Czy korporacje w Polsce są realnie gotowe na współpracę ze startupami?

wspłpraca korporacji ze startupami

Jak efektywnie i skutecznie współpracować na linii korporacja – startup? Jakie czynniki wpływają na sukces takiej relacji i które są najważniejsze? Na to pytanie odpowiada raport przygotowany przez zespół Huge Thing – firmy zajmującej się wspieraniem organizacji w szukaniu, wdrażaniu i rozwijaniu innowacji oraz PFR Ventures – podmiotu zarządzającego funduszami funduszy, który wspólnie z inwestorami i aniołami biznesu inwestuje w Venture Capital. Raport skupia się na wskazaniu najbardziej newralgicznych punktów, które mają istotny wpływ na to czy współpraca dużej organizacji ze startupami oraz samo wdrażanie innowacji do organizacji będzie działać sprawniej i skuteczniej.

Zmiana podejścia do startupów

Aby duża korporacja była innowacyjna, musi przede wszystkim działać sprawnie i elastycznie. Współpraca ze startupami jest częścią takiego działania. Dojrzałe firmy w Polsce są coraz bardziej świadome swoich możliwości i potrzeb. W związku z tym zmienia się też ich podejście do startupów. Jednak brak odpwiednio przygotowanych procesów wewnętrznych sprawia, że część korporacji w Polsce świadomie nie podejmuje współpracy ze startupami, których zastosowanie wymaga mocniejszej, bardziej złożonej integracji z posiadanymi systemami. Korporacje szukają gotowych rozwiązań, które mogą najwyżej delikatnie dopasować do swoich potrzeb i wdrożyć do organizacji. Zdecydowana większość deklaruje współpracę z firmami, które mają przynajmniej MVP (Minimal Viable Product), jednak na co dzień widać, żę większą szansę na współpracę mają te startupy, które zdobyły już pierwszych dużych klientów. 

Monika Synoradzka, Prezes Huge Thing

po co współpracować ze startupami
Źródło: Raport „Współpraca korporacji ze startupami”

 

Raport i wnioski

Przygotowany przez Huge Thing raport jest efektem kilkudziesięciu godzin spędzonych z przedstawicielami największych korporacji z różnych branż w Polsce. Łącznie zespół Huge Thing przeprowadził ponad dwadzieścia rozmów, które inaczej niż badanie ankietowe, pokazały podejście organizacji do współpracy ze startupami. Badania były przeprowadzane wśród osób zaangażowanych w jednostki dedykowane szeroko pojętej pracy organizacji z innowacjami.

współpraca ze startupami raport
Źródło: Raport „Współpraca korporacji ze startupami”

Raport nie dostarcza gotowych scenariuszy współdziałania na linii korporacja – startup. Stanowi on jednak cenne źródło wiedzy dla firm, które chcą rozpocząć współpracę ze startupami, ale nie wiedzą jak się do tego zabrać. Raport to także cenny materiał podsumowujący dobre praktyki dla tych, którzy już ze startupami pracują. Wreszcie badanie to cenna lektura dla startupów, które chciałyby bliżej poznać wyzwania wewnętrzne przed jakimi stoją ich biznesowi partnerzy lub klienci. Wreszcie raport prezentuje najbardziej newralgiczne punkty, które mają istotny wpływ na to czy współpraca dużej organizacji ze startupami oraz samo wdrażanie innowacji do organizacji będzie działać sprawniej i skuteczniej.

Najważniejsze wnioski z raportu:

  • w związku z tym, że wewnętrzne procesy w korporacjach często są dość skomplikowane i czasochłonne, to największe szanse na nawiązanie współpracy z korporacją mają startupy z gotowym rozwiązaniem, które można w stosunkowo prosty sposób wdrożyć do organizacji;
  • dla działów odpowiadających za pozyskiwanie z zewnątrz innowacji kluczowe jest odpowiednie zlokalizowanie działu w strukturze organizacji, który będzie odbiorcą innowacji. Im bardziej bezpośrednia relacja zespołu ds. innowacji z zarządem firmy i możliwość współtworzenia strategii firmy w obszarze innowacji, tym większa jest szansa na skuteczność prowadzonych przez niego działań;
  • jednym z kluczowych wyzwań korporacji w rozwinięciu w pełni działań innowacyjnych jest istniejąca kultura pracy oraz zmiana myślenia całej organizacji na różnych jej szczeblach;
  • jednym z problemów we współpracy na linii startup – korporacja jest gotowość tej drugiej na ewentualną porażkę współpracy i przyjęcie zysku z niej w postaci wyciągniętych wniosków;
  • dużym wyzwaniem w realizacji obiecującej współpracy jest wzajemne niezrozumienie procedur i sposobów funkcjonowania, zarówno po stronie startupu, jak i korporacji;
  • wszystkie korporacje, które wzięły udział w badaniu w Polsce wspierają działalność innowacyjną oraz są zainteresowane współpracą ze startupami. Wśród celów takich działań, wciąż jednak relatywnie dużą rolę odgrywa tutaj chęć budowania wizerunku firmy jako otwartej na innowacje.

Innowacja

To właśnie innowacja i odpowiednie do niej podejście stanowi oś współpracy na linii startup i korporacja. Raport wskazuje dobitnie, że innowacja nie jest już w dużych korporacjach pustym sloganem. Jest to wymóg współczesnego świata i biznesu. Autorzy raportu nie mają wątpliwości – na świecie trwa globalny wyścig innowacyjności. Przykłady firm takich jak NOKIA, KODAK czy Dell pokazują, że ten kto nie nadąża za zmianami w dzisiejszym świecie technologii – odpada z gry. Duże korporacje mają świadomość, że aby pozostać na topie muszą nadążać za bieżącym światem, co oznacza zmiany wewnątrz firmy i nowe, innowacyjne produkty. Osoby odpowiedzialne za pracę z innowacją w korporacjach, które wzięły udział w badaniachwskazują, iż scouting, czyli poszukiwanie rozwiązań, testy oraz wdrożenie kosztują korporacje dużo czasu oraz pracy, jednak mimo wszystko często okazuje się, że pozyskanie innowacji z zewnątrz jest to o wiele prostszym i szybszym rozwiązaniem niż zbudowanie czegoś od zera własnymi siłami. I tu kluczową rolę pełnią właśnie startupy.

innowacje w firmach
Źródło: Raport „Współpraca korporacji ze startupami”
dojrzałość organizacji innowacje
Źródło: Raport „Współpraca korporacji ze startupami”

Motywacja do współpracy

Raport wskazuje czynniki motywacyjne korporacji do nawiązania współpracy ze startupami. Co ciekawe, uległy one znaczącej zmianie na przestrzeni ostatnich lat.

To co jest bardzo pozytywne to zmiana podejścia dojrzałego biznesu do współpracy ze startupami. Podczas rozmów, w których zbieraliśmy dane do raportu osoby odpowiedzialne za pracę z innowacją często mówiły, że kiedy zaczynali organizować pierwsze inicjatywy skierowane do startupów to ich główną motywacją było wygenerowanie pozytywnych publikacji – PR. Jednak po drodze zobaczyli potencjał jaki może iść z tej współpracy i obecnie głównymi powodami dlaczego korporacje w Polsce współpracują z początkującymi firmami jest – wsparcie wewnętrznych procesów, wprowadzenie nowej usługi czy produktu oraz potencjalny zysk. Co nie zmienia faktu, że około 50% przebadanych firm dalej uznaje PR za jedną z ważniejszych motywacji do tego typu działań.

Marta Janczewska – Bażak, Huge Thing

wiedza na temat innowacji w firmach
Źródło: Raport „Współpraca korporacji ze startupami”

Powstaje pytanie jak połączyć startup i głodną innowacji korporację? Raport Huge Thing wskazuje, iż cały czas najpopularniejszymi aktywnościami w jakie angażują się korporacje w Polsce w celu nawiązania kontaktu ze startupami, to wszelkiego rodzaju wydarzenia – Hackathony, Service Jamy czy konkursy. Niecałe 60% rozmówców potwierdza, że w ciągu ostatniego roku współpracowało z programem akceleracyjnym dla startupów. Poza akceleracją dzielenie się wiedzą w postaci mentoringu oraz organizacja i partnerstwo z inkubatorami są jednymi z bardziej popularnych form nawiązywania kontaktu.. Jedynie jedna trzecia przebadanych firm aktywnie inwestuje w młode przedsiębiorstwa, a 8,3% firm dokonało akwizycji takich spółek. Co ciekawe sporo rozmówców wykazało zainteresowanie tematem CVC (Corporate Venture Capital) i przedstawiało zdanie, że jest to przestrzeń, w której widzą duży potencjał.

współpraca korporacji ze startupami
Źródło: Raport „Współpraca korporacji ze startupami”

Jedną z najbardziej popularnych, pozamarketingowych, form współpracy korporacji ze startupami na świecie są fundusze Corporate Venture Capital. To model, w którym najwięksi gracze obejmują mniejszościowe pakiety w innowacyjnych przedsiębiorstwach – tym samym zyskują przegląd rynku i dostęp do najnowszych technologii. Swoje CVC posiada 40% spółek z listy Fortune500. Taka formuła przyjmuje się też w Polsce – na ten moment do programu, który rozwijamy w PFR razem z NCBR dołączył już Tauron i PGE, które przeznaczyły łącznie 130 mln PLN na swoje fundusze. Drugie tyle dołożyliśmy my, a wkrótce pochwalimy się kolejnymi umowami.

Małgorzata Walczak, dyrektorka inwestycyjna w PFR Ventures

Podsumowując współpraca startupów z korporacjami jest konieczna ze względu na:
  1. uzupełnienie oferty korporacji – startupy działają trochę tak, jakby były niezależnymi i nie korporacyjnymi zespołami R&D. Bardzo szybko tworzą, testują, sprawdzają produkty i weryfikują swój model biznesowy;
  2. optymalizację procesów wewnętrznych – tzw. sustaining innovation, czyli wszystko to, co usprawnia pewne procesy, ułatwia wykonywanie zadań;
  3. wzbogacenie kultury pracy organizacji – gdy dynamiczna jednostka wchodzi do struktury korporacji dochodzi do konfrontacji idei, stylów działania i organizacji pracy a także podejścia do procesów;
  4. kreowanie wizerunku nowoczesnej firmy – wartość jaka płynie z plasowania marki jako innowacyjnej;
  5. szybsze tworzenie rozwiązań – startupy mają przewagę, że ich praca nie jest wpisana w skomplikowane procedury – działają więc sprawniej;
  6. uczenie się – możliwość uczenia się sposobu działania od startupów i wyciągania lekcji z błędów, które są czasem nieuniknione.

Link do pobrania: http://hugething.vc/report/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

7 na 10 firm planuje więcej inwestować w technologie w swoich biurach

Z raportu CBRE „EMEA Occupier Survey 2019” wynika, że aż 70% przedsiębiorstw planuje w ciągu najbliższych 3 lat inwestować więcej w technologie w biurach. To wzrost o 8 p.p. w porównaniu do zeszłego roku. Dodatkowo, aż 83% firm spodziewa się wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji i robotyzacji w miejscach pracy. Eksperci CBRE zwracają uwagę, że nowe rozwiązania będą coraz bardziej dopasowane do potrzeb pracowników. Automatyczne sensory w biurach zostaną zastąpione aplikacjami do nawigacji przez użytkowników, a zarządzanie budynkiem będzie opierało się na zgłaszanych przez nich potrzebach.

Do najważniejszych elementów, których personalizację w biurze będą zapewniały nowe technologie, należą m.in. temperatura, rodzaj oświetlenia – jego moc i kolor. Oprócz tego firmy mogą udostępniać możliwość decyzji o swoim stanowisku pracy, np. część osób lubi przez jakiś czas pracować na stojąco, co oczywiście wymaga odpowiednich mebli. Personalizacja obejmuje także dostęp do różnych kanałów komunikacji, usług, udogodnień, lokalizacji, np. bliskości znajomych osób. Jednym z ciekawszych wartości dodanych zapewnianych przez technologie jest tzw. wayfinding, czyli możliwość znajdowania dostępnych sal spotkań lub usług – mówi Mikołaj Sznajder, dyrektor działu powierzchni biurowych w CBRE.

Wzrost nakładów na nowe technologie planowany w biurach łączy się z innymi wskaźnikami, potwierdzającymi większą otwartość na takie udoskonalenia. Na przykład już 30% przedsiębiorstw zwraca na nie uwagę przy podejmowaniu decyzji o wynajmie siedziby, a jeszcze rok temu było to jedynie 16%. 

Decydenci lubią elastyczność 

W porównaniu do zeszłego roku dla mniejszej liczby firm kluczowe znaczenie ma koszt najmu – spadek z 91% do 86%. Podobnie jest w przypadku układu powierzchni – spadek z 54% do 51%. Duża zmiana, aż o 7 p.p. zaszła w postrzeganiu znaczenia lokalizacji i transportu. W minionym roku był to kluczowy element dla 81% firm, a teraz dla 74%. Z kolei zdecydowanie większe znaczenie mają dla najemców opcje najmu – ich znaczenie wzrosło ponad dwukrotnie, z 27% do 61%. Jak wskazują eksperci CBRE, to efekt tego, że coraz więcej firm chce mieć możliwość zawierania elastycznych umów, które w razie potrzeby umożliwią modyfikację przestrzeni, dopasowując ją do etapu na jakim jest firma. Oznacza to m.in. możliwość powiększenia lub zmniejszenia wynajmowanej powierzchni, skrócenia okresu wynajmu, renegocjacji czynszu. 

Nie finanse spędzają sen z powiek przedsiębiorcom

W porównaniu do 2018 r. podwoiła się liczba firm, dla których największe wyzwanie stanowi znalezienie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników – wynika z raportu CBRE „EMEA Occupier Survey 2019”. W poprzednim roku ten problem spędzał sen z powiek 17% przedsiębiorców, a obecnie jest to aż drugie tyle – 34%. 

Przełomowe technologie, niepewność ekonomiczna i wzrost kosztów to nadal kluczowe wyzwania dla pracodawców. Natomiast ponad jedna trzecia firm postrzega niedobory siły roboczej i umiejętności jako kluczowe wyzwanie strategiczne, co podwaja ubiegłoroczny wynik. Chodzi szczególnie o osoby wykwalifikowane, mające konkretne, niezbędne przedsiębiorstwom umiejętności. Między innymi dlatego pracodawcy coraz bardziej kierują swoją uwagę na nowe technologie, które pozwalają się wyróżnić na rynku pracy oraz sztuczną inteligencję – mówi Mikołaj Sznajder z CBRE.

Pełna wersja raportu CBRE „EMEA Occupier Survey 2019” jest dostępna tutaj.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wystartował z nowy projekt – Effie Talks

Effie Talks to miejsce, gdzie możemy porozmawiać o szansach na efektywny biznes. Ten projekt to cykliczne spotkania, podczas których będziemy dzielić się wiedzą, prezentować nagrodzone w konkursie Effie kampanie oraz przedstawiać badania i trendy rynkowe w branży marketingowej. Program bazuje na doświadczeniu Effie Poland, platformy, której ambicją jest edukowanie rynku z zakresu efektywnych rozwiązań biznesowych.

Podczas pierwszego wydarzenia zaprezentowane zostały wyniki badania przeprowadzonego przez McCann Truth Central, międzynarodową jednostkę badawczą agencji McCann Worldgroup prowadzącej kulturowe badania ilościowe i jakościowe na całym świecie. Badanie koncentruje się  na zmianach w Europie – w którym kierunku zmierzają i co to oznacza dla marketerów i marek, a także, jak na tym tle wypada Polska. Gościem specjalnym spotkania byli Harjot Singh, współprzewodniczący Euro Effie 2019 oraz CSO McCann Worldgroup EMEA oraz Rodney EMEA Collins, Regional Director of McCann Truth Central.

Efektywność to ostatecznie jedyna miara wartości naszej pracy. I jest naszą odpowiedzialnością jako agencji dowodzić tej wartości – powiedział Harjot Singh – Największym wyzwaniem jest tempo zmian w tym procesie – efektywność musi być dynamiczna tak jak dynamiczny jest świat dookoła nas. Tylko w ten sposób będziemy wpływać na kulturę, kategorię i samą firmę. Ale sercem efektywności będzie zawsze wpływ na biznesowy aspekt działania przedsiębiorstwa. Na koniec dnia liczy się to, czy nasza praca pomaga rozwiązywać problemy lepiej, szybciej, bardziej kreatywnie, a przede wszystkim – z większym zyskiem – podsumował Singh.

Poza gośćmi specjalnymi wystąpili Anna Natasza Górecka, Strategic Planner, McCann Worldgroup i Marcin Samek, Strategy & Social Media Director, McCann Wordgroup, którzy zaprezentowali perspektywę dla Polski w obliczu globalnych zmian. Podczas spotkania odbył się także panel dyskusyjny. O tym „Jak efektywnie prowadzić komunikację w zmieniającej się rzeczywistości?” rozmawiali z prowadzącym Pawłem Blajerem (TVN 24 BIS): Agnieszka Kosik (Facebook), Marcin Samek (McCann Wordgroup), Inga Songin (Danone) oraz Andrzej Tucholski (Psycholog biznesu, Strateg). 

Zapraszamy na kolejne spotkania z cyklu Effie Talks, więcej o projekcie: https://talks.effie.pl/

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF