...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Czym jest esport? I co powinni o nim wiedzieć rodzice?

poradnik dla rodziców graczy

Czym jest esport?

Esport to zasadniczo gry wideo bazujące na rywalizacji zespołowej: mecze gracz-gracz, w których uczestnicy grają przeciwko sobie w gry na konsoli lub PC, aby pokonać przeciwnika i wygrać. Łączą w sobie szereg umiejętności poznawczych, społecznych w usportowionym środowisku.

Granie w grę wideo to nie to samo, co esport. To, co sprawia, że coś jest esportem, w dużej mierze sprowadza się do elementów współpracy, rywalizacji i osiągania załozonych celów.

W turniejach można brać udział zarowno na poziomie amatorskim, jak i zawodowym. Mecze są zwykle transmitowane na żywo na platformach takich jak Twitch, umożliwiając widzom oglądanie na żywo online.

W jakie gry, gra się w esporce?

Istnieje ponad 30 różnych gier esportowych, w tym tytuły okołosportowe, takie jak FIFA i Rocket League; strzelanki, takie jak Counter-Strike, Call of Duty, Fortnite; gry na arenie bitewnej, takie jak League of Legends, Dota 2; gry strategiczne jak Starcraft 2, czy Hearthstone; jak również gry otwartego świata takie jak Minecraft, czy Roblox. W ostatnim roku do cyfrowej rzeczywistości przeniosły się również turnieje szachowe.

Jakie jest powiązanie esportu ze sportem tradycyjnym?

Wbrew nazwie, esport niekoniecznie jest sportem. Może mieć wspólne elementy z tradycyjnymi sportami (bycie najlepszym, gra o zwycięstwo, oglądanie meczów, posiadanie fanów itp.), ale generalnie esport jest obecnie klasyfikowany jako gra podobna do szachów. Różne kraje mogą go różnie klasyfikować, w Polsce esport mieści się szerokiej definicji sportu ukształtowanej przez Ministerstwo Sportu, a zawodnicy esportowi mogą otrzymywać nawet stypendia sportowe.

Dlaczego dziecko może chcieć zostać graczem esportowym?

Wiele dzieci bardzo lubi grać w gry wideo i możliwe, że w przyszłości będą chciały rozpocząć karierę w czymś, co ich pasjonuje i co lubią robić przekładając to na pracę, a co za tym idzie, ciężkie ćwiczenia. Mogą być podekscytowani perspektywą sławy, nagrodami pieniężnymi, możliwością odwiedzenia różnych krajów lub spotkania z ludźmi o podobnych poglądach. Esport na stałe wszedł do mainstreamu, a dzisiejszy świat esportu posiada wielu idoli, którzy inspirują dzieci i nastolatków.

Co jeśli moje dziecko będzie chciało zostać profesjonalnym graczem esportowym?

Ważne jest, aby wspierać i wyrażać zainteresowanie pasją swojego dziecka. Zapoznaj się z najważniejszymi wskazówkami, jak wspierać dziecko w jego marzeniach. Nie oznacza to jednak, że możesz pozwalać mu na granie po wiele godzin każdego dnia, spróbuj znaleźć złoty środek pomiędzy rozsądnym rozwijaniem pasji do gier, a zdrowym podejściem do rozwijania innych aspektów jego życia.

Zawodników esportowych, nie należy mylić ze streamerami i YouTuberami, którzy tworzą rozrywkowe dla swoich widzów, aczkolwiek niektórzy z nich mogą być sami skoncentrowani na rywalizacji lub nawet być najlepszymi esportowcami.

Jak mogę się upewnić, że moje dziecko nie ma dostępu do nieodpowiednich gier?

Nie ma ustawowych ograniczeń co do uniemożliwienia nieletnim dzieciom oglądania gier wideo z ograniczeniami wiekowymi – zezwolenie dziecku na oglądanie gry w wieku 18+ nie jest przestępstwem ustawowym. Jednak odpowiedzialne organizacje esportowe proszą o datę urodzenia użytkownika i wykorzystują ocenę PEGI jako wskazówkę. Porozmawiaj ze swoim dzieckiem, aby dowiedzieć się, w jakie gry grają i oglądają, online i sprawdź ocenę PEGI.

Przy doborze gier warto kierować się indywidualnym rozwojem emocjonalnym dziecka. Pod nadzorem i przy zachowaniu odpowiednich trybów możliwy jest odpowiedzialne wdrożenie dziecka i nastolatka nawet w bardziej skomplikowane gry, dedykowane dla starszych. Podobną analogię możemy zastosować do filmów, czy zabawek.

Skąd mam wiedzieć, czy moje dziecko jest uzależnione od gier?

Wprowadzenie zdrowych esportowych nawyków od najmłodszych lat z pewnością na bardziej zrównoważony rozwój dziecka i nastolatka w świecie gier, który właściwie dla wszystkich dzieci i nastolatków staje się w pewnym momencie bardzo ważny.

Esport, jako działalność cyfrowa, powinien oczywiście odbywać się z umiarem, jako część zrównoważonego i zdrowego stylu życia. Jedna lub dwie godziny przed ekranem każdego dnia lub co dwa dni są tutaj najlepszą praktyką. Najlepsi gracze esportowi trzymają się twardych harmonogramów dotyczących nie tylko cyfrowej rozgrywki, ale również siłowni, ćwiczeń, diety czy snu.

Jaki jest wpływ esportu na rozwój dziecka?

Wpływ esportu na rozwój poznawczy i społeczny młodego człowieka
• Umiejętność szybkiej analizy i podejmowania decyzji
• Praca zespołowa i nauka drużynowości
• Rozwój komunikacji i przetwarzania informacji
• Rozwiązywanie problemów i rozwój umiejętności strategicznych
• Zwiększona pewność siebie i w konsekwencji socjalizacja wśród graczy
• Umiejętność ćwiczenia ważnych „umiejętności miękkich” (komunikacja, współpraca, krytyczne myślenie i kreatywność)
• Poprawiona koordynacja psycho-ruchowa
• Lepsza uwaga i ostrość wzroku
• Ulepszone podstawowe przetwarzanie obrazu i funkcji wykonawczej
• 71% rodziców twierdzi, że gry mają pozytywny wpływ na ich dzieci
• 54% graczy twierdzi, że gry pomagają im łączyć się ze znajomymi

Jak gry wplywaja na rozwoj emocjonalny?

W badaniach zidentyfikowano kilka korzyści i umiejętności, które promują esport, w tym myślenie strategiczne, podejmowanie decyzji, praca zespołowa, komunikacja, przywództwo i pewność siebie. Umiejętności te są uniwersalne i mogą przynosić korzyści dzieciom w innych dziedzinach, takich jak nauka w szkole, sporty fizyczne i ogólne samopoczucie.

Gry esportowe mogą pomóc w rozwoju mózgu dzieci. W grach trzeba analizować, współpracować, planować i próbować różnych podejść do rozwiązania problemu, co pozwala dziecku na naukę umiejętności radzenia sobie z trudnościami oraz szukania skutecznych rozwiązań. W grach dzieci i młodzież zyskują też możliwość kreatywnego wyrażania siebie, swojej osobowości i zainteresowań. Gry wideo nie muszą być określane jako „edukacyjne”, aby pomóc dzieciom w nauce podejmowania decyzji, stosowania strategii, przewidywania konsekwencji czy wyrażania swojej osobowości.

Treść niektórych gier wideo może zachęcić dzieci do czytania i poszukiwania informacji. Gry mogą wzbudzić zainteresowanie dziecka historią świata, geografią, starożytnymi kulturami i stosunkami międzynarodowymi. Co więcej, te gry często pozwalają dzieciom projektować i realizować swoje potrzeby samorealizacji, pomagając im zdobyć kreatywne i techniczne umiejętności podczas zabawy.

Uczestnicy rozgrywek esportowych przyjmują role liderskie, przywódcze, którymi się naturalnie wymieniają, w zależności od tego, kto ma określone umiejętności potrzebne w danej sytuacji. W badaniach przeprowadzonych przez Nicka Yee z Centrum Badawczego Palo Alto, stwierdzono, że gry esportowe sprzyjają uzyskiwaniu umiejętności przywódczych, takich jak przekonywanie i motywowanie innych oraz mediowanie w sporach. Gry esportowe oferują dzieciom i nastolatkom rzadką okazję do uczestniczenia, a czasem przewodzenia, w zróżnicowanym zespole w różnym wieku. Nie ma znaczenia ile masz lat, jeśli możesz poprowadzić drużynę do zwycięstwa.

Badanie eksperymentalne opublikowane w Creativity Research Journal wykazało związek między niektórymi grami wideo a kreatywnością. 353 uczestników grało w Minecrafta z instrukcją lub bez, oglądało program telewizyjny lub grało w wyścigi samochodowe. Naukowcy odkryli, że ci, którzy grali w Minecrafta bez instrukcji, wykonywali kolejne zadania z największą kreatywnością – być może dlatego, że mieli największą swobodę samodzielnego myślenia podczas gry, uważają naukowcy.

Mniej więcej jedna trzecia dzieci biorących udział w badaniu twierdzi , że grało w gry wideo po części dlatego, że lubiły uczyć innych, jak grać. Niektóre dzieci uzyskują status dzieci, które wiedzą, jak pokonać najtrudniejsze części gry. Nauczanie innych buduje umiejętności społeczne i komunikacyjne, a także cierpliwość.

Czy gry izolują dzieci od spoleczenstwa?

Gry esportowe powinny być traktowane jako aktywność społeczną, a nie izolującą. Gry wideo tworzą wspólną płaszczyznę do nawiązywania przyjaźni i zapewnienia zorganizowanego czasu z przyjaciółmi. To normalne i zdrowe dla dzieci i młodzieży, zwłaszcza chłopców, gdzie konkurowanie z rówieśnikami jest często utożsamianie ze statusem i uznaniem. Chęć rywalizacji i wygrywania jest jednym z najpopularniejszych powodów grania w gry wideo. Gry wideo są bezpiecznym miejscem do wyrażania pragnień rywalizacji, a jednocześnie wyrównują szansę i eliminują wszelkie bariery fizyczne.

Jak esport wpływa na naukę?

Oczywiście we wszystkim trzeba zachować umiar i dla dzieci, czy nastolatków nauka szkolna powinna być priorytem.

Okazuje się, że gracze, którzy uczestniczą w programach esportowych, są bardziej zainteresowani przedmiotami ścisłymi (nauka, technika, inżynieria, matematyka) i mają lepsze średnie ocen. Esport pomaga im też nawiązywać lepsze kontakty z innymi uczniami i nauczycielami.

Jak gry video wpłyną na przyszłość mojego dziecka?

Oprócz korzyści poznawczych i rozwojowych, esport może zapewnić nowe, ekscytujące zajęcia, pozwalając na wszechstronny rozwój umiejetności i poznawanie nowych osób chociażby poprzez udział w turniejach. Rozwój poprzez esport jest w stanie przygotować dzieci i nastolatków do pracy w nowoczesnym świecie, gdzie nabyte poprzez esport umiejętności są bardzo przychylnie traktowane przez pracodawców w obszarach związanych z zarządzaniem, informatyką, sztuczną inteligencją, machine learning, czy szeroko pojętą analityką biznesową.

Jak mogę powstrzymać moje dziecko przed wydawaniem pieniędzy w grach?

Wielu rodziców z pewnością spotkało się z chęcia zakupu przez dziecko wirtualnego przedmiotu, i wiele dzieci i nastolatków potrafi na ten cel całe kieszonkowe.

Gry esportowe w przeważającej większości są grami dostępnymi bezpłatnie, aczkolwiek wszędzie znajdują się mechanizmy dodatkowych płatności, które  pozwalaja na zakup kolorowych skinów, czy skórek – które mają wyłącznie efekt wizualny, nie wpływają na samą rozgrywkę, nie dają żadnej dodatkowej przewagi. Radzimy rozwagę w zakupach.

Jak spedzac czas efektywnie na treningu esportowym?

Kluczowy jest zrównoważony rozwój, który najbardziej wydajny jest pod okiem specjalistów. Najważniejszy jest umiar, ciągła analiza swojej ścieżki rozwoju, wyciąganie wniosków i poprawianie błędów. Realizując zorganizowane programy esportowe, znacząco skracamy czas, który dziecko potrzebuje na zgłębienie tajników danej gry, które są konieczne do dalszego mądrego rozwoju w oparciu o uznane metodologie.

Na jakim sprzęcie najlepiej jest grac?

Właściwie wszystkie gry esportowe rozgrywane są na komputerach, ze względu na o wiele większą precyzje kontrolerów (myszka i klawiatura), która pozwala na stworzenie skomplikowanego i bardzo precyzyjnego układu sterowania w danej grze, przy wykorzystaniu złożonych sekwencji klawiszy. Ta złożoność eliminuje losowość i pozwala na bardzo zaawansowane doskonalenie swoich umiejętności i zapewnia możliwość uczciwej rywalizacji, gdzie o zwycięstwie decydują niemal wyłącznie umiejętności indywidualne i drużynowe, a pierwiastek losowości i szczęścia jest eliminowany.

Gry konsolowe i mobilne są dla dzieci pierwszym punktem styku z grami video, ze względu na prostotę budowy kontrolera. Jednakże takie gry służą głównie rozrywce, aniżeli rywalizacji esportowej – poza kilkoma wyjątkami i grami okołosportowymi, gdzie używanie pada pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie swoim avatarem (m.in. FIFA, Rocket League).


Źródło: ParentZone

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak rok z koronawirusem wpłynął na konsumenta? [RAPORT]

rok po pandemii

Wysoki poziom lęku

korowawirus konsument
Źródło: Havas Media

Po 12 miesiącach w pandemii, niemal 70% badanych nadal czuje się zaniepokojonych sytuacją związaną z koronawirusem. Podobnie jak w marcu ubiegłego roku, ponad połowa Polaków deklaruje, że zarówno ich jakość życia jak i stan psychiczny pogorszyły się w porównaniu do czasu przed pandemią. Badani częściej niż przed pandemią odczuwają takie emocje jak irytacja, zmęczenie i złość a podobnie często jak w marcu i kwietniu ubiegłego roku czują lęk i strach. Polacy obawiają się przede wszystkim o wydolność służby zdrowia (87%) oraz zdrowie swoje i bliskich (82%). Od poprzedniego roku wzrosło zaniepokojenie badanych nauką zdalną w szkołach i na uczelniach (71%) oraz sytuacją polityczną (72%).

Postawy wobec szczepień i koronawirusa

Po niemal 13 miesiącach w pandemii, 8% Polaków deklaruje, że przeszło już Covid-19. Jeden na pięciu badanych uważa, że chorobę ma już za sobą, jednak nie potwierdził swoich przypuszczeń testem. Korzystanie z dostępnych w sklepach testów antygenowych, pozwalających na sprawdzenie posiadania przeciwciał, nie jest popularne wśród Polaków – do tej pory skorzystało z nich jedynie 5% badanych, a tylko 6% planuje ich zakup w przyszłości. 15% Polaków twierdzi, że zdążyli już zaszczepić się na Covid-19, w grupie najbardziej narażonej na ciężki przebieg choroby (55+ lat) jest to 24%. 35% zadeklarowało, że planuje zaszczepić się każdym dostępnym preparatem, jednak aż jeden na czterech Polaków chce skorzystać ze szczepienia tylko w sytuacji, gdy sam będzie mógł wybrać producenta szczepionki.

koronawirus rodzice
Źródło: Havas Media

Przed koronawirusem chronimy się także na inne sposoby – 85% badanych myje ręce po powrocie do domu, 81% korzysta z maseczki w miejscach publicznych. Bardziej rygorystycznie zasad sanitarnych przestrzegają kobiety i osoby z najstarszej grupy wiekowej (powyżej 55 roku życia) – częściej myją ręce (odpowiednio 90% i 94%) i korzystają z maseczek przebywając poza domem (87% kobiet i 91% badanych w wieku 55+).

Szukając źródeł informacji o koronawirusie najchętniej ufamy lekarzom, w szczególności tym pojawiającym się w mediach i pracującym w szpitalach covidowych – ponad połowa Polaków uważa ich za jedno z trzech najbardziej wiarygodnych źródeł informacji o pandemii. Ufamy także swoim najbliższym, przede wszystkim tym, którzy zetknęli się już z chorobą. Dla 33% Polaków rodzina, która przeszła już zakażenie koronawirusem jest jednym z trzech najbardziej wiarygodnych źródeł informacji. Najmniej ufamy politykom – jedynie 12% Polaków uważa ministra zdrowia za jedno z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji, natomiast aż 41% uważa go za jedno z najmniej godnych zaufania źródeł informacji o pandemii.

Polacy wierzą w średnio 4 mity związane z koronawirusem

koronawirus mity
Źródło: Havas Media

Mimo uznawania lekarzy za jedno z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji o pandemii, Polacy chętnie wierzą w mity związane z koronawirusem. 57% badanych sądzi, że koronawirus jest jedynie okazją do zarobku dla firm farmaceutycznych, a połowa Polaków uważa, że został on stworzony przez człowieka w laboratorium. Mit ten jest bardziej popularny wśród starszych Polaków – wierzy w niego 56% badanych w wieku 44-54 lata i jedynie 41% z grupy wiekowej 18-24. Aż jedna trzecia Polaków ma sceptyczny stosunek do szczepionek – według nich nie tylko nie zapewniają ochrony przed wirusem, mogą być także szkodliwe dla naszego zdrowia. Najrzadziej wierzymy w rzekomy wpływ sieci 5G na rozprzestrzenianie się wirusa.

Alicja CybulskaW przedłużającym się okresie wysokiego poziomu lęku zmniejsza się u ludzi możliwość racjonalnego myślenia. W tym czasie zwiększa się radykalizacja poglądów i zachowań, co stanowi podatny grunt dla teorii spiskowych, dodatkowo podsycanych przez algorytmy mediów społecznościowych, które stały się masowe nawet wśród osób 55+. Ludzie zmęczeni przedłużającą się niepewnością mają skłonność do poszukania winnych tej sytuacji i tym sposobem zamienienia lęku i bezradności na złość, która daje poczucie sprawczości i motywację do konkretnych działań, np. ignorowania obostrzeń pandemicznych czy odmowy przyjęcia szczepień. Dopóki będziemy mieć do czynienia z powszechną niepewnością, dopóty możemy się spodziewać wzrostu ilości teorii kontestujących fakty i naukę.

Alicja Cybulska, Chief Strategy Officer w Havas Media Group

Zmiany w nawykach

Zmiany, jakie pandemia spowodowała w nawykach Polaków zostały z nami na dłużej. Podobnie jak w maju ubiegłego roku niemal połowa Polaków (48%) nadal deklaruje, że częściej niż przed pandemią samodzielnie gotuje w domu, 42% częściej korzysta z bankowości internetowej. Jeszcze częściej niż w 2020 korzystamy z możliwości zamówienia jedzenia do domu (32% vs. 26% w maju 2020) oraz zakupu ubrań czy dodatków online (32% vs. 25% w 4 fali badania).

koronawirus usługi online
Źródło: Havas Media

W pierwszych miesiącach pandemii Polacy ograniczyli swoje zakupy, rezygnując przede wszystkim z produktów takich jak ubrania i obuwie (62%) czy artykuły wyposażenia wnętrz (55%). Rok później te kategorie nadal cieszą się mniejszą popularnością niż przed pandemią – 44% Polaków ogranicza kupowanie ubrań i dodatków, 40% rezygnuje z zakupu artykułów wyposażenia wnętrz. Chętniej niż przed pandemią i w kwietniu ubiegłego roku kupujemy produkty wspierające nasze zdrowie – 29% Polaków częściej kupuje preparaty na odporność, 21% częściej sięga po leki bez recepty.

Marki i media w czasach zarazy

O aktywności marek, wiążącej się ze wspomaganiem walki z koronawirusem, słyszało 45% badanych, a jedynie 6% potrafi wymienić ich konkretne nazwy. Podobnie jak we wszystkich poprzednich falach badania, najczęściej wymienianą przez nich marką prowadzącą tego typu działania był Orlen (17%).

Alicja CybulskaCzas pandemii sprowadza uwagę ludzi na rzeczy dla nich najważniejsze jak zdrowie, praca czy bezpieczeństwo finansowe, spada natomiast konsumpcja niebędąca realizacją potrzeb podstawowych. Dlatego marki, które jako pierwsze w szerokiej komunikacji zadeklarowały pomoc w zwalczaniu pandemii, zostały w tym kontekście zapamiętane. Po 12 miesiącach pandemii, przedłużającej się niepewności i bezradności znacznie mniej uwagi poświęcanej jest treściom reklamowym. Zmieniły się też priorytety i oczekiwania wobec marek. Znacznie większą uwagę poświęcamy temu, czy produkty są zdrowe, czy marki działają odpowiedzialnie i czy nie szkodzą środowisku. Obecny czas nie sprzyja długofalowym strategiom, bardzo ważne staje się uważne obserwowanie emocji i nastrojów społeczeństwa i elastyczne dostosowywanie do nich taktyki komunikacji.

Alicja Cybulska, Chief Strategy Officer w Havas Media Group

koronawirus samorozwój
Źródło: Havas Media

Polacy rzadziej niż w ubiegłym roku postrzegają pandemię jako okazję do samorozwoju i poszukiwania ciekawych treści kulturalnych – obecnie uważa tak jedynie 30% badanych (39% w marcu ubiegłego roku, 43% w maju 2020r.). 44% Polaków słyszało o inicjatywach kulturalnych odbywających się w Internecie, a 29% badanych brało udział w tego typu wydarzeniu.

YouTube, telewizja i duże portale horyzontalne to media, po które w ostatnim czasie sięgaliśmy częściej. Polacy najczęściej poszukiwali treści rozrywkowych, takich jak filmy i seriale (36%), częściej niż w październiku ubiegłego roku szukaliśmy też treści związanych ze zdrowiem (36%) oraz dotyczących sytuacji w służbie zdrowia.

Przyszłość po koronawirusie

koronawirus przyszłość
Źródło: Havas Media

Podobnie jak rok temu, Polacy przewidują, że jeszcze długo będą się obawiać powrotu koronawirusa – uważa tak aż 70% badanych. Częściej niż rok temu boimy się także o możliwość powrotu do wcześniejszej sytuacji finansowej (68% vs. 58% w maju ubiegłego roku) oraz dalszego ograniczania kontaktów z rodziną i znajomymi ze względu na pandemię (42% obecnie, 32% w ubiegłym roku). Tylko 30% Polaków sądzi, że po epidemii wszystko szybko wróci do normalności.

 

POBIERZ PEŁNY RAPORT


Badanie Koronabus zostało zrealizowane techniką CAWI na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków (N=1000). Zawiera wnioski wynikające z porównania 6 kolejnych fal badania realizowanych na przestrzeni roku od marca 2020.


Źródło: Havas Media Group

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF