Najważniejsze kampanie reklamowe w 2022?

Prezentujemy Wam II część trendów na 2023 rok. Na pytanie co przyniesie 2023, odpowiadają reprezentanci Executive Partners Team z 180heartbeats + Jung v Matt. Grono ekspertów uzupełnia się w kompetencjach, a w reklamie wyróżnia kreatywnością i skutecznością.

 

Backup Ukraine.

Dzięki ogólnie dostępnej aplikacji do skanowania trójwymiarowych obiektów, stworzono ogólnonarodowy ruch na rzecz ocalenia zagrożonych zniszczeniem ukraińskich dóbr kultury. W ten sposób każdy kto posiada smartfon, może zeskanować pomnik lub budynek i dodać ich wzorzec 3D do bazy. Jest to jeden z tych pomysłów, który odpowiada na żywotną potrzebę w obliczu narodowej tragedii i daje użyteczne narzędzie do walki na froncie kultury i dziedzictwa narodowego. Dzięki pięknej i realistycznej idei, technologia przychodzi z pomocą w iście partyzancki sposób.

 

The Lost Class.

Jedna z najgłośniejszych prac roku. Minimalistyczna, ale spektakularna instalacja, złożona z 3044 krzeseł reprezentujących wszystkich licealistów, którzy nie ukończyli szkoły w 2021, z powodu śmierci od broni palnej. Na próbę mowy inauguracyjnej został zaproszony lobbysta The National Rifle Association (NRA), który przemawiał do pustej widowni, radząc podążać jej za marzeniami. Odważny pomysł agencji, która zdecydowała się 'wrobić’ wpływową osobę w przekaz, którego zapewne nie autoryzował by, gdyby znał pełen obraz sytuacji. Przykład, że najlepsze są te pomysły, których najbardziej się obawiamy.

 

Hope Reef.

Przykład pracy, w której prosty pomysł i spektakularna egzekucja to recepta na mocny impakt. Zrównoważony rozwój jest jednym z głównych celów marki Sheeba. Co zrobić, żeby przekuć plan w działanie? Postawić na storydoing. Marka postanowiła odbudować umierającą rafę koralową we współpracy z UN i WWF w Indonezji. Biolodzy zaprojektowali specjalną podwodną konstrukcję, dzięki której rafa koralowa mogła nie tylko żyć własnym życiem ale też tworzyć cały ekosystem dla rozwoju morskiego życia w regionie. Stopień odbudowy rafy sięgnął ponad 70 procent a populacja ryb wzrosła trzykrotnie. Wg twórców, jest to największy projekt odbudowy rafy na świecie.

 

Piñatex.

Projekt Dole, największego producenta ananasów na świecie, oraz Ananas Anam, jest nie tylko pomysłowy, ale również odpowiada na biznesowe potrzeby współczesnego świata. Marka opracowała sposób na stworzenie alternatywnego dla skóry materiału, dzięki wykorzystaniu marnujących się w produkcji liści ananasów. Czy to działa? Ponad 200 marek w 80 krajach stosuje ten materiał w produkcji swoich wyrobów, w tym Nike, które stworzyło dedykowaną kolekcję z tego materiału. Piñatex okazuje się świetną ekologiczną alternatywą dla tradycyjnych rozwiązań, będąc milowym krokiem dla marki Dole, które planuje osiągnąć produkcję zero waste do roku 2025.

 

DojaCode.

Jeśli kodowanie to uniwersalny język przyszłości, to organizacja Girls Who Code, znalazła świetny sposób na jego promocję wśród nastolatek. Okazuje się, że przez ostatnie trzy dekady udział kobiet w branży komputerowej systematycznie spada. Dlatego organizacja postanowiła stworzyć teledysk amerykańskiej artystki Doja Cat, którego wideo jest kodowane przez użytkowniczki. Efektem było 3 miliony interakcji z teledyskiem. Interaktywne doświadczenie, w którym każdy może generować kontent, realizować się kreatywne, edukować i wzajemnie inspirować, jednocześnie się bawiąc. Girls Who Code i Doja Cat dosłownie oddały władzę w ręce kobiet.

 

Czym będzie kreatywna reklama w 2023? Na jakie innowacje warto zwrócić uwagę planując kampanie? 

Innowacje w reklamie zawsze były ważnym czynnikiem, ale w 2023 roku mają szansę osiągnąć nowy wymiar. Wraz z rosnącym wykorzystaniem technologii i ciągłym rozwojem mediów cyfrowych, reklamodawcy stale poszukują nowych i kreatywnych sposobów dotarcia do odbiorców.

Można spodziewać się kontynuacji trendu wykorzystania wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, które umożliwiają konsumentom interakcję z produktami w wirtualnym środowisku.szczególnie skuteczne w przypadku marek luksusowych, które w zeszłym roku chętnie przecierały szlaki w metaverse, budując doświadczenie użytkowników oparte na grywalizacji.

Trendem, który ma szansę wykładniczo rozwinąć się w 2023 roku w reklamie jest wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Technologie te mogą pomóc reklamodawcom spersonalizować przekaz dla wybranych konsumentów, czyniąc komunikat bardziej skutecznymi. AI już teraz pokazuje gigantyczny potencjał do budowania storytellingu oraz przyspiesza proces twórczy dzięki aplikacjom text-to-image.

Jedną z kluczowych korzyści używania narzędzi generujących obrazy z tekstu jest szybkie przekładanie koncepcji na złożone wizualizacje. Oczywiście ta technologia nie jest jeszcze kompletna i bardziej służy jako uzupełnienie tradycyjnych metod, niż je zastępuje. Tym bardziej, że wykorzystanie AI wciąż wzbudza wiele kontrowersji wśród artystów, którzy wyrazili głośno swoje zdanie, między innymi podczas niedawnego protestu na popularnej platformie dla twórców wizualnych Art Station.

Projekt Open.ai już udowodnił swoją wartość dla branży reklamowej. O ile nie jest to jeszcze/na szczęście jakość jakiej spodziewamy się po zespole kreacji, to bez wątpienia stanowi świetne narzędzie dla inspiracji. Każdy kto miał styczność z tą technologią wie, że nie można jej zignorować. Platformy do generowania tekstów zdążyły również znaleźć swoich przeciwników. Jak pisze magazyn Forbes, nauczyciele w Stanach Zjednoczonych boją się o nadużywanie takich narzędzi jak Chat GPT przez uczniów.

Tempo zmian dyktuje duża konkurencja. O palmę pierwszeństwa walczą takie projekty text-to-image jak Dall-e, Stable Diffusion, Mid Journey, czy generatywne platformy jak Open.ai, Chat GPT, Google.ai, scarft.ai, żeby wymienić tylko kilka.

Ponieważ dziedzina AI cały czas się rozwija, ważne będzie, by marki korzystając z technologii pozostały dostrojone do zmieniających się preferencji i obaw odbiorców, aby tworzyć skuteczne i udane kampanie, w których nadal rządzi dobra idea.

Michał Sęk Executive Creative Director & Partner – lider zespołów kreacji i designu, inspiruje, motywuje, odpowiada za jakość idei kreatywnych oraz ich egzekucję.

 

 

 

 

 

 

źródło: 180heartbeats + Jung v Matt

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

CO PRZYNIESIE 2023 w reklamie?

W miarę jak klienci dokonując zakupów stają się bardziej uważni na skutek sytuacji ekonomicznej, marketerzy muszą uwzględnić ją w komunikacji na 2023 roku. Na pytanie co przyniesie 2023, odpowiadają reprezentanci Executive Partners Team ze 180heartbeats + Jung v Matt. Grono ekspertów uzupełnia się w kompetencjach, a w reklamie wyróżnia kreatywnością i skutecznością.

 

Jakie będą wiodące trendy w marketingu 2023 roku?

W nowym roku sytuację w branży marketingowo-komunikacyjnej będą kształtowały przede wszystkim niepewność oraz rozwój technologiczny.

Wyzwanie marketingowe na ten rok to zarządzanie, marketing i komunikacja w świecie VUCA – czyli zmienności, niepewności, złożoność i niejednoznaczności – szukanie oszczędności to często zmiany na poziomie regionalnym po stronie marketerów i agencji oraz optymalizacje podejścia do zarządzania działaniami marketingowymi i komunikacyjnymi.

Inflacja powoduje wyraźne przesunięcie w stronę szukania rozwiązań optymalizujących koszty, zarówno po stronie marketerów jak i konsumentów. Do łask wraca hardsell, oszczędności, promocje oraz rezygnacja z niektórych zakupów i kategorii usług czy produktów. Korzystają na tym sieci handlowe, nie zawsze producenci. Konsumenci są wyczuleni na poszukiwanie realnej wartości i nie każda promocja cieszy się popularnością – w czym pomagają nowe regulacje unijne Omnibus.

Trend ekonomiczny łączy się z cały czas rosnącym na sile znaczeniem odpowiedzialności społecznej biznesu. Do łask wraca drugi obieg, rzeczy używane, wynajem i naprawy i tak ekonomiczność łączy się z ekologicznością.

Sztuczna inteligencja wkracza do marketingowego mainstreamu – twórcze wykorzystanie platform takich jak Midjourney, Open AI czy Dalle-e zaczyna przynosić efekty i być wykorzystywane w tworzeniu treści. Jednocześnie technologia AI jest na wyciągnięcie konsumenckiej ręki, co oswaja społeczeństwo z nowymi możliwościami.

Wojna tuż za naszą granicą to nieustający stres i niepewność oraz zmiany w wielu branżach jak na przykład energetyka oraz wszystkie inne od niej zależne. Konieczną staje się edukacja społeczna na temat racjonalnego wykorzystania energii nie tylko w przedsiębiorstwach, ale także w naszych domach

Na rynku mniejsza jest mobilność pracowników, a z kolei przybywa pracowników z Ukrainy – między innymi dzięki branżowej inicjatywie pod egidą SARu – adaid.eu. Wyzwaniem pozostaje budowanie kultury organizacyjnej i zaangażowania w modelu pracy hybrydowej, który zagościł w branży na dobre, a także dbałość o dobrostan psychiczny.

 

Agnieszka Gozdek, Strategy Director & Partner – definiuje strategiczne kierunki rozwoju marek i ich komunikacji. Agnieszka odpowiada za zespoły strategii oraz social media.

 

 

 

 

 

 

Biznesowe trendy w reklamie – czego będą oczekiwali klienci?

Czym marki będą zaskakiwać w kampaniach?

Czy przesadą byłoby powiedzieć, że największym marzeniem marketerów (i nie tylko) jest obudzić się ponownie w 2019 roku? Być może. Covid, wojna, inflacja, zaburzone łańcuchy dostaw i delikatnie mówiąc mało optymistyczny klimat międzynarodowy / społeczny / biznesowy budzą w głowach kolejne pytanie: co jeszcze się wydarzy i czy może być gorzej?

Bezsporne fakty są takie, że ostatnie 2-3 lata mocno wpłynęły na podejście do komunikacji. Zmusiły wiele firm do redefiniowania kształtu ich usług i produktów oraz wprowadzenia nowych porządków organizacyjnych. Marketer też człowiek, więc i on zaczął liczyć pieniądze ostrożniej, jednocześnie oczekując jeszcze lepszych efektów działań marketingowych – wszak czasy trudne i nie ma co się wstydzić, jakże swojskiego „szybko, tanio i dobrze”. Szkopuł w tym, że dobrej, wyrazistej komunikacji było w ostatnim roku jak na lekarstwo, a i wielkie wzrosty i sukcesy biznesowe można policzyć na palcach dwóch rąk.

I tutaj koniec defetyzmu i narzekania, bo cały na biało wchodzi umiarkowany optymizm: życie toczy się dalej, a ludzkość – czy mniej pompatycznie – nasz dzień powszedni, nie lubi stagnacji. Będziemy więc zapewne świadkami bardzo ciekawego wyścigu zbrojeń z elementami szachów. Trzymam kciuki za wszystkie strony tej rozgrywki – odważnych marketerów, którzy pchną swoje marki na wyżyny, agencje, by dzięki kreatywności i sprytowi utrzymały rentowne biznesy (swoje biznesy), ale przede wszystkim konsumentów – oby nie przełączali w nerwach i rozczarowaniu bloków reklamowych i byli świadomymi adresatami wybitnych, mądrych, zabawnych i godnych zapamiętania kampanii.

Powiedzieć również, że sztuczna inteligencja, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, metaverse będą zapewne coraz bardziej widoczne w działaniach komunikacyjnych marek, to jak nic nie powiedzieć, gdyż z pewnością zarówno marketerzy, jak i agencje będą szukać świeżych i dobrze egzekwowanych dróg eksploracji nowych możliwości technologicznych. Wydaje się też, że zachowania zakupowe będą wciąż napędzane przez coraz bardziej świadomych konsumentów – takich, którzy chcą marek społecznie zaangażowanych, które nie tylko „mówią”, ale również „robią”. Wielu marketerów stanie więc przed dylematem: jak mądrze zabrać głos w ważnych społecznie kwestiach lub jak mądrze milczeć, gdy brand niekoniecznie ma ciekawą historię do opowiedzenia.

Radosław Smorga, Chief Growth Officer & Partner, jest odpowiedzialny za strategię rozwoju biznesu, jego kondycję i wzrost. Przewodzi pracom zespołów biznesowych, dbając o kompleksowe wykorzystanie kompetencji agencji 180heartbeats w planowanych i realizowanych projektach. Radek odpowiada też za budowanie relacji z wybranymi polskimi i zagranicznymi klientami.

 

 

 

 

 

źródło: 180heartbeats + Jung v Matt

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nieoznaczanie reklam zmienia charakter publikacji

Nieoznaczanie reklam zmienia charakter publikacji - sprawia, że influencerzy pozornie prezentują treści pozbawione charakteru komercyjnego. Konsumenci mogą mieć więc wrażenie, że pojawienie się danego produktu wynika z preferencji obserwowanego przez nich influencera i jest bardziej autentyczne niż przekaz, który został opłacony.Influencerzy czasami stosują znacznik #reklama po kilku dniach od dnia publikacji, co już nie jest zauważane przez konsumentów.

Nieoznaczanie reklam zmienia charakter publikacji – sprawia, że influencerzy pozornie prezentują treści pozbawione charakteru komercyjnego. Konsumenci mogą mieć więc wrażenie, że pojawienie się danego produktu wynika z preferencji obserwowanego przez nich influencera i jest bardziej autentyczne niż przekaz, który został opłacony.Influencerzy czasami stosują znacznik #reklama po kilku dniach od dnia publikacji, co już nie jest zauważane przez konsumentów.

Egzekwowanie przepisów już wpływa na zmianę działań w mediach społecznościowych po stronie influencerów. Można zauważyć, że coraz więcej materiałów publikowanych w mediach społecznościowych jest oznaczane w prawidłowy sposób, co doceniają i pozytywnie często komentują konsumenci.

Influencerzy przede wszystkim powinni zadbać o jednoznaczne i widoczne oznaczenia. Stosowane obecnie popularne określenie, jak np. #współpraca uznane zostało przez UOKiK jako niespełniające tego wymogu. Zastosowane określenie powinno precyzyjnie identyfikować materiał reklamowy i wskazywać promowaną markę, stąd też rekomendowane jest używanie określeń nie budzącychwątpliwości, jak, np. #reklama #nazwamarki, czy też płatna współpraca z marką X na początku materiału w formie opisowej, graficznej lub w zależności od miejsca publikacji, np. z użyciem filtrów AR dostępnych w danym narzędziu / medium społecznościowym.

– Komentuje Dagmary Platy-Alf z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Stabilny wzrost reklamy online (IAB Polska/PwC AdEx)

Po pierwszym kwartale 2022 roku wydatki reklamodawców na komunikację marketingową online wzrosły o prawie 120 mln zł w ujęciu rok do roku. Wartość rynku reklamowego online osiągnęła dzięki temu prawie 1,5 mld zł z dynamiką wzrostu na poziomie 9%.

 

Rok 2021 był dla reklamy online wyjątkowo owocny. Po wyhamowaniu, jakie przyniosły ze sobą początki pandemii, w zeszłym roku rynek odzyskał zamrożone budżety i dynamika wzrostu w ujęciu rocznym skoczyła z 5% do 20%. W pierwszym kwartale 2022 roku odnotowano natomiast stabilizację i zbliżenie do trendu wynikającego ze średniego rocznego indeksu wzrostu obserwowanego od 2016 roku.

Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie. Nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), z 43% udziału. Jej dynamika wyniosła 4%. Podobny indeks wzrostu odnotował SEM (5%), pozyskujący prawie jedną trzecią rynku (32%). Wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (+30%), które odrabiają straty po roku 2020 (wówczas ich wartość spadła o 8%). Wzrosty odnotowały też wszystkie kluczowe kanały sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.

Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Kolejność na ścisłym podium pozostała taka sama, a na pozostałych miejscach doszło do nieznacznych roszad. Największe wzrosty wartości (około 30%) odnotowały branże: „farmaceutyki, leki” oraz „sprzęty domowe, meble, deko”.

#O BADANIU

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dziewczynki mogą wszystko! Marka LEGO inspiruje do zabawy wolnej od stereotypów

Lego Rebuild The World

Już 9 na 10 polskich dziewczynek nie postrzega świata przez pryzmat stereotypów związanych z płcią i zgadza się ze stwierdzeniem, że „to ok, jeśli dziewczynki chcą grać w piłkę nożną, a chłopcy tańczyć w balecie”. To jeden z wniosków z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Instytut Geeny Davis ds. Płci w Mediach na zlecenie Grupy LEGO w 7 krajach, w tym w Polsce.

Mimo że dziewczynki nie zauważają podziałów płciowych, rodzice częściej zachęcają je do zabaw stereotypowo przypisywanych płci żeńskiej, co w efekcie może ograniczać swobodę wyrażania siebie i samorozwoju. W odpowiedzi na badania marka LEGO rozpoczyna w Polsce kampanię „Dziewczynki mogą wszystko” z udziałem m.in. Martyny Wojciechowskiej, aby zainspirować rodziców do myślenia o dzieciach niezależnie od stereotypów związanych z płcią.

Dziewczynki są otwarte na świat i różnorodność

Jak pokazuje badanie Grupy LEGO i Instytutu Geeny Davis współcześnie wychowywane dziewczynki są bardziej gotowe i otwarte na różnorodny świat niż nam, dorosłym, się wydaje. Aż 90% polskich dziewczynek w wieku 6-14 lat zgadza się z twierdzeniem, że „to ok, jeśli dziewczynki chcą grać w piłkę nożną, a chłopcy tańczyć w balecie”. To pokazuje, że najmłodsze pokolenie kobiet stroni od osądzania innych ze względu na nieszablonowe zainteresowania. Co więcej dziewczynki (60%) w mniejszym stopniu niż chłopcy (75%) zgadzają się z twierdzeniem, że niektóre aktywności są przypisane konkretnej płci. Problem pojawia się, gdy społeczeństwo oraz rodzice zaczynają narzucać dziewczynkom ramy, według których mają funkcjonować dorastające młode kobiety.

Dzisiaj wyraźniej niż kiedykolwiek wcześniej widzimy, że popularne stereotypy, takie jak „dziewczynki lubią róż”, niekoniecznie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Owszem, część z nich lubi róż, ale inne wolą niebieski, zielony, żółty i czerwony. Mówi się też, że dziewczynki lubią być księżniczkami. I pewnie niektóre lubią, ale jest też wiele takich, które wolą bawić się w naukowców, strażaków, podróżników i w inne zabawy, które przez lata były uznawane za typowo chłopięce. Obserwuję te zmiany z wielką radością, bo pamiętam, że kiedy ja byłam małą dziewczynką i wypowiadałam głośno swoje marzenia, często słyszałam: „to niemożliwe, dziewczynki nie robią takich rzeczy, nie zostają kierowcami rajdowymi”. A dziewczynki mogą wszystko. Mają w sobie siłę, odwagę i potrafią być przebojowe. Lubią bawić się lalkami, ale równie chętnie tworzą budowle z klocków i powinniśmy je do tego zachęcać, bo to jedna z najlepszych zabaw, które pozwala rozwijać kreatywność.

Martyna Wojciechowska, dziennikarka, podróżniczka i ambasadorka kampanii marki LEGO „Dziewczynki mogą wszystko”

Badanie wskazuje, że rodzice znacznie częściej zachęcają córki do zabaw uznawanych za typowo kobiece, jak: taniec, śpiew, wyszywanie, przebieranie się, gotowanie, zabawa pluszakami lub lalkami. Schematy te, powielane przez kolejne pokolenia, często nakierowują dziewczynki do wyboru zainteresowań, przejawiania określonego rodzaju zachowań lub wchodzenia w konkretne role społeczne. W efekcie wiele z nich zaczyna się obawiać wyrażania siebie, swoich prawdziwych opinii czy upodobań, co może ograniczać ich kreatywność.

Stereotypy tworzą obawy

Mimo, że znaczna większość dziewczynek nie osądza innych przez pryzmat podziałów płciowych, to same wyrażają obawy związane z oceną ich przez otoczenie. Aż 43% dziewczynek w Polsce obawia się, że zostaną wyśmiane z powodu używania zabawki, którą stereotypowo przypisano płci męskiej. To znacząco wpływa na swobodę wyboru dziecka, możliwości rozwoju nowych umiejętności i kreatywności.

Marka LEGO wierzy, że każde dziecko powinno mieć możliwość rozwoju swojego pełnego potencjału, niezależnie od płci. Do dzieci należy wybór zabawy, na którą mają ochotę, zgodną z ich potrzebami, pasjami oraz tym co je inspiruje. Bez obawy o bycie wyśmianym. Poprzez naszą kampanię chcemy zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. Chcemy zainspirować nas, dorosłych, do tego, aby patrzeć na dzieci nie przez pryzmat ich płci, ale przez pryzmat tego, kim naprawdę są, jakie mają cechy charakteru, jak lubią się bawić i co je interesuje.

Beata Kucejko, dyrektor marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie 

Rodzice często oceniają kreatywność swoich dzieci przez pryzmat stereotypów w związanych z płcią. Choć w literaturze akademickiej spotyka się najczęściej opinie, że dziewczynki są mniej kreatywne od chłopców to badanie Instytutu Geeny Davis pokazało, że rodzice ze wszystkich badanych krajów częściej postrzegają swoje córki jako bardziej kreatywne. W przypadku Polski kreatywność córek vs. chłopców oceniania jest na 8.3 wobec 7.8 (w dziesięciostopniowej skali).

Budujmy pokolenia różnorodnych kobiet

Współczesne dziewczynki są świadkami rewolucji zachodzącej w społeczeństwie oraz działań ruchów prokobiecych czy feministycznych. To tylko jeden z elementów, które sprawiają, że młode pokolenia są bardziej otwarte na różnorodność i równość płciową.

Głosy dziewczynek, które myślą, że będąc sobą są niewystarczające lub mogą rozczarować rodziców są sygnałem, by im się przyjrzeć. Duża część z nich twierdzi, że aby czuć się ze sobą dobrze muszą wpisać się w istniejące schematy i spełniać oczekiwania otoczenia. Dziewczynki zaczynają obawiać się wyrażania siebie, zaczynają ukrywać swoje prawdziwe opinie i upodobania. A to właśnie swoboda w działaniu i kreatywność wspierają dzieci w odkrywaniu nieznanego, radzeniu sobie z wyzwaniami jakie stawia przed nimi dorosłe życie. Takie zachęcanie do dziecięcego “smakowania życia” wzmacnia także poczucie własnej wartości i pozwala kreować wyjątkową osobowość.

Aleksandra Kotulska, Senior Brand Managerka w Grupie LEGO

Dziewczynki mając możliwość swobodnego wyrażania siebie świadomie dokonują wyborów, „smakują życie”, pozwalają sobie na błędy, wybór innego rozwiązania i tym samym rozwijają swoją unikalną osobowość. Swoboda w działaniu i kreatywność pozwalają dzieciom odkrywać nieznane, radzić sobie w wyzwaniami w dorosłym życiu i wzmacniać poczucie własnej wartości.

Dziewczynki mogą wszystko

Kampania „Dziewczynki mogą wszystko” ma zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. Marka LEGO chce zainspirować dorosłych, do tego, aby patrzyli na dzieci nie przez pryzmat ich płci i związanych z nimi sztywnych przekonań, ale poprzez to, kim naprawdę są, jakie mają cechy charakteru, jak lubią się bawić i co je interesuje. Kampania ruszyła z początkiem marca 2022 roku.


źródło: LEGO

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polscy reklamodawcy zawieszają kampanie reklamowe na Facebooku w związku z wojną w Ukrainie

face id

W odpowiedzi na sytuację w Ukrainie, marki oferują namacalną pomoc w postaci przekazywania swoich produktów czy oferowania miejsc pracy. Behind the scenes, następują także zmiany w całych strategiach marketingowych i reklamowych - zarówno małych, jak i globalnych brandów. Jak wynika z danych Sotrendera, zawieszane są między innymi kampanie reklamowe w ekosystemie Facebooka.

Z danych zebrane dzięki Sotrender Ads, aplikacji do analizy reklam, jasno pokazują, że aktywnych reklam jest znacznie mniej, a co za tym idzie, znacząco spadły też wydatki na reklamę.

Spadek dziennej liczby reklam na Facebooku

Najwięcej aktywnych reklam w ekosystemie Facebooka w lutym obserwować mogliśmy w połowie miesiąca. W dniach od 24 do 26 lutego, dzienna liczba aktywnych reklam zaczęła powoli maleć. W ostatnim dniu miesiąca, 4 dni po ataku na Ukrainę, odnotowaliśmy spadek aż o 73% w liczbie aktywnych reklam w stosunku do najwyższego wyniku lutego.

Jak czytać wykres? Wartość 100 oznacza największą liczbę aktywnych reklam w danym miesiącu. Wartość 50 oznacza, że liczba aktywnych reklam danego dnia była dwukrotnie mniejsza.

Maleją dzienne wydatki na reklamę

Ostatniego dnia lutego wydatki na reklamy stanowiły jedynie 29% maksymalnych wydatków w lutym. Odnotowaliśmy nie tylko znacznie mniej aktywnych kampanii, ale także wyraźny spadek wydatków na płatne działania reklamowe w ekosystemie Facebooka.

Mniejsza liczba aktywnych reklam na platformie oznacza również mniejszą konkurencyjność. Co za tym idzie, spadają koszty reklam – w ostatnich dniach lutego za CPM (dotarcie do tysiąca użytkowników) reklamodawcy płacili nawet o 3 złote mniej niż w okolicach 22 lutego, i nawet o 6 zł mniej niż 4 lutego. 

Jak przedstawiały się średnie koszty reklamowe na Facebooku w 2021 roku?

 

Drastyczne ograniczenie wydatków reklamowych w ekosystemie Facebooka wiąże się zarówno z możliwością elastycznego zarządzania kampaniami w tym medium (co potwierdzają kosmetyczne zmiany w emisjach telewizyjnych i radiowych, za: Nielsen 14-28.02.2022) jak i większymi obawami o odpływ widowni do kanałów o charakterze informacyjnym, np. portale horyzontalne (co z kolei potwierdzają dane Gemius Mediapanel, 14-28.02.2022). Dodatkowym wyzwaniem w obszarze komunikacji w ramach ekosystemu Facebooka, może być kontekst pojawiającej się reklamy. Duże obawy o brand safety oraz odbiór reklamy, to wyraz zarówno wysokiej dojrzałości rynku jak i silny znak dla branży (a w szczególności mediów), by zadbać o odpowiednie narzędzia oraz procedury, które wesprą reklamodawców w tym zakresie. Oczywiście, nie możemy patrzeć na obecną sytuację tylko i wyłącznie przez pryzmat zimnej kalkulacji i statystyk. To zupełnie normalne, że w obliczu wojny, marketerzy wstrzymują działania reklamowe. Niesamowity jest w tym wszystkim fakt, że zamiast całkowicie wstrzymywać się z wydatkami, coraz więcej marek decyduje się przeznaczyć pieniądze na realne działania pomocowe. I z tego powinniśmy być jako branża wyjątkowo dumni.

Dorian Szymański, Strategy Manager w Mindshare Poland

Coraz więcej osób – zarówno marketerów, jaki i zwykłych konsumentów – uważa, że marki powinny angażować się społecznie. Polskie firmy w imponujący sposób zareagowały na inwazję na naszego sąsiada. W szybkim tempie zorganizowały wiele akcji pomocowych, oferując nie tylko zaangażowanie i pieniądze, lecz wykorzystując także swoje kluczowe kompetencje, na przykład logistyczne czy programistyczne. Kierowanie się empatią oznaczało często też zmianę, czy wręcz wstrzymanie, komunikacji reklamowej. Uważam jednak, że tak silne ograniczenie działań reklamowych jest krótkotrwałe. Świadomi reklamodawcy uważnie śledzą zarówno zmiany nastrojów i zachowań konsumenckich, jak i działania konkurentów. Budżety na reklamę niedługo znowu będą uruchamiane, ale często będą dotyczyły innych kategorii produktów, a kreacje będą utrzymane w innym tonie.

Jan Zając, CEO Sotrendera

Badanie zostało przeprowadzone na podstawie danych zebranych przez Sotrendera przy wykorzystaniu podejścia Federated Analytics, w oparciu o ponad 100 tys. reklam polskich podmiotów w okresie 01-28.02.2022. 


Źródło: Sotrender

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Microsoft i Pan Spinacz z akcją promocyjną na TikToku

MS Teams Clippy

W zeszłym tygodniu na TikToku pojawiła się niecodzienna reklama Microsoftu. Popowa piosenka ze znanym ze starego pakietu Office, Panem Spinaczem budzi lekkie kontrowersje. Ale chyba właśnie o to chodziło gigantowi.

Wygląda na to, że gigant odkrył potencjał, jaki drzemie w platformie TikTok.  Główną postacią teledysku został osobnik, którego wspominają starsi posiadacze pakietu Office. Pan Spinacz, wirtualny asystent użytkowników został zapamiętany jako irytujący i niepotrzebny dodatek pakietu. Na stałe został elementem żartów i szydery wśród flagowych produktów Microsoftu. Podczas piosenki tańczy i buja się do wymienianych rytmicznie przez wokalistę elementów aplikacji, a także zdarza mu się coś dopowiedzieć niskim tonem głosu. Pomimo że Clippy (Pan Spinacz) wrócił jako część MSTeams, to mało kto o nim pamięta.

Podczas reklamy przewijają się obrazki prosto z portalu serwującego zdjęcia stockowe. Czy to rajska wyspa, na której tańczą postacie z teledysku, czy biuro, gdzie widzimy sztywne animacje Spinacza Microsoftu. Wszystko tu jest kiczowate i tandetne. Ale właśnie o to chodziło gigantowi. Bardzo ciekawy pomysł na reklamę, choć niedużo możemy dowiedzieć się o samej aplikacji.

 

Adam Daniluk

Prognozy trendów na 2022 na brief.pl: reklama, eventy, gaming i esport, video

trendy na 2022 gaming

Jakie trendy będą najważniejsze w reklamie, eventach, gamingu i esporcie w 2022 roku? Jakich wydarzeń wyczekują eksperci z branży produkcji video i digital? Przeczytaj czwartą część prognoz trendów na 2022 rok na brief.pl

Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski

Managing Partner & Head of Strategy w MediaCom Warszawa

domy mediowe

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Żyjemy w czasach kosmicznego paradoksu, w postaci postępujących ze sobą w parze – z jednej strony niebywałym przyrostem możliwości reklamowych (kanałów, sposobów optymalizacji i targetowania etc.), z drugiej – nieprawdopodobnym kryzysem efektywności komunikacji marketingowej.

Warto zatem – nieco nietypowo – zamiast wyglądać ciągle w przyszłość, zatrzymać się na chwilę i spojrzeć wstecz. Co takiego robiły marki 10, 20 lat temu? Co wtedy genialnie działało, co pozwalało im rosnąć, zyskać miano „ikonicznych”?
Skok w przeszłość, o te 10 czy 20 lat to nie „marketingowa archeologia”, wbrew temu, co może pomyśleć wielu najmłodszych czytelników. „Stare dobre czasy” to gotowa gigantyczna baza learningów i inspiracji, której przeczesywanie może przynieść olśnienie. Może znowu warto pójść na Noc Reklamożerców?

Jakie trendy (tematy, rozwiązania, technologie) odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Wszelkie zmiany i fluktuacje w kulturze! Serio, tu się dzieje BARDZO wiele, i to nie tylko w tzw. popkulturze. Zmienia się kultura picia kawy, zmieniają się preferencje dot. platform społecznościowych młodzieży (wg Deloitte – ponad 40% osób w wieku 18-24 zrezygnowało w ciągu ostatnich 12 miesięcy z jakiejś platformy społecznościowej!), zmieniają się marzenia i ambicje. Marki muszą trzymać rękę na pulsie tych coraz szybciej zachodzących i głębszych zmian, aby komunikując się – pozostawać godnymi utożsamiania się Klientów i Konsumentów z ich światem.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Momentu, gdy wszyscy zorientujemy się, że dwa ogromne trendy – centralizacji oraz ‘precision marketing’ są na dłuższą metę ze sobą kompletnie niekompatybilne. Kiedy dojdzie do nas, że nie da się oszczędzać na komunikacji, obcinając lokalny rys na rzecz „globalnych kampanii”, które w idealnym świecie powinny jednocześnie super rezonować kulturowo na wszystkich, czasem ogromnie różnych od siebie rynkach.
Wówczas zorientujemy się, że nie da się takich globalnych kampanii wysoce „personalizować”, ponieważ personalizacja wymaga osadzenia w bardzo lokalnych insightach i obserwacjach. Wyczekuję powrotu do większej swobody i decyzyjności lokalnych działów marketingu, aby lokalni Brand Managerowie mogli się częściej „wyżywać” kreatywnie, podbijać serca Konsumentów i odbierać nagrody branżowe w błysku fleszy!

 

Hubert Switalski

Hubert Świtalski

Regional Manager CEE, Meetrics

reklama

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Nie ma jednej drogi do sukcesu zarówno w prowadzeniu biznesu, jak i życiu zawodowym. Każdego z nas inspirować może zupełnie coś innego. Jednego inspirują sukcesy innych, innego piękny widok za oknem biura. W 2022 ważne będzie, żeby zmienić myślenie tak często pojawiające się w debacie publicznej. Większość z nas czeka aż pandemia minie. A co jeśli nie minie? Może po prostu musimy przyzwyczaić się do nowej sytuacji. Maseczki, szczepienia, obostrzenia, to pewnie będzie towarzyszyć nam przez najbliższe lata. Z drugiej zaś strony do tej sytuacji dostosowujemy biznesy, więcej korzystamy z nowych technologii. To ważne, aby odnaleźć się w tej sytuacji.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Przede wszystkim jakoś trzeba się odnaleźć w tej nowej rzeczywistości. Z punktu widzenia prowadzenia biznesu wszelkie technologie usprawniające komunikację, pracę zdalną czy automatyzację procesów będą w cenie. Jeśli chodzi o trendy w marketingu, to jednym z nich z pewnością jest nadal wideo. Każdy powinien poważnie pomyśleć o tym, aby wideo stało się ważnym elementem jego strategii, o ile nie kluczowym. Należy przy tym pamiętać o czasie ekspozycji i koncentracji uwagi użytkownika, który staje się coraz krótszy.

Kolejnym do tej pory niedoszacowanym trendem będzie wykorzystanie podcastów i innych treści audio. 43% marketerów planuje zwiększyć swoje zaangażowanie w tym obszarze w 2022 roku. Warto się temu przyglądać, a najlepiej czerpać z tego trendu.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Jednym z dużych tematów, który zbliża się wielkimi krokami jest prywatność konsumentów i świat bez cookies. Oczywiście wszyscy liczący się gracze przygotowują się na ten dzień. Jednak chyba nikt nie jest w stanie odpowiedzieć w 100% jak to będzie. Na pewno duże znaczenie będą mieć dostawcy danych i technologii pomiarowych.

 

Maciej Ledzion

Maciej Ledzion

Partner, WebTalk x endorfina events x Next Level Agency

digital, eventy, gaming

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Warto otwierać się na ludzi spoza naszego biznesowego podwórka, bo tu mamy większą szansę, by usłyszeć coś, co nas zaskoczy i zainspiruje. W tym słuchać i obserwować najmłodsze dzieci – ich wyobraźnia i sposób myślenia nie są ograniczone ani obciążone stereotypowym myśleniem.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

W 2021 najgłośniej było chyba o NFT, Web 3.0 i Metaverse. Skupię się na tej ostatniej przestrzeni, jako że w naszym biznesie eventowym obserwujemy jedne z najbardziej dynamicznych zmian od początku 2020. Przeszliśmy w przyspieszonym tempie drogę od wydarzeń na żywo, przez proste formy spotkań online (zoom, meets, etc.) po bardziej wysublimowane i interaktywne formy eventów online, z pełną interakcją i emocjami. Mogliśmy np. w 2021 wziąć udział w 8 niezależnych oficjalnych edycjach festiwalu Burning Man online wraz z dziesiątkami tysięcy ludzi z całego świata i przeżyć go zupełnie inaczej, co nie oznacza gorzej. Teraz na naszych oczach toczy się rewolucja oparta o metaversum. Pewnym ograniczeniem jest nadal niewielka penetracja urządzeń AR, ale sytuacja z początku 2020 pokazuje nam, jak szybko potrafimy się przenieść do nowej rzeczywistości, jest to kwestia czasu kiedy zaczniemy spotykać się na żywo, w 3D, z przestrzennym dźwiękiem online.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

W branży eventowej, z naszej perspektywy endorfina events zdecydowanie BEA (Best Events Awards) – jeden z największych i najbardziej prestiżowych konkursów i jednocześnie spotkań merytorycznych na świecie. W 2020 i 2021 obyły się dwie edycje wyłącznie online. Mam nadzieję, że pod koniec 2022 wydarzenie odbędzie się już w pełni na żywo i ponownie spotkamy się z kolegami z całego świata eventów w Mediolanie.
W branży digitalowej, z perspektywy naszej agencji WebTalk, zdecydowanie WebSummit – tutaj w 2021, po rocznej przerwie znowu mogliśmy być obecni na żywo w Lizbonie. Wydarzenie zgromadziło ponad 42 tysiące ludzi pomimo pandemii. Istnieje więc szansa, że w 2022 będziemy świadkami wyniku zbliżonego do 2019, czyli ponad 70 tysięcy uczestników.
W branży gamingowej, czyli z punktu widzenia naszej agencji Next Level to zdecydowanie Gamescom – targi, które przed pandemią przyciągały prawie 400 tysięcy ludzi. W latach 2020 i 2021 odbyły się online i hybrydowo. Oby w 2022 mogły odbyć się już w pełni na żywo.

 

Justyna Oracz_HEAD OF COMMUNICATIONS_Fantasyexpo

Justyna Oracz

Head of Communications, Fantasyexpo

gaming, esport

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Najlepszymi! Warto inspirować się, tym co za granicą, choć i w naszym kraju nie brak gamingowych i esportowych innowacyjnych projektów, które wyznaczają trendy. Jesteśmy teraz na przełomie roku, w czasie wielkich podsumowań i rocznych raportów, które pomagają określić trendy na kolejne lata. Zdecydowanie i esport i gaming, są tymi branżami, które dynamicznie rosną i pokazują, że są istotnym passion pointem wśród różnych grup wiekowych. Z własnego doświadczenia wiem, że najlepsze pomysły to te najbardziej szalone, skryte gdzieś z tyłu głowy, których nikt do tej pory nie robił. Tak było z #GamingBezBarier – projekt, którego wcześniej w esporcie nie było, a który skradł serca wielu osób, wygrał kilka konkursów marketingowych, by być inspiracją do dalszych działań w tym obszarze. Także inspirować można się tak naprawdę wszystkim, od nas tylko zależy w co to przekujemy.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

W gamingu i esporcie, już teraz widać, że kolejny rok będzie stał pod znakiem NFT, kryptowalut i metaverse. Już w grudniu zobaczyliśmy ogłoszenia ESL i Ubisoftu dotyczące NFT. Myślę, że to będzie znaczący trend wśród tych marek, którym zależy na nowoczesnym marketingu w gamingu. Drugi trend, to przenikanie świata online i offline – np. sport vs esport. Jest on już od nieco ponad roku mocno widoczny i będzie się on utrzymywał. Zyskają na tym marki, których produkty lub ich zamienniki występują w świecie online i offline, i których używanie można połączyć. Trzeci trend to kino i filmy oparte na kanwie gamingu. Po sukcesie seriali Arcane oraz Squid Game takie produkcje pewnie będziemy mieli serwowane coraz częściej. Zresztą…już za kilka dni premiera drugiego sezonu Wiedźmina, a na horyzoncie jawią się drugi sezon Arcane i Squid Game czy zupełnie nowe oparte na Resident Evil, Assassin’s Creed, Cyberpunk, Splinter Cell, The Division, Devil May Cry czy Final Fantasy.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Wszystkie te, które będą miały szansę być przeprowadzone offline z udziałem publiczności. Czekamy na IEM, którego odwołanie w 2020 zapoczątkowało wstrzymanie eventów. Ostatnie dwa wydarzenia esportowe – PGL Major Sztokholm 2021 oraz jesienne finały rozgrywek BLAST Premier pokazały piękno i potęgę esportu, który dopingowany tysiącami gardeł na żywo działa dosłownie magicznie. Na pewno też wyczekuję merytorycznych spotkań, konferencji, networkingu w różnych dziedzinach – esporcie, gamingu, komunikacji czy szeroko pojętym marketingu. To okazje do zawierania nowych znajomości, wymiany myśli i spostrzeżeń oraz pozyskania cennej wiedzy od innych ekspertów. Mam nadzieję, że przyszły rok okaże się nieco dla nas łaskawszy niż dwa poprzednie i choć trochę uda się skorzystać z możliwości “bycia” tu i tam.

 

Tomek_Dławichowski_Timecode_Film_Production

Tomasz Dławichowski

partner & managing director w Timecode Film Production

produkcja filmów reklamowych i komunikacja marek

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Dla mnie bardzo inspirujące są wszelkie inicjatywy, gdzie można porozmawiać z najbliższą konkurencją, klientami, czy startupami. Jako szef studia filmowego zawsze starałem się znaleźć czas na spotkania z potencjalnymi partnerami biznesowymi, reżyserami czy dziennikarzami. Takie kurtuazyjne kawki dają mi energię i inspirację do działania. A więc przede wszystkim – WARTO ROZMAWIAĆ!

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

W komunikacji marek, bo tym się zajmuję, będę się przyglądał zaangażowaniu brandów w kwestie społeczne. Jest to widoczny trend, w którym celem marki jest wywieranie pozytywnego wpływu na otaczający świat, środowisko i społeczności lokalne. To zaangażowanie musi po pierwsze być autentyczne, po drugie podkreślać deklarowane przez markę wartości, a po trzecie musi być odpowiednio komunikowane. Ponieważ reklama ma swoje ograniczenia, to spodziewam się, że marki chętniej sięgną po filmowy branded content, realizowany we współpracy np. z wiarygodnymi stacjami TV, czy platformami cyfrowymi.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Będę śledził przede wszystkim realizowane z rozmachem projekty branded contentowe. Mam tu na myśli filmy, seriale i programy TV – takie jak np. „Receptura”, będąca kooperacją marki Wedel i TVN, gdzie obecność brandu jest czymś więcej niż lokowaniem produktu. Poza tym z niecierpliwością czekam na start platformy streamingowej Disney+, która ma ruszyć w Polsce w połowie 2022 roku. Mam nadzieję, że pójdzie drogą Netflixa, HBO, czy Canal+ i podejmie wysiłek produkcji lokalnych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najciekawsze akcje promocyjne z e-sportu i gamingu w 2021

illuminar x mercedes

Czy jakakolwiek akcja promocyjna z gamingu i e-sportu zapadła wam w pamięć?

BMW – A year in rivarly

 

W tym roku BMW stało się partnerem wielu silnych organizacji związanych z League of Legends. Cały projekt został ukazany w bardzo ciekawym spocie reklamowym, zawierającym fajne efekty wizualne. „A year in rivarly” to na pewnie jedna z lepszych tegorocznych akcji promocyjnych w e-sporcie.

bmw a year in rivarly
źródło: BMW

Mercedes-Benz z Illuminar Gaming

Drugi sponsor związany z branżą motoryzacyjną wspierał projekty e-sportowe już kilka lat. Jeden z głównych partnerów Worlds 2021 wyprodukował między innymi pierścienie dla zwycięzców prestiżowego turnieju. Jednak w tym roku firma pokazała, że potencjał widzi również i na polskiej scenie, zawierając umowę z Illuminar Gaming. Mercedes-Benz poza wspieraniem drużyny, stał się także ważnym partnerem lokalu ESPORT SPOT w Warszawie. Z pewnością, jest to najważniejsza współpraca na polskiej scenie e-sportowej w tym roku.

illuminar x mercedes
źródło: Nowy Marketing

Adidas i partnerstwo z G2

G2 poza współpracą z BMW rozpoczęła także współpracę z Adidasem. Bardzo ciekawa reklama, w której wystąpiły ważne dla organizacji postacie.  Adidas za jej pośrednictwem potwierdził, że stanie się partnerem technicznym drużyny w tym roku. Tym samym koszulki i wszelkie gadżety europejskiej drużyny bardzo zyskał w oczach fanów.

adidas x g2
źródło: G2

Pudzianowski reklamuje czołgi

W tym roku, w promocji World of Tanks pomogło kilku znanych celebrytów. Jednak my przyjrzymy się jednemu, który swój udział miał na polskim kanale World of Tanks Blitz. Wywiad z Mariuszem Pudzianowskim i związana z nim grafika to bardzo fajny materiał, jak na produkt mający zainteresowanie głównie na rynku gier mobilnych.

pudzianowski
źródło: Wargaming

Wiedźmińskie eliksry do kupienia

Wiedźmińskie eliksiry to przedmioty dobrze znane w popkulturze gamignowej. Teraz dostępne są także do kupienia. Być może ich eliksir „Kot” nie sprawi, że będziemy widzieć w ciemności jak Geralt, ale na pewno się nawodnimy.

oshee wiedźmin
źródło: Oshee

Adam Daniluk

Podsumowanie roku z brief.pl: HR, turystyka

podsumowanie 2021

Jak rok 2021 oceniają eksperci z branży HR i turystyki? Jakie wydarzenia mijającego roku najbardziej dało się odczuć w tych branżach? Zapraszamy do przeczytania czwartej części podsumowania roku z brief.pl.

 

 Paulina MazurPaulina Mazur

PaulinaMazur.com

konsultantka i ekspertka w obszarze HR, komunikacji i współpracy międzypokoleniowej

 

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Empatia (na innych i uważność na siebie) – choć zaczyna brzmieć jak slogan, to nie można już dziś mówić o przywództwie bez niej. Empatia, ale nie kosztem dbałości o siebie.

Różnorodność i inkluzywność (pokoleniowa) – coraz więcej, coraz częściej, coraz świadomiej. Również w obszarze employer brandingu i włączania różnych pokoleń w komunikację pracodawców. Dla mnie było to szczególnie ważne, bo wystąpienia i prelekcje poświęciłam w tym roku pracodawcom, którzy doceniają różne pokolenia w procesie rekrutacyjnym. Coraz powszechniejsze stają się również rozmowy o zmianach demograficznych. Lepiej późno niż za późno;-)

Zmiana (powszednia) – jeśli 2020 wydawał się nam zmienny, to 2021 jest na turbozmianie, takiej codziennej. Szybkie reagowanie na to, co się dzieje w kraju, na świecie ale i w naszych głowach. Reakcja na obawy i lęki naszych klientów, kandydatów i pracowników. Zmiana w podejściu do pracy, przewidywana fala tzw. ”wielkich odejść” pracowników, którzy zwyczajnie nie są szczęśliwi w swoim miejscu pracy.

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2021?

Na HOT konferencje na żywo oraz w formacie hybrydowym, jak np. I love Marketing w Warszawie, prowadzenie wydarzenia, w którym zaangażowana jest publiczność zarówno na sali, jak i online. Czekaliśmy z utęsknieniem na spotkania, ale jak się okazuje, wielu z nas wystarczy w zupełności forma online.

NOT – „powroty do biur”, często na siłę, bez sensu, bez dobrej komunikacji. Po to, aby na zimę znowu wracać do domu.

 

Patrcyja Załuska

Patrycja Załuska

Właścicielka RE:START KARIERY, Ekspertka ds. Rynku Pracy Uniwersytetu SWPS

konsulting, edukacja

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Różnorodność – absolutna petarda 2021 roku. Trend, którego wymagają od nas nowe pokolenia chcące pracować z tymi, którzy stawiają na autentyczne, wiarygodne działania włączające. Chcemy różnorodnośći, choć nie do końca jeszcze wiemy jak ją budować. Wiemy natomiast już, że bez niej, jako organizacja tracimy na kreatywności, otwarciu się na nowe rozwiązania, nisze i szanse rynkowe.

BANI – bardziej akronim niż słowo. Brittle, anxious, nonlinear i irrestible. Oznacza kruchość rzeczywistości, która nas otacza. Wymusza zmiany, które  nie do końca jeszcze wiemy jak nazwać od strony rynku pracy i biznesu. Wiemy, że dotychczasowe modele pracy nie sprawdzają się. Potrzebujemy odkrycia nowych osi, wokół których będziemy skupiać i budować kreatywne i  efektywne zespoły.

Zdrowie psychiczne – w tym obszarze nastąpiło przełamanie tabu. Dostrzegliśmy i zrozumieliśmy, że dbanie o zdrowie psychiczne dotyczy każdego, zarówno nas dorosłych, jak i dzieci. Co więcej, potrzebujemy zająć się tym obszarem interwencyjnie, profilaktycznie i strategicznie jako organizacje odpowiedzialnie budujące zdrowe środowiska pracy.

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

Pierwszy lockdown w marcu 2020 r. i natychmiastowe uniemożliwienie realizacji spotkań 1:1 z klientami i szkoleń stacjonarnych. Wiele podmiotów branży edukacyjnej nie było przygotowanych od strony rozwiązań IT i… co tu dużo mówić, umiejętności prowadzenia efektywnych spotkań online. Część firm opierała swój model biznesowy na organizacji konferencji branżowych, co wymusiło konieczność pivot’u. Ci, którym się to udało, są dzisiaj na rynku.

Po wysypie wydarzeń online w 2020 i tym samym odpowiedzi na rynkową potrzebę dostępności, w 2021 r. branża stanęła przed nowym wyzwaniem tj. dostarczeniem mocnej jakości i praktycznej wiedzy w krótszym niż dotychczas czasie. Odejście od całodniowych szkoleń na rzecz praktycznych pigułek wiedzy było kwestią czasu wobec pracy hybrydowej i wyzwania, jakim było łączenie pracy, życia rodzinnego i nauki zdalnej u pracowników wychowujących dzieci w okresie edukacji.

Dzisiaj wiemy już, że zmiany te mocno wpłynęły na ogólne poczucie dobrostanu m.in. osób pracujących w modelu hybrydowym. Stąd firma szkoleniowa, doradcza świadcząca usługi na rynku musi brać pod uwagę nie tylko tzw. twardy rezultat swoich usług. Musi tak dostosować produkt, aby pokrył on nie tylko potrzebę wiedzy ale dodatkowo wzmacniał poczucie dobrostanu odbiorcy.

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2021?

Silver marketing jako zdecydowany HOT 2021.

W 2020 roku jako RE:START KARIERY zaczęliśmy publikować artykuły dotyczące sytuacji pracowników 40 i 50+ na rynku pracy. Z uwagi na nasze doświadczenia zdecydowaliśmy się wejść w ten obszar i… w pierwszym kroku zauważyliśmy „pomieszanie” pojęć na rynku. Silversami określano, owszem osoby po 60 r.ż. ale i 50+ a nawet 45+. Zdjęcia, które znajdowaliśmy w sieci szukając informacji dotyczących doświadczonych pracowników między 40 a 60 r.ż. (np. z 15, 20 letnim i więcej doświadczeniem zawodowym) przedstawiały, po pierwsze osoby po 70, 80 r.ż., po drugie utrzymane były z reguły w klimacie „prac ogrodowych”. Rzadko można było znaleźć tzw. silversów przedstawionych jako zdrowych, sprawnych, dynamicznych ludzi, w wyraźnym otoczeniu biznesowym. I tak nastał rok 2021, w którym nastąpiło marketingowe silver tsunami. Powstały agencje zajmujące się budowaniem pozytywnego i adekwatnego contentu wizualnego dot. dojrzałych osób, pracowników, różnorodnych zespołów. Podczas większości konferencji i wydarzeń branży HR, pojawiały się panele, prelekcje i ścieżki tematyczne dot. budowania różnorodnej kultury organizacji m.in. uwzględniającej międzygeneracyjne zespoły. LinkedIn rozgrzał się do czerwoności postami i artykułami poruszającymi temat wykluczania (świadomego lub nieświadomego) doświadczonych pracowników z rynku pracy. My również kontynuowaliśmy nasze działania w tym zakresie chociażby poprzez cykl D&I Meetup’ów „WŁĄCZAMY”. Oczywiście, temat starzejącego się społeczeństwa i zarządzania doświadczonymi talentami w firmie istnieje od dawna, niemniej podjęcie widocznych działań branży komunikacji marketingowej mocno przyspiesza ten proces.

 

Campiri.pl_Katarzyna Jedlińska

Katarzyna Jedlińska

Dyrektor generalna, Campiri.pl

turystyka

 

 

Trzy słowa, z którymi będzie ci się kojarzył 2021 rok w branży. Dlaczego akurat z tymi?

Bezpieczeństwo. W dobie pandemii szczególnie mocno cenimy sobie autonomię podróżowania. Dystans społeczny jeszcze przez długi czas pozostanie wymogiem. Kampery okazują się zatem być odpowiednim rozwiązaniem na obecne czasy – to po prostu bezpieczne podróżowanie, z dala od zatłoczonych kurortów i bez nadmiernego kontaktu z innymi. To zresztą powszechne odczucie. 40 proc. Polaków zapytanych przez nas w ostatnim badaniu uważa, że karawaning może być bezpieczniejszy, niż nocleg stacjonarny. Cenimy sobie przy tym turystykę lokalną i ideę slow travel.

Dostępność, a raczej jej brak. Jeśli chodzi o wynajem kamperów w Polsce – tu popyt zazwyczaj przewyższa podaż. Na rynku wciąż brakuje pojazdów tego typu. Dało się to zauważyć szczególnie w mijającym roku. Tę sytuację pogorszył też brak komponentów i zerwane łańcuchy dostaw. Widoczny wzrost zainteresowania kamperami spowodował natomiast, że do wypożyczalni zgłaszało się coraz więcej osób. Zazwyczaj jednak było już za późno, by znaleźć jakiegokolwiek kampera. Również jego zakup wiązał się z bardzo długim oczekiwaniem na auto. I niestety – potwierdza się, że rynek wynajmu kamperów w Polsce jest rozdrobniony i nieusystematyzowany. Między innymi dlatego ogromny potencjał widzę w modelu peer-2-peer, dającym możliwość udostępniania kamperów przez właścicieli indywidualnych. Właśnie dzięki takiemu połączeniu dostępność tego typu aut w Polsce wzrośnie skokowo.

Digitalizacja. Zwrot w kierunku innowacyjnych rozwiązań to dziś już norma, również dla turystyki. Cenimy sobie jasne zasady, szybkość, bezpieczeństwo i precyzyjność procesów. Wygodne platformy wykorzystujące choćby rezerwacje online, bez konieczności wykonywania telefonów czy pisania maili, są pożądanym standardem. Digitalizacja w widoczny sposób przenosi się też do branży karawaningowej. To cyfrowa odpowiedź na rosnące zainteresowanie kamperami.

Jakie wydarzenie Twoim zdaniem najmocniej wpłynęło na biznes i na Twoją branżę w 2021 roku?

Branża turystyczna skutki pandemii odczuła szczególnie mocno. Dla karawaningu COVID-19 był jednak pozytywnym impulsem. Choć i w poprzednich latach branża odnotowywała trend wzrostowy, to ostatnie 2 lata są istnym szaleństwem. W mijającym roku notowaliśmy rekordowe wzrosty zainteresowania zarówno wynajmem, jak i zakupem kamperów. Zauważmy, że rynek wynajmu kamperów w skali europejskiej wciąż rośnie – w 2020 r. jego wartość była szacowana na ok. 39 mld dol., natomiast do 2025 r. ma osiągnąć nawet 57 mld dol. Wracając jednak do Polski: blisko 70 proc. z nas chce spróbować podróży kamperem, a prawie 90 proc. Polaków poleciłoby tę formę wypoczynku innym. Jestem więc przekonana, że na naszym rynku karawaning będzie rozwijał się dynamicznie, a nowe rozwiązania, które choćby Campiri zaproponuje w pełni już wiosną 2022 r., z pewnością się do tego przyczynią. Coraz więcej osób docenia możliwość niezależnego podróżowania na własnych warunkach. W kamperze wszystko, co najważniejsze w codziennym życiu czy w wygodnym pensjonacie, dostępne jest na wyciągnięcie ręki. Do tego dochodzi jednoczesne poczucie wolności i bezpieczeństwa, tak przecież odległe od siebie w czasie pandemii. W kamperze łączą się one w spójną całość. I to najmocniej napędzało nasz sektor w mijającym roku.

HOT or NOT? Jaki Twoim zdaniem był największy sukces albo największa porażka w 2021?

Przekonaliśmy się, że przedłużenie sezonu jest możliwe, dlatego jako HOT wskazałabym fakt, że kamperem możemy podróżować poza ścisłym sezonem, również zimą – np. na biegówki na Polanę Jakuszycką. Tę możliwość dostrzega coraz więcej osób decydujących się na urlop na kółkach. Ja sama wolę podróżować poza ścisłym sezonem, gdy ludzi w trasie jest mniej, a ceny są zdecydowanie niższe. Nieprzekonani zawsze mogą wypożyczyć auto na dłuższy weekend. Podróżowanie w mniej „gorących” okresach daje taką możliwość. W szerszym kontekście, podróżowanie poza sezonem, to też stopniowe eliminowanie popularnego zjawiska „overtourism”. Bliska mojego sercu jest zrównoważona turystyka, pielęgnowanie miejsc przyjaznych zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Pandemia była bodźcem, by przedłużyć sezon. Myślę, że ten trend się utrzyma, biorąc pod uwagę otwartość Polaków na odkrywanie nowych miejsc, a przede wszystkim otwartość na alternatywne opcje podróżowania.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF