...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Ranking najlepszych portali sprzedających mieszkania dla deweloperów

Z drugiej strony, od lat notujące duży wzrost i dysponujące olbrzymimi budżetami firmy deweloperskie łączy konieczność podejmowania działań marketingowych w celu uzyskania jak najlepszej sprzedaży wybudowanych nowych mieszkań (tylko w 2019 r powstało ich 207 tys.) i optymalizacji związanych z tym działaniem kosztów.

Wielokrotnie realizując kampanie dla firm deweloperskich, otrzymuje różne opinie i zapytania dot. rekomendacji współpracy z portalami sprzedającymi nieruchomości. Dyrektorzy marketingu i sprzedaży, a czasem nawet prezesi firm liderów rynku pierwotnego często wyrażają swoje preferencje dot. różnych portali i ich ofert. Zapewne, gdyby zestawić je wszystkie razem  (włącznie z lokalnymi), byłoby ich kilkadziesiąt. Popularne są więc te portale, które wykładają najwięcej na reklamę i dobrą widoczność w internecie (rozpoznawalność). Postanowiłem więc stworzyć ten pierwszy niezależny przegląd ofert kilku z nich wskazujący na możliwości i potencjał dla podjęcia współpracy. Tak jak różne są produkty deweloperskie oraz polityka korporacyjna, inne też są strategie sprzedażowe. Oferowane przez portale modele współpracy mogą być bardzo efektywne, ale w istocie sam deweloper i jego założenia marketingowe oraz polityka sprzedażowa (ROI) decydują o tym, czy dany portal stanowi dla niego wartościową opcję współpracy.

Poprosiłem firmę SEMSTAR, jednego z doświadczonych liderów sektora marketingu cyfrowego o stworzenie niezależnego zestawienia na podstawie przejrzystych kryteriów analitycznych. 

Portale internetowe generują ruch głównie z wyszukiwarki Google wyników organicznych i płatnych. Wspierają swoje kampanie re-marketingiem i reklamą display. Pamiętajmy, że developer takie działania może również prowadzić samodzielnie, wyprzedzając portale i docierając z pełną ofertą do potencjalnego Klienta. Zbierając dane o potencjalnym Kliencie i później wyświetlając mu spersonalizowane reklamy.

Michał Babiak, Prezes SemStar

Uwaga ta ma szczególne znaczenie dla profilu działań B2B, ale należy pamiętać, że portale obsługują też rynek wtórny B2C.  

 

Liderzy sprzedaży nowych mieszkań, czyli najpopularniejsze portale*

 

Ranking portali nieruchomości

Wykorzystując narzędzia SEMRush i SEMSTORM* analizujące miesięczny ruch SEO wśród portali kategorii nieruchomościowych, wynika że liderem jest otodom.pl (3.920.000), który ma ponad dwukrotnie większą liczbę odwiedzin niż kolejne w czołówce: nieruchomosci-online.pl (1.480.000),  gratka.pl (1.410.000)**,  morizon.pl (1.280.000),  rynekpierwotny.pl (500.000),  domiporta.pl (396.000) i obido.pl (57.000). 

**Pamiętajmy, że portal gratka.pl obejmuje również serwisy ogłoszeniowe niezwiązane z rynkiem nieruchomości, ale też z motoryzacją, usługami, ofertami pracy itp. Dlatego w jego wysokim wyniku wliczają się też frazy spoza obszaru kategorii nieruchomości, co jednak w istocie wskazuje na nieco niższą wartość dla kampanii deweloperów.

Ranking portali nieruchomości

Jak poprawić sprzedaż, czyli co deweloperom oferują portale mieszkaniowe?

 

Otodom –  największy udział w rynku

Jest częścią Grupy OLX – międzynarodowej firmy specjalizującej się w ogłoszeniach, co pozwala na prowadzenie szeroko zakrojonych badań i wykorzystywania ich do skutecznego docierania do szukających nieruchomości. Otodom to także wciąż najpopularniejszy serwis z nieruchomościami w Polsce, a według najnowszego, raportu PBI Gemius, tylko we wrześniu odwiedzony został przez ponad 4 miliony realnych użytkowników. Aktywnie współpracuje z 975 firmami deweloperskimi.

Z kolei z danych Similarweb wynika, że we wrześniu Otodom zanotował ponad 18 milionów wizyt. W ofercie serwisu znaleźć można mieszkania i domy, a także działki, nieruchomości komercyjne oraz inne inwestycje z całego kraju. Poza największym ruchem, serwis wyróżnia posiadanie obok ogłoszeń z rynku pierwotnego także ofert z rynku wtórnego, co z perspektywy poszukujących, którzy często nie mają jasno sprecyzowanych oczekiwań w początkowej fazie procesu, jest dużym atutem. W końcu, jak wynika z badań przeprowadzonych przez agencję badawczą Kantar dla Otodom, aż 35% osób, które zdecydowało się na zakup mieszkania z rynku pierwotnego, brało pod uwagę również nieruchomości z drugiej ręki. Portal daje ten wybór i umożliwia poszukującym łatwą migrację pomiędzy dwoma rynkami.

Dodatkowe korzyści klienci otodom.pl czerpią z synergii, która jest wynikiem współpracy z siostrzanym serwisem OLX. Dzięki opcji szybkiego eksportu ofert, mogą oni dotrzeć ze swoją ofertą do nawet 6,45 mln realnych użytkowników miesięcznie (źródło danych: Badanie Gemius/PBI, wrzesień 2020 r.). Jednocześnie portal podchodzi indywidualnie do strategii prezentacji inwestycji. Badane są zainteresowania użytkowników, oceniane możliwości danej inwestycji, a deweloper otrzymuje propozycję konkretnego zestawu działań promocyjnych w uzgodnionym budżecie. Dział ekspertów ds. zarządzania ofertą na bieżąco sprawdza skuteczność tych działań. Jeżeli zajdzie potrzeba, proponują inne działania promocyjne, również takie dotyczące poprawy jakości samych ofert. 

Marcin Kawecki, Head of Primary Market Otodom
Marcin Kawecki, Head of Primary Market Otodom

Otodom to przede wszystkim serwis z największym dotarciem do osób szukających nieruchomości w Polsce. Unikalność naszej propozycji polega na połączeniu wspomnianego zasięgu z oferowaniem wszystkich typów nieruchomości. Dzięki temu stwarzamy deweloperom możliwość dotarcia do szerokiej rzeszy klientów zorientowanych na nowe mieszkania i domy ale również do tych, którzy jeszcze zadają sobie pytanie „wtórny czy pierwotny”. Migracje między tymi rynkami są szansą i źródłem nowej sprzedaży. Jako Otodom dalej stawiamy na zrównoważony rozwój każdego z segmentów rynku, ale warto zaznaczyć, że mocniej rozwijamy propozycję dla deweloperów, czego efektem jest m.in. dedykowany zespół biznesowy oraz zmiany w naszym designie dla rynku pierwotnego, które są dopiero początkiem większej całości. Inne zmiany jakie nas czekają, to pewnością dalsze dostosowanie do realiów pandemii covid19. To przyśpiesza promocję rozwiązań dla sprzedaży bezkontaktowej – intensywniej promujemy oferty ze spacerami 3D oraz firmy umożliwiające zdalną obsługę.

Marcin Kawecki, Head of Primary Market Otodom

Z uwagi na ogólnopolski zasięg serwisu, oferowany jest jednakowy model współpracy dla wszystkich deweloperów. Jest to stały abonament za prezentację oferty w serwisie (369 zł), który zostaje wzmocniony elastycznym, spersonalizowanym doborem innych form promocji inwestycji. Rozliczenia z klientami biznesowymi prowadzone są na podstawie faktur wystawianych co 30 dni. Portal nie stosuje rozliczeń proforma, ani żadnych zaliczek. Klienci płacą z tzw. dołu za publikację swoich inwestycji (post paid).  Rozliczenia dot. publikacji oraz promocji  pojedynczych inwestycji, do których można dodać dostępne w jej ramach lokale. W okresie ostatnich 12 m/c portal wygenerował 920.000 leadów dla ofert z rynku pierwotnego. Obecnie w Otodom znaleźć można ok. 1500 inwestycji deweloperskich z całej Polski, w ramach których mieści się ponad 80.000 mieszkań i domów. 

 

 Nieruchomosci-online, portal rosnący wraz z rynkiem

Michał Kurczycki, dyrektor generalny Nieruchomosci-online.pl
Michał Kurczycki, dyrektor generalny Nieruchomosci-online.pl

Kierunek rozwoju Nieruchomosci-online.pl wyznaczają potrzeby jego użytkowników. Wsłuchiwanie się w nie leży w DNA naszej marki. Portal ułatwia znalezienie idealnie dopasowanej nieruchomości dzięki dopracowanym ścieżkom użytkownika, zastosowaniu algorytmów prezentujących podobne oferty na każdym punkcie styku z marką oraz wprowadzonemu już w 2014 roku standardowi podnoszenia jakości ogłoszeń .

Michał Kurczycki, dyrektor generalny Nieruchomosci-online.pl

Nieruchomosci-online.pl to portal z największą liczbą ogłoszeń nieruchomości w Polsce. Udostępnia poszukującym ponad 350 tys. ofert i co miesiąc odwiedzany jest przez ponad 4 miliony użytkowników, co daje mu drugą pozycję pod względem popularności. W ciągu ostatnich 4 lat ruch na portalu wzrósł o 300 procent, a tylko w ciągu ostatniego roku liczba poszukujących zwiększyła się o 2 miliony. Portal jest liderem pod względem widoczności w TOP 10 w wyszukiwarce Google. Istnieje na rynku od 2008 roku i konsekwentnie pozostaje niezależny od grup kapitałowych.

W ramach współpracy z portalem deweloperzy mają do wyboru trzy pakiety w rozliczeniu abonamentowym zróżnicowane pod względem stopnia zaawansowania możliwości promowania inwestycji, otrzymują m.in.: nowoczesną i kompletną prezentację inwestycji, dostęp do statystyk odwiedzin, mailing do poszukujących nieruchomości, reklamę kontekstową, czyli promowanie inwestycji wśród ofert z rynku wtórnego, wyświetlanie oferty w sekcji ogłoszeń wyróżnionych na listach nieruchomości, pozycjonowanie inwestycji w portalu oraz kampanię remarketingową inwestycji na największych polskich portalach. Nieruchomosci-online.pl umożliwia też skorzystanie z miesięcznego, bezpłatnego okresu testowego. Portal wyróżnia brak reklam na prezentacjach oraz bezpłatne wprowadzenie inwestycji na portal i ich aktualizacja przez doradców klienta. Poza promocją wynikającą z opcji abonamentowej, mogą oni poznać zalety inwestycji, czytając o niej na blogu Nieruchomosci-online.pl, a także na profilu portalu na Facebooku. Koszt abonamentu to Basic+ 180 zł/miesiąc, Standard+ 250 zł/miesiąc, Optimum+ 500 zł/miesiąc. Obecnie dostępna jest także oferta promocyjna – 4 miesiące w cenie 2 (faktura za 1 i 3 miesiąc, zaś 2 i 4 miesiąc jest gratis).

 

Fuzja Morizon i Gratka – synergia kluczem do sukcesu w przyszłości

Apetyt na pozycję lidera ma też inny silny gracz na naszym rynku – RASM. W tym roku Grupa Morizon Sp. z o.o. i Gratka Sp. z o.o  stały się częścią Grupy Kapitałowej Ringier Axel Springer Media AG (RASM) i rozpoczęły proces ścisłej współpracy. Serwisy Morizon.pl i Gratka.pl mają wraz z serwisami RASM zasięg ponad 3,12 mln realnych użytkowników miesięcznie w kategorii nieruchomości (dane za Gemius / PBI, lipiec 2020).

Jarosław Święcicki, Prezes Zarządu Grupa Morizon Sp. z o.o. oraz Prezes Zarządu Gratka Sp. z o.o.
Jarosław Święcicki, Prezes Zarządu Grupa Morizon Sp. z o.o. oraz Prezes Zarządu Gratka Sp. z o.o.

Uruchomienie prowadzonych równolegle kampanii Morizona i Gratki jest dla nas bardzo ważnym wydarzeniem, ponieważ wyznacza początek faktycznej współpracy między naszymi serwisami oraz mediami Ringier Axel Springer Polska. Dzięki rozbudowanej sieci partnerstw z serwisami RASM, Allegro oraz mediami PolskaPress staliśmy się jednym czołowych graczy na rynku nieruchomości w Polsce i mamy możliwość działania na niespotykaną dotąd skalę.

Jarosław Święcicki, Prezes Zarządu Grupa Morizon Sp. z o.o. oraz Prezes Zarządu Gratka Sp. z o.o.

Gratka.pl to jeden najpopularniejszych serwisów ogłoszeniowych w Polsce. Posiada bogatą bazę ponad 500 tys. ogłoszeń w kategoriach nieruchomości, motoryzacja, praca oraz oferty drobne. Natomiast Morizon.pl to jeden z największych w Polsce serwisów nieruchomościowych, posiadający bazę ponad 300 tys. ogłoszeń sprzedaży i wynajmu mieszkań, domów, działek i innych typów nieruchomości. Serwisy Grupy Morizon odwiedza co miesiąc ponad 2,3 mln osób, które szukają mieszkania (dane: Google Analytics, za lipiec 2020 r.) Współpracując z Grupą Morizon trafisz do znacznie szerszego grona użytkowników niż za pośrednictwem serwisów skupionych wyłącznie na rynku pierwotnym. Inwestycję prezentowane są nie tylko osobom szukającym mieszkania wśród ofert deweloperskich, lecz także tym, którzy rozglądają się za swoim M zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym.

W ramach współpracy ogłoszenia zostaną wyświetlone również na Noweinwestycje.pl oraz na Allegro.pl – serwisie, który co miesiąc odwiedza aż 18 mln użytkowników. Portal od lat prowadzi także szeroko zakrojone działania marketingowe w najpopularniejszych polskich serwisach internetowych – na Facebooku, Instagramie oraz w sieci reklamowej Google. Dzięki efektywnie prowadzonym kampaniom jest w stanie dotrzeć miesięcznie do ponad 2 mln użytkowników poszukujących domu lub mieszkania i  zdobyć wysokiej jakości leady przy wsparciu o call center – prezentując wybrane inwestycje precyzyjnie dobranym grupom odbiorców, np. z konkretnej lokalizacji lub szukających M w określonej cenie.

Serwis za pośrednictwem działu call center może skontaktować się z wybranymi użytkownikami Morizon.pl i zaproponować im mieszkania z rynku pierwotnego, które mogą ich zainteresować. Gdy Twoja inwestycja znajdzie się już w serwisie, będziesz mógł skorzystać z zestawu skutecznych narzędzi, dzięki którym dodatkowo wzmocnisz widoczność swoich nieruchomości i uzyskasz najwyższe pozycje na listach ofert. W ofercie są też proste w użyciu i skuteczne wyróżnienia, punkty podbić, kampanie display’owe i wiele innych narzędzi pro sprzedażowych. Portal oferuje deweloperom cztery pakiety, które dopasowane są do potrzeb i pozwolą  najskuteczniej zdobyć klientów. W obecnej promocji kwoty wynoszą 500 zł za Standard , 1000 zł za Comfort, 2000 zł za Advanced, zaś pakiet Superior kosztuje teraz 4000 zł. Serwis współpracuje z 298 firmami deweloperskimi z rynku pierwotnego. Po przejęciu przez Ringier Axel Springer Media AG Gratka.pl – jednego z największych i najpopularniejszych serwisów ogłoszeń w Polsce – i zakupie większościowego pakietu akcji MZN Property SA – wydawcy czołowego serwisu nieruchomościowego Morizon.pl, rozpoczął się nowy etap działań mających na celu wzmocnienie pozycji rynkowej obu serwisów. 

 

Rynek pierwotny – ulubieniec deweloperów

Doświadczenie i skuteczność prowadzonych działań. Od ponad 11 lat pomaga użytkownikom znaleźć wymarzone mieszkanie, prowadząc kompleksową obsługę od doradztwa przy wyborze lokalu, przez możliwość pozyskania kredytu, a nawet dostęp do biura projektowego. Przewidujemy, że w 2020 roku z jego usług skorzysta ponad 4,5 mln osób zainteresowanych zakupem „M”. Dzięki unikalnemu algorytmowi, który stworzyli siedem lat temu zbierają informacje o ponad 250 zachowaniach użytkowników. Każde z nich ma swój scoring, który pozwala na idealne dopasowanie oferty do potrzeb danej osoby. RynekPierwotny.pl to portal zawierający obecnie największą ofertę nowych mieszkań, domów, lokali użytkowych i inwestycyjnych od ponad 1000 deweloperów z całej Polski. W jego bazie znajduje się prawie 70000 nowych nieruchomości, co wg  szacunków stanowi ok. 84% ofert z rynku. Serwis co miesiąc odwiedza  ok. 450 – 500 tys. unikalnych użytkowników i  w tym samym okresie  dostarcza deweloperom ok. 60 tys. leadów wysokiej jakości i  aktualizuje prawie 2000 ofert nieruchomości.

Model współpracy z deweloperami uzależniony jest od konkretnych potrzeb i wymagań klientów, które są zbierane podczas pierwszej rozmowy. Portal posiada rozbudowany wachlarz produktów – od rozwiązań dedykowanych, opartych o machine learning, które mają na celu osiągnięcie konkretnego targetu sprzedażowego, po standardowe działania marketingowe, wspierające wizerunek naszych klientów. Forma rozliczenia uzależniona jest od produktu, z którego klient chce skorzystać. Może to być abonament lub rozliczenie za efekt. Każdy z klientów w drodze zapytania otrzymuje kompletną wycenę działań, na które się decyduje.

Grzegorz Kurowski – Prezes Zarządu Property Group Sp. z o.o. wydawcy portalu RynekPierwotny.pl
Grzegorz Kurowski – Prezes Zarządu Property Group Sp. z o.o. wydawcy portalu RynekPierwotny.pl

Oprócz działań dedykowanych i standardowych związanych ze sprzedażą, oferujemy deweloperom również wsparcie PR-owe (ekspozycje w mediach) i SEO-we (nasze wizytówki inwestycji są jednymi z najlepiej widocznych w wynikach wyszukiwania Google) oraz bezpłatne szkolenia marketingowe prowadzone w naszym biurze lub online. Gwarantujemy również stały dostęp do innowacyjnych rozwiązań, które mają na celu jeszcze lepsze dotarcie z ofertą do osób, które będą nią zainteresowane. Od początku istnienia naszego portalu inwestujemy w wiedzę i nowe technologie. Jako pierwsi na szeroką skalę wprowadziliśmy na rynek w 2012 roku wirtualne spacery a rok później usługę pośrednictwa “Znajdziemy dla Ciebie”. Obecnie od kilku lat rozwijamy technologię machine learningową w naszej wyszukiwarce, aby jeszcze lepiej poznać i sprostać wymaganiom naszych użytkowników. Siedem lat temu stworzyliśmy i rozwijamy specjalny algorytm, który bada ponad 250 indywidualnych zachowań osób, które wchodzą na nasz portal. Na ich podstawie tworzymy złożone modele predykcyjne, które pozwalają w ok. 92% dopasować daną nieruchomość do potrzeb użytkownika, tak aby spełniła jego oczekiwania. Dodatkowo, obecnie pracujemy również nad nowymi, niedostępnymi na naszym rynku, rozwiązaniami dla deweloperów, które pozwolą im na skuteczną promocję inwestycji, znajdujących się poza największymi miastami.

Mamy wiele planów – część z nich jest obecnie w trakcie weryfikacji, inne już realizujemy, ale nie chcemy ich jednak jeszcze zdradzać. Szykujemy kilka niespodzianek zarówno dla deweloperów jak i użytkowników. Kierunek jest  dla nas jasny: użytkownik mobilny i jego potrzeby oraz ciągła optymalizacja działań realizowanych dla deweloperów. Kolejne 5 lat to również dalsze prace nad naszym drugim projektem GetHome.pl, którego celem jest zaspokojenie potrzeb użytkowników, którzy szukają lokali na rynku wtórnym. W październiku, 1,5 roku po premierze, ruch organiczny na serwisie przekroczył pułap 100 000 unikalnych wejść. W tym czasie zyskał również zaufanie ponad 950 agencji pośrednictwa nieruchomości. A to tylko początek.

Grzegorz Kurowski , Prezes Zarządu Property Group Sp. z o.o. wydawcy portalu RynekPierwotny.pl

Efektywność serwisu potwierdzają też same liczby: 
  • współpraca z prawie 1000 firm deweloperskich – 92% z nich to wieloletni klienci, niektórzy są z serwisem niemal od samego początku
  • wg badań pracowni PBS – 43% użytkowników korzystających z portalu przyznało, że dzięki niemu znalazło i kupiło mieszkanie od dewelopera
  • tylko w ciągu ostatnich 10 miesięcy tego roku, serwis zrealizował z sukcesem ponad 4050 dedykowanych kampanii dla deweloperów 
  • w 2020 roku dostarczy ok. 695 tys. wysokiej jakości leadów deweloperom

Co ciekawe, portal podjął się inicjatywy stworzenia dedykowanego pisma (kwartalnika) branżowego dla deweloperów “Deweloper&Marketing”, dostarczając przy tym unikalne dane od partnerów merytorycznych, takich jak Nowy Marketing, Senuto, IMM, AdReport (Grupa Stroer) czy Sotrender.

Domiporta wytrwale do celu

Portal integruje wszystkie segmenty rynku mieszkaniowego na jednej platformie cyfrowej, a 51% odwiedzających serwis to kobiety. Łączy nabywców i posiadaczy nieruchomości, deweloperów, najemców, agencje pośrednictwa, banki finansujące zakup mieszkań oraz podmioty świadczące usługi projektowe.

Zakup i sprzedaż nieruchomości w Polsce to wciąż żmudny, wieloetapowy i offlinowy proces. Celem portalu jest jego uproszczenie i dostosowanie do potrzeb wymagających i nowoczesnych użytkowników. Dzięki jego innym markom z sektora wykończeniowo-meblowego – Merkury Market oraz Abra-meble.pl – również aktywnie pomaga tysiącom osób wyremontować i urządzić swoje wymarzone M.

Portal stara się spełniać biznesowe potrzeby klientów, a także reklamodawców podchodząc do każdego podmiotu indywidualnie. Oferuje trzy rodzaje pakietów dla deweloperów – w zależności od prezentacji inwestycji w DP – wyróżnienia, cotygodniowego podbicia ogłoszeń, obecności na stronie głównej w top inwestycje i reklamy w Google – Adwords (liczba kliknięć) kosztujące 450, 650 i 850 zł. Współpracuje z 184 deweloperami.

 

Obido technologie przyszłości

Portal koncentruje się na największych lokalnych rynkach mieszkaniowych w kraju – Kraków, Trójmiasto, Warszawa, Wrocław, oferując użytkownikom poszukującym mieszkań i domów w stanie deweloperskim, najlepiej dopasowanych do ich potrzeb. Oprócz pozostawionych preferencji będących bazą, duży nacisk kładzie na zbieranie danych wykorzystując w tym celu wyspecjalizowany zespół konsultantów i najnowocześniejsze technologie wchodzące w skład laboratorium sztucznej inteligencji. Dzięki tym rozwiązaniom z pracownikami biur sprzedaży kontaktują się osoby faktycznie zainteresowane nabyciem danej nieruchomości, zapoznane z rozkładem, lokalizacją, głównymi atutami i przeważnie ceną, co oprócz oszczędności czasu bardzo często najważniejszego i deficytowego zasobu handlowców, zwiększa prawdopodobieństwo przeprowadzenia transakcji.

W niedalekiej przyszłości obido.pl pojawi się również w Poznaniu, Łodzi i na Górnym Śląsku, gdzie na tę chwilę, podobnie jak w innych miejscach w kraju, realizuje kampanie „obido lite”, z wykorzystaniem sieci partnerskiej. W tym modelu opiera się przede wszystkim na doświadczeniach zebranych z kampanii przeprowadzonych dla ponad pół tysiąca inwestycji deweloperskich. Precyzyjne targetowanie oraz sprawna komunikacja dają przewagę konkurencyjną na zróżnicowanym rynku deweloperskim. Osoby poszukujące nieruchomości zawsze korzystają z obido bezpłatnie, zaś  deweloperom portal oferuje model abonamentowy zaczynający się od 1260 zł miesięcznie.

Marian Bruliński, wiceprezes i dyrektor marketingu OBIDO
Marian Bruliński, wiceprezes i dyrektor marketingu OBIDO

Kilka rzeczy sprawia, że obido jest czymś więcej niż tylko wyszukiwarką mieszkań i wyróżnia się wśród platform rynku deweloperskiego, wymienię tylko trzy najważniejsze aspekty. Po pierwsze, w obido użytkownik dostaje oferty lokali dopasowanych do jego preferencji przez mechanizmy sztucznej inteligencji (posiadamy własne laboratorium sztucznej inteligencji dofinansowane z dotacji) wspierane przez profesjonalny zespół niezależnych ekspertów. To dla poszukujących wielkie ułatwienie w rozeznaniu się na rynku, oszczędność czasu i realna pomoc w podjęciu najlepszej decyzji. Po drugie, każde mieszkanie dostępne na obido.pl ma fotorealistyczny spacer 3D, który znacznie ułatwia wybór mieszkania, wszak na rynku pierwotnym duża część dostępnych nieruchomości nie została jeszcze wybudowana. I w końcu po trzecie, trwa właśnie trzecia edycja konkursu obido i RMF FM, w którym każda osoba, która znalazła mieszkanie na obido i kupiła je, może wygrać 300 tys. zł. Jesienią 2020 r. uruchomiliśmy nową odsłonę serwisu obido.pl, która jest jeszcze bardziej przyjazna dla użytkowników i ma zaimplementowane kolejne rozwiązania technologiczne. O wszystkim opowiedzieliśmy podczas konferencji Proptech Ideas 2020, relację z której można obejrzeć na obido.com.

Marian Bruliński, wiceprezes i dyrektor marketingu OBIDO

Kreatywność i doświadczenie kluczem do sukcesu

Zachowania konsumentów wskazują, że na decyzję – trwającą zwykle od 3 do 6 m/c – dotyczącą zakupu mieszkania, w dużej mierze wpływa dobry marketing i proces komunikacji z klientem (CRM). Konsument przed obejrzeniem oferty „w realu”, analizuje średnio pięć parametrów online. Jeśli trzy z nich będą negatywne, szansa sprzedaży spada o 70 proc. Wśród skutecznych metod dostarczania klientów zainteresowanych zakupem na rynku pierwotnym jest współpraca z ww. portalami mieszkaniowymi. 

Warto zwrócić uwagę na to, że większość portali wypracowała ruch dzięki wyszukiwarkom. Dlatego dają także korzyść w pozycjonowaniu ofert (SEO) deweloperów czy ich kolejnych inwestycji, ponieważ zapewniają pojawienie się w TOP 10 najważniejszych słów kluczowych. Tak samo warto również śledzić rozwijający się rynek sprzedaży online oraz nowe narzędzia i  oferty portali skierowane do klientów B2B. Pamiętajmy jednak, że większość portali, jakie podaliśmy w zestawieniu umożliwia wyświetlanie wewnątrz swoich stron reklam graficznych poprzez ekosystem reklamowy Google. Takie rozwiązanie często daje dużo więcej korzyści niż samo ogłoszenie. Możemy wybrać dużo więcej opcji targetowania i wyświetlać reklamy osobom które weszły w interakcję z naszą firmą albo nawet konkurencją. 

Michał Babiak, Prezes SemStar
Michał Babiak, Prezes SemStar

W dzisiejszych czasach ogłoszenie w portalu nieruchomości to zwyczajna podstawowa czynność jaką może wykonać developer. Istnieje dużo innych skutecznych rozwiązań, jak np.: samodzielne reklama w Google (płatna i bezpłatna), remarketing, kampania na konkurencję (jeżeli np. użytkownik przeglądał strony innych developerów), kampania w mediach społecznościowych czy Wideo w YouTube.  W wszystkich tych kanałach możemy precyzyjnie targetować danych użytkowników, tak że mamy pewność, że widzi reklamę potencjalny klient wykazujący daną aktywność w tym obszarze. Dokładnie możemy badać statystyki jaka reklamy generuje nam najwięcej zapytań i możliwości sprzedażowych.

Michał Babiak Prezes SemStar

Jednak z mojego doświadczenia wyniesionego z kampanii marketingowych i działań sprzedażowych firm deweloperskich, wynika iż w większości są one zainteresowane aktywnością w obydwu wymienionych obszarach, gdyż żaden liczący się na rynku gracz nie pozostawi wolnego pola dla promocji swojej konkurencji. 

Ranking portali nieruchomości

*Do wykorzystanych w materiale analiz i zestawień wykorzystaliśmy dwa najlepsze na rynku profesjonalne narzędzie analityczne:

SEMRush to kompletne narzędzie, które pomaga dokładnie zrozumieć, na jakim etapie jesteśmy i gdzie plasują się nasi konkurenci w wynikach wyszukiwarek. SEMRush wyróżnia się wśród innych narzędzi, tym że jest bardzo dokładne i idealnie pasuje do szczegółowych i wysoko zaawansowanych projektów SEO. 

SEMSTORM pokazuje działania rywali, co znacznie ułatwia budowanie strategii marketingowej. Korzystając z systemu można ocenić w jakiej kondycji są główni rywale i nadzorować, czy na rynku pojawiają się nowi gracze. W SEMSTORM zobaczysz frazy dostosowane do odpowiedniego źródła. Niezależnie czy tworzysz filmy, opisujesz produkt, czy artykuł – zawsze zobaczysz odpowiednie podpowiedzi. Oprócz samych słów SEMSTORM dostarcza informacji także o tym, ile razy są wyszukiwane, ich trendach, średnim CPC i konkurencyjności.

Zapewne, gdyby zestawić wszystkie istniejące na rynku portale (włącznie z lokalnymi), byłoby ich kilkadziesiąt. Serwis Bebroker publikuje ogłoszenia nieruchomości jednocześnie w ok. 100 portalach (jak podaje średnia miesięczna liczba wyświetleń tych serwisów wynosi 600 mil). Jednak wiele z nich obsługuje serwisy dla rynku pierwotnego, jako wąską nisze całości działań generujących ruch.  Zwykle więc analizujemy, te, które były badane w przeszłości – wykorzystując nowe lepsze narzędzia. Dostępne są też zestawienia wg innych instrumentów analitycznych, jednak wszystkie z nich (w TOP 10 Google), w istocie potwierdzają trend. Należy też pamiętać, że portale potrafią dysponować szerszym spektrum ogłoszeń sprzedażowych lub być częścią większej grupy. Dlatego w ocenie eksperckiej często bazuje się na własnym wyborze i opini, odnoszących się do przedstawianego sektora rynku.

Źródła danych SEM STAR XI. 2020 :

najlepsze portale nieruchomości
Źródła danych SEM STAR XI.2020 r.
ranking najlepsze portale nieruchomości
Źródła danych SEM STAR XI. 2020 r.
ranking portali sprzedających nieruchomości
Źródła analitycznie SEM STAR XI 2020 r.

 

✔️ doświadczony menedżer i lider zespołu, ✔️dyrektor w agencji komunikacji i marketingu, ✔️ ekspert rynku nieruchomości i budownictwa, ✔️ dziennikarz biznesowy, specjalista od "treści" i nowoczesnych mediów, ✔️doradca w wielu obszarach i dużych projektach biznesowych.

Adam Białas

#100 lat Polsko – międzynarodowa kampania Onet

 

Onet to medium komercyjne. Dlaczego zdecydowaliście się na realizację takiego projektu jak #100 lat Polsko?

 

Setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości była jednym z najczęstszych motywów przewodnich realizowanych w ubiegłym roku projektów komunikacyjnych. Stawiało to również szczególne wyzwanie przed mediami. Z jednej strony mogły ograniczyć swoją rolę jedynie do aktywnego informowania o działaniach podejmowanych na szczeblu krajowym lub lokalnym. Z drugiej stwarzało to wyjątkową okazję do wyjścia poza utarty schemat medialny i zainicjowanie własnych działań. W tym przypadku status medium komercyjnego jest czynnikiem powodującym jedynie jeszcze większą motywację, gdyż tego właśnie oczekują od nas użytkownicy – zaangażowania w sprawy dla nich ważne.

Nie mogliśmy o tym wydarzeniu poinformować jako pierwsi, jednak mogliśmy to zrobić w sposób najciekawszy. A także, dzięki byciu częścią międzynarodowego koncernu medialnego, byliśmy w stanie pójść o krok dalej i zaaranżować kampanię wykraczającą poza granicę naszego kraju.

 

Jakie założenia strategiczne przyjęliście na początku projektu?

 

Chcieliśmy podkreślić, że Onet nie tylko dostarcza newsy, ale również aktywnie uczestniczy w życiu swoich odbiorców i angażuje się w wydarzenia szczególnie dla nich ważne.

Jednocześnie od samego początku #100 lat Polsko planowaliśmy jako kampanię o zasięgu międzynarodowym. Zależało nam, aby to wyjątkowe wydarzenie stało się okazją do zaprezentowania w innych krajach osiągnięć naszych rodaków.

Wyniki badania zrealizowanego w 2017 roku przez Ipsos Gloval @dvisor wskazują, że jesteśmy jednym z najbardziej podzielonych narodów na świecie. W ramach akcji chcieliśmy skupić się na tym, co nas łączy. Z tego powodu główną osią kampanii, która emitowana była nie tylko w naszych mediach własnych czy portalach społecznościowych, ale również telewizji, był wyreżyserowany przez Wojciecha Smarzowskiego spot „Łączy nas Hymn”.

Dodatkowo stworzyliśmy siedem klipów, z humorem i przymrużeniem oka demonstrujących znane na całym świecie wynalazki takie jak resory samochodowe, łazik księżycowy czy prezerwatywy, o których powszechnie nie wiadomo, że zostały stworzone przez Polaków. Następnie trzy materiały, wybrane w ramach internetowego głosowania, w którym wzięło udział 70 tysięcy internautów, trafiły do międzynarodowej dystrybucji.

 

W jaki sposób dobierane były narzędzia oraz partnerzy projektu?

 

Projekt oparliśmy na jakościowych materiałach wideo, czyli obszarze, który jest naszym wyróżnikiem na polskim, internetowym rynku medialnym. Uznaliśmy, że to właśnie ta forma da możliwość przedstawienia historii, którą chcieliśmy opowiedzieć. Należy pamiętać, że kampania #100 lat Polsko miała międzynarodowy charakter, a trudno o lepszy, zrozumiały w praktycznie każdym zakątku globu format niż właśnie wideo.

Aby jednak dotrzeć z przygotowanymi materiałami do osób na całym świecie, w projekt zaangażowaliśmy międzynarodowych partnerów z naszej grupy medialnej. Pozwoliło to na znaczące rozszerzenie zasięgu kampanii oraz umożliwiło pochwaleniem się osiągnięciami Polaków daleko poza granicami naszego kraju.

 

Jakie były efekty kampanii?

 

Przygotowane spoty wyświetlone zostały w mediach społecznościowych 80 milionów razy w 153 krajach na wszystkich kontynentach, poza Antarktydą.

Łączny zasięg sięgnął 70 milionów osób, z czego 50 milionów przypadło na zagranicę, a 20 mln na Polskę. Poza naszym krajem najszersze dotarcie odnotowaliśmy w Brazylii, Indiach, Meksyku oraz Turcji. Spoty wyświetlane były również w takich państwach jak Afganistan lub Wyspy Świętej Heleny.

Kampania miała również duży wydźwięk społeczny. Zrealizowane po zakończeniu kampanii przez Kantar Millward Brown badania wykazały, że osoby, które obejrzały przygotowane przez nas materiały w Polsce, zwiększyły swoją otwartość w podejściu do osób pochodzących z innych krajów o 5%, do wyznających inną religię o 7% oraz do posiadających odmienną orientację seksualną o 13%.

Równocześnie badania potwierdziły poprawę wizerunku Onetu, w kluczowych dla nas obszarach, czyli zaangażowaniu społecznym, obiektywności i opiniotwórczości. Zmiana była bardzo widoczna, gdyż w każdej kategorii przekroczyła 60 procent.

 

Czy trudno było zachęcić do współpracy inne media w ramach Grupy RAS?

 

Wprost przeciwnie. Nasi partnerzy z innych rynków z chęcią angażowali się w realizowaną przez nas kampanię. Co ciekawe dotyczyło to nie tylko krajów bliskich Polsce pod względem geograficznym takich jak Niemcy, Szwajcaria lub Serbia, ale również obszarów znacznie bardziej odległych jak Nigeria.  Publikacje pojawiły się na łamach takich mediów jak Bild lub Die Welt. Akcja była również szeroko wspierana w ramach własnych mediów społecznościowych oraz poprzez działania performance.  

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Forbes Women wchodzi na polski rynek

Wraz z magazynem została uruchomiona platforma komunikacyjna forbes.pl/forbeswomen oraz oficjalne profile na Facebooku i Instagramie. W ramach inicjatywy Forbes Women planowana jest również organizacja cyklicznych wydarzeń, szkoleń i spotkań.

Forbes Women to światowa marka powstała w 2008 roku z inicjatywy Moiry Forbes, wnuczki Malcolma Forbesa, założyciela magazynu Forbes. W Stanach Zjednoczonych Forbes Women zrzesza społeczność kobiet sukcesu, porusza sprawy, które dotyczą kobiet i globalnej gospodarki. Forbes Women to platforma, której częścią jest magazyn, portal internetowy, media społecznościowe oraz Forbes Akademia, czyli warsztaty, szkolenia, spotkania i konferencje. Za wprowadzenie marki na polski rynek odpowiada Anna Kaczmarska, dyrektor wydawnicza segmentu premium w Ringier Axel Springer Polska.

Forbes jest marką zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Forbes Women jest naturalnym rozwojem brandu Forbes, zgodnym ze strategią rozwoju marki na całym świecie. Dzięki temu projektowi poszerzamy grupę odbiorców – docieramy do pracowników korporacji, środowisk startupowych i młodszych czytelników. Chcemy wspierać kobiety w sukcesie i pokazywać pozytywne przykłady współpracy kobiet i mężczyzn – mówi Anna Kaczmarska.

Nad polską edycją platformy Forbes Women pracowaliśmy wiele miesięcy, projekt został doceniony przez wiele środowisk w Polsce i w USA, a Moira Forbes wspiera nas w inicjatywie. Nawiązaliśmy kontakty z wieloma organizacjami kobiecymi, są to m.in.: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, Sieć Przedsiębiorczych Kobiet, Vital Voices, Klub SheXO Deloitte, Women in Tech Summit, Girls go Startup Academy, Kluby Kobieta i pieniądze – dodaje Anna Kaczmarska.

Polska edycja Forbes Women będzie się składać z kilku sekcji tematycznych. Pierwszą z nich jest Strefa Liderek, w której będą prezentowane przykłady kobiet sukcesu. Kolejna to  Strefa Pracy, która będzie poświęcona zagadnieniom związanym z biznesem, inwestowaniem i wszelkimi aspektami dotyczącymi życia zawodowego. Strefa Rozwoju to materiały dotyczące nauki, trendów technologicznych, psychologii ale też kultury. W każdym numerze znajdą się również wywiady z prezeskami dużych korporacji i właścicielkami firm, historie branż tworzonych przez kobiety, informacje o trendach w zarządzaniu i biznesie, inspiracje, raporty, rankingi i felietony.

Twórcami magazynu i redaktorami prowadzącymi są Aleksandra Karasińska (szefowa Forbes.pl i Newsweek.pl) i Konrad Sadurski (zastępca redaktora naczelnego Forbes’a). Redaktorem naczelnym magazynu Forbes oraz Forbes Women jest Paweł Zielewski.

Premierze magazynu będzie towarzyszyć zewnętrzna kampania promocyjna w telewizji, prasie i mediach online oraz promocja w mediach należących do Ringier Axel Springer Polska. Planowana jest także kampania w mediach społecznościowych oraz współpraca z wybranymi influencerami.

W 2019 r. planowane jest 5 wydań Forbes Women. Nakład pierwszego to 40 tys. egzemplarzy, objętość 164 strony, z ceną okładkową 17,90 zł.

5 kwietnia br. w Pałacu Sobańskich w Warszawie odbędzie się prezentacja magazynu oraz platformy Forbes Women. Partnerem pierwszego wydania magazynu Forbes Women jest BNP Paribas.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF