...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Facebook: Jaka przyszłość czeka wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość [RAPORT]

wirtualna rzeczywistosc

Technologie VR i AR już dziś znajdują zastosowanie w edukacji, opiece zdrowotnej i handlu, a także stwarzają nowe możliwości usprawniające komunikację oraz zmniejszają ograniczenia geograficzne i finansowe. To dopiero początek – jak wynika z raportu Facebooka rozwój i upowszechnienie tych technologii wkrótce znacznie przyspieszy.

Wirtualna przyszłość świata

Wyniki ostatnich badań Facebooka wyraźnie wskazują na rosnącą popularność technologii VR i AR na całym świecie. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość rewolucjonizuje komunikację i kontakty międzyludzkie – wystarczy jedno urządzenie, aby spotkać się ze swoimi bliskimi bez względu na to, gdzie w tym momencie się znajdują. Jak wynika z raportu, aż 74% ankietowanych postrzega wirtualną rzeczywistość jako sposób na połączenie światów online i offline. Wzrosła również częstotliwość wyszukań treści związanych z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością – na przestrzeni 2019 i 2020 roku odnotowano wzrost o 44%. Za zainteresowaniem idą konkretne inwestycje – według prognoz firmy badawczej IDC, globalne wydatki na technologie VR i AR wzrosną do 2024 roku aż sześciokrotnie.

VR i AR w służbie ludzkości

Obszar zastosowania technologii VR i AR sukcesywnie się powiększa. Dzięki wdrażaniu rozwiązań wykorzystujących nowe technologie, odległość lub uwarunkowania społeczno-ekonomiczne coraz mniej wpływają na to, kto ma dostęp do usług, zawodu lub pełnowartościowej edukacji. Imisi 3D, nigeryjskie laboratorium technologiczne, rozpoczęło pracę nad udostępnianiem urządzeń VR lokalnym szkołom. W wirtualnej rzeczywistości uczniowe mogą m.in. przeprowadzać eksperymenty i obserwować Układ Słoneczny bez konieczności opuszczania klasy.

W obszarze medycyny technologie AR i VR przydają się w zapobieganiu komplikacjom i ratowaniu życia, umożliwiając lekarzom przećwiczenie procedur przed wejściem na salę operacyjną. W 2017 roku Johnson & Johnson Institute’s Education Technology & Innovation uruchomił program szkoleniowy dla studentów medycyny, którzy mogą przeprowadzać próbne operacje za pomocą gogli VR. Okazuje się, że ćwiczenia w rzeczywistości wirtualnej przynoszą lepsze efekty – przyszli lekarze szybciej przyswajają wiedzę i monitorują swoje postępy dzięki zaawansowanym programom, na których pracują.

Nowe technologie w biznesie

Technologie VR i AR są coraz chętniej wykorzystywane także przez firmy – z raportu wynika, że aż 75% badanych przedsiębiorców rozważa wdrożenie rozwiązań AR lub VR do 2023 roku, a 78% ankietowanych osób twierdzi, że rzeczywistość rozszerzona jest atrakcyjnym sposobem interakcji z markami. Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość budują pomost między zakupami offline i online – klienci mogą przymierzyć, dotknąć, czy zwizualizować produkt w otoczeniu własnego domu. Z kolei dzięki VR marki mogą opowiadać o sobie w nieszablonowy, zajmujący sposób i wchodzić w bezpośrednią relację z konsumentami.

Kreatywne przekształcanie rzeczywistości

O zainteresowaniu technologią AR i jej niezwykłych kreatywnych możliwościach świadczy ogromna popularność największej na świecie mobilnej platformy rozszerzonej rzeczywistości – Spark AR. Za jej pośrednictwem ponad 600 tysięcy twórców ze 190 krajów stworzyło ponad 2 miliony efektów AR na Facebooku i Instagramie – większość z nich to kobiety. Co więcej, już dziś ponad 600 milionów osób miesięcznie korzysta z rozszerzonej rzeczywistości w aplikacjach i urządzeniach Facebooka. Tym samym technologia AR uwalnia kolejne pokłady kreatywności ludzi na całym świecie w zupełnie nowym obszarze.

Kluczowe dane na temat rozwoju AR/VR:

  • Do 2024 roku globalne wydatki na AR i VR wzrosną 6-krotnie.
  • 75% badanych przedsiębiorców rozważa wdrożenie rozwiązań AR lub VR do 2023 roku.
  • 78% ankietowanych osób twierdzi, że rzeczywistość rozszerzona jest przyjemnym sposobem interakcji z markami.
  • Na przestrzeni 2019 i 2020 roku:
    • Częstotliwość wyszukiwania na Facebooku treści związanych z AR i VR wzrosła o 44%
    • Liczba członków grup na Facebooku związanych z AR i VR wzrosła o 74%
    • Liczba osób wysyłających wiadomości w Marketplace Facebooka na temat ofert związanych z AR i VR wzrosła w ciągu roku o 75%.
  • Obecnie ponad 600 milionów osób miesięcznie korzysta z rozszerzonej rzeczywistości w aplikacjach i urządzeniach Facebooka.
  • Ponad 600 000 twórców ze 190 krajów opublikowało ponad 2 miliony efektów AR na Facebooku i Instagramie dzięki platformie Spark AR.

Pobierz pełny raport AR/VR: Nowe wymiary kontaktu

Pełną treść raportu oraz więcej informacji na temat możliwych zastosowań technologii VR i AR znajdą Państwo na stronie Facebook for Business. Wirtualna rzeczywistość była również tematem odcinka podcastu Rozmowy Facebooka, w którym Maciej Gozdowski, kierujący platformą Player.pl, i Piotr Baczyński, CEO firmy Immersion, dyskutowali na temat przyszłości rozrywki w świetle dynamicznego rozwoju technologii.


Źródło: Facebook

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Cyfryzacja mody zmieni świat zakupów

WEARFITS

Cyfryzacja w branży modowej to nie tylko urozmaicenie doświadczeń zakupowych klientów – to realny wpływ na działalności biznesową, nawet kilkukrotne zwiększenie konwersji sprzedażowej i zmniejszenie ilości zwrotów. Przede wszystkim to jednak znaczne zmniejszenie śladu węglowego, który zostawia po sobie cała branża retail. Sposób na digitalizację mody i cyfrowe dopasowanie ubrań znalazł startup WEARFITS, który w ramach S5 - Akceleratora Technologii 5G w ŁSSE - i przy wsparciu specjalistów Ericsson zmienia oblicze mody dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) i możliwościom sieci 5G. Katarzyna Burda, Łukasz Rzepecki oraz Krzysztof Hrycak są laureatami 9. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Około 1/3 produktów zakupionych w sklepach internetowych jest zwracana przez konsumentów, a nierzadko wskaźnik ten przekracza 50%. Ponad 64% klientów, którym zdarza się zwracać produkty, tłumaczy to niedopasowaniem, a jednocześnie 19% kupuje kilka wersji jednego produktu, tylko po to, aby znaleźć odpowiedni rozmiar[1]. Zwroty generują realne straty biznesowe sięgające nawet 10% dochodów, odbijają się na cenach produktów, ogólnych kosztach prowadzenia e-commerce, jak również znacznie mocniej oddziałują negatywnie
na środowisko.

Według analizy Lingaro zwrot produktu generuje 5 razy więcej CO2 niż sam jego zakup. Tak więc optymalizacja procesów zakupowych online jest poważnym wyzwaniem nie tylko dla biznesu, ale głównie dla ochrony środowiska i naszego globalnego zdrowia. Dokonując zakupów w sklepie internetowym z dobrze zoptymalizowaną logistyką i polityką zwrotów, jesteśmy znacznie mniej szkodliwi dla środowiska niż robiąc zakupy w galerii handlowej. To była jedna z głównych idei przyświecających powstaniu WEARFITS.

  Kasia Gola, Industry Advisor w WEARFITS

Problem nietrafionych zakupów jeszcze mocniej nasilił się w czasie pandemii. W wyniku obostrzeń, klienci zostali zmuszeni do zakupów wyłącznie online, a jednocześnie sklepy musiały masowo wprowadzać i udoskonalać rozwiązania sprzedaży przez internet. Doświadczenie zakupowe online znacznie różni się do tego przeżywanego „na żywo” w sklepie – zarówno dla samego klienta, jak i dla sprzedawcy.

Przed pandemią 90% przychodów niektórych firm modowych generowana była ze sprzedaży offline[2]. Te firmy w bardzo krótkim czasie musiały radykalnie zmienić swoje strategie sprzedażowe, tak żeby nie tylko sprostać wymaganiom klientów, ale wręcz kontynuować działalność.

Dzięki rozszerzonej rzeczywistości ubierzemy się wirtualnie

Augmented reality (AR), czyli rzeczywistość rozszerzona jest uznawana za interfejs przyszłości. Użytkownicy korzystają z AR już od kilku lat, często nie zdając sobie z tego sprawy, np. używając różnych nakładek na zdjęcia i filmy w portalach społecznościowych. „Według badania Ericsson Consumer Lab użytkownicy 5G spędzają godzinę więcej na aplikacjach rzeczywistości rozszerzonej w porównaniu z użytkownikami 4G. Jednocześnie 70% jest niezadowolonych z dostępności innowacyjnych usług i oczekuje nowych aplikacji wykorzystujących sieci 5G. Daje to wielki potencjał do rozwoju usług jakie proponuje WEARFITS” – tłumaczy Małgorzata Wdówka, Technical Training Center Manager w firmie Ericsson, która pełni funkcję mentora w programie S5 – Akceleratora Technologii 5G.

WEARFITS wykorzystuje technologię AR tworząc tzw. wirtualną przymierzalnię, oferując wizualizację ubrań 3D w rzeczywistości rozszerzonej i tzw. size matching, czyli dobranie optymalnego rozmiaru do indywidualnej budowy ciała. Podając swoje podstawowe wymiary, konsument otrzymuje wirtualny, dopasowany z 98% dokładnością model swojej sylwetki. Dzięki temu robiąc zakupy online, możemy sprawdzić jaki rozmiar konkretnego ubrania będzie na nas dobry czy też gdzie będzie nas uwierał. Dostajemy jasną, wizualną informację o tym jak ubranie będzie na nas wyglądało, a także gdzie potencjalnie może być za duże, lub za małe. Dzięki technologii AR, możemy postawić we własnym pokoju swojego wirtualnego manekina realnych rozmiarów i obejrzeć go w wybranym ubraniu, z każdej strony.

Mamy na swoim koncie już kilka wdrożeń. Jednym z nich jest polski producent sukienek Marie Zélie, gdzie z sukcesem przeprowadziliśmy już program pilotażowy i niedługo wystartujemy z kolejną partią wirtualnych ubrań. Razem z marką 4F zdigitalizowaliśmy również kolekcję 4F x RL9, zaprojektowaną razem z Robertem Lewandowskim. Klienci sklepu, w aplikacji marki mogli zobaczyć całą kolekcję na modelu Roberta Lewandowskiego, a także zrobić sobie zdjęcie z wirtualnym Robertem dzięki technologii AR. Z kolei dzięki sieci testowej 5G Ericsson w Łódzkiej Strefie możemy już dziś przetestować nasze rozwiązania w optymalnym środowisku i optymalizować do działania w sieci nowej generacji

  Kasia Gola, Industry Advisor w WEARFITS

Startupy rozpędzają 5G w Polsce

Akcelerator S5 w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej pełni funkcję realnego ekosystemu przemysłowego, w którym bierze udział 40 startupów oraz pięciu partnerów przemysłowych – Polkomtel, Miele, PGE, Indigo i Wielton. Program składa się z dwóch etapów – inkubacji i akceleracji. Z pierwszego etapu, do fazy akceleracji, czyli tworzenia realnych rozwiązań wykorzystujących 5G, wdrożonych zostało około 20 projektów, z których każdy otrzymał do 550 tys. zł dofinansowania. Uwzględniając fazę inkubacji, budżet Programu to 14 mln zł przyznanych Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej przez Marszałka Województwa Łódzkiego.

Pomysłowość polskich startupów jest wręcz nieograniczona, co od kilku lat niezmiennie obserwujemy w ŁSSE. Młode przedsiębiorstwa, które trafiają do naszych programów akceleracyjnych skutecznie znajdują rozwiązania dla problemów przemysłowych, logistycznych a nawet globalnych, takich jak następujące niekorzystne zmiany klimatyczne. Potrzebują jednak wsparcia w kilku obszarach, aby móc z sukcesem realizować komercyjne wdrożenia swoich pomysłów. Dzięki współpracy ŁSSE z ekspertami i partnerami biznesowymi możemy zapewnić im wsparcie merytoryczne, biznesowe i technologiczne, m.in. udostępniając zaawansowaną infrastrukturę sieci 5G”.

Agnieszka Sygitowicz, Wiceprezes ŁSSE S.A.

Firma Ericsson zaprojektowała i dostarczyła urządzenia potrzebne do uruchomienia sieci wewnętrznej 5G na terenie kampusu Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Eksperci firmy zapewniają również indywidualny transfer wiedzy, nie tylko do specjalistów Łódzkiej Strefy, ale także partnerów biznesowych i przede wszystkim startupów współpracujących z ŁSSE.

Polska wnosi duży wkład w budowę europejskich i światowych sieci piątej generacji dzięki pracy inżynierów z centrum badań i rozwoju firmy Ericsson w Krakowie i Łodzi oraz produkcji urządzeń 5G w Tczewie. 5G może być budowana na bazie komponentów i rozwiązań „Made in Poland”. Ericsson w Polsce razem z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną i Politechniką Łódzką współpracuje ze środowiskiem akademickim, startupami, przedsiębiorstwami i operatorami telekomunikacyjnymi, aby umożliwić pierwszym branżom w Polsce wdrożenie nowych produktów i usług opartych na technologii 5G.

[1] https://www.salecycle.com/blog/featured/ecommerce-returns-2018-stats-trends/

[2] https://www.lppsa.com/wp-content/uploads/2021/04/LPP-Jednostkowy-roczny-raport-za-2020-21-1.pdf


Źródło: WEARFITS

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rozszerzona rzeczywistość wspiera polski biznes

przemysł 4..0

Poprawa kluczowych procesów w przedsiębiorstwie, optymalizacja czasu pracy czy marginalizacja ryzyka wystąpienia błędów. Wyzwania stojące przed polskim biznesem paliwowym, energetycznym, górniczym, lotniczym, motoryzacyjnym, chemicznym czy produkcji metali nabierają nowego znaczenia w dobie przyspieszonej transformacji w kierunku Przemysłu 4.0, w którym jedną z wiodących ról pełni rozszerzona rzeczywistość.

Według danych GUS, około 30% przedsiębiorstw przemysłowych w kraju zatrudniających 50 osób i więcej ponosi nakłady na działalność innowacyjną i tylko około 14%, gdy skala zatrudnienia jest niższa. Jednocześnie eksperci branżowi podkreślają, jak istotne jest wdrażanie innowacji, aby zapewnić konkurencyjność polskich firm. Wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej to odpowiedź na wyzwania przemysłu i rodzimych przedsiębiorstw – deficytu specjalistów, potrzeby ciągłej optymalizacji procesów i minimalizowania kosztów, w tym tych wynikających z przestojów i utraty produktywności oraz redukcji ryzyka i występowania błędów.

Inteligentne urządzenia nasobne, przystosowane do noszenia na głowie lub kaskach ochronnych, zintegrowany z systemami przedsiębiorstwa software z dashboardem i modułem analitycznym oraz usługa doradztwa wdrożeniowego stanowią wsparcie dla firmy oraz zespołu w wykonywaniu skomplikowanych procedur i procesów, chronią przed ryzykiem wystąpienia krytycznych pomyłek czy uszkodzeń sprzętu i infrastruktury. Wartość dodaną tworzy interaktywna platforma umożliwiająca nakładanie na realne środowisko pracy cyfrowych elementów, jak checklisty, instruktaże, zadania czy schematy. Wspomniane narzędzia pomagają pracownikom w istotnych obszarach, jak naprawy, inspekcje, kontrole, procedury montażowe czy zdalne interwencje specjalistów i szkolenia pracownicze. Ponadto, niski stopień immersyjności, czyli wpływu świata cyfrowego na odbiorcę, pozwala użytkownikowi zachować komfort, minimalizując obawy związane z włączeniem nowoczesnych technologii w miejscu pracy.

Wojciech_ChrzanowskiJak wynika z analiz branżowych, w Polsce może brakować nawet 200 tysięcy wykwalifikowanych pracowników. Jednocześnie, ze względu na specyfikę działalności przedsiębiorstw przemysłowych, występuje duże ryzyko przestojów lub nieproduktywnych roboczogodzin. Blisko 60% wypadków przy pracy spowodowanych jest czynnikiem ludzkim – tu także rozszerzona rzeczywistość może w znacznym stopniu zredukować ryzyko wystąpienia błędów. Zaawansowana technologia odpowiada na wyzwania i realnie przyczynia się do optymalizacji czasu pracy zespołu. Tym samym dajemy polskim biznesom możliwość implementacji rozwiązań, z których korzystają najbardziej zaawansowane podmioty na świecie.

Wojciech Chrzanowski, CEO AR Solutions, twórcy software’u, oferującego kompleksową implementację rzeczywistości rozszerzonej w sektorach branż przemysłowych

Przemysł potrzebuje wykwalifikowanej i specjalistycznej kadry, która sprosta nowym zadaniom, wyznaczanym przez standardy Przemysłu 4.0. Technologia AR wzmacnia szkolenia kadry pracowniczej i jednocześnie zwiększa kompetencje cyfrowe. Dotychczasowe formy papierowe ustępują miejsca cyfrowym w miejscu wykonywania zadania.

Wojciech_ChrzanowskiPracownicy mają dostęp do instruktaży zadań, zleceń inspekcyjnych, list kontrolnych, do informacji technicznych, tuż przed swoimi oczami, także w obsłudze bez użycia rąk, co pozwala im skupić się na zadaniu i prawidłowo je wykonać. Również cyfrowe formy szkoleń pozwalają na bardziej efektywne przygotowanie kadr do pracy i gwarantują lepszą jakość doskonalenia umiejętności.

Wojciech Chrzanowski, CEO AR Solutions

Obniżenie kosztów, wzrost produktywności, lepsza alokacja zasobów ludzkich i skrócony transfer wiedzy w organizacji czy zwiększenie bezpieczeństwa, to tylko część korzyści, jakie niesie za sobą rozszerzona rzeczywistość. Nowe usługi są proste do wprowadzenia w ramach organizacji dzięki indywidualnemu dostosowaniu modułów platformy na etapie wdrożeniowym do istniejących w przedsiębiorstwie procesów. Ponadto, istnieje możliwość skorzystania z wersji demo we wskazanym obszarze testowym oraz przeprowadzenie audytu innowacji, który zidentyfikuje potencjał przedsiębiorstwa i zweryfikuje optymalny zakres oraz potencjalne korzyści wynikające z rzeczywistości rozszerzonej.


Źródło: AR Solutions

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Aplikacja MISSION TO MARS AR Immersion VR nominowana do Webby Awards!

Mission To Mars AR

Kosmiczna aplikacja MISSION TO MARS AR, dedykowana misji na Marsa, otrzymała nominację do Webby Awards, międzynarodowej nagrody przyznawanej corocznie przez International Academy of Digital Arts and Sciences. Twórcą projektu jest Immersion VR, jedno z najbardziej doświadczonych studiów VR/AR na świecie. Aplikacja ubiega się o wyróżnienie w kategorii Edukacja. Piotr Baczyński, CEO Immersion VR jest laureatem 10. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie.

Cieszymy się, że nasze projekty spotykają się z coraz większym uznaniem za granicą. MISSION TO MARS AR to kolejna aplikacja Immersion, która otrzymuje nominację do prestiżowej nagrody Webby. Co więcej, był to rekordowy rok dla organizatorów, podczas którego otrzymali aż 13 500 zgłoszeń z ponad 70 krajów z całego świata. Tym większym powodem do zadowolenia jest to, że MISSION TO MARS AR znalazł się w ścisłej czołówce projektów w tak konkurencyjnym roku i może teraz walczyć o najwyższe laury.

Piotr Baczyński, prezes zarządu Immersion

MISSION TO MARS AR składa się z siedmiu doświadczeń, poprzez które użytkownik może poznać Marsa, odkryć jego powierzchnię, a także wziąć udział w starcie amerykańskiego łazika Perseverance i pokierować jego lądowaniem na Czerwonej Planecie. Aplikacja dostępna jest bezpłatnie w sklepach Apple App Store i Google Play.

Aplikacja wykorzystuje technologię rozszerzonej rzeczywistości by przybliżyć użytkownikowi szczegóły misji. Dzięki realistycznym doświadczeniom AR, może on m.in polecieć marsjańskim dronem, umieścić w swoim mieszkaniu realistycznych rozmiarów łazik, czy przenieść się na powierzchnię czerwonej planety za pomocą trójwymiarowego portalu. MISSION TO MARS AR zawiera również ogrom materiałów edukacyjnych przygotowanych we współpracy z NASA. Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej udostępniła spółce materiały potrzebne do wiernego odwzorowania misji na Marsa. Aplikacja jest częścią promocji filmu dokumentalnego MAKING TRACKS ON MARS, wyprodukowanego przez Smithsonian Channel.

MISSION TO MARS to drugi kosmiczny projekt Immersion VR. Wcześniej spółka stworzyła aplikację mobilną APOLLO’S MOON SHOT, która prezentowała wszystkie etapy historycznej misji księżycowej. Produkcja zdobyła uznanie na całym świecie i otrzymała nominacje do nagród EMMY, Webby oraz SXSW.

Obie aplikacje realizowane były na zlecenie Smithsonian Channel.

Zgłoś się do 11. edycji konkursu 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie: https://brief.pl/kreatywni/zgloszenia/


 Źródło: Immersion VR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Immersion VR autorem innowacyjnej aplikacji MISSION TO MARS AR

Lądowanie Perseverance na Marsie

Immersion VR, polskie studio VR/AR realizujące projekty dla globalnych marek, prezentuje innowacyjny projekt w rozszerzonej rzeczywistości (AR), umożliwiający eksplorację Marsa. Aplikacja spółki – MISSION TO MARS AR – jest częścią promocji filmu dokumentalnego wyprodukowanego przez Smithsonian Channel, dotyczącego lądowania Perseverance na Czerwonej Planecie. Łazik zakończy swoją międzyplanetarną podróż 18 lutego. Kilka dni wcześniej premierę będzie miał telewizyjny dokument – MAKING TRACKS ON MARS. Piotr Baczyński, prezes zarządu Immersion VR został wyróżniony trzykrotnie w rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Głównym elementem stworzonej przez nas aplikacji są interaktywne doświadczenia wykorzystujące technologię rozszerzonej rzeczywistości. Każde z nich przedstawia inny element tegorocznej misji na Marsa – od startu, poprzez lądowanie, aż po wizję przyszłej kolonizacji planety. Aplikację uzupełniają ciekawe informacje dotyczące historii wypraw na Marsa wraz ze zdjęciami i materiałami video dostarczonymi przez Smithsonian Channel.

Piotr Baczyński, prezes zarządu spółki Immersion VR

Łazik Perseverance
Źródło: InnerValue Investor Relations

Łazik Perseverance wystartował na Marsa w lipcu 2020 r. Wyczekiwane przez cały świat lądowanie pojazdu zostało zaplanowane na 18 lutego. Celem lotu jest eksploracja geologicznego zróżnicowania Czerwonej Planety, poszukiwanie oznak dawnego życia marsjańskiego oraz zebranie próbek skał. Łazik prześle też na Ziemię informacje o składzie mineralogicznym powierzchni Marsa. 14 lutego na Smithsonian Channel, premierę będzie miał telewizyjny dokument – MAKING TRACKS ON MARS, klip video z filmu dostępny będzie także w aplikacji Immersion VR.

Prace nad konceptem aplikacji rozpoczęły się we wrześniu ub. roku. To drugi projekt, który robimy we współpracy ze Smithsonian Channel – poprzedni, poświęcony misjom na Księżyc Apollo’ s Moon Shot AR został nominowany do nagrody EMMY, Webby czy SXSW. Każdy z elementów aplikacji był konsultowany z NASA oraz ze Smithsonian Institute – państwową organizacja ze Stanów zrzeszającą najbardziej rozpoznawalne Muzea na świecie, w tym Air and Space Museum w Waszyngtonie.

Bartosz Rosłoński, członek zarządu Immersion VR

Od 12 lutego aplikację MISSION TO MARS AR można pobrać bezpłatnie w sklepach Apple App Store i Google Play.

Smithsonian Channel z założenia tworzy dużo treści edukacyjnych i popularnonaukowych, chce docierać do ludzi, którzy interesują się historią i otaczającym nas światem. Sama aplikacja ma również promować film dokumentalny i ma być celebracją tego dużego i przełomowego pod kątem technologicznym wydarzenia.

Bartosz Rosłoński, członek zarządu Immersion VR

Myślę, że podróże w kosmos są marzeniem człowieka odkąd spojrzał w gwiazdy. Do dzisiaj stopa człowieka stanęła na razie tylko na Księżycu Ziemi. Ale w satelity, sondy i łaziki latają dużo dalej. Mars to drugi w Układzie Słonecznym obiekt, w którego stronę wysyłano sondy. Pierwsza próba nastąpiła ponad 70 temu. To w 1960 roku ZSRR wysłało w stronę Marsa swoją sondę Marsnik. Amerykański Mariner 2 przeleciał obok Wenus. Potem Związek Radziecki i Stany Zjednoczone wysłały kilkanaście orbiterów, lądowników i łazików. Ostatnia misja NASA to InSight – lądownik przygotowany przez Jet Propulsion Laboratory, przy współpracy z francuską agencją CNES i niemiecką DLR. Mechanizm udarowy penetratora – nieoficjalnie zwany „Kretem” – został wykonany przez inżynierów z Centrum Badań Kosmicznych PAN i firmy Astronika z Polski. Niestety misja nie zakończyła się wysłaniem próbek na Ziemię. 18 lutego ląduje kolejny łazik – Perseverance – ma on za zadanie pobrać próbki z krateru Jezero. 

Jeżeli zastanawiacie się czemu usilnie staramy się dotrzeć na Marsa i pobrać próbki, to mamy na to odpowiedź. Po pierwsze biznes – pierwiastki ziem rzadkich. Jeżeli okaże się, że można stosunkowo niedrogo dotrzeć do nowego, być może zasobnego złoża drogich i niezbędnych w rozwoju innowacyjnym pierwiastków, ten kto tego uczyni stanie się bardzo bogaty. Można to porównać do nowej gorączki złota, albo odkrycia złóż ropy naftowej. Druga kwestia to znalezienie miejsca, gdzie można żyć – poza Ziemią. Porównałbym to do siedziby zastępczej korporacji. Każdy kto pracował w biurze bezpieczeństwa banku wiem o czym mówię. 
Perseverance nie ma niestety polskiego kreta, ale polskie studio – Immersion VR stworzyło aplikację – MISSION TO MARS AR – część filmu dokumentalnego wyprodukowanego przez Smithsonian Channel, dotyczącego lądowania łązika na Czerwonej Planecie.

 

Bartosz Sokoliński, Dyrektor Zarządzający  Ds. Innowacji i Technologii w Agencji Rozwoju Przemysłu


Źródło: Immersion VR

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jazda testowa podczas pandemii? – Immersion przenosi Toyotę do Rozszerzonej Rzeczywistości

Kadr z filmu promocyjnego w Rozszerzonej Rzeczywistości Toyoty Land Cruiser 5

Jazda testowa bez wycieczki do salonu samochodowego? Immersion, polski producent aplikacji wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, wspólnie z Toyotą chce dać możliwość testów samochodu z domu i zamienić zwykły pokój w trasę off-roadowej przygody. Aplikacja Toyota Land Cruiser 5 Continents Drive pozwala na przejazd flagowym SUV-em japońskiego producenta w technologii rozszerzonej rzeczywistości. Piotr Baczyński, CEO Immersion został wyróżniony w 8. i 9. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Aplikacja na telefony Apple i Android przygotowana przez Immersion wykorzystuje technologię rozszerzonej rzeczywistości (AR – augmented reality) i pozwala użytkownikom wypróbować jazdę Land Cruiserem po pięciu różnych lokacjach. Każda z nich oferuje inne środowisko naturalne, od skwierczącej pustyni przez egzotyczną wyspę do mroźnej tundry.
Użytkownik może nałożyć trójwymiarową projekcję na wybrane miejsce w domu lub na zewnątrz, a następnie wypróbować na niej jazdę japońskim SUV-em. Na każdej z przygotowanych map użytkownicy zbierają logotypy Toyoty, dzięki którym odblokowują nowe informacje na temat jednego z najpopularniejszych samochodów producenta.

Współpraca z Toyotą to świetny przykład na to jak rozszerzona rzeczywistość może służyć promocji w czasach lockdownu. Fani motoryzacji mogą we własnym salonie sprawdzić, jak SUV sprawdza się w różnych warunkach i przemierzać pięć kontynentów na własnej kanapie. Równocześnie mogą poznać historię Land Cruisera, zapoznać się z aktualnymi danymi na temat sprzedaży tego pojazdu oraz zapisać się na newsletter Toyoty. To nie tylko nowoczesna forma promocji, ale również metoda idealnie dopasowana do dzisiejszych czasów. Dla Toyoty oznacza to, że salon w domu staje się salonem samochodowym.

Piotr Baczyński z Immersion

Aplikacja wiernie oddaje model jazdy Land Cruiserem – użytkownicy muszą omijać przeszkody charakterystyczne dla danego środowiska i jeździć bezpiecznie, by uniknąć przewrócenia pojazdu. Toyota Land Cruiser 5 Continents Drive jest na razie dostępny w Izraelu, ale deweloper nie wyklucza wersji na inne rynki.

To nie pierwsza współpraca Immersion z dużą zagraniczną marką. Wcześniej spółka tworzyła rozwiązania wirtualnej rzeczywistości dla Coca-Coli, McDonald’s czy HBO, a także była nominowana do Emmy za aplikację na 50-lecie lądowania misji Apollo na księżycu, dla Smithsonian Channel, we wspólpracy z NASA. Immersion planuje rozszerzyć swoje portfolio o gry wirtualnej rzeczywistości wraz z debiutem spółki córki Immersion Games na rynku NewConnect w II kw. 2021 r.


Źródło: Informacja prasowa Bettergaming.pro

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Augmented Reality w służbie marketingu [bezpłatny e-book]

ebook o Augmented Reality

Augmented Reality, czyli rozszerzona rzeczywistość, po raz pierwszy pojawiła się na platformach społecznościowych za sprawą Snapchata. Selfie z wirtualnymi psimi uszami i kocimi wąsami przetarły szlak dla wykorzystania AR-u na urządzeniach mobilnych. Sporą rolę w popularyzacji technologii na smartfonach odegrał też światowy fenomen Pokemon GO. I chociaż prace nad okularami wykorzystującymi rozszerzoną rzeczywistość nie zwalniają, to jeszcze przez długi czas podstawowym nośnikiem efektów AR pozostanie właśnie kamera smartfona.

To dlatego technologia augmented reality zdobywa coraz większą popularność wśród użytkowników sieci społecznościowych, takich jak Instagram, Facebook, Snapchat oraz TikTok. Twórcy efektów AR stają się internetowymi celebrytami, a wyświetlenia ich prac liczone są w setkach milionów. Coraz więcej marek korzysta z efektów AR, by za ich pomocą w kreatywny sposób przedstawiać swoje produkty oraz usługi.

Opracowany przez studio Lens That darmowy ebook przybliża możliwości technologii rozszerzonej rzeczywistości, wskazuje najlepsze praktyki, omawia trendy, a przede wszystkim próbuje odpowiedzieć na pytanie: czy warto brać ją pod uwagę planując działania marketingowe?

To pierwszy – i pierwszy tak obszerny (aż 220 stron) – ebook dotyczący tematyki augmented reality w marketingu. Można pobrać go za darmo, po podaniu adresu email, na stronie https://lensthat.com/ebook

Lens That specjalizuje się w tworzeniu efektów AR dla marek na Facebooku, Instagramie, Snapchacie i TikToku. Studio ma na koncie ponad 150 realizacji na ponad 40 rynkach na świecie, w tym m.in. dla Netflixa, Coca-Coli, Red Bulla, Porsche, Calvina Kleina, Adidasa. Tworzy też serwis Lenslist.co – największą bazę efektów AR na świecie.


Źródło: Informacja prasowa Lens That

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy technologii i eventom jest razem po drodze?

Cofnijmy się na moment do 2015 i wyobraźmy sobie event, na którym do dyspozycji uczestników oddano gogle VR - szaleństwo, prawda? Dzisiaj nie jest już tak łatwo uzyskać oczekiwany efekt WOW. Na szczęście z odsieczą przychodzą nowe technologie, którym z branżą eventową coraz częściej jest razem po drodze! Tylko kto siedzi za sterem: jeszcze event managerowie czy już boty?

Planowanie trasy

Technologia może pomóc przy twoim evencie jeszcze na długo zanim uczestnicy zbiorą się w wyznaczonym miejscu, zgasną światła, a na scenie pojawi się prowadzący.

Cała podróż zaczyna się od e-zaproszeń, które nie tylko zyskają uznanie wszystkich zwolenników ekologicznego stylu życia, ale też na pewno dotrą na czas.

Dodatkowo, możemy w nich przemycić prośbę o RSVP,  zapytać o preferencje żywieniowe uczestników czy umieścić nagranie prelegenta, który “osobiście” zachęci do wzięcia udziału w wydarzeniu każdego zaproszonego gościa.

Następnym, naturalnym krokiem jest zaopiekowanie się tymi, którzy się zarejestrowali. Na rynku znajdziecie wiele aplikacji eventowych, tworzonych/ dopasowanych do konkretnych wydarzeń i będących kompletną bazą wiedzy dla uczestników. Agenda spotkania, możliwość networkingu, aktualności, sylwetki speakerów, spersonalizowana komunikacja, powiadomienia push czy FAQ – to tylko niektóre z pomysłów na to, co może się tam znaleźć. Jeżeli macie możliwości – apkę możecie oczywiście zbudować od podstaw, ale prostszym i tańszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie już istniejącej i dopasowanie jej do waszych aktualnych potrzeb oraz oczekiwań i identyfikacji wizualnej klienta.

Jazda bez trzymanki 

Czyli zupełnie znienacka i jak zwykle o kilka godzin za szybko nadszedł dzień eventu. Ludzie tłoczą się pod wejściem, kolejka rośnie, hostessy nerwowo przeglądają listy z nazwiskami a zdenerwowany klient pyta, czy można przyspieszyć proces rejestracji – brzmi znajomo? Już nie musi, bo dzięki mobilnej aplikacji do check-inu uczestników poprzez skanowanie QR kodów wysyłanych do nich po potwierdzeniu obecności, cały proces przebiega szybko i sprawnie. Można także pokusić się o holohostessę, która doda wydarzeniu nowoczesnego charakteru już na starcie. 

Warte sprawdzenia są też Beacony, które na swoim evencie możesz wykorzystać na milion sposobów. Te miniaturowe urządzenia pracujące w technologii Bluetooth pozwalają z dużą dokładnością lokalizować użytkowników aplikacji mobilnych i przekazać im odpowiedni komunikat – w zależności od pory i miejsca, w którym się znajdują. I tu rozpościera się morze możliwości. Mogą to być:

  • Informacje o mijanych stoiskach (w przypadku targów)
  • Linki ze stroną www, o której mówi właśnie prowadzący
  • Polecenia i wskazówki w kolejnych etapach eventowego scavenger hunt
  • Komunikaty o długości kolejek do poszczególnych atrakcji czy baru 
  • Zdjęcia i tweety zrobione przez innych uczestników tego wydarzenia
  • …Cokolwiek przyjdzie Ci do głowy: sky is the limit!

Na granicy możliwości 

Przełamywanie barier i przekraczanie granic to jedna z wielu misji każdego event managera i kolejna, w której możemy wykorzystać nowe technologie. 

Mogą znaleźć one praktyczne zastosowanie w niemal każdej sferze eventowej produkcji: 

  • Technologia AR (ang. augumented reality – rozszerzona rzeczywistość) i VR (ang. virtual reality – wirtualna rzeczywistość) pozwoli poszerzyć granice tego, co jest realne i jednym ruchem ręki przenieść w dowolne miejsce na świecie. Dzięki niej możliwe jest wszystko –  nawet przeprowadzenie kursu pierwszej pomocy w samym środku tropikalnej dżungli w trakcie trwania konferencji odbywającej się pod Krakowem – bo właściwie, dlaczego nie?
  • Live streaming (transmisja w czasie rzeczywistym)  pomoże przełamać bariery kilometrów i pozwoli wziąć udział w evencie w zasadzie nieograniczonej liczbie uczestników. Zadaniem organizatorów jest sprawienie, żeby ludzie c h c i e l i dołączyć; technologia sprawi, że będa mieli taką możliwośc. 
  • Technika oraz scenografia eventowa dają tak szeroką gamę możliwości, że jest to temat na osobny artykuł. Projekcje realizowane na ruchomych obiektach, mappingi 3D, ekrany diodowe w dowolnym kształcie i z najwyższej jakości obrazem, ekrany mgielne czy hologramy przeniosą wydarzenie na zupełnie inny poziom. Jaki? To zależy od pomysłu i środków, jakimi dysponujemy. 
  • Atrakcje towarzyszące, takie jak gratisomat, fotobudka 360, interaktywna podłoga, aplikacje sprawdzające wiedzę uczestników czy mobilny greenbox to kolejne opcje, które mają szansę zainteresować waszych klientów, a jako tańsze propozycje świetnie sprawdzą się  na wydarzeniach o mniejszej skali i budżecie.

Kierunek przyszłość – a co z człowiekiem?

Chociaż nowości technologiczne fascynują, inspirują i dostarczają tematów do rozmów to zawsze będą tylko elementami składowymi eventu, a bez doświadczonego event managera mogą stać się kosztownymi wpadkami;) Kluczem do efektywnego wykorzystania technologicznych rozwiązań jest ich personalizacja oraz dopasowanie do aktualnych potrzeb. Nasza złota rada: nie stosujmy technologii tylko dlatego, że jest na wyciągnięcie ręki.

Nic nie zastąpi kreatywnego pomysłu  i wydarzenia dopasowanego do oczekiwań klienta; tak jak nawet najlepsza symulacja oceanu nie zastąpi morskiej bryzy i dotyku gorącego piasku pod stopami. 

Nina Stolarczyk
Senior Event Manager
Cyrek Events

 

Cyrek Events to agencja eventowa, która powstała by łączyć dwie rzeczywistości: offline i online, zamiłowanie do nowych technologii i miłość do eventów. Wiemy, że coraz trudniej zaskoczyć czymś uczestników, dlatego uważnie śledzimy, (a czasem wyprzedzamy!) bieżące trendy, aby zapewnić naszym klientom niepowtarzalne doznania i efekt WOW! cyrekevents.com

Cyrek Events

Świąteczna kampania Coca-Cola w rozszerzonej rzeczywistości

niedźwiedź coca cola AR

Coca-Cola jako jedna z dwóch marek po raz pierwszy w Polsce przetestowała funkcję in feed AR ads Facebooka. Dodatkowo, na Instagramie udostępniła niestandardową dla tej platformy grę, dostępną po zeskanowaniu QR kodu z limitowanej świątecznej puszki Coca-Cola. Do wirtualnej rzeczywistości zostali przeniesieni znani bohaterowie kampanii świątecznych – Święty Mikołaj oraz miś polarny. Dzięki ożywieniu postaci, użytkownicy mogą wejść z nimi w interakcję w zupełnie innym wymiarze.

Technologia AR

Przenikanie się świata realnego z wirtualnym jest istotą rozszerzonej rzeczywistości, która pozwala za pomocą technologii połączyć te dwie strefy. Możliwe jest to dzięki rejestrowaniu przez kamerę obrazu świata rzeczywistego oraz synchronizowaniu go z komputerowymi grafikami i animacjami 3D. Technologia AR nie odcina zupełnie od rzeczywistości, a uzupełnia ją o dodatkowe elementy. Jej możliwości wykorzystują twórcy gier, ale również eksperci od marketingu. Coca-Cola w swojej tegorocznej kampanii świątecznej sięgnęła po AR, aby zintensyfikować wrażenie dostarczane odbiorcom i umocnić więź, jaka łączy ich z ulubionymi bohaterami marki – Świętym Mikołajem i misiem polarnym.

AR w świątecznej kampanii Coca-Cola

Będąc marką tak silnie zorientowaną na najnowocześniejszych technologiach, Coca-Cola nie zapomina o tradycjach i wartościach, które są niezwykle cenione przez naszych konsumentów. Ikoniczne elementy świątecznych kampanii Coca-Cola, do których należą Mikołaj, białe misie polarne i kultowa ciężarówka stały się już niemal synonimem Świąt Bożego Narodzenia, a na pewno ich zwiastunem. Marka od lat uwzględnia je w swoich działaniach, a w tym roku ożywiła je, pragnąc tym samym spotęgować wywoływane dzięki nim, świąteczne nastroje

Urszula Czerniawska, Brand Manager Coca-Cola

świąteczna kampania coca cola Instagram
Źródło: Coca-Cola

Technologia rozszerzonej rzeczywistości została przez Coca-Colę wykorzystana do stworzenia dwóch gier. Marka udostępniła odbiorcom wyjątkową formę rozrywki, w której sterowanie postaciami odbywa się za pośrednictwem ruchów mimicznych i ruchów głowy, a ponadto ulokowała ją w nieoczywistym miejscu. Świąteczne gry Coca-Cola dostępne są z poziomu aplikacji Instagram – platformy, która do tej pory kojarzona była głównie z możliwością publikowania zdjęć, filmów i prowadzenia konwersacji. Aby uzyskać do nich dostęp, należy zeskanować QR kod ze świątecznej puszki Coca-Cola Original lub Coca-Cola Zero.

świąteczna kampania coca cola Facebook ads
Źródło: Coca-Cola

Co więcej, marka napojów jako pierwsza z dwóch firm w Polsce przetestowała nowy format reklamowy Facebooka, opierający się na technologii AR. Funkcja widoczna jest w feedzie użytkowników w postaci posta sponsorowanego. Wystarczy kliknąć w znajdujący się w nim napis „Kliknij, aby zobaczyć”, a aplikacja przełączy się do trybu aparatu użytkownika i pozwoli mu spotkać się z ożywionym misiem polarnym. Niedźwiadek zaprezentowany w modelu 3D tańczy, pozuje do zdjęć i daje się obejść z każdej strony. Możliwe jest postawienie go wszędzie, na każdej powierzchni, a także dostosowanie wielkości misia do otaczającej użytkownika przestrzeni.

 

 

Szczególnie interesujące dla nas będzie to, czy ta forma reklamy spodoba się odbiorcom, bo podeszliśmy do tematu naprawdę niestandardowo. Postawiliśmy na bardzo czasochłonną animację kultowego misia, która będzie dostępna przez tylną kamerę w telefonie. Aby w pełni z niej skorzystać potrzebne są dwie osoby – jedna trzymająca telefon i nagrywająca, a po drugiej stronie osoba wchodząca w interakcję z misiem.

 Klaudia Pac, Digital Project Manager Coca-Cola

Proces tworzenia modelu i animacji był wyzwaniem dla wszystkich zaangażowanych w projekt osób. Realizacja wizji marki Coca-Cola z jednoczesnym uwzględnieniem bardzo precyzyjnych wymagań technicznych facebookowej platformy SparkAR nie były łatwe do pogodzenia. Zderzyły się tutaj takie czynniki jak: fantazja animatora, sprawność riggera oraz pragmatyzm programisty. Ostateczna wersja misia napawa nas jednak dumą i daje niezwykłą satysfakcję z wykonanej pracy. Mamy nadzieję, że tak samo entuzjastycznie odbiorą go użytkownicy, którzy będą chętnie robić sobie z nim zdjęcia.

Jan Ożarowski, studio Lens That

Studio Lens That jest jednym z nielicznych na świecie podmiotów specjalizujących się w tworzeniu efektów AR dla marek.

Coca-Cola innowacyjną firmą, niezapominającą o tradycjach

Marka słynie z innowacyjnych rozwiązań i w swoich kampaniach sięgała już po możliwości, jakie daje AR. W kwietniu br. Coca-Cola wykorzystała technologię rozszerzonej rzeczywistości i na ekranie ustawionym w szwedzkim centrum handlowym „Mall of Scandinavia”, ożywiła wirtualne puszki i butelki Coca-Cola. Celem było zachęcenie odbiorców do zbierania i wyrzucania ich do wirtualnych koszy. AR został wówczas wykorzystany w formie reklamy zewnętrznej, przez co spotkać się z nim mogła ograniczona grupa konsumentów. Tym razem, za pośrednictwem ogólnodostępnych serwisów społecznościowych, Coca-Cola umożliwi zapoznanie się z niezwykłą technologią AR zdecydowanie szerszemu gronu.

Podmioty odpowiedzialne za realizacje kampanii

Technologicznie zaawansowana kampania świąteczna Coca-Cola została w dużej mierze zrealizowana przez markę inhousowo – team digital firmy zajął się opracowaniem koncepcji i strategii tego projektu. Cała kampania to jednak efekt współpracy również z innymi podmiotami – za stworzenie ARów i promujących je wideo odpowiedziało studio LensThat. Planowanie i zakup mediów powierzono domowi mediowemu MediaCom. Działania PR prowadzi agencja Big Picture.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Liderzy innowacji technologicznych osiągają dwukrotnie większe wzrosty przychodów – wynika z badania Accenture

Full Value. Full Stop.” to największa przeprowadzona dotychczas przez Accenture ankieta, która bada zastosowanie nowych technologii w przedsiębiorstwach takich jak rozwiązania chmurowe, sztuczna inteligencja (AI), blockchain czy rozszerzona rzeczywistość oraz ich wpływ na rozwój biznesu.Tylko w 2018 roku Maruderzy stracili 15% rocznych przychodów i jeśli ich wewnętrzna kultura oraz podejście do technologii nie zmienią się, a przedsiębiorstwa nie będą gotowe na zmianę, szacuje się, że do 2023 roku stracą aż 46% przychodów. Liderzy są konsekwentni: inwestują w innowacje, a sprawdzone rozwiązania wdrażają w maksymalnym możliwym zakresie, generując realny zwrot z inwestycji.

Badanie Accenture rzuca nowe światło na to, jak duży wpływ mają inwestycje i rozwój technologii na wyniki finansowe przedsiębiorstw, a także jaka jest kultura organizacyjna i styl zarządzania sprzyjający tworzeniu i implementacji systemów informatycznych przyszłości. Raport „Full Value. Full Stop. How to scale innovation and achieve full value with Future Systems” bazuje na ankiecie przeprowadzonej w ponad 8 300 przedsiębiorstwach reprezentujących 20 branż w 22 krajach. Badanie zostało przeprowadzone, aby pomóc firmom zidentyfikować i zlikwidować lukę w obszarze innowacji – określić różnicę między potencjałem, a faktyczną wartością płynącą z inwestycji w technologię.  

„Full Value. Full Stop.” to największa przeprowadzona dotychczas przez Accenture ankieta, która bada powszechnie stosowane i dopiero rozwijające się technologie. Firmy oceniono w 3 wymiarach: status wdrożeń technologicznych, zakres wdrożeń i gotowość organizacji na zmiany. Na tej podstawie wyłoniono firmy, które uzyskały miano Liderów (10% firm z najwyższymi wynikami) oraz Maruderów (25% firm, które uzyskały najniższe wyniki). Mierząc wskaźniki sukcesu w latach 2015-2023 (prognozowany) badanie pozwoliło zidentyfikować relację między wdrożeniami technologicznymi a wynikami finansowymi. Okazało się, że wzrost przychodów w przypadku Liderów jest dwukrotnie wyższy niż Maruderów. Co więcej, tylko w 2018 roku Maruderzy stracili 15% rocznych przychodów i jeśli ich wewnętrzna kultura oraz podejście do technologii nie zmienią się, a przedsiębiorstwa nie będą gotowe na zmianę, szacuje się, że do 2023 roku stracą aż 46% przychodów. 

Tzw. Liderzy, to przedsiębiorstwa, które wychodzą z założenia, że ludzie i technologie się uzupełniają w celu maksymalizacji efektywności. To środowisko, w którym projektowane są systemy przyszłości: nieograniczone, łatwe w adaptacji i zaprojektowane z myślą o człowieku. Powyższe kryteria zdefiniowano na potrzeby ankiety w następujący sposób:

  • Nieograniczone systemy: to takie, które zyskują dzięki zacierającym się granicom – w obszarze rozwiązań IT, relacji między firmami, a nawet między ludźmi a maszynami. Systemy te tworzą przestrzenie, w których nowe pomysły i partnerstwa mogą się rozwijać.
  • Łatwe w adaptacji: takie systemy uczą się i ulepszają, eliminując tarcia i usuwając przeszkody, które hamują rozwój biznesu i umożliwiając ludziom podejmowanie lepszych decyzji, a także przyspieszając proces decyzyjny.
  • Ludzkie: to systemy, które mówią, słuchają, widzą i rozumieją tak jak ludzie, pozwalając wznieść interakcję człowiek-maszyna na wyższy poziom.

Badanie Accenture „Full Value. Full Stop” pokazuje, że istnieje wyraźna różnica w sposobie zarządzania i myślenia o wykorzystaniu technologii przez organizację między Liderami a Maruderami. Liderzy charakteryzują się tym, że:

  • Szybko wdrażają technologie: 98% Liderów wykorzystuje potężne technologie takie jak AI, podczas gdy odsetek wśród Maruderów wynosi tylko 42%. Liderzy stosują także rozwiązania bazujące na rozproszonych danych, infrastrukturze i aplikacjach. Podczas gdy 97% Liderów wykorzystuje technologie tak jak DevSecOps, mikrousługi czy konteneryzację, korzysta z nich tylko 30% Maruderów.
  • Wykorzystują chmurę obliczeniową: Liderzy dystansują pozostałe firmy wykorzystując rozwiązania chmurowe jako sposób na skuteczne wykorzystanie innych technologii, takich jak AI czy analityka. Aż 95% Liderów postrzega chmurę jako katalizator innowacji w przeciwieństwie do zaledwie 30% wśród Maruderów. 
  • Traktują dane jako zasoby firmy: 90% Liderów podejmuje kroki, aby gromadzić wyselekcjonowane, jakościowe dane. Według 94% Liderów informacje te są wystarczająco wiarygodne, aby opierać na nich swoją strategię rozwoju. Podczas gdy uważa tak tylko 64% Maruderów.
  • IT jest interdyscyplinarne: Liderzy osiągają lepsze wyniki w zarządzaniu inwestycjami w IT dzięki zniesieniu granic między IT a innymi działami.
  • Rozwijają kadry: Liderzy korzystają z uczenia się poprzez doświadczenie trzy razy częściej niż Maruderzy (73% vs 24%). AI i zaawansowana analityka w takich obszarach jak personalizowane uczenie, przewidywanie poszukiwanych u pracowników cech czy połączenie między umiejętnościami pracownika a programami szkoleniowymi są wykorzystywane przez 87% Liderów i tylko 35% Maruderów.

Migracja do chmury obliczeniowej to ważne narzędzie, z którego korzystają firmy będące liderami – aż 95% z nich postrzega ją jako katalizator innowacji. Zwiększa zwinność i elastyczność firmy, pozwalając jej łatwo i szybko przystosowywać się do zmiennego otoczenia biznesowego. Chmura obliczeniowa to także przejrzystość finansowa – możliwe do osiągnięcia oszczędności oraz klarowny system rozliczeń z dostawcami. Stworzenie kompleksowego ekosystemu i wykorzystanie tych możliwości pozwala organizacji na szybszy wzrost – mówi Mariusz Chudy, Dyrektor Zarządzający Accenture odpowiedzialny za rozwiązania chmurowe i transformację infrastruktury IT.

Firmy często sięgają po nowe technologie szukając w nich alternatywnych kanałów dotarcia do swoich klientów czy poprawy efektywności. Wyzwaniem jest jednak myślenie „wyspowe” – budowanie rozwiązań punktowo rozwiązujących dany problem. Kluczem do sukcesu jest umiejętność szybkiego wdrażania innowacyjnych rozwiązań w pełnej skali. Wymaga to szeregu kompetencji technologicznych, ale również zarządzania zmianą i budowania nowego środowiska pracy otwartego na nowe pokolenia pracowników – mówi – Jacek Borek, Dyrektor Zarządzający Accenture Technology w Polsce. 

Więcej informacji o „Full Value. Full Stop”, infografiki, kluczowe wskaźniki na przestrzeni 8 lat, benchmarki per branża i lokalizacja są dostępne pod poniższym linkiem.

https://www.accenture.com/_acnmedia/thought-leadership-assets/pdf/accenture-future-systems-report.pdf

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF