...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

W sklepach mocno ubyło promocji. Spadki są nawet na poziome bliskim 90%

Promocje

Ogólnopolski raport „Indeks promocji w handlu 2019/20” objął ponad 3,1 mln ofert rabatowych wydanych w latach 2019-2020. I wykazał, że w zeszłym roku w polskich sklepach ubyło 17,2% promocji.

Czasowe zamknięcie części sklepów ograniczyło ilość promocji w ub.r. Dodatkowo niektóre sieci w trybie pilnym przeniosły sprzedaż do Internetu. Ponadto duża niepewność w zakresie dalszych obostrzeń silnie zahamowała aktywność promocyjną retailerów. W tej sytuacji ww. spadek nie wydaje się być duży.

Yves Frerot, Hiper-Com Poland

Jak komentuje Karol Kamiński z Grupy AdRetail, w ub.r. sieci handlowe skoncentrowały się głównie na promowaniu produktów pierwszej potrzeby. To zasadniczo wpłynęło na ilość akcji promocyjnych. Jednak pandemia nie była jedynym hamulcem. W ciągu ostatnich kilku lat rokrocznie notowano kilkuprocentowe uszczuplenia, które w końcu przekroczyły 10%. Analiza porównawcza wyników z I półrocza 2019 i 2020 roku wykazała spadek o 15%. Wówczas analitycy programu branżowego AdRetail Inspirio prognozowali, że w całym roku wyniesie on blisko 20%. I ta diagnoza okazała się dość trafna.

Na zeszłoroczny spadek liczby promocji w dużej mierze wpłynęła zmiana preferencji konsumenckich. Klienci zaczęli częściej chodzić do małych i niezależnych sklepów, które nie podejmują tego typu działań. Mniejszy dostęp konsumentów do gazetek poskutkował też ograniczeniem ilości rabatów. Ponadto w warunkach finansowej niepewności część Polaków zmniejszyła wydatki i stała się mniej wrażliwa na promocje.

  dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, Polskiego Instytutu Ekonomicznego

Patrząc na poszczególne wyniki, można zauważyć, że największy spadek zanotowano wśród sklepów dziecięcych – 87%, a także w przypadku sieci RTV-ADG – 45%. Na trzecim miejscu znalazły się sklepy z art. z zakresu kultury i rozrywki – 38%. Dalej były hipermarkety – 24%, drogerie i apteki – 11%, cash & carry – 4%, a także supermarkety – 4%.

Sieci, które odnotowały spadki, w większości znajdują się w galeriach, a te okazały się największą ofiarą obostrzeń. Ich częściowe zamknięcie miało duży wpływ na strategie promocyjne i nośniki publikacji. W takim wypadku, w celu obniżenia kosztów, retailerzy rezygnowali z druku gazetek handlowych.

Yves Frerot z Hiper-Com Poland

Z kolei dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny POHiD-u, podkreśla, że w czasie pandemii konsumenci ograniczyli zakup produktów dla dzieci, w tym zabawek, ubrań i art. szkolnych, a także elektroniki oraz przedmiotów służących szeroko pojętej rozrywce. Sklepy zawęziły swoje oferty, by uniknąć strat. Zostały zmuszone do redukcji wydatków. W takiej sytuacji inwestowanie w kosztowną promocję nie było racjonalnym rozwiązaniem.

Hipermarkety przeżywają kryzys spadku sprzedaży, nie tylko w związku z pandemią, ale też ze starzeniem się modelu handlowego. Sieci podejmują próby przemodelowania koncepcji i to przede wszystkim chcą komunikować. Niemniej największe koszty dodatkowe powstały w związku z koniecznością dostosowania się do pandemicznych obostrzeń. I to ostatecznie przełożyło się na ograniczenie liczby promocji.

Andrzej Wojciechowicz, wieloletni ekspert i obserwator branży retailowej

Natomiast największy przyrost promocji zanotowały dyskonty – 12%. Za nimi były sklepy typu DIY – 9%, sieci convenience – 2%, a potem – hurtownie – 1%. Porównując spadki i wzrosty, widać, że tylko 4 z 11 analizowanych kategorii zorganizowały więcej akcji promocyjnych. Yves Frerot uważa, że dyskonty najszybciej zareagowały na zmieniające się warunki w czasie pandemii. Przejęły rolę głównego dostarczyciela art. podstawowych i dlatego nie zostały objęte tak ścisłymi restrykcjami jak inne formaty.

Wzrost promocji w tym formacie, podczas gdy większość była na minusie, to dobra wiadomość dla konsumentów, ale nie dla branży. Dyskonty wyraźnie i konsekwentnie od kilku lat wypychają z rynku całą szeroko pojętą konkurencję. Dlatego branża powinna wyciągnąć z tej analizy wielowarstwowe wnioski i na tej podstawie zbudować długofalowy plan. Im szybciej to zrobi, tym lepszy i trwalszy będzie tego efekt.

Karol Kamiński, Grupa AdRetail

Lockdown przyczynił się do wzrostu zainteresowania samodzielnym, niekomercyjnym majsterkowaniem. Sklepy DIY doskonale wykorzystały ten trend, co zaznacza dr Kłosiewicz-Górecka. I dodaje, że dobry wynik hurtowni jest częściowo efektem rosnącej podczas pandemii atrakcyjności małych sklepów, szczególnie z artykułami codziennego zapotrzebowania. Firmy hurtowe rozszerzyły też kanały zbytu o e-handel.

Patrząc na obecną sytuację w kraju, widać, że rząd nie ma jasnej strategii w zakresie wzmacniania lub luzowania restrykcji. Są to działania nieskoordynowane, nielogiczne i destabilizujące handel. Ponadto cała seria dodatkowych obciążeń fiskalnych i parafiskalnych zmusza sieci do rewindykacji budżetów, w tym marketingowych. W takim otoczeniu działają doraźnie, elastycznie reagując na zaistniałą sytuację. Trudno więc przewidywać ich dalsze kroki.

Andrzej Wojciechowicz, wieloletni ekspert i obserwator branży retailowej

Z kolei Anna Bednarek z UCE RESEARCH prognozuje, że w I półroczu 2021 roku – o ile nie będzie kolejnego lockdownu – ilość promocji utrzyma się mniej więcej na dotychczasowym, niskim poziomie. Jeżeli gospodarka zostanie w pełni otwarta, to krótkoterminowe wzrosty mogą być mało zauważalne lub praktycznie niewidoczne. Natomiast w przypadku dalszego lockdownu, ogólne spadki realnie do końca roku mogą przekroczyć granicę nawet 25%.

Sieci handlowe, które ucierpiały z powodu obostrzeń, chcą się mocno odbić. Po poluzowaniu restrykcji aktywują wszystkie formy wsparcia, także papierowe, utrzymujące dialog między sklepem i klientem. Gdy pandemia będzie się cofać, handel zacznie rosnąc wraz promocjami.

dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny POHiD-u

Zdaniem Karola Kamińskiego, obecny czas wyjątkowo służy temu, aby sieci handlowe dogłębniej badały nowe preferencje konsumenckie i na tej podstawie wyciągały odpowiednie wnioski. Zaowocuje to lepszym spojrzeniem na oferowanie rabatów i doborem produktów, które w promocji bardziej przyciągają konsumentów. Od dłuższego czasu widać, że Polacy oczekują bardziej spersonalizowanych ofert niż przypadkowych propozycji. I jak podsumowuje ekspert, sieci stanowczo powinny to wziąć pod uwagę.

Raport został opracowany przez Centrum Analiz Grupy AdRetail, międzynarodową agencję badawczo-analityczną Hiper-Com Poland oraz UCE RESEARCH. Materiał powstał na podstawie analizy ponad 12,4 tys. gazetek handlowych z całego 2019 i 2020 roku. Łącznie monitoringiem objęto blisko 295 tys. stron i 9 mln cm2 powierzchni promocyjnej. Pod uwagę wzięto publikacje ze wszystkich dostępnych na rynku dyskontów, hipermarketów, supermarketów, sieci convenience, cash & carry, hurtowni, drogerii i aptek, sieci DIY, RTV-AGD, sklepów dziecięcych i z art. z kategorii kultury i rozrywki.


Źródło: MondayNews

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowe wyzwania branży retail – jak technologie mogą pomóc sprzedawcom?

kobieta w maseczce na zakupach

Obecnie większość sklepów w Polsce przystosowała już przestrzeń handlową do nowych warunków, zapewniając tym samym bezpieczeństwo swoim klientom. W dużej części punktów handlowych przy kasach znajdziemy plastikowe przesłony, a na podłogach linie wskazujące prawidłową odległość pomiędzy kupującymi. Pozostałe sklepy coraz częściej oferują sprzedaż w modelu zakładającym zakup online i odbiór produktu na miejscu. Niezależnie od przyjętej formuły, sprzedawcy mogą znacznie ułatwić sobie wdrażanie nowych zasad i przestrzeganie obowiązków dzięki technologii. Przede wszystkim mowa tutaj o zintegrowanych rozwiązaniach sieciowych – kamerach i głośnikach, które mogą wesprzeć właścicieli sklepów nie tylko dzisiaj, ale także w przyszłości.

Automatyczna kontrola

Choć wymienione wcześniej środki ochrony z pewnością pozwalają klientom czuć się bezpiecznie na terenie sklepu, ich egzekwowanie może okazać się wyzwaniem.

Choćby dlatego, że narysowane na podłodze znaki nie oznaczają, że kupujący zawsze się do nich dostosuje. Podobnie, jeśli chodzi o regularne mycie i dezynfekowanie dłoni czy sprzętów przez pracowników – trudno ustrzec się przed sytuacją, w której pracownik po prostu zapomni o nowych zasadach. Właśnie w takich przypadkach pomocna może być analityka stosowana w systemach wizyjnych, w szczególności rozwiązania takie jak IP Audio oraz analiza ruchu.

Dagmara Pomirska, Axis Communications

Wymienione funkcjonalności systemów mogą skutecznie skrócić kolejki do kas, a co za tym idzie, zapobiegać grupowaniu się klientów w jednej części sklepu. Monitoring wizyjny wyposażony w narzędzia do analizy ruchu może zestawiać dane dotyczące liczby oczekujących i informować o tzw. „wąskich gardłach”. W takim wypadku system może automatycznie włączyć wcześniej nagrany komunikat, np. „Pamiętaj, by zachowywać 2 metry odległości od kolejnego klienta oczekującego w kolejce”, który kupujący usłyszą przez głośnik. To samo rozwiązanie może informować pracowników o tym, że w kasach potrzebna jest pomoc. W efekcie monitoring w połączeniu z IP audio znacznie przyspiesza zakupy i rozładowuje kolejki.

Ponadto, analiza ruchu pozwala także na rozpoznanie, w jaki sposób zmienia się czas oczekiwania do kas w ciągu dnia. Tym samym, sprzedawcy mogą wiedzieć, w jakich godzinach statystycznie potrzebna jest większa liczba personelu i na podstawie tych danych podejmować decyzje związane z alokacją zasobów ludzkich. Dodatkowo zebrane informacje mogą zostać wykorzystane także w długim okresie, co pozwoli lepiej zrozumieć popyt i oczekiwania klientów.

Monitoring wizyjny wspiera także inne obszary, nie tylko te związane z kolejkami do kas. Nowoczesna analityka pozwala również na precyzyjne liczenie osób przebywających na terenie danego sklepu. Ponieważ dane dostarczane są w czasie rzeczywistym, możliwe jest wysłanie automatycznego komunikatu do operatora, kiedy liczba klientów przekroczy określony próg. Co więcej, może to także powodować natychmiastowe zapalenie czerwonego światła na progu sklepu, czy nadanie automatycznego komunikatu głosowego, podobnie jak w przypadku kas.

Monitorowana dezynfekcja

Jednym z bardzo ważnych elementów dzisiejszych obostrzeń sanitarnych jest również konieczność dezynfekcji dłoni. Sprzedawcy udostępniają odpowiednie środki, jednak egzekwowanie korzystania z nich przez każdego klienta z osobna to karkołomne zadanie. W tym przypadku także może pomóc technologia. Systemy wizyjne oferują możliwość wprowadzenia tzw. analizy przekroczenia linii. Może to być wirtualna linia progu danego sklepu, bądź toalety w centrum handlowym. System samoistnie może poprosić klienta o dezynfekcję dłoni za sprawą IP audio i nagranego wcześniej komunikatu.

W przypadku pracowników cennymi rozwiązaniami są systemy zabezpieczeń zapleczy sklepów za pomocą bezdotykowych urządzeń – domofonów z kamerami. Wejście może być możliwe, dzięki identyfikacji twarzy pracownika – gdy ten spojrzy w kamerę, system automatycznie autoryzuje dostęp i odblokowuje drzwi. Eliminuje tym samym potrzebę dotykania i dezynfekcji klamki.

Bezkontaktowy odbiór i dostawa

Niekiedy okazuje się, że choć restrykcje są systematycznie poluzowywane, dane punkty handlowe nie mogą zostać otwarte, ponieważ nie spełniają nowych kryteriów, np. są za małe. W takich przypadkach często oferują możliwość zakupu przez internet, podczas gdy w sklepie odbywa się tylko ich odbiór. Podobnie ma to miejsce w punktach gastronomicznych.

Jednym z ułatwień, jakie mogą wdrożyć sprzedawcy, by usprawnić proces odbioru, jest analityka do rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Kamera przechwytuje numer tablicy rejestracyjnej w czasie rzeczywistym, porównuje go ze wstępnie zdefiniowaną listą i generuje alert, gdy klient przybywa do sklepu w celu odbioru. System IP audio może jednocześnie automatycznie poinformować odbiorcę o kolejnych krokach, np. generując komunikat: „Dziękujemy za zakupy w naszym sklepie. Twoje zamówienie zostanie wydane za minutę. Proszę otworzyć bagażnik. ”

Inną możliwością jest instalacja rozwiązania wykorzystującego kody QR. Sklep może stworzyć listę osób, które danego dnia o konkretnej godzinie powinny pojawić się w celu odbioru zakupionych produktów. Każda z nich otrzymuje kod QR, a kiedy pojawia się przed drzwiami, wystarczy, by zeskanowała go w domofonie z kamerą. Pracownicy nie muszą być fizycznie obecni przy tym procesie. Jeśli ktoś chce natomiast zmienić czas odbioru lub go anulować, sprzedawca może to zrobić online, elastycznie i w dowolnym momencie.

Wspomniane technologie mogą okazać się przydatne także w przypadku dostaw – komunikacja z dostawcami, którzy wjeżdżają na teren budynku bądź centrum handlowego może odbywać się całkowicie zdalnie przy wykorzystaniu analizy tablic rejestracyjnych, kodów QR czy też rozpoznawania twarzy przez kamery.

Technologie pomagają dostosowywać się do nowych warunków w błyskawicznym tempie. Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, ważne jest, aby sprzedawcy skupili się na innowacyjnych rozwiązaniach, zapewniając jednocześnie komfort i bezpieczeństwo klientów.

Dagmara Pomirska, Axis Communications

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Oto Laureaci X edycji najważniejszego Konkursu dla obiektów i sieci handlowych – PRCH Retail Awards 2019

W czwartek, 10 października 2019, w Auli Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej odbył się Wielki Jubileuszowy Finał Konkursu PRCH Retail Awards. Ceremonię wręczenia statuetek w ramach “Gali X” poprowadzili dziennikarze – Kamila Kalińczak i Damian Michałowski. Wydarzenie zanotowało rekordową frekwencję z dotychczasowych edycji; przybyło 380 gości. Jury konkursowe wyłoniło Laureatów w 19 kategoriach podzielonych na dwa filary: najlepsze projekty marketingowe i biznesowo-strategiczne w branży handlowej.

fot. T. Wilczkiewicz / Prezes Zarządu PRCH Aleksandra Zentile-Miller i Radosław Knap, Członek Zarządu PRCH oraz Dyrektor Zarządzający Stowarzyszenia

Oto Laureaci Złotych i Srebrnych statuetek #PRCHretailAwardsX

 

SIECI HANDLOWE – PROJEKTY BIZNESOWE I STRATEGICZNE

Kategoria: NOWA SIEĆ HANDLOWA ROKU 

  • Srebrna statuetka: Mi Store / GG Stores Sp. z o.o. Sp. k. 
  • Srebrna statuetka: Papa Diego / Helios S.A. 

Kategoria: EKSPANSJA SIECI HANDLOWEJ ROKU

  • Złota statuetka: Helios S.A. 
  • Srebrna statuetka: Vision Express / Vision Express Sp. z o.o. 
  • Srebrna statuetka: eobuwie.pl / eobuwie.pl S.A. 

Kategoria: SIEĆ HANDLOWA ROKU BEST PERFORMANCE 

  • Złota statuetka: McDonald’s / McDonald’s Polska
  • Srebrna statuetka: eobuwie.pl / eobuwie.pl S.A. 
  • Srebrna statuetka: Kazar / Kazar Footwear Sp. z o.o. 

 

SIECI HANDLOWE – PROJEKTY MARKETINGOWE I CSR

Kategoria: MARKETING SIECI HANDLOWYCH ROKU 

PODKATEGORIA: KAMPANIA EMPLOYER BRANDING ROKU

  • Złota statuetka: Kampania “Dołącz do Zespołu McDonald’s” – McDonald’s Polska Sp. z o.o.

PODKATEGORIA: MAGAZYN SIECI HANDLOWEJ ROKU

  • Złota statuetka: “TESCO Magazyn” – TESCO Polska Sp. z o.o. 

Kategoria: DZIAŁANIA I STRATEGIA SIECI HANDLOWEJ ROKU 

  • Złota statuetka: “Nie wyrzucamy, pomagamy” – KFC, AmRest 
  • Srebrna statuetka: “Burgery pozytywne dla klimatu” – MAX Premium Burgers – MAX Poland
  • Srebrna statuetka: “Zadbaj o siebie. Modna, piękna i zdrowia” – Quiosque – PBH S.A.

 

OBIEKTY HANDLOWE – PROJEKTY BIZNESOWE I STRATEGICZNE

Kategoria: PRZEBUDOWA / ROZBUDOWA / MODERNIZACJA CENTRUM HANDLOWEGO I WYPRZEDAŻOWEGO ROKU

  • Złota statuetka: CH Platan, Zabrze / NEPI Rockcastle 
  • Srebrna statuetka: Galeria Łódzka, Łódź / ECE Projektmanagement Polska / Galeria Lodzka Lodz Shopinvest KG Spółka Komandytowa
  • Srebrna statuetka: Atrium Promenada, Warszawa / Atrium Poland Real Estate Management / Atrium European Real Estate Ltd.

Kategoria: REWITALIZACJA ROKU

  • Złota statuetka: Centrum Praskie Koneser, Warszawa / Liebrecht & wooD Poland / BBI Development S.A.

Kategoria: CENTRUM HANDLOWE ROKU – BEST PERFORMANCE 

  • Złota statuetka: Galeria Katowicka / Apsys Polska S.A. / Savills Investment Management / Employees Provident Fund of Malaysia 
  • Srebrna statuetka: Galeria Sfera, Bielsko-Biała / CBRE Global Investors Poland / Nampa Sp. z o.o.
  • Srebrna statuetka: Galeria Mazovia, Płock / CBRE Global Investors Poland / Katherine Sp. z o.o.

Kategoria: NOWE CENTRUM HANDLOWE ROKU 

  • Złota statuetka: Forum Gdańsk / Forum Gdańsk Sp. z o.o. / Multi Poland Sp. z o.o.

Kategoria: NOWY PARK HANDLOWY ROKU

  • Srebrna statuetka: N-Park, Stara Iwiczna / Napollo Retail / Napollo 18 Sp. z o.o.
  • Srebrna statuetka: Vendo Park, Chodzież / Trei Real Estate Poland

 

OBIEKTY HANDLOWE – PROJEKTY MARKETINGOWE

Kategoria: KAMPANIA PUBLIC RELATIONS OBIEKTU HANDLOWEGO

  • Srebrna statuetka: “Stylowy Lubelak – vol. 2” – VIVO! Lublin (dawne CH Tarasy Zamkowe) Immofinanz 

Kategoria: KAMPANIA WIZERUNKOWA OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU

  • Srebrna statuetka: “Katowice Fashion Week – City Edition” – Galeria Katowicka / Apsys Polska S.A. / Savills Investment Management / Employees Provident Fund of Malaysia 
  • Srebrna statuetka: “A co Ty dasz od siebie w te święta?” – Złote Tarasy, Warszawa / Złote Tarasy Warsaw III S. à r. l. spółka jawna

Kategoria: KAMPANIA OTWARCIA / PRZEBUDOWY / ROZBUDOWY / MODERNIZACJI OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU 

  • Srebrna statuetka: “Nowi Mieszczanie” – Forum Gdańsk / Forum Gdańsk Sp. z o.o. 
  • Srebrna statuetka: “Jestem z Tych” – Gemini Park, Tychy / Gemini Holding

Kategoria:  WYDARZENIE ROKU W OBIEKCIE HANDLOWYM 

  • Złota statuetka: “Wielka Bitwa Muserów” – Centra Handlowe M1 / METRO Properties 
  • Srebrna statuetka: “Turniej Skręcania Mebli IKEA” – Aleja Bielany, Wrocław / Ingka Centres Polska
  • Srebrna statuetka: “Night Power Energia” – Galeria Warmińska, Olsztyn / NEPI Rockcastle

Kategoria: KAMPANIA INTERNETOWA OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU

  • Srebrna statuetka: “#Better2gether. 2 lata razem” – Posnania, Poznań / Apsys Polska S.A. 
  • Srebrna statuetka: Kampania promująca wydarzenie “Strzel focha ze stylem” –  Bonarka, Kraków / NEPI Rockcastle / Bonarka City Center

Kategoria: MAGAZYN OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU

  • Złota statuetka: “The Look” – Galeria Mokotów, Warszawa / Unibail-Rodamco-Westfield

Kategoria: KAMPANIA PROSPRZEDAŻOWA ROKU 

  • Złota statuetka: “Kasa za metki” – Factory Annopol, Warszawa, Factory Ursus, Warszawa, Factory Kraków, Factory Poznań / Neinver Asset Management
  • Srebrna statuetka: “Wielka Loteria Mercedes Klasy A” – Posnania, Poznań / Apsys Polska S.A. 

Kategoria: DZIAŁANIA I STRATEGIA CSR OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU

  • Srebrna statuetka: “Piknik rodzinny – wielkie otwarcie placu zabaw” – Westfield Arkadia, Warszawa / Unibail-Rodamco-Westfield
  • Srebrna statuetka: “O czym marzą Kredki” i “Zagraj w Legendę” – Teatr dla Dzieci krakowskich szpitali – Galeria Kazimierz, Kraków / Invesco Real Estate

Kategoria: NAGRODA SPECJALNA
PLAC ZABAW – niecodzienny projekt integrujący lokalną społeczność z centrum handlowym”

  • Westfield Arkadia / Unibail-Rodamco-Westfield / GSSM Warsaw
fot. T. Wilczkiewicz / Prowadzący: Kamila Kalińczak i Damian Michałowski

Dodatkowo, z okazji X-lecia elitarnego Konkursu Polska Rada Centrów Handlowych zorganizowała plebiscyt online na “firmę z największymi zasługami w minionej dekadzie dla branży handlowej”

Dodatkowa kategoria z okazji X-lecia obejmowała wręczenie trzech statuetek specjalnych dla trzech firm z największą liczbą zebranych w plebiscycie głosów. Głosowanie odbywało się przed “Galą X” online na stronie konkursu www.retailawards.pl. Oddano ponad 10 000 głosów. Na podium stanęli:

 

  • Miejsce PIERWSZE: ECHO Investment S.A.
  • Miejsce DRUGIE: Apsys Polska S.A.
  • Miejsce TRZECIE: Cushman & Wakefield

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Współczesny konsument nie myśli racjonalnie

Nowoczesny konsument stawia detalistom coraz większe wymagania. Dlatego, żeby zbudować pozytywne doświadczenie klienta, w pierwszej kolejności branża musi dostosowywać się do jego potrzeb. Znając je i rozumiejąc o wiele łatwiej przygotować dopasowaną ofertę.

Rozszyfrować konsumenta

Jesteśmy świadkami rewolucji technicznej i behawioralnej w handlu. Nowy klient, który kształtuje się w jej toku, ma inne potrzeby niż jeszcze dekadę czy dwie temu. Współczesne oczekiwania, wciąż zmieniające się pod wpływem technologicznych udogodnień, ich różnorodność i tempo zmian wymuszają na całej branży wdrożenie nowych rozwiązań. Poszukując ich, nowocześni retailerzy wykorzystują potencjał nowych dziedzin, jak neuromarketing. Jego główną zaletą są wyniki oparte na potwierdzonych naukowo faktach, nie zaś badaniach deklaratywnych.

Jak mówi ekspert w dziedzinie neuromarketingu, jedna z panelistek Modern Retail Forum organizowanego podczas tegorocznego Kongresu Rynku FMCG, dr Ana Iorga:

Ogromna większość naszych decyzji zakupowych, bo aż 85%, jest podejmowana na poziomie podświadomości. Dokonując wyboru, klienci działają pod wpływem nieuświadomionych emocji, dopiero później racjonalizując swoją decyzję. Neuromarketing, wykorzystujący działania oparte na monitorowaniu aktywności wybranych obszarów mózgu, pozwala poznać, dlaczego i na jakiej podstawie ten proces zachodzi.

Opierając się na takich badaniach jak neuroobrazowanie lub elektroencefalografia (EEG), które ukazują odpowiedź mózgu na bodźce, czy eye-tracking, czyli śledzenie ruchów gałek ocznych, neuromarketing bezpośrednio bada reakcje psychofizjologiczne konsumentów. Odkrywa w ten sposób tajemnicę oczekiwań klientów. To jednak dopiero początek drogi do sklepu przyszłości.

 

Budowanie pozytywnych doświadczeń

Consumer experience oznacza sumę doświadczeń klienta wyniesionych z kontaktu ze sklepem – od styczności z obsługą, przez warunki zwrotu towarów, po wrażenia estetyczne, dotyczące aranżacji przestrzeni. Ważne są uczucia, skojarzenia, doznania, jakie towarzyszą klientowi w punkcie sprzedaży, bo to właśnie one ostatecznie decydują, co trafi do koszyka i czy klient wróci do konkretnej placówki handlowej.

Dlatego wdrażając w swojej placówce zmiany oparte na podejściu consumer expierience, warto skorzystać z porad ekspertów, takich jak Michał Górski, customer experience designer, który będzie gościem panelu tematycznego Modern Retail Forum organizowanego przez Modern-Expo podczas tegorocznej edycji Kongresu FMCG.

– Realizujemy badania docierające do istoty decyzji konsumenta, ich kontekstu. Wykorzystujemy badania jakościowe (etnografię, semiotykę), które pomagają w odkrywaniu wzorców zachowań i ścieżek zakupowych klientów. Pozyskiwane przez nas dane dostarczają informacji o tym, co przyciąga konsumentów do sklepu, na które towary zwracają uwagę, jak dokonują wyboru. Posiadając taką wiedzę, detaliści mogą nie tylko zbliżyć się do konsumenta, ale też lepiej zarządzać swoją placówką. Od decyzji w zakresie doboru asortymentu, przez usprawnienie dostaw, dobór najlepszych narzędzi marketingowych i terminów promocji, aż po decyzje o zatrudnieniu i wdrożeniu strategii dla sklepu czy całej sieci.

Sklepy budzące emocje

Im lepsze doświadczenia będą towarzyszyć nabywcy, tym więcej kupi i tym chętniej wróci do sklepu. Więź emocjonalna, jaka wytwarza się między punktem handlowym a nabywcą w oparciu o doświadczenia konsumenckie, jest podstawą w budowaniu handlowego sukcesu. Mając to na uwadze w Bolonii, Modenie i Rawennie, Modern Expo wspólnie z największą w Europie spółdzielnią konsumentów, włoskim Coop Alleanza 3.0, powołały do życia nową generację hipermarketów. Extracoop prezentuje zupełnie nowe spojrzenie na przestrzeń handlową. Dzięki nowoczesnej, otwartej aranżacji i innowacyjnemu wyposażeniu, Extracoop daje klientom wrażenie, że nie kupują w hipermarkecie, a w lokalnych sklepikach.

Cała koncepcja sklepu, w tym zapewniony przez nas visual merchandising, zostały opracowane tak, by codzienne zakupy stały się dla klientów osobistym doświadczeniem. Stoły do serwowania dań, pokazy gotowania, kąciki gastronomiczne i czytelnicze wśród stoisk towarowych, zaprojektowanych w stylu indywidualnych sklepików, budują niepowtarzalny charakter kameralności i lokalności – opowiada Piotr Kraśnicki, dyrektor ds. sprzedaży w Modern-Expo.

Takie rozwiązania budzą zachwyt klientów oraz poczucie więzi z miejscem zakupów. Podobne rozwiązanie zastosowano też we francuskim hipermarkecie Carrefour w Mont-Saint-Jean, który wprowadził swoich klientów w świat przyjaznych, prostych zakupów. Nowy sposób ekspozycji towarów, zorganizowany przez Modern-Expo, powoduje, że klienci czują się tak, jakby byli na prawdziwym rynku. Świeże wypieki, palarnia kawy, stoisko rzeźnickie z profesjonalną obsługą oraz ekskluzywna piwniczka z winami budują wrażenie lokalności i swojskości.

Różnorodne, specjalnie dopasowane pod każdą kategorię produktów meble podkreślają walory towarów i budują wśród klientów wrażenie, że odwiedzają pojedyncze stragany, nie zaś hipermarket, mimo usytuowania stoisk na hali sklepowej o powierzchni ponad 9 000 m kw. Jest to jeden ze sposób na realizację nowoczesnej strategii dla sprzedawców, opartej na podejściu customer experience – mówi Kraśnicki.

Branżowa edukacja

Aby dowiedzieć się więcej o budowaniu skutecznego marketingu w branży retail warto wybrać się na tegoroczną edycję Kongresu Rynku FMCG, gdzie pod patronatem Modern-Expo wystąpią wybitni prelegenci z całego świata. Podczas organizowanego przez firmę panelu tematycznego Modern Retail Forum uczestnicy porozmawiają o nowych trendach i narzędziach obecnych w sektorze handlowym.

Wszystkich zainteresowanych przyszłością branży retail zapraszamy na nasz panel, gdzie polscy i zagraniczni goście, min. z Wielkiej Brytanii i USA, przedstawią najnowsze analizy i wyniki badań. Jednym z nich będzie dr Ana Iorga, która opowie o roli neuromarketingu w budowaniu strategii dla detalu. Posłuchamy też o nowym podejściu do zakupów: roli emocji, ukrytych czynnikach decyzyjnych, budowaniu zaangażowania i odkrywaniu oczekiwań konsumentów – zachęca Bogdan Łukasik, prezes zarządu Modern-Expo Group. – Jako współorganizator tegorocznej edycji chcemy wzbogacić merytoryczną część Kongresu o tematy, które najbardziej interesują przedstawicieli branży. Jesteśmy przekonani, że nasze doświadczenie na rynku oraz świeże spojrzenie zaproszonych prelegentów pomogą uczestnikom panelu „Droga do sklepu przyszłości” w jeszcze lepszym zarządzaniu swoim biznesem i przygotowaniu się na zmiany, które niesie przyszłość.

Kongres Rynku FMCG 2019, organizowany przez Wydawnictwo Gospodarcze (Wiadomości Handlowe, Wiadomości Kosmetyczne), odbędzie się w dniach 28-29 maja, w Warszawie w hotelu Double Tree by Hilton Warsaw, przy ul. Skalnicowej 21. Na panel Modern-Expo zapraszamy pierwszego dnia Kongresu do sali tematycznej nr 1. Prelekcje potrwają od godziny 14:30.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„Alicja w sklepie”: Ukraińcy wprowadzili rozszerzoną rzeczywistość do retailu i planują podbój Europy

Ekonomia wrażeń

Sieć handlowa „ATB” to 1000 sklepów w 22 regionach Ukrainy. Każdego dnia ponad 3,5 miliona Ukraińców robi zakupy w tej sieci. W przeddzień nowego 2018 roku „ATB” wyznaczył za swój cel zwiększenie aktywności konsumentów i przyciągnięcie nowych klientów. W tym celu standardowe mechanizmy lojalnościowe – dokonuj zakupów, zbieraj naklejki, uzyskaj zniżkę – zostały wzmocnione innowacyjnym produktem, książką „Alicja w krainie czarów” z AR, stworzoną przez firmę producencką Art Nation.

Książkę można było kupić w pełnej cenie, ale aby otrzymać ją z 66% rabatem, klienci sklepów musieli zebrać wymaganą liczbę naklejek. Procter & Gamble, Mondelēz, L’Oreal, Pepsi oraz inni duże marki zostały partnerami kampanii. Kupując produkty owych marek, uczestnicy akcji dostawali dodatkowe naklejki.

W ramach promocji konsumentom zaoferowano coś więcej niż po prostu książkę – produkt multimedialny, strony którego ożywały dzięki bezpłatnej aplikacji dla smartfonów. Czytelnicy zanurzeni w magicznym świecie Lewisa Carrolla robili zdjęcia, kręcili filmiki oraz dzielili się nimi na Instagramie i Facebooku.

Przed rozpoczęciem pracy nad książką zadaliśmy sobie pytanie: „Czego chce nowoczesny klient?”. Mówiono nam, że dzisiaj nikt nie czyta, że zainteresowanie czytaniem spada, rozumieliśmy jednak, że problem tkwi w formacie. Jeśli konsument potrzebuje wrażeń, musimy mu je dać – mówi generalny producent Art Nation Eduard Achramowicz.

„ATB” zdecydowało się przeprowadzić akcję główną w czasie świąt noworocznych. W ten sposób sieć chciała przyciągnąć nowych klientów w kluczowym dla retailu sezonie. Pomimo dużej konkurencji to się udało – nakład 265 000 książek został sprzedany w ciągu 10 dni zamiast przewidywanych 30 dni. Dzięki poczcie pantoflowej i ogromu emocjonalnych postów na portalach społecznościowych książka okazała się najbardziej pożądanym prezentem na święta. W sumie w okresie noworocznym sprzedano 365 000 książek.

W związku z dużym zapotrzebowaniem na książkę z AR, “ATB” zaplanowało drugi flight kampanii lojalnościowej z wykorzystaniem kontynuacji historii o przygodach Alicji. Akcja miała miejsce w kwietniu. Nakład „Alicji po drugiej stronie lustra” stanowił 350 000 książek, zabrakło go jednak aby zaspokoić popyt. W odpowiedzi na prośby klientów, którzy zbierali naklejki, wydrukowano jeszcze 3000 książek.

W ciągu dwóch kampanii w „ATB” sprzedano 718 000 książek z rozszerzoną rzeczywistością. To absolutny rekord kraju. Dla porównania, według ukraińskiej Izby Książki, przeciętny nakład jednej książki dla dzieci w latach 2017-2018 wynosił około 2,7 tys. egzemplarzy.

Alicja na Białorusi: historia sukcesu się powtarza

Po udanej realizacji kampanii lojalnościowej na Ukrainie książki z rozszerzoną rzeczywistością znaleźli swojego klienta na Białorusi. Art Nation zaadaptował produkt dla firmy „Euroopt”. Sieć zarządza około 800 sklepami w różnych formatach (hipermarkety, supermarkety i sklepy spożywcze) w 109 rejonach Białorusi. Każdego dnia około 1 mln Białorusinów dokonuje zakupów w “Euroopcie”.

Pilotażowe uruchomienie kampanii lojalnościowej z książką AR „Alicja w krainie czarów” odbyło się w 38 hipermarketach w lipcu 2018 roku. Pomimo niskiego sezonu letniego początkowy nakład 122 tysięcy książek nie był wystarczający. Końcowy nakład pilotażowy wynosił 137 050 książek.

Przekonany w skuteczności rozszerzonej rzeczywistości, sprzedawca zdecydował się na drugi flight promocji w okresie noworocznym – tym razem z dwoma książkami AR („Alicja w krainie czarów” i „Alicja po drugiej stronie lustra”) we wszystkich 760 sklepach sieci. Tym razem sprzedano 360 tys. egzemplarzy.

W sumie w ciągu dwóch flight’ów kampanii lojalnościowej “Euroopt” sprzedał rekordową liczbę książek – 497 050. Dla porównania, według Białoruskiej Krajowej Izby Książki przeciętny nakład jednej książki dla dzieci nie przekracza 2,6 tys.

Milion książek, milion pobrań

W wyniku czterech akcji na Ukrainie i Białorusi historia Lewisa Carrolla z rozszerzoną rzeczywistością została sprzedana w ilości 1 215 050 książek.

Aplikacja do czytania książek AR osiągnęła łącznie 1 067 000 pobrań. Ponad 21 000 użytkowników w App Store i Google Play pozostawiło pozytywne opinie na temat aplikacji, a jej średnia ocena wyniosła 4,7 gwiazdek z możliwych 5. Użytkownik spędzał w aplikacji średnio około 10 minut bez przerwy.

Czy zobaczymy rozszerzoną rzeczywistość w polskich sklepach?

Na razie „Alicja w krainie czarów” i „Alicja po drugiej stronie lustra” zostały wydane w trzech językach: ukraińskim, rosyjskim i angielskim. Jednak przygotowywane są również tłumaczenia na polski, hiszpański, niemiecki oraz inne języki europejskie. Oprócz tego firma Art Nation już opracowała nowe programy lojalnościowe w oparciu o następujące książki AR: “Dziadek do orzechów”, “Królowa śniegu”, “Pinokio”.

Nie ograniczamy się geograficznie. Planujemy współpracę z różnymi krajami i dostosowanie naszych rozwiązań do potrzeb rynków europejskich. Tworzymy programy lojalnościowe oparte na produktach z rozszerzoną rzeczywistością. Są to nie tylko książki, ale także kolorowanki, mapy, portale internetowe czyli wszystko, co grywalizuje i angażuje konsumenta – komentuje generalny producent Art Nation Eduard Achramowicz.

Obecnie firma prowadzi rozmowy z polskimi partnerami, którzy chcą wprowadzać innowacyjne rozwiązania dla zwiększenia lojalności klientów. Prawdopodobnie wkrótce zobaczymy kampanie lojalnościowe z produktami AR firmy Art Nation również w Polsce.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Retail u progu cyfrowej transformacji – komentarze ekspertów po Modern Retail Forum

W ramach tegorocznej, trzeciej edycji konferencji profesjonalistów handlu detalicznego Modern Retail Forum 2019 odbyły się 3 sesje tematyczne. Pierwszą, związaną z globalnymi trendami, otworzył Alessandro Gaffuri. Założyciel i CEO Grupy CELS, wskazywał rolę pozytywnych emocji w budowaniu relacji z klientami. Jak przyznał ekspert, w dzisiejszych czasach doświadczenie zakupowe należy przekształcać w doświadczenie społeczne – Konsumenci oczekują od sklepów autentycznej, żyjącej przestrzeni, ze sztuką, jedzeniem, kulturą i dobrą muzyką. Pozytywne emocje są ważne dla klientów, zwłaszcza tych, którzy w obiekcie handlowym spędzają dużo czasu. Dlatego projektując sklep, powinniśmy traktować jego przestrzeń jako miejsce interakcji społecznych, tworzące serce lokalnej społeczności.

Bogdan Łukasik, przewodniczący Rady Nadzorczej Modern-Expo podkreślał znaczenie wykorzystanych w przestrzeni sklepowej rozwiązań w budowaniu lojalności konsumenta – Z pomocą dobrego projektu możemy wpływać na emocje ludzi. Sklepy detaliczne dzielę dziś na dwie kategorie: zwykłe, do których przychodzimy z listą zakupów, ograniczając się wyłącznie do kupienia konkretnych produktów oraz ciekawe, gdzie klient chce spędzić jak najwięcej czasu. W umocnieniu relacji z konsumentem pomoże nam technologia. W 1995 r. Amazon był księgarnią jedną z wielu księgarni internetowych. Dziś jest to cały ekosystem, łączący sprzedaż online i offline, rozwiązania technologiczne, miejsce rozrywki, platformę reklamową i usługi dostawcze z wykorzystaniem własnych samolotów.

Kluczową rolę innowacji w transformacji handlu detalicznego wskazał również Petro Pylypiuk CEO Modern-Expo – Innowacja polega na tworzeniu nowych produktów i usług, które są potrzebne konsumentom i opłacalne dla firm. Co sprawia, że produkt można nazwać innowacyjnym? Jego konkurencyjność na rynku, oparta na potrzebach nabywcy i wykorzystująca nowoczesne rozwiązania technologiczne.

W ostatnich latach innowacyjne rozwiązania skupiają się na biznesowym wykorzystaniu AI, analityki opartej na Big Data oraz technologii Blockchain. Podczas konferencji Falk Wolsky Dyrektor ds. Innowacji w GK Software SE zwrócił uwagę na błyskawiczny rozwój procesów zakupowych i konieczność stosowania nowych technologii w handlu detalicznym. – Jeśli nie wykorzystujesz narzędzi, opartych na mechanizmach sztucznej inteligencji, twoja firma nie ma przyszłości. AI to nie tylko wzrost sprzedaży, ale także nowy kanał komunikacji z potencjalnym klientem. Nowe pokolenie chce kupować towary z wyłączeniem tradycyjnych kanałów sprzedaży, często bez wychodzenia z domu.

Badania pokazują, że 30% nabywców, którzy nie mogą znaleźć swojej ulubionej marki w sklepie, rezygnuje z zakupów w danym obiekcie na rzecz innego sklepu. Budowanie lojalności klientów staje się tym samym jednym z największych wyzwań, stających przed przedstawicielami branży retail. Doświadczenie konsumenckie to nowe pole do rywalizacji między sieciami handlowymi. 80% nabywców jest gotowych zapłacić za najlepszą obsługę klienta. Gruntowne zrozumienie mechanizmów, którymi kierują się klienci i adaptacja sklepu z wykorzystaniem nowoczesnych technologii zgodnie ze zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów są dzisiaj konieczne, aby sklep utrzymał się na rynku.

Eksperci Modern Expo, międzynarodowego producenta i dostawcy kompleksowego wyposażenia dla branży retail, będącego gospodarzem marcowego Modern Retail Forum, będą również gościć w Warszawie, gdzie 28 maja odbędzie się Kongres Rynku FMCG. Na konferencji specjaliści wraz z zaproszonymi gośćmi rozwiną tematy, związane z transformacjami w handlu na rynku polskim i rynkach zagranicznych.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowe możliwości dla branży RETAIL. Konferencja IAB HowTo: Drive Consumers to the Store

Ideą IAB HowTo – wydarzeń inicjowanych przez członków grup roboczych działających przy IAB Polska – jest chęć dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, prezentacja najlepszych praktyk przez ekspertów, którzy zajmują się działaniami marketingowymi online.

Konferencja IAB HowTo: Drive Consumers to the Store. New opportunities to RETAIL to unikatowe wydarzenie, podczas którego zajmiemy się zagadnieniem nie eksplorowanym do tej pory nigdzie indziej na taką skalę. Pokażemy, jak przenikanie się światów online i offline w codziennym życiu konsumentów finalnie wpływa na decyzje zakupowe podejmowane w punktach sprzedaży POS.

Wydarzenie przeznaczone jest dla wszystkich przedstawicieli branży retail, którym zależy na tym, aby konsumenci częściej odwiedzali ich sklepy.

Gwałtowny rozwój technologii sprawia, że coraz bardziej precyzyjnie jesteśmy w stanie określić efekt biznesowy działań w różnych kanałach komunikacji. Dotychczas jednak wyraźnie rozdzielano działania w Internecie od świata offline. Kanały digital wykorzystywane były do działań wizerunkowych lub sprzedaży w e-commerce w oparciu o strony www. W rzeczywistości jest inaczej: świat online mocno przenika się z offline – katalizatorem tego zjawiska stały się smartfony. Na konferencji pokażemy, jak zarządzający markami z obszaru retail,  którym zależy na wizytach w ich sklepach czy w centrach handlowych, mogą wykorzystać niezagospodarowany dotychczas potencjał – mówi Tomasz Szulkowski, przedstawiciel Rady Programowej IAB HowTo.

Program konferencji podzielony został na pięć bloków tematycznych, w których kolejno prelegenci będą mówić o tym, jak budować sklepy przyszłości, jak definiować insighty konsumenckie oraz intencje zakupowe, jak pozyskaną wiedzę o zachowaniach w świecie offline przełożyć na efektywną kampanię online oraz jak mierzyć koszt wizyty w sklepie (CPViS). Podczas wydarzenia  zarządzający markami FMCG poznają nowe narzędzia do badania konsumentów, które pozwalają na ich lepsza segmentację na bazie realnych zachowań. Wszystko to w oparciu o case studies z polskiego rynku.  

W gronie prelegentów wydarzenia znajdą się zarówno przedstawiciele branży retail, jak i eksperci marketingu online, m.in. Michał Opacki (Żabka), Bartek Sobczak (Empik Group), Adam Nowak (IKEA), Dominika Kosińska (T-Mobile), Cezary Rogulski, Jan Krzyżanowski (OLX),  Tomasz Szulkowski (ekspert mobile) Alicja Cybulska (Havas Media Group), Jakub Dębiński (Media Impact), Krzysztof Łuczak (Proxi Cloud), Carsten Frien (ROQ.AD), Tomasz Fochtman (Wavemaker).

Wydarzenie jest  objęte akredytacją DIMAQ. Oznacza to, że uczestnicząc w IAB HowTo, posiadacze certyfikatu otrzymują 20 punktów recertyfikacyjnych.

Sponsorzy wydarzenia: Blix, T-Mobile, ZenCard

Patronat medialni: Marketer Plus, BRIEF, E-commerce w Praktyce, Magazyn E-commerce, Nowa Sprzedaż, Newspoint

Więcej informacji: https://howto.iab.org.pl/retail/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowy rok i kolejna niedziela bez handlu

Coraz mniej handlu rok po roku

Zgodnie z ustawą, która weszła w życie 1 marca 2018 roku, handel w niedzielę jest dozwolony w pierwszą i ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Od 1 stycznia 2019 roku zrobimy zakupy jedynie w ostatnią niedzielę miesiąca, co oznacza, że sklepy będą otwarte w 15 niedziel, a zamknięte w 37. Dla porównania w 2018 roku mogliśmy zrobić zakupy w 29 niedziel, a zakaz handlu obowiązywał 23 niedziele. W 2020 roku sklepy będą zamknięte już w 45 niedziel, co oznacza wprowadzenie całkowitego zakazu handlu. Wyjątek stanowić będą dwie niedziele przed Świętami Bożego Narodzenia, jedna przed Wielkanocą oraz ostatnie niedziele stycznia, kwietnia, czerwca i sierpnia. Przy czym w Wigilię Bożego Narodzenia i sobotę przed Wielkanocą będzie można zrobić zakupy do godziny 14. Jak wynika z zapisów ustawy, osoba, która złamie zakaz handlu w niedzielę, zostanie obciążona karą grzywny w wysokości od 1000 do 100 000 zł.

Dodatkowe ograniczenia od ustawodawcy

W tym roku zakaz handlu nie obowiązywał m.in. w sklepach z pamiątkami, aptekach, kwiaciarniach, piekarniach, cukierniach, w sklepach z prasą, czy na stacjach benzynowych Otwarte w niedziele były również placówki pocztowe, które najprawdopodobniej od nowego roku będą objęte zakazem handlu.

W nadchodzącym roku niehandlowe niedziele staną się dla nas o wiele bardziej dotkliwe. Tak naprawdę w 2018 połowa niedziel była handlowa, a więc można było sobie ten czas zaplanować; jeżeli nie wybrałem się w tę niedzielę na zakupy, to zrobiłem to w kolejną. W nowym roku o takie wyjście będzie trudniej, a niedzielna aktywność kolejnej grupy klientów przeniesie się do sklepów internetowych – mówi Piotr Panek, Business Director z Workshop.re.

Jedni tracą, drudzy zyskują

Według danych zamieszczonych przez Retail Institute od 1 stycznia do 14 października 2018 roku odwiedzalność centrów handlowych obniżyła się się o 3,07 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2017 roku. Największe straty dotyczą centrów handlowych położonych na obrzeżach miast bądź tych, w których  dominującą rolą pełni supermarket spożywczy. Przy czym o 3,7 proc. więcej osób zdecydowało wybrać się do galerii handlowej w sobotę.

Retail Institute podaje, że sieci handlowe odnotowały w zestawieniu z rokiem poprzednim o 2,2 proc. wyższe obroty. Jednak zyski takich kategorii jak moda damska, mieszana, branże rozwijające się w obszarze galerii oraz elektronika obniżyły się o 3-12 proc.

Ustawa o zakazie handlu w niedzielę, która tak naprawdę weszła w życie z dnia na dzień, to ogromny cios dla centrów handlowych. Wyobraźmy sobie, że najemca na początku 2017 roku podpisał umowę z centrum na 10 lat, zakładając konkretne obroty, a pod koniec roku okazało się, że obroty te ze względu na zakaz handlu będą mniejsze o jakieś 13-16 proc., co może być w ogóle progiem rentowności całego przedsięwzięcia. Najbardziej straciły na tym restauracje, kawiarnie, lokale usługowe, mieszczące się na terenie centrum, dla których motorem napędzającym sprzedaż są sklepy z ubraniami oraz supermarket. Sieć odzieżowa tego, czego nie sprzeda w niedzielę, może jeszcze sprzedaż w piątek lub sobotę. Natomiast tej kawy, której ludzie nie wypiją w niedzielę, nie wypiją już wcale – zwraca uwagę Piotr Panek. – Jak wiadomo, rynek nie znosi próżni, dlatego ten ruch z galerii przekierowuje się w inne miejsca. Popatrzmy na Warszawę, gdzie planowane jest rozbudowanie ulic handlowych; Marszałkowska i Aleje Jerozolimskie mają stać się głównymi punktami śródmiejskiego handlu. Z jednej strony rozbudowa ulic handlowych jest naturalnym trendem, który jest bardzo popularny na Zachodzie. Z drugiej strony katalizatorem do podjęcia tego typu działań mogły stać się właśnie niehandlowe niedziele – dodaje.

Polska w mniejszości

Poza Polską, do państw w których obowiązuje ograniczenie handlu w niedzielę, należą Niemcy, Austria, Belgia, Holandia, Luksemburg oraz Francja. Przy czym Francja w ostatnich latach przeszła pod tym względem proces liberalizacji. Podobnie jest w Holandii, gdzie aż 68 proc. gmin zezwoliło na handel we wszystkie niedziele.

Prawie bez ograniczeń zakupy zrobimy w Czechach, na Litwie, Łotwie, Węgrzech, w Słowacji, Słowenii, Chorwacji, Bułgarii, Finlandii, Danii, Estonii, Szwecji, Rumunii, Cyprze, Malcie, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Portugalii oraz we Włoszech.

Ciekawym przykładem są Węgry, gdzie wprowadzony w 2015 roku zakaz handlu napotkał silny sprzeciw społeczny. Większa część obywateli była zdania, że nie jest w stanie zmienić swoich nawyków i zaakceptować robienia zakupów w inne dni tygodnia. Po niecałym roku obowiązywania ustawy, zaniechano jej kontynuowania.

Państwa, które zdecydowały się na wprowadzenie zakazu handlu w niedziele i z niego zrezygnowały bądź wprowadziły znaczną liberalizację tej ustawy, są dobrym przykładem krajów, które zdały sobie sprawę z tego, że system ten nie działa i nie przynosi spodziewanych korzyści, a wręcz przeciwnie – odbija się negatywnie na gospodarce i nastrojach społecznych.  W przypadku Węgier, a teraz również i Polski widzimy, że spodziewany zysk lokalnych sklepików ma się nijak do ich rzeczywistych obrotów. Ludzie przyzwyczaili się do usieciowienia handlu, zwłaszcza ze względu na niższe ceny oraz szeroką ofertę produktów. Małe sklepy nigdy nie będą w stanie sprostać takim oczekiwaniom – komentuje Piotr Panek z Workshop.re. – W praktyce okazuje się, że jeżeli ktoś nie zrobi zakupów w supermarkecie w niedzielę, to skuszony atrakcyjnymi promocjami i tak pójdzie do tego supermarketu tylko w sobotę – dodaje.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mniejszy koszyk dużym wyzwaniem dla handlu przyszłości

  • Zmiany demograficzne i dynamiczny styl życia konsumentów wpływają na kształt rynku detalicznego.
  • Dogodna lokalizacja i szybkość realizacji zakupów to priorytety dla nowego pokolenia konsumentów.
  • Wzrośnie sprzedaż łatwej do przygotowania, porcjowanej żywność oraz produktów on-the-go.

Jesteśmy naocznymi świadkami przełomu w branży retail. Postępujące globalne zmiany społeczne mają bezpośredni wpływ na zachowania zakupowe konsumentów. Starzenie się społeczeństwa, spadek dzietności czy wzrost zatrudnienia kobiet na kierowniczych stanowiskach oraz rozwój miast i towarzyszące mu życie w pośpiechu kształtują obecne trendy wskazując kierunek zmian. Konsument w 2018 roku coraz częściej robi zakupy on-line, od konwencjonalnych sklepów oczekując dobrej lokalizacji i dostępności produktów pierwszej potrzeby. Jak zmieni się w ciągu najbliższych 15 lat? Na co powinni postawić detaliści, by sprostać jego oczekiwaniom?

Po pierwsze: lokalizacja.

Wg przewidywań Organizacji Narodów Zjednoczonych, do 2030 roku w Europie osoby w wieku emerytalnym będą stanowić 37 procent populacji. – Wzrost odsetka osób w wieku poprodukcyjnym wśród konsumentów będzie miał swoje skutki dla handlu. Ograniczone możliwości finansowe po przejściu na emeryturę, skutkują zmniejszeniem koszyka zakupów – mówi Bogdan Łukasik, przewodniczący rady nadzorczej Modern Expo Group – międzynarodowego producenta i dostawcy kompleksowego wyposażenia dla branży retail.

By skutecznie konkurować o udział w budżecie seniora, trzeba w swoich planach biznesowych wziąć pod uwagę jego potrzeby. W tym wypadku na pierwszy plan wysuwa się lokalizacja sklepu. Ze względu na wynikające z wieku ograniczenia ruchowe i zdrowotne, seniorzy chętniej odwiedzą dobrze zaopatrzony sklep w najbliższej okolicy. – Lokalne sklepy z ofertą niedrogich produktów wysokiej jakości mają szansę zyskać na zmianach demograficznych – przewiduje ekspert Modern Expo. Jednak odpowiednie zatowarowanie nie wystarczy, by klient nie wyszedł z pustym koszykiem. Kluczowa jest też ekspozycja. Coraz słabszy wzrok starzejących się konsumentów może nie wyłapać poszukiwanych produktów na gęsto zastawionych półkach. – Ze względu na małą powierzchnię, miejsce na półkach jest deficytowym towarem. Tu z pomocą przychodzą nowoczesne meble sklepowe z czytelnymi, podświetlanymi cenami. Odpowiednio dobrane wyposażenie pozwala ułożyć konkretne towary w taki sposób, by były łatwo dostępne, dzięki czemu klient nie przeoczy niczego z oferty sklepu – dodaje Bogdan Łukasik.

Blisko, często, lekko

Dogodna lokalizacja będzie też jednym z decydujących czynników w wypadku małych zakupów rodzinnych. – Ze względu na spadającą dzietność, kurczą się gospodarstwa domowe. Mniejsze rodziny mają mniejsze potrzeby. Dlatego wielkie, rodzinne, weekendowe zakupy w oddalonych, wielkopowierzchniowych sklepach stopniowo odejdą do lamusa – diagnozuje Łukasik. Zamiast wypchanego wózka raz na tydzień, klienci coraz częściej wybierają codzienny koszyk świeżych produktów z lokalnego sklepu. Drobne zakupy, wykonywane przez jedną osobę z rodziny, będą musiały być lekkie, by łatwo było przynieść je do domu. Dlatego kupujący będą się zaopatrywać w porcjowane produkty – które łatwo podzielić między niewielką rodzinę i równie łatwo uzupełnić wracając do pobliskiego sklepu.

Wielkie miasta, małe sklepy

Jak podaje ONZ, do 2023 roku aż 58% populacji świata będzie żyło w miastach, przez co globalna liczba ich mieszkańców wzrośnie do 481 milionów. Według prognoz, negatywne skutki tego zjawiska dotkną nas wszystkich – ulice będą jeszcze bardziej zakorkowane, a mieszkania coraz mniejsze. W obliczu tych zmian staną również właściciele sklepów. Klienci będą mogli poświęcić coraz mniej czasu na zakupy, zmniejszy się również powierzchnia magazynowa sklepów.

Zakupy przyszłości będą częstsze i mniejsze. Konsumenci wybiorą sklepy o mniejszej powierzchni, w których można szybko wybrać towar i kupić go bez czekania w kolejce do kasy. – Małe sklepy zaopatrzone w towary on-the-go dla zabieganych oraz żywność gotowa do podania po podgrzaniu to przyszłość wielkich miast – podsumowuje ekspert z Modern Expo i dodaje: – Mały sklep chętnie odwiedzą zapracowane kobiety, które w przeciwieństwie do modelu z poprzednich dekad nie są już skłonne spędzać swojego wolnego czasu na zakupach. Wolą uzupełnić zapasy na bieżąco lub on-line z dostawą do domu.

 

Nowe oblicze handlu

Zmieniający się świat niezaprzeczalnie wpływa na kształt rynku, na którym każdy nowoczesny detalista będzie musiał odnaleźć miejsce dla swojego biznesu – zauważa Bogdan Łukasik. Łatwa płatność i sprawna dostawa to punkt obowiązkowy na drodze ku nowemu obliczu handlu. Niezależnie czy będzie to zmiana lokalizacji, dostawa do domu, optymalizacja powierzchni i ekspozycji czy nowoczesna obsługa, wprowadzone zmiany będą odpowiedzią na potrzeby klientów, a to zawsze służy wzrostowi zysków.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF