przyczynił się również fakt, że większość profesjonalnych lig League of Legends wystartowała na początku roku i generowała stabilną oglądalność. Z początkiem maja zakończyły się rozgrywki EU Masters, w którym udział brały trzy Polskie drużyny esportowe. Stałe wzrosty oglądalności w esporcie cały czas zaskakują. Jak podało studio Riot Games oglądalność według godzin oglądania League of Legends Championship Series (LCS) z Los Angeles wzrosła o 30% w całym wiosennym splicie sezonu w porównaniu z ubiegłym rokiem, z kolei w berlińskiej League of Legends European Championship wrozsły o ponad 40%.

Counter-Strike: Global Offensive (Valve) z największą ilością turniejów esportowych. Wczesny start w roku 2021 r. pomógł CS:GO zapewnić sobie 2. miejsce w Indeksie Impact. Mimo że ustępuje w liczbie graczy na rzecz League of Legends, to rozgrywki turniejowe CS:GO są najczęściej organizowanymi zawodami w esporcie. W ciągu kwartału odbyło się ponad 80 turniejów CS:GO, a pule nagród wyniosły 3,6 miliona dolarów. Od wielu lat CS:GO wraz z League of Legends stanowią trzon esportowych rozgrywek zarówno tych profesjonalnych jak i amatorskich.

Fortnite (Epic Games) znowu pnie się w górę. Lekarstwem więcej rywalizacji na scenie profesjonalnej? Rozgrywki studia Epic Games nie kojarzą się głównie z esportowymi turniejami, a ze streamami na platfomach gamingowych oraz dużą ilością graczy. Mimo zadyszki w ostatnich kwartalnych rankingach najbardziej wpływowych gier, wraca na podium głównie dzięki… ogromnej puli nagród w pierwszym kwartale 2021. Rozgrywki Fortnite Champion Series: Chapter 2 Season 5 organizowane przez Epic Games zapewniły pulę nagród w wysokości 3 milionów dolarów. W świetle mniejszej ilości organizowanych turniejów przez pandemię, tak duża pula nagród pomogła tytułowi zapewnić 3. miejsce w Game Impact Index.

Call of Duty: Modern Warfare (Activision) depcze po piętach. Tytuł nieznacznie poza czołówką, co nie znaczy jednak, że nie ma szansy znaleźć się tam w przyszłości. Call of Duty utrzymuje bardzo dobrą oglądalność na Twitchu i posiada trzecią najwyższą bazę graczy, tracąc niewiele do League of Legends oraz CS:GO. Zapewne jedynym czynnikiem dla którego tytuł nie znalazł się w na podium są rozgrywki profesjonalne, których pula nagród nie przekraczała 1 miliona dolarów.

PUBG oraz Valroant odpowiednio na miejscu piątym i szóstym. Swoje miejsce Playerunknown’s Battlegrounds zawdzięcza gównie dzięki wysokiej oglądalności na Twitchu oraz puli nagród PUBG Global Invitational 2021 wynoszącej 7,1 miliona dolarów. Był on jednym z pierwszych turniejów rozegranych LAN z udziałem zawodników. Strzelanka od Riot games odnotowała spadek oglądalności i liczby graczy w porównianiu z premierą gry latem 2020 r. W tym kwartale oglądalność była podobna do CS:GO, jednak swoje miejsce zawdzięcza głównie dzięki spadkowi liczby graczy.
Rocket League na miejscu siódmym, a tuż za nim Dota 2. W ramach regionalnych wydarzeń, które są częścią sezonu X RLCS Rocket League wypłacono pule nagród w wysokości 100 tysięcy dolarów.  Dota 2 od studia Valve pozostaje jednym z tytułów, który najbardziej ucierpiał w wyniku pandemii, gwarantując sobie jedynie miejsce 8.

Apex Legends firmy Electronic Arts  miejsce dziewiąte. Apex Legends w pierwszym kwartale 2021 r. była szóstą najczęściej oglądaną grą kwalifikującą się do indeksu Impact Index na Twitchu i siódmą najczęściej graną grą w pierwszym kwartale 2021 r.

World of Warcraft firmy Activision Blizzard zamyka Top 10. Wow to jeden z nieliczynch tytułów esportowych, który nabiera rozpędu poprzez oglądalność na Twitchu oraz rozpoczęte w marcu mistrzostwa świata.

Rainbow Six Siege dopiero miejsce jedenaste.  Jeden z największych przegranych obecnej sytuacji, Rainbow Six Siege spada z Tier 1 w pierszwym kwartale 2020 r. na miejsce trzynaste w trzecim kwartale 2020 r. Głównym powodem jest znikoma ilość rozgrywek turniejowych oraganizowanych z tym tytułem.

Stawkę z miejscem dwunastym zamyka Overwatch. A w Tier 3 znajduje się: FIFA 21, Hearthstone oraz Smite. 

Jak możemy wywnioskować, pandemia przetasowała pozycje gigantów esportowych, głównie za sprawą utrudnionej lub niemożliwej organizacji turniejów, które promują tytuły oraz zwiększają popularność zarówno wśród streamerów jak i oglądających. Być może gdy sytuacja epidemiologiczna znowu na to pozwoli, turnieje powrócą sprawiając, że kolejne zestawienie może wyglądać zupełnie inaczej.


Źródło: Artykuł napisany na podstawie https://esportsobserver.com/q1-2021-impact-index/ oraz doświadczeń Brief Esports

Piotr Radzimirski

Piga.pl z Tychów, wśród najszybciej rozwijających się europejskich firm w rankingu „Financial Times 1000”!

Mateusz Gabryś

Holding Piga.pl po raz drugi z rzędu znalazł się w rankingu prestiżowego dziennika „Financial Times 1000”. Zestawienie zawiera listę 1000 najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw w Europie i bierze pod uwagę najwyższy procentowy wzrost przychodów. W skład holdingu wchodzi drukarnia internetowa Piga.pl oraz kilkadziesiąt sklepów e-commerce. Paczki z produktami tyskiej firmy trafiają do państw na całym świecie. Jednym z głównych rynków są Stany Zjednoczone i kraje Europy Wschodniej. Mateusz Gabryś, prezes zarządu i założyciel Holdingu Piga.pl jest Laureatem drugiej edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Konsekwentnie rozbudowujemy naszą ofertę, dostarczając klientom nie tylko druk offsetowy, ale także produkty z obszaru wall decor. Jesteśmy nie tylko producentem, ale i bezpośrednim sprzedawcą.

Mateusz Gabryś, prezes zarządu i założyciel Holdingu Piga.pl

„Financial Times” swoje zestawienie tworzy od 2017 roku. W tegorocznej edycji uwzględniono firmy, które odnotowały największą procentową dynamikę wzrostu przychodów w okresie 2016-2019. Holding Piga.pl znalazł się w zestawieniu po raz drugi z rzędu.

Wzrost i obecność na wielu rynkach

Konsekwentnie rozbudowujemy naszą ofertę, dostarczając klientom nie tylko druk offsetowy, ale także produkty z obszaru wall decor. Jesteśmy nie tylko producentem, ale i bezpośrednim sprzedawcą. Wyróżnienie jest dla nas tym cenniejsze, że tworząc ranking, brano pod uwagę nie tylko wzrost przychodów, ale także ich dynamikę.

Mateusz Gabryś, prezes zarządu i założyciel Holdingu Piga.pl

W latach 2016-2019 firma osiągnęła wzrost przychodu z 876,589 tys. euro do 2 mln 958 tys. 705 euro.

Nasza oferta skierowana jest zarówno do odbiorców szukających produktów atrakcyjnych cenowo, jak i tych premium. Jesteśmy dostępni 24 godziny na dobę. Ważna jest dla nas jakość, terminowość i pełna dyspozycyjność dla klienta, a także wykorzystywana technologia. Chcemy, aby ta ostatnia była jak najbardziej przyjazna środowisku, a także ludziom, którzy mają z nią bezpośredni kontakt, dlatego przy produkcji używamy papierów pochodzących z recyklingu oraz tuszy opartych na wodzie i soi.

Mateusz Gabryś, prezes zarządu i założyciel Holdingu Piga.pl

To, co wyróżnia Piga.pl w branży poligraficznej, to niewątpliwie fakt, że działa ona międzynarodowo. W Tychach mieści się główna spółka, ale w ramach holdingu posiada ona także udziały w spółkach zależnych m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach i na Słowacji.

W skład konglomeratu wchodzi drukarnia internetowa Piga.pl (zakład mieści się na terenie Podstrefy Tyskiej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej) oraz kilkadziesiąt sklepów e-commerce. Paczki z produktami tyskiej firmy trafiają do państw na całym świecie.

Jednym z głównych rynków są Stany Zjednoczone, dokąd trafia aż połowa sprzedaży. Poza tym mamy sporo klientów z krajów Europy Wschodniej. Na mapie dostaw nie brakuje poza tym takich krajów jak Korea Południowa, Singapur, Seszele, Madagaskar, Katar, Gwatemala, czy Palau – państwo na Oceanie Spokojnym.

Mateusz Gabryś, prezes zarządu i założyciel Holdingu Piga.pl

Duży e-commerce z potencjałem i rosnącym zatrudnieniem

Chociaż początki historii Piga.pl – firma została założona w 2008 roku – związane są z drukiem offsetowym, to dziś głównym źródłem jej przychodów jest produkowanie i sprzedaż (poprzez sklepy internetowe) produktów z obszaru wall decor, czyli różnego rodzaju ozdób na ściany.

Jesteśmy dużym e-commercem z potencjałem. Konsekwentnie realizujemy naszą ścieżkę. Świadomie, co jest już coraz większym trendem wśród przedsiębiorstw, w naszym modelu biznesowym pomijamy pośredników. Chcemy mieć kontrolę nad całym procesem od początku do końca. Tworzymy i kreujemy produkty, a następnie za pomocą platform sprzedażowych umożliwiamy ich zakup praktycznie na całym świecie. Wizja wzrostu – mimo pandemii – jest realna. Owszem, branża druku offsetowego musi mierzyć się ze spadkami, podobnie jest w naszym przypadku, ale jeżeli chodzi o wall decor, jest wręcz przeciwnie. Dom stał się jeszcze ważniejszym elementem naszej codzienności, dlatego ludziom mocno zależy na tym, jak wygląda i jak się w nim czują. Naszą ofertę w tym zakresie chcemy poszerzać. Tym bardziej, że cały czas niezagospodarowany jest przez nas obszar home decor, w którym także chcemy odegrać znaczącą rolę, korzystając z naszych kompetencji sprzedażowych.

Mateusz Gabryś, prezes zarządu i założyciel Holdingu Piga.pl

Coraz większa ekspansja to nie tylko większe przychody, ale także rosnące zatrudnienie. Tylko w ciągu 2020 roku wzrosło ono dwukrotnie.

Obecnie zatrudniamy około 130 osób, które zajmują się nie tylko produkcją, ale także całościową obsługą e-commerce. Wszystkie najważniejsze zadania realizujemy w ramach własnych struktur. A znakomita większość z zatrudnionych to mieszkańcy Tychów i okolic.

Mateusz Gabryś, prezes zarządu i założyciel Holdingu Piga.pl

Mateusz Gabryś założył Piga.pl w 2012 roku. Holding Piga.pl znalazł się w zestawieniu „Financial Times 1000” po raz drugi z rzędu. W 2016 i 2017 roku spółka została laureatem nagród E-gazela Biznesu organizowanego przez portal biznesowy i gazetę Puls Biznesu, a w 2018 roku w badaniu portalu Onet.pl i Polskiego Instytutu Badań Jakości Piga.pl uznana została za Najlepszą Drukarnię Internetową. Sam Mateusz Gabryś trafił do „50-tki najbardziej kreatywnych postaci w polskim biznesie” miesięcznika „Brief”. W tym samym zestawieniu znaleźli się także m.in. Irena Eris (założycielką znanego Laboratorium Kosmetycznego), Wojciech Kruk (właściciel firmy jubilerskiej) i Rafałem Brzoska (założyciel InPost).

W tegorocznym rankingu „Financial Times 1000” znalazło się 31 firm z Polski.


Źródło: KOBOLD PR

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ranking sieci handlowych Listonic – które marki Polacy wybierali najczęściej w 2020 roku?

Listonic_Ranking sieci handlowych w Polsce

2020 rok, w związku z wybuchem pandemii Covid-19, przyniósł wiele nieoczekiwanych zmian w sektorze handlowym. Wśród największych wyzwań tego okresu można wymienić m.in.: czasowe lockdowny, ograniczenia działalności galerii handlowych, zmianę zwyczajów zakupowych konsumentów, trudności z utrzymaniem łańcucha dostaw, a także konieczność zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i klientom. Szósta edycja raportu Listonic „Ranking sieci handlowych w Polsce” pokazuje, kto najlepiej poradził sobie z dynamicznym otoczeniem rynkowym w ubiegłym roku, które markety budzą największe zainteresowanie wśród użytkowników aplikacji zakupowej Listonic oraz działania, które podjęły sieci w tym trudnym czasie.

Tegoroczny „Ranking sieci handlowych w Polsce”, przygotowany przez Listonic, drugi rok z rzędu otwiera Lidl z poparciem 35,84% konsumentów. W poprzednim raporcie sieć zdetronizowała Biedronkę, wskakując z drugiego na pierwsze miejsce i zdobywając 33,49% zwolenników wśród użytkowników Listonic. Biedronka, co prawda, zwiększyła swoją popularność w stosunku do roku 2019 o prawie 3 p.p., jednak nie zagwarantowało jej to odzyskania „korony”.

Lidl kolejny rok z rzędu królem rankingu

Rosnąca popularność sieci Lidl w dużej mierze jest wynikiem strategii przyjętej w czasie pandemii, która przyczyniła się do wzrostu zaufania konsumentów. Marka wyróżniła się przede wszystkim błyskawicznym dostosowaniem sklepów do otwarcia kas samoobsługowych, dzięki którym klienci mogli ograniczyć kontakt z pracownikami. Na koniec roku Lidl posiadał w swoich punktach 2 000 kas samoobsługowych. Sieć nie zwolniła również tempa w kwestii zwiększania powierzchni sklepowych i otworzyła 56 nowych placówek, co łącznie daje 756 sklepów niemieckiego detalisty w Polsce. Co więcej, firma inwestowała nie tylko w nowe markety, ale również w swój zespół – w marcu ub. r. Lidl wprowadził podwyżki dla kasjerów, a z okazji świąt każdy pracownik otrzymał premię. Na uwagę zasługują również nowoczesne rozwiązania technologiczne w obszarze sklepu internetowego i aplikacji lojalnościowej, wprowadzane przez sieć, działania na rzecz środowiska, a także marki własne, które są jednymi z najlepiej rozpoznawanych wśród konsumentów.

Biedronka ponownie na 2. miejscu

Drugie miejsce w rankingu przypadło największej sieci handlowej w Polsce – Biedronce. Portugalski sklep odnotował wzrost popularności o 2,72 p.p., zdobywając poparcie 30,42% użytkowników Listonic. Pomimo braku zwycięstwa, Biedronka odnotowała wzrost udziału na listach zakupów i depcze po piętach liderowi. Podobnie jak Lidl, w wyniku obostrzeń portugalska sieć przyspieszyła inwestycje w kasy samoobsługowe, dbając o bezpieczeństwo swoich klientów i pracowników. W grudniu u. br. posiadała ich 3 750. Co więcej, w okresie pandemii otworzyła 129 nowych placówek i zakończyła rok 2020 z liczbą 3 115 marketów. Jedną z największych przewag sieci, zaraz po liczbie punktów, jest inwestycja w marki własne. W 2020 Biedronka położyła duży nacisk na rozwój brandów dedykowanych rodzinom i dzieciom m.in. Dada, Comfort i Accesories. Zadbała również o swoich pracowników – ufundowała komputery ich dzieciom, a także przeznaczyła ok. 20 mln € dla kasjerów.

Auchan – kolejny rok bez zmian

Francuska sieć handlowa Auchan zamyka podium z wynikiem 8,98% zaangażowania na listach zakupów, tym samym tracąc 0,73 p.p r/r. W 2019 roku firma postawiła na rewitalizację marki i umocnienie wizerunku najtańszej sieci handlowej, co przyniosło poprawę rentowności. W ubiegłym roku Auchan rozpoczął inwestycje w convenience stores, współpracując ze stacjami benzynowymi. Przyspieszył również pracę nad kanałem e-commerce, wystartował z bezpośrednią dostawą żywności do domów Auchandirect.pl oraz rozpoczął współpracę z platformami Allegro i Glovo. Firma postawiła też na aktywności na rzecz przeciwdziałania marnowaniu żywności. To wszystko przyczyniło się do pozostania sieci na podium.

Ranking proximity & convience stores

Od paru lat na polskim rynku handlu detalicznego popularność zyskują małoformatowe sklepy osiedlowe. Szybki rozwój niewielkich marketów spowodowany jest ograniczonym miejscem w centrach miast. Niektóre sieci poszerzyły swoją ofertę o usługi pocztowe i kurierskie, dzięki czemu mogły pozostać otwarte w niedziele niehandlowe i zyskały nowych klientów. W 2020 roku królem na polskim rynku sklepów z kategorii proximity stores została sieć Dino z wynikiem 1,84%. Kolejne miejsca zajęły: Żabka, Stokrotka, POLOmarket i Groszek.

Dino – polski lider proximity

Dino w zeszłorocznej edycji rankingu zajęło 13. miejsce w kategorii sieci handlowych, jednak dzięki strategii, którą wdrożyło w 2020 roku, w tegorocznym wydaniu awansuje na miejsce 8. Jako małoformatowy market przyciąga osoby, które wpisują się w trend szybkich zakupów. Sieć oferuje wszystkie produkty pierwszej potrzeby, a w swoich obiektach inwestuje w udogodnienia, m.in. w lady z mięsem na wagę. Szybkie tempo rozwoju i inwestowanie w małe formaty w niewielkich miasteczkach wpłynęło na rozpoznawalność marki wśród konsumentów.

Żabka – mały wielki sklep

Żabka to jeden z kluczowych graczy na rynku handlu detalicznego w Polsce. Dzięki ofercie pocztowej, sieć ma możliwość pracy w niedziele niehandlowe, jako jeden z nielicznych sklepów. W rankingu Listonic zajęła 12. miejsce, ze wzrostem popularności o 0,47 p.p. W 2020 roku Żabka otworzyła rekordową liczbę 956 nowych obiektów, co łącznie daje jej 6 970 sklepów na terenie Polski. Do szybkiego rozwoju sieci przyczyniła się ubiegłoroczna strategia, obejmująca m.in. inwestycję w rozwój ofert specjalnych w aplikacji i możliwość zamówienia zakupów z odbiorem w placówce. Z kolei, dzięki wprowadzeniu produktów marki Foodini oraz rozszerzeniu oferty o dania na ciepło dla wegetarian, przyciąga nowe grupy konsumentów.

IKEA kolejny rok zwycięzcą w kategorii „Dom i ogród”

Znaczna część Polaków w 2020 roku w związku z lockdownem postanowiła odnowić lub dostosować domową przestrzeń do nowych warunków. Potrzeba zmiany mieszkań w biura, szkoły czy siłownie zaprowadziła konsumentów wprost do sklepów meblowych i budowlano-remontowych. Liderem kategorii „Dom i ogród” od lat jest szwedzki sklep IKEA, który również w tym roku zajął pierwsze miejsce w rankingu, osiągając poparcie 31,46% użytkowników aplikacji Listonic. Jednak w porównaniu do ubiegłego roku stracił aż 15,59 p.p. Na drugim miejscu uplasowała się Castorama (21,93%), a podium zamyka OBI (21,62%), które awansowało z miejsca 4.

Bez zmian w kategorii „Drogerie”

W kategorii drogerii od lat lider jest jeden – Rossmann, który w tym roku jeszcze bardziej umocnił swoją pozycję, zyskując w stosunku do zeszłorocznej edycji 0,4 p.p. Kolejne miejsca, podobnie jak w 2019 roku, zajmują kolejno: Hebe, Super-Pharm i Natura. Sklepy z tej kategorii w 2020 roku były ważną częścią zakupów codziennych, ponieważ to tam konsumenci najczęściej zaopatrywali się w środki higieniczne i dezynfekujące.

2020 rok pod znakiem bezpiecznych zakupów

Ostatni rok był niezwykle wymagający dla handlu i producentów. Zmiany w procedurach, nowe zasady funkcjonowania oraz sposób robienia zakupów przez konsumentów spowodowały, że sieci musiały dostosować się do realiów, wymagających podejmowania szybkich decyzji biznesowych.

Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Manager w Listonic

Wydarzenia roku 2020 wpłynęły na polską gospodarkę oraz na zachowania i zwyczaje konsumentów. Kolejne lockdowny, restrykcje, nowe zasady bezpieczeństwa oraz czasowe zamknięcia niektórych obiektów sprawiły, że sieci handlowe musiały w błyskawicznym tempie podejmować decyzje i dostosowywać się do nowych zasad. Na szczęście w przypadku sklepów spożywczych nie wprowadzono przymusowego zamknięcia, a jedynie nałożono obostrzenia, dzięki czemu konsumenci mieli możliwość robienia codziennych zakupów. Za bezpieczeństwo w marketach odpowiadali ich pracownicy, ale też klienci. Konsumenci zaczęli robić większe zakupy, ale rzadziej i bardziej się do nich przygotowywali, np. tworząc listy produktów z aplikacją Listonic. Znaczna część sprzedaży z punktów stacjonarnych przeniosła się do internetu, ale nie każda sieć udostępnia taką możliwość. To był trudny okres dla całej branży handlowej, jednak firmy zadziałały szybko i zapewniły konsumentom możliwość robienia bezpiecznych zakupów.

POBIERZ PEŁNY RAPORT 


Źródło:  Listonic

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

W rytmie rapu, reggae czy może disco polo? Muzyczny lipiec w reklamach na YouTube

reklamy youtube

Wakacje sprzyjają muzycznym reklamom na YouTube. Lipcowe zestawienie YouTube Ads Leaderboard otwiera wideo Tiger Energy Drink i utwór rapowany przez Abradaba z udziałem motocrossowca Mikołaja Tempki. Kolejne miejsca zestawienia to także spoty z gwiazdami: reklama Play z Kamilem Bednarkiem oraz wideo Media Markt z udziałem Zenona Martyniuka. Jakie jeszcze hity znalazły się w lipcowym YouTube Ads Leaderboard?

Najchętniej oglądanym spotem w lipcu według zestawienia YouTube Ads Leaderboard okazało się wideo marki Tiger Energy Drink TIGER ROAST EP3 – POTRAFISZ WLECIEĆ NA 3 PIĘTRO? – ABRADAB SPRAWDZA MIKOŁAJA TEMPKĘ!, w którym raper Abradab “roastuje” Mikołaja Tempkę – najmłodszego w Polsce zawodnika freestyle motocrossu, który na swoim koncie ma już kilkadziesiąt trików. Wideo jest trzecią odsłoną serii autorskich roastów Tigera z udziałem sportowców. We wcześniejszych teledyskach udział wzięli Maksym Riznyk oraz Piotr Sajdak. Za kreację reklamy odpowiada agencja Brasil, zaś za zakup mediów – dom mediowy Starcom.

Drugie miejsce w lipcu to krótki spot sieci komórkowej Play Tak jak Kamil Bednarek wybierz Play na Kartę! | 100 GB za darmo na lato, w której artysta w śpiewający sposób przedstawia promocję na lato: 100 GB internetu za darmo przy wyborze oferty Play na Kartę. Reklama jest kreacją agencji Grandes Kochonos, a za zakup mediów odpowiada Mediacom. Na podium znalazł się także spot Media Markt Polska Lato z Zenkiem – Z ekipą do 70% taniej w MediaMarkt, w którym gwiazda muzyki disco polo na melodię swojego przeboju “Przez twe oczy zielone” śpiewa o wakacyjnej promocji w sklepach Media Markt i obniżkach cen za najtańszy produkt przy rodzinnych zakupach. Reklama jest jednym ze spotów z serii “Lato z Zenkiem”, prezentujących promocje i rabaty w sklepach Media Markt, przygotowanych przez agencję Heart&Brain.

 

Czwarte miejsce to reklama McDonald’s Polska Spoko?!, która w humorystyczny sposób przedstawia ulepszenia w burgerach McDonald’s. Główny bohater historii, podczas próbowania burgerów w restauracji wraz z grupą znajomych, w poetycki sposób opisuje ich zalety, rozwodząc się nad każdym elementem kanapki. Kreacja została stworzona przez agencję DDB Warszawa. Piąte miejsce to tym razem spot marki Heyah h**** / wiesz_co_robić, stworzony przez agencję Mindshare w ramach kampanii “Wiesz, co robić”. Wideo w tajemniczy sposób, w formie przerwania i “zhakowania” reklamy odsyła użytkowników na stronę z nową ofertą Heyah 01.

YouTube Ads Leaderboard to comiesięczne zestawienie spotów reklamowych najchętniej oglądanych przez polskich internautów. Ranking 5 filmów jest ustalany w oparciu o algorytm uwzględniający parametry zaangażowania widowni (czas oglądania, liczbę polubień i udostępnień filmu), liczbę obejrzeń oraz tego, jaka część filmu została obejrzana. Zestawienie przygotowywane jest przez polski zespół YouTube i dotyczy tylko klipów, które były elementami kampanii reklamowych na YouTube.

Polskie zestawienie YouTube Ads Leaderboard za lipiec jest dostępne również na Think with Google.


Źródło: Biuro prasowe YouTube

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF