...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

„Każdy dzień pracy jest dla nas jak pierwszy. Stale jesteśmy w gotowości”. Tomasz Ogrodzki, REDD [Ludzie 50tki]

Tomasz Ogrodzki Gala

Co przyczyniło się do sukcesu firmy Tomasza Ogrodzkiego? Który moment uważa w życiu za najbardziej kreatywnych i jakiej rady udzieliłby startującym przedsiębiorcom z własnego doświadczenia?

Co przyczyniło się do sukcesu Twojej firmy?

Zespół. Mamy niezwykły team, który myśli nowocześnie, szuka niestandardowych rozwiązań i pomysłów. Także odpowiedni moment na wdrążanie tego typu rozwiązania technologicznego. Trafiliśmy w punkt. Doświadczenie/wiedza o rynku/szerszy kąt widzenia problemu obecnego na danym rynku.

Który moment w życiu uważasz za najbardziej kreatywny i dlaczego?

Ten moment trwa od kilku lat i mam nadzieję, że jeszcze potrwa kilkanaście kolejnych 🙂 Jesteśmy wierni zasadzie „day one”. Każdy dzień pracy jest dla nas jak pierwszy. Stale jesteśmy w gotowości. Taki zastrzyk adrenaliny sprawia, że szybko robimy postępy.

Jakich rad udzieliłbyś startującym biznesom na podstawie własnego doświadczenia?

Działaj. Nie zatrzymuj się. Zmieniaj świat.


Tomasz_Ogrodzki Tomasz Ogrodzki, CEO @REDD Group. W wieku 12 lat na zlecenie taty zaprogramował pierwszą bazę nieruchomości. Dzisiaj tworzy i zarządza największym bankiem danych o budynkach komercyjnych w Centralnej Europie. Razem z zespołem REDD tworzy narzędzia big data, z których korzystają światowi liderzy branży, w tym CBRE, Cresa, Globalworth, Hines, EY, i Savills. Wyróżniony w rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie 2021.

 

 

partnerzy 50

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„Opierając się na twardych liczbach profesjonaliści podejmują lepsze decyzje biznesowe”. Tomasz Ogrodzki. REDD [Ludzie 50tki]

Tomasz Ogrodzki Gala 50

Na jakie wyzwania rynku odpowiada REDD? Jakie trudności napotkał Tomasz Ogrodzki rozwijając swoją firmę? Jakie ma dalsze plany? Zapraszamy do przeczytania drugiej części rozmowy z Laureatem 11. edycji 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Jaki problem rozwiązuje Twój produkt? Na jakie wyzwania odpowiada?

Walczymy z brakiem transparentności na rynku nieruchomości komercyjnych W dużym skrócie, sprzedajemy dostęp do danych (w dzisiejszych czasach dane to nowa ropa). Nasze produkty pomagają usprawniać wiele procesów na rynku CRE. Opierając się na twardych liczbach profesjonaliści podejmują lepsze decyzje biznesowe.

Jakie trudności napotkałeś po drodze? Czy dziś możemy powiedzieć, że ta sytuacja się zmieniła?

Konserwatyzm rynku (właściciele nie chcieli podawać nam danych), centralizacja danych (kilka największych korporacji posiadało wszystkie dane i mogli manipulować danymi w dogodny dla nich sposób). Dziś możemy z pewnością powiedzieć, że sytuacja powoli się zmienia. Pozyskujemy coraz więcej klientów, co sprawia, że dane docierają do większej ilości podmiotów, co z kolej sprzyja transparentności.

Jakie masz plany rozwoju swojego biznesu w przyszłości?

W marcu 2022 ruszy nowa wersja platformy (REDD 3.0). W pierwszym półroczu 2022 rusza nasz nowy projekt związany z wyceną nieruchomości komercyjnych za pomocą technologii AI. Planujemy poszerzać swoją działalność na inne kraje europejskie. Pracujemy także nad nowym projektem REDD związanym z blockchain. Planujemy również pozyskać spore finansowanie od dużych funduszy VC.


Tomasz_Ogrodzki Tomasz Ogrodzki, CEO @REDD Group. W wieku 12 lat na zlecenie taty zaprogramował pierwszą bazę nieruchomości. Dzisiaj tworzy i zarządza największym bankiem danych o budynkach komercyjnych w Centralnej Europie. Razem z zespołem REDD tworzy narzędzia big data, z których korzystają światowi liderzy branży, w tym CBRE, Cresa, Globalworth, Hines, EY, i Savills. Wyróżniony w rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie 2021.

 

 

partnerzy 50

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„Cel był jasny. Zbudować największą i najlepszą bazę danych o rynku biurowym w Polsce”. Tomasz Ogrodzki, REDD [Ludzie 50tki]

Tomasz_Ogrodzki

Od projektu bazy nieruchomości w wieku 12 lat do największego banku danych o nieruchomościach komercyjnych w Europie Centralnej. Jak wyglądały początki REDD Group? Co było momentem przełomowym w firmie Tomasza Ogrodzkiego? Przeczytaj pierwszą część historii laureata 11. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Jakie były okoliczności powstania projektu Tomasza?

Kiedy rozwijał z sukcesem pierwszą firmę, skończył też psychologię ekonomiczną i zaczął interesować się danymi. Zresztą dość boleśnie przekonał się o tym, że nieruchomości potrzebują danych.

Wspólnie z zespołem zbudowaliśmy pierwszy w Polsce system CRM dla nieruchomości komercyjnych, który okazał się bezużyteczny, bo użytkownicy nie mieli danych, na których mogliby w nim pracować. To był drugi paradoks, a patrzenie z wysokiej perspektywy na nieruchomości bardzo pomogło mi w tamtym trudnym czasie – tłumaczy. W czym pomogło?

Pomogło mi to zobaczyć, jak firmy podejmują decyzje. Bez danych, co jest niezwykle głupim podejściem. Zrozumiałem, że mając tylko fragmentaryczne informacje, nawet gdy są interpretowane przez najlepszych analityków rynkowych, albo będziesz mieć szczęście, albo przegrasz. To jest niebywale nieodpowiedzialne podejście do tak wielkiego biznesu – mówi wprost. W jego ocenie w najbliższym czasie będzie coraz trudniej, bo czas przyspiesza, a to zła wiadomość dla nieruchomości.

Tutaj pojawia się REDD. Po kilkudziesięciu spotkaniach biznesowych z prezentacją CRM i usłyszeniu kilkudziesięciu uwag, że „system jest świetny, ale bez danych niepotrzebny”, zespół Tomasza zaczął budować platformę REDD. Cel był jasny. Zbudować największą i najlepszą bazę danych o rynku biurowym w Polsce. Dziś REDD ma miliardy danych i obejmuje niemal wszystkie budynki biurowe w Polsce.

To system, bez którego żadna firma nie jest w stanie odpowiedzialnie prowadzić swojego biznesu.

Jak wyglądały początki Twojej działalności? Co było dla Ciebie najważniejsze podczas pierwszych kroków, jakie stawiała Twoja firma?

Najważniejsze podczas pierwszych kroków? Postawiliśmy sobie cel i nadal jest on dla nas najważniejszy. Jesteśmy z REDD, żeby wyeliminować te złe decyzje. Dlaczego mi na tym zależy? Bo mają one negatywne konsekwencje. Jeden problem to negatywny wpływ na planetę i klimat. Druga sprawa, bardziej przyziemna, to po prostu, ogromne pieniądze, które inwestowane są nieoptymalnie.

Co było momentem przełomowym w Twoim biznesie i co się z tym wiązało?

Marzec 2020. Na dzień przed wprowadzeniem lockdownu zorganizowaliśmy spotkanie z ludźmi z rynku, zaprosiliśmy ich na prezentacje REDD 2.0. Liczba osób zainteresowanych naszym produktem zaskoczyła nas wszystkich bardzo pozytywnie. Okres po spotkaniu miał być przeznaczony na intensywne wdrażanie i komunikowanie zmian.

Przyszedł jednak lockdown. Musieliśmy natychmiast wprowadzić nowe zasady pracy czy nowe rozwiązania na platformie. Wprowadziliśmy nowe wskaźniki do naszej oferty, zaczęliśmy jako jedyni w Polsce, na bieżąco, w czasie rzeczywistym obserwować zmiany na rynku biurowym, zachowania Najemców, właścicieli budynków czy deweloperów. Zmusiła nas do tego sytuacja. Dziś jako jedyni w Polsce dysponujemy informacjami o tym, jak pandemia zmieniała rynek biurowy z dnia na dzień.

Globalnie dla firmy ten niezwykle intensywny czas pozwolił nam uwierzyć, że REDD i nasz potencjał jest praktycznie nieograniczony.


Tomasz_Ogrodzki Tomasz Ogrodzki, CEO @REDD Group. W wieku 12 lat na zlecenie taty zaprogramował pierwszą bazę nieruchomości. Dzisiaj tworzy i zarządza największym bankiem danych o budynkach komercyjnych w Centralnej Europie. Razem z zespołem REDD tworzy narzędzia big data, z których korzystają światowi liderzy branży, w tym CBRE, Cresa, Globalworth, Hines, EY, i Savills. Wyróżniony w rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie 2021.

 

 

partnerzy 50

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Model pracy zdalnej zmienił rynek biurowy

Drastyczna zmiana prowadzenia warunków biznesu spowodowała pojawienie się różnych reakcji i nowych modeli dostosowania do nowej sytuacji na rynku nieruchomości komercyjnych. Zauważalny jest wzrost popytu na podnajmy i umowy krótkoterminowe, co wymaga większej elastyczności od właścicieli budynków. Praca zdalna stała się już naturalną częścią polskiego rynku pracy. Wiele firm wprowadziło rotacyjny tryb pracy np. 2 dni w biurze, a 3 zdalnie.

Koronawirus przyspieszył również transformację cyfrową np. wzrostu znaczenia pracy zdalnej, ale zarówno digitalizację nieruchomości, jak i innych procesów biznesowych oraz zarządczych. Procesy pracy zdalnej to najistotniejszy czynnik, który wpłyną na wyznaczenie nowych potrzeb konsumenckich widocznych nie tylko w sektorze komercyjnym, ale też na pierwotnym i wtórnym rynku mieszkaniowym. Czas „narodowej kwarantanny” wpłynął na wzrost popytu na domy i duże mieszkania w zielonych rejonach miast oddalonych od centrum. Będące w trakcie budowy biurowce zostaną dokończone, ale inwestorzy analizują nowe przeznaczenie planowanych do budowy jednostek w budynki mieszkaniowe.

Pandemia zmieniła rynek wynajmu powierzchni biurowych

Zwolnienia, praca zdalna, która na pewno się utrzyma, w jakimś zakresie powodują, że część wynajętej powierzchni biurowej stoi pusta, a niepotrzebne już metraże firmy próbują podnajmować. Mniej chętnie wybierane będą przestrzenie typu „open space”. Wiele firm na pewno powróci do układu gabinetowego. Zamknięte ścianami pomieszczenia są bezpieczniejsze. Zwiększy się też średnia powierzchnia przypadająca na jednego pracownika. Dziś jest to 7 mkw., a może być 10 – 15 mkw.

Według najnowszych danych REDD największej bazy danych o rynku biurowym w Polsce, w ofercie wynajmu jest obecnie w całym kraju ponad 2,52 mln m kw. powierzchni biurowej, co stanowi nowe maksimum tego wskaźnika dla roku 2020. Rynek jednak nie daje za wygraną, a najemcy podpisują umowy na nową powierzchnię. W okresie od 14 sierpnia 2020 roku do 14 września najwięcej nowych umów podpisano w Warszawie – w sumie sfinalizowano 212 transakcji. Drugi na liście liderów jest Wrocław z 45 transakcjami, a trzecie Katowice, gdzie podpisano 33 umowy. Tylko 12 transakcji w ostatnim miesiącu sfinalizowano Gdańsku, tam również wolna powierzchnia czeka na Najemcę najdłużej, bo aż 291 dni. Najszybciej wolna powierzchnia znajduje zbyt w Katowicach, gdzie moduły czekają na nowego Najemcę jedynie przez 174 dni. W Krakowie to 214 dni, we Wrocławiu 227, w Poznaniu 268, a w Warszawie 285 dni. W Warszawie mamy dokładnie 51 481 m2, a w Polsce 113 179 m2 powierzchni do podnajmu.

Biura nie znikną, nadal będą kluczowe dla prowadzenia biznesu

Pandemia niewątpliwie zmieniła trendy panujące na rynku biurowym. W krótkim czasie standardem może okazać się zawieranie najmów na 3 lata, a nie jak obecnie na 10, z ewentualną opcją wyjścia lub zmiany w połowie okresu najmu. To z kolei spowoduje, że deweloperzy będą musieli wypracować pewien mechanizm pozwalający im zachować płynność wobec wierzycieli, a jednocześnie pozyskiwać najemców. Wynajmujący mogą również dążyć do precyzyjnego określenia definicji siły wyższej w umowie najmu, jeżeli wcześniej tego nie zrobili. Część z nowo powstających biurowców ma już komplet najemców. Biorąc pod uwagę obiekty budowane w Warszawie, już ponad 60 proc. powierzchni jest zabezpieczona umowami „przed najmu” czy listami intencyjnymi.

Jak informuje raport Polskiej Izby Nieruchomości Komercyjnych (PINK) „Biura i magazyny 2020 – nowa rzeczywistość?”, którego źródłem danych są firmy doradcze działające na rynku nieruchomości komercyjnych (BNP Paribas Real Estate, CBRE, Colliers International, Cresa, Cushman&Wakefield, JLL, Knight Frank, Savills). Wolumen transakcji inwestycyjnych na rynku biur w I połowie roku osiągnął poziom ponad 1,3 mld euro. Sfinalizowano łącznie 21 transakcji kupna/sprzedaży 38 budynków biurowych. Do największych należały: sprzedaż przez Skanska High Five 4&5 do Credit Suisse (Kraków), Wola Center przez Develię do Hines (Warszawa) oraz Equal Business Park przez Cavatinę do Apollo Rida (Kraków). Duży wpływ na ten doskonały wynik dla sektora biurowego miała transakcja zakupu większości udziałów w GTC przez węgierski Optimum Ventures Private Equity Fund, która w Polsce obejmowała zarówno portfel budynków biurowych, jak i centra handlowe.

W transakcjach dotyczących powierzchni powyżej 5,000 mkw. widoczne są oczekiwania firm co do gwarancji elastyczności najmu, zarówno pod kątem ekspansji, jak i redukcji zajmowanej powierzchni. Niemniej jednak takie zapisy w umowach nie są nowością – istniały już dużo wcześniej, przed pojawieniem się wirusa. Ponadto, niemal połowa wolumenu powierzchni w budowie planowanego do oddania w tym roku jest już wynajęta, dlatego wskaźnik pustostanów nie powinien znacząco wzrosnąć. Prognozuje się, że nie przekroczy 12%. Firmy, które mogą sobie na to pozwolić, odkładają w czasie decyzje co do finalizacji najmu lub decydują się na rozwiązania hybrydowe.

W II kwartale 2020 roku na stołeczny rynek dostarczono około 100,1 tys. m2 nowoczesnej powierzchni biurowej w czterech projektach. Popyt w tym czasie osiągnął prawie 334,8 tys. m2, w tym szczególnie wysoką aktywność najemców zaobserwowano w II kw. tego roku — ponad 195,9 tys. m2 wynajętej powierzchni biurowej. Na koniec II kwartału br. w Warszawie wskaźnik pustostanów osiągnął wartość 7,9 proc. (wzrost o 0,4 pkt proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem i spadek o 0,6 pkt proc. w odniesieniu do porównywalnego okresu w 2019 roku). Dostępność powierzchni biurowej wynosiła prawie 448 tys. m2. W strefach centralnych współczynnik pustostanów wyniósł 5 proc., poza centrum miasta sięgnął 9,8 proc.

Nowe potrzeby i oczekiwania konsumentów

Prewencja oraz bezpieczeństwo zdrowotne w biurach stały się jedną z głównych funkcji w projektowaniu i zarządzaniu nieruchomościami, a dystans społeczny stał się jednym z najważniejszych kryteriów organizacji funkcji w budynkach.

Obecnie już co trzeci pracodawca deklaruje zamiar przejścia na pracę zdalną, a ponad połowa organizacji rozważa tworzenie w przyszłości rozproszonych zespołów. Wzrasta również zainteresowanie hybrydowym modelem najmu, polegającym na połączeniu tradycyjnego biura i przestrzeni coworkingowej. Wszystko to powoduje, że część najemców nie potrzebuje już tak dużych powierzchni biurowych i decyduje się na podnajem dotychczasowego biura lub jego części, renegocjacje warunków, lub nawet rezygnację z posiadania większej liczby placówek i wypowiadanie umów najmu, potwierdzają badania Hays Poland.

Natomiast jak dowiadujemy się z raportu CBRE Research Gateway „Rynek powierzchni biurowych w miastach regionalnych” – w drugim kwartale roku odnotowano wzrost pustostanu o niemal 54 tys. mkw. CBRE to największa na świecie firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych. Spadek stopy pustostanu nastąpił jedynie we Wrocławiu, Katowicach i Szczecinie. Największy wzrost poziomu pustostanu odnotowano w Lublinie (2,8 p.p.) oraz Trójmieście (2 p.p.), które mimo to utrzymuje najniższy poziom pustostanu ze wszystkich miast regionalnych.

W miastach regionalnych nie uwidocznił się ogólno-rynkowy trend w zmianach stawek czynszowych. Nieznaczny spadek poziomu czynszu w najlepszych budynkach odnotowano w Katowicach oraz Łodzi, gdzie wynoszą one obecnie odpowiednio EUR 13,8/ mkw. i EUR 13,3/ mkw. W części miast zauważono bardziej elastyczne podejście wynajmujących, w szczególności w przypadku projektów, które zostały dopiero dostarczone na rynek lub mają zostać dostarczone w najbliższym czasie, a nie mają osiągniętego założonego poziomu komercjalizacji, co może skutkować spadkiem poziomu czynszu efektywnego.

Rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce wróci do poziomu inwestycji sprzed pandemii za 1,5 roku, tj. o ok. 6 miesięcy wcześniej niż inne rynki w Europie, wynika z raportu CBRE „Real Estate Market Mid-Year Outlook 2020”.

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas