...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Im dłuższy staż pracy, tym większa chęć wykonywania jej w biurze niż na home office

Ostatnie ponad 1,5 roku pandemii było dla wielu organizacji okazją do wypróbowania funkcjonowania biznesu w różnych modelach pracy. W zależności od przyjętych w danej firmie decyzji zarządu, pracownicy wykonywali swoje obowiązki z biura, zdalnie lub hybrydowo. Opinie na temat optymalnego modelu pracy pozostają podzielone. Wpływ na nie mają jednak nie tylko indywidualne preferencje, ale także staż pracy i płeć. Jak pokazało badanie Dailyfruits „Biuro czy home office – jakie środowisko pracy preferują polscy pracownicy” aż 50% zapytanych osób pracujących w biurze ze stażem ponad 10 lat woli biuro niż pracę zdalną.

Badanie zrealizowane przez Dailyfruits pokazało zależność między długością stażu pracy a chęcią jej wykonywania stacjonarnie. Z badania można także wyciągnąć wniosek, że generalnie im dłużej pracujemy w strukturach biurowych organizacji, tym bardziej cenimy korzyści, z jakich możemy skorzystać. Z tego powodu aż 50% osób pracujących w biurze ze stażem ponad 10 lat preferuje biuro niż pracę na home office. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku pracowników o krótszym stażu, do 3 lat i w przedziale między 3 lata i mniej niż 10 lat. Wśród tych pracowników tylko 1/3 woli pracować w biurze niż zdalnie. Badanie pokazało także, że pracownicy z najkrótszym stażem, czyli do 3 lat, są najbardziej elastyczni. Aż 28% respondentów tej grupy deklaruje, że może zarówno pracować w domu, jak i w biurze.

Dla co drugiego pracownika uczestniczącego w badaniu Dailyfruits ważny jest społeczny aspekt pracy w biurze, który pozwala na bezpośrednie kontakty, budowanie atmosfery i aktywne dzielenie się wiedzą.

Co najbardziej lubimy w biurze?

Wśród najważniejszych zalet pracy w biurze wymienianych przez respondentów znalazła się: atmosfera, spotkania integracyjne, spotkania przy kawie i wspólne posiłki, czyli elementy, których wciąż brakuje im na home office. Z odpowiedzi ankietowanych pracowników wynika także, że cenimy infrastrukturę i funkcjonalność, jaką daje biuro np. dostęp do sprzętu, jak większy monitor czy szybszy internet, dostępność sal konferencyjnych oraz dobrze zaaranżowaną przestrzeń biurową. Lubimy także biuro za dostępne w nim benefity, jak na przykład owoce czy inne zdrowe przekąski, które może zaoferować nam pracodawca, stacjonarne eventy i szkolenia.

Nasze badanie pokazało co najbardziej cenimy w pracy stacjonarnej i co nam najbardziej w niej przeszkadza. Okazało się, że przyjazne środowisko pracy w biurze budują przede wszystkim ludzie, ale także eventy integracyjne oraz wspólne posiłki i aktywności sportowe. Wielu pracodawców reagując na potrzeby pracowników w tym obszarze poszukiwało rozwiązań, które pomogłyby integrować rozproszone zespoły i budować relacje także na linii pracownik – pracodawca. Część organizacji wykorzystała do tego na przykład rytuał przygotowywania i spożywania wspólnych posiłków organizując dla pracowników life cooking online czy firmowe śniadania. 

Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits

Z perspektywy kilkunastu miesięcy funkcjonowania w przedłużającej się pandemii okazało się, że biuro jako miejsce pracy mimo swoich wad związanych na przykład z uciążliwymi dojazdami, czy z poczuciem bezpośredniego kontrolowania przez szefa, pełni w naszym życiu istotną funkcję społeczną. Poranna kawa w firmowej kuchni, codzienne rytuały związane ze spożywaniem posiłków oraz różne benefity biurowe sprzyjają wyborowi pracy w trybie stacjonarnym.

Nie tylko staż pracy decyduje o preferencjach związanych z modelem pracy, ale także płeć

Badanie „Biuro czy home office – jakie środowisko pracy preferują Polscy pracownicy” pokazało także, że to głównie mężczyźni wolą pracować w biurze. Jak wynika ze złożonych przez nich deklaracji aż 55% panów preferuje pracę w biurze niż na home office. Tylko 6% zapytanych mężczyzn woli home office niż pracę stacjonarną. W przypadku zapytanych kobiet, tylko co czwarta zadeklarowała, że woli pracę w biurze niż na home office. Różnica dotycząca wyboru modelu pracy ze względu na płeć może wynikać na przykład z większej ilości obowiązków domowych, które zazwyczaj mają kobiety, szczególnie pracujące mamy.

Zarówno badanie Dailyfruits, jak inne badania i raporty ukazujące się w ciągu ostatniego roku pokazują, że coraz więcej z nas odczuwa skutki „cyfrowego zmęczenia” w życiu zawodowym. Rosnący syndrom wypalenia zawodowego wśród pracowników, przedłużająca się w wielu organizacjach praca zdalna bez rzeczywistego kontaktu z biurem odbija się na kreatywności pracowników, a to może oznaczać dla pracodawców kolejne wyzwania.


źródło: Dailyfruits

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

6 kluczowych trendów, które dziś kształtują rynek pracy

pracownik-pracodawca

Rok 2022 rozpoczął się rewolucją w zakresie podatkowym i potężną inflacją. Te czynniki w połączeniu z niegasnącym zapotrzebowaniem na kompetencje ukształtują rynek pracy w najbliższych miesiącach. Eksperci Antal wskazali sześć kluczowych trendów, które znacząco wpłyną na sytuację pracowników i pracodawców.

Trend 1: Chaos podatkowy przełoży się na zmiany w strukturze płac

Polski Ład niesie ze sobą jedne z największych zmian podatkowych od ponad dekady. Antal otrzymuje wiele sygnałów, że pracownicy działu kadr zmagają się z nowym systemem rozliczeń swoich pracowników zatrudnionych zarówno na podstawie umów o pracę, jak i współpracujących w oparciu o umowy B2B. Wnioski, kto zyskał, a kto stracił będą wyciągać po pierwszym kwartale.

Prognozujemy, że w drugim kwartale bieżącego roku zostaną wprowadzone zmiany w dotychczasowej siatce płac uwzględniające korekty wynagrodzeń. Wpływ na to będą miały nie tylko zmiany podatkowe, ale i wysoka inflacja. Specjaliści i menedżerowie twardo deklarują, że oczekują przynajmniej częściowego zminimalizowania przez pracodawców czynników negatywnie wpływających na wysokość i wartość ich płacy.

Artur Skiba, prezes Antal

Trend 2: Znacząco wzrośnie poziom rotacji dobrowolnej

W pierwszych miesiącach pandemii, można było zaobserwować spadek rotacji dobrowolnej w organizacjach. Pracownicy stawiali na bezpieczeństwo zatrudnienia i niechętnie podejmowali ryzyko związane ze zmianą pracy. W ciągu ostatniego roku ten trend sukcesywnie ulega odwróceniu – duża liczba atrakcyjnych ofert kusi do startu w nowych procesach rekrutacyjnych. Odczuwalna niższa płaca w kieszeniach specjalistów i menedżerów w przypadku braku oczekiwanych podwyżek zmusi ich do wyjścia na rynek pracy.

Szacujemy, że w najbardziej dynamicznych sektorach, takich jak IT czy SSC/BPO rotacja w 2022 roku będzie sięgać 25%. To znaczy, że firmy mogą stracić nawet co czwartego pracownika. Sposobem na zatrzymanie talentów będzie dostosowanie się do ich oczekiwań w zakresie wymiaru pracy zdalnej, wyrównanie poziomu plac o przynajmniej podwyżkę inflacyjną – oraz jak nigdy wcześniej zadbanie o znakomitą atmosferę pracy” – radzi Sebastian Sala, dyrektor dywizji Antal SSC/BPO & Finance w Antal.

Trend 3: Firmy będą zatrudniać błyskawicznie

Rywalizacja o pracownika, wzrost liczby składanych ofert zmusza pracodawców do coraz szybszych reakcji. Z badania Antal przeprowadzonego w listopadzie 2021 roku wynika, że 25% pracodawców przeprowadza 1 etap rekrutacji, a 23% aż 4 etapy. W tym roku szacujemy, że cztero- lub trzyetapowy proces będzie dotyczył nie więcej niż co piątej rekrutacji.

Krótsze procesy to pozytywna wiadomość dla kandydatów – szybciej otrzymają feedback i konkretną propozycję. Jednak częściej też będą otrzymywać kontroferty od obecnych szefów. Warto jednak do tematu podejść spokojnie – z moich doświadczeń wynika, że decyzja o udziale w procesie rekrutacyjnym w większości przypadków jest podyktowana czymś więcej niż tylko chęcią uzyskania wyższego wynagrodzenia – i brak zmiany wcześniej czy później frustruje

Izabela Banaszek, konsultantka w zespole Antal SSC/BPO

Trend 4: Nastąpi polaryzacja wyboru form zatrudnienia

Rosnąca trudność w rozliczeniach spowoduje mniejszą chęć do współpracy w oparciu o umowy B2B. Kandydaci częściej będą albo wybierać umowę o pracę – albo klasyczną ścieżkę freelancera. W tym wypadku niechętnie będą się wiązać z jedną firmą, a raczej współpracować z wieloma organizacjami wybierając najciekawsze i najlepiej płatne zlecenia lub – będą szybko zmieniać firmę przeskakując z projektu na projekt. Dynamiczny rynek sprzyjać będzie zwłaszcza tej drugiej formie.

Obserwujemy stały wzrost zainteresowania współpracą na zasadach freelancerskich. Nawet wieloletni pracownicy firm decydują się na rozpoczęcie pracy na własną rękę. To często obserwowany model w przypadku rekruterów działających w crowdstaffingowej sieci ReX.

Karolina Korzeniewska, ReX Project Manager

Firmy będą coraz częściej decydować się na usługi contractingowe we współpracy ze stałymi dostawcami. Przyświecać im będzie chęć zapewnienia ciągłości projektów i przerzucenia odpowiedzialności za pozyskanie kompetencji na firmę doradczą. To zjawisko obserwujemy już od dłuższego czasu w branży IT – lecz teraz pracodawcy szukają takich rozwiązań również w branży FMCG,  farmaceutycznej  czy szeroko pojętych usług dla biznesu” – dodaje Maryla Aftanasiuk-Lisiecka, dyrektor Antal Sales & Marketing.

Trend 5: Transformacja kompetencji w organizacjach będzie postępować

Wobec niedoboru kompetencji, szczególnie z obszarze nowych technologii coraz częściej firmy będą stawiać zamiast na pozyskanie tych umiejętności z rynku na przeprowadzenie transformacji w ramach obecnej struktury firmy. To pozwoli im lepiej spełnić wymagania rynku, a jednocześnie uniknąć zwolnień.

Projekty transformacji kompetencji to duże wyzwanie dla firm. Taki proces zaczyna się od zaplanowania jak dokładnie ma wyglądać docelowa struktura, a następnie zbadania sytuacji wyjściowej, czyli odpowiedzenia na pytanie, gdzie jesteśmy i co mamy w obrębie przedsiębiorstwa. Często jest to badanie predyspozycji np. w zakresie umiejętności technicznych lub kompetencji miękkich w zależności od założonego miejsca w strukturze i dzięki temu wyłonienie grupy pracowników, która najlepiej się sprawdzi w procesie zmiany. W osiągnieciu tego celu pomagają specjalnie przygotowane sesje assessment centre. Dodatkowo przydatne jest prowadzenie cyklicznych warsztatów i spotkań dla pracowników informujących o kształcie przyszłej struktury oraz nowych obowiązkach z niej wynikających. Następnie rozpoczyna się cykl szkoleń i stopniowego wdrożenia do nowych obowiązków.

Fabian Pietras, dyrektor Antal IT Services

Trend 6: Odczuwalna będzie większa dynamika w zakresie rekrutacji na stanowiska zarządcze

Wzmożony popyt na rynku na top menedżerów jest spowodowany kilkoma czynnikami. Obecnie najczęściej dotyczy to sytuacji, kiedy, firma notuje duży wzrost, a kompetencje obecnych top menedżerów są niewystarczające, niejako nie nadążają rosnąć wraz ze skalą firmy czy też wyzwaniami, które stawia rynek. Drugim powodem jest rozwój przedsiębiorstw i rozrost struktury o kolejne obszary, dla których konieczne jest zatrudnienie osób zarządzających.

Do najbardziej pożądanych top menedżerów należą osoby zarządzające zakupami oraz łańcuchem dostaw, dyrektorzy sprzedaży (w tym bardzo pożądani w obszarze e-commerce), menedżerowie zarządzający projektami w obszarze zielonej energii ze szczególnym uwzględnieniem fotowoltaiki, energii wiatrowej, atomowej. Kluczowe są osoby z poziomu CEO – niezbędne do dalszego rozwoju biznesu, szczególnie w miejscach, gdzie właściciele zarządzający samodzielnie dużą strukturą szukają szansy, aby oddać stery firmy, przejść do Rady Nadzorczej i mieć więcej czasu na realizację nowych pomysłów biznesowych. Poszukiwani są także dyrektorzy inwestycyjni lub osoby do zarządu właścicielskiego wspierające pracę właścicieli z zarządami poszczególnych spółek portfelowych. Niedostatek kadry na rynku pracy powoduje, że coraz częściej pojawiają się procesy rekrutacyjne na stanowiska menedżerskie w obszarze robotyzacji procesów biznesowych.

Artur Migoń, wiceprezes Antal, szef dywizji odpowiedzialnej za rekrutacje Executive Search

Wymienione trendy będą silnie rzutować na bieżące aktywności pracodawców oraz na oczekiwania kandydatów. To jak firmy sprawdzą się w obliczu tych wyzwań przełoży się bezpośrednio na ponoszone koszty w obszarze kapitału ludzkiego i co za tym idzie – efektywność biznesową firm.

 

 

***

O Antal

Antal jest liderem rekrutacji specjalistów i menedżerów oraz doradztwa HR. Marka Antal jest obecna w Polsce od 1996 roku. W ramach Grupy Antal funkcjonuje polska spółka, która powstała w 1996 roku oraz spółka otwarta w 2014 roku w Czechach i spółka Enloyd – na Węgrzech. W Polsce biura w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu oraz Gdańsku prowadzą projekty w Polsce i za granicą, dla największych globalnych oraz lokalnych przedsiębiorstw ze wszystkich sektorów gospodarki. Jako jedna z pierwszych firm rekrutacyjnych na polskim rynku wprowadziliśmy macierzowy podział zespołów, dzięki czemu nasi konsultanci specjalizują się zarówno w rekrutacji w zakresie sektora, jak i stanowiska. Obecnie w Antal działa 10 dywizji rekrutacyjnych oraz zespoły doradzające firmom w zakresie oceny i rozwoju pracowników, employer brandingu oraz analiz rynkowych. W 2018 roku uruchomiono również dwie innowacyjne usługi: platformę dla freelancerów – REX oraz Agencję Pracy Robotów.

 

źródło: informacja prasowa Antal

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

LinkedIn – oferty pracy na polskim rynku – Styczeń 2022

Polski Rynek Pracy Styczeń 2022

Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn.

LinkedIn i liczba ofert pracy – co oznaczają jej zmiany dla kandydatów?

Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji. Nasze dane pokazują, jak zmienia się poziom zapotrzebowania na kandydatów. Oprócz tego liczby ujawniają trendy, które pojawiają się w danym kraju. Można dzięki nim dostrzec, jaka jest różnica w poziomie ofert pracy na LinkedIn w porównaniu z początkiem pandemii, zeszłym rokiem lub z miesiąca na miesiąc. Co z tego wynika?

Bycie na bieżąco z dynamiką popytu i podaży na rynku pracy pozwala zrozumieć kandydatom, czy rynek jest w danym momencie przyjazny poszukiwaniom pracy, założyć, czy czas znalezienia jej będzie trwał długo oraz jak duża jest przestrzeń do negocjacji wynagrodzenia – im mniej konkurentów na stanowisko, tym większe szanse na szybsze znalezienie pracy. Ocena sytuacji na rynku pod względem liczby kandydatów i otwartych rekrutacji przydaje się również pracodawcom – dzięki temu wiedzą, ile muszą zaoferować potencjalnym kandydatom, aby być atrakcyjnymi na rynku pracy: wynagrodzenia i pakiety benefitów powinny być bardziej konkurencyjne, kiedy dostępnych ogłoszeń jest więcej.

LinkedIn – popyt na kandydatów

Mniejszy popyt na kandydatów i większa liczba konkurentów oznaczają, że osoby poszukujące pracy muszą włożyć znacznie więcej wysiłku w swoje poszukiwania: być bardzo precyzyjnymi w pozycjonowaniu oraz wyznaczaniu celu; muszą pracować pilnie i systematycznie, używając wszystkich czterech kanałów poszukiwania: firmy Executive Search, sieć kontaktów, ogłoszenia o pracę (tak, również dla kadry kierowniczej!) oraz bezpośredni kontakt z potencjalnymi pracodawcami. Należy się też upewnić, że CV, które wysyłamy, jest dostosowane pod ATS (Applicant Tracking System), z którego firmy podczas rekrutacji korzystają coraz częściej. Jak to zrobić? Sprawdź nasz Poradnik ATS. Dla spójności profilu kandydata dobrze jest nie tylko dostosować swoje dokumenty aplikacyjne, ale także profil na LinkedIn pod ogłoszenia, na które się aplikuje.

LinkedIn w Polsce

Od początku 2022 roku liczba polskich ogłoszeń o pracę wyraźnie się podnosi – po osiągnięciu najwyższego od początku pandemii poziomu w połowie czerwca nastąpił okres bardzo silnych spadków – na początku sierpnia było aż o 51% mniej dostępnych ofert. Od tamtej pory widać, że ich liczba się stabilizuje, wciąż jednak utrzymuje się na bardzo niskim poziomie w porównaniu z całym okresem pandemii. Przez ostatni miesiąc liczba dostępnych ogłoszeń o pracę na LinkedIn wzrosła o +13,79%.

Polska - liczba ogłoszeń o pracę na LinkedIn Styczeń 2022

Najwięcej ogłoszeń na LinkedIn: 226 968 (Tydzień 25. – 2021)
Najmniej ogłoszeń na LinkedIn: 109 136 (Tydzień 43. – 2021)

Głosy rynku

Oprócz zbierania danych rozmawiamy też z dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami. Ich wypowiedzi uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Poniżej przykład przewidywań na 2022 rok od Dyrektora HR w Regionie Europy Północnej:

Ponieważ wkroczyliśmy w nową normalność i ludzie prawdopodobnie mieli czas, aby zastanowić się, jak chcą pracować i jaki jest ich następny krok zawodowy, będziemy świadkami dużego ruchu na rynku pracy i braku zasobów siły roboczej w wielu dziedzinach. To już się zaczęło. Atrakcyjny model pracy będzie kluczowy w Employer Brandingu.

Jak było rok temu?

Tydzień 5. (2021) vs 5. (2022)

Polska vs Europa 2021 vs 2022

Kolejne porównanie, które stworzyliśmy dotyczy danych z ostatniego tygodnia stycznia 2022 oraz danych sprzed roku. W całej Europie jest ponad 10% mniej ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Największy przyrost procentowy zaobserwowaliśmy w Macedonii Północnej (+271,58%), natomiast największy spadek w Portugalii (-75,36%). W Polsce liczba dostępnych ofert pracy wzrosła o +0,06%.

Polska a Europa Zachodnia

Polska vs Europa Zachodnia 2021 vs 2022

Jeśli chodzi o procentową zmianę liczby ogłoszeń na LinkedIn w porównaniu z zeszłym rokiem, pod koniec stycznia Polska była na 24. miejscu w rankingu 38 krajów. Biorąc pod uwagę jedynie kraje Europy Zachodniej, zajmujemy pozycję trzecią (+0,06%). Na pierwszym miejscu znajdują się Niemcy (+25,74%), a na ostatnim Szwajcaria ze spadkiem rzędu -62,82%.

Polska i kraje ościenne

A jak wygląda sytuacja popytu na kandydatów w porównaniu z zeszłym rokiem (Tydzień 5. 2021 vs 2022)? W 5. tygodniu 2022 roku wynik procentowy dla Polski i jej sąsiadów wyniósł:

  1. Polska vs Sąsiedzi Styczeń 2022Litwa: +136,64%
  2. Niemcy: +25,74%
  3. Czechy: +7,43%
  4. Polska: +0,06%
  5. Słowacja: -25,00%
  6. Ukraina: -72,83%

Dodatkowo:

  1. Szwecja: +13,08%
  2. Dania: -13,21%

 

Zachęcamy do zapoznania się z pełną anglojęzyczną wersją raportu, w którym znajdą się dane dla 9 europejskich regionów, m.in. V4, DACH, Europa Południowa czy Kraje Bałtyckie: www.Linkedin.com/Showcase/Market-Signals. Najbliższy raport ukaże się w sobotę 5 lutego.

Aby na bieżąco śledzić sygnały płynące z rynku pracy, warto obserwować nas na LinkedIn:
Career Angels: codzienne porady dotyczące zarządzania karierą i poszukiwania pracy.
Hidden Job Market: grupa, na której udostępniamy cotygodniowy przegląd wyjątkowych ofert pracy dla doświadczonych managerów i executives.

Wszystkie nasze raporty z polskiego rynku pracy znajdują się tutaj: www.brief.pl/author/CareerAngels

O Market Signals

Od marca 2020 roku monitorujemy liczbę ogłoszeń o pracę na portalu LinkedIn w 18 europejskich krajach. W kwietniu rozszerzyliśmy obserwacje do 38 krajów. We wrześniu zdecydowaliśmy się zwiększyć zasięg naszych obserwacji i dodaliśmy kraje spoza Europy, żeby zyskać bardziej globalne spojrzenie. Obecnie śledzimy 80 krajów na całym świecie i dysponujemy danymi z prawie każdego kontynentu. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji na rynku pracy.

Dodatkowo, rozmowy z prezesami, dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Zgromadzone dane i spostrzeżenia zbieramy i analizujemy, aby można było wykorzystać je do mądrzejszego zarządzania karierą i bardziej skutecznego poszukiwania pracy.

Career Angels to międzynarodowy butik doradztwa kariery & HR, który od 2010 roku świadczy usługi dla: - klientów indywidualnych: zarządzanie karierą (w tym różnorodne testy), układanie strategii szukania pracy, przygotowanie CV, badania rynku, polecanie najlepszych headhunterów, przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych, coaching. - firm: usługi outplacementowe (programy indywidualne, executive albo międzynarodowe), usługi HR (szkolenia, coaching, doradztwo) w zakresie m.in. AC/DC, ścieżek kariery, poprawiania jakości procesów rekrutacyjnych wewnętrznych i zewnętrznych (m.in. candidate experience) lub tworzenia kultury organizacyjnej (m.in. employee experience). - szkół biznesu (G/E/MBA): współpraca z biurami karier i biurami relacji z absolwentami, indywidualne konsultacje kariery, webinary, warsztaty lub bootcampy. Nasz zespół składa się z ponad 20 osób, a nasi konsultanci mają min. 10 lat doświadczenia w HR, rekrutacji, Talent Management połączonego z doradztwem lub coachingiem. Stawiamy na dobrą analitykę, indywidualne podejście oraz wysoką jakość świadczonych usług z wyczuleniem na rynek VUCA.

Career Angels

Płatne staże dla uchodźców w Polsce od IKEA

Polska fundacja Ocalenie we współpracy z sieciami sklepów IKEA uruchamia płatne staże dla uchodźców. Program ten ma pomóc im w odnalezieniu się na rynku pracy w Polsce oraz adaptacja w trudnej rzeczywistości.

Jak informuje Fundacja Ocalenie, już w marciu 2022 roku dziesięć osób ,,z doświadczeniem uchodźczym” rozpocznie pełnopłatne staże w sieci sklepów IKEA. Pierwszy etap programu rozpocznie się na warszawskim Targówku i potrwa 6 miesięcy.
W trakcie programu, jego uczestnicy będą mogli swobodnie korzystać z pełnego pakietu świadczeń, oferowanych przez IKEA. Dodatkowo Fundacja Ocalenie oferuje uchodźcom bezpłatne wsparcie w zakresie nauki języka polskiego, porad psychologicznych i prawnych.  Przygotowano także specjalną formę pomocy ze strony mentorów i mentorek kulturowych, którzy na co dzień pracują w Warszawskim Centrum Pomocy Cudzoziemcom.Fundacja Ocalenie ma świadomość, że ,,słaba znajomość języka i lokalnego rynku pracy jest dużym wyzwaniem dla ówczesnego uchodźcy”. Dodatkowo trudne doświadczenia uchodźcze mogą okazać się problematyczne w poszukiwaniu pracy na obczyźnie. Dlatego dzięki nawiązanej współpracy powstał program, który ma pomóc uchodźcom w odnalezieniu i ustabilizowaniu się w trudnej rzeczywistości.

https://www.facebook.com/FundacjaOcalenie/posts/5091159090917945

IKEA uważa, że jednym z najważniejszych czynników utrudniający ty osobom zbudowanie bezpiecznego życia w Polsce, jest trudność w znalezieniu stabilnego zatrudnienia.:

Jednym z najważniejszych czynników utrudniających uchodźczyniom i uchodźcom zbudowanie dobrego, bezpiecznego życia w Polsce są trudności w znalezieniu stabilnego zatrudnienia. Wynika to często z braku doświadczenia zawodowego na lokalnym rynku pracy i słabej znajomości języka polskiego.

IKEA

Co więcej, obawy pracodawców oraz kontrowersyjne stereotypy na temat uchodźców, krążące w społeczeństwie mogą być dodatkowym czynnikiem, które staje się kolejną przeszkodą w poszukiwaniach. Te osoby często potrzebują jedynie wsparcia w wejściu na rynek pracy i znalezieniu na nim swojego miejsca. Stworzony dla nich program stażowy może być dobrą formą pomocy.

Misja programu

Najważniejszym celem programu stażowego, jest pomoc uchodźcom w podniesieniu kompetencji zawodowych i językowych oraz zwiększenie szans na podjęcie stałej pracy. Stabilne zatrudnienie pomoże tym osobom wesprzeć finansowo swoich bliskich, a także zintegrować się ze społeczeństwem. Po odbyciu krótkiego zatrudnienia uczestnicy zostaną zaproszeni do aplikowania na istniejące miejsca pracy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najnowsze dane dotyczące bezrobocia w UE

W listopadzie 2021 roku stopa procentowa bezrobocia w Polsce wyniosła 3 procent i zajęła trzeci najlepszy wynik w Unii Europejskiej – podał Europejski Urząd Statystyczny.

Według danych Europejskiego Urzędu Statystycznego (Eurostat), w listopadzie 2021 roku stopa bezrobocia w Polsce utrzymała się na tym samym poziomie, co miesiąc temu i wyniosła 3 procent, a niższy wskaźnik zanotowały tylko dwa państwa członkowskie UE – Czechy (2,2 proc.) i Holandia (2,7 proc.).

Liczba bezrobotnych w Polsce wyniosła 512 tysięcy w listopadzie wobec 515 tysięcy miesiąc wcześniej. 

Eurostat

Resort wskazuje, że w całej Unii Europejskiej stopa bezrobocia w tym ujęciu wyniosła w listopadzie 6,5 proc. W październiku było to 6,7 proc. W tym czasie bez pracy było 15,6 mln obywateli UE. Co ciekawe, w samej strefie euro zanotowano zmniejszenie wskaźnika z 7,3 procent do 7,2 procent.

Polska młodzież nie chce pracować

Znacznie gorzej na tle innych krajów członkowskich wypadliśmy, jeśli chodzi o bezrobocie wśród osób młodych (poniżej 25 roku życia). Dane Eurostatu wskazują, że polska młodzież nie chce pracować i woli utrzymywać status bezrobotnego, niż aktywnie poszukiwać pracy. W tej grupie zanotowano w listopadzie wzrost z 10,8 procent do 11,6 procent. Z kolei w październiku 2021 roku bez pracy pozostało 125 tysięcy młodych.

Różnice wyliczeń GUS-u i Eurostatu

Wyliczenia Eurostat różnią się od danych GUS-u. Europejski resort uwzględnia osoby, które nie pracują, ale poszukują zatrudnienia. Główny Urząd Statystyczny z kolei podaje ogólną liczbę osób zarejestrowanych w urzędach pracy, która jest zarejestrowana w systemie, nie poszukuje pracy lub pracuje na czarno.

Według danych GUS-u stopa bezrobocia za listopad o 0,1 punktu niżej w stosunku do poprzedniego miesiąca. Natomiast w urzędach pracy zarejestrowanych było aż 898,8 tys. bezrobotnych. Eksperci prognozują, że w 2022 roku stopa bezrobocia rejestrowanego spadnie do poziomu 5 proc.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

LinkedIn – oferty pracy na polskim rynku – Podsumowanie 2021

Polski Rynek Pracy 2021

Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn.

LinkedIn i liczba ofert pracy – co oznaczają jej zmiany dla kandydatów?

Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji. Nasze dane pokazują, jak zmienia się poziom zapotrzebowania na kandydatów. Oprócz tego liczby ujawniają trendy, które pojawiają się w danym kraju. Można dzięki nim dostrzec, jaka jest różnica w poziomie ofert pracy na LinkedIn w porównaniu z początkiem pandemii, zeszłym rokiem lub z miesiąca na miesiąc. Co z tego wynika?

Bycie na bieżąco z dynamiką popytu i podaży na rynku pracy pozwala zrozumieć kandydatom, czy rynek jest w danym momencie przyjazny poszukiwaniom pracy, założyć, czy czas znalezienia jej będzie trwał długo oraz jak duża jest przestrzeń do negocjacji wynagrodzenia – im mniej konkurentów na stanowisko, tym większe szanse na szybsze znalezienie pracy. Ocena sytuacji na rynku pod względem liczby kandydatów i otwartych rekrutacji przydaje się również pracodawcom – dzięki temu wiedzą, ile muszą zaoferować potencjalnym kandydatom, aby być atrakcyjnymi na rynku pracy: wynagrodzenia i pakiety benefitów powinny być bardziej konkurencyjne, kiedy dostępnych ogłoszeń jest więcej.

LinkedIn – popyt na kandydatów

Mniejszy popyt na kandydatów i większa liczba konkurentów oznaczają, że osoby poszukujące pracy muszą włożyć znacznie więcej wysiłku w swoje poszukiwania: być bardzo precyzyjnymi w pozycjonowaniu oraz wyznaczaniu celu; muszą pracować pilnie i systematycznie, używając wszystkich czterech kanałów poszukiwania pracy. Są to: firmy Executive Search, sieć kontaktów, ogłoszenia o pracę (tak, również dla kadry kierowniczej!) oraz bezpośredni kontakt z potencjalnymi pracodawcami. Należy się też upewnić, że CV, które wysyłamy, jest dostosowane pod ATS (Applicant Tracking System), z którego firmy podczas rekrutacji korzystają coraz częściej. Jak to zrobić? Sprawdź nasz Poradnik ATS. Dla spójności profilu kandydata dobrze jest nie tylko dostosować swoje dokumenty aplikacyjne, ale także profil na LinkedIn pod ogłoszenia, na które się aplikuje.

LinkedIn w Polsce

Przez ostatni miesiąc liczba polskich ogłoszeń o pracę powoli się podnosi – po osiągnięciu najwyższego od początku pandemii poziomu w połowie czerwca nastąpił okres bardzo silnych spadków – na początku sierpnia było aż o 51% mniej dostępnych ofert. Od tamtej pory widać, że ich liczba się stabilizuje, wciąż jednak utrzymuje się na bardzo niskim poziomie w porównaniu z całym okresem pandemii.

Polska - liczba ogłoszeń o pracę na LinkedIn 2021

Najwięcej ogłoszeń na LinkedIn: 226 968 (Tydzień 25. – 2021)
Najmniej ogłoszeń na LinkedIn: 109 136 (Tydzień 43. – 2021)

Głosy rynku

Oprócz zbierania danych rozmawiamy też z dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami. Ich wypowiedzi uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Poniżej przykład przewidywań na resztę 2021 roku od Dyrektora HR w Regionie Europy Północnej:

Firmy wykorzystują moment i podkradają sobie kluczowe kompetencje/ludzi, ponieważ to już nie jest normalna rekrutacja przy nastawieniu, że nie mamy czasu rozwijać pracowników, lepiej jest ich pozyskać od konkurencji szybko, a jeszcze lepiej jak jest szybko i tanio (i tu LinkedIn jest doskonałym narzędziem); zasoby na takie działania pozyskują z redukcji kompetencji, które nie są już kluczowe i tu pozostaje rzesza osób dostępnych na rynku. Rezultat netto może być ujemny ponieważ nowi specjaliści mogą często zmieniać pracę głównie z powodu wynagrodzenia – wszyscy szukają tych samych kompetencji w tym samym czasie.

Jak było rok temu?

Tydzień 48. (2020) vs 47. (2021)

Polska vs Europa 2021
Grafika przygotowana przez Career Angels

 

Kolejne porównanie, które stworzyliśmy dotyczy danych z pierwszego tygodnia stycznia 2022 oraz danych sprzed roku. W całej Europie jest prawie 10% mniej ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Największy przyrost procentowy zaobserwowaliśmy w Bośni i Hercegowinie (+249.59%), natomiast największy spadek na Ukrainie (-89,53%). W Polsce liczba dostępnych ofert pracy spadła o 8,91%.

Polska a Europa Zachodnia

Polska vs Europa Zachodnia 2021
Grafika przygotowana przez Career Angels

 

Jeśli chodzi o procentową zmianę liczby ogłoszeń na LinkedIn w porównaniu z zeszłym rokiem,  Polska jest na 25. miejscu w rankingu 38 krajów. Biorąc pod uwagę jedynie kraje Europy Zachodniej, zajmujemy pozycję trzecią (-8,91%). Na pierwszym miejscu znajduje Holandia (+43,51%), a na ostatnim Szwajcaria ze spadkiem rzędu -63,15%.

Polska i kraje ościenne

Jak wyglądała sytuacja popytu na kandydatów w 2021 roku? Różnica między 1. tygodniem 2021 i 2022 roku dla Polski i jej sąsiadów wyniósła:

  1. Niemcy: +28,96%

    Polska vs Sąsiedzi 2021
    Grafika przygotowana przez Career Angels
  2. Litwa: +147,73%
  3. Polska: -8,91%
  4. Czechy: -47,35%
  5. Słowacja: -38,06%
  6. Ukraina: -89,53%

Dodatkowo:

  1. Szwecja: +32,59%
  2. Dania: +20,52%

 

 

Zachęcamy do zapoznania się z pełną anglojęzyczną wersją raportu, w którym znajdą się dane dla 9 europejskich regionów, m.in. V4, DACH, Europa Południowa czy Kraje Bałtyckie: www.Linkedin.com/Showcase/Market-Signals. Najbliższy raport ukaże się w sobotę 15 stycznia.

Aby na bieżąco śledzić sygnały płynące z rynku pracy, warto obserwować nas na LinkedIn:
Career Angels: codzienne porady dotyczące zarządzania karierą i poszukiwania pracy.
Hidden Job Market: grupa, na której udostępniamy cotygodniowy przegląd wyjątkowych ofert pracy dla doświadczonych managerów i executives.

Wszystkie nasze raporty z polskiego rynku pracy znajdują się tutaj: www.brief.pl/author/CareerAngels

O Market Signals

Od marca 2020 roku monitorujemy liczbę ogłoszeń o pracę na portalu LinkedIn w 18 europejskich krajach. W kwietniu rozszerzyliśmy obserwacje do 38 krajów. We wrześniu zdecydowaliśmy się zwiększyć zasięg naszych obserwacji i dodaliśmy kraje spoza Europy, żeby zyskać bardziej globalne spojrzenie. Obecnie śledzimy 80 krajów na całym świecie i dysponujemy danymi z prawie każdego kontynentu. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji na rynku pracy.

Dodatkowo, rozmowy z prezesami, dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Zgromadzone dane i spostrzeżenia zbieramy i analizujemy, aby można było wykorzystać je do mądrzejszego zarządzania karierą i bardziej skutecznego poszukiwania pracy.

Career Angels to międzynarodowy butik doradztwa kariery & HR, który od 2010 roku świadczy usługi dla: - klientów indywidualnych: zarządzanie karierą (w tym różnorodne testy), układanie strategii szukania pracy, przygotowanie CV, badania rynku, polecanie najlepszych headhunterów, przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych, coaching. - firm: usługi outplacementowe (programy indywidualne, executive albo międzynarodowe), usługi HR (szkolenia, coaching, doradztwo) w zakresie m.in. AC/DC, ścieżek kariery, poprawiania jakości procesów rekrutacyjnych wewnętrznych i zewnętrznych (m.in. candidate experience) lub tworzenia kultury organizacyjnej (m.in. employee experience). - szkół biznesu (G/E/MBA): współpraca z biurami karier i biurami relacji z absolwentami, indywidualne konsultacje kariery, webinary, warsztaty lub bootcampy. Nasz zespół składa się z ponad 20 osób, a nasi konsultanci mają min. 10 lat doświadczenia w HR, rekrutacji, Talent Management połączonego z doradztwem lub coachingiem. Stawiamy na dobrą analitykę, indywidualne podejście oraz wysoką jakość świadczonych usług z wyczuleniem na rynek VUCA.

Career Angels

Rynek pracy: Chęć do przebranżowienia? Tak, ale pod pewnymi warunkami

rynek pracy - przebranżowienie

Rynek pracy cały czas znajduje się w pandemicznym momencie przejściowym. Niepewność na rynku zmobilizowała pracowników do intensywniejszego myślenia o przebranżowieniu. Na rynku obserwujemy jednak pewien paradoks. Z jednej strony pracownicy wyrażają chęć do zmiany branży, nie są natomiast skłonni do wiążącej się z tym niekiedy obniżki wynagrodzenia. Z drugiej strony pracodawcy borykają się z brakami kadrowymi, ale nie chcą szkolić osób niedoświadczonych (zdecydowanie wolą zatrudniać specjalistów) i płacić im więcej niż osobom świeżo zatrudnionym. Jak to zatem jest z tym przebranżowieniem? Pozostaje ono w sferze pobożnych życzeń, czy też realnie występuje na rynku pracy?

Przebranżowienie a pandemia: trzy grupy pracowników

Chęć przebranżowienia jest najbardziej widoczna zwłaszcza u młodych osób, które poszukują swojego docelowego miejsca zatrudnienia. Początki pandemii były czasem trudnym dla wszystkich. Zgodnie z przewidywaniem lockdown najbardziej odczuły ją branże takie jak: turystyka, gastronomia i retail. Na początku pandemii większość firm dotknęły mocne spadki przychodów. Dla pracowników oznaczało to brak stabilizacji, przestoje wraz z chwilowymi powrotami do pracy, dlatego też całkiem spora grupa z nich próbowała się przebranżowić. W większości były to osoby młode z 2-3 letnim doświadczeniem, które wcześniej pracowały jako kelnerzy, kucharze czy doradcy klienta w sklepach stacjonarnych. Poszukiwali głównie pracy biurowej, kojarzącej się ze stabilizacją, bezpieczeństwem zatrudnienia i możliwością pracy zdalnej. Samo przebranżowienie się nie było proste, ponieważ na jedno ogłoszenie przypadało wielu kandydatów. Najczęściej, gdy pracodawca miał możliwość zatrudnienia osoby z doświadczeniem, nie wybierał osób początkujących, które chciałyby się przebranżowić. Zmiana branży wymagała więc od kandydatów dużego zmotywowania oraz nauki nowych umiejętności w krótkim czasie.

Wielu kandydatów, którym nie udało się znaleźć pracy w obszarze biurowym, decydowało się aplikować w miejsca, które przeżywały rozkwit działalności – kurierzy, praca w magazynach. Wszystkich ich łączył jednak fakt, że w momencie, gdy udało się im zmienić pracę, zostawali w nowym miejscu raczej na stałe. Tym bardziej, biorąc pod uwagę, że po 1,5 roku pandemii sytuacja nadal jest niepewna.

Nieco inaczej wygląda sytuacja z bardziej doświadczonymi pracownikami.

Tutaj ważną rolę zaczyna odgrywać wysokość wynagrodzenia. Specjalista czy manager restauracji osiągnął już pewien pułap finansowy i niechętnie chce z niego zejść. Z powodu pandemii duża liczba tych osób szukała alternatywnego zajęcia, ale raczej traktowali je przejściowo, czekając na możliwość powrotu na pierwotne stanowisko.

Anna Jurkiewicz, Regionalny Kierownik ds. Outsourcingu w LeasingTeam Professional

Trzecią grupą, która decyduje się na zmianę branży są osoby z kilkunastoletnim doświadczeniem, które dotknęło tzw. wypalenie zawodowe. Nie jest to związane strice z daną branżą, raczej z indywidualnymi predyspozycjami kandydata. Pandemia spowodowała odłożenie takiej decyzji w czasie, ponieważ nikt nie był pewny swojego miejsca pracy. Natomiast w tym momencie, gdy wszyscy przyzwyczaili się do życia w nowych warunkach, wielu kandydatów decyduje się na zmianę. Zdarzają się przypadki pracowników z obszaru zakupów, sprzedaży czy bankowości, którzy decydują się rozpocząć pracę w np. branży HR.

Zdecydowanie coraz częściej spotykamy kandydatów, którzy chcą się przebranżowić. Jest to stały trend, a nie chwilowa moda, który jest efektem tego, jak bardzo i szybko, również ze względu na pandemię, zmienia się świat, ile zawodów traci na znaczeniu, a w ich miejsce pojawiają się całkowicie nowe, wymagające innych umiejętności. Obserwując chociażby trendy na LinkedIn widzimy, jak ludzie chwalą się zmianą. Ostatnio coraz częściej możemy spotkać się z postami, które pokazują jak bardzo ludzie zmienili swoje życie w 5 lat. Bardzo często chodzi tu o założenie własnej firmy. Największą mobilizację do przebranżowienia mają pracownicy, którzy doświadczają wypalenia zawodowego bądź pozostawali dłuższy czas bez pracy – np. przez przestoje na produkcji.

Anna Jurkiewicz, Regionalny Kierownik ds. Outsourcingu w LeasingTeam Professional

Przy przebranżowieniu najważniejsze kwalifikacje!

Zanim pracownik zacznie aplikować na nowe stanowisko, powinien rozpocząć od szkoleń z interesującego go obszaru, od zebrania wiedzy teoretycznej. Najłatwiej jest zacząć od stażu. Wiąże się to jednak z dużo niższym wynagrodzeniem niż na poziomie specjalisty. Gdy z różnych przyczyn nie jest to możliwe, należy bardzo dobrze przygotować swoje dokumenty aplikacyjne – oprócz CV również napisać list motywacyjny.

Z punktu widzenia rekrutera jest to istotne, aby na etapie aplikacji móc zweryfikować czy dana osoba nie wysłała CV przypadkiem. W liście motywacyjnym, a także w CV warto podkreślać cechy oraz umiejętności, które możemy wykorzystać z poprzedniego doświadczenia w nowym miejscu

Anna Jurkiewicz, Regionalny Kierownik ds. Outsourcingu w LeasingTeam Professional

Jeśli zmiana branży, to na jaką?

Branżą, która najbardziej się rozwinęła i potrzebuje dużej liczby pracowników jest IT. Potencjalni kandydaci muszą się jednak wykazać specyficznymi predyspozycjami: mieć mocno ścisły i logiczny umysł, rozumieć technologie. Kolejnymi branżami, na które pandemia wpłynęła pozytywnie są: e- commerce, farmacja i branża kurierska. Mamy tu zwiększone zapotrzebowanie na pracowników ze względu na zmianę w przyzwyczajeniach Polaków – o wiele więcej kupujemy zdalnie, a produkty chcemy mieć dostarczone do domu. Sytuacja spowodowana przez pandemię bardzo wpłynęła na to, jak wygląda dzisiejszy rynek pracy: coraz więcej „miękkich” branż, m.in. HR, sprzedaż, obsługa klienta będzie musiała zweryfikować swoje wymagania.

Wiele osób, nie mogąc pracować w trakcie lockdownu, zostało zmuszonych do zmiany branży i często już w niej pozostało. Z drugiej strony coraz więcej doświadczonych pracowników, których pozycja nie była zagrożona, również decyduje się na zmianę. Jest to spowodowane wypaleniem zawodowym i brakiem satysfakcji z pełnionych obowiązków, ale również ogólnym przeświadczeniem o rynku pracownika, dzięki któremu zmiana branży powinna być szybsza i łatwiejsza. Czy tak będzie? Pokaże to rok 2022.


Źródło: LeasingTeam Group 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Trendy na rynku pracy 2022

trendy pracy

Wraz z końcem roku warto zastanowić się co czeka nas w tym nowo nachodzącym. Jak ukształtuje się rynek? Czy wieszczone na początku pandemii umocnienie pozycji pracodawcy sprawdziło się?

Ostatnie lata przyniosły ze sobą znaczne zmiany na rynku pracy. Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy zostali zaskoczeni przez pandemie i przyśpieszający rozwój technologiczny. Teraz obie strony muszą przystosować się do nowej rzeczywistości. Czego należy spodziewać się w nadchodzącym roku? Na czym zależy pracownikom a na czym pracodawcy?

Perspektywa pracownika

Przyjście pandemii przyniosło ze sobą dla wielu jedną z największych zmian sposobu funkcjonowania w życiu. Standardowy poranek dla wielu nagle nie wymagał przygotowania się do wyjścia, a następnie stania w korku w drodze do biura. Wystarczyło usiąść z kawą przy komputerze ,czasem włączając kamerę internetową. Okazało się, że życie z mniejszą ilością pośpiechu i wygodny format pracy wielu osobom się podoba.
Właśnie ten zwrot w stronę wygody może mieć największy wpływ na rynek w najbliższych latach. Według badań w Polsce w zależności od branży między 45% a 90% pracowników chce kontynuować pracę co najmniej w systemie hybrydowym. Najbardziej przychylni ku takiemu rozwiązaniu jest sektor IT.
Kolejnym udogodnieniem i życzeniem pracowników jest coraz popularniejszy czterodniowy tydzień pracy. Jednym z pierwszych krajów, który zdecydował się na przetestowanie takiego rozwiązania to Islandia. W Reykjaviku rządzący postanowili w ramach eksperymentu przestawić 2,5 tysiąca pracowników rządowych na 35 godzinny tydzień pracy. W efekcie osoby objęte programem zgłaszały zdecydowanie mniejszy poziom stresu, poprawę zdrowia oraz jakość życia prywatnego, jak i zawodowego. Innym przykładem jest Hiszpania, w której zdecydowano się na uruchomieniu projektu pilotażowego, w ramach którego ponad 200 firm przestawi się na 32 godzinny tydzień pracy.
Pokazuje to, że ludziom coraz bardziej zależy na wygodzie w pracy i zdrowym balansie życia zawodowego i prywatnego.
Pojawiła się również zjawisko fali rezygnacji z pracy, której początek obserwowaliśmy w Stanach Zjednoczonych. Tak zwane The Great Resignation pokazało ogrom skali we wrześniu tego roku, kiedy to prawie 4,5 miliona amerykanów zdecydowało się na opuszczenie firm.

USA rezygnacje z pracy

W efekcie wielu pracodawców zostało bez pracowników, a jak się okazało, nie łatwo jest znaleźć nowych chętnych. Na starym kontynencie również widać trend wzrostowy, choć nie tak agresywny, jak w Ameryce.
Co może być szczególnie trudne do zrozumienia pracodawcom to powód rezygnacji. Jak mówią byli pracownicy, motywacją wcale nie są pieniądze, a potrzeba zadbania o swój komfort również w pracy. Coraz istotniejsza staje się atmosfera w pracy oraz to, czy lubimy swojego szefa.

Już prawie dwa lata dyskutujemy o zmianach, jakie pandemia wywołała na rynku pracy. Pamiętam, gdy w trakcie pierwszego lockdownu zaczęto mówić o zmieniającym się trendzie na rynku pracy, w którym już nie pracownik, a pracodawca będzie dyktował warunki. Czas jednak zrobił swoje. Co istotne, nie tylko umocnił rynek pracownika, ale również zweryfikował na ile wartości zapisane w misji organizacji są realnie wpisane w jej DNA. A właśnie to jakimi wartościami kieruje się organizacja, jak podchodzi do relacji i współpracy, czy daje możliwość rozwoju, jest często jednym z kluczowych czynników decyzyjnych wśród kandydatów aplikujących do takiej czy innej organizacji. Jednak, jeśli wykreowany na zewnątrz obraz będzie niezgodny z rzeczywistością, pracownik prędzej czy później opuści firmę – a niestety najczęściej przyczyną owej niezgodności jest relacja z bezpośrednim przełożonym.

Jakub Sito, dziennikarz i wykładowca SWPS

Perspektywa pracodawcy

Jak zawsze medal ma dwie strony, dla pracodawcy poza pokłosiem Covidu pojawiają się inne czynniki. To jak, istotna staje się dla pracowników wygoda oraz atmosfera w firmie, wymaga dostosowania się do sytuacji samego zarządu. Zdaniem ekspertów coraz ważniejszy jest wizerunek managera, który kreuje go na social mediach. Zarówno te prywatne, jak i publiczne mają znaczenia, bo pokazują, jak prawdziwa jest sprzedawana wizja firmy.

“(…)Wg raportu PWC 44% kandydatów sprawdza w social mediach profile potencjalnych przełożonych i współpracowników. Robią to, by poczuć, jaka jest w firmie atmosfera, o czym „rozmawiają” ludzie w social mediach, jakie projekty pokazują na swoich profilach na Linkedin. Szefowie i prezesi aktywni w social mediach to dla firmy prawdziwy skarb, szczególnie jeśli robią to umiejętnie. Z naszego badania wynika, że prezesi na swoich profilach osobistych tylko na Linkedin generują często większe zasięgi i zaangażowanie niż rozbudowane profile korporacyjne. Ludzie są bardziej autentyczni niż marki i na koniec dnia to dla ludzi pracujemy i od nich odchodzimy.

Marcin Sokołowski, CEO Sharebee

W efekcie pracodawcy muszą przygotować się na umacnianie się rynku pracowniczego. W najbliższym czasie nie wystarczą już owocowe czwartki oraz praca w dynamicznym zespole. To cała firma musi być dynamiczna i otwarta, a zamiast owocowych dni oczekiwana będzie praca w modelu hybrydowym. Wymagać to będzie od wielu firm zmiany pewnych procesów działania. A nawet w stosunku do managerów wyższego szczebla pojawią się oczekiwania zwiększenia aktywności w sieci, nawet jeśli mają to być działania prowadzone przez dział PR.

(…)Jak wynika z licznych badań ponad 53% pracowników uważa, że nieodpowiednia obsada kadrowa na szczeblu menadżerskim jest głównym czynnikiem powodującym stres w pracy. Okazuje się, że tylko 1% menedżerów jest tego samego zdania. Te różnice szczególnie uwypuklają się, gdy pracownik odchodzi z pracy. Dlaczego tak się dzieje? Głównie z powodu braku komunikacji. Bycie menedżerem oznacza posiadanie władzy i wpływu na innych. Świetni menedżerowie inspirują swoje zespoły do osiągania doskonałości, dając przykład, podczas, gdy ci na drugim biegunie frustrują swoich pracowników. Efekt – pracownicy nie zostają w firmie na dłużej. Średnio 47% profesjonalnych i efektywnych pracowników odeszło z firm właśnie z tego powodu.(…) Dbałość o rozwój pracownika i kultura feedbacku to podstawa zdrowych relacji w firmie, a to ma przełożenie na mniejszą rotację.

Paulina Łączek-Ciećwierz, Założycielka RICG, absolwentka MBA HR z ponad 16 letnim doświadczeniem w branży doradztwa personalnego

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

LinkedIn – oferty pracy na polskim rynku – Listopad 2021

Polski Rynek Pracy Listopad

Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn.

LinkedIn i liczba ofert pracy – co oznaczają jej zmiany dla kandydatów?

Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy na podstawie ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji. Nasze dane pokazują, jak zmienia się poziom zapotrzebowania na kandydatów. Oprócz tego liczby ujawniają trendy, które pojawiają się w danym kraju. Można dzięki nim dostrzec, jaka jest różnica w poziomie ofert pracy na LinkedIn w porównaniu z początkiem pandemii, zeszłym rokiem lub z miesiąca na miesiąc. Co z tego wynika?

Bycie na bieżąco z dynamiką popytu i podaży na rynku pracy pozwala zrozumieć kandydatom, czy rynek jest w danym momencie przyjazny poszukiwaniom pracy, założyć, czy czas znalezienia jej będzie trwał długo oraz jak duża jest przestrzeń do negocjacji wynagrodzenia – im mniej konkurentów na stanowisko, tym większe szanse na szybsze znalezienie pracy. Ocena sytuacji na rynku pod względem liczby kandydatów i otwartych rekrutacji przydaje się również pracodawcom – dzięki temu wiedzą, ile muszą zaoferować potencjalnym kandydatom, aby być atrakcyjnymi na rynku pracy: wynagrodzenia i pakiety benefitów powinny być bardziej konkurencyjne, kiedy dostępnych ogłoszeń jest więcej.

LinkedIn – popyt na kandydatów

Mniejszy popyt na kandydatów i większa liczba konkurentów oznaczają, że osoby poszukujące pracy muszą włożyć znacznie więcej wysiłku w swoje poszukiwania: być bardzo precyzyjnymi w pozycjonowaniu oraz wyznaczaniu celu; muszą pracować pilnie i systematycznie, używając wszystkich czterech kanałów poszukiwania: firmy Executive Search, sieć kontaktów, ogłoszenia o pracę (tak, również dla kadry kierowniczej!) oraz bezpośredni kontakt z potencjalnymi pracodawcami. Należy się też upewnić, że CV, które wysyłamy, jest dostosowane pod ATS (Applicant Tracking System), z którego firmy podczas rekrutacji korzystają coraz częściej. Jak to zrobić? Sprawdź nasz Poradnik ATS. Dla spójności profilu kandydata dobrze jest nie tylko dostosować swoje dokumenty aplikacyjne, ale także profil na LinkedIn pod ogłoszenia, na które się aplikuje.

LinkedIn w Polsce

Przez ostatni miesiąc liczba polskich ogłoszeń o pracę powoli się podnosi – po osiągnięciu najwyższego od początku pandemii poziomu w połowie czerwca nastąpił okres bardzo silnych spadków – na początku sierpnia było aż o 51% mniej dostępnych ofert. Od tamtej pory widać, że ich liczba się stabilizuje, wciąż jednak utrzymuje się na bardzo niskim poziomie w porównaniu z całym okresem pandemii.

Polska - liczba ogłoszeń o pracę na LinkedIn Listopad
Grafika przygotowana przez Career Angels

 

Najwięcej ogłoszeń na LinkedIn: 226 968 (Tydzień 25. – 2021)
Najmniej ogłoszeń na LinkedIn: 109 136 (Tydzień 43. – 2021)

Głosy rynku

Oprócz zbierania danych rozmawiamy też z dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami. Ich wypowiedzi uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Poniżej przykład przewidywań na resztę 2021 roku od Dyrektora HR w Regionie Europy Północnej:

Ponieważ wkroczyliśmy w nową normalność i ludzie prawdopodobnie mieli czas, aby zastanowić się, jak chcą pracować i jaki jest ich następny krok zawodowy, będziemy świadkami dużego ruchu na rynku pracy i braku zasobów siły roboczej w wielu dziedzinach. To już się zaczęło. Atrakcyjny model pracy będzie kluczowy w Employer Brandingu.

Jak było rok temu?

Tydzień 48. (2020) vs 47. (2021)

Polska vs 38 Listopad
Grafika przygotowana przez Career Angels

 

Kolejne porównanie, które stworzyliśmy dotyczy danych z ostatniego tygodnia listopada 2021 oraz danych sprzed roku. W całej Europie jest prawie 30% mniej ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Największy przyrost procentowy zaobserwowaliśmy na Łotwie (+261,93%), natomiast największy spadek na Ukrainie (-87,57%). W Polsce liczba dostępnych ofert pracy spadła o 3,11%.

Polska a Europa Zachodnia

Polska vs Europa Zachodnia Listopad
Grafika przygotowana przez Career Angels

 

Jeśli chodzi o procentową zmianę liczby ogłoszeń na LinkedIn w porównaniu z zeszłym rokiem,  pod koniec listopada Polska jest na 26. miejscu w rankingu 38 krajów. Biorąc pod uwagę jedynie kraje Europy Zachodniej, zajmujemy pozycję trzecią (-3,11%). Na pierwszym miejscu znajduje Luksemburg (+6,67%), a na ostatnim Szwajcaria ze spadkiem rzędu -67,60%.

Polska i kraje ościenne

A jak wygląda sytuacja popytu na kandydatów w ostanim tygodniu (15-22 listopada 2021)? W 47. tygodniu 2021 roku wynik procentowy dla Polski i jej sąsiadów wyniósł:

Polska vs Sąsiedzi Tydzień 47
Grafika przygotowana przez Career Angels
  1. Niemcy: +4,22%
  2. Litwa: -2,17%
  3. Czechy: -3,63%
  4. Polska: -3,68%
  5. Słowacja: -8,37%
  6. Ukraina: -19,81%

Dodatkowo:

  1. Dania: +1,45%
  2. Szwecja: +1,22%

 

 

Zachęcamy do zapoznania się z pełną anglojęzyczną wersją raportu, w którym znajdą się dane dla 9 europejskich regionów, m.in. V4, DACH, Europa Południowa czy Kraje Bałtyckie: www.Linkedin.com/Showcase/Market-Signals. Najbliższy raport ukaże się w sobotę 4 grudnia.

Aby na bieżąco śledzić sygnały płynące z rynku pracy, warto obserwować nas na LinkedIn:
Career Angels: codzienne porady dotyczące zarządzania karierą i poszukiwania pracy.
Hidden Job Market: grupa, na której udostępniamy cotygodniowy przegląd wyjątkowych ofert pracy dla doświadczonych managerów i executives.

Wszystkie nasze raporty z polskiego rynku pracy znajdują się tutaj: www.brief.pl/author/CareerAngels

O Market Signals

Od marca 2020 roku monitorujemy liczbę ogłoszeń o pracę na portalu LinkedIn w 18 europejskich krajach. W kwietniu rozszerzyliśmy obserwacje do 38 krajów. We wrześniu zdecydowaliśmy się zwiększyć zasięg naszych obserwacji i dodaliśmy kraje spoza Europy, żeby zyskać bardziej globalne spojrzenie. Obecnie śledzimy 80 krajów na całym świecie i dysponujemy danymi z prawie każdego kontynentu. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, który pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji na rynku pracy.

Dodatkowo, rozmowy z prezesami, dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, sukcesów, opinii i przewidywań. Zgromadzone dane i spostrzeżenia zbieramy i analizujemy, aby można było wykorzystać je do mądrzejszego zarządzania karierą i bardziej skutecznego poszukiwania pracy.

Career Angels to międzynarodowy butik doradztwa kariery & HR, który od 2010 roku świadczy usługi dla: - klientów indywidualnych: zarządzanie karierą (w tym różnorodne testy), układanie strategii szukania pracy, przygotowanie CV, badania rynku, polecanie najlepszych headhunterów, przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych, coaching. - firm: usługi outplacementowe (programy indywidualne, executive albo międzynarodowe), usługi HR (szkolenia, coaching, doradztwo) w zakresie m.in. AC/DC, ścieżek kariery, poprawiania jakości procesów rekrutacyjnych wewnętrznych i zewnętrznych (m.in. candidate experience) lub tworzenia kultury organizacyjnej (m.in. employee experience). - szkół biznesu (G/E/MBA): współpraca z biurami karier i biurami relacji z absolwentami, indywidualne konsultacje kariery, webinary, warsztaty lub bootcampy. Nasz zespół składa się z ponad 20 osób, a nasi konsultanci mają min. 10 lat doświadczenia w HR, rekrutacji, Talent Management połączonego z doradztwem lub coachingiem. Stawiamy na dobrą analitykę, indywidualne podejście oraz wysoką jakość świadczonych usług z wyczuleniem na rynek VUCA.

Career Angels

Polacy chcą wyższej płacy!

pieniądze

Polacy w znacznym stopniu odczuli skutki pandemii – także te zawodowe. Według danych firmy ADP „People at Work 2021: A Global Workforce View”, co piąty polski pracownik (19 proc.) uważa, że otrzymuje zaniżone wynagrodzenie w stosunku do norm branżowych, a co trzeci (28 proc.) twierdzi, że jego pensja jest zbyt niska w porównaniu do pracy jaką wykonuje.

Ciężka praca, mała płaca

Podczas pandemii COVID-19 wielu przedsiębiorców z obawy o zachowanie ciągłość swojego biznesu zdecydowało się na zwolnienia lub obniżenie pensji pracownikom. I chociaż pracownicy na początku pandemii zgadzali się na redukcję wynagrodzenia, to jednak coraz częściej deklarują, że zarabiają mniej niż powinni. Według danych z raportu sporządzonego firmę ADP „People at Work 2021: A Global Workforce View” wynika, że blisko 8 na 10 Polaków (77 proc.) nie jest zadowolonych ze swojego obecnego wynagrodzenia. Co trzeci polski pracownik (28 proc.) przyznaje natomiast, że jego płaca nie jest adekwatna do wykonywanych przez niego zadań.

Anna Barbachowska

Nie da się ukryć, że Polacy na rynku pracy są bardzo pewni siebie. Dlatego też, znacznie częściej zauważają, że ich płaca jest zaniżana w stosunku do tego, jakie pełnią obowiązki.
W trakcie pandemii wielu pracowników otrzymało również dodatkowe zadania, które przyjmowali w obawie o zatrudnienie i utrzymanie dotychczasowej posady. W sytuacji, gdzie ponownie zaczynamy mieć do czynienia z rynkiem pracownika, zaczynają oni oczekiwać za swoją pracę dodatkowych benefitów – w tym lepszej płacy. Niska stopa bezrobocia, która jest odnotowywana w Polsce, wpływa także na to, że firmy są zmuszone do dzielenia zadań pomiędzy mniejszą liczbę osób. Warto zaznaczyć także, że procesy rekrutacyjne oraz pozyskiwanie talentów staje się obecnie coraz trudniejsze.

Anna Barbachowska, szefowa pionu zarządzania zasobami ludzkimi w ADP Polska

Kto wygrał na pandemii?

Rynek pracy w pandemii uległ znacznej przemianie. Według raportu ADP „People at Work 2021: A Global Workforce View”, co piąty ankietowany (19 proc.) twierdzi, że otrzymuje zaniżone wynagrodzenie w stosunku do branżowej normy. Sytuacja ta nie ma odzwierciedlenia w przypadku specjalistów IT. Ze względu na przyspieszenie digitalizacji i cyfryzacji obecnie są oni jednymi z najbardziej pożądanych i najlepiej opłacanych pracowników. Aż 44 proc. z nich przyznaje, że jest zadowolonych ze swojej pensji. Co ciekawe, mimo, że specjaliści z branży IT i telekomunikacji najczęściej bywają zatrudnieni na umowy krótkoterminowe, to etatowcy (36 proc.) przyznają, że są bardziej usatysfakcjonowani swoim wynagrodzeniem niż osoby zatrudnione na kontrakcie (33 proc.).

Anna BarbachowskaPłaca minimalna w Polsce z roku na rok wzrasta, mimo to pracownicy wciąż narzekają na swoje zarobki. Nie da się ukryć, że nasz kraj, w porównaniu z państwami wysokorozwiniętymi dzieli ogromna przepaść w kwestii wynagrodzeń. Według danych Eurostatu godzina pracy jednego pracownika w 2020 r. kosztowała w Polsce zaledwie 11 euro – to ponad 2,6 razy mniej niż średnio w UE. Trzeba jednak pamiętać, że płaca różni się w zależności od regionów Polski oraz specjalizacji pracowników.

Anna Barbachowska, szefowa pionu zarządzania zasobami ludzkimi w ADP Polska


Źródło: ADP – Always Designing for People

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF