...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Semilac z pierwszym w Polsce asystentem głosowym w branży beauty

Doradzi, zainspiruje, pokieruje do najbliższego punktu czy odpowie na najczęściej zadawane pytania. Tak działa asystent głosowy Semilac, który szybko i skutecznie pomagając klientkom marki w sprawach związanych ze stylizacją paznokci i makijażem, jednocześnie wprowadza je w świat ich ulubionej marki. Tomasz Gołębiewski, właściciel marki Semilac, został wyróżniony w 8. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie.

Malowanie paznokci w domu czy salonie angażuje nasze dłonie, dlatego nie zawsze możemy sobie pozwolić na sprawdzenie w sieci odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Wprowadzając voicebota uwalniamy ręce naszych klientek i za pomocą głosu odpowiadamy zarówno na ich pytania, jak i  potrzeby związane z optymalizacją czasu, oczekiwaniem udzielenia pomocy czy responsywnością – mówi Joanna Przybylska, Innovation Manager marki Semilac. –  Marketing głosowy to przyszłość! Dlatego marki tak chętnie korzystają z narzędzi z funkcją głosową do budowania relacji z klientami oraz utrzymywania z nimi regularnego i “realnego” kontaktu. Wyzwaniem, któremu muszą sprostać jest opracowanie funkcjonalnych i inteligentnych rozwiązań, które dotrzymają kroku nieustannie i dynamicznie zmieniającej się konsumenckiej rzeczywistości – dodaje Przybylska.

Porozmawiaj z Semilac

Aby rozpocząć rozmowę z voicebotem, wystarczy zwrócić się do niego słowami ‘’Porozmawiaj z Semilac!’’ [komenda w wersji angielskiej brzmi „Talk to Semilac”]. Następnie asystent Google odpowie po polsku lub angielsku na najczęściej zadawane przez klientki Semilac pytania, począwszy od tych, jak nakładać hybrydę, po porady na temat konkretnych stylizacji. Dostarcza również inspiracji dotyczących manicure, pedicure i makijażu, pokazując zdjęcia wraz z krótkimi opisami zawierającymi informacje na temat produktów. Wskazuje też drogę do najbliższych punktów sprzedażowych, dzięki  udostępnieniu (aplikacji) swojej lokalizacji. Przekierowuje również zainteresowane osoby na stronę internetową marki, prezentując różnego rodzaju inspiracje, w zależności od tematyki, pory roku czy okoliczności, np. manicure na zabawę karnawałową czy ślub. Wskazuje także wykorzystane w stylizacjach nazwy poszczególnych lakierów.

Klient ma głos

Semilac nieustannie przeciera szlaki we wdrażaniu nowych rozwiązań technologicznych w swojej kategorii. Słucha głosu klientek i odpowiada na ich potrzeby poprzez wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań. W voicebocie znajdują się takie informacje jak te dotyczące produktów do manicure i makijażu Semilac czy ich aplikowania i stosowania. Ale to nie wszystko. Asystent przybliży również historię marki, opowie czym jest Akademia Semilac czy zdradzi ciekawostki kosmetyczne. – Innowacyjne podejście wpisane jest w DNA marki Semilac. Wcześniej z sukcesem wdrożyliśmy aplikację mobilną, chatbota i efekt AR na Facebooku oraz personalizację oferowanych produktów. Wprowadzenie asystenta głosowego Google traktujemy poniekąd jako formę przygotowania nas na sztuczną inteligencję, którą na pewno wykorzystamy w praktyce – zaznacza Przybylska.

Za wdrożenie voicebota dla Semilac odpowiada KODA Bots, firma specjalizująca się w realizacji chatbotów i asystentów głosowych. Mariusz Pełechaty, CEO firmy zaznacza, że voicebot to kolejna szansa na wzmocnienie doświadczenia klienta – Asystent głosowy tworzy interakcje przypominające prawdziwą rozmowę. Wywołuje naturalne reakcje i sprawia, że marka staje się bliższa klientowi. W przypadku Semilac odpowiada na bardzo konkretne potrzeby kobiet. Skupia się swoim działaniem na budowie relacji z konsumentkami – mówi Pełechaty.

Z voicebota Semilac można korzystać na telefonach i tabletach z systemem Android 5.0 lub wyższym, obsługujących Usługi Google Play, a także na urządzeniach z iOS po zainstalowaniu pobranej z App Store aplikacji Google Assistant.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

All In My Hands – zadbaj o swój sukces czyli jak stworzyć skuteczną kampanię społeczną w branży beauty

Producent marki lakierów hybrydowych Semilac na podstawie wniosków z przeprowadzonych w 2017 roku badań, wprowadził w życie kampanię CSR All In My Hands, mającą na celu promocję solidarności i aktywności zawodowej Polek. Kampania obejmowała m.in. wprowadzenie charytatywnej linii lakierów do sprzedaży, warsztaty edukacyjne w pięciu polskich miastach oraz konkurs grantowy. Towarzyszyły jej liczne działania w mediach, social mediach i blogosferze. Kampania zakończyła się sukcesem, a uczestniczki spotkań zyskały cenną wiedzę biznesową, praktyczny warsztat stylizacji paznokci oraz możliwość rozwoju swojej ścieżki zawodowej.

Firma z branży beauty działa społecznie

Kampania wystartowała w marcu br., a zakończyła się we wrześniu nagrodzeniem laureatek konkursu grantowego. Głównymi założeniami projektu stały się: aktywizacja zawodowa Polek, krzewienie kobiecej solidarności i profesjonalizacja w zakresie stylizacji paznokci. Działania w tych obszarach zostały skierowane do studentek kierunków kosmetologicznych z całej Polski.  

Spółka Nesperta — właściciel marek Semilac i hi hybrid — obecna jest na 35 rynkach na 5 kontynentach. Marka Semilac z jej portfolio to lider wśród lakierów hybrydowych w Polsce¹. Oferuje profesjonalne produkty do stylizacji paznokci, a od marca 2018 roku również kosmetyki kolorowe. Marka buduje swoją pozycję na rynku i status eksperta, oferując wysokiej jakości innowacyjne produkty i prowadząc działania w ramach Akademii Semilac. Współpracuje również z ambasadorkami m.in. Agnieszką Woźniak-Starak. Semilac podejmuje wiele działań wykraczających poza charakter komercyjny. Chcąc rozszerzyć realizację polityki biznesu odpowiedzialnego społecznie, postanowił podjąć dialog w ważnej sprawie — sytuacji kobiet na polskim rynku pracy.

Firma podjęła działania mające na celu poznanie potrzeb i obaw towarzyszacych kobietom właśnie na rynku pracy, a w konsekwencji podjęła również dyskusję na temat ich aktywizacji zawodowej. Nesperta inspiruje się kobiecą pasją, energią i marzeniami. Budzenie w użytkowniczkach pewności siebie, dodawanie im odwagi oraz wyzwolenie pełni drzemiącego w nich potencjału i siły do podejmowania wyzwań na stałe są wpisane jako cele w strategię firmy.

Wspólnie można więcej!

Punktem wyjścia do stworzenia i realizacji kampanii All In My Hands, zostały raporty opublikowane przez firmę Nesperta na podstawie badań opinii publicznej, przeprowadzonych w 2017 i 2018 roku, dotyczące sytuacji Polek na rynku pracy. We wrześniu 2017 roku został wydany raport „Kobiety współPracujące”, a jego wyniki zaprezentowano na ogólnopolskim Kongresie Kobiet. Wnioski z pierwszego badania i zdiagnozowany problem, zostały zasygnalizowane również podczas lokalnych spotkań Ligi Kobiet Sukcesu. W 2018 roku Nesperta opublikowała drugie wydanie raportu pod nazwą „Polki w pracy”. Nowe wydanie zostało wzbogacone o dodatkowe wyniki badań i zyskało odświeżoną szatę graficzną. Jego premiera miała miejsce podczas tegorocznych, największych w Polsce Targów CSR w Warszawie, które zostały zorganizowane pod hasłem „Biznes we współpracy”.

Badania zostały przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polek w wieku 22-45 lat, posiadających zróżnicowane wykształcenie i doświadczenie zawodowe, zamieszkujących średnie i duże miasta oraz wsie. Kobiety były pytane m.in. o to, jak oceniają swoje umiejętności i szanse na sukces w biznesie, jakie mają zdanie na temat swoich współpracowników, co myślą o stereotypach płci w biznesie oraz czego się obawiają, a co motywuje je do założenia własnej firmy.

80,8% badanych uważa, że kobiety to świetnie wykształceni i wyszkoleni pracownicy, co więcej prawie taka sama liczba respondentek deklaruje podejmowanie działań mających na celu rozwój i podniesienie swoich kwalifikacji zawodowych.

Okazuje się, że Polki pomimo deklarowania wysokich kompetencji i dobrego przygotowania do prowadzenia własnej działalności gospodarczej (75,2%), nie chcą ich zakładać i niewiele z nich je prowadzi (67%). Na pytanie, co mogłoby je skłonić do założenia własnej działalności, odpowiedziały w 60,5%, że jest to większy poziom niezależności zawodowej i w 59.9% – perspektywa uzyskania większych dochodów. Obawy, jakie powstrzymują je przed podjęciem się założenia firmy to przede wszystkim brak pomysłu (39,6%), strach przed niepowodzeniem (38,2%) i brak własnych środków finansowych (37,5%).

Polki zostały zapytane również o kwestię równouprawnienia na rynku pracy. Ponad połowa badanych uważa, że kobiety bardzo często zajmują niższe niż mężczyźni stanowiska, pomimo posiadania lepszego wykształcenia i doświadczenia. Są także zdania, że zbyt mało kobiet zajmuje kierownicze stanowiska. 71,9% Polek biorących udział w badaniu Nesperty odpowiedziało twierdząco na pytanie, czy kobiety są częściej niż mężczyźni dyskryminowane na rynku pracy.

Natomiast pomimo wysokich deklaracji (64,8%), że płeć przy współpracy nie ma znaczenia i ważna jest sama umiejętność współpracy, nadal prawie 30% procent kobiet uważa, że woli współpracować z mężczyznami i mieć przełożonego płci przeciwnej. Jako powód podają m.in. większą racjonalność i stabilność emocjonalną mężczyzn oraz skłonność kobiet do rywalizacji w miejscach pracy. Ponad ⅓  badanych faktycznie twierdzi, że kobiety są w stosunku do innych kobiet nastawione na rywalizację.

Takie wyniki doprowadziły firmę Nesperta do kilku ważnych wniosków. Po pierwsze, na rynku pracy nadal powielane są stereotypy płci i brak równości w miejscach pracy. Po drugie, wśród Polek jest bardzo niski poziom współpracy na płaszczyźnie zawodowej. Po trzecie, pomimo chęci założenia własnej działalności gospodarczej i  posiadania odpowiedniej wiedzy, umiejętności oraz chęci do rozwoju i nauki, bardzo mała część kobiet decyduje się podjąć to wyzwanie, z powodu licznych obaw związanych m.in. z brakiem funduszy.

All In My Hands czyli biznes w kobiecych rękach

Te wnioski posłużyły jako mocne argumenty do stworzenia kampanii społecznej All In My Hands, która stała się jednym z rozwiązań powyższych problemów poprzez promocję samozatrudnienia wśród młodych Polek i zaoferowanie im wszechstronnego wsparcia w rozwoju firm. Ze względu na to, że branża kosmetyczna jest firmie Nesperta najbliższa, odbiorcami kampanii zostały przyszłe stylistki paznokci, czyli studentki kierunków kosmetologicznych.

Opracowana kampania odpowiedziała na potrzeby społeczne związane z kobiecą przedsiębiorczością, zidentyfikowane na podstawie wyników badań. Można do nich zaliczyć potrzebę profesjonalizacji zawodów, wsparcia praktycznego i merytorycznego, wzbogacenia wiedzy biznesowej oraz potrzebę wsparcia duchowego i uwierzenia we własne możliwości.

Głównymi celami projektu All In My Hands stały się aktywizacja zawodowa Polek i krzewienie kobiecej solidarności.

Nesperta założyła, że realizacja działań CSR-owych pomoże kobietom uwolnić potencjał, dodać im pewności siebie, wzbudzi pozytywne skojarzenia ze współpracą z kobietami i zachęci do wzajemnej pomocy. Założenia związane z profesjonalizacją zawodu stylistki paznokci to zwiększenie wiedzy biznesowej i praktycznej w zakresie wykonywania manicure hybrydowego.

Hasło All In My Hands, tak jak cały projekt, miało być swoistym wezwaniem do działania, mówiącym, że wszystko zależy od nich samych. Miało zainspirować kobiety do podejmowania śmiałych kroków i decyzji ku niezależności, nie tylko zawodowej jak mówi prezes Nesperta — Tomasz Gołębiewski. Semilac dla celów kampanii stworzył nową linię lakierów hybrydowych w trzech kolorach w oryginalnych opakowaniach. Na buteleczkach znajdowały się skrzydła — symbol uskrzydlania kobiet, które mocno wpisały się w główne komunikaty kampanii. Spójna komunikacja wizualna pozwoliła na szerszy zasięg kampanii i zwiększenie jej rozpoznawalności.

Realizacja kampanii objęła na początku sprzedaż lakierów hybrydowych z limitowanej edycji. Z każdej sprzedanej buteleczki, część kwoty została przeznaczona na dalsze działanie, czyli zorganizowanie warsztatów praktycznych dla studentek. Tym działaniem Nesperta pokazała, że kobiety powinny się wspierać biznesowo i być solidarne. W końcu to właśnie kobiety kupujące produkt sfinansowały innym kobietom realizację ich marzeń w postaci szkolenia podnoszącego ich kwalifikacje zawodowe.

By informacja o kampanii All In My Hands dotarła do jak najszerszej grupy odbiorców potencjalnie nią zainteresowanych, Nesperta w pierwszym etapie komunikacji zrealizowała przesyłkę kreatywną do 50 blogerek i 50 dziennikarek. W paczce poza listem przewodnim mogły znaleźć limitowaną kolekcję charytatywną trzech lakierów oraz 2 koszulki sygnowane logo All In My Hands. Jedną z nich miały wręczyć kobiecie, która miała w ich życiu pozytywny wpływ na rozwój i pewność siebie. Główne liderki opinii, którymi są blogerki i dziennikarki, ale także influencerki skupiające duże grono fanów i obserwatorów wokół swoich profili w social mediach, które opublikowały informację o akcji, zagwarantowały wiarygodny przekaz w atrakcyjnej formie.

Praktyka czyni mistrzynie stylizacji paznokci

Kluczowym działaniem w realizacji kampanii były wspomniane już warsztaty dla studentek kierunków kosmetologicznych, które wiążą swoją przyszłość zawodową ze stylizacją paznokci. Szkolenia zostały przeprowadzone na uczelniach wyższych w 5 Polskich miastach: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Białymstoku i Poznaniu. Okazało się, że szkolenia stanowiły świetne uzupełnienie programu na uczelniach wyższych, w którym często brakuje czasu na praktyczne zajęcia z profesjonalnej stylizacji paznokci. Warsztaty zostały zatem zorganizowane tak, by dawały młodym stylistkom wiedzę zarówno z podstaw prowadzenia własnego biznesu, jak i praktyczne umiejętności wykonywania manicure. Część merytoryczna została przygotowana i przeprowadzona przez doświadczonych trenerów biznesowych przy współpracy z Poznańskim Parkiem Naukowo-Technologicznym Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. Część merytoryczną poprowadzili eksperci Nesperta z Akademii Semilac.

Uczestniczki warsztatów poznały tajniki zakładania i prowadzenia własnego salonu m.in. jak rozpocząć działalność, jak stworzyć dobry biznesplan i sprofilować swojego klienta. Panel biznesowy obejmował również wiedzę w zakresie zarządzania zespołem czy narzędzi promocyjnych. Podczas części praktycznej instruktorzy Semilac przeszkolili studentki z wykonywania profesjonalnego manicure hybrydowego.

W zajęciach wzięło udział 150 młodych Polek z Wyższej Szkoły Zawodowej Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia w Warszawie, Krakowskiej Wyższej Szkoły Promocji Zdrowia w Krakowie, Niepublicznej Wyższej Szkoły Medycznej we Wrocławiu, Wyższej Szkoły Medycznej we Wrocławiu, Wyższej Szkoły Medycznej w Białymstoku oraz Wyższej Szkoły Edukacji i Terapii w Poznaniu.

Zaplanuj swój biznes w branży kosmetycznej

W ramach akcji All In My Hands został przeprowadzony także konkurs grantowy skierowany do uczestniczek warsztatów. Każda z nich mogła zawalczyć o nagrodę w wysokości 5, 3 i 2 tysięcy złotych na dalszy rozwój. Zadanie konkursowe polegało na stworzeniu biznesplanu opisującego koncepcję własnego biznesu z branży kosmetycznej. Praca konkursowa miała zawierać takie elementy jak: istotę działalności, charakterystykę klienta, charakterystykę segmentu rynku, budowanie relacji czy strumienie przychodów oraz strukturę kosztów i przychodów. Biznesplany zostały ocenione przez ekspertów praktyków, pod względem kompletności, spójności jego poszczególnych elementów oraz realności założeń.

Laureatkami konkursu charytatywnego na najlepszy plan biznesowy zostały Izabela Anna Peskowska z Wrocławia (I miejsce), Zuzanna Przybylak z Poznania (II miejsce) oraz Karolina Bazan z Warszawy (II miejsce). Autorki prac otrzymały granty na łączną kwotę 10 tysięcy złotych, które zostały wręczone podczas uroczystej kolacji z przedstawicielami firmy Nesperta oraz trenerami.

Otrzymane środki mogą przeznaczyć dowolnie na założenie, rozwój własnego biznesu czy też szkolenie swoich umiejętności i podnoszenie kompetencji zawodowych — na rozwijanie swoich skrzydeł.

Kampania była wspierana działaniami w mediach, social mediach i blogosferze. Nesperta poza dystrybucją przesyłki kreatywnej przeprowadziła wysyłki informacji prasowych do mediów marketingowych, kosmetycznych, lifestylowych oraz zainteresowanych tematem CSR i działalności społecznej.

Co z tego wynikło?

Powyższy przykład kampanii CSR, zrealizowanej przez markę, która chce działać odpowiedzialnie społecznie i spełniać potrzeby swojej grupy docelowej możemy wyciągnąć bardzo ważne wnioski.

Kobiety, choć mądre i mogłoby się zdawać silne, boją się podejmować ryzyka. Potrzebują wsparcia i dodania odwagi.

Nesperta postanowiła zmierzyć się z tymi problemami i bardzo dobrze sobie poradziła.

O ogromnym sukcesie kampanii świadczą przede wszystkim pozytywne wypowiedzi zarówno uczestniczek warsztatów, jak i partnerów współorganizujących spotkania.

Limitowana seria lakierów została przyjęta przez rynek z ogromnym entuzjazmem. Produkty charytatywne sprzedały się o 20% lepiej niż standardowe linie produktów w ofercie Semilac, co znacznie przekroczyło oczekiwania firmy. O chęci kobiet do wspierania innych świadczy fakt, że w trakcie trwania programu zwiększono produkcję lakierów z charytatywnej kolekcji AllL In My Hands.

W ramach kampanii ukazało się ponad 130 publikacji w mediach oraz blisko 100 publikacji w social mediach — na Facebooku, YouTube, Instagramie oraz na blogach.

W efekcie działań zrealizowanych przez Nesperta rozesłano 100 przesyłek kreatywnych, zostało przeszkolonych 150 studentek kierunków kosmetologicznych w zakresie prowadzenia własnej działalności gospodarczej oraz profesjonalnej stylizacji paznokci w 5 polskich miastach. Łączna liczba 228 publikacji ukazała się w mediach, social mediach i blogosferze.

Nesperta chce kontynuować działania promujące solidarność kobieca i aktywizujące Polki biznesowo, zapowiada cykliczne edycje kampanii All In My Hands w kolejnych latach. Szczegóły dotyczące kolejnej edycji zostaną ogłoszone niebawem.

Pełne treści raportów dostępne tutaj:

Kobiety współPracujące

Polki w pracy

¹Według badań Kantar Millward Brown aż 67% użytkowniczek hybryd wybiera lakiery hybrydowe Semilac. Badania zostały przeprowadzone na reprezentatywnej grupie kobiet w wieku 18-65 lat w listopadzie 2017 roku.

 

 

 

Anita Florek