...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

#eksperci: Jak zrobić z siebie przedsiębiorcę?

eksperci jak zrobic z siebie przedsiebiorce

Czy każdy może zostać przedsiębiorcą? My uważamy, że tak! Zapraszamy na kolejne wydarzenie w cyklu #eksperci realizowanym w ramach programu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie, które odbędzie się 30 czerwca o godz. 10:00 w formie webinaru.

Już 30 czerwca po raz kolejny spotkamy się w formacie panelu dyskusyjnego #eksperci, by porozmawiać o tym, kim jest przedsiębiorca i co sprawia, że się nim stajemy.

Czy przedsiębiorca to przywódca? Czy do odniesienia sukcesu niezbędne jest gruntowne wykształcenie, czy ważniejsze jest doświadczenie i nauka metodą prób i błędów? A jeśli jesteśmy już przy błędach, porażkach – to jak one wpływają na dalszy rozwój biznesu?

Według danych PARP z 2018 roku, liczba przedsiębiorstw w Polsce wyniosła ponad 2 mln, z czego ponad 99% to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, które w dużym stopniu odpowiadają za krajowy PKB (72,3%).

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez grupę Eurocash, Polacy rozumieją przedsiębiorczość jako kreatywność, konsekwencję, zdolność do podejmowania ryzyka, wypracowywanie zysku i umiejętność racjonalnej kalkulacji.

Bycie przedsiębiorcą, to pełna wyzwań droga, która nie ma żadnych skrótów. Niektórzy mają naturalne predyspozycje przywódcze i organizacyjne, które ułatwiają tę drogę. Inni decydują się podążać tą ścieżką, choć wiedzą, że będą musieli pracować nad wieloma aspektami jak samodyscyplina, analityczne myślenie, czy działanie mimo strachu. Prowadzenie własnej firmy wiąże się także z niemałymi wyrzeczeniami jak nielimitowany czas pracy, czy odpowiedzialność za wszystkie aspekty funkcjonowania organizacji na początku. Mimo to, zdecyowanana większość właścicieli i współwłaścicieli mikro i małych przedsiębiorstw deklaruje, że są usatysfakcjonowani prowadzeniem działalności gospodarczej.

Co zatem sprawia, że chcemy być przedsiębiorcami i jakie czynniki sprawiają, że jesteśmy lepszymi biznesmenami?

Podczas spotkania #eksperci nasi eksperci porozmawiają o tym:

  • co decyduje o tym, że ktoś się staje przedsiębiorcą?
  • czym jest szósty zmysł biznesmena.
  • nauka vs. doświadczenie – na, ile teoria pomaga w praktyce.
  • biznesowe nauczki – jak przekuć niepowodzenia w przyszłe sukcesy.

BIORĘ UDZIAŁ W WYDARZENIU!

Kto zagości wśród ekspertów najbliższego spotkania?

Rozmowę poprowadzi Jarosław Sroka – Członek Zarządu Kulczyk Investments

Jarosław Sroka

Ekspert w dziedzinie komunikacji korporacyjnej i rynku mediów. Wieloletni dziennikarz oraz redaktor naczelny wiodących polskich gazet gospodarczych, m.in. Gazety Prawnej, Pulsu Biznesu, tygodnika Newsweek Polska; współtworzył rynek nowoczesnych mediów biznesowych w Polsce.

Od lipca 2009 roku jako Członek Zarządu Kulczyk Holding odpowiada za nadzorowanie obszarów komunikacji korporacyjnej, relacji inwestorskich, marketingu oraz public affairs. Absolwent Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Studiował także w prestiżowej, międzynarodowej szkole liderów biznesu IESE Business School przy Uniwersytecie Navarra w Barcelonie oraz w Wyższej Szkole Bankowości i Ubezpieczeń w Warszawie.

Członek Rady Ładu Informacyjnego przy GPW w Warszawie oraz Rady Programowej Akademii Liderów Rynku Kapitałowego. Członek Rady Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju, Rady PKOl oraz Członek Rady Uczelni Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Prezes PGA Polska.

Jego rozmówcami będą:

dr hab. Rafał Mrówka, prof. Szkoły Głównej Handlowej

Rafał Mrówka

Dr hab. Rafał Mrówka jest profesorem w Katedrze Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, kierownikiem i wykładowcą programu MBA-SGH oraz kierownikiem Podyplomowych Studiów Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach w SGH. Jest autorem kilkudziesięciu artykułów, książek i prac naukowych. Działa także aktywnie na rynku doradczym i szkoleniowym – ma ponad 15 lat doświadczenia w prowadzeniu projektów dla biznesu, jest współwłaścicielem firmy konsultingowo-szkoleniowej IMMOQEE Sp. z o.o. W swojej pracy w konsultingu współpracował m.in. z Umbrella Project (program UNDP – agendy ONZ w Polsce), BIGRAM Personnel Consulting, ITO – United Change Company. Realizował projekty m.in. dla: Hewlett-Packard, Euler Hermes, Tetra Pak, Schneider Electric, Wabco, Microsoft, Auchan, EDS, Esselte, Siemens, Allianz, Totalizator Sportowy, Grupa Hotelowa Orbis, Leroy Merlin, Cersanit. Specjalizuje się badaniach satysfakcji pracowników, pobudzaniu zaangażowania pracowników, programach wspierania innowacyjności organizacji, programach rozwoju kompetencji menedżerów oraz budowaniu wizerunku organizacji, osób, produktów.

Barbara Sołtysińska – Co-founder i CEO indaHash 

Barbara Sołtysińska

Barbara Soltysinska jest współzałożycielką LifeTube – największej jednonarodowej sieci wielokanałowej YouTube w Europie oraz indaHash, czyli międzynarodowej platformy do automatyzacji współpracy z influencerami.

Największą satysfakcję daje jej rozwijanie nowych biznesów i wymyślanie kolejnych innowacyjnych rozwiązań z zakresu content i influencermarketingu.

Zbigniew Klonowski – Współzałożyciel Kongresu 60 Milionów, CEO Trias International

zbigniew_klonowski

Absolwent Wydziału Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, MBA (GFKM&Univeristy of Strathclyde). Laureat Nagrody Prezydenta Miasta Torunia w kategorii przedsiębiorczości, nominowany do grona pięciu najlepszych przedsiębiorców w ogólnopolskim konkursie o Laur Businessmana (BM&PwC). Współtwórca i zarządzający od ponad 20 lat grupą TRIAS działającą na rynku krajowym, Europejskim i w USA. Inwestor w start’upy jak Virtual Power Plant (członek RN), współtwórca Kongresu 60 Milionów i działacz społeczny w Zarządzie IAKS Polska, w Radzie Fundacji Planetarium w Toruniu i wielu innych. Prywatnie podróżnik z listą odwiedzonych blisko 100 krajów i pasjonat gry w golfa.

Dorota Czekaj – Sieć Przedsiębiorczych Kobiet

Dorota Czekaj

Założycielka i Prezeska Fundacji Sieć Przedsiębiorczych Kobiet, współzałożycielka funduszu VC Black Swan. Odpowiada za realizację misji i celów fundacji. Tworzy strategię działań, programy motywacyjno-rozwojowe oraz buduje relacje z partnerami i organizacjami wspierającymi. Przenosi na platformę organizacji non-profit doświadczenia biznesowe, zdobyte w czasie 20-letniej pracy menedżerskiej w korporacji. Z sukcesem wprowadziła na rynek polski marki kosmetyczne, budując ich silną pozycję, szczególnie w środowisku medycznym. Obecnie wspiera kobiece biznesy jako niezależny konsultant, dzieląc się wiedzą także w roli mentorki i jurorki w konkursach startupowych i biznesowych. Umacnia kobiecy dialog i współdziałanie, bazując na kompetencjach w zakresie marketingu, sprzedaży i komunikacji.

Otwarta i wrażliwa na potrzeby innych, chętnie organizuje i angażuje się w działania charytatywne. Z wykształcenia prawnik, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, uzyskała dyplom typu MBA programu Copernic na francuskich uczelniach m.in. Institut d’Etudes Politiques (Science Po) i Ecole de Mines de Paris. Mama 4 dzieci, docenia rozwój i edukację poprzez zdrowy, aktywny styl życia, praktykę jogi i sportu.

Wydarzenie jest bezpłatne, ale wymagana jest rejestracja: https://bit.ly/2TH28SP

 

plansza 50 partnerzy

Anita Florek

Nie kariera, nie awans, Bluerank stawia na rozwój!

Bluerank

W Bluerank ludzie zyskują nowe stanowiska, nie wtedy, kiedy są wakaty do obsadzenia, a dlatego, że osiągają wyższy poziom w rozwoju. Maciej Gałecki, CEO Bluerank jest członkiem Jury konkursu Dream Employer.

Biznes to ludzie. Stoją za relacjami z klientami i partnerami, ich kompetencje stanowią o oferowanych produktach i poziomie świadczonych usług. Ludzie tworzą wizerunek organizacji i są kluczowi z punktu widzenia sukcesu firmy. Trzeba pielęgnować tę wartość organizacji i ją promować – doceniać osiągnięcia zespołu, podobnie jak przedsiębiorstwa, które o ludzi dbają. Dlatego wspieram inicjatywy za którymi stoją takie wartości, jak konkurs Dream Employer, którego jestem jurorem. O ludziach Bluerank mogę powiedzieć, że to pełne pasji talenty i eksperci. Mówię to z całą odpowiedzialnością i to na etapie rozwoju firmy, na którym osiągnęliśmy zatrudnianie na poziomie 120 osób. Taki stan rzeczy jest wynikiem świadomych działań HR-owych i kultury organizacyjnej nastawionej na rozwój. Rozwój to słowo klucz, z którego biorą się awanse i na którym budujemy przyszłość Bluerank, ponieważ w naszej branży nie ma miejsca na stanie w miejscu.

Maciej Gałecki, CEO Bluerank, członek Jury konkursu Dream Employer

Drugą połowę roku 2020 postanowiliśmy poświęcić na to, by opracować spójny model Ścieżek Rozwoju w Bluerank. Jakie są efekty tych prac?

Ścieżki Rozwoju w Bluerank

Zgodnie z rynkową nomenklaturą w tym miejscu powinniśmy pisać o ścieżkach karier. Dlaczego zatem nasze rozwiązanie nazwaliśmy Ścieżkami Rozwoju? Ponieważ zgodnie z promowanymi przez nas wartościami rozwój jest czymś większym i ważniejszym niż sam awans.

Proponując naszym pracownikom kolejne możliwości rozwoju, przede wszystkim proponujemy im: nowe zakresy odpowiedzialności i decyzyjności oraz wzmacnianie kompetencji. Niezwykle ważne jest dla nas to, by obejmowanie nowej roli było wynikiem świadomej pracy i codziennego doskonalenia, nie zaś jedynie zmianą stanowiska w stopce mailowej.

Izabela Pawlak, Senior L&D Specialist w Bluerank

W jakich kierunkach można się rozwijać w Bluerank?

W ramach przygotowanego modelu proponujemy 3 ścieżki:

  • Ścieżkę ekspercką, w której najważniejsze jest doskonalenie się w ramach wybranego obszaru merytorycznego oraz nabywanie coraz większej świadomości biznesowej i umiejętności pracy z naszymi Parterami.
  • Ścieżkę managerską związaną z zarządzaniem ludźmi, w której największą rolę odgrywają kompetencje związane z budowaniem zespołu, podejmowaniem decyzji, czy myśleniem strategicznym. Naszych managerów doskonalimy w umiejętności indywidualnej i zespołowej pracy z podwładnymi.
  • Ścieżkę managerską związaną z zarządzaniem produktami i usługami, w której najistotniejszymi umiejętnościami są te związane z budowaniem nowych obszarów biznesu wokół powstających w naszym dziale R&D produktów oraz dotychczas nie świadczonych przez firmę usług.

Każda ze ścieżek została opisana pod względem standardowych obowiązków stanowiskowych, oczekiwanych kompetencji, umiejętności specjalistycznych oraz innych zasobów potrzebnych w realizowaniu codziennych wyzwań. Zapoznając się z opisem poszczególnych stanowisk, mamy kompleksową informację na temat możliwości, jakie czekają na nas w obrębie danej roli. Wszystkie ścieżki są też odpowiednio zaprojektowane dla każdego z działów firmy.

Rozwój w Twoich rękach!

Pracujemy nie tylko w oparciu o treningi i coachingi indywidualne, ale posiłkujemy się również różnymi narzędziami wspomagającymi samopoznanie, jak np. testem FRIS czy RMP. FRIS zrealizowaliśmy już dla całego zespołu Bluerank i pod tym względem jesteśmy wyróżniających się firmą w Polsce (Maciej Gałecki, CEO Bluerank występował na kongresie FRIS przeznaczonym w założeniu jedynie dla certyfikowanych trenerów). Między innymi dzięki tym kwestionariuszom nasi pracownicy lepiej rozumieją swoje preferencje i potrzeby, a także w sposób bardziej świadomy potrafią korzystać ze swojej motywacji, która jest niezwykle ważna w drodze do sukcesu.

Działania, które podejmujemy ramię w ramię z naszym zespołem spowodowały, że tylko w ubiegłym roku ponad 20% Blueranków rozwinęło się na tyle, by uzyskać nowe stanowisko. W tym roku w wyniku procesu rozmów rozwojowych będziemy mogli pochwalić się kolejnymi osiągnięciami naszych pracowników. Jak tego dokonujemy? Jako firma jesteśmy otwarci na nowe pomysły i nieszablonowe działania, dlatego pobudzamy zespół do innowacyjnego myślenia zarówno w kontekście realizacji już posiadanych projektów, czy prowadzenia nowych usług, jak i w aspekcie własnego rozwoju. W naszych szeregach mamy także pracowników, którzy nie będąc jeszcze częścią Bluerank przyszli do firmy z gotowym pomysłem na rozwój własnego działu w ramach istniejącego już biznesu. Ich historie mogą stanowić inspirację zarówno dla już zatrudnionych pracowników, jak i wszystkich, którzy chcieliby dołączyć do naszego zespołu.

W Bluerank znajdziesz gotowy model Ścieżek Rozwoju, którym możesz posiłkować się szukając swojej przestrzeni zawodowej. Zapraszamy do naszego zespołu. O aktualnych rekrutacjach możesz przeczytać tutaj: https://www.bluerank.pl/kariera/

 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO – DOŁĄCZ DO GRUPY Dream employer NA Facebook’u


Źródło: Bluerank

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Szef i pracownik. 3 kroki do obustronnej satysfakcji

kocham swoją pracę

Ludzie przychodzą do firmy, ale odchodzą od szefa – tę prawdę zna z pewnością każdy lider. Rzecz w tym, że w momencie zatrudnienia zarówno pracownik, jak i pracodawca podejmują ryzyko. Jednocześnie obie strony otrzymują od siebie nawzajem olbrzymi kredyt zaufania.

Jak zatem zapewnić wzajemne korzyści i synergię pomiędzy celami firmy i kompetencjami pracowników? Jakie narzędzia pomogą utrzymać wyższość przychodów nad kosztami? Jakie kroki pozwolą zwiększyć szansę na zrównoważony rozwój ludzi i biznesu?

Ostatnio usłyszałam opinię o tym, jakoby szkolenia odchodziły do lamusa, bo cała niezbędna wiedza jest już w Internecie. Pomyślałam wówczas, że podręczniki do chirurgii też są, a jednak gdyby ktoś z moich bliskich miałby być operowany, to wołałabym, aby zrobił to wykwalifikowany i doświadczony chirurg. I taka jest różnica pomiędzy dostępnością wiedzy a procesem jej przekazywania i nabywania. Jako właściciel firmy, szef wiesz najlepiej, że wielu rozczarowań i problemów można było uniknąć, gdybyś wcześniej usłyszał „tamtą radę”, wcześniej przeczytał „tę” książkę, poszedł na szkolenie, porozmawiał z innymi. Bycie szefem to jak bycie rodzicem – doświadczenie zdobywasz na bieżąco, a i tak pomimo najlepszych intencji i wielkich starań możesz spotkać się z niedocenieniem i niezadowoleniem. Różnica pomiędzy tymi dwiema rolami polega na tym, że jako rodzic jesteś odpowiedzialny za dzieci. Będąc pracodawcą, zatrudniasz dorosłych ludzi i cała sztuka polega na tym, by budować współpracę, dialog, a nie autorytarny monolog albo „nadopiekuńcze państwo”. Poniżej dzielę się tym, czego dowiedziałam się o prowadzeniu biznesu przez ostatnie dziesięć lat i co sprawdziło się w dziesiątkach firm, z którymi pracowałam.

Krok 1: Sztuka autorytetu

Mahatma Gandhi stwierdził, że niegdyś wystarczała siła mięśni, dziś trzeba się z ludźmi dogadywać. Chodzi więc o to, abyś rozwinął w sobie taki zestaw kompetencji, które sprawią, że ludzie za Tobą pójdą. Tu podstawą jest zaufanie i wiarygodność, to buduje autorytet. Tego nie zbudujesz jednym spotkaniem, komunikatem czy imprezą integracyjną. Tak naprawdę będzie to długi i wymagający proces. To jedna z tych rzeczy, o którą trzeba zabiegać nieustannie.

Aby być autorytetem dla innych, najpierw trzeba w sobie zbudować szacunek do samego siebie i być w swoich oczach takim szefem, z którym samemu chciałoby się pracować. Jaki byłby zatem Twój idealny szef? Czym by się charakteryzował? Jakie zachowania wzbudzałyby autorytet? Jakimi zasadami kierowałby się w pracy? Masz odpowiedzi na te pytania? To świetnie. Teraz uznaj, że to tylko Twoja wizja, a ludzie mogą oczekiwać czegoś zupełnie innego. I nie chodzi o to, żeby się dostosowywać. Bądź dla siebie takim, jakim chcesz być, a z ludźmi buduj przestrzeń na dogadanie.

Charyzma to z pewnością cecha, która ułatwia bycie liderem i zyskiwanie uznania w oczach innych. Usłyszałam kiedyś nawet, że bez niej nie można być dobrym menedżerem. I tu się nie zgadzam. W oczach współpracowników ważniejsze by być wiarygodnym i spójnym. To umożliwiają jasno określone zasady i ramy współpracy. Bywa, że samo słowo „zasady” wzbudza opór. Od małego jesteśmy uczeni zasad: przechodzenia na pasach, ustępowania pierwszeństwa itd. Zasad jest tyle, że możemy mieć poczucie, że żyjemy w permanentnym przymusie. Jeśli jednak rozumiesz, czemu służą, zaczynasz je traktować jak narzędzie, które usprawnia i ułatwia życie. W pracy zespołowej zasady są warunkiem zaufania, bez którego trudno o lojalność i zaangażowanie pracowników.

Krok 2: Cele – ludzie muszą je znać

Ostatnio przeprowadziłam mały eksperyment. Ponad setce uczestników seminarium zadałam pytanie: kto lubi wiedzieć, po co coś robi. Jak pewnie się domyślasz, zobaczyłam las rąk. Sam pewnie teraz zastanawiasz się, jak to jest z Tobą. Założę się, że również należysz do tych, dla których poczucie sensu i celu jest warunkiem motywacji i zaangażowania. Jest to tak oczywiste, że aż nieprawdopodobne, jak często o tym zapominamy. Szefom zdarza się zapomnieć, że mają do czynienia z ludźmi, takimi samymi, jak oni. Podejmują decyzje i zlecają zadania bez uzasadnienia, bez szerszego kontekstu. „Mój pracownik, to go sobie przesunę” – tak jeden z menedżerów uzasadnił swoją decyzję o zmianie zakresu obowiązków dla jednego ze swoich podwładnych. O nowych zadaniach został on poinformowany mailowo bez możliwości wypowiedzenia się w tym temacie. Informacja jest niezbędna do tego, aby dać ludziom wybór, a to jest podstawa skutecznego przywództwa i budowania współodpowiedzialności.

Po pierwsze pracownicy muszą być świadomi celów, założeń, istniejących wyzwań, problemów, ale i możliwości. Innymi słowy: nie wystarczy wsadzić ludzi do pociągu. Jeśli mają być zadowoleni z podróży, powiedz im, dokąd pociąg jedzie i ile potrwa podróż. Po drugie, jaki jest realny wpływ pracowników na proces decyzyjny? Czy znając kierunek podróży mogą zgłosić swój wniosek o zmianę środka transportu, menu lub miejsca do siedzenia? Czy dbając o cel podróży, mogą wpłynąć na to, jak tam dotrzecie i czy w tych działaniach mogą samodzielnie wykazać się swoimi kompetencjami? Zarówno organizacje, jak i pracownicy mają swoje cele i oczekiwania, które często ignorujemy, ryzykując olbrzymie niedopasowanie. Z psychologicznego punktu widzenia wyróżnia się dwie formy dopasowania do organizacji:

  • suplementarne– kiedy cele, wartości i normy organizacji są zgodne z tym, czym kieruje się pracownik,
  • komplementarne – kiedy wzajemnie uzupełniane są wymagania i możliwości.

O ile pierwszy rodzaj odnosi się głównie do celów, to drugi wiąże się z tym, jak je osiągać. Tu właśnie dochodzimy do sedna, czyli aspektu związanego ze sposobem realizowania zadań. Tak więc aby świadomie budować stabilny i zaangażowany zespół, w pierwszej kolejności zdaj sobie sprawę z własnych preferencji. Wtedy łatwiej dopasujesz komunikację i zadania do pracowników.

Krok 3: Inwestuj w rozwój

Właściciele mają z tym czasami nie lada wyzwanie – wydawanie własnych pieniędzy na rozwój kogoś innego budzi różne emocje. Pomyśl zatem o tym inaczej: Ty dajesz pracę, pracownik – swój czas. Jest taka anegdota: co, jeśli przeszkolimy ludzi, a oni odejdą? To pomyśl, co będzie, jeśli ich nie przeszkolisz, a oni zostaną. Jak zatem zoptymalizować inwestycję w szkolenia i zwiększyć szanse na to, by pracownicy z rozwiniętymi kompetencjami chcieli wykazać się w pracy w Twojej firmie?

  • Określ cele i oczekiwane wyniki finansowe

Szkolenia często traktowane są jako nagroda, a nie środek do celu. Często dlatego, bo cel pozostaje rozmyty. Zatem raz jeszcze sformułuj cel, określ wskaźniki i sposób mierzenia rezultatów, do których dążysz – wyższa sprzedaż, udział w rynku, eksport – doprecyzuj liczby.

  • Powiąż oczekiwane wyniki z zachowaniem i kompetencjami pracowników

Znając cel podróży, wiesz, co będzie potrzebne, aby tam dotrzeć. Innymi słowy, jakie zachowania, postawy, umiejętności powinni mieć Twoi współpracownicy, abyście wspólnie osiągnęli założone cele?

  • Zdefiniuj lukę kompetencyjną

Każda organizacja potrzebuje dziś zwiększenia elastyczności. To pozwala nie tylko realizować cele, ale przede wszystkim dopasować biznes do warunków rynkowych. Większość niepowodzeń w firmach spowodowana jest brakiem gotowości firmy, procesów, ludzi. Ta luka dotyczyć może wiedzy, umiejętności i/lub postaw. Ten element jest kluczowy i dotyczyć może całej firmy, poszczególnych działów i pracowników.

  • Decyduj kto, kiedy i z jakiego zakresu powinien odbyć szkolenie

Identyfikacja luki pozwoli na zlokalizowanie sieci wpływów, punktów krytycznych i „wąskich gardeł”. Dzięki temu łatwiej będzie wybrać zakres szkoleń dla poszczególnych osób w kontekście planów i celów, tak by skutecznie i w założonym czasie je osiągać.

  • Ewaluacja – szkolenie kończy się wtedy, gdy wykorzystana jest wiedza

Każde pojedyncze szkolenie realizujesz po to, by osiągnąć określone rezultaty. Zaplanuj zatem, jak sprawdzisz efektywność szkolenia zarówno na poziomie wiedzy i zachowań, jak również efektywności kosztowej.

Brak perspektywy rozwoju jest jedną z podstawowych przyczyn odejść pracowników. Wyniki exit interview, które przeprowadzałam na przestrzeni lat, pokazują, że w blisko połowie przypadków przyczyną odejść z firmy była również postawa przełożonego. Ponadto, wyniki najstarszej organizacji badania opinii publicznej, Instytutu Gallupa wskazują, że prawie 60% społeczeństwa ma problemy ze snem z powodu relacji z przełożonym.

Bycie szefem to odpowiedzialne zajęcie, obarczone ryzykiem i wymagające pracy nad sobą. I nie chodzi tu o psychologiczny bełkot, ale o to, że można tak komunikować, dobierać obowiązki oraz budować relację w oparciu o mocne strony swoje i swoich pracowników, byś był naprawdę zadowolony ze wspólnej przygody, a ludzie szczerze pokochali swoją pracę. Zwłaszcza że zdecydowana większość z nich naprawdę chce pracować i swoją pracę lubić – a przecież tego potrzebujesz, aby Twój biznes się rozwijał.

To tylko ułamek zagadnień związanych z relacjami w firmie. Wyzwań szefów jest również całe mnóstwo. O tym, jak sprostać kilku kluczowym aspektom możesz dowiedzieć się w trakcie pierwszego z cyklu spotkań pod nazwą „Właściciele dla właścicieli”, który współorganizuję razem z BRIEF. Widzimy się już w czwartek, 4go marca, godz. 10:00 – 11.30. A moimi gośćmi będą prezesi firm: Cyfrowe.pl sp. o.o., Franklin Polska oraz Traffit sp. z o.o.

Spotkanie jest nieodpłatne, a wiedzą, jaką otrzymasz bezcenna. Zarejestruj się teraz i tutaj 🙂 i zapewnij sobie dostęp do nagrania.

 

 

Psycholog biznesu, ekspert ds. komunikacji, autorka modelu komunikacji "Myślenie pytaniami”. Od ponad 15 lat pracuje z właścicielami i zarządami firm oraz kadrą menedżerską. Angażuje się w projekty z jasno zdefiniowanym celem i określonymi wskaźnikami. Efektywność to dla niej suma wyniku finansowego i satysfakcji pracowników. W swoim dorobku ma ponad 6 tysiący godzin szkoleniowych, 2,5 tysiące godzin konsultacji, wdrożone zmiany w ponad 100 firmach. Mówi się o niej, że zadaje pytania, na które należy i jednocześnie najtrudniej odpowiedzieć. Obserwując zmiany na rynku i efektywność biznesową wielu przedsięwzięć uruchomiła platformy współpracy międzysektorowej na pozornie banalnych przestrzeniach - spod jej rąk wyszedł największy turniej biznesowy w Polsce Beach Volleyball Business Cup oraz unikatowy projekt CSR, adresowany do młodzieży z domów dziecka, którego ambasadorami była m.in. Iwona Guzowska. W jego realizację zaangażowało się ponad 10 firm, które z tego doświadczenia wyniosły długofalowe korzyści wizerunkowe i biznesowe. Doświadczenie zdobyte w trakcie kilkuletniego pobytu we Francji traktuje, jako lekcję różnorodności, szacunku i otwartości na siebie i inne kultury.

Monika Reszko

Europa preferowanym regionem pod względem możliwości rozwoju oraz M&A, a pandemia największym zewnętrznym ryzykiem dla rozwoju biznesu [BADANIE]

inwestycje w europie

Jak wynika z najnowszej edycji badania EY Global Capital Confidence Barometer, 39% ankietowanych zarządzających firmami na całym świecie postrzega Europę jako region, który będzie dawał największe możliwości rozwoju dla firm w najbliższych 3 latach. Jako kolejny, 30% badanych wskazało region Azji i Pacyfiku, a 24% - obie Ameryki.

ey-europa-preferowanym-mapa
Rys. 1. Który region będzie generował najwięcej możliwości i szans na rozwój dla Twojej firmy w najbliższych 3 latach?

Szanse rozwoju, jakie na kontynencie europejskim widzą dla swoich firm zarządzający ankietowani przez EY, przekładają się również na atrakcyjność inwestycyjną regionu. To na Europę skierowane będą bowiem oczy firm planujących w najbliższych 12 miesiącach fuzje i przejęcia. Respondenci z Ameryki Północnej, Azji i Pacyfiku oraz Bliskiego Wschodu i Afryki właśnie Europę wskazują jako główny cel dla fuzji i przejęć poza swoim regionem.

ey-europa-preferowanym-mapa
Rys. 2. Którym regionem będzie interesować się Twoja firma, planując transakcje M&A w najbliższych 12 miesiącach?

Rynek europejski jest dla inwestorów od lat atrakcyjny, a pandemia jeszcze bardziej tę tendencję umocniła. Kiedy rok temu zachwiane zostały łańcuchy dostaw, wiele firm dostosowywało i zmieniało swoje strategie, myśląc o rozwoju na kontynencie europejskim, a nawet przenosinach działalności z bardziej odległych regionów świata. Co jednak najważniejsze, Europa jest interesująca nie tylko geograficznie, ale i biznesowo. Część krajów bardzo szybko się rozwija i nieustannie zwiększa swój potencjał, zarówno dla lokalnych jak i zagranicznych inwestorów, poszukujących atrakcyjnych aktywów. Szybko rosnąca liczba start-upów i firm innowacyjnych, wysokie wskaźniki wykwalifikowanych pracowników, stosowane przez wiele krajów zachęty inwestycyjne – to tylko część czynników przyciągających inwestorów do Europy, choć trzeba mieć na uwadze, że pandemia w różny sposób dotknęła poszczególne kraje, a niektóre z nich na skutek wysokiej liczby zakażeń i lockdownów ucierpiały bardziej niż pozostałe. Jeśli chodzi o sektory, najwięcej transakcji M&A będziemy mogli spodziewać się w telekomunikacji, technologii, usługach finansowych, motoryzacji oraz sektorze medycznym i ochrony zdrowia.

Michał Płotnicki, Associate Partner EY, Zespół Fuzji i Przejęć

Pandemia wciąż postrzegana jest jednak przez 29% ankietowanych jako największe zewnętrzne ryzyko zagrażające rozwojowi biznesu. Kolejne to: warunki gospodarcze i niepewne perspektywy na przyszłość. Firmy zdają sobie również sprawę z tego, że będą musiały zmierzyć się z wyzwaniami klimatycznymi, ciągłym rozwojem technologii, regionalizacją gospodarki światowej, czy napięciami geopolitycznymi.

ey-europa-preferowanym-grafika
Rys. 3. Jakie są największe zewnętrzne ryzyka dla wzrostu Twojego biznesu?

Efekty COVID będą odczuwalne jeszcze w 2022 r.

88% respondentów na całym świecie w związku z pandemią doświadczyło spadku przychodów, a 92% spadku zysków. Efekty pandemii będą jednak rozciągać się w czasie. 46% ankietowanych spodziewa się, że jeszcze w tym roku przychody powrócą do poziomów sprzed pandemii, ale zyski na zbliżonych poziomach raczej spodziewane są w przyszłym roku.

ey-europa-preferowanym-grafika
Rys. 4. Czy Twoja firma doświadczyła znaczącego spadku zysków i przychodów w czasie pandemii, a jeśli tak – kiedy spodziewasz się powrotów do poziomów sprzed pandemii?

Rekordowo wysoka globalna wartość transakcji M&A w drugim półroczu 2020 r.

Pomimo spowodowanego pandemią załamania na rynku transakcji fuzji i przejęć w pierwszej połowie 2020 roku, w drugiej połowie ich wartość była rekordowo wysoka i osiągnęła 2,32 bln USD, a między pierwszym a drugim półroczem aktywność na tym rynku wzrosła o 123%. Tendencja ta może utrzymać się w kolejnych kwartałach, ponieważ – jak wynika z badania EY – zarządzający w dużej części zamierzają utrzymywać aktywność na rynku fuzji i przejęć. 49% ankietowanych chce aktywnie przejmować w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 65% z nich będzie poszukiwać aktywów na rynkach zagranicznych. Szczególnie interesujące dla inwestorów będą innowacyjne start-upy i firmy konkurencyjne technologicznie, by pomóc jeszcze bardziej zbliżyć się do klientów i ulepszyć kanały cyfrowe, które okazały się kluczowe w czasie pandemii.

ey-europa-preferowanym-grafika5
Rys. 5. Czy Twoja firma będzie prowadzić aktywne działania w zakresie fuzji i przejęć w najbliższych 12 miesiącach?

Wiele zawieranych w ostatnich miesiącach transakcji miało na celu przede wszystkim rozszerzanie portfolio usług i oferty dla klientów, co w dużej mierze wynikało z konieczności przystosowania się firm do działalności w nowych, pandemicznych warunkach. Prawdopodobnie będzie to też główny czynnik stymulujący transakcje M&A w najbliższej przyszłości. Firmy decydujące się na nie będą poszukiwały podmiotów, prowadzących działalność komplementarną, by zwiększyć udział rynkowy lub możliwości prowadzenia biznesu. Inwestorzy będą poszukiwać też możliwości zwiększania kompetencji cyfrowych i technologicznych, i zabezpieczać w ten sposób swoją pozycję na przyszłość.

Michał Płotnicki, Associate Partner EY, Zespół Fuzji i Przejęć

ey-europa-preferowanym-grafika
Rys. 6. Jakie główne aktywności w zakresie M&A planuje Twoja firma?

86% respondentów na całym świecie na skutek pandemii przeprowadziło całościowy przegląd strategii i portfolio. Dla dwóch trzecich (66%) było to bezpośrednią odpowiedzią na zmieniającą się sytuację, związaną z pandemią. Doświadczenie pandemii pomogło firmom zidentyfikować obszary, które wymagają inwestycji. Efektem tych analiz są nadchodzące działania. 63% respondentów na całym świecie planuje zwiększyć inwestycje w technologię i cyfryzację, 57% skoncentruje się bardziej na zaangażowaniu klientów.

ey-europa-preferowanym-grafika
Rys. 7. W jaki sposób pandemia wpłynęła na inwestycje w poszczególnych obszarach?

O EY Global Capital Confidence Barometer

Badanie EY Global Capital Confidence Barometer mierzy zaufanie korporacji do perspektyw gospodarczych oraz identyfikuje trendy i praktyki strategicznego zarządzania kapitałami. Jest to cykliczna ankieta wśród kadry kierowniczej z dużych firm na całym świecie, przeprowadzana przez Thought Leadership Consulting, firmę należącą do Euromoney Institutional Investor.

Tegoroczna edycja badania została przeprowadzona w okresie od listopada 2020 do stycznia 2021 i wzięło w niej udział ponad 2400 menedżerów w 52 krajach; 82% stanowili dyrektorzy generalni, dyrektorzy finansowi i inni dyrektorzy szczebla kierowniczego. Respondenci reprezentowali następujące sektory: usługi finansowe, telekomunikacja, produkty konsumenckie i handel detaliczny, technologia, media i rozrywka, nauki przyrodnicze, szpitale i służby zdrowia, motoryzacja i transport, ropa i gaz, energia i usługi komunalne, górnictwo i metale, zaawansowana produkcja oraz nieruchomości, hotelarstwo i budownictwo. Roczne globalne przychody badanych firm: poniżej 500 mln USD (25%), 500 mln USD – 999,9 mln USD (26%), 1 mld USD – 4,9 mld USD (25%) i powyżej 5 mld USD (24%).


Źródło: EY 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

SAS wskazuje 4 obszary rozwoju biznesu w 2021 roku

4 obszary rozwoju biznesu 2021

Jednym z głównych wniosków pojawiających się w podsumowaniach minionego roku jest ogromny wpływ pandemii na przyspieszenie procesów cyfrowej transformacji. COVID-19 potwierdził, że technologia jest kluczowym narzędziem w obszarze ochrony zdrowia, ekonomii, a także ekologii. W 2021 roku organizacje będą musiały stawić czoła wielu wyzwaniom, ale będą mogły również wykorzystać szanse wykreowane przez zmiany wywołane pandemią. Eksperci SAS prezentują 4 obszary, na które biznes powinien zwrócić szczególną uwagę.

Rok 2020 zakończył się pozytywną informacją o zatwierdzeniu przez Komisję Europejską szczepionki na COVID-19 i dopuszczeniu jej do obrotu we wszystkich państwach UE. To pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość przedstawicielom biznesu, którzy w wielu branżach w minionym roku odnotowali straty. Pewne jest, że powrót do normalności nie nastąpi szybko, a zainteresowanie niektórymi usługami może nigdy nie wrócić do poziomu sprzed pandemii. Biznes musi szukać sposobów na to, aby jeszcze efektywniej docierać do klientów i usprawniać procesy wewnętrzne, niwelując koszty i skracając czas wykonania poszczególnych zadań. Do realizacji tego celu niezbędne jest wykorzystanie nowoczesnych technologii, z czego firmy doskonale zdają sobie sprawę. Jak podaje IDC w badaniu „FutureScape: Worldwide Digital Transformation 2021 Predictions”, mimo pandemii średni zagregowany wzrost inwestycji w rozwiązania cyfrowe wyniesie 15,5 proc. aż do 2023 roku.

Dane pozostają wciąż najważniejszym zasobem

Komisja Europejska wspiera kraje członkowskie w walce ze skutkami ekonomicznymi pandemii. Do tego celu powołano program „Next Generation EU”, w ramach którego będą przyznawane dotacje na najpilniejsze inwestycje w dwóch głównych obszarach: ekologii i cyfrowej transformacji. Wśród priorytetów inwestycyjnych wskazanych przez UE znajdują się: sztuczna inteligencja, chmura, projekty z zakresu łączności i 5G, cyberbezpieczeństwo oraz budowanie gospodarki opartej na danych. Właściwe wykorzystanie dostępnych danych będzie kluczowym czynnikiem, determinującym sukces biznesowy w tym roku, który z pewnością przyniesie wiele wyzwań, ale również szans.

Eksperci SAS wskazują 4 obszary rozwoju biznesu w 2021 roku:

 

1. Trend odwróconej urbanizacji przyspiesza rozwój smart towns

Pandemia COVID-19 przyczyniła się do masowego przejścia pracowników biurowych na tryb pracy zdalnej. To sprawiło, że miejsce wykonywania obowiązków przestało mieć znaczenie. Ci, którzy mieli taką możliwość, przenieśli się z mieszkań w dużych miastach do domów poza nim, gdzie łatwiej było znieść trudy lockdownu. Ta zmiana sprawiła, że w mniejszych miejscowościach zaczęły rozwijać się usługi, które wcześniej były niedostępne lub dostępne jedynie w ograniczonym zakresie np. dostawa posiłków. Świadczy o tym fakt, że w pierwszej połowie 2020 r. Uber Eats zaczął świadczyć usługi w 18 nowych polskich miastach.

Przypływ mieszkańców nie zaowocował natychmiastową poprawą sytuacji małych miast. Jak wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego, 74 proc. z nich odczuło pogorszenie swoich finansów z powodu pandemii. Jednak zdaniem ekspertów SAS w dłuższej perspektywie trend odwróconej urbanizacji może wpłynąć na wzrost inwestycji w mniejszych miejscowościach, gdyż ich mieszkańcy będą oczekiwać, że poziom i wygoda ich życia nie ulegną obniżeniu po opuszczeniu metropolii. Powstanie rynek usług w miejscach, które wcześniej nie znajdowały się na liście priorytetów biznesu.

2. Odpowiedzialne wykorzystanie sztucznej inteligencji staje się coraz ważniejsze dla biznesu

Kondycja biznesu w obecnych trudnych czasach wymaga wsparcia ze strony inteligentnych technologii. Zapowiadane i wdrażane regulacje w zakresie wykorzystania AI mają na celu wyeliminowanie ryzyka związanego z wykorzystaniem „samouczących się” systemów w różnych dziedzinach i obszarach biznesowych, co w rezultacie powinno przełożyć się na wzrost liczby projektów i wdrożeń tej technologii. Kilka dni temu rząd przyjął „Politykę rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce”. Dokument określa zasady wspierania inicjatyw AI we wszystkich dziedzinach, które obejmuje państwo. Mają powstać prawne i organizacyjne warunki do testowania narzędzi opartych o tę technologię, co ułatwi biznesowi rozwój rozwiązań z obszaru AI. Zdaniem ekspertów SAS niezwykle ważna jest przejrzystość i wiarygodność algorytmów, zapewnienie, że projekty AI są realizowane z zachowaniem zasad etyki i promowanie tego podejścia wśród przedstawicieli kadry zarządzającej. Możliwość zrozumienia, w jaki sposób systemy AI podejmują decyzje będzie stanowić solidną podstawę do budowy zaufania koniecznego do popularyzacji tych rozwiązań.

3. Klienci są gotowi na technologiczne przyspieszenie

Postępująca cyfrowa transformacja biznesu sprawia, że klienci mogą jeszcze łatwiej zarządzać usługami, dokonywać zakupów oraz komunikować się z firmami bez wychodzenia z domu. Coraz więcej spraw można załatwić z poziomu smartfona, a konkurencja na rynku online jest znacznie większa niż na jego tradycyjnym odpowiedniku. Wzrosły oczekiwania klientów, którzy chcą nie tylko szybkich i prostych form płatności, dostawy jeszcze tego samego dnia, czy wygodnych i bezpłatnych zwrotów produktów, ale również potwierdzają gotowość do korzystania z inteligentnych maszyn i rozwiązań takich, jak: drony, asystenci głosowi, technologie AR i VR.

Powrót klientów do fizycznych placówek usługowych – w wymiarze sprzed pandemii – po zniesieniu lockdownu jest mało prawdopodobny. Walka o kupujących w jeszcze większym stopniu odbywa się w przestrzeni wirtualnej, w której dostawcy powinni rozwijać swoje usługi. Stanowi to ogromną szansę dla mniejszych graczy, ponieważ inwestycje w technologie potrzebne do prowadzenia biznesu w sieci zwykle wymagają niższych nakładów finansowych niż rozbudowa sieci oddziałów firmy obejmujących cały kraj, czy nawet wybrane lokalizacje.

4. Pokolenie „data natives” wkracza na rynek pracy

Dla młodego pokolenia, które wkracza obecnie na rynek pracy, dane nie są „czarną magią”. Osoby te doskonale rozumieją, że liczba subskrypcji, polubień czy komentarzy to współczesna waluta, którą można zmonetyzować. Firmy kierują się tymi wskaźnikami, decydując się np. na współpracę z influencerem lub wybór cyfrowego kanału promocji. Pokolenie „data natives” to istotna grupa konsumentów, którzy chętnie korzystają z nowinek technologicznych i są przyzwyczajeni do natychmiastowego dostępu do informacji. Dlatego zaczynają proces zakupu o sprawdzenia opinii, porównania ofert w sieci i oczekują, że dostawca produktów lub usług będzie stale inwestować w nowe narzędzia kontaktu, sprzedaży i obsługi. Dzięki inwestycjom w nowoczesne rozwiązania cyfrowe przedsiębiorstwa pozostaną konkurencyjne, a dana marka będzie atrakcyjna dla nowej generacji kupujących. Bardzo istotne jest również stałe monitorowanie potrzeb i oczekiwań klientów z wykorzystaniem narzędzi analitycznych.


Źródło: informacja prasowa SAS Institute

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF