...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak Polacy rozmawiają o samochodach elektrycznych? [RAPORT]

samochód elektryczny

W oparciu o autorską metodę Social Zoom pod koniec 2021 roku przygotowaliśmy raport „Stosunek do samochodów elektrycznych w Polsce. Analiza jakościowa dyskursu internetowego”.

Mimo że na polskich drogach pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych, to w dalszym ciągu wywołują one kontrowersje i obawy. W badaniu Social Zoom odpowiadamy na pytanie o źródła i charakter oporu wobec tej technologii oraz analizujemy podejście do marek oferujących samochody zasilane elektrycznie. Zasadniczymi barierami okazały się brak infrastruktury, oczekiwanie na technologię wodorową, wątpliwości co do rzeczywistej ekologiczności samochodów oraz…potencjalne pożary akumulatorów. Niekorzystny obraz samochodów elektrycznych dopełnia negatywna ocena dyskursu politycznego, w który zostały zaprzęgnięte. Raport wieńczą rekomendacje wskazujące na sposoby adresowania najważniejszych barier: pokazujemy przykłady zarówno konkretnych rozwiązań jak i alternatywnych narracji dotyczących samochodów elektrycznych.

Social Zoom, to autorska metodologia służąca monitorowaniu i analizowaniu dyskursu w internecie opracowana wspólnie przez Kantar Polska i agencję s360.

Social Zoom jest odpowiedzią na coraz bardziej sfragmentaryzowany świat dyskursu internetowego. Poprzez postępujący proces doskonalenia algorytmów polecania, a co za tym idzie zamknięcia w bańkach informacyjnych, polscy internauci coraz częściej tworzą nową wizją danego zjawiska zamiast je komentować. Ten proces rozwija się tak samo w przestrzeni polityki i wartości jak i w ocenie marek i różnego rodzaju produktów. Social Zoom pozwala przyjrzeć się bliżej danym dyskursom i opisuje je z perspektywy uczestnika konwersacji, nie przekazując jedynie wiedzy o wadze danego tematu dla klienta, ale też o jego nacechowaniu emocjonalnym.

Krzysztof Domeradzki, Media Domain Operational Lead, Kantar Polska

Social Zoom jest niezwykle elastyczny. Sprawdzi się na każdym etapie procesu badawczego czy projektowego, może być traktowany jako samodzielna metoda jak i jako uzupełnienie innych: jakościowych i ilościowych.

dr Marcin Krassowski, insight specialist w s360

RAPORT


źródło: Kantar

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Elektryczne samochody zmienią system energetyczny w Polsce?

Autobaza_elektryczne samochody zmienią system energetyczny w Polsce

Elektromobilność na topie

Wzrastająca popularność elektrycznych samochodów w Polsce potwierdza nadchodzący trend, który będzie kształtował wygląd ulic i rozwój infrastruktury drogowej w najbliższym czasie. Dane autobaza.pl pokazują, że liczba ofert używanych elektryków w Polsce w 2021 r. zwiększyła się ponad trzykrotnie (302 proc.) w porównaniu z 2019 r.

Warto jednak wiedzieć, że – pomimo dynamicznego przyrostu elektrycznych samochodów na drogach – rozwój infrastruktury ładowania nie dotrzymuje kroku.
O ile posiadanie elektryka w dużym mieście nie stanowi problemu, tak jadąc w dłuższą trasę – szczególnie zimą – może okazać się to problematyczne ze względu na ograniczony zasięg pojazdów oraz braki w punktach ładowania  Niezaprzeczalnie jednak wchodzimy w erę samochodów elektrycznych, która będzie zmieniała nasz krajobraz i przyzwyczajenia. 

Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.

Pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1 932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3 784 punkty) – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Dla porównania – w połowie 2021 r. w Niemczech było 44 538 punktów ładowania – pokazują dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Warto odnotować, że wzrosła również liczba hybryd na drogach. Rok 2021 zakończył się z liczbą ofert używanych pojazdów o tym napędzie aż o 40 proc. większą niż w 2020 r. – wynika z danych Autobaza.pl

Elektryki zmieniają krajobraz

Co ciekawe, rozwój elektrycznych samochodów niesie za sobą nie tak oczywiste zmiany. W momencie, kiedy pojazdy z tym napędem staną się dominujące na rynku, może okazać się, że niezbędna będzie modyfikacja sieci energetycznych. Ich tradycyjna przepustowość mogłaby nie być wystarczająca, szczególnie w godzinach szczytu, kiedy wiele samochodów potrzebowałoby ładowania.

W unijnym planie o nazwie Fit for 55 widzimy zmianę. Do tej pory w kontekście cięcia emisji CO2 skupiano się na energetyce, przemyśle, od niedawna jednak wzięto pod uwagę także motoryzację. Dokument zakłada, że od 2035 r. 100% rejestrowanych samochodów będzie zeroemisyjnych – większość z nich ma być właśnie pojazdami elektrycznymi. Ambicje dotyczące zmian w sektorze transportu kołowego są bardzo duże. Samochody elektryczne niejako wymuszą zmianę świata dookoła nas.

Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl

Przeciążenie linii energetycznych nie jest jednak bezpośrednim zagrożeniem. Z wyliczeń Ministerstwa Energii (aktualnie Ministerstwo Aktywów Państwowych) wynika, że milion aut elektrycznych wygeneruje dodatkowy popyt na energię w wysokości 2,3-4,3 TWh. To nieduża wartość, biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce wytwarza się 161 TWh energii elektrycznej. Przy ewentualnym zakazie sprzedaży aut z napędem spalinowym może okazać się jednak, że liczba pojazdów z bateriami zdecydowanie wzrośnie, a wtedy niezbędna będzie odpowiednia infrastruktura.

Ciekawym rozwiązaniem na wykorzystanie tego trendu jest również projekt Grupy Renault, która tworzy system magazynowania energii, oparty na akumulatorach samochodów elektrycznych – wskazuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl Polega on na tym, że w momencie, gdy produkcja energii z OZE jest duża, podłączone do ładowarek pojazdy ładują się. Natomiast w sytuacji ograniczonej produkcji, działają w drugą stronę i oddają zgromadzoną energię do sieci, wspierając np. gospodarstwa domowe. 


źródło: autobaza.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Maxus wjeżdza do Polski

maxus flota

Popularność samochodów elektrycznych stale rośnie, zarówno na świecie, jak i u nas w kraju. Mimo tego dużo firm wciąż nie decyduje się na elektryfikacje swojej floty, dużym problemem są wysokie ceny pojazdów oraz często niski zasięg i długi czas ładowania. Maxus ma nadzieje wypełnić tę lukę.

Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie, ale auta dostawcze dostępne obecnie na rynku są drogie i mają ograniczony zasięg. MAXUS wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów.

Yaroslav Gural, manager do spraw rozwoju MAXUS w Polsce

Do sprzedaży trafią trzy modele producenta, będą to dwa samochody dostawcze e-Delver 3 i 9 oraz samochód osobowy typu Suv.
Cennik nie został jeszcze ogłoszony, mimo to wiadomo, że niższy model dostawczy kwalifikować się będzie na dopłaty w ramach programu “Mój elektryk”. Dzięki temu ma być korzystniejszym wyborem niż spalinowe alternatywy. Zapewnić ma około 350 km zasięgu na jednym ładowaniu oferując równocześnie 6,3 m³ przestrzeni ładunkowej.
Model z numerem 9 ma być dobrym wyborem dla każdej firmy, aby to zapewnić, producent przygotował aż dwadzieścia różnych wariantów tego modelu.
Propozycja dla klientów indywidualnych ma być Euniq 6 jak zapewnia najlepszy suv w swojej klasie. Na ten moment niestety brak większej ilości informacji na temat samochodu poza zasięgiem który ma wynosić 260 km w przypadku jazdy mieszanej oraz 350 km po mieście.

Na każdy samochód producent zapewnia 5 letnią gwarancję na samochód oraz 8 lat na akumulatory. Ta druga ograniczona niestety jest również 160 lub 200 tysiącami kilometrów w zależności od modelu.

maxus delivery

 

W najbliższych dniach MAXUS ogłosi cennik i zacznie przyjmować zamówienia. Co ważne, rozpocznie też natychmiastowe dostawy dzięki obecnym już w Europie magazynom gotowych do transportu aut do Polski.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Konkurs dla dziennikarzy marek i mediów e-Mobility Media Awards 2021

samochod elektryczny

Celem konkursu jest wyróżnienie tych dziennikarzy, mediów i brandów, które w rzetelny sposób i w największym stopniu przyczyniają się do kształtowania opinii społecznej na temat pojazdów elektrycznych. Wyniki poznamy już w październiku, podczas gali Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi – największej konferencji w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w całości poświęconej elektromobilności.

Marcin SzczupakElektromobilność w kontekście motoryzacji na dobre zagościła już na łamach mediów tradycyjnych i elektronicznych. Wiele marek motoryzacyjnych stawia sobie za cel bycie liderem nie tylko w zakresie sprzedaży aut z napędami elektrycznymi, ale także budowania narracji w przestrzeni medialnej.

Konkurencyjność produktowa sprawia, że o palmę pierwszeństwa w tym aspekcie rywalizują już praktycznie wszyscy. W codziennej pracy analitycznej zauważamy, że są istotne różnice w tym, jak marki mówią o swoich elektrycznych autach i rozwiązaniach do nich. Budując założenia do e-Mobility Media Awards, staraliśmy się docenić kreujących przekaz po stronie marek, ale także weryfikujących te doniesienia dziennikarzy i media. Jedna i druga strona w istotny sposób wpływa na podnoszenie wiedzy z tego zakresu w społeczeństwie.

Marcin Szczupak, Kierownik Działu Raportów Medialnych PRESS-SERVICE Monitoring Mediów

Nagrody są przyznawane w 16 kategoriach  i zostaną wyłonione na podstawie analizy materiałów medialnych oraz przez kapitułę lub głosami dziennikarzy i mediów.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Carsmile z grupy OLX otworzył pierwszy e-salon z elektrykami na abonament

samochody elektryczne

Michał Knitter CarsmileSpodziewam się, że za 5 lat, co drugie nowe auto rejestrowane w bogatych krajach europejskich będzie elektryczne. W Polsce za 5 lat co czwarty nowy samochód trafiający na drogi powinien być zeroemisyjny. W najbliższych latach czeka nas więc prawdziwa rewolucja w zakresie elektromobilności, w której my jako Carsmile chcemy brać udział.

Michał Knitter, wiceprezes Carsmile

O tym, jak wiele jest jeszcze do zrobienia świadczą statystyki. W UE – według danych ACEA – 10,5% nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w 2020 roku stanowiły elektryki, potrajając swój udział względem 2019 roku (3%). Ale już w Norwegii, w której od 2025 roku nie będzie możliwe zarejestrowanie samochodu z silnikiem spalinowym, co drugie nowe auto jest zeroemisyjne. Po polskich drogach –według „licznika elektromobilności” PSPA i PZPM – jeździ ok. 13 tysięcy osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych

Elektryki wciąż drogie

Obecna polityka koncernów motoryzacyjnych powoduje, że – w ramach danej marki – auta elektryczne są średnio o kilkadziesiąt procent droższe od tych samych lub zbliżonych klasą modeli mających napęd benzynowy. Jest to nie tylko kwestia samego napędu, ale też bogatego wyposażenia elektryków. Ceny katalogowe najtańszych dostępnych obecnie na rynku miejskich elektryków zaczynają się od 100 tys. zł. W przypadku samochodów kompaktowych trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 200 tys. zł, a jeśli szukamy crossovera lub SUVa marki premium – nawet dwukrotnością tej ceny.

Michał Knitter CarsmileCiężko zdobyć się na tak duży wydatek w przypadku samochodu, który przy obecnej dostępności gniazdek do ładowania, będzie najprawdopodobniej drugim autem w rodzinie.

Michał Knitter, wiceprezes Carsmile

Większa dostępność dzięki usłudze abonamentu

Dlatego pomysłem Carsmile na zwiększenie dostępności samochodów elektrycznych jest ABONAMENT

Michał Knitter CarsmileUmożliwia on korzystanie z elektryka jak z własnego auta, ale bez konieczności zakupu oraz ubezpieczenia i serwisowania pojazdu we własnym zakresie. Abonament eliminuje też ryzyko, że stracimy pieniądze, jeśli po kilku latach od zakupu cena samochodu znacznie spadnie. Wynajem długoterminowy to rozwiązanie dla osób, które chcą po prostu skupić się na przyjemności z jazdy elektrykiem.

Michał Knitter, wiceprezes Carsmile

Kilkadziesiąt modeli w jednym e-salonie

Na starcie Carsmile zaprezentował elektryki 20 marek samochodowych i planuje dalej zwiększać liczbę wycenianych online modeli w miarę rozwoju rynku i zwiększania oferty przez koncerny motoryzacyjne. Są to samochody o różnej klasie, nadwoziu i wyposażeniu. Cena najtańszego (Renault ZOE) zaczyna się od 1400 zł netto miesięcznie przy wkładzie własnym na poziomie 10 tys. zł netto oraz umowie na 3 lata (ubezpieczenie, serwis, opony wliczone w cenę abonamentu). Najdroższy dostępny obecnie na carsmile.pl elektryk – Porsche Taycan – kosztuje 8105 zł netto miesięcznie przy wkładzie własnym na poziomie 20 tys. zł netto. Średni abonament na oferowany na platformie samochód elektryczny wynosi w tej chwili 2700 zł netto. Elektryki wynajmowane są w Polsce głównie „na firmę”, ze względu na możliwość korzystania z odliczeń w VAT i PIT.

Wynajem długoterminowy w przypadku samochodów z napędem elektrycznym to szczególnie atrakcyjna forma finansowania. Użytkownika nie obciążają ani koszty związane z utratą wartości wynajmowanego pojazdu, ani wydatki związane z obsługą eksploatacyjną. W konsekwencji wynajem długoterminowy EV cieszy się coraz większą popularnością w Polsce, szczególnie wśród odbiorców flotowych oraz klientów instytucjonalnych. Bardzo nas cieszy tak szeroka oferta zeroemisyjnych pojazdów zaprezentowana przez Carsmile. Jestem przekonany, że jest to krok we właściwym kierunku, a liczba modeli z każdym miesiącem będzie rosnąć.

Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA)

Okres na jaki można wynająć elektryka wynosi od 2 do 5 lat. Wszystkie formalności załatwiane są zdalnie, a umowa podpisywana jest elektronicznie. Carsmile nie wymaga żadnych papierowych dokumentów.

Zgłoś się do 11. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie: https://brief.pl/kreatywni/zgloszenia/


Źródło: Carsmile

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mega trendy, wyzwania i perspektywy branży motoryzacyjnej – International Automotive Business Meeting 2018

Przemysł motoryzacyjny jest dziś w okresie ogromnych przemian, które będą miały wpływ na całą gospodarkę. Transformacja rynku motoryzacyjnego jest nieunikniona, a żeby nie zostać w tyle w światowym wyścigu o lidera elektromobilności, którym obecnie jest Azja, musimy zacząć nadrabiać stracony czas i wprowadzać w życie najnowocześniejsze rozwiązania. Elektromobilna machina ruszyła i już na zawsze zmieni oblicze Europy. Ważne jest, aby w dyskusji na temat przyszłości elektromobilności poruszyć wszystkie fundamentalne tematy dotyczące branży automotive.

Szeroka perspektywa i współpraca

Wybór zaproszonych gości, ekspertów, firm oraz zaangażowanych w organizację IABM instytucji był starannie zaplanowany. Dzięki szerokiemu podejściu do tematu udało się kompleksowo omówić nurtujące tę gałąź przemysłu kwestie.

Arkadiusz Chęciński, Prezydent Miasta Sosnowiec, gospodarz tegorocznego IABM w Expo Silesia powiedział:

– Rozmowy o motoryzacji i jej przyszłości, czyli de facto o elektromobilności prowadziliśmy w Sosnowcu – miejscu, w którym tak jak kiedyś węgiel, dziś przemysł motoryzacyjny napędza gospodarkę. W Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej gościmy wiele osób i firm związanych z motoryzacją. Dziś jednym z głównych tematów zmian w przemyśle jest właśnie motoryzacja i elektromobilność. Musimy o tym dyskutować i wspólnie zastanowić się, jak w najbardziej łagodny sposób przejść z motoryzacji tradycyjnej, spalinowej na elektromobilność. To wielkie wyzwanie.

Piero Cannas, Prezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej, organizator IABM, podkreślił, że ideą, która przyświecała pomysłowi organizacji tego wydarzenia, było stworzenie jednego z najważniejszych spotkań w Środkowo-Wschodniej Europie, na którym szeroko i w międzynarodowym gronie dyskutuje się o elektromobilności i systemach ADAS.

– Motoryzacja jest jednym z najistotniejszych elementów współpracy między Włochami a Polską.  Wierzę, że w ciągu najbliższych kilku lat będzie ona się dalej rozwijała. Rozumiemy, że ten obszar jest kluczowy nie tylko dla polskiej gospodarki, ale także dla Włoch. Wiele firm przyjeżdża tu, ponieważ znajduje odpowiednie warunki do prowadzenia biznesu – powiedział Jego Ekscelencja Aldo Amati, Ambasador Republiki Włoskiej w Polsce.

W panelu moderowanym przez Luka Palmena, Managera w Silesia Automotive & Advanced Manufacturing przedstawiciele międzynarodowych klastrów rozmawiali o przyszłości branży.  Mateusz Rykała, Wiceprezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej podkreślił rolę klastrów w międzynarodowej współpracy i budowaniu wspólnej wizji elektromobilności:

– Dziś klastry odgrywają bardzo istotną rolę. Nie tylko te działające na terenie Polski, ale z całej Europy. W klastrach jest szansa na to, że europejska branża automotive będzie dominować w przyszłych latach, na stworzenie wspólnych projektów, na kojarzenie partnerów.  Druga edycja IABM, pokazuje, jak niezwykle wielką potrzebę ma środowisko i cała ekonomia europejska, by rozmawiać o wyzwaniach całej branży motoryzacyjnej.

Jak będą wyglądały miasta przyszłości?

Eksperci twierdzą, że transport przyszłości będzie współdzielony, elektryczny i docelowo autonomiczny. Oznacza to większy komfort i większe bezpieczeństwo na drogach. O tym, jakie możliwości, a zarazem wyzwania stawiają przed nami miasta przyszłości, w jaki sposób postępująca digitalizacja powinna się przekładać na wzrost komfortu życia mieszkańców miast mówili eksperci w panelu prowadzonym przez Macieja Mazura, Prezesa Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

– Elektromobilność i zaawansowane systemy wspierania kierowców to przykłady tego, jak technologia zmienia nasze codzienne życie, napędzając rozwój inteligentnych miast. Obserwujemy to także tutaj w aglomeracji górnośląskiej, chociażby w postaci rozwijających się projektów car-sharingowych, czy coraz większej popularności samochodów elektrycznych. Co dalej będzie zmieniało nasze życie i jak będą się zmieniały miasta? To choćby systemy, które będą wspierały kierowców, by jazda stawała się coraz bezpieczniejsza, napędy niskoemisyjne i bardziej zielone – mówił Maciej Mazur.

Podczas pierwszego dnia IABM2018, mieliśmy okazję poznać głos zarówno przedstawicieli samorządów, jak i reprezentantów biznesu. Obydwie te strony wykazują dużą otwartość na wzajemną współpracę i realizację wspólnych celów. Maciej Mazur podkreślił, że w Polsce bardzo ważne jest rozwijanie innowacyjnych technologii, które są w stanie ułatwić codzienne życie np. aplikacje umożliwiające komunikację z samorządem.

Marcin Bazylak, Prezydent Miasta Dąbrowa Górnicza, współorganizator IABM podkreślił:

– Ważnym wyzwaniem, które stoi przed Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią jest dobra organizacja transportu publicznego. W Dąbrowie Górniczej traktujemy to priorytetowo, rozwijamy infrastrukturę, ściśle współpracujemy z Tramwajami Śląskimi, planujemy centra przesiadkowe przy dworcach. Zachęcamy mieszkańców, żeby korzystali z transportu publicznego. To jest po prostu dla nich opłacalne. Wygodna siatka połączeń musi wykraczać poza granice miasta i obejmować wszystkie gminy, które są w Metropolii. Dlatego nasze plany inwestycyjne są mocno powiązane z tym, co się planuje w regionie. Mobilność, i powiązana z tym elektromobilność, jest niezwykle ważna dla rozwoju i atrakcyjności całego regionu.

Infrastruktura dla elektromobilności

Odpowiednia infrastruktura, sieć punktów szybkiego ładowania jest jednym z najważniejszych czynników rozwoju elektromobilności. Sieć ładowania jest kluczem do rozwoju rynku, a najnowsze technologie będą miały znaczący wpływ na rynek samochodów elektrycznych.

Riccardo Fontana, Energy Power Business Unit Sales Director w Bitron Italia opowiadał o nowoczesnych stacjach ładowania stworzonych przez BITRON:

– Elektromobilność jest ważną częścią naszego biznesu. Podczas IABM przedstawiamy nasz nowy system ładowania. Nasze stacje są w stanie naładować baterię standardowego samochodu elektrycznego w czasie dwudziestu minut. Inwestujemy wiele w nowoczesne rozwiązania, ponieważ wierzymy, że elektromobilność to nie tylko przyszłość Włoch czy Polski, lecz całej Europy.

Cele dotyczące redukcji emisji CO2 stawiają duże wyzwania

Producenci samochodów z Unii Europejskiej są w pełni zaangażowani w dalsze ograniczanie emisji CO2, jednak czekają ich duże wyzwania w najbliższej przyszłości. Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), powiedział:

– Dzisiaj branża motoryzacyjna jest w bardzo ważnym punkcie swojego rozwoju, ponieważ kilka miesięcy temu Komisja Europejska i Parlament Europejski przedstawiły nowe cele redukcji emisji CO2 i NOX. O ile w przypadku samochodów osobowych ten cel, choć ambitny jest osiągalny, tak w przypadku pojazdów dostawczych i ciężarowych, jest to trudniejsze, ponieważ nie mamy tu zbyt wielu alternatyw poza pojazdami napędzanymi gazem CNG lub LNG. Ważne dla branży motoryzacyjnej jest to, by cele były ambitne, ale też osiągalne. Jeśli cele będą zbyt wysokie, może to się odbić na cenach samochodów. A ostatecznie to klient decyduje, jaki samochód kupi i ile za niego będzie chciał zapłacić.

Paradoksalnie może zdarzyć się, że klienci będą dłużej używali samochodów, samochody będą starsze i nie będą spełniały norm.

Samochód przestaje być produktem, mobilność staje się usługą

Marcin Korolec, Prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych rozmawiał z posłem EU Andrzejem Grzybem na temat przyszłości regulacji europejskich dotyczących kierunków rozwoju polityki przemysłowej Unii Europejskiej w dziedzinie transportu.

– Transport przyszłości będzie znacznie bardziej ekologiczny i przyjazny środowisku. Takie spotkania jak IABM są ważne, żeby myśleć w jakim kierunku należy reformować przemysł dzisiaj tak, żeby mógł przynosić profity jutro – mówił Korolec.

Panel „Przyszłość mobilności: punkt widzenia głównych podmiotów działających w sektorze motoryzacyjnym” prowadził Paweł Wideł – Wiceprezydent Konfederacji Lewiatan, Prezes Zarządu Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, który podkreślił:

– Rozmawialiśmy na temat mega trendów w motoryzacji. Czy samochód przyszłości będzie samochodem zero-emisyjnym, skomunikowanym, autonomicznym i wreszcie, czy może być samochodem współdzielonym? Odchodzimy od własności, przechodzimy w stronę eksploatacji. Przesuwamy się od motoryzacji, jaką dziś znamy w stronę usługi podlegającej na oferowaniu mobilności, co kompletnie zmieni model biznesowy w motoryzacji i mobilności.

Odpowiednie miejsce, czas i ludzie – IABM2018

International Automotive Business Meeting to dwudniowe wydarzenie, które w jednym miejscu, przez dwa dni skupia najważniejszych graczy z branży motoryzacyjnej, instytucje, firmy i ekspertów. Konferencja, gala, wystawy, a przede wszystkim spotkania B2B i Speed Business Mixer sprawiają, że IABM to tak wyjątkowe i skuteczne narzędzie w tworzeniu nowych idei, dzieleniu się doświadczeniem,  budowaniu i nawiązywaniu relacji biznesowych.

W tym roku w Speed Business Mixer w 5 sesjach uczestniczyło ponad 100 przedstawicieli firm, a każdy z nich nawiązał około 50 kontaktów. Oprócz tego, odbyło się prawie 400 spotkań umówionych za pośrednictwem platformy i aplikacji wydarzenia, w tym z 10 VIP-buyerami – osobami odpowiedzialnymi za zakupy w czołowych firmach z branży automotive: Bitron, Brembo, Delfo, Hutchinson, KFTP, NSG Pilkington, Proma, Sanden, Seoyon, ZF Group.

– International Automotive Business Meeting łączy wiele elementów, dzięki czemu daje spojrzenia na sektor motoryzacyjny z bardzo szerokiej perspektywy. Konferencja wraz z panelami dyskusyjnymi, w których uczestniczą wybitni praktycy i eksperci, pozwala uczestnikom na merytoryczny wgląd w najważniejsze tematy dotyczące branży. Wieczorna gala buduje relacje, a wielką wartością dodaną i tym, co wyróżnia nasze wydarzenie, są spotkania B2B i Speed Business Mixer. Spotkania te, dają możliwość nawiązania wartościowych relacji biznesowych. Druga, tegoroczna edycja była prawdziwym sukcesem – podsumowuje Elisabetta Caprino, Sekretarz Generalny Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce.

Tegoroczna edycja zadedykowana została Śp. Silvio Brignone, prezesowi BITRON, wiceprezesowi Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce i inicjatorowi International Automotive Business Meeting.

Więcej informacji: www.iabmevent.com

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

EFL: przyszłość aut elektrycznych w Polsce pod 4 znakami zapytania. Odpowiedzi warto szukać w ekorozwiniętych gospodarkach świata

Rynek samochodów elektrycznych w Polsce to wciąż raczkująca gałąź motoryzacji. Przy tak rozwiniętych w tym obszarze gospodarkach jak Chiny, Stany Zjednoczone czy Norwegia, liczba sprzedawanych ekoaut czy gęstość sieci stacji ładowania, nie dają powodów do zadowolenia. Jesteśmy jak przedszkolacy, podczas gdy oni z elektromobilności zrobili już doktorat. Ale wiele działań w naszym kraju już zostało uruchomionych i warto przy ich realizacji korzystać z doświadczeń i praktyk, jakie wdrażały w życie najbardziej rozwinięte kraje. Z pewnością nie 1:1, bo w wielu aspektach jesteśmy różnymi państwami, jednak czasami nie trzeba wywarzać okna, kiedy drzwi są otwarte – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.

Pytanie 1: czy dopłaty rządowe zachęcą Polaków do ekozakupów?

Elektromobilność to motoryzacyjny kierunek przyszłości i większość państw już to dostrzegła i stymuluje sprzedaż aut elektrycznych. Numerem jeden, i to zarówno w obszarze produkcji jak i sprzedaży, są Chiny. W 2017 roku w Państwie Środka zostało sprzedanych ponad 600 tys. elektryków, czyli więcej niż łączna sprzedaż nowych aut osobowych w Polsce w ubiegłym roku. Przyczyn tak intensywnego rozwoju elektromobilności jest kilka. Pierwsza z nich to zdecydowana polityka chińskiego rządu zmierzająca do poprawy jakości. W wyniku dopłat, zakup auta elektrycznego może być nawet 40% tańszy niż spalinowego. Po drugie, władze wprowadzają restrykcje wobec aut spalinowych. Np. w Pekinie obowiązuje zakaz ich używania w dniach, kiedy normy smogu są przekroczone. Dodatkowo, wiele miast zabrania korzystania ze spalinowych skuterów.

Również, a może przede wszystkim, w Polsce, wyzwaniem, przed którym stoimy w procesie rozwoju elektromobilności w naszym kraju, jest stworzenie warunków do zdynamizowania rynku oraz wykreowanie popytu na samochody elektryczne. – Argumenty ekologiczne, np. dotyczące poprawy jakości powietrza w miastach, nie są wystarczające. Elektromobilność musi się po prostu przedsiębiorstwu opłacać, a dziś koszty zakupu auta elektrycznego są nawet dwukrotnie wyższe od kosztów zakupu auta z napędem konwencjonalnym. Niezbędny jest zatem system zachęt, które spowodują wzrost zainteresowania nabywaniem tego typu aut. Dlatego pozytywnie patrzymy na pierwsze deklaracje rządu dotyczące dopłaty na zakup samochodu elektrycznego. Ważne będzie również zwolnienie z podatków, co ma miejsce w najbardziej ekorozwiniętym kraju europejskim, czyli Norwegii – mówi Prezes EFL.

Pytanie 2: kiedy uzyskamy optymalną gęstość sieci stacji ładowania?

Ulgi i dopłaty to jedno, ale dla kierowców równie ważna, jeśli nie ważniejsza jest rozbudowana infrastruktura. Ograniczony zasięg samochodów elektrycznych zniechęca wielu do ich zakupu, stąd zainteresowanie mieszkańców danego kraju elektrykami jest często proporcjonalne do gęstości sieci stacji ładowania. I tak, w Norwegii na 100 tys. mieszkańców przypada aż 185 ładowarek. Numerem dwa zestawienia krajów z największą liczbą ładowarek na mieszkańca jest Holandia (180 sztuk na 100 tys. mieszkańców), a podium domyka Szwajcaria ze wskaźnikiem na poziomie 46.

Sytuacja Polski na tle innych krajów nie wygląda zachęcająco. U nas działa 329 stacji ładowania, co nie daje nam nawet jednej ładowarki na 100 tys. mieszkańców (28. miejsce w Europie). Nadzieję na zmianę przynosi przyjęta na początku tego roku ustawa o elektromobilności, zgodnie z którą do 2020 roku w Polsce powstanie 400 szybkich i 4000 wolnych ładowarek.

Pytanie 3: czy auto elektryczne „made in Poland” zdobędzie serca Polaków?

W Chinach rządowe dotacje obejmują tylko pojazdy wyprodukowane w kraju, w związku z czym liderem sprzedaży, i to nie tylko chińskiej, ale i światowej, jest chiński producent BYD Auto. Tylko w 2017 roku firma sprzedała ponad 100 tys. aut elektrycznych. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w Japonii, gdzie najchętniej kupowanym elektrykiem jest rodzimy Nissan Leaf, co więcej ten model jest najchętniej kupowany również na świecie.

Jednym z głównych obszarów rządowego Planu Rozwoju Elektromoblności, którego realizacja przypada na lata 2016-2025, jest rozwój przemysłu elektromobilnego w Polsce i produkcja rodzimego auta elektrycznego. – Niestety, teoria nie idzie w parze z praktyką. Jak na razie udało się rozstrzygnąć tylko konkurs na wizualizację auta, a zgodnie z planem do 2018 roku miał zostać zbudowany prototyp, a od 2019 roku mieliśmy mieć już do czynienia z produkcją krótkoseryjną. Taki plan wprowadzenia na rynek polskiego e-auta moim zdaniem jest zbyt ambitny. Polacy, którzy będą przesiadać się za kierownice samochodów elektrycznych, będą raczej w pierwszej kolejności wybierać sprawdzone modele zagranicznych producentów – mówi Radosław Kuczyński z EFL.

Pytanie 4: czy firmy wezmą udział w elektrycznej rewolucji?

W Polsce za ponad dwie trzecie sprzedaży nowych aut osobowych odpowiadają firmy. Jeśli zatem elektromobilność ma w Polsce nabrać tempa, nie może odbyć się to bez udziału przedsiębiorstw. Ale z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet wynika, że sektor MŚP z dużym dystansem podchodzi do samochodów z napędami alternatywnymi. Jedynie nieco ponad 4% mikro, małych i średnich firm w Polsce posiada samochody z napędami alternatywnymi, a tylko niecałe 2% badanych przedsiębiorców deklaruje chęć nabycia tego typu aut w najbliższym czasie. Prawie 92% ankietowanych przedsiębiorców deklaruje, że nie zamierza na razie kupić auta elektrycznego.

– Poza rozbudową infrastruktury oraz wabikiem w postaci ulg i zwolnień z podatków, rząd we współpracy z instytucjami finansowymi powinien też postawić na edukację w zakresie metod finansowania i zakupu pojazdów elektrycznych. Sfinansowanie za gotówkę w przypadku firm albo będzie niemożliwe albo po prostu będzie się mniej opłacało. Istotny udział w finansowaniu elektrycznej floty, głównie firmowej, będą miały z pewnością firmy leasingowe – dodaje prezes EFL.

Pełna wersja raportu EFL „Czy jesteśmy gotowi na auta elektryczne?” jest dostępna na stronie http://www.autoelektryczne.pl .

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF