...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Nawet najbardziej rozchwytywany zawód świata nie jest gwarantem pracy w przyszłości

rozwoj

Czy data scientist lub specjalista IT mogą wkrótce podzielić los parasolnika lub mleczarza i odejść do lamusa w wyniku szybkiego postępu technologicznego? Choć wydaje się to nieprawdopodobne, wiele profesji z sektora IT nie jest wolnych od takiego ryzyka.

O tym, jak nieobliczalny może być rynek pracy i jak dynamicznie się zmienia, świadczy przykład data scientist. Uznawany na początku poprzedniej dekady przez magazyn Harvard Business Review za najseksowniejszy zawód XXI wieku, obecnie coraz częściej wymieniany jest w kontekście niemal całkowitego zniknięcia z rynku pracy. A wszystko za sprawą postępów czynionych przez sztuczną inteligencję, która z powodzeniem może analizować dane, ale również opracowywać je w konstruktywny sposób.

Jak zachować pracę w dobie szybkiego rozwoju technologicznego

Rozwój technologii sprawia, że w kolejnych branżach pojawiają się rozwiązania, które są w stanie szybciej i sprawniej wykonywać zadania realizowane do tej pory przez ludzi. Nikt nie może zagwarantować, że z czasem nie zostaną wdrożone również takie, które będą szybsze i dokładniejsze od programistów i innych specjalistów z branży IT. Co więc zrobić, by historia znowu się nie powtórzyła i kolejny, wydawałoby się niezastąpiony, zawód nie został zepchnięty na margines?
Kluczową rolę odgrywa rozwój zawodowy. Wielu inżynierów i developerów zdaje sobie z tego sprawę i podczas poszukiwania pracy zwraca uwagę przede wszystkim na rodzaj projektu, a także na branżę, w której działają klienci pracodawcy.
Kluczowe znaczenie mają technologie, z którymi będą mieć kontakt w codziennej pracy. Nie bez znaczenia jest również natura projektu i możliwość kształtowania otaczającej nas rzeczywistości. Większość ludzi chce mieć poczucie, że dzięki swojej pracy zmienia świat. W sektorze IT można znaleźć firmy, które to umożliwiają.
Kamila Szkwarek, Head of Talent Acquisition Group w GlobalLogic

Warto stawiać na rozwój zawodowy

Co jest najgorsze dla kariery developerów? Stagnacja. Specjaliści z sektora IT są tego coraz częściej świadomi. Potwierdzają to obserwacje firm prowadzących rekrutacje – kandydaci przychodzący na rozmowy do GlobalLogic podkreślają, że chcą się rozwijać oraz tworzyć nowe rozwiązania. To najważniejsze z ich oczekiwań i kluczowe z wymagań stawianych pracodawcy. Wyzwania cię napędzają? Nie ma dla ciebie czegoś takiego jak niepewność, bo nowy kierunek prac czy zmiana technologii to szansa na naukę i rozwój? W takim razie perfekcyjnie wpisujesz się w profil osoby, która obecnie szuka pracy w branży IT.
Dlaczego rozwój jest tak ważny? W ankiecie przeprowadzonej w ubiegłym roku przez Lumina Foundation 58% respondentów zauważyło znaczącą zmianę w umiejętnościach potrzebnych na ich stanowiskach, która nastąpiła w ciągu zaledwie pięciu lat. 94% ankietowanych jednocześnie podkreśliło, że widzi szanse na dalszy rozwój kariery tylko w ciągłej edukacji i szkoleniach. Tylko wtedy są w stanie kontrolować sytuację w swojej profesji i robić praktyczny użytek z nowych możliwości, które się przed nimi otwierają.
Na co więc warto zwracać uwagę, aplikując do pracy w IT? Na oferowane możliwości rozwoju i poszerzania wiedzy. Czołowe firmy z sektora rozwijają intensywnie wewnętrzne zespoły L&D (Learning and Development), które całą swoją uwagę koncentrują właśnie na tym aspekcie.
Na czym polega rola takiego działu? Skrupulatnie obserwuje rynki i wskazuje pracownikom możliwości rozwoju, które się przed nimi otwierają, a także blisko współpracuje z organizacjami, które wyznaczają trendy i wprowadzają innowacje w swoich sektorach.
Przykładem tego rodzaju aktywności jest „GlobalLogic Academy. Course: AUTOSAR”, w której praktyczne umiejętności zdobywają programiści i inżynierowie zaangażowani w projekty automotive. Reagujemy w ten sposób na rosnące wymagania techniczne i nowe standardy projektowania aplikacji, pozwalając naszym kadrom być z nimi na bieżąco.
Artur Perwenis, Associate Vice President w GlobalLogic, a więc organizacji, w której dział L&D od dłuższego czasu dba o zadowolenie specjalistów z rozwoju zawodowego
Utarte powiedzenie „kto się nie rozwija, ten się cofa” jest w branży IT traktowane bardzo poważnie. Nikt nie chce zostać rzemieślnikiem XXI wieku, który – mimo znakomitego fachu w rękach – z czasem straci swoją pozycję, nie nadążając za szybkim postępem technologicznym lub przegrywając z ambitnymi konkurentami. Dlatego, szukając pracy, warto zwracać uwagę na oferty, które rozwój zawodowy nie tylko ułatwiają, ale wręcz stawiają na pierwszym planie.

Źródło: GlobalLogic

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„Stan transformacji cyfrowej w Polsce” – podsumowanie wyników badań

Transformacja_cyfrowa

Transformacja cyfrowa jest rozumiana zbyt wąsko a przedsiębiorcy chcieli przeczekać pandemię bez wprowadzania koniecznych zmian – to część wniosków z badań przeprowadzonych przez Kantar Polska na zlecenie Future.Company.

W ramach badań Kantar Polska spytał osoby z najwyższych szczebli decyzyjnych przedsiębiorstw w Polsce o to, jak rozumieją transformację cyfrową, o poziom zaawansowania zmian a także o obawy i nadzieje związane z tym procesem. Wyniki sugerują, że Polscy przedsiębiorcy rozumieją transformację cyfrową wąsko, nie doceniają aspektu ludzkiego, a co za tym idzie ryzykują przeprowadzeniem działań powierzchownych i nieskutecznych.

Polscy przedsiębiorcy nie doceniają zalet transformacji cyfrowej?

  • Wyniki sugerują, że tylko 16 proc. polskich przedsiębiorców uważa, że transformacja cyfrowa przełoży się na sprzedaż a raptem 11 proc. widzi w jej zaletach podniesienie kompetencji swojego zespołu.
  • 49 proc. ankietowanych nie uważa, że analiza perspektywy klientów jest krokiem, od którego należy rozpocząć transformację cyfrową.
  • Niemal trzy czwarte polskich przedsiębiorców nie bierze pod uwagę zmiany kultury organizacji i sposobów zarządzania ludźmi w ramach transformacji cyfrowej.
  • Takie wyniki wskazują, że zalety transformacji cyfrowej nie są doceniane – oceniają eksperci Future.Company.
  • Takie wyniki sugerują, że transformacja cyfrowa jest realizowana na podstawie ograniczonych i błędnych założeń i przy ignorowaniu potrzeb klientów – oceniają eksperci Future.Company.
  • Transformacja cyfrowa jest rozumiana wąsko, nie uwzględniany jest aspekt ludzki, który jest kluczowy. Może to poskutkować powierzchownymi i mało skutecznymi zmianami – oceniają eksperci Future.Company.
  • Istnieje zagrożenie, że zbyt wąskie rozumienie transformacji wraz z błędnymi założeniami będzie skutkować tym, że transformacja cyfrowa nie będzie realizować swoich założeń – oceniają eksperci Future.Company.

Ponadto,

  • 97 proc. ankietowanych nie przeszło transformacji cyfrowej a raptem jedna czwarta uważa, że jest on w zaawansowanym stadium. Sugeruje to, że polscy przedsiębiorcy postanowili przeczekać pandemię w nadziei na powrót do warunków funkcjonowania jak przed COVID-19.
  • 65 proc. ankietowanych przyznaje, że ma obawy związane z transformacją cyfrową, a aż 40 proc. twierdzi, że dotyczą one kosztów. Obawy – zwłaszcza te dotyczące kosztów – mogą skutkować oszczędnościami na inwestycjach w zmiany, które są konieczne lub na rezygnacji z inwestycji, które ze strategiczno-rozwojowego punktu widzenia są niezbędne.
  • 35 proc. ankietowanych twierdzi, że nie ma adekwatnego wsparcia w przeprowadzeniu transformacji cyfrowej swoich organizacji.
  • Dla 49 proc. ankietowanych problemem jest brak środków, brak odpowiedniej wiedzy lub i tego, i tego.

Badanie „Stan transformacji cyfrowej w Polsce” zostało przeprowadzone metodą CATI na próbie 100 osób z najwyższych szczebli menedżerskich średnich przedsiębiorstw. Z badania wykluczono m.in. administrację publiczną, szkolnictwo oraz przemysł wydobywczy.


Źródło: Kantar Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF