...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Świat marketingu po lockdownie [RAPORT]

świat marketingu

Spicy Mobile publikuje raport „Świat marketingu po lockdownie” – to podsumowanie badania, w którym wzięło udział blisko stu przedstawicieli rynku mediowego w Polsce.

Sytuacja związana z pandemią wpłynęła nie tylko na zmianę naszego zachowania – zachowanie dystansu społecznego czy wyższe niż wcześniej standardy higieny – ale również na korzystanie z usług cyfrowych i aktywność w internecie. Świat reklamy stanął w obliczu nowych wyzwań. Jakie kanały straciły, a które obroniły swoją pozycję? Jak wygląda pozycja mobile’a na tle innych mediów? Jakie działania są teraz najbardziej perspektywiczne? Z jakimi oczekiwaniami ze strony reklamodawców, wraz z tak zwaną nową normalnością, muszą się zmierzyć domy mediowe? To tylko wybrane pytania, na które odpowiada raport „Świat marketingu po lockdownie”.

Na bieżąco monitorujemy najnowsze trendy oraz badamy, w jaki sposób użytkownicy korzystają z urządzeń mobilnych. Tym razem postanowiliśmy oddać głos domom mediowym, wydawcom i reklamodawcom. Na przełomie lipca i sierpnia 2020 r. zrealizowaliśmy badanie ankietowe, do którego zaprosiliśmy przedstawicieli rynku mediowego. Zebraliśmy blisko 100 ankiet od osób odpowiedzialnych za planowanie i realizację kampanii reklamowych. Składają się one na aktualny obraz polskiego rynku reklamowego w obszarze działań, trendów i nastrojów. Oczywiście nie zabraknie odpowiedzi na najważniejsze dla nas pytanie – jak na tle innych kanałów wypada mobile.

Tomasz Kąkol, Spicy Mobile

Rosną wydatki reklamowe na reklamę cyfrową, a pozycja mobile’a w media miksie poprawiła się

Zgodnie z przewidywaniami rozwój reklamy cyfrowej (desktop i mobile) nie przystopował. W obu kanałach – jak czytamy w raporcie Spicy Mobile – wydatki reklamowe zwiększyły się. Budżety na internet wzrosły w odczuciu niemal 60% badanych przedstawicieli branży mediowej. Na mobile’u wzrost wydatków reklamowych zaobserwował co drugi ankietowany (48,4%), a kolejne 37% uważa, że pozostał on na tym samym poziomie. Wydarzenia z ostatnich miesięcy wpłynęły też na pozycję mobile’a w media miksie. Ponad połowa respondentów uważa, że uległa ona poprawie (53,6%), natomiast w opinii 42% pozostała bez zmian.

wydatki reklamowe
źródło: Spicy Mobile

Programmatic i social media to główne kierunki rozwoju reklamy mobilnej

Do najbardziej perspektywicznych rodzajów reklamy mobilnej po lockdownie badani zaliczyli zgodnie programmatic (74,2% wskazań) oraz social media (66%). Zdaniem ponad połowy ankietowanych (53,6%) przyszłość reklamy mobilnej należy do reklamy wideo. Na kolejnych pozycjach znalazły się geotargetowanie, reklama display oraz promocja aplikacji mobilnych.

Wysoka pozycja reklamy programmatic jest zgodna z prognozami. Z zaskoczeniem przyjąłem natomiast stosunek branży do reklamy aplikacji mobilnych. Mając na uwadze fakt, że ruch mobilny to zasadniczo ruch w aplikacjach, dziwi niechęć do inwestowania w ten kanał. Być może jest to związane z krótkoterminowymi i mierzalnymi celami marketingowymi, które na wielu biznesach wymusiła bieżąca sytuacja gospodarcza, a nie strategicznym podejściem do mobile’a.

Rafał Frączak, Spicy Mobile

Marketerzy skupiają się na sprzedaży, cele wizerunkowe daleko w tyle

Niemal wszyscy badani twierdzą, że zwiększenie sprzedaży jest jednym z najważniejszych celów marketingowych realizowanym po lockdownie. Generalnie, w opinii branży, marketerzy stawiają aktualnie na cele mierzalne, efektywnościowe. Poza wspomnianą już sprzedażą, są to zwiększenie ruchu na stronie (62,9%) oraz pozyskiwanie leadów (61,9%). Mniej niż połowa ankietowanych zwraca uwagę na cele wizerunkowe, jeszcze mniej na budowanie relacji z obecnymi klientami (25,8%).

Reklamodawcy oczekują większego wsparcia ze strony domów mediowych i efektów

Jak w tak zwanej nowej normalności odnajdują się domy mediowe? W badaniu Spicy Mobile 8 na 10 przedstawicieli domów mediowych przyznało, że klienci inwestując w reklamą mobilną oczekują od domu mediowego większego wsparcia (dodatkowe raporty, analizy, rekomendacje). Jednocześnie mniej niż połowa (41,8%) zgadza się z twierdzeniem, że analityka i big data są dla klientów teraz ważniejsze niż wcześniej. Można więc założyć, że w obliczu nowej i dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej reklamodawcy oczekują przede wszystkim doradztwa strategicznego, a w mniejszym stopniu analitycznego.

domy mediowe
źródło: Spicy Mobile

W cenie są też rozwiązania niestandardowe. 64% badanych przedstawicieli domów mediowych twierdzi, że reklamodawcy oczekują teraz – bardziej niż wcześniej – niestandardowego podejścia do planowania kampanii na mobile’u. Co więcej, to bardziej kreatywne podejście ma przynieść konkretne efekty. Za pomysłem stoją więc twarde KPI. W badaniu Spicy Mobile 6 na 10 badanych przyznaje, że mierzalne efekty są dla klientów domów mediowych ważniejsze niż przed lockdownem (62,7%).

Warto też zwrócić uwagę na podejście reklamodawców do wysokości budżetów reklamowych. W tym obszarze badani są podzieleni. Ponad połowa pracowników domów mediowych uważa, że dla ich klientów liczy się teraz przede wszystkim koszt kampanii (59,7%), a kolejne 43% twierdzi, że firmy ograniczają budżety reklamowe. Można wysunąć zatem wniosek, że reklamodawcy nie tyle ograniczają wydatki reklamowe, co optymalizują budżet i skupiają się na marketingu efektywnościowym.

To, co nie uległo zmianie, to podejście reklamodawców do etapu planowania kampanii na mobile’u. Mimo kryzysu – jak czytamy w raporcie Spicy Mobile – klienci nie poświęcają na planowanie mediów więcej czasu niż przed lockdownem.


Źródło: Informacja prasowa Spicy Mobile

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zenith: czas oglądania treści video on-line osiągnie w Polsce w 2021 roku 70 minut dziennie

Wartość rynku reklamy online video na świecie przekroczy w 2021 roku 1/3 wartości rynku reklamy TV.

Agencja mediowa Zenith prognozuje, że w 2021 roku, średnia czasu poświęconego na konsumpcję kontentu video w internecie osiągnie w Polsce średnio 70 minut dziennie. To wciąż istotnie mniej niż przewidywane statystyki światowe, gdzie przeciętny konsument będzie w 2021 oglądał treści video online średnio przez 25 dni w roku (100 minut dziennie).

Średni czas oglądania treści video on-line w Polsce wzrośnie w 2021 roku do 70 minut dziennie. To aż o 40% więcej względem roku 2018. Dynamiczny wzrost konsumpcji video w internecie, widoczny szczególnie wśród młodszych grup konsumentów – osób, które tradycyjny telewizor zastępują urządzeniami mobilnymi – będzie miał odzwierciedlenie we wzroście wydatków reklamowych w tym kanale. Szacujemy, że reklamodawcy przeznaczą na reklamę video on-line ponad 175 mln USD, czyli o 58% więcej względem roku 2018. Wzrost wydatków na reklamę mobile video będzie jeszcze wyższy – według naszych estymacji dynamika wzrostu przekroczy 90%, a łączne budżety – ponad 60 mln USD – powiedziała Anna Bartoszewska, Dyrektor Generalna Zenith.

Według szacunków Zenith, globalne wydatki na reklamę online video do 2021 będą rosły średnio o 18% rocznie, przy wzroście całego rynku reklamy online na poziomie 10% rok do roku. Oznacza to wzrost z 45 mld USD w tym roku, do 61 mld USD w 2021 w samej tylko kategorii online video. Prognoza zakłada jednocześnie, że światowy rynek reklamy TV skurczy się ze 183 mld USD obecnie, do 180 mld USD i nadal będzie spadał. Tym samym wartość rynku reklamy online video na świecie przekroczy w 2021 roku 1/3 wartości rynku reklamy telewizyjnej.

Nikogo nie dziwi już dalszy wzrost oglądalności treści video w internecie, który – katalizowany zmianą wielkości i jakości nośników mobile, a także coraz większą prędkością przesyłu danych – wyniósł w latach 2013-2018 aż 32% w skali globalnej. Liderami w tej kategorii pozostają obecnie niezmiennie Chiny i Szwecja, gdzie średni czas oglądania materiałów video w internecie szacuje się na poziomie 103 minut dziennie. Jednak już w 2021 roku, magiczną liczbę 100 minut dziennie mają przekroczyć – według prognoz Zenith – Kanada, Indie, Meksyk, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Tak ogromna zmiana zachowań konsumenckich w kategorii online video content czyni tę kategorię najszybciej rosnącą pod względem wydatków reklamowych w digitalu na świecie.

Wraz ze wzrostem popularności reklam towarzyszących kontentowi video w internecie zmienia się podejście marek do tych form promocji. Przynosząc realne zwroty traktowane są z coraz większą uwagą, która przekłada się nie tylko na ich ilość, ale także jakość, precyzję doboru oraz – powiązaną z nią – dywersyfikację.

Już za 3 lata przeciętny konsument na świecie będzie oglądał treści video przez internet jedynie dwukrotnie krócej niż za pośrednictwem klasycznej telewizji. Zatem pytanie dotyczące kampanii reklamowych towarzyszących treściom w internecie nie brzmi już teraz czy je robić, ani nawet jak je robić. W tym momencie należy decydować czy postawić na reklamy in-stream, czy out-stream i jak ich używać, aby w pełni wykorzystać drzemiący w nich potencjał? – dodaje Anna Bartoszewska, Dyrektor Generalna Zenith.

Obecnie, pod względem wydatków na reklamę w kategorii video, dominują treści out-stream. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii stanowiły one w 2018 roku 57% budżetów przeznaczanych na promocję video. Są to formaty odtwarzane w witrynach partnerów i aplikacjach na mobile jako bannery (przeglądarki mobilne) lub jako bannery, reklamy pełnoekranowe, reklamy In-feed, natywne, w trybie pionowym i pełnoekranowym (aplikacje tj. Facebook czy Instagram). Reklamy typu out-stream cieszą się szczególną popularnością wśród klientów z uwagi na to, że są płatne dopiero wtedy, gdy więcej niż połowa reklamy jest widoczna na ekranie przez co najmniej dwie sekundy.

Wszystko wskazuje jednak na to, że w najbliższej przyszłości będziemy mogli obserwować odwrócenie trendu na korzyść kampanii in-stream, czyli takich, które prezentowane są konsumentowi przed, w trakcie i po interesującym go video online. Ich odbiór i zaangażowanie widza są w ogromnej mierze zależne od jakości powiązanego z nimi kontentu, który – dzięki inwestycjom platform socialowych takich jak Snapchat Shows – może ulec w najbliższych 3 latach bardzo wyraźnej ewolucji. Dużym wyzwaniem w przypadku kampanii in-stream będzie takie zabezpieczenie, aby była ona wyświetlana zawsze w otoczeniu treści wspierających wartości danej marki, a także dopracowanie sposobu mierzenia efektywności in-stream oraz ich wpływu na wizerunek i wskaźniki sprzedażowe brandu czy produktów.

Co może się jeszcze zmienić na rynku mediowym i reklamowym do 2021 roku? Tak naprawdę bardzo wiele, biorąc pod uwagę szybkość rozwoju nowych technologii, w tym planowane wprowadzenie 5G. Z perspektywy rynku video on-line, wszyscy czekają na uruchomienie serwisu Disney Plus – oficjalna premiera zaplanowana jest na 12 listopada na wybranych rynkach. Uruchomienie własnych usług VOD zapowiedział również Apple (Apple TV+, Apple TV Channels). W tym momencie ciężko oszacować wpływ tych zmian na rynek i politykę głównych graczy typu Netflix, ale na pewno będzie interesująco. Już w tej chwili w rozwiązania typu Augmented Reality mocno inwestują platformy takie jak Facebook i Snapchat, by w ten sposób zapełnić lukę między transakcjami in-store a zakupami online – konkluduje Anna Bartoszewska, Dyrektor Generalna Zenith.

To piąta edycja raportu Online Video Forecasts, publikowanego corocznie przez Zenith. Raport zawiera dane historyczne, prognozy konsumpcji online video i wartości wydatków na reklamę online video oraz komentarze dotyczące kierunków rozwoju poszczególnych rynków ujętych w raporcie, przygotowane przez lokalnych ekspertów. Tegoroczna edycja zawiera dane z 51 rynków, w tym z Polski. W raporcie Zenith definicja online video obejmuje wszystkie treści treści video oglądane w internecie, serwisy subskrybowane jak Netflix, platformy udostępniania video tj. Hulu, serwisy służące do dzielenia się filmami typu Youtube oraz materiały video publikowane w serwisach społecznościowych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF