Władze rosyjskie blokują Brainly

Twórcy Brainly poinformowali, że Rosja zablokowała obywatelom dostęp do portalu Znanija (portal Brainly dla uczniów z Ukrainy, Rosji oraz Kazachstanu).

Na początku tego tygodnia Brainly otrzymało od Roskomnadzoru (Rosyjska Federalna Służba Nadzoru Komunikacji, Informatyki i Środków Masowych) żądanie usunięcia treści związanych z wojną w Ukrainie z Bazy Wiedzy na platformie Znanija — regionalnej platformy Brainly, z której korzysta ponad 45 milionów użytkowników w całej Ukrainie, Rosji, Białorusi i Kazachstanie.

Jak informują twórcy: żądanie oczywiście nie zostało spełnione. Usunięcie takich treści z naszej Bazy Wiedzy byłoby sprzeczne z misją platformy i naruszyłoby zaufanie użytkowników, którzy polegają na platformie, jako źródle sprawdzonych informacji i materiałów do nauki.

Po inwazji Rosji na Ukrainę zwiększono widoczność odpowiedzi związanych z tą wojną na platformie, zapewniając lepszy dostęp do nieocenzurowanych informacji o konflikcie, jego kontekście historycznym i trwającej reakcji międzynarodowej. Ponadto, od początku marca Brainly wyłączyło wszystkie reklamy i płatności na Znanija.

Dziś dostęp do Znanija z terytorium Rosji został zablokowany przez Roskomnadzor.

Dziesiątki milionów użytkowników Znanija zobaczyło wiadomość odsyłającą do odpowiedzi na pytanie o wojnę w Ukrainie, a prawie milion tę odpowiedź przeczytało. Zespół Znanija nadal zapewni użytkownikom ukraińsko- i rosyjskojęzycznym dostęp do platformy, z miejsc, z których będzie to możliwe.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Youtube wciąż walczy z dezinformacją

Youtube, pomimo że dalej działa w Rosji wciąż walczy z falą dezinformacji. Według danych platforma usunęła już 70 tys. filmów i 9 tys. kanałów ukazujące w pozytywnym świetle inwazję rosyjską.

 

W zeszłym tygodniu ministerstwo cyfryzacji w Rosji ogłosiło, że platforma nie zostanie stale zamknięta. Mimo to strona już nie pozwala na reklamowanie się na terenach agresora ze wschodu, a także zablokowała możliwość dodawania filmów rosyjskim stacjom propagandowym. Wciąż pomimo podjętych działań, na Youtube dalej trafiają filmy ukazujące błędne informacje nt. inwazji.

Według dyrektora ds. produktu — Neala Mohana serwis ma politykę usuwania treści błędnie ukazujące wydarzenia związane z przemocą (tj. Holokaust). Do tego typu wydarzeń ma zostać podpięta obecna agresja Rosji na terenie Ukrainy.

Pierwszym i prawdopodobnie najważniejszym obowiązkiem jest upewnienie się, że ludzie, którzy szukają informacji o tym wydarzeniu, mogą uzyskać dokładne, wysokiej jakości, wiarygodne informacje na YouTube. Konsumpcja autorytatywnych kanałów na naszej platformie znacznie wzrosła, oczywiście w Ukrainie, ale także w krajach otaczających Ukrainę, w Polsce, a także w samej Rosji.

Neal Moha, Dyrektor ds. produktu Youtube dla The Guardian

Obecnie usunięto już 70 tys. filmów, a 9 tys. kanałów zostało permanentnie zablokowanych. Przeciwko Rosji wystąpiły już wcześniej popularne portale. Użytkownicy mają ograniczony dostęp do Twittera, a aplikacje Meta (Facebook, Instagram) zostały kompletnie wyłączone.

 

Adam Daniluk

Havas prezentuje badanie o stosunkach Polaków do Ukraińców w Polsce

Badacze Havas Intelligence, jednostki Havas Media Group, wyspecjalizowanej w tworzeniu angażujących strategii mediowych, przeprowadzili badanie, którego pierwotnym celem było przyjrzenie się stosunkowi Polaków do Ukraińców pracujących w Polsce. Wobec agresji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku, badanie zostało poszerzone o blok pytań dotyczących bieżących wydarzeń.

W styczniu pozytywny stosunek do pracowników z Ukrainy miało 71% badanych Polaków, z czego 41% deklarowało sympatię do nich. Wybuch wojny spowodował wzrost pozytywnych uczuć w stosunku do pracujących w Polsce Ukraińców. W pierwszych dniach inwazji Rosji 79% Polaków miało do nich pozytywny stosunek a 52% określało swoje uczucia jako sympatię. Wraz z opadnięciem emocji w kolejnych tygodniach wojny, entuzjazm Polaków nadal utrzymuje się na wysokim poziomie jednak spadł nieznacznie w porównaniu z lutym. 77% Polaków deklaruje pozytywne odczucia wobec Ukraińskich pracowników, 47% czuje wobec nich sympatię.

Stosunek do Ukraińców został zmierzony również z pomocą skali dystansu społecznego – respondentów byli pytani o to, jakiego typu relacje z mieszkańcami Ukrainy zgodziliby się utrzymywać. Zdecydowana większość Polaków deklaruje, że zgodziłoby się, aby Ukraińcy znaleźli się w kręgu ich znajomych – w styczniu zgodziłoby się na to 89% badanych, w lutym 90% w marcu – 92%. Wzrosła także nasza akceptacja dla Ukraińców w naszym miejscu pracy – w styczniu 85% badanych zgodziłoby się, aby osoba z Ukrainy była ich współpracownikiem, w marcu było to już 88%. W styczniu 63% badanych Polaków zadeklarowało, że Ukrainiec/Ukrainka mogli by być ich partnerem/ką życiową. W marcu było to już 67% respondentów.

Stosunek do wojny i uchodźców

Polacy nadal odczuwają ogromny niepokój w związku z obecną sytuacją za naszą wschodnią granicą. W lutym odczuwało go 81% badanych, w marcu 78%. Nieznacznie zmniejszyły się nasze obawy dotyczące rozprzestrzenienia się wojny na inne kraje – zaraz po wejściu wojsk rosyjskich takie obawy wyrażało 79% badanych, obecnie 74%.

Trzy czwarte Polaków uważa, że powinniśmy wspierać Ukrainę i Ukraińców tak, jak to tylko możliwe, niemal tyle samo (74%) uważa, że Polska powinna przyjąć i wspierać uchodźców. Aż 83% badanych deklaruje pozytywny stosunek do uchodźców z Ukrainy, a niemal jedna czwarta Polaków (23%) określiła swoją sympatię wybierając na skali maksymalną liczbę punktów 10. Najbardziej pozytywne emocje wobec uchodźców żywią kobiety i osoby po 55 roku życia.

Jedna trzecia Polaków deklaruje, że zupełnie nie ma możliwości zaangażowania się w pomoc uchodźcom. Pozostali wśród rozmaitych form pomocy najczęściej wybierają wpłaty na zbiórki (42%) lub dzielenie się posiadanymi przez siebie rzeczami takimi jak ubrania, śpiwory itp. (26%). 17% badanych samodzielnie kupuje lub przygotowuje produkty potrzebne uchodźcom, a 12% aktywne działa w social mediach udostępniając informacje dotyczące zbiórek/transportu darów itp.

Najbardziej zaangażowane w pomoc są kobiety, jedynie 28% z nich deklaruje, że nie ma możliwości wsparcia uchodźców (wśród mężczyzn jest to aż o 10pp więcej). Wyższy odsetek angażujących się w pomoc widoczny jest także wśród Polaków z wyższym wykształceniem (jedynie 27% nie ma możliwości pomocy uchodźcom, wśród osób o wykształceniu podstawowym jest to 39% badanych).

Poszukiwanie informacji o wojnie

Trzy czwarte Polaków deklaruje, że w związku z wojną toczącą się w Ukrainie częściej poszukuje treści informacyjnych, pozwalających im być na bieżąco z obecnymi wydarzeniami. Częściej poszukują ich mężczyźni – wybiera je 78% z nich, wśród kobiet robi to 71%. Niewielki odsetek poszukujących informacji o bieżących wydarzeniach w porównaniu z ogółem populacji widoczny jest wśród młodych Polaków. Wśród osób przed 24 rokiem życia tylko 62% szuka treści informacyjnych – 38% częściej poszukuje treści rozrywkowych pozwalających na chwilę oderwać myśli od obecnej sytuacji.

Aż 90% Polaków pozyskuje najnowsze informacje dotyczące sytuacji w Ukrainie z rozmów z rodziną i znajomymi. Ponad jedna czwarta badanych (27%) wymienia się nimi z najbliższymi kilka razy dziennie. Jednak najczęściej w ciągu dnia sprawdzamy internetowe portale informacyjne – kilka razy dziennie zagląda do nich 39% Polaków. Wiadomości w kanałach telewizyjnych kilka razy dziennie sprawdza 34% respondentów a aż 6% z nich robi to kilka razy w ciągu godziny.

W poszukiwaniu informacji najrzadziej sięgamy po Twittera – jedynie 44% Polaków korzysta z tego źródła i zagląda tam raczej sporadycznie – 18% robi to rzadziej niż raz na kilka dni. Warto zauważyć, że aż jedna trzecia osób korzystających z tego źródła nie robiła tego przed inwazją Rosji na Ukrainę. Szukając informacji o wojnie w Ukrainie Polacy sięgają średnio po 8 źródeł informacji.

DZIAŁANIA MAREK
Znacząca większość Polaków – aż 87% słyszało o bojkotach marek wynikających z ich postawy wobec wojny na Ukrainie. Jednak ponad połowa badanych (57%) przyznaje, że sama nie brała udziału w tego typu akcjach. 16% deklaruje, że zrezygnowało z zaplanowanych już zakupów bojkotowanych marek a jedna piąta wskazuje, że nie będzie rozważać takich zakupów w przyszłości.

Po raz pierwszy obserwujemy sytuację, w której blisko 90% respondentów słyszało o bojkocie marek, a aż 43% w jakiejś formie do tego bojkotu się przyłączyła. Do tej pory aktywności konsumenckie w tym obszarze, związane były najczęściej z kwestiami światopoglądowymi i funkcjonowały tylko w pewnych określonych segmentach społeczeństwa, nie miały zatem szansy rozlać się tak szeroko po całym kraju. Jednak napaść Rosji na Ukrainę to dla nas jako społeczeństwa sytuacja bez precedensu, dotyka nie tylko naszego poczucia bezpieczeństwa, sprawiedliwości i wyobrażeń dotyczących świata, w którym żyjemy, ale także przekazywanych z pokolenia na pokolenie, obaw i traum, związanych z trudnymi stosunkami polsko-rosyjskimi. Otwartość na bojkoty to tylko inna strona pomocy, której oddolnie udzielają Polacy i tak jak skala tej pomocy jest ogromna, tak poważne skutki mogą dosięgnąć marek z tzn. listy wstydu. Trudno będzie z zweryfikować realny wpływ na ich biznes, podejrzewam bowiem, że poszczególne firmy nie będą jasno nam tego komunikować, natomiast myślę, że przerobione kreacje reklamowe i straty wizerunkowe zostaną z tymi markami naprawdę na długo.

Anna Kuropatwa, Head of Strategy w Havas Media Group

Największy odsetek badanych deklaruje, że słyszał o działaniach pomocowych prowadzonych przez markę Biedronka (78%). Badani wskazywali także znajomość akcji prowadzonych przez marki Allegro (77%), Rossmann (73%) czy Lidl (73%).


źródło: Havas Media Group

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„Kosmiczne” sankcje na Rosję

luna-25

Agresja przeciw Ukrainie sprawia, że sankcje dotykają kolejnych obszarów polityki Rosji. Tym razem dosięgnęły one kosmosu, a agresor stracił możliwość korzystania z niezbędnych do badań narzędzi.

Decyzję o wykluczeniu Rosji z kosmicznych działań podjęła ESA (Europejska Agencja Kosmiczna). Oznacza to, że rosyjskie sondy kosmiczne nie będą mogły wykorzystywać już sprzętu powierzonego przez ESA służącego do eksploracji księżyca.

Rosjanie nie dostaną m.in. eksperymentalnej kamery do nawigacji, wiertła księżycowego i zestawu do analizy gruntu. Kamera pierwotnie miała być częścią sondy Łuna-25, której misja kosmiczna odbyłaby się latem. Zamiast tego trafi do amerykańskiego lądownika.

Informacja o konieczności oddania sprzętu została już przekazana agencji Roskosmos.

 

 

Adam Daniluk

Nowe przepisy w Rosji zezwalają na piractwo

Rosja cenzura

Inwazja na Ukrainę wywróciła rynek w Rosji do góry nogami. Kolejne firmy decydują się na usunięcie ich produktów i treści z kraju. Władze państwa uznają takie zachowania za wrogie i decydują się na legalizację... piractwa.

Kolejną firmą, która opuszcza Rosję przez inwazję na Ukrainę jest Paramout Global. Taką samą decyzję wcześniej podjęły Discovery oraz WarnerBros.

Rosyjskie władze uznają takie zachowanie za wrogość wobec państwa. Z tego powodu sąd wydał dekret zezwalający na kopiowanie wynalazków krajów sprzeciwiających się ich polityce. Oznaczać to będzie zniesienie całkowicie prawa własności intelektualnej. Rosyjska telewizja będzie mogła bezkarnie nadawać stacje, które zaprzestały współpracy z Rosją. W grę wchodzą także inne dzieła, pokroju seriali Netflixa, które będą mogły być publikowane na rosyjskich portalach.

Adam Daniluk

Twitter omija rosyjską cenzurę

Twitter TOR

Twitter uruchamia wersję serwisu dostępną na przeglądarkach TOR. Pozwoli to ominąć rosyjską cenzurę.

Dark web to specjalny rodzaj sieci, z której można korzystać przy pomocy przeglądarki TOR. Wykorzystuje ona tzw. trasowanie cebulowe. Nazwa pochodzi od tego, że wszelkie treści są wielokrotnie szyfrowane w sposób warstwowy (analogia do cebuli). Zapewnia to anonimowość użytkownika i ułatwia dostęp do ocenzurowanych i ukrytych treści.

Wśród zablokowanych na Rosji serwisów swoje TOR-owe wersje uruchomiły już wcześniej Facebook oraz BBC.

Sieć TOR można bez problemów zainstalować na naszym komputerze. Wystarczy znaleźć odpowiedni plik instalacyjny, który jest powszechnie dostępny i można go wyszukać przy pomocy zwykłej przeglądarki.

Adam Daniluk

Rosja blokuje dostęp do mediów społecznościowych

facebook

Rosyjskie władze coraz bardziej starają się ograniczyć obywatelom dostęp do wiadomości ze świata zewnętrznego. Tym razem blokują dwa największe niezależne portale społecznościowe.

Najpierw padło na Facebooka. Następnie mieszkańcy kraju ze wschodu stracili możliwość korzystania z Twittera. Sprawa również jest niejasna jeśli chodzi o dostęp do Instagrama i Youtube. Informacje o blokadzie pierwszego zdementował New York Times, natomiast drugi pozostaje wciąż otwarty dla użytkowników z Rosji, natomiast wiele skarżyło się na bardzo długi czas ładowania filmów.

Jak informują media, decyzja o blokadzie zewnętrznych mediów miała być już podyktowana w zeszłym roku, kiedy to na tych portalach zaczęto odnotowywać przypadki dyskryminacji rosyjskich mediów. Nie da się jednak ukryć, że całość jest działaniem propagandowym, aby ograniczyć informacje obywatelom o militarnych działaniach Rosji na Ukrainie.

Adam Daniluk

Conor McGregor zainteresowany kupnem Chelsea?

Conor McGregor

Wobec obecnej sytuacji na Ukrainie drastycznie zmalało poparcie właściciela Chelsea. Roman Abramowicz w ostatnich dniach oficjalnie zdecydował się sprzedać klub.

Póki co Chelsea znajduje się w rękach organizacji charytatywnej, jednak na dniach ma zostać całkowicie sprzedane. Kwota transakcji opiewać będzie na 4 miliardy euro. Jak się okazuje kupnem interesuje się legenda UFC — Conor McGregor.

Póki co wszystkie spekulacje o rzekomym zakupie sportowca można wysunąć na podstawie jego wpisów w mediach społecznościowych. Conor w swoim stylu, wyśmiewając całą sprawę dodaje prześmiewcze posty na Twittera. Dziennikarze z Wielkiej Brytanii jednak sądzą, że faktycznie jest coś na rzeczy, a na jeden z wpisów nawet odpowiedział John Terry, legenda The Blues.

Warto dodać, że Irlandczyk jest fanem Manchesteru United, a nawet kiedyś wyraził zainteresowanie nabycia klubu w podobnych okolicznościach. Do niczego jednak nie doszło.

Adam Daniluk

Accenture zaprzestaje działalności w Rosji

  Accenture podjęło decyzję o niekontynuowaniu działalności w Rosji. Podajemy treść komunikatu: Accenture stoi po stronie obywateli Ukrainy oraz rządów, firm i osób, które na całym świecie apelują o natychmiastowe zakończenie bezprawnego i przerażającego ataku na Ukrainę i wolność jej mieszkańców. Z tego powodu, Accenture podjęło decyzję o niekontynuowaniu działalności w Rosji. Dziękujemy niemal 2,3 […]

 

Accenture podjęło decyzję o niekontynuowaniu działalności w Rosji. Podajemy treść komunikatu:

Accenture stoi po stronie obywateli Ukrainy oraz rządów, firm i osób, które na całym świecie apelują o natychmiastowe zakończenie bezprawnego i przerażającego ataku na Ukrainę i wolność jej mieszkańców. Z tego powodu, Accenture podjęło decyzję o niekontynuowaniu działalności w Rosji. Dziękujemy niemal 2,3 tys. naszych kolegów w Rosji za ich poświęcenie i pracę dla Accenture przez lata. Zapewnimy im wsparcie.

Accenture nie prowadzi działalności na Ukrainie, ale będzie kontynuować wysiłki związane z niesieniem pomocy dla naszych ukraińskich pracowników z całego świata oraz ich rodzin. Zapewniamy wparcie telemedyczne na Ukrainie, a także pomagamy członkom rodzin opuszczającym ten kraj.

Zdecydowaliśmy o przekazaniu 5 mln USD dla organizacji pomocowych non-profit działających na rzecz mieszkańców Ukrainy pozostających na miejscu oraz tych, którzy uciekając dotarli do Polski, Rumunii, Słowacji, Węgier i Czech. Ponadto podwoimy wsparcie finansowe przekazywane przez naszych pracowników.

 

 

 

Nowy Jork; 3 marca 2022, informacja prasowa Accenture

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Oświadczenie Wargaming ws. sytuacji na Ukrainie

Wargaming Kyiv 1

Wargaming wydaje oświadczenie, w którym informuje o wsparciu dla swoich pracowników z Ukrainy. Komunikat możecie przeczytać poniżej.

W firmie Wargaming zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników jest najważniejsze. Obecnie wszystkie zasoby firmy są zaangażowane w pomoc naszym 550 kolegom z biura w Kijowie zapewniając alternatywne miejsca zamieszkania, wcześniejsze wypłaty pensji, dodatkowe fundusze i pomoc w relokacji.
Pomagamy również rodzinom pracowników w podróży do sąsiednich krajów i organizujemy tam zamieszkanie.
Chcielibyśmy również poinformować, iż dzisiaj Wargaming Kijów przekazał 1 000 000$ na rzecz ukraińskiego Czerwonego Krzyża. Te środki wesprą ukraińskie szpitale i lekarzy, obywateli Ukrainy, którzy musieli opuścić swoje domy oraz inne, kluczowe aktywności humanitarne.
W razie potrzeby będziemy pomagać dalej.

Zespół Wargaming

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF