...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Nie ma Polski A i Polski B

Carsmile samochód na abonament wynajem samochodów

Nissan Qashqai, Volvo XC60 oraz Ford Focus to najbardziej poszukiwane modele samochodów w Internecie. Te trzy auta królują w odsłonach bez względu na lokalizację geograficzną użytkowników, co jest dużym zaskoczeniem. Czy internet znosi podział na Polskę A i B? Założyciele Carsmile - Łukasz Domański i Michał Knitter zostali wyróżnieni w 9. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Internet daje narzędzia, które umożliwiają użytkownikom przeglądanie ofert różnych marek samochodowych bez wychodzenia z domu. Nie trzeba odwiedzać kilkunastu salonów, aby mieć wgląd w aktualne cenniki. Z drugiej strony, internet pozwala firmom motoryzacyjnym agregować dane o zachowaniu użytkowników w sieci, a dzięki temu sprawdzać, czy mieszkaniec np. Białegostoku ma te same preferencje odnośnie wymarzonego auta co mieszkaniec Gdyni albo Sosnowca.

Nie ma Polski A i B

Okazuje się, że internet znosi podział na Polskę A i B. Statystyki za ostatnie 6 miesiecy, udostępnione przez platformę Carsmile, wskazują, że niezależnie od miejsca zamieszkania użytkownika, trzy najczęściej oglądane modele samochodów to Nissan Qashqai, Volvo XC60 oraz Ford Focus. Na czwartym miejscu znalazł się Hyundai Tucson. W analizie uwzględniono 30 różnej wielkości miast, których mieszkańcy odwiedzili w ostatnich 6 miesiąc stronę carsmile.pl. Ranking najczęściej oglądanych modeli powstał na bazie odsłon wykonywanych przez użytkowników platformy. W zestawieniu uwzględniono wszystkie modele przeglądane przez użytkowników, a nie tylko ich pierwszy wybór, który może być efektem np. przekierowania z wyszukiwarki. Różnice miedzy miastami są kosmetyczne, przynajmniej jeśli chodzi o najpopularniejsze modele.

najczęściej oglądane modele samochodów

Carsmile to platforma, za której pośrednictwem można wynająć albo wyleasingować samochód. Ma obecnie ok. 2 milionów użytkowników i „pokrywa” pod względem oferty ok. 90% rynku motoryzacyjnego jeśli chodzi o liczbę dostępnych modeli samochodów.

Klikamy w dobre oferty

Analiza odsłon generowanych przez użytkowników zlokalizowanych w różnych częściach Polski prowadzi do wniosku, że miejsce zamieszkania nie ma większego znaczenia. Użytkownicy koncentrują swoją uwagę na wybranych modelach samochodów, które zdecydowanie wyróżniają się pod względem liczby „kliknięć”.

Widać wyraźnie, że najwięcej użytkowników przegląda te modele samochodów, które w danym momencie charakteryzują się najlepszym stosunkiem ceny do jakości, a także relatywnie wysokim standardem wyposażenia. Można więc powiedzieć, że internet, uczy nas racjonalnego spojrzenia na samochody, nie tylko jako na źródło przyjemności i satysfakcji, ale też generator powtarzalnych miesięcznych kosztów.

Michal Knitter, wiceprezes Carsmile

Takie zachowanie internautów jest też zasługą rosnącej popularności usługi wynajmu.

 Zmusza ona użytkowników do patrzenia na koszty samochodu w ujęciu miesięcznym, a nie tylko sumarycznie raz do roku, gdy trzeba zapłacić ubezpieczenie, albo raz na 3 lata gdy kupujemy auto.

Michal Knitter

Moda na crossovery

Nissan Qashqai to przykład samochodu kosztującego ok. 100 tys. zł, który można wynająć za cenę ok. 1500 zł miesięcznie z ubezpieczeniem, serwisem oraz oponami na zimę. Jest to możliwe dzięki polityce rabatowej Nissana dla firm zajmujących się wynajem, ale też wynika z faktu, że model ten dobrze trzyma wartość w okresie użytkowania. Jego popularność wśród internautów jest też pokłosiem aktualnej mody na crossovery, które dają większe poczucie komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Według danych Samar, w lutym najczęściej rejestrowane w Polsce były Toyota Corolla, Skoda Octavia oraz Skoda Fabia. Na czwartym miejscu znalazła się Toyota RAV4. Pamiętajmy jednak, że większości zakupów nowych samochodów dokonują w Polsce duże firmy, które są zwykle „przywiązane” do wybranych marek.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

3 algorytmy, które zrewolucjonizowały świat motoryzacji i moto finansów

Narzędzie do automatycznej wyceny wartości pojazdu, autorski mechanizm oceny zdolności kredytowej użytkownika, algorytm do zarządzania stock’iem modeli aut różnych marek – to trzy najważniejsze rozwiązania stworzone przez Carsmile, pierwszy Car(FIN)Tech.

Marketplace moto

Carsmile jest platformą za pośrednictwem której można wynająć lub wyleasingować samochód. Współpracuje z dostawcami najpopularniejszych aut – na platformie prezentowanych jest ponad 500 modeli pojazdów dostarczanych przez ok. 30 producentów. Carsmile, będąc dostawcą infrastruktury do dystrybucji samochodów online, jest dla importerów oraz dilerów samochodowych swego rodzaju bramą do cyfrowego świata, który według prognoz, w niedalekiej przyszłości zastąpi kosztowny i coraz mniej efektywny model dystrybucji oparty o sieć salonów.

Marketplace finansowy

Carsmile współpracuje jednocześnie z największymi spółkami leasingowymi oraz firmami świadczącymi usługi wynajmu długoterminowego w modelu offline. Tu również mamy do czynienia z unikalną technologią, opartą na sztucznej intelignecji, pozwalającą z jednej strony ocenić ryzyko kredytowe leasingobiorcy lub najemcy, a drugiej oszacować rzeczywistą wartość pojazdu po okresie najmu, od czego zależy wysokość miesięcznego abonamentu. Dopełnieniem tych innowacyjnych rozwiązań jest infrastruktura pozwalająca na przeprocesowanie wniosku kanałami cyfrowymi, co jest absolutnym ewenementem w świecie leasingowym zdominowanym przez papierowe dokumenty i „offlinowy” sposób działania.

3 algorytmy na jednej platformie

Stworzona przez Carsmile infrastruktura, dzieli się na 3 podstawowe narzędzia: system służący do automatycznej wyceny samochodów, system służący do automatycznej oceny zdolności kredytowej użytkownika oraz system służący do elektronicznego zarządzania stock’iem pojazdów.

– Te trzy narzędzia, stworzone od podstaw przez Carsmile, to nasz wkład w rozwój branży motoryzacyjnej i branży moto finansów, do której należy m.in. leasing – wyjaśnia Robert Rodek, członek zarządu Carsmile, wcześniej związany z bankowością i odpowiedzialny m.in. za zarządzanie ryzykiem kredytowym. – Stworzyliśmy pełną infrastrukturę do sprzedaży samochodów w kanałach internetowych i mobilnych, dostosowując sposób dystrybucji aut do potrzeb współczesnych użytkowników, którzy nie chcą tracić czasu na odwiedzanie salonów samochodowych oraz gromadzenie papierowych dokumentów. Zapraszamy branżę moto do testowania tych narzędzi, bo w internecie jest przyszłość motoryzacji  – dodaje.

Ponieważ firma specjalizuje się w długoterminowym wynajmie, czyli tzw. abonamentach samochodowych, zadbała też o specjalne narzędzie do elektronicznej weryfikacji użytkowników oraz oceny ich zdolności kredytowej. Algorytm ten jest wykorzystywany również w obsłudze użytkowników decydujących się na leasing. – Współczesny użytkownik, korzystający z Netfliksa i Spotify, wynajmujący biuro na godziny, nie jest zainteresowany posiadaniem auta na własność, a jedynie korzystaniem z niego w zależności od potrzeb – wyjaśnia ideę abonamentów Robert Rodek.

Na czym polega innowacyjność algorytmów stworzonych przez pierwszy Car(FIN)Tech

 

  • Autorski system służący do wyceny samochodów i obliczania raty

 

System wyceny składa się z modeli i algorytmów, których zadaniem jest odwzorowanie rzeczywistego użytkowania pojazdu, następnie oszacowanie jego wartości na koniec okresu najmu lub leasingu, a w efekcie przedstawienie wiążącej oferty klientowi. Dzięki temu użytkownik platformy może samodzielnie skonfigurować pojazd oraz obliczyć ratę leasingu lub abonament.

Po pierwsze, dzięki współpracy z Eurotax, Carsmile stworzył inteligentny algorytm, który przewiduje jak będzie użytkowany dany model auta (w ruchu miejskim czy w trasach, średni przebieg) w zależności od rodzaju użytkownika (osoba prywatna, firma, rodzaj działalności gospodarczej, itp). Drugi algorytm pomaga oszacować ile będzie wart konkretny samochód po okresie wynajmu. Kolejny algorytm odpowiada za wyliczenie miesięcznej raty, która jest inna dla aut firmowych, a inna dla aut użytkowanych prywatnie.

Integracja opisanych wyżej algorytmów pozwala w zautomatyzowany sposób prezentować ofertę wynajmu lub leasingu na platformie carsmile.pl, co jest nowością na rynku dystrybucji pojazdów. Użytkownik, wybierając na platformie sposób finansowania (leasing lub wynajem), wysokość wkładu własnego, długość umowy oraz sposób użytkowania (auto prywatne lub firmowe), samodzielnie wylicza wysokość miesięcznej raty. Nie byłoby to jednak możliwe bez skomplikowane technologii „zaszytej” w środku.

 

  • Narzędzie do oceny zdolności kredytowej

 

Carsmile stworzył autorski, oparty na mechanizmach wykorzystywanych już przez niektóre banki i fintechy, model zdalnej weryfikacji użytkownika oraz oceny jego zdolności kredytowej. Ponieważ zarówno w przypadku umowy leasingu, jak i umowy wynajmu długoterminowego, powstaje zobowiązanie, konieczna jest weryfikacja zdolności kredytowej użytkownika. Autorski system stworzony przez Carsmile, automatycznie weryfikuje użytkownika w bazach dłużników, bazie dokumentów zastrzeżonych, a w przypadku zobowiązań mogących stanowić istotne obciążenie domowego lub firmowego budżetu, dodatkowo analizuje przepływy uwidocznione na elektronicznych wyciągach z rachunków bankowych.

Dzięki temu użytkownik nie musi dostarczać żadnych papierowych dokumentów, a decyzja o przyznaniu leasingu lub abonamentu generowana jest automatycznie, w ciągu zaledwie kilku minut.

 

  • System służący do zarządzania stock’iem pojazdów

 

Kolejne autorskie narzędzie wzorowane jest na sklepach internetowych. Jest to system zarządzania stoc’kiem pojazdów. Różnica polega jednak na tym, że o ile w typowym e-commerce produkt jest jednorodny (co skutkuje prostym mechanizmem zarządzania: produkt-cena-rabat), to w przypadku samochodów mamy do czynienia z wieloma zmiennymi: model, wersja wyposażenia, ewentualne doposażenie, ubezpieczenie OC i AC, koszt serwisów, koszt zakupu i wymiany opon itp. W efekcie powstaje produkt o bardzo zróżnicowanej strukturze, a co za tym idzie – cenie. Dodatkowo na cenę wpływ mają potrzeby i możliwości klienta – wysokość wkładu własnego, wykup, długość okresu najmu itp. Zarządzanie ofertą kilkuset czy kilku tysięcy modeli, z których każdy ma wiele wersji wyposażenia i może być użytkowny na różne sposoby, bez automatycznego procesu dodawania i wyceny pojazdów byłoby niewykonalne.

Proces online

Oprócz trzech przedstawionych systemów, które pozwalają Carsmile integrować usługi finansowe ze sprzedażą pojazdów, przy pełnej kontroli ryzyka kredytowego i operacyjnego, ważnym osiągnięciem Carsmile jest stworzenie elektronicznego procesu obsługi klienta. Umowa wynajmu zawierana jest elektronicznie, potwierdzana sms’em, a ostateczna weryfikacja użytkownika następuje poprzez przelew pierwszej raty, po którym auto jest zamawiane. W przypadku leasingu sprawa jest nieco bardziej skomplikowana z uwagi na obowiązuje w Polsce przepisy, nakazujące zawarcie umowy leasingu w formie papierowej.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Qarson jako pierwszy wprowadza nowy model sprzedaży aut na abonament w centrach handlowych

Czy można korzystać z samochodu do woli bez konieczności posiadania go na własność? Co należy zrobić, gdy w połowie leasingu rodzina się powiększy i auto, które mamy okaże się za małe? Czy żeby wybrać nowy pojazd konieczne jest odwiedzenie kilkudziesięciu salonów sprzedaży? Oferta Qarson, lidera francuskiego rynku samochodów na abonament, który rozpoczyna swoją działalność w Polsce stanowi odpowiedź na wiele pytań, przed którymi stają osoby rozważające wymianę lub zakup nowego auta.

Branża motoryzacyjna przechodzi obecnie istotną zmianę w historii. Z jednej strony są to nowe rodzaje napędu, z drugiej – zmiany postaw konsumentów w zakresie użytkowania pojazdów. Kierowcy coraz rzadziej chcą mieć samochód na własność i wiązać się wieloletnim kredytem lub umową leasingową. Optymalnym rozwiązaniem staje się abonament, czyli model użytkowania auta,  który w ostatnich latach notuje znaczące wzrosty w krajach Europy Zachodniej, takich jak Francja, a w Polsce dopiero raczkuje.

Model subskrypcji, który jeszcze kilka lat temu kojarzył się wyłącznie z rynkiem telekomunikacyjnym na stałe zagościł już w umysłach konsumentów. Abonament płacimy za serwisy streamingowe lub siłownię, jednak do tej pory ten trend omijał rynek motoryzacyjny. W naszym kraju nowy samochód cały czas traktowany jest jak dobro luksusowe, zwłaszcza przez klientów indywidualnych, którzy są naszą główną grupą docelową. We Francji, gdzie jesteśmy liderem w segmencie aut na abonament, udało nam się już przekonać kierowców, że jest to stereotyp. W 2018 roku we Francji sprzedaliśmy ponad 7000 samochodów,
z czego ponad połowa to auta na abonament.  Jesteśmy przekonani, że podobny efekt uda nam się osiągnąć w Polsce – mówi Damian Ciesielczyk, założyciel firmy Qarson.

Problemy z głowy

W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano ponad 1,5 miliona samochodów, z czego tylko jedną trzecią stanowiły nowe pojazdy. Zdecydowana większość z nich została zakupiona przez firmy oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Klienci indywidualni cały czas najchętniej decydują się na zakup używanego, często wieloletniego samochodu. Przekłada się to na znacznie wyższy niż w krajach Europy Zachodniej średni wiek pojazdów poruszających się po polskich drogach, a w konsekwencji także na gorszą jakość powietrza.

Posiadanie samochodu to nie tylko koszt, ale także szereg komplikacji. W przypadku nowego auta mogą to być długi czas oczekiwania na wybrany w salonie model oraz utrata wartości pojazdu. Natomiast auta używane, nawet jeśli kupione w dobrym stanie technicznym,  z upływem kolejnych kilometrów zaczynają się psuć. Abonament jest rozwiązaniem tych problemów. W ramach stałej miesięcznej opłaty kierowcy zyskują możliwość jazdy nowym samochodem, a dodatkowo zdjęte zostają z nich wszystkie niedogodności związane z posiadaniem pojazdu; takie jak przeglądy lub koszty ewentualnych napraw. – dodaje Damian Ciesielczyk.

Fabrycznie nowe auto na 12 miesięcy w standardzie

Umowa w Qarsonie podpisywana jest wyłącznie na 12 miesięcy, a wszystkie oferowane auta są fabrycznie nowe. Sprawia to, że klienci zyskują niezwykłą elastyczność w doborze pojazdu do własnych, indywidualnych potrzeb. W przypadku nowej sytuacji życiowej
np. narodzin dziecka mogą bardzo szybko zmienić samochód na większy.

Aktualna oferta Qarsona w Polsce obejmuje kilkadziesiąt modeli popularnych marek. Koszt abonamentu dla Renault Clio rozpoczyna się od 499 złotych brutto, w ramach którego kierowca otrzymuje bezpłatny serwis i przeglądy gwarancyjne oraz pakiet 10 000 kilometrów.

Nasza oferta oparta jest na elastyczności. Stawiamy na samochody z najpopularniejszych segmentów rynku, czyli auta miejskie oraz crossovery. W miarę poszerzania portfolio Qarsona dostępnych od ręki będzie  coraz więcej pojazdów, w tym również elektrycznych. Elastyczność rozumiemy również jako wolność wyboru dawaną klientom. Mogą dopasowywać swój pakiet do indywidualnych wymagań dodając ubezpieczenie, opony całoroczne lub zwiększając pakiet kilometrów. W rezultacie na ich miejscu postojowym znajdzie się dokładnie taki samochód, jaki jest im potrzebny w danym momencie – mówi Bartłomiej Żebrowski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Qarsona w Polsce.

Zamów samochód w czasie zakupów

Do tej pory klienci, aby nabyć samochód musieli odwiedzić przynajmniej kilka salonów sprzedaży lub spędzić długie godziny na szukaniu internetowych ofert pojazdów używanych. Qarson wychodzi naprzeciw tym trudnościom i stawia na prostotę oraz szereg ułatwień dla kierowców.

Kluczową rolę odegrają w tym procesie bez wątpienia punkty sprzedaży, które zostały zlokalizowane w największych galeriach handlowych. Qarson w ten sposób wprowadza do Polski zupełnie nowy model, w ramach którego klienci będą mogli wybrać i zamówić samochód w trakcie swoich zakupów.

Wsparciem dla usługi jest witryna internetowa – www.qarson.pl. Wystarczy wejść na stronę, wybrać model w oparciu o markę lub wielkość pojazdu, a następnie dobrać ewentualne opcje dodatkowe. Po weryfikacji zdolności finansowej klienta, samochód zostanie w ciągu kilku dni dostarczony do jednego z punktów odbioru.

Nasz model sprzedaży opiera się na wieloletnim doświadczeniu, jakie zdobyliśmy na rynku francuskim. W minionym roku francuski Qarson zrealizował ponad 3000 zamówień on-line
– co daje nam łącznie więcej operacji internetowych niż tych zrealizowanych przez wszystkich dealerów samochodowych w Polsce. To tylko pokazuje, jak daleką drogę musi przejść polski motoryzacyjny e-commerce w obszarze nowych samochodów. Dużym ułatwieniem w tym procesie odegrają nasze punkty sprzedaży. W najpopularniejszych galeriach handlowych w dużych miastach klienci będą mogli spotkać się z naszymi doradcami w czasie swoich zakupów, dopytać o szczegóły naszej oferty, a następnie złożyć zamówienie na miejscu lub przez internet. – dodaje Bartłomiej Żebrowski.  

Aktualnie punkty sprzedaży Qarsona zlokalizowane są centrum w Suchym Lesie koło Poznania, w samym Poznaniu (Galeria Posnania), Szczecinie (Galeria Galaxy), Gdańsku (Galeria Bałtycka) oraz Wrocławiu (Galeria Wroclavia). W najbliższym czasie pojawią się również w galeriach handlowych w Warszawie, Łodzi, Krakowie i Katowicach.  Łącznie w 2019 roku w Polsce pojawi się 10 punktów w 8 miastach.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF