...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Przetargowe Bingo

 Pierwsza szerokozasięgowa kampania branżowa promująca dobre praktyki przetargowe

 

O kampanii

Głównym tematem kampanii Przetargowe Bingo skierowanej do branży reklamowej jest stosowanie prostych i intuicyjnych – skutecznych zasad przetargowych – wszystkie rekomendowane zasady i dobre praktyki można znaleźć na stronie: www.skutecznyprzetarg.pl/przetargowe-bingo. Kampania ma na celu pokazać, że branży reklamowej zależy na umacnianiu wspólnie wypracowanych standardów, tak by stały się one powszechną praktyką. Stosowanie dobrych praktyk jest gwarancją zwiększenia efektywności i skuteczności marketingowej, a co za tym idzie i biznesowej. Projekt promuje spot Przetargowe Bingo, na planie którego, obok Aktora Janusza Chabiora spotkali się przedstawiciele firm, agencji i organizacji branżowych.
W ramach kampanii zaplanowana jest również kampania digital, advertoriale edukacyjne, mailingi oraz działania w social media z ekspertami branżowymi.

10 skutecznych zasad przetargowych

Określenie celów przetargu i dobór odpowiedniej procedury
Zaproszenie nie więcej niż 5 Agencji
Profesjonalny i przemyślany brief
Jawny budżet
Briefing z każdą Agencją osobno
Adekwatny czas na opracowanie propozycji
Timing i NDA, ochrona praw autorskich obowiązują obie strony
Obiektywne i jawne kryteria i wagi ocen
Negocjacje w duchu partnerstwa
Wynagrodzenie pracy przetargowej

Szczegółowy opis zasad:  www.skutecznyprzetarg.pl/przetargowe-bingo

Organizatorzy

Kampania to kolejne działanie w ramach inicjatywy koalicji branżowej SAR, PSML, IAA Polska, ze wsparciem IAB i POR (Polska Organizacja Reklamodawców). Dotychczas w wyniku Dialogu Branżowym powstała m.in. Biała Księga Branży Komunikacji Marketingowej będąca zbiorem rekomendacji i narzędzi w 9 kategoriach marketingowych.

Spot kampanii

Kampanię promuje spot Przetargowe Bingo, na planie którego spotkali się przedstawiciele firm, agencji i organizacji branżowych. Reżyserem spotu jest Filip Załuska, operatorem Wojciech Zieliński. Za pomysł kreatywny odpowiada agencja 180heartbeats + JUNG v MATT, za media Mindshare Poland, za produkcję filmu F25 Production House, za komunikację PR – Monday Group Agencja Komunikacji.

W filmie wystąpili:

Mariusz Gerałtowski (PSML)
Dominik Górka (Live Age)
Dorota Haller (HONOR / HUAWEI)
Magdalena Heinrich (AstraZeneca)
Jakub Kamiński (Brain)
Adrian Kawecki (Mindshare)
Olga Kustra-Kowalczyk (IKEA)
Dariusz Maciołek (Bank BNP Paribas)
Jerzy Minorczyk (IAA Polska)
Paweł Patkowski (Orange)
Lena Stryjewska (2012 agency)
Maciej Twardowski (Ogilvy)
Paweł Tyszkiewicz (SAR)
Marcin Wocial (Play)

Najważniejsze linki
strona inicjatywy: www.skutecznyprzetarg.pl/przetargowe-bingo
spot kampanii: https://youtu.be/sK0E_OZp6H4

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

SAR prezentuje: 3DRZEWA na 30-lecie IAA Polska- środowisko dla środowiska

„30-lecie istnienia IAA Polska to wydarzenie istotne dla całego środowiska reklamowego. Pragniemy to podkreślić, wręczając Stowarzyszeniu szczególny prezent – plakat autorstwa Oli Jasionowskiej, będący zwiastunem naszych działań na rzecz przyrody, oraz realne 3 drzewa do posadzenia w Parku Praskim.” – mówi Anna Zimecka, project director SAR, pomysłodawczyni akcji.

 

Rozpoczynamy od akcji realizowanej w ramach programu  Zielony Fundusz dla Warszawy, prowadzonego przez Zarząd Zieleni m.st. Warszawy. Dzięki współpracy, już tej jesieni zasadzimy na terenie Parku Praskiego 3 drzewa: klon, grab i jabłoń purpurową.

Cieszę się, że w ramach Zielonego Funduszu dla Warszawy zgłosiło się do nas Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR i możemy rozpocząć długofalową współpracę opartą na kreatywnych rozwiązaniach dla zieleni w mieście. Mimo że Park Praski w zeszłym roku przeszedł pełną modernizację, posadzenie 3 nowych drzew sprawi, że Park będzie jeszcze atrakcyjniejszy dla odwiedzających informuje Monika Gołębiewska-Kozakiewicz, dyrektorka Zarządu Zieleni

 

Dziękujemy SAR za tak nietuzinkowy prezent. Przyjmujemy go z olbrzymią wdzięcznością. Wierzymy, że to dopiero początek branżowych działań na rzecz przyrody, a 3 drzewa pączkować będą wieloma innymi akcjami, które środowisko reklamy sprezentuje środowisku nas wszystkich. To działanie również idealnie wpisuje się w zainicjowany przez SAR projekt ESG dla branży komunikacji marketingowej, którego IAA Polska jest partnerem. Razem możemy zdecydowanie więcej. podkreśla Agnieszka Sora, prezeska Stowarzyszenia.

SAR zachęca do włączenia się w akcję i wspólnego dbania o Park Praski. „Będziemy zapraszać Was na majówki, zwiedzanie parku, zbieranie śmieci, czy sadzenie drzew i krzewów”zachęca Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający SAR

Plakat-prezent dla IAA Polska stworzyła Ola Jasionowska, członkini Zarządu KTR. Za strategię i ideę kreatywną odpowiada team kreatywny SAR – Piotr Wojnarowski i Kamil Gamza. Twórcy zrzekli się swoich honorariów i przeznaczyli je na cele społeczne. https://zzw.waw.pl/zielony-fundusz/  https://eko.um.warszawa.pl/-/park-praski

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

RAPORT SAR: WYNAGRODZENIA W BRANŻY KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ 2022/23

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR ogłosiło wyniki nowego badania wynagrodzeń i stawek cennikowych realizowanego corocznie dla zrzeszonych w SAR podmiotów, we współpracy z opracowującą wyniki badania firmą WTW Consulting.

 

W bieżącej edycji,  zrealizowanej na przełomie lat 2022 i 2023, wzięły udział 82 organizacje (firmy i marki) – tj. o 20 więcej w porównaniu z poprzednim rokiem – przekazując łącznie dane o wynagrodzeniach 7250 osób zwiększając o 29% liczbę pracowników objętych badaniem.

Najnowsza fala badania płac i stawek w branży reklamowej potwierdziła, że przez cały poprzedni rok pracodawcy mierzyli się z presją płacową, jak i koniecznością podnoszenia stawek oferowanych Klientom za pracę zespołu. Decydowało o tym wiele czynników. Z jednej strony krótkotrwałe post pandemiczne odbicie wyrażone większymi wydatkami na marketing, a tym samym większą ilością ofert na rynku pracy dla specjalistów. I duża rywalizacja o najlepsze talenty, po które zaczęły sięgać zarówno firmy z branży np. IT czy platform cyfrowych, jak i marketerzy inwestujący w bardziej rozbudowane teamy in-house. Do tego dochodzi jeszcze dominujący profil kandydata do pracy w reklamie, z oczekiwanym dużo większym know-how cyfrowym. Zmiany podatkowe tzw. Polskiego Ładu i zamieszanie związane z ulgą dla klasy średniej również zapracowały na dynamikę płac. Choć aktualne spowolnienie gospodarcze zaczyna zmniejszać presję płacową to baza kosztowa pozostanie w 2023 r. wysoka, bo mówimy o branży, w której główną wartością, ale i kosztem są właśnie zasoby ludzkie – mówi Dariusz Andrian, prezes zarządu SAR oraz CEO VMLY&R.

Przeciętny wzrost wynagrodzeń stałych (gwarantowanych) dla stanowisk wycenionych rynkowo w obecnej i poprzedniej edycji badania, oszacowano na 9%, zaś płacy całkowitej – na 10%.

Badanie SAR po raz kolejny odnotowało pozytywny trend w niwelowaniu różnic wynagrodzeń kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach. W bieżącej edycji raportu wskaźnik równej płacy wskazuje różnicę na poziomie średnio 2% na niekorzyść kobiet. Wynik uległ poprawie, aż o 4 punkty procentowe w porównaniu do wiosennego badania SAR w 2022 roku, kiedy wysokość wskaźnika równej płacy wynosiła średnio 6%.

Dane w raporcie potwierdzają, że w branży komunikacji marketingowej w Polsce, a szczególnie w Warszawie, gdzie swoje siedziby ma większość badanych przedsiębiorstw, sytuacja kobiet na rynku pracy jest lepsza, niż w pozostałych sektorach gospodarki. Źródeł pozytywnej zmiany należy upatrywać zarówno w konsekwentnie prowadzonej przez pracodawców polityce wyrównywania stawek dla przedstawicieli różnych płci, wymuszonej w dużym stopniu przez wysoką podaż kompetencji, jak i w postawie samych kobiet, które z coraz większą odwagą prowadzą negocjacje wynagrodzeń. To dobre świadectwo dla naszej branży i liczymy na podobny trend także w obszarze “gender pay gap”  – komentuje Joanna Czekaj, członkini zarządu SAR, Managing Director Salestube, Group One.

Inny wskaźnik z badania związany z równością wynagrodzeń — luki płacowej, czyli „gender pay gap”, określa różnicę pomiędzy średnim wynagrodzeniem wszystkich kobiet i wszystkich mężczyzn w analizowanym sektorze. Na jego wartość istotnie wpływa rozmieszczenie kobiet i mężczyzn w hierarchii firm. Według badania SAR, w odniesieniu do wszystkich umów o pracę wskaźnik ten utrzymał się na poziomie 13%, tak jak w ubiegłym roku. Należy zauważyć, że wartość luki płacowej w branży komunikacji marketingowej jest wyraźnie niższa, niż ta odnotowana dla rynku ogólnobranżowego w Polsce (18% w 2022 roku i 21% w 2021 roku)  – zgodnie z danymi firmy WTW Consulting odpowiadającej za opracowanie prezentowanych wyników.

Dane nt. wynagrodzeń

W tabelach poniżej zaprezentowano wartość rynkową mediany dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych – takich jak premie, prowizje czy nagrody uznaniowe.

Jest to wartość stałej płacy, określonej w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w PLN w wymiarze miesięcznym.

 

Tab.1. Mediany wynagrodzenia gwarantowanego:  miesięcznie [PLN]

Rodzina/stanowisko mediana
(PLN, miesięcznie)
STRATEGY PLANNING  
SENIOR STRATEGIC PLANNER 15 000
STRATEGIC PLANNER 10 000
CREATIVE  
SENIOR COPYWRITER 12 558
COPYWRITER 8 300
SENIOR ART DIRECTOR 15 200
ART DIRECTOR 9 000
GRAPHIC DESIGNER (średnio zaawansowany) 7 000
DTP OPERATOR (średnio zaawansowany) 7 000
DIGITAL  
SENIOR WEB DEVELOPER 12 120
PROGRAMATIC SPECIALIST 7 500
SENIOR MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D 11 100
MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D 7 800
PERFORMANCE SPECIALIST 7 400
UX SPECIALIST (średnio zaawansowany) 9 000
SEM/SEO  
SEM SPECIALIST 7 500
SEO SPECIALIST 7 300
CLIENT SERVICE
ACCOUNT DIRECTOR (w zależności od poziomu) 14 500 – 16 000
ACCOUNT MANAGER (w zależności od poziomu) 8 400 – 9 500
ACCOUNT EXECUTIVE 6 500
ACCOUNT ASSISTANT 4 500
MEDIA  
MEDIA MANAGER (w zależności od poziomu) 11 000 – 12 500
SENIOR MEDIA PLANNER/BUYER 9 000
MEDIA PLANNER/BUYER 7 000
SOCIAL MEDIA PLANNER/BUYER 6 600
TRAINEE (Media Assistant) 4 000
TRAFFIC  
TRAFFIC SPECIALIST 6 500

 

 

Stawki cennikowe

Badanie SAR obejmuje również określenie wartości deklarowanych stawek cennikowych (wg stanu na 1.01.2023), czyli prezentowanych klientom na etapie negocjacji kontraktu. Wartość stawek cennikowych za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą  uzyskiwaną przez pracowników.

Porównanie stawek cennikowych zadeklarowanych przez uczestników badania na 2023 i 2022 (na stałej próbie firm, które przekazały dane w obu ostatnich edycjach), wskazuje na wzrost stawek dla praktycznie wszystkich analizowanych stanowisk.

Konsekwencją wzrostu kosztów pracy w agencjach komunikacji marketingowej jest konieczność podnoszenia stawek godzinowych oferowanych Klientom za pracę zespołu. Obserwowany kilkunastoprocentowy wzrost stawek cennikowych rok do roku dotyczy praktycznie wszystkich analizowanych w badaniu stanowisk. Dla działających na polskim rynku agencji nie jest to techniczna waloryzacja inflacyjna, ale pokrycie realnego wzrostu kosztów utrzymania specjalistów i najlepszych talentów. Zwłaszcza, że natura biznesowa kontraktów zarówno długoterminowych, jak i projektowych cały czas za rzadko uwzględnia czynniki inflacyjne i agencje zmuszane są do gwarantowania poziomu zadeklarowanych stawek przez np. 2 lata umowy mimo rosnących kosztów, w tym zwłaszcza kosztów pracy. – dodaje Dariusz Andrian.

Przeciętny wzrost stawek cennikowych wynosi, w zależności od przyjętej metodyki porównania stawek rok do roku: od 14% (uwzględniając dane od wszystkich uczestników obecnego badania) do 18% (uwzględniając dane dla stałej próby firm, które wzięły udział w obu edycjach badania, których wyniki porównano).

 

Tab.2. Mediany stawek cennikowych:  [PLN, netto]

STRATEGY PLANNING                                                            mediana stawki godzinowej w PLN
STRATEGIC DIRECTOR 430
STRATEGIC PLANNER 250
CREATIVE                                                                                 mediana stawki godzinowej w PLN
CREATIVE DIRECTOR 375
CREATIVE GROUP HEAD 307
SENIOR COPYWRITER 288
COPYWRITER 226
JUNIOR COPYWRITER 175
SENIOR ART DIRECTOR 285
ART DIRECTOR 220
JUNIOR ART DIRECTOR 185
GRAPHIC DESIGNER 200
DTP OPERATOR 160
DIGITAL                                                                                     mediana stawki godzinowej w PLN
SENIOR DIGITAL PROJECT MANAGER 283
FRONT END DEVELOPER 200
MOTION DESIGNER/ANIMATOR 2D 188
WEB ANALYST 150
PRODUCTION                                                                            mediana stawki godzinowej w PLN
BROADCAST PRODUCTION MANAGER 220
MEDIA                                                                                        mediana stawki godzinowej w PLN
SOCIAL MEDIA  MODERATOR 137
MEDIA PLANNER 210
CLIENT SERVICE                                                                      mediana stawki godzinowej w PLN
CLIENT SERVICE DIRECTOR 420
GROUP ACCOUNT DIRECTOR 362
ACCOUNT DIRECTOR 290
ACCOUNT SUPERVISOR 260
ACCOUNT MANAGER 230
SOCIAL MEDIA  MANAGER 240
ACCOUNT EXECUTIVE 185
Usługi PR dla klientów zewnętrznych                                        mediana stawki godzinowej w PLN
PR MANAGER 281
PR EXECUTIVE 181
BRAND DESIGN                                                                        mediana stawki godzinowej w PLN
SENIOR PROJECT MANAGER / SENIOR ACCOUNT EXECUTIVE / SENIOR BRAND CONSULTANT 300
DESIGNER 190

 

***

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR zostało założone w 1997 r. Organizacja zrzesza firmy, które tworzą efektywną komunikację marketingową. Obecnie to jest 125 podmiotów, a wśród nich agencje full service, mediowe, brand design & consulting, event marketingowe, interaktywne, AdTech, komunikacji i PR oraz domy produkcyjne. SAR tworzy platformy wymiany doświadczeń i wiedzy pomiędzy podmiotami działającymi na rynku, m.in. organizując konferencje, programy edukacyjne, a także prowadząc i wspierając badania branżowe. SAR opracowuje, systematyzuje i popularyzuje standardy przetargowe oraz dobre praktyki biznesowe. Stowarzyszenie jest organizatorem wyznaczających standardy komunikacyjne konkursów i związanych z nimi konferencji: Effie Awards, Innovation Award oraz KTR. SAR promuje środowiska reklamowe w Polsce, a wraz z Konfederacją Lewiatan prowadzi lobbing wokół prawa reklamy. Od 1999 r. SAR należy do European Association of Communications Agencies (EACA) i jest przedstawicielem międzynarodowego konkursu Cannes Lions.

źródło: www.sar.org.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowy zarząd Klubu Agencji Eventowych SAR

W styczniu br., w czasie Walnego Zgromadzenia członkowie Klubu Agencji Eventowych SAR podsumowali najważniejsze projekty realizowane w latach 2020-2022 oraz wybrali nowy zarząd, który wyznaczy cele na kolejną kadencję.

 

Do zarządu Klubu Agencji Eventowych SAR weszli: Rafał Krawczuk – managing partner Plej, dla którego będzie to druga kadencja, oraz Rafał Kupidura – CEO IF Nation Group i Jakub Ćwikliński – wiceprezes zarządu EL Padre, którzy do zarządu KAE zostali powołani na pierwszą kadencję.

Druga kadencja w zarządzie Klubu Agencji Eventowych to kontynuacja prac nad wypracowaniem standardów rynkowych w branży eventowej oraz dialogu pomiędzy agencjami i klientami. W bieżącym roku strategicznym projektem dla KAE będzie praca nad rekomendacjami branżowymi w ramach zrównoważonego rozwoju oraz prezentacja najlepszych rozwiązań i narzędzi niezbędnych do raportowania ESG.” – podkreśla Rafał Krawczuk – managing partner Plej.

Przed branżą eventową stoi wiele wyzwań, ale jeszcze więcej szans i możliwości. Ostatnie lata były trudne, za to dziś branża ma dużo więcej do zaoferowania i chcemy to pokazać. Nasze zaangażowanie i energię skupimy na konkretnych działaniach w projektach, które budują silną pozycję branży w dialogu z interesariuszami i procurementem, aby dawać wartość naszym klientom.” – mówi Rafał Kupidura – CEO IF Nation Group.

Cele jakie postawiliśmy sobie na najbliższą kadencję są ambitne, ale przede wszystkim idące z duchem zmian zachodzących w naszym otoczeniu biznesowym. Rosnące ceny usług, zrównoważony rozwój oraz adaptacja do regulacji rządowych i unijnych to bardzo aktualne tematy dla całej branży.”dodaje Jakub Ćwikliński – wiceprezes zarządu EL Padre.

Klub Agencji Eventowych SAR powstał w 2012 roku przy Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR. Członkowie KAE SAR współpracują ze wszystkimi czołowymi podmiotami na rynku zajmującymi się event marketingiem w Polsce. Agencje z KAE są liderami w branży marketingu eventowego – najbardziej angażującej formy komunikacji.  Priorytetem KAE jest prowadzenie i usprawnianie dialogu pomiędzy marketerami zainteresowanymi wsparciem z zakresu event marketingu, a agencjami dostarczającymi takie usługi. W jego skład wchodzą wiodące agencje event marketingowe działające na polskim rynku: EL PADRE, IBENTO, IMAGINE NATION, KDK EVENTS,  LIVE AGE, PLATIGE IMAGE, PLEJ, oraz POWER. 

Czytaj więcej: https://portfolio.kae.com.pl/

***

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR zostało założone w 1997 r. Organizacja zrzesza firmy, które tworzą efektywną komunikację marketingową. Obecnie to jest 125 podmiotów, a wśród nich agencje full service, mediowe, branddesign & consulting, event marketingowe, interaktywne, AdTech, komunikacji i PR oraz domy produkcyjne. SAR tworzy platformy wymiany doświadczeń i wiedzy pomiędzy podmiotami działającymi na rynku, m.in. organizując konferencje, programy edukacyjne, a także prowadząc i wspierając badania branżowe. SAR opracowuje, systematyzuje i popularyzuje standardy przetargowe oraz dobre praktyki biznesowe. Stowarzyszenie jest organizatorem wyznaczających standardy komunikacyjne konkursów i związanych z nimi konferencji: Effie Awards, Innovation Award oraz KTR. SAR promuje środowiska reklamowe w Polsce, a wraz z Konfederacją Lewiatan prowadzi lobbing wokół prawa reklamy.Od 1999 r. SAR należy do European Association of Communications Agencies (EACA) i jest przedstawicielem międzynarodowego konkursu Cannes Lions. www.sar.org.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Paweł Tyszkiewicz i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową...

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Paweł Tyszkiewicz, prezes Stowarzyszenia Agencji Reklamowych.

● Mimo trudnego okresu reklama ma się dobrze a agencje reklamowe „trzymają się mocno”!

● Agencie renegocjowały z powodzeniem stawki godzinowe za pracę dla reklamodawców.

● Obroty w branży w roku 2022 wróciły do poziomu sprzed pandemii.

● Nie wygląda na to żeby sztuczna inteligencja miała odebrać pracę agencją reklamowym, jest za to szansa, że pomoże w znajdowaniu najbardziej kreatywnych rozwiązań.

● Wejście na rynek rynek pracy pokolenia „Z” oraz praca zdalna to wydzwania, z którymi musimy sobie w branży jak najszybciej poradzić.

● W Polsce jest 2000 szkół, które kształcą techników reklamy, a wydziały marketingu kończy około 100 000 ludzi rocznie – powstaje problem, w jaki sposób zagospodarować, a przy tych absolwentów a jeszcze większy jak wybrać rzeczywiste talenty.

● Wielkim wyzwaniem dla branży w nadchodzącym roku będzie idea sustainability.

Grzegorz Kiszluk

Badanie SAR: wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej ‘22

Tegoroczne badanie objęło łącznie 62 agencje członkowskie. Odnotowano spadek w różnicy płac ze względu na płeć, a wzrost wynagrodzeń utrzymał się na zeszłorocznym poziomie. Badanie przeprowadzono we współpracy z firmą Willis Towers Watson Polska, autorem raportu.

SAR prowadzi badanie płac od 1999 roku. W tegorocznej edycji, zrealizowanej w styczniu i lutym, agencje przekazały łącznie dane o stanowiskach i wynagrodzeniach ponad 5600 osób, zwiększając o ponad 6% w stosunku do roku 2021 liczbę pracowników objętych badaniem.

Wyniki wskazują, iż w 2021 roku stawki wynagrodzeń wzrosły dla ponad 60% stanowisk. Przeciętny wzrost wynagrodzeń zasadniczych dla całego rynku oszacowano na 4,9%.

Obserwacje płacy zmiennej wskazują ponadto, iż firmy stosujące premie, po wielu przypadkach ich zamrożenia lub ograniczenia w pierwszym roku pandemii, wróciły do ich wypłacania.

Widać wyraźnie, że firmy z sektora komunikacji marketingowej mają niższe niż w większości sektorów różnice płac dla kobiet i mężczyzn. Na tych samych stanowiskach różnica w wynagrodzeniach obu płci znacząco spadła – z 9% odnotowanych w roku 2021 do niecałych 6%.

Inny badany wskaźnik luki płacowej – „gender pay gap”, określa różnicę pomiędzy średnim wynagrodzeniem wszystkich kobiet i mężczyzn w sektorze. Na jego wartość istotnie wpływa miejsce zajmowane przez badanych w hierarchii firmy. Według badania SAR całkowity wskaźnik luki płacowej (gender pay gap) wynosi 18% dla wszystkich typów umów i spadł do 13% przy analizie tylko umów o pracę. Należy zauważyć, iż wartość tej luki płacowej jest wyraźnie niższa niż odnotowana w badaniach dla sektora mediów (23%) czy rynku ogólnobranżowego (21% – na podstawie danych „WTW Polska 2021” dla pracowników z umowami o pracę).

Badanie SAR pokazuje także kierunek zmian i rozwiązań, jakie firmy wprowadzają w zakresie dobrostanu pracowników oraz jawności i transparentności płac oraz zasad podejmowania decyzji na temat wynagrodzeń.

Dane dt. wynagrodzeń

W tabelach poniżej zaprezentowano wartość rynkową mediany dla typowych stanowisk w branży komunikacji marketingowej dla płacy gwarantowanej brutto. 

Jest to wartość stałej płacy, określona dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę
i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT) w PLN w wymiarze miesięcznym.

Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych – takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne. 

W kontekście danych płacowych mediana oznacza przeciętną wartość wynagrodzenia rynkowego dla danego stanowiska, przy czym należy pamiętać, iż poszczególne osoby mogą uzyskiwać poziomy wynagrodzenia niższe lub wyższe niż podana wartość przeciętnej płacy.

SAR tabela 1

Stawki godzinowe

Badanie SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych (wg stanu na 1.01.2022 roku), czyli prezentowanych klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Wartość stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona w kwocie netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.

Porównanie stawek godzinowych zadeklarowanych przez uczestników badania w roku 2022 i 2021 (na stałej próbie firm, które przekazały dane w obu ostatnich edycjach) wskazuje, iż deklarowane stawki godzinowe w roku 2022 zwiększyły się przeciętnie o 10% w porównaniu ze stawkami deklarowanymi w styczniu 2021 roku.

 


źródło: SAR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak zwiększyć efektywność komunikacji w świecie wielu ekranów?

"Efektywność komunikacji marek w świecie wielu ekranów" to nowy raport z badania zrealizowanego wspólnie przez SAR, Google i Kantar. Jakie główne wnioski płyną z niego dla marketerów? Poniżej 10 kluczowych wniosków dotyczących wieloekranowej efektywności komunikacji reklamowej.

Opisywane wynik badania były prezentowane przez jego autorów Michała Protasiuka – Market Insights Manager CEE w Google oraz Michała Zajdla – Head of Media & Digital w Kantar Polska, podczas tegorocznego Forum IAB, Konferencji YouTube Broadcast oraz XXII Kongresie Badaczy organizowanym przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, na którym otrzymali pierwszą nagrodę w plebiscycie publiczności. Ich wystąpienie można zobaczyć w internecie.

zwycięzcy Kongresu Badaczy
Fot. PTBRiO

 

Cały raport jest dostępny tutaj. Poniżej kluczowe wnioski jakie z niego płyną:

Wniosek 1

Telewizja jest skutecznym kanałem, aby dotrzeć do konsumenta z komunikatem reklamowym oraz zbudować świadomość reklamowanej marki, ale przy niskiej częstotliwości kontaktów trudno osiągnąć dobre efekty na dolnych poziomach funnelu

Wniosek 2

Pojedyncza impresja reklamy w środowisku digitalowym charakteryzuje się większą skutecznością w porównaniu do telewizji

Wniosek 3

Wspieranie komunikacji w TV za pomocą wideo online zwiększa efektywność komunikacji

Wniosek 4

Połączenie TV z reklamą na YouTubie bardzo dobrze sprawdza się przede wszystkim w przypadku górnych poziomów funnelu, gdzie widać wyraźny efekt synergii

Wniosek 5

Aby skutecznie wpłynąć na dolne poziomy funnelu, najbardziej efektywna jest reklama na YouTubie wykorzystująca dłuższe formaty oraz kombinacja TV z VOD

Wniosek 6

Krótkie formaty reklamowe dedykowane dla kanałów digital, same lub w połączeniu z telewizją, są skutecznym narzędziem do podnoszenia świadomości marki

Warto  inwestować w dostosowanie kreacji do formatu i kontekstu, ponieważ to przełoży się w jeszcze większym stopniu na skuteczność kopii.

Michał Zajdel, Head of Media & Digital, Kantar

Wniosek 7

Możliwe do pominięcia po 5 s reklamy na YouTubie działają na świadomość nawet wtedy, kiedy są pomijane

Wniosek 8

Inaczej działają te same reklamy na desktop i mobile. Lekka przewaga desktopu w obszarze budowania świadomości, podczas gdy mobile jest bardziej skuteczny we wzmacnianiu dolnych poziomów funnelu

Wniosek 9

Długość kontaktu konsumenta z reklamą przekłada się na efektywność komunikatu reklamowego

Wniosek 10

Kontekst, w jakim reklama jest wyświetlana, ma znaczenie

Na koniec chcieliśmy zwrócić uwagę na jeszcze jedną, palącą kwestię. W raporcie piszemy dużo na temat efektów synergii pomiędzy mediami. Jednak jeśli wiemy na przykład, że nasz spot najlepiej działa w telewizji wzmocniony emisją na YouTubie, to samo reklamowanie się w obu mediach może nie wystarczyć. Potrzebujemy jeszcze wiedzy, że docieramy z komunikatem do tych samych konsumentów, a nie do dwóch oddzielnych, nienakładających się zbiorów osób

Michał Protasiuk, Market Insights Manager CEE, Google

Badanie SAR, Kantar oraz Google zostało zrealizowane w schemacie eksperymentalnym.

Raport o efektywności komunikacji
Fot. SAR, Google, Kantar

Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

dr Michał Lutostański

Jury Effie Awards Poland 2021 przyznało 58 nagród

sar effie awards

Jury 22. edycji Effie Awards, pod przewodnictwem Macieja Hermana, Dyrektora Zarządzającego firmy Wedel, przyznało nagrody za najbardziej efektywne kampanie, a wśród nich: 27 statuetek brązowych, 25 srebrnych oraz 6 złotych.

W dzisiejszym świecie na przedsiębiorstwach i markach spoczywa coraz większa odpowiedzialność. Nie jesteśmy tylko od tego, by generować zysk i tworzyć efektywne kampanie marketingowe. Jako biznes i marketingowcy mamy ogromny wpływ na to, jak zmienia się świat, jak podchodzimy do wyzwań ekologicznych i społecznych, czy nasza komunikacja powoduje, że konsumenci, a więc społeczeństwo – stają się lepsi i na przykład zaczynają równo traktować kobiety i mężczyzn, albo podnosi się ich poziom kultury wizualnej. Czy nam się to podoba czy nie, tworząc kampanie marketingowe, zmieniamy rzeczywistość dookoła nas. Od nas zależy czy będą to zmiany pozytywne czy negatywne. Konkurs Effie poza wyróżnianiem najlepszych kampanii, postrzegam także jako platformę wymiany tego typu wiedzy, co ma ogromne znaczenie dla kierunków rozwoju rynku reklamowego.

Jak co roku, wybór najlepszych projektów był nie lada wyzwaniem. Jestem również pod wrażeniem zgłoszeń do stosunkowo nowej kategorii Marketing & Business Solutions. Bardzo się cieszę, że kilka lat temu konkurs Effie objął też inne sposoby odpowiadania na wyzwania biznesowe niż te wyłącznie komunikacyjne. Aby sprostać trudnościom i móc się rozwijać, firmy potrzebują transformacji, przełomowych innowacji i długofalowej strategii. W tej kategorii nagradzamy i wyróżniamy właśnie tego typu projekty.

Maciej Herman, Przewodniczący Jury Effie Awards 2021, Dyrektor Zarządzający firmy Wedel

Złote statuetki Effie Awards 2021 otrzymali autorzy kampanii:

  • Random – Storytel, McCANN Poland (dwie złote statuetki, w kategoriach: Branded Content oraz Kultura i Rozrywka),
  • Rozwój aplikacji InPost Mobile – InPost,
  • Stop kobietobójstwu! – Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów, OTO Film,
  • “Kolorowy wiatr” na nowo – BBC Studios Polska, Digital Kingdom,
  • Maestro – wszystko czego chcesz od burgera – McDonald’s, DDB Warszawa, OMD.

Po raz pierwszy nagrodę otrzymała kampania zgłoszona w kategorii Marketing & Business Solutions wprowadzonej w 2018 roku. Kategoria ta koncentruje się na przełomowych, nowatorskich w formie lub w zastosowaniu nowych technologii czy innych rozwiązań – działaniach marketingowych, w których komunikacja nie była znaczącym elementem marketing mixu.

W corocznym rankingu efektywności Effie najwyższą pozycję zajęli:

  • wśród agencji – McCANN Poland,
  • spośród agencji mediowych – Starcom,
  • jako marketer – ex aequo Grupa Maspex i McDonald’s.

Więcej na temat Effie Awards Poland oraz pełna lista nagrodzonych i rankingi dostępne są na stronie https://awards.effie.pl/nagrodzeni-2021/.

Gala Effie Awards 2021 odbyła się na żywo w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Transmisję wręczenia nagród można było obejrzeć na platformie https://vod.sar.org.pl/.

Organizatorem wydarzenia było Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, a swoim zaangażowaniem, Galę Effie Awards 2021 wsparli:

Sponsorzy Strategiczni: TVN, Onet, Salesforce, Radio Zet
Sponsorzy Wspierający: YouTube, AMS, Facebook
Partnerzy Merytoryczni: Premium TV, Media&Leads, Teads
Gospodarz Gali: Teatr Wielki – Opera Narodowa
Partnerzy Gali: Ostoya, Ballantine’s7YO, Jacobs Creek, Saeco, Content Spot, TikTok
Doradca prawny: Firma prawnicza LSW
Patroni medialni:
Forbes, Business Insider, PRoto, Nowy Marketing, Marketer+, E-Commerce w Praktyce, Marketing przy Kawie, KampanieSpołeczne.pl, Noizz, Player, Chilli Zet


Źródło: SAR 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Stanowisko SAR, IAA Polska oraz ZFPR w sprawie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji

ustawa o radiofonii i telewizji

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy, Związek Firm Public Relations,

Wyrażamy głębokie zaniepokojenie w związku z projektem nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji z dnia 29 grudnia 1992 roku, w kształcie zaakceptowanym przez Sejmową Komisję Kultury i Środków Przekazu w dniu 27 lipca 2021 r. Przyjęcie zmian proponowanych w nowelizacji ustawy może w sposób pośredni lub bezpośredni prowadzić do:

  • znaczącego naruszenia konstytucyjnej gwarancji ochrony praw słusznie nabytych i interesów w toku,
  • zmian warunków koncesji już wydanych,
  • ingerencji władzy ustawodawczej i wykonawczej w zasady funkcjonowania komercyjnego rynku medialnego i reklamowego w Polsce,
  • ograniczenia pluralizmu i wolności słowa w Polsce.

W konsekwencji nowelizacja ustawy może mieć negatywny wpływ na rynek usług reklamowych, mediowych i public relations w Polsce głównie poprzez drastyczną zmianę obecnego stanu środowiska medialnego, które pozostaje naszym głównym partnerem w realizacji codziennych zadań.

Obawiamy się również znaczącego spadku zainteresowania zagranicznych inwestorów, ze szczególnym wskazaniem na firmy amerykańskie, co bezpośrednio przełoży się na kondycję nie tylko branży medialnej, ale również wszystkich podmiotów, z którymi współpracuje.

Niniejszym apelujemy do wszystkich odpowiedzialnych za pracę nad nowelizacją o ponowne przeprowadzenie szeregu szczegółowych analiz uwzględniających stanowiska podmiotów reprezentujących branżę, w której funkcjonujemy. Mamy nadzieję, że taka współpraca pozwoli zniwelować wszystkie wymienione wyżej zagrożenia i wprowadzić rozwiązania akceptowalne dla większości podmiotów funkcjonujących na rynku komunikacji marketingowej w Polsce.

Dariusz Andrian, prezes Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR
Sebastian Stępak, prezes Związku Firm Public Relations
Jerzy Minorczyk, dyrektor generalny IAA Polska


Źródło: SAR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy transparentność przetargowa się opłaca? Kto na tym zyskuje, a kto traci?

panel interaktywny IAA

Zapraszamy na interaktywny panel branżowy IAA Polska i SAR, który odbędzie się we wtorek 20 kwietnia 2021 o godz. 15:00.

W trakcie panelu eksperci porozmawiają m. in. o procedurach opisanych w Białej Księdze Komunikacji Marketingowej i zastanowią się, czy ich stosowanie może pozytywnie wpływać na efektywność postępowań przetargowych.

Panel poprowadzi Agnieszka Kosik, Head of Facebook Poland.

Na liście panelistów znajdują się:

  • Beata Dąbrowska, Marketing Director w eobuwie.pl SA
  • Marcin Karolak, Global Category Leader Marketing w E.ON
  • Adrian Kawecki, CEO ‎Mindshare Poland

Komentarza eksperckiego udzielą:

  • Maciej Herman, CEO LOTTE Wedel
  • Iwona Kołodziejek, Former Media Auditor Accenture, CE

Gospodarzami spotkania będą: Jerzy Minorczyk, Dyrektor Generalny IAA Polska i Paweł Tyszkiewicz, Dyrektor Zarządzający SAR.

Zarejestruj się już teraz:

BIORĘ UDZIAŁ

Zachęcamy do przekazania informacji o panelu wszystkim z branży, dla których ten temat jest istotny. Dzielmy się wiedzą i doświadczeniem.

Panel interaktywny w zaproponowanym przez IAA i SAR formacie to nie tylko dyskusja moderatora z panelistami. To również możliwość „wejścia na wizję” i zabrania głosu na żywo, bezpośrednia interakcja z pozostałymi uczestnikami spotkania w warunkach bardzo zbliżonych do tych, które znamy z realu. Zachęcamy do przygotowania pytań i AKTYWNEGO udziału w kwietniowym panelu.

Moderatorka:

Agnieszka Kosik

Agnieszka Kosik, Head of Poland, Facebook

Odpowiada za rozwój biznesu i pracę z klientami na polskim rynku. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w branży mediowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Przez 15 lat była związana z agencją MediaCom, gdzie najpierw pełniła funkcję Dyrektor Zarządzającej oraz Dyrektor ds. rozwoju biznesu, by w 2008 roku przejąć rolę CEO agencji. Przez 10 lat była odpowiedzialna za strategię oraz rozwój firmy. Jest laureatką nagród Business Woman Roku 2016 i dwukrotnie AdMan Roku 2015 i 2016.

CREDO ZAWODOWE:

Wierzę, że różnorodność w środowisku zawodowym nas wzbogaca. Tylko dzięki niej możemy iść naprzód i tworzyć innowacje – szczególnie w branży tak bardzo polegającej na kreatywności. Postęp nie tworzy się dzięki przytakiwaniu sobie, lecz na bazie dobrze pojętego konfliktu. Dlatego zawsze staram się dobierać do zespołu osoby silne, postrzegające świat w inny sposób niż ja.

Profil na LinkedIn.

Komentarz ekspercki:

Maciej Herman

Maciej Herman, Dyrektor Zarządzający LOTTE Wedel, właściciel marki E.Wedel

W firmie od 2008 roku. Z rynkiem FMCG związany od ponad 20 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywał, zajmując stanowiska w działach komercyjnych takich firm jak Kompania Piwowarska, Frito Lay oraz Procter and Gamble. W ciągu ostatnich kilku lat Wedel stał się jedną z najszybciej rosnących firm słodyczowych w Polsce i obecnie znajduje się gronie 3 największych producentów polskiej branży słodyczowej. Jego produkty są eksportowane do ponad 60 krajów na wszystkich kontynentach. Dzięki odważnym i rewolucyjnym zmianom komunikacyjnym firma otrzymała w ciągu ostatnich lat szereg nagród, m.in. złotą Effie za kampanię „W kuchni z Wedlem”, czy brązowy Spinacz za e-sportowy projekt „Wedel Up! Zagrajmy inaczej”. Jest także wielokrotnym laureatem prestiżowych konkursów produktowych, plebiscytów i rankingów.

Profil na LinkedIn.

Iwona Kołodziejek

Iwona Kołodziejek, Former Media Auditor Accenture, CEE

Ekspert z obszaru mediów i marketingu, z ponad 25-letnim doświadczeniem zdobytym m.in. po stronie dostawców mediów, w agencji reklamowej, domach mediowych oraz w firmie konsultingowej. Zajmowała kluczowe stanowiska w branży. Była m.in. Dyrektorem Zarządzającym Optimedia Poland i Wiceprezesem ZenithOptimedia Group. Przez ostatnie 12 lat jako Media Management Lead w Accenture na Europę Środkowo-Wschodnią pracowała dla wiodących reklamodawców, zwiększając efektywność ich inwestycji mediowych na kilkunastu rynkach. Wspierała też tworzenie i wejście do Polski jednej z największych na świecie agencji digital – Accenture Interactive. Była jurorem konkursów Effie i Media Trendy. Jest absolwentką Zarządzania i Marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, Filologii angielskiej oraz stypendystką Nottingham Trent University w Anglii.

Profil na LinkedIn.

Paneliści:

Marcin Karolak

Marcin Karolak, Global Category Leader E.ON

Absolwent SGH oraz MBA z ponad 20-letnim doświadczeniem w zakupach korporacyjnych, w ramach których zarządzał licznymi obszarami zakupów strategicznych, w tym w zakresie współpracy z działami marketingu i komunikacji korporacyjnej. Przez wiele lat związany z branżą telekomunikacyjną, by następnie swoje cenne doświadczenie wykorzystywać w praktyce w branży bankowej, farmaceutycznej oraz energetycznej. Obecnie odpowiada za zakupy z obszaru marketingu w ramach międzynarodowej firmy energetycznej E.ON, odpowiadając za strategie zakupowe oraz współpracę m.in. z agencjami mediowymi, kreatywnymi oraz interaktywnymi.

Profil na LinkedIn.

Adrian Kawecki

Adrian Kawecki, Prezes Zarządu Mindshare

Na stanowisku Prezesa Zarządu Mindshare pracuje od 2004 roku. Jako CEO zarządza agencją, odpowiadając za jej rozwój oraz utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami. Praca nad konsekwentnym budowaniem marki Mindshare w ostatnim okresie przyniosła wyróżnienia „Agencja Roku 2019” oraz „Agencja oferująca najwyższą jakość w 2020” wg „Media i Marketing Polska”. Dzięki wcześniejszej inwestycji agencji w poszerzenie oferowanych usług digitalowych z naciskiem na e-commerce oraz pozyskaniu wielu nowych budżetów tj. Kaufland, Red Bull czy Zalando na przełomie 2019/2020, Mindshare przeszło praktycznie suchą stopą przez trudny okres pandemii.

Profil na LinkedIn.

Beata Dąbrowska

Beata Dąbrowska, Marketing Director w eobuwie.pl SA

Lider marketingu z 20-letnim doświadczeniem zawodowym w branży FMCG (spożywczej, medycznej), medialnej i reklamowej (zarówno po stronie klienta, jak i agencyjnej). Współpracowała m.in. z takimi firmami jak: Nestlé, UPS Zdrowie, Dentsu. Posiada wybitne umiejętności zawodowe w zakresie przywództwa i negocjacji – jest mediatorem Polskiego Centrum Mediacji i Trenerem Współpracy. W eobuwie.pl odpowiedzialna m.in. za tworzenie i wdrażanie strategii marki, komunikację 360, partnerstwa i relacje oraz rozwój zespołu marketinguotterdam.

Profil na LinkedIn.


Źródło: IAA Polska 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF