...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Hotel z widokiem na online

recepcja hotelu

W wielu hotelach systemy rezerwacji i zarządzania to nadal oddzielne byty, a w niektórych miejscach obsługa zapisuje dane kart kredytowych gości na papierze. Tymczasem w erze post-COVID klienci oczekują szybkości i wygody na każdym kroku – szczególnie w sektorze, w którym doświadczenie to słowo klucz. Jakie najważniejsze kryteria należy wziąć pod uwagę w popandemicznym krajobrazie wypoczynkowym, w którym klient ma wysokie wymagania względem jakości obsługi? Dlaczego spójne zarządzanie cyfrowymi płatnościami w dużej mierze odpowiada za sukces destynacji?

O zmianie preferencji i oczekiwań konsumentów spowodowanej technologicznym rozwojem wielu sektorów rynku w ostatnim roku nie trzeba nikogo przekonywać. Z odpowiedzią na nowe wymagania społeczności pospieszyli już restauratorzy, właściciele sklepów czy marketplace’ów, jednak nadal widoczna jest luka między oczekiwaniami klientów w sektorze hotelarstwa a usługami oferowanymi przez firmy.

Według Adyen Hospitality Report, inicjatywy hoteli koncentrują się głównie wokół podniesienia jakości obsługi klienta, jednak mniej niż ¼ hoteli przyznaje, że posiada bieżący plan cyfrowej transformacji, który skutecznie realizuje. Kolejki podczas meldunku, problemy z odnalezieniem rezerwacji czy zastanawianie się jak zabrać kartę płatniczą lub portfel nad hotelowy basen, by zakupić drinka z palemką, to niestety nadal nie pieśń przeszłości. Co ogranicza postęp technologiczny akurat w tym sektorze?

Nocleg technologicznie niekomfortowy

Wejście na nowe, cyfrowe ścieżki hotelarstwa utrudnione jest wieloma aspektami – szczególnie jeśli w grę wchodzi międzynarodowa sieć obiektów. To m.in. rozproszone systemy obsługi, labirynty lokalnych regulacji, poszukiwanie partnerów czy odpowiednich technologii systemowych, niuanse kulturowe i duża liczba różnych preferowanych metod płatności. Dodatkowo istotnymi kwestiami do rozważenia są np. podatność na wyłudzenia, zaawansowane systemy bezpieczeństwa i zgodność z miejscowymi normami prawnymi.

Dla wielu hoteli rozliczenia płatności za pobyt gości to kolejny krok i system, który należy zintegrować oraz jeszcze jeden złożony element, którym trzeba zarządzać – ale wcale nie musi tak być. Przy odpowiednim ustawieniu gwarantowanym np. poprzez współpracę z operatorem płatności, system powinien pomóc w eliminowaniu trudności dzięki połączeniu ze sobą różnych punktów styku z technologią oraz zarządzaniu z poziomu jednej platformy w myśl strategii Unified Commerce. Co więcej, brak zakłóceń w rozliczeniach to zasadniczy element, który ma wpływ na opinie gości – może stać się kluczowym walorem odróżniającym dany hotel od konkurencji.

Jakub CzerwińskiWażny jest wybór rozwiązania, które jest przyszłościowe i stale aktualizowane, od bezproblemowego zameldowania, do szybkiego wsparcia obsługi klienta – tylko takie sprosta zmieniającym się potrzebom współczesnych gości. Zintegrowane rozwiązania płatnicze typu end-to-end pomagają w podejmowaniu świadomych decyzji i w spójnym procesie zarządzania nawet tak złożoną formacją, jaką jest sieć hoteli.

Jakub Czerwiński, VP CEE w Adyen

Aby sprostać wymaganiom rynków odbudowujących się po COVID-19 i poprawić zadowolenie gości przy jednoczesnym utrzymaniu działalności biznesowej, hotelarze powinni uznać procesy płatnicze za równie ważne, jak dostępność pokoi, czy zapasy. Dzięki temu możliwa jest m.in. integracja nowoczesnych rozwiązań płatniczych, takich jak portfel cyfrowy, pay by link, karty wirtualne i karty zbliżeniowe, a także umożliwienie gościom dokonywania płatności w dowolnej walucie. Lokalne metody płatności mogą być tak różne, jak języki którymi posługują się goście. W Holandii 60% odwiedzających będzie chciało zapłacić za pobyt za pomocą rozliczeń bankowych iDEAL, jednak goście z Chin wybiorą miejsce, które zaoferuje im UnionPay, Alipay lub WeChat Pay.

Zapewnienie gościom większej elastyczności w sposobie interakcji z obiektem

Niektórzy preferują osobistą rozmowę z personelem hotelowym, jednak inni chcą polegać na technologii, która pomaga w spersonalizowaniu ich doświadczenia – zwłaszcza w przypadku stałych klientów.

Przykład 1: Kioski samoobsługowe pozwalają gościom na ominięcie kolejki i samodzielne zameldowanie. Aplikacje, które generują klucz do pokoju na smartfonie, pozwalają im na check-in z taksówki i dostęp do pokoju bez czekania. Rozwiązanie to jest też doskonałym sposobem na zapewnienie obsługi bez interakcji osobistej, która stała się ważna dla klientów w czasie pandemii.

Przykład 2: Innowacyjne hotele całkowicie uwalniają swoich gości od portfeli i ułatwiają im płacenie w hotelowej restauracji czy podczas zabiegów SPA bez konieczności okazywania karty płatniczej. Dzięki tokenizacji kart kredytowych i urządzeniom typu wearables lub tagom NFC, hotele mogą bezpiecznie przechowywać informacje o płatnościach swoich gości.

Tym, co odróżnia wspaniały pobyt w hotelu od zwykłego noclegu w innym, jest też odpowiedni program nagród. 75% gości stwierdza w raporcie Adyen Hospitality, że spersonalizowane oferty zwiększyłyby ich lojalność. Podwyższenia standardu i udogodnienia w postaci np. powitalnego drinka są oferowane po przyjeździe często jedynie małej grupie „elitarnych” klientów. By okazać uznanie szerszej bazie odwiedzających, firmy hotelarskie muszą korzystać z dostępnych danych, które pomogą im poznać większą liczbę podróżujących.

 

pobierz pełny raport

 


Źródło: Adyen

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Trzecia Strona wdraża rozwiązania chmury hybrydowej IBM, aby zapewnić zdalny dostęp do książek podczas pandemii

IBM

Firma IBM ogłosiła, że Trzecia Strona, dostawca cyfrowych rozwiązań dla bibliotek w Polsce, wdraża narzędzia chmury hybrydowej IBM dla swoich systemów Alfios i Bibliografia, udostępniając zasoby biblioteczne z dowolnego miejsca i urządzenia połączonego z internetem. Dzięki temu Trzecia Strona może sprostać rosnącym potrzebom bibliotek w zakresie digitalizacji zasobów i umożliwić czytelnikom wypożyczanie książek w czasie zbliżonym do rzeczywistego w okresie pandemii.

Chcąc sprostać rosnącemu zainteresowaniu zdalnym dostępem do książek w czasie pandemii, Trzecia Strona potrzebowała wdrożyć strategię otwartej chmury hybrydowej, która ułatwiłaby dwukierunkową wymianę danych między systemami firmy i bibliotekami, niezależnie od środowiska informatycznego. Dzięki IBM Cloud, Trzecia Strona może korzystać z większej szybkości i lepszej skalowalności i stabilności swoich operacji.

Rozwiązania dostarczane przez Trzecią Stronę to Alfios – zintegrowany system katalogowy dla szkół wyższych, zawierający ok. 2,5 mln opisów bibliograficznych, e-biblio – zintegrowany system katalogowy z którego korzysta ponad 1700 szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych w Polsce oraz Bibliografia – system tworzący bibliografie zintegrowane z zasobami cyfrowymi, w tym dokumentami tekstowymi i wizualnymi. Dzięki zastosowaniu hybrydowej chmury obliczeniowej IBM, pracownicy bibliotek będą mogli gromadzić materiały szybciej i sprawniej niż dotychczas.

IMB infografika
Źródło: IMB

Każda biblioteka korzystająca z systemów Trzeciej Strony funkcjonujących w oparciu o IBM Cloud, zyskuje również nowy zakres intuicyjnych, łatwych w obsłudze zautomatyzowanych usług rozpoznawania tekstu (OCR) i skanowania dokumentów w chmurze. Czynności te mogą być wykonywane bezpośrednio z poziomu przeglądarki internetowej, a dostęp do nich może mieć nieograniczona liczba użytkowników. Ułatwia to pracę bibliografów, którzy prowadzą ewidencję książek, czasopism, rękopisów, ulotek, plakatów i innych materiałów, zarówno w formie analogowej, jak i cyfrowej. Wcześniej ten sam rodzaj pracy generował dodatkowe zadania dla pracowników biblioteki i musiał być wykonany przed dodaniem pliku do bazy online.

Jakub SalamonZ powodu pandemii Covid-19, biblioteki zwracają coraz większą uwagę na rozwiązania cyfrowe i starają się udostępniać jak najwięcej zasobów online. Ponieważ coraz więcej bibliotek zgłasza się do nas z prośbą o udostępnienie swoich zbiorów online, potrzebowaliśmy elastycznego rozwiązania w chmurze, które pozwoliłoby nam rozwijać innowacyjne usługi w ramach systemów bibliotecznych Alfios i Bibliografia. Dzięki chmurze hybrydowej IBM, mogliśmy pomóc bibliotekom i ich czytelnikom pozostać w kontakcie podczas pandemii. dodaje.

Jakub Salamon, Architekt Systemów Bibliotecznych,Trzecia Strona

Przez cały okres pandemii, firmy z wielu branż muszą dostosowywać swoje działania do zmieniających się realiów rynkowych. Ponieważ biblioteki w Polsce w wyniku pandemii mają trudności z udostępnianiem swoich fizycznych zbiorów czytelnikom, Trzecia Strona potrzebowała nowego sposobu na spełnienie tych oczekiwań. Obecnie, dzięki zastosowaniu rozwiązań chmury hybrydowej IBM, czytelnicy w całej Polsce mogą korzystać z rozszerzonej oferty treści cyfrowych, a pracownicy bibliotek mogą pomóc w popularyzacji dzieł ważnych dla wiedzy i kultury kraju.

Tomasz Zięba, Cloud and Data Platform Leader, IBM


Źródło: IBM

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Otwarta bankowość – jak i komu otwiera możliwości

laptop lezy na lozku

Podgląd salda czy zlecanie przelewu z kont w różnych bankach w jednej aplikacji bądź potwierdzanie tożsamości w jednym banku poprzez logowanie do innego – to między innymi już teraz umożliwia nam otwarta bankowość. Co może jeszcze zaoferować i jaka czeka ją przyszłość?

Pojawienie się otwartej bankowości we wrześniu 2019 r. na bazie europejskiej Dyrektywy PSD II, zapowiadało rewolucję na rynku bankowym. Regulacja m.in. zobowiązała banki do udostępniania podmiotom trzecim (innym bankom, fintechom czy serwisom płatniczym) dostępu do rachunków swoich klientów, oczywiście za ich zgodą. Stanowiło to podstawę do wprowadzenia niespotykanych dotąd usług, opartych na autoryzacji w serwisie bankowym i przepływie informacji na temat danych produktów między bankiem a firmami zewnętrznymi czy innymi bankami. Możliwości, które jak się wydawało, mogą wzmocnić konkurencyjność fintechów na polskiej arenie, dotychczas wykorzystały jednak przede wszystkim same banki, poszerzając swoją ofertę o innowacyjne rozwiązania.

Wszystko w jednym miejscu

Najwięcej rozwiązań wykorzystujących potencjał otwartej bankowości w naszym kraju wprowadził dotychczas Bank Millennium. Zaczęliśmy na początku 2020 r. od usługi Finanse 360º, która pozwala na kompleksowe zarządzanie środkami z rachunków w innych bankach z jednego miejsca, poprzez system internetowy i aplikację mobilną Banku Millennium. Po podpięciu konta z innego banku, klient w jednym systemie ma informacje na temat wysokości salda czy historii rachunku na swoim koncie w innym banku, bez potrzeby logowania do niego.

Bank Millennium jako pierwszy udostępnił też usługę inicjowania przelewu z konta w innym banku, tzw. PIS (Payment Initiation Service). Wprowadziliśmy również omnichannelowy proces weryfikacji dochodu w procesie pożyczkowym poprzez logowanie do innego banku, w oparciu o usługę AIS (Account Information Service). Z jej wykorzystaniem udostępniliśmy również w pełni zdalny proces zakładania konta firmowego. Właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych, którzy nie mają jeszcze konta w Banku Millennium, mogą założyć konto z wykorzystaniem urządzenia mobilnego, bez potrzeby odwiedzania oddziału. Szybko potwierdzą tożsamość, logując się do innego banku, w którym mają swoje konto indywidualne.

Ze względu na pandemię, rozwój otwartej bankowości w minionym roku skupiał się na agregacji rachunków oraz zdalnym potwierdzaniu tożsamości bądź dochodów. W open bankingu drzemie jednak znacznie większy potencjał do tworzenia nowych usług, dających klientom, poza wygodą i oszczędnością czasu, również inne korzyści.

Co jeszcze przed nami

Pandemia przyspieszyła adaptację klientów do rozwiązań cyfrowych, co stanowi dobre podłoże do powstawania kolejnych usług opartych na otwartej bankowości, mających na celu przeniesienie wielu procesów do obsługi w pełni zdalnie przez klienta, bez potrzeby np. odwiedzania placówki.

Na razie instytucje finansowe skupiły się na wykorzystaniu podstawowych usług otwartej bankowości. Możliwości jest jednak znacznie więcej i wkrótce możemy spodziewać się poszerzenia palety produktów bankowych. Wiedza, którą banki czerpią o kliencie, dzięki korzystaniu przez niego z tego typu rozwiązań, pomoże oferować bardziej spersonalizowane usługi, skrojone idealnie na miarę jego potrzeb.

Ważny aspekt powodzenia kolejnych rozwiązań otwartej bankowości to niezawodność wdrożonych procesów i ich ergonomia. Powinny one być przyjazne dla użytkownika, a dodatkowo budzić jego zaufanie. Jeśli klient korzystając z nowej usługi, doświadczy jakikolwiek problemów, nie będzie skłonny do skorzystania z podobnych rozwiązań w przyszłości. Istotna dla rozwoju popularności usług open bankingu jest szczególnie dbałość o bezpieczeństwo całego ekosystemu biorącego udział w dostarczaniu tego typu usług, w szczególności w kwestii silnego uwierzytelniania operacji (SCA).

Klienci oczekują usług kompleksowych, zapewniających im dostęp do wszystkich produktów w jednym miejscu, bez potrzeby instalowania dodatkowych aplikacji czy przelogowania się między różnymi systemami. Obecnie usługi oparte o open banking są raczej rozszerzeniem i uzupełnieniem i tak bardzo bogatej oferty banków. Dodatkowe, nowe korzyści dla klientów mogłyby zapewnić fintechy, dostarczając usługi wychodzące poza obszar bankowości.

W Europie Zachodniej rozwija się potencjał dla tzw. usług premium na linii pomiędzy zewnętrznymi dostawcami usług, zwanych TPP (Third Party Provider) i dostawcami usług płatniczych, tzw. ASPSP (Account Servicing Payment Service Provider). W Polsce rozwój usług premium będzie zależał w dużym stopniu od działań fintechów. Jeśli będą one w stanie skutecznie konkurować z bankami w roli TPP, czyli dostarczać podstawowe usługi (AIS i PIS), z pewnością wpłynie to na wdrażanie bardziej zaawansowanej oferty otwartej bankowości w naszym kraju, a tym samym na dostarczanie klientom dodatkowych, innowacyjnych rozwiązań.

 

Jesteśmy ogólnopolskim, nowoczesnym bankiem oferującym usługi wszystkim segmentom rynku poprzez kanały elektroniczne, sieć placówek oraz indywidualnych doradców. Łączymy najnowocześniejsze technologie i najlepsze tradycje bankowe, z powodzeniem konkurując we wszystkich segmentach rynku finansowego. Stale wprowadzamy innowacyjne i spersonalizowane rozwiązania w zakresie bankowości internetowej i mobilnej. Jesteśmy też liderem w dziedzinie obsługi klienta. Nasze osiągniecia doceniane są przez rzeszę zadowolonych klientów oraz liczne wyróżnienia przez niezależnych ekspertów na rynku zarówno polskim jak i zagranicznym. Więcej informacji na www.bankmillennium.pl

Bank Millennium