...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Czym poza muzyką zajmują się Polscy raperzy

biznesy polskich raperów

Raperzy nie tylko w Polsce, ale i na świecie od lat starają się wykorzystywać swoją popularność do rozwijania biznesów poza branżą muzyczną. Najpopularniejsza wydaje się sprzedaż własnych marek odzieżowych, znajdą się jednak również większe i trudniejsze projekty. Warto też pamiętać, że wielu artystów prowadzi własne wytwórnie muzyczne, które rosną często do ogromnych organizacji wydawniczych.

Brandy odzieżowe

Ubrania wraz z logami oraz sloganami raperów są chyba najstarszym sposobem na zwiększenie zarobków muzyków. Warto jednak wspomnieć takie brandy jak Prosto i PLNY, których początki sięgają wczesnych lat 2000. Przez ten czas odpowiednio brand Sokoła oraz Tedego z ubrań raperów przerodziły się w marki sprzedawane nie tylko w internecie, ale również stacjonarnie w butikach, a noszone są nie tylko przez fanów rapu, ale i przez aktorów i celebrytów.

Gastronomia

Lokale gastronomiczne, których twarzą są znane postaci w ostatnich latach nabierają na popularności. Same restauracje to nie wszystko, czego przykładem może być Quebonafide.
Wspomniana wcześniej linia herbat Miss Ti nie jest pierwszym podejściem do sprzedaży matchy przez Jakuba Grabowskiego. Kilka lat temu raper zdecydował się otworzyć stoisko z bubble tee na Warszawskich bulwarach wiślanych. Co ciekawe miejsce korzystało z dokładnie tego samego brandu co nowo wypuszczone herbaty w butelce.
Quebo jednak nie jest jedynym raperem próbującym swoich sił w gastronomi, czego przykładem może być Karol “Solar” Poziemski, który kilka miesięcy temu pochwalił się otwarciem restauracji. Okarima ramen, bo tak nazywa się restauracja jest pierwszym takim projektem dla Solara który postanowił rozpocząć działalność z rozmachem otwierając lokal w nie dawno otwartych Browarach Warszawskich. Gdzie znaleźć można, chociażby restauracje Roberta Lewandowskiego.

CBD

W pewien sposób naturalne wydaje się pojawienie raperów na rynku suszy CBD. W końcu w swojej twórczości często wspominają oni różnego rodzaju używki. Jednym z największych brandów tego typu są produkty prezentowane przez Pawła “Pezet” Kaplińskiego. Który w zeszłym roku zaprezentował linię produktów CBD nawiązujących do jego ostatniej płyty oraz poszczególnych utworów.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Promocja marki w kulturze młodego pokolenia. Rozmawiamy z Szymonem Skoczylasem, Brand Directorem Marek Premium w Kompanii Piwowarskiej [WYWIAD]

Szymon_Skoczylas

Każdy kojarzy specjalne edycje kolorowych puszek, które pojawiają się co roku w ramach festiwalu Pol’andRock. Lech od wielu lat jest mocno związany z muzyką i chętnie wchodzi na nowe podwórka muzyczne. Jak to się zaczęło?

Pierwsza taka puszka pojawiła się na rynku w 2009 r. na Woodstock. Muzyka stanowi filar komunikacji marki Lech, ponieważ jest nieodłącznym elementem codziennego życia naszych konsumentów – osób młodych. Nasz wkład w promocję największych wydarzeń muzycznych w Polsce jest też sporym wsparciem komunikacyjnym dla organizatorów tych przedsięwzięć.

Jakie działania podejmuje Lech w obszarze promowania kultury?

Oprócz finansowego wsparcia największych festiwali muzycznych, współpracujemy również z artystami, grafikami, muzykami i ludźmi kultury na wielu płaszczyznach naszej działalności. Lech wspiera też sport – jesteśmy jednym z głównych sponsorów drużyny piłkarskiej Lech Poznań.

Jesteście partnerami różnych niesamowitych festiwali muzycznych. Wszyscy od lat łączą Lecha oczywiście z wcześniej wspomnianym Pol’and’Rock, ale wspieracie również mocno Polish Hip-Hop Festiwal. Skąd zainteresowanie marki akurat tym gatunkiem muzyki?

Hip-hop od wielu lat jest najpopularniejszym gatunkiem muzycznym wśród młodych ludzi, do których skierowana jest komunikacja marki Lech. Z Polish Hip-Hop Festival, jako Kompania Piwowarska, jesteśmy związani od pierwszej edycji, która odbyła się w 2013 r. i nie możemy się doczekać powrotu na płocką plażę. Chcemy być blisko naszych konsumentów, więc ten wybór jest oczywisty.

Hip-hop – pozornie niszowy, jest jednym z najpopularniejszych gatunków muzycznych w Polsce. Istotnie często jest niedoceniany, wręcz krytykowany. Czy Lech ma ambicję odczarować hip-hop?

Nie mamy ambicji niczego odczarowywać. Myślę, że krytyka wynika w głównej mierze z  niezrozumienia tego gatunku. Oczywiście są jego odłamy, w których pojawia się sporo wulgaryzmów, i to może razić, ale w ten sposób artyści opisują rzeczywistość, o której nie wszyscy chcą słyszeć. „Jakie życie taki rap”, jak kiedyś słusznie zauważył Peja. Najważniejsze, że hip-hop jest ceniony przez młodych ludzi, którzy szukają w muzyce przede wszystkim prawdziwych emocji oraz historii, z którymi mogą się utożsamiać. Ta muzyka opiera się na prawdzie i ma mocną pozycję na rynku muzycznym. Cieszę się, że współtworzymy z organizatorami PLHHF wydarzenie godne tego gatunku muzycznego.

LPHHMA – ten skrót brzmi skomplikowanie, a jednak kryje się pod nim bardzo ciekawa i ważna dla branży muzycznej inicjatywa. Skąd wziął się pomysł zorganizowania Lech Polish Hip Hop Music Awards?

Na pomysł gali rozdania nagród z prawdziwego zdarzenia wpadł Marcin Siwek, organizator Polish Hip-Hop Festival w Płocku. Kiedy o tym usłyszałem od razu poczułem w tym ogromny potencjał i wiedziałem, że po prostu trzeba to zrobić. Cieszę się, że sprostaliśmy oczekiwaniom artystów, publiczności i licznych partnerów. Jestem przekonany, że zrobiliśmy kawał dobrej roboty, jednocześnie pokazując, że można budować tożsamość wydarzenia i produkować nietuzinkowe eventy we współpracy z markami, które od lat są związane z muzyką. Warto podkreślić, że LPHHMA od samego początku jest projektem bardzo autonomicznym i obu stronom zależało na wiarygodności opartej na wzajemnym zrozumieniu idei wydarzenia. Momentami była to trudna współpraca, ale owocna dla całej hip-hopowej społeczności. Uważam, że wspólnie z organizatorami stanęliśmy na wysokości zadania i możemy śmiało rozpocząć przygotowania do drugiej edycji, jeszcze lepszej i bardziej spektakularnej od tegorocznej.

W ramach kampanii marketingowej wydarzenia został wyprodukowany miniserial, w którym wystąpili Artur Barciś, osoby związane z polskim środowiskiem rapowym – Wini, Pszczoła, Te-tris i… Ty oraz dwóch innych managerów Lecha. Jednym z bohaterów serialu jest także tytułowa Czarna Wołga. Co zadecydowało o zaangażowaniu właśnie takiej obsady? Co marka chciała przekazać swoim odbiorcom w tej produkcji?

Zaangażowaliśmy w projekt epizodystów: Pszczołę jako stage managera, Te-trisa jako prowadzącego, a ekipę Lecha jako partnera całego przedsięwzięcia, chcąc w ten sposób docenić osoby, które nie zawsze są na pierwszym planie, a stanowią bardzo ważny element całej układanki. Jeśli chodzi o Winiego i Artura Barcisia, to szukaliśmy charakterystycznych postaci, które stworzą świetny, kontrastujący duet. Traktujemy ten projekt jako wydarzenie kulturalne, dlatego chcieliśmy wyjść z nim szerzej, poza świat hip-hopu, stąd pojawienie się pana Artura. Cel był jasny: dotrzeć do jak najszerszej publiki budując tożsamość wydarzenia poprzez mecenat marki. Chcieliśmy zrobić coś świeżego, wartościowego i, jak się okazało,  bardzo potrzebnego.

19 sierpnia odbyła się gala finałowa, podczas której wręczono nagrody w osiemnastu kategoriach. Poza serialem powstał także dedykowany temu wydarzeniu kawałek we współpracy Te-trisa i Winiego. Czy „Nagroda” zostanie hymnem LPHHMA na kolejne lata?

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów wspomnianej współpracy. Nie zapominajmy także o producencie utworu, OER-ze, który przygotował także muzykę do miniserialu. Czy będzie hymnem na kolejne lata? Zobaczymy. Najważniejsze jest docenianie twórców gatunku i wyróżnienie najlepszych statuetkami LPHHMA.

Czego możemy spodziewać się dalej w obszarze wspierania polskiej sceny rapowej przez markę?

Myślimy intensywnie, prowadzimy liczne rozmowy, ale na kolejne efekty trzeba jeszcze poczekać.

Koniec

Szymon Skoczylas – Brand Director marek premium w Kompanii Piwowarskiej. Drogę zawodową związaną z branżą piwną rozpoczął jako Junior Brand Manager, następnie Brand Manager oraz Senior Manager marki Żubr. W kolejnych latach pracował jako Senior Brand Manager marki Tyskie współtworząc platformę komunikacyjną „Przejdźmy na Ty”. W ostatnim czasie na marce Lech wdrożył platformę komunikacyjną „Lechend” oraz nadzorował m.in. organizację i promocję I edycji gali rozdania nagród hip-hopowych – Lech Polish Hip-Hop Music Awards, której partnerem tytularnym jest marka Lech. Z Kompanią Piwowarską związany jest od ponad 8 lat. Prywatnie fan dobrej muzyki oraz klubu piłkarskiego Manchester United.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Trzy dekady polskiego streetwearu. Codzienny luz na hiphopowym fundamencie

streetewar w Polsce

Jak kształtował się polski streetwear na przestrzeni ostatnich trzech dekad? By odpowiedzieć na to pytanie, autorzy najnowszej publikacji Streetwear w Polsce wzięli pod lupę m.in. stare hiphopowe teledyski i archiwalne numery magazynów młodzieżowych.

Rok 1989 wyznaczył granicę pomiędzy pierwszymi nieśmiałymi próbami polskich kontrkultur a coraz bardziej sprofesjonalizowanym rynkiem modowym. Ostatnia dekada XX w. to czas, w którym Polska coraz bardziej otwierała się na zachodnie wpływy. W ślad za tym szły również modowe trendy.

Streetwear_w_Polsce powracające trendy

Niezwykle istotnym źródłem streetwearowych inspiracji były także pionierskie lata polskiego hip-hopu. Początkowo ekskluzywnie młodzieżowa subkultura szybko stała się inspirującym (i niezwykle atrakcyjnym) punktem odniesienia dla każdego, kto pragnął nosić się modnie, zachowując jednocześnie dużą swobodę ruchów. Tę ostatnią zapewniały m.in. baggy-jeansy – kultowe spodnie, niezawodnie kojarzone z heroicznymi latami polskiego rapu.

Do hiphopowych wpływów Sizeer dorzuca także te sportowe, związane m.in. z koszykówką.

W latach 90. byłem dzieciakiem i, jak każdy na moim osiedlu, pozostawałem zafascynowany ulicami w USA. Pierwsze rap-kawałki, NBA i rodząca się subkultura streetwearowa bez wątpienia wpływała na nas w ogromnym stopniu.

Daniel Jaroszek, sneakerhead i influencer

Które z dawnych trendów przetrwały do dziś? Przede wszystkim dbałość o buty: środowisko sneakerheadów odcisnęło duże piętno na ulicznych trendach przede wszystkim w ostatniej dekadzie. Autorzy podają też przykłady nieco mniej oczywistych “reaktywacji”, do których zaliczają np. szeleszczące dresy: niegdyś wyznacznik bazarowego obciachu, dziś “ortaliony” dostrzegane są w nawet w designerskich, niezobowiązujących stylizacjach.

streetwear w Polsce

Zobacz: Streetwear w Polsce. Trzy dekady ulicznej mody nad Wisłą


Źródło: informacja prasowa Sizeer

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dawaj na Hip Hop Kemp 2018 – 17. edycję festiwalu z atmosferą!

Między 23 a 25 sierpnia tysiące pozytywnych osób ponownie spotka się na terenie byłego lotniska wojskowego w Hradec Králové, niecałe 50 km od polsko-czeskiej granicy. Jedni przyjadą tutaj dla koncertów głównych headlinerów, inni by w ciągu trzech dni zaliczyć kilka występów prawdziwej czołówki polskiej rap sceny, a jeszcze inni by po prostu zbić pionę ze swoimi ziomkami, których nie widzieli od ostatniego Festiwalu z Atmosferą.

Podczas międzynarodowego święta kultury czterech elementów każdy znajdzie coś dla siebie. Wśród artystów, którzy co roku goszczą na hradeckiej scenie, nie brakuje klasyków zza oceanu, ale również świeżaków z nowymi pokładami energii. Line-up urozmaica także czołówka sceny europejskiej oraz niezliczone rzesze tancerzy breakdance, grafficiarzy, DJ’ów i freestyle’owców.

Do składu HHK 2018 dołączyli już: HOPSIN, CHIEF KEEF, YOUNG M.A, $UICIDEBOY$, HILLTOP HOODS, BILL $ABER, EVIDENCE, JOYNER LUCAS, IMMORTAL TECHNIQUE, FASHAWN, DEVIN THE DUDE, THE BEATNUTS, JERU THE DAMAJA, ILLA J, KĘKĘ, JWP/BC, GRUBSON & LIVEBAND, PALUCH, BONSON + LAIKIKE1, SOULPETE I KPSN, ZIPERA, JARECKI, ŻABSON oraz BOR CREW SHOWCASE: SZPAKU, GEDZ, KOBIK.

Bilety dostępne są w wersji elektronicznej do samodzielnego wydruku na www.hhk.pl/bilety

Najszybsze info o nowych odsłonach, wspomnienia i festiwalowe smaczki oraz porządną dawkę rapu i ciekawostek o kulturze hip-hopowej znajdziesz na facebookowej grupie HHKempowicze – Koncerty / Zajawki / Klimaty [www.fb.com/groups/hhkempowicze]

HIP HOP KEMP

23-25 sierpnia 2018 / Hradec Králové, Czechy

Więcej:
www.hhk.pl

www.fb.com/hiphopkempppl

www.instagram.com/hhk.pl

www.snapchat.com/add/hiphopkemppl

 

 

O KEMPIE

17 lat temu, tuż za naszą południową granicą grupa prawdziwie zajawionych ludzi postanowiła stworzyć festiwal poświęcony w całości najpiękniejszej pasji świata. Pomysł był prosty, ale jednocześnie wymagający – skupić w jednym miejscu miłośników hip-hopu, ogromną dawkę rapu z całego świata, dużo dobrego tańca, najlepszych artystów graffiti, a całość dopełnić niepowtarzalnym klimatem czeskiego chilloutu. Tak przygotowana akcja nie mogła nie wypalić! Na przestrzeni lat Hip Hop Kemp obrósł zupełnie zasłużoną legendą i stał się mekką wyznawców kultury hip-hop z całej Europy.

Lista kultowych artystów, którzy rozbujali kempową scenę, zdaje się nie mieć końca, wliczając w to takich kotów, jak Kendrick Lamar, Method Man i Redman, The Roots, De La Soul, Ceelo Green, Joey Bada$$, Action Bronson, Mobb Deep, Yelawolf, Machine Gun Kelly, Anderson Paak., czy Macklemore z Ryanem Lewisem oraz dziesiątki najbardziej cenionych graczy naszego polskiego podwórka. Gdy dodamy do tego wakacyjne słońce, czeskie jedzenie i naprawdę niespotykaną nigdzie indziej atmosferę prawdziwej wolności, to jasne stanie się, że właśnie Hip Hop Kemp jest najlepszą opcją na spędzenie wakacyjnego urlopu!

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF