...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

27 kwietnia podczas CMO Evening by Shortlist w Muzeum Woli, oddziale Muzeum Warszawy, ogłoszono wyniki CMO AWARDS by Shortlist, konkursu, w którym top managerowie marketingu oceniają zgłoszenia koleżanek i kolegów zarządzających marketingiem reklamodawców.

27 kwietnia w Muzeum Woli, oddziale Muzeum Warszawy podczas CMO Evening by Shortlist odbyło się uroczyste wręczenie statuetek wyróżnionym i laureatom w tegorocznej edycji konkursu peer-to-peer CMO AWARDS 2023.

CMO AW

ARDS to działanie Shortlist Consulting i Partnerów Strategicznych, które wpisuje się w sekwencję projektów integrujących środowisko Szefów/owych Marketingu, budowanie platformy komunikacji i wymiany doświadczeń pomiędzy liderami marketingu z firm/reklamodawców wszystkich branż.
Jest to cykliczna, coroczna nagroda w ramach której CMO-si, top managerowie marketingu, reklamodawcy wyróżniają ze swojego grona koleżanki/ kolegów marketerów, którzy wdrożyli, lub zainicjowali najlepsze projekty transformacyjne, wzmacniające rolę marketingu jako kontrybutora wzrostu biznesu.

Oto komu wręczono statuetki:

W kategorii DIGITAL CHAMPION statuetki w imieniu patrona kategorii wręczała Justyna Duszyńska, CEO Httpool Polska

Wyróżnienie:
Agata Łapińska-Kołodzińska – Polpharma
Marcin Morawski – DELL

Laureatka:
Barbara Pasterczyk – ING

W kategorii BRAND GUARDIAN statuetki w imieniu patrona kategorii wręczała Anna Gogacz, CEO Allegro Brand Experience
Wyróżnienie:
Anita Gwizdek – The Lorenz Bahlsen Snack Word
Krzysztof Ziewiec – BLIK

Laureat:
Zbigniew Wysocki – GoodValley

W kategorii OMNICHANNEL LEADER statuetki w imieniu patrona kategorii Publicis Groupe wręczała Magda Kolenkiewicz, Managing Director Starcom

Wyróżnienie:
Małgorzata Kulczycka – CityFit
Katarzyna Sikorska – PolskiLek

Laureat:
Krzysztof Ziewiec – BLIK

W kategorii CREATIVE INNOVATOR statuetki w imieniu patrona kategorii wręczała Melania Kulczycka, Client Director VUFinder Studio

Wyróżnienie:
Szymon Skoczylas – Kompania Piwowarska
Zbigniew Wysocki – GoodValley

Laureat:
Lech Wikaryjczyk – No Fluff Jobs

W kategorii COMMERCE MASTER statuetki w imieniu patrona kategorii Publicis Groupe wręczyła Magda Kolenkiewicz, Managing Director Starcom

Wyróżnienie:
Marcin Morawski – DELL

Laureatki:
Małgorzata Kulczycka – CityFit
Anita Gwizdek – The Lorenz Bahlsen Snack Word

W kategorii PURPOSE AMBASSADOR statuetki w imieniu patrona kategorii wręczyli Renata Bem, Dyrektor Zarządzająca UNICEF Polska i Paweł Barski, Dyrektor Marketingu UNICEF Polska

Wyróżnienie:
Michał Leman – FlixBus

Laureaci:
Barbara Pasterczyk – ING Bank Śląski
Patricjus Zięcik – HENKEL

Organizator zdecydował wręczyć poza konkursem nagrodę środowiska marketingowego Marcinowi Sienkowskiemu.

GRAND PRIX, które wspólnie z Martą Macke, CEO Shortlist Consulting, pomysłodawczynią i organizatorską konkursu CMO AWARDS wręczyli wszyscy partnerzy konkursu otrzymała Barbara Pasterczyk, ING Bank Śląski.

Laureatce Grand Prix, laureatom i wyróżnionym w poszczególnych kategoriach oraz wszystkim, którzy zgłosili się w tegorocznej edycji CMO AWARDS gratulowali partnerzy konkursu oraz liczne środowisko top managerów marketingu zebranych na CMO Evening.

Gościem specjalnym wieczoru był prof. Adam Bodnar, który podczas swojego wystąpienia odniósł się do znaczenia wolności w realizacji działań biznesowych i marketingowych oraz niebezpieczeństw jakie niesie za sobą nadmierna ingerencja państwa w procesy biznesowe. Podkreślił również znaczenie tego typu nagród i spotkań branżowych we wzmacnianiu więzi środowiskowych i wyznaczaniu standardów etycznych.
Zachęcał do aktywnego reagowania na zjawiska globalne i aktywnej postawy obywatelskiej, w tym kontekście odniósł się do wystąpienia Patricjusa Zięcika CMO, z firmy Henkel, laureata kategorii Purpose Ambassador, który wspominał o działaniach skierowanych do osób dotkniętych kryzysem bezdomności.
Wydarzenie odbyło się w przestrzeniach Muzeum Woli, oddziale Muzeum Warszawy.

„Zdecydowaliśmy się na zorganizowanie CMO Evening w Muzeum Woli, które jest częścią Muzeum Warszawy, ponieważ wierzymy, że sztuka jest integralną częścią naszego życia i powinna być również silnie powiązana z biznesem. Szereg wydarzeń skierowanych do naszych partnerów biznesowych i klientów organizujemy w różnych przestrzeniach Muzeum Warszawy we współpracy z Muzeum i Fundacją Muzeum Warszawy, aby połączyć świat sztuki z narracją w ważnych tematach marketingowych” – mówi Marta Macke, CEO Shortlist Consulting – „dodatkowo goście CMO Evening mogli również podczas naszego wydarzenia zwiedzić wystawę Kim Lee, oraz dzięki oprowadzaniu kuratorskiemu lepiej poznać i zrozumieć kulturę i środowisko królowej warszawskich drag queen, co mocno wpisuje się w ważny obecnie również w marketingu trend DEI” – dodaje Marta Macke.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marta Macke i jej #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową...

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Marta Macke, Shortlist, od lat animatorka wszystkiego, co dobre w komunikacji marketingowej najlepsze we współpracy między agencjami reklamowymi i reklamatowcami.

●Rok 2022 był rokiem bardzo różnorodnym i obfitującym wiele wydarzeń w branży marketingowej.

●Zaproponowany przez Brief cykl wywiadów #BriefNa2023 jest bardzo dobrą okazją do podsumowania minionego roku oraz refleksją nad następnym rokiem.

●Miniony rok był trudny głównie z perspektywy emocjonalnej.

●Przetargi w naszej branży mają kluczowe znaczenie głównie dlatego, że nasza praca opiera się na kontaktach międzyludzkich, oznacza to, że poza kompetencjami i profesjonalizmem partnerów ważna jest też tak zwana „chemia”.

●Zapraszam CMO Summit, to doskonała okazja do zapoznania się z wielką liczbą kejsów oraz wymiany doświadczeń między głównymi graczami rynku komunikacji marketingowej.

●Brief na nadchodzący rok wg  Marty Macke, to zwrócenie l to potrzeba dostrzegania i brania pod uwagę wszystkich przeciwności jakie niesie ze sobą świat współczesny, ale ważnym zaleceniem byłoby – według słów Wojciecha Młynarskiego– hasło postulat „róbmy swoje!”. U

Grzegorz Kiszluk

Zapraszamy wszystkich CMOsów, Szefowe i Szefów marketingu, reklamodawców na tegoroczną edycję CMO SUMMIT

CMO next CMO Summit

Już po raz trzeci spotykamy się na CMO Summit, konferencji skierowanej do CMOs i Dyrektorów Marketingu, organizowanej przez Shortlist Consulting. CMO Summit to wydarzenie „by invitation only” i „must be” dla top managerów marketingu i reklamodawców. Ze względu na obostrzenia związane z COVID-19 CMO Summit tym razem odbędzie się w formie wirtualnej w dniach 14 i 15 października br.

Tematem przewodnim tegorocznej konferencji jest “CMO NEXT: talent, technology, transformation in post? COVID era”.

Jak zmienia się gospodarka w obliczu cyfrowej transformacji i ‘new normal’ spowodowanych pandemią?
Jakie kompetencje będą kluczowe dla CMO w przyszłości?
Jak skutecznie wykorzystać dla siebie, firmy i konsumentów marek najnowsze technologie?

Podczas konferencji będziemy dyskutowali o roli dyrektor/a marketingu w firmie i o wyzwaniach stojących przed nim/nią w przyszłości.

Prelegenci wraz z zaproszonymi gośćmi podzielą się z nami swoją wiedzą, doświadczeniem i najnowszymi studiami przypadków, a także postarają się zainspirować i zachęcić do wykorzystania nowych narzędzi w obszarach takich jak retail, e-commerce, media, data czy marketing management.

Wśród prelegentów top managerowie firm takich jak Publicis Group, Dentsu Aegis Network, Nanovo, Justtag, Allegro Brand Experience, Nielsen, Brand Oriented, DeLab, Spencer Stuart.
Na koniec uczestnicy będą mieli okazję spotkać się z prelegentami w wirtualnych pokojach. Będzie to okazja do networkingu i dyskusji.

Wpiszcie w kalendarze – zostały 4 tygodnie!

Zapraszamy: Marta Macke i Rafał Karski, Shortlist Consulting oraz patron mediowy BRIEF

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zarządź uwagą konsumenta – co i jak się ogląda w 2020 roku?

webinarium

2 czerwca odbyło się webinarium dotyczące oglądalności TV i VOD w czasie pandemii. To już drugie spotkanie z cyklu Brand Survival Kit, organizowanego przez Dentsu Aegis Network i Shortlist Consulting pod patronatem redakcji Business Insider i Brief.

Webinarium prowadzone było przez Mariusza Kukwę, Head of Multiscreen Investment w Dentsu. Wśród ekspertów wygłaszających tego dnia prelekcję poza gospodarzem znaleźli się także: Maciej Kutera, Multiscreen Manager z Dentsu, Joanna Kopeć, Senior Media Research Executive, AGB Nielsen Media Research, Marcin R. Wiśniewski, kierownik zespołu wsparcia sprzedaży w TVP oraz Michał Czyszkowski, Client & Agency Relationship Manager.

Prelegenci zwrócili uwagę na to, że marki stały się mniej produktowe, a bardziej komunikują się przez pryzmat wartości, co jest zauważalne choćby w popularnych telewizyjnych spotach, zwłaszcza teraz, w okresie pandemii. Zauważono także przywiązanie Polaków do ekranów – zarówno tych telewizyjnych, jak i smartfonów czy laptopów. Skoki ogladalności mocno korespondowały z zamknięciem w domach i poszczególnymi etapami lokcdownu – okresem izolacji.

Wśród widzów odczuwalna jest potrzeba urozmaicania oglądanych treści – w obliczu zwiększonej oglądalności programów telewizyjnych i konsumpcji VOD widzowie szybko mogą się znudzić powtarzalnym contentem. Zmiana powinna także nastąpić w częstotliwości nadawania reklam. Konsumenci nie chcą jednak, by marki całkowicie przestały się komunikować. Zauważalne wybory wśród widzów TV i VOD to programy informacyjne – pozwalające na poczucie doinformowania oraz seriale – dające poczucie ucieczki od rzeczywistości. Interesujące jest także zwiększone zainteresowanie audcjami religijnymi, pojawiające się na początku pandemii, a także wzrost udziału kanałów tematycznych w ogólnej oglądalności.

Zapisz się na Brand Survival Kit (pozostałe dni 3-5 czerwca)

new normal
źródło: Dentsu Aegis Network Polska Sp. z o.o.

Źródło: Informacja prasowa Dentsu Aegis Network Polska Sp. z o.o.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marketing w #new normal – co dalej, marketingu?

Marketing w #new normal

1 czerwca odbyła się debata „Marketing w #new normal” – pierwsza część z cyklu Brand Survival Kit, organizowanego przez Dentsu Aegis Network Polska i Shortlist Consulting pod patronatem redakcji: Brief i Business Insider.

Debatę prowadzili Sławomir Stępniewski (CEO Dentsu Polska & CEE) oraz Marta Macke (założycielka i managing partner Shortlist Consulting). Wzięli w niej udział: prof. Katarzyna Śledziewska z Uniwersytetu Warszawskiego, Maciej Szczechura, doradca zarządu ds. marketingu i e-commerce w biurze podróży Rainbow Tours, Karolina Mitraszewska, COO w Nest Bank, Dariusz Maciołek, Managing Director CMO w BNP Paribas, Marcin Gruszka, Communication Expert oraz Paweł Niziński, partner Goodbrand/CEO BETTER i wydawca projektu CR Navigator/ BE.NAVIGATOR.

Dentsu Aegis Network
źródło: Dentsu Aegis Network Polska Sp. z o.o.

Dyskusję rozpoczęła profesor Katarzyna Śledziewska z Uniwersytetu Warszawskiego. Przedstawiła perspektywę ekonomiczną w obliczu pandemii koronawirusa dla Polski. Następnie marketerzy wspólnie zastanawiali się, jak walczyć ze skutkami pandemii z perspektywy biznesowej. Maciej Szczechura, doradca zarządu ds. marketingu i e-commerce w biurze podróży Rainbow Tours. Karolina Mitraszewska, COO w Nest Bank przedstawiła swoje obserwacje na temat kryzysu koronawirusa, z dala od perspektywy marketingowej. Zwróciła uwagę na ważną rolę banków w społeczeństwie dotkniętym izolacją. Dariusz Maciołek, CMO w banku BNP Paribas zwrócił uwagę na długoterminowe planowanie inwestycji i optymalizacji kosztów. Podkreślił także istotę edukowania klientów, konsumentów i obywateli w kwestii odpowiedzialnego wzrostu biznesu. Tworzenie odpowiedzialnych marek jest korzystne dla otoczenia i dla samych brandów. Paweł Niziński (partner Goodbrand/CEO BETTER i wydawca projektu CR Navigator/ BE.NAVIGATOR) zwrócił uwagę na potrzebę zrównoważonego prowadzenia biznesu i istoty przebudowy jego działania w duchu odpowiedzialnego rozwoju.

źródło: Dentsu Aegis Network Polska Sp. z o.o.

Dyskusji przysłuchiwało się i zadawało pytania grono 120 osób. Wśród zgromadzonych byli obecni przede wszystkim przedstawiciele biznesu, marketingu, reklamy. Warto opierać się na współpracy, dialogu, elastyczności i dostosowaniu do potrzeb konsumentów, wpływać na rzeczywistość dookoła nas. Niezależnie od długości kryzysu, musimy nauczyć się zarządzać bieżącą sytuacją, przygotować się na zmianę modelu biznesowego, zwiększoną elastyczność i zwinność działania oraz nastawić się na dialog – z partnerami i konsumentami.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Brand Survival Kit, czyli #newnormal i co teraz marketingu?

Brand Survival Kit

Dziś już wiemy, że epidemia koronawirusa nie zakończy się gwałtownie, jak się pojawiła, rzucając nas w nową rzeczywistość, do której jako branża musieliśmy się bardzo szybko dostosować. Zresztą nie tylko jako branża, ale całe społeczeństwo. Pracujemy zdalnie, odbywamy nieustające calle i spotkania zawodowe, korzystając z technologii i video komunikatorów. Jemy kolacje z rodziną, pijemy wino z przyjaciółmi on-line. Moja mama czyta wnukowi książki przez face time. Codziennie łączymy zarządzanie domem, rodziną i pracą z centrów dowodzenia, którymi są nasze mieszkania. Nauczyliśmy się funkcjonować w warunkach, które jeszcze 2 miesiące temu nazwalibyśmy nienormalnymi, a dziś nazywamy new normal.

Wiemy już, że epidemia zostanie z nami na dłużej i będziemy dość powoli wracać do starej rzeczywistości, a może wcale w pełni do niej nie wrócimy. To przedłuży negatywny wpływ epidemii na gospodarkę.
Klienci, agencje, media poszukują odpowiedzi na pytanie dotyczące potrzeb konsumentów, skutecznych metod dotarcia do nich z atrakcyjnym przekazem.

A może to również czas i okazja, aby zmienić marketing i biznes eliminując historyczne mankamenty i budując odporność na przyszłe tego typu zdarzenia? Te wszystkie pytania stały się pretekstem do realizacji serii webinarów poświęconych przyszłości marketingu, którego podjęła się grupa Dentsu Aegis Network Polska oraz Shortlist Consulting. Dołączyliśmy do tego projektu ponieważ, na co dzień zajmujemy się doradzaniem klientom i agencjom jak budować partnerskie relacje biznesowe i uważam, że bardzo ważna jest próba znalezienia odpowiedzi na pytanie o rolę i możliwości marketingu (agencje, marketerzy, media) w ożywieniu gospodarki w trakcie wychodzenia z pandemii koronawirusa.

Dyrektorzy marketingu działają w środowisku zmian i niepewności. Technologie cyfrowe stały się bardziej wyrafinowane i kształtują zaangażowanie konsumentów. Tymczasem zachowania konsumentów stały się nieprzewidywalne, płynne i eksperymentalne. CMO nie tylko muszą pomagać swoim organizacjom w dostosowaniu się do tych wyzwań, ale także muszą wykazywać zwrot z każdej wydanej złotówki bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. To właśnie nazywamy #newnormal w marketingu?

Na pierwszy dzień cyklu Brand Survival Kit zaprosiliśmy do rozmowy marketerów, aby dowiedzieć się jakie najważniejsze wyzwania stoją przed nimi w czasie kryzysu i jak z bieżącą sytuacją marketerzy i właściciele firm mogą sobie poradzić na poziomie strategicznym. Do udziału w tej sesji, którą będę miała przyjemność 1go czerwca współprowadzić wspólnie ze Sławomirem Stępniewskim, CEO Dentsu Aegis Network Polska&CEE, zaprosiliśmy Katarzynę Śledziewską profesor na Uniwersytecie Warszawskim i szefową DELab UW oraz autorkę książki „Gospodarka cyfrowa”, która przedstawi uczestnikom kontekst globalny obecnej sytuacji gospodarczej i ekonomicznej oraz otworzy dyskusję pomiędzy ekspertami marketingu o przyszłości marek i marketingu w #newnormal. Do dyskusji zaprosiliśmy m.in. Karolinę Mitraszewską, COO Nest Bank, Macieja Szczechurę, Członka Zarządu Rainbow Tours, Dariusza Maciołka, CMO BNP Paribas

Spróbujemy też odpowiedzieć sobie na pytanie czy jesteśmy gotowi na zmiany paradygmatów w myśleniu o markach i komunikacji marketingowej. COVID-19 i „zatrzymanie świata” obudziły w nas tęsknotę za przywróceniem równowagi, uspokojeniem konsumpcjonizmu. Jako branża kreująca postawy i zachowania konsumenckie mamy wpływ na to czy taki zwrot zachowań może się udać – z Pawłem Nizińskim, CEO Goodbrand/b-better oraz naszymi panelistami porozmawiamy również o szansach na zrównoważony rozwój i odpowiedzialny biznes.

Kolejny dzień będzie poświęcony temu jak skutecznie zarządzić uwagą konsumenta. Koronakryzys jest zauważalny wśród konsumentów, nie tylko w zakresie zmiany zwyczajów zakupowych, zwiększenia oszczędności czy rzadszego wychodzenia z domu czy ograniczenia spotkań towarzyskich. Realna zmiana nastąpiła także w sferze spędzania czasu wolnego. Obecnie rozrywka jeszcze bardziej przeniosła się przed ekrany i monitory. Telewizja i VOD wzmocniły także swoją rolę źródeł informacji.

Zaproszeni goście z Google, Nielsena, Biura Reklamy TVP oraz eksperci z Dentsu Aegis Network Polska gwarantują sporą dawkę wiedzy i inspiracji.

Powiedzieliśmy już sobie, że w ostatnich miesiącach w dużej mierze nasze życie przeniosło się do internetu i staliśmy się e-konsumentami. W sieci są dziś również ci, którzy dotychczas rzadko korzystali z internetu. Kolejny, bardzo ciekawy blok tematyczny poświęcony będzie temu jakie aktywności w sieci podejmuje e-konsument w dobie kryzysu. Od ekspertów takich jak Maksymilian Malicki z Bolt’a, Monika Czaplicka z Wobuzz, Michała Protasiuk z Google czy Karol Karpiński z Facebooka dowiemy się, co go przyciąga i jak marki – często w odważny i nieszablonowy sposób – walczą o atencję, wiodąc klientów bezpośrednio do swojej usługi/produktu.

Branża komunikacji marketingowej odgrywa bardzo dużą rolę w gospodarce, ale przede wszystkim w budowaniu postaw konsumenckich. Jak komunikacja wspiera biznes w czasie kryzysu? Jaka jest tego forma, skuteczność i efektywność? Eksperci m.in. z Dentsu Aegis Network Polska, Google czy Onet-RASP zaproszeni na sesje Brand Survival Kit pomogą w odpowiedzeniu na pytania jak skutecznie prowadzić dialog z konsumentem.

Wspomniałam, że zajmuję się wspieraniem klientów i agencji w budowaniu partnerskich relacji biznesowych, zaczynając od transparentnego, rzetelnie zaplanowanego procesu przetargowego, przez negocjacje umowy i warunków komercyjnych z nastawieniem na win-win, po wdrożenie optymalnej i efektywnej długofalowej współpracy. Dlatego uważam, że dialog między marką i agencją jest zawsze niezwykle ważny, a teraz nabiera jeszcze większej wagi. Stąd pomysł zaproszenia na piąty, zamykający serię spotkań webinar również przedstawicieli branży komunikacji marketingowej, agencji reklamowych, agencji mediowych czy eventowych, z którymi porozmawiamy właśnie o tym jak w dobie #newnormal radzić sobie nie tylko z zarządzaniem własnym zespołem, ale również relacjami z obecnymi i potencjalnymi klientami. To poważne wyzwanie i na ten temat porozmawiamy m.in. z Anną Pańczyk, CEO Grey London, Sylwią Tygielską, Growth Directorem Isobar Polska, Radkiem Miklaszewskim, Dyrektorem Business Development BBDO Warszawa, Anną Gogacz, Prezeską agencji Allegro Brand Experience, Weroniką Szwarc-Bronikowska, Wice-Prezeską Media People,

Szczegółową agendę wydarzenia i rejestracja na wydarzenie.

Zapraszam do rejestracji na cały cykl Brand Survival Kit lub wybrane sesje.
Do zobaczenia on-line.


Autorka:

Marta Macke, Shortlist Consulting

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak pandemia COVID-19 wpłynie na branżę marketingową? Raport Shortlist Consulting & BRIEF

raport pandemia 2020 i jej konsekwencje

Branża marketingowa znalazła się bardzo trudnej sytuacji, jak wiele innych branż. Ze względu jednak, że to właśnie marketing jest najbliższy naszym sercom, wraz z Shortlist Consulting postanowiliśmy przeprowadzić badanie, które pokazuje jak marketing reaguje na pandemię i jakie będą długofalowe skutki dla branży. Pierwsza tura badania została przeprowadzona w dniach 19-23 marca. Jej wyniki właśnie dzisiaj chcemy Wam zaprezentować.

Einstein powiedział „życie jest jak jazda na rowerze, żeby utrzymać równowagę musisz jechać naprzód”. Ostatnie 2 tygodnie zmusiły nas do jazdy „bez trzymanki”. Kolejne również będą pełne wyzwań. Jeszcze miesiąc temu niemal nikt nie spodziewał się, że na taką skalę zmienimy swój sposób życia i tryb pracy. Dzisiaj trudno przewidzieć jak za kolejny miesiąc będzie wyglądał świat. Shortlist Consulting jest firmą doradczą wspierającą klientów i agencje w procesach przetargowych oraz wdrażaniu współpracy. Jesteśmy również twórcami i organizatorami cyklicznych konferencji biznesowych CMO Summit i Marketing Benchmarks Summit oraz śniadań eksperckich skierowanych do szefów marketingu i zakupów. Interesowało nas jak branża marketingowa zareagowała na sytuację wynikającą z pandemii. Dlatego we współpracy z magazynem brief.pl oraz analitykami DELab UW przeprowadziliśmy i przeanalizowaliśmy prawie 150 ankiet i wywiadów pogłębionych z wyższą kadrą managerską polskiego rynku marketingowego dotyczących wpływu pandemii na naszą branżę.

Marta Macke, założycielka i Managing Partner, Shortlist Consulting

W warunkach kryzysu największe znaczenie ma szybkość i adekwatność reakcji. Dotyczy to poziomu państw i samych przedsiębiorstw. Transformacja cyfrowa dotychczas stanowiła wyzwanie rozciągnięte w czasie, a korzyści z niej płynące dla wielu przedsiębiorców nie przeważały kosztów koniecznych inwestycji. W obecnej sytuacji, gdy na horyzoncie majaczy recesja, na rynku utrzymają się te przedsiębiorstwa, które będą potrafiły podjąć wysiłek przestawienia swojej działalności na inne tory, dyktowane przez czwartą rewolucję technologiczną, które będą potrafiły szukać nowych możliwości i nastawią się na elastyczność, ale też zrozumieją, że kluczem do sukcesu jest kapitał ludzki. Nowe rozwiązania można budować tylko w oparciu o wiedzę na temat

prof. Katarzyna Śledziewska, Dyrektor Zarządzająca DELab UW

Wpływ pandemii na sprzedaż

Jak wynika z badania, 28% firm już odnotowało spadki sprzedaży, a 33% uważa że spadek sprzedaży w całym roku 2020 przekroczy 30% wobec planów z początku roku. Większych spadków niż u reklamodawców, spodziewają się agencje komunikacji marketingowej. Aż 43 % z nich spodziewa się spadków sprzedaży o ponad 30% w 2020 roku. Więcej niż ⅓ badanych uważa, że obecna sytuacja stwarza szanse dla branży marketingowej, zaś ⅔ uważa, że stwarza ona więcej zagrożeń.

Ponad 36% respondentów z działów zakupów nie spodziewa się zmian w sprzedaży, a ponad 9% z nich spodziewa się wzrostów. Razem 45%. Gdybyśmy dorzucili do niech jeszcze tych co spodziewają się spadku między 0-15% to przekraczamy o 4% magiczną granicę połowy respondentów, którzy na cały obecny rok nie patrzą wcale tak pesymistycznie. Oby mieli rację.

Ich koledzy z działu marketingu są nieco bardziej pesymistyczni, bo tylko 13% nie spodziewa się zmian, tylko 6,5% spodziewa się wzrostów, ale biorąc też pod uwagę tych, którzy spodziewają się spadku sprzedaży do 15% znów ponad połowa respondentów mieści się w tym przedziale (56,5%).

Dużo więcej pesymizmu jest w agencjach reklamowych , aż o połowę mniej z nas wierzy w to w co wierzą nasi klienci. Mam nadzieję, że nie mamy racji.

Paweł Kastory , CEO DDB Group

Badanie zostało wykonane bezpośrednio po wprowadzeniu zasad mających ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. Zaskakujące jest to, że już w tym momencie aż ¼ badanych wskazuje, że zmieni to branże na zawsze. W kolejnych odczytach spodziewałbym się zwiększenia tego odsetka.

Branża marketingowa ma ten komfort, że mogła bardzo szybko zmienić sposób funkcjonowania. Przejście na pracę zdalną, które wydawało się wstępnie gigantycznym wyzwaniem w większości przypadków przebiegło zaskakująco sprawnie i bez negatywnego wpływu na efektywność. Nie bez znaczenia jest tu postęp technologiczny ostatnich lat. Gdyby podobna sytuacja miała miejsce nawet 10 lat temu zaimplementowanie pracy zdalnej byłoby dużo trudniejsze o ile w ogóle realne.

Paweł Gala, CEO Wavemaker

wpływ pandemii na sprzedaż
Źródło: Raport Pandemia 2020 i jej konsekwencje dla branży marketingowej

Wyjście z kryzysu

Na pytanie, za ile miesięcy branża marketingowa będzie funkcjonowała tak jak przed pandemią, 30% respondentów odpowiedziało, że będzie to około rok. ¼ badanych jest zdania, że sytuacja związana z pandemią, zmieni branżę na zawsze. Ponad 20% uważa, że będzie to pół roku, a tylko 13% wróży szybki powrót do normy, po trzech miesiącach. 72% badanych twierdzi, że system pracy zdalnej, który został wymuszony przez rozprzestrzeniającego się w szybkim tempie wirusa, jest możliwy do utrzymania w dłuższej perspektywie w branży.

Wszyscy znaleźliśmy się w bardzo trudnej sytuacji, żeby nie stała się ona beznadziejna musimy być solidarni i musimy zacząć działać. Żeby działać skutecznie musimy tę sytuację jak najlepiej zdiagnozować. Temu właśnie służy nasz raport.Bardzo dziękuję Marcie Macke z Shortlist Consulting oraz Joannie Makolus z brief.pl za jego realizację.

Grzegorz Kiszluk, redaktor naczelny BRIEF

Jeśli chodzi o porównanie w tej chwili przemysłu spotkań i turystyki do jazdy na rowerze. Zdecydowanie jest to „jazda bez kół”.

W agencjach reklamowych spadki są na poziomie 33%, w wyjazdach typu incentive i eventach to 97%, czyli wszystko stanęło z dnia na dzień, część przełożona jest na jesień. Stoimy w obliczu przynajmniej 6 miesięcznego przestoju, a nasze firmy w obliczu dużych cięć kosztów, zadłużania się i niepewności jutra.

Firmy od malutkich paro osobowych po wielkie firmy z tradycją mają niewyobrażalne problemy w funkcjonowaniu. Bez abolicji zus i podatków dla wszystkich dotkniętych, dopłat do wynagrodzeń w odpowiednim poziomie i zamrożenia kredytów i leasingów wiele firm nie przetrwa.

Olga Krzemińska-Zasadzka, Prezes SOIT, CEO Power

Budżety i przetargi marketingowe

Największych spadków budżetów marketingowych spodziewają się agencje marketingowe. Prawie 40% badanych oczekuje zmniejszenia budżetów o co najmniej 30%, a większość respondentów spodziewa się spadku liczby realizowanych projektów marketingowych. Im mniejsza firma, tym większych cięć w budżetach marketingowych się spodziewa.

I tu znów respondenci z agencji są najbardziej pesymistycznie nastawieni do przeszłości. Ponad 38 % z nich uważa, że budżety spadną o ponad 30%. Pesymiści wśród klientów, bez znaczącej różnicy pochodzenia (zakupy, marketing) stanowią 30%.

Paweł Kastory, CEO DDB Group

zmiany w budżecie
Źródło: Raport Pandemia 2020 i jej konsekwencje dla branży marketingowej

Podobnie jak jedna czwarta z respondentów uważam, że branża zmieni się raz na zawsze. Zmienią się zachowania konsumenckie, a co za tym idzie podejście reklamodawców i agencji.

Podobnie jak w trakcie poprzednich kryzysów nauczymy się wyciskać więcej z mniej i pracować szybciej niż dotychczas. Niektórzy z nas nadal będą zarabiać pieniądze, ale niektórych możemy już więcej nie spotkać w dotychczasowym kształcie. Nie mam nadziei na powrót do normalności po 3, 6, czy 12 miesiącach. Wszystko zależy od tego jak szybko do normalności wróci życie, a nie wygląda na to żeby to miało nastąpić bardzo szybko.

Ciekawe, że ponad 36% respondentów z działów zakupów uważa, że branża zmieni się raz na zawsze, podobnie myśli prawie 30% ludzi z agencji, a pracownicy marketingu tylko w nieco ponad 15% zgadzają się z tą opinią. Czyżby działy zakupów były bardziej otwarte na zmiany niż działy marketingu? A wydawało się, że jedyna stała rzecz, która nam została po rewolucji internetowej to zmiana, zmiana, zmiana.

Paweł Kastory, CEO DDB Group

Ponad połowa ankietowanych spodziewa się wstrzymania lub przełożenia terminów przetargów na usługi marketingowe. Ponad 80% respondentów deklaruje gotowość do organizowania i uczestniczenia w zdalnych przetargach na wybór agencji komunikacji marketingowej. 100% badanych po stronie agencji komunikacji marketingowej chce brać udział w przetargach organizowanych zdalnie. Sytuacja wygląda bardzo optymistycznie również po stronie działów marketingu w firmach i działu zakupów – w obu przypadkach taką chęć deklaruje ponad 70% osób. Około połowa ankietowanych ma już doświadczenia w pracy przy przetargach marketingowych prowadzonych zdalnie (przynajmniej na niektórych etapach).

Mało optymistyczne na tak wczesnym etapie są wskazania dotyczące redukcji budżetów – ponad 30% estymuje je na powyżej 1/3. Marki potrzebują komunikacji, potrzebują dialogu z konsumentem. Na pewno zmieni się to co, jak i gdzie mówią. To duże wyzwanie. Teraz jak nigdy przedtem trzeba dokładnie wsłuchać się w konsumenta i wspierać go w tym bezprecedensowym okresie niepewności.

Ponad 90% respondentów uważa, że pandemia wpłynie na wstrzymanie lub opóźnienie realizowanych przetargów. Nie znaczy to, że uczestnicy badania nie wyobrażają sobie wzięcia udziału w przeglądach – gotowa to robić jest znakomita większość. Na pewno sytuacja zmieni sposób prowadzenia przetargów. Branża marketingowa to biznes w ogromnej mierze zbudowany na ludziach, ich kompetencjach, kreatywności. Przetargi jak były tak będą – nawet jeśli w chwili obecnej ciężko wyobrazić sobie np. chemistry meeting.

Paweł Gala, CEO Wavemaker

Tak na dobrą jednak sprawę ciężko jest przewidzieć długofalowe skutki obecnych wydarzeń na świecie. Zabrzmi to okrutnie, ale epidemia doprowadzi do weryfikacji rynku reklamowego w Polsce. Na stałe też może zmienić proporcje wydawanych budżetów mediowych. Z rynku zniknie wiele mniejszych podmiotów świadczących usługi reklamowe oraz marketingowe. Średnie oraz duże agencje będą zmuszone ograniczyć koszty – najprostszym sposobem jest zmniejszenie zatrudnienia. Niektórzy też spróbują na stałe przejść na model pracy zdalnej dzięki czemu oszczędzą chociażby na koszcie biura. Tutaj duża szansa dla przestrzeni coworkingowych, których oferta jest bardziej elastyczna oraz lepiej można dopasować ją do konkretnych potrzeb. Z drugiej strony wielu klientów nie będzie stać w 2020 roku na wynajęcie agencji, więc będą korzystać z usług freelancerów, czyli niezależnych ekspertów.

Po odwołaniu epidemii powstanie spora pustka, którą mają szansę wypełnić nowi gracze na rynku reklamy oraz marketingu. Dojdzie do przetasowania ponieważ nie wszyscy wrócą do współpracy z tymi samymi firmami, z którymi działali przed epidemią. To będzie czas dla wielu do rewizji swojej strategii i jej dopasowaniu do nowej rzeczywistości.

Koronawirus nauczy nas też oszczędności i dywersyfikacji działań, a co za tym idzie również przychodów. Obecna epidemia pokazała nam, że wręcz apokaliptyczne scenariusze rodem z popkultury wcale nie są aż tak nieprawdopodobne. Firmy zaczną gromadzić oszczędności, aby przygotować się na kolejne tego typu zdarzenie. Zwłaszcza, że epidemiolodzy nie wykluczają powrotu wirusa już na jesieni. Niektórzy też zaczną większą uwagę zwracać na umowy, które zawierają z klientami. Przede wszystkim będą chcieli wydłużyć czas ich wypowiedzenia lub dodać specjalne zapisy dotyczące niespodziewanych wydarzeń.

Artur Roguski, Social Media Marketing Consultant

Kolejną falę przeprowadzimy za 2-3 tygodnie, dzięki temu będziemy mogli porównać sytuację na kolejnych etapach epidemii. Zachęcam do wgłębienie się w raport oraz wypowiedzi ekspertów z rynku marketingowego, którzy podzielili się z nami swoimi opiniami.

Marta Macke, założycielka i Managing Partner, Shortlist Consulting

Raport dostępny jest TUTAJ.

Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w badaniu i już teraz zachęcamy Was do zaangażowania się w drugą falę badania, która pozwoli nam spojrzeć na prognozy bardziej szczegółowo i porównać sytuację z początku i samego środka pandemii.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 19-23 marca na próbie ok. 150 osób, przy współpracy Shortlist Consulting, BRIEF i DELab UW.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

CMO Summit, czyli wydarzenie, na którym powinien być każdy CMO

CMO Summit

Rola i funkcje dyrektorów marketingu w firmach dynamicznie się dzisiaj zmieniają. Duża część tych zmian spowodowana jest nowymi technologiami i powszechnością internetu. Co każdy CMO powinien wiedzieć w zakresie zarządzania zespołem, technologii i cyfryzacji oraz współpracy z innymi podmiotami marketingowymi? Na te pytania odpowiada program trzeciej już edycji CMO Summit, organizowanego przez Shortlist Consulting, przy współpracy z IAA Polska. W rozmowie specjalnie dla BRIEF, Grzegorz Kiszluk pyta Martę Macke i Rafała Karskiego z Shortlist Consulting, jaki jest stan marketingu w Polsce i dlaczego warto wziąć udział w tym wydarzeniu.

Rafał Karski

Rafał Karski, partner
w Shortlist Consulting, wcześniej CMO z ponad 20letnim doświadczeniem

 

Marta MackeMarta Macke, założycielka
i Managing Partner Shortlist Consulting

Jaki jest stan marketingu w Polsce w tym momencie? Jakie miejsce w strukturze firmy zajmuje dział marketingu?

Rafał Karski: To zależy. Są dwa aspekty – pierwszy jest trendem, a drugi bardziej obserwacją rzeczywistości lokalnej. Trend jest taki, że szczególnie w przypadku firm międzynarodowych działy marketingu w Polsce stają się trochę działami trade marketingu. Dlaczego? Dlatego, że tworzenie produktów – jak i cały marketing związany z tymi produktami – dzieje się w centrali. Następnie te aranżacje są wprowadzane na rynki regionalne i adaptowane do lokalnych warunków np. językowych czy kulturowych.

Druga rzecz – na podstawie badań i raportu o roli CMO w przedsiębiorstwie, które kilka lat temu przy współpracy z Martą Macke i Shortlist zrobiło IAA Polska, (później podobne badanie przeprowadził Delloite) – to zależy również od firmy. Są firmy, w których dyrektor marketingu jest członkiem zarządu i ma realny wpływ na strategię firmy jako takiej, a nie tylko strategię produktu czy komunikację. Ale są firmy, gdzie marketing raportuje do zarządu i nie jest reprezentowany w zarządzie. Podobnie zresztą jest też w sprzedaży.

Nawiązując do tego trendu – to nie jest działanie myśl globalnie, działaj lokalnie.

RK: Może jest, tylko pytanie jak zdefiniujemy lokalność. Jeżeli jako wprowadzenie pewnej inicjatywy na rynek polski to tak, jest to działanie lokalne. Natomiast jeśli spojrzymy na to w ten sposób, że cały proces myślowy, przygotowanie developmentu jest kierowane przez project managera z regionu, to jest trochę inna sytuacja. To jest ten trend występujący w przypadku firm globalnych. Czasami centrala jest w Polsce, no to wtedy oczywiście jest to plus dla nas.

Jak oceniacie – ile jest takich firm, które mają wśród zarządu dyrektora marketingu?

Marta Macke: Z badań przytoczonych wcześniej wynika, że to jest około 20%. Zresztą Polska nie jest w tym względzie wcale wyjątkiem. Jeśli spojrzymy na raporty o roli szefów marketingu z innych, również bardziej rozwiniętych rynków to sytuacja jest dość zbliżona.

No właśnie – dobrze to czy źle?

MM i RK: To zależy! (śmiech)

30 lat temu kiedy ja zaczynałem, modny był Kotler. Mówił on, że marketingiem można pokryć w firmie wszystko, dlatego że jest 4P, czyli: produkt, cena, dystrybucja i promocja. To są wszystkie działania, czyli nie ma rzeczy, które nie są marketingiem w firmie. Zgadzacie się z tym?

RK: Zgoda.

MM: Z jednej strony zgoda, a z drugiej strony ja myślę, że 30 lat temu, kiedy zaczynaliśmy, to ten marketing był inny, dużo prostszy. Kanałów komunikacji było dużo mniej, zmieniły się narzędzia dotarcia do konsumentów, zmienił się sam konsument.

Jesteście organizatorami cyklicznego wydarzenia, o którym chciałbym, żebyście naszym czytelnikom opowiedzieli. Jak powstał pomysł, czemu służy to wydarzenie?

MM: Raz w roku, zawsze na wiosnę, wspólnie z IAA Polska oraz naszymi partnerami strategicznymi organizujemy CMO Summit. Tegoroczne wydarzenie będzie już trzecią edycją. Zalążkiem do powstania konferencji było właśnie wspomniane wcześniej badanie o roli i kondycji dyrektora marketingu w Polsce, które IAA Polska przygotowało 4 lata temu. Z ramienia Shortlist Consulting uczestniczyłam w tworzeniu tego badania i raportu, przygotowując część pytań związanych z tematyką przetargową i rolą działu zakupów w postępowaniach przetargowych.

Jako Shortlist zorganizowaliśmy wówczas cykl bardzo ciekawych merytorycznie i organizacyjnie konferencji, „W przetargowym trójkącie” – były one skierowane do marketingu, zakupów i agencji komunikacji marketingowej. Wówczas stowarzyszenie IAA, obserwując nasze działania i skuteczność konferencji zaproponowało, byśmy zastanowili się, co więcej można zrobić wokół badania i raportu. To zainicjowało temat zorganizowania konferencji dla dyrektorów marketingu. I rzeczywiście podczas pierwszego wydarzenia staraliśmy się zaadresować wszystkie najważniejsze kwestie, które zostały zawarte w raporcie, ale oczywiście agenda tej konferencji poszła dużo szerzej niż sam raport. I taki był właśnie początek.

Czy tematyka konferencji nadal dotyczy trójkąta przetargowego?

MM: Już nie. Tamte konferencje były poświęcone tematom związanym stricte z przetargami i miały na celu zainicjowanie dialogu pomiędzy branżą reklamową, branżą zakupową i marketingiem. Inicjatywa zapoczątkowana przez Shortlist później ewoluowała w kierunku prac między organizacjami branżowymi PSML i SAR i stworzenia Białej Księgi, przyjętej przez najważniejsze ogranizacje branżowe.

Natomiast CMO Summit jest konferencją skierowaną stricte do szefów marketingu reklamodawców i “by invitation only”. Nie biorą w nim udziału agencje mediowe, agencje komunikacji marketingowej czy przedstawiciele innych usługodawców z branży marketingowej. To wydarzenie przeznaczone tylko do tych osób, które zarządzają budżetami reklamowymi, krótko mówiąc, klientów. To nie jest masowa impreza. Ona jest dosyć kameralna, na sali znajduje się około 100 osób. Jednym słowem stawiamy na jakość, nie na ilość.

RK: Podsumowując patrząc na podział kurii w IAA, czyli kurię mediów, kurię agencji komunikacji marketingowej i kurię reklamodawców, to nasze wydarzenie skierowane jest tylko do tej ostatniej grupy.

Dlaczego każdy dyrektor marketingu powinien wziąć udział w CMO Summit?

MM: Jest kilka powodów. Pierwszy to oczywiście merytoryka, ponieważ tematy, które zostają przygotowane na każdą edycję, są bardzo aktualne i bardzo istotne z punktu widzenia szefów marketingu. Mówią o trendach, o ważnych dla nich kwestiach zawodowych, o rozwoju komunikacji marketingowej.

Drugi aspekt, który jest niezwykle istotny dla naszych uczestników, to kwestia networkingu. Jest to szczególnie ważne, ze względu na to, że CMO nie mają swojego stowarzyszenia. Nie ma takiej organizacji branżowej, która zrzesza dyrektorów marketingu. Były takie próby, Rafał był również wśród inicjatorów jednego z takich stowarzyszeń, ale jakoś nigdy żadne z nich dłużej się nie utrzymało.

Jacek Olechowski, prezes IAA Polska wraz z jednym z członków zarządu stowarzyszenia, reprezentującym kurię reklamodawców opowiedzą podczas swojego wystąpienia na CMO Summit o tym, dlaczego CMO powinni angażować się w organizacje branżowe.

Kiedyś marketerzy mieli BRIEF, który zresztą jeszcze w dużej części jest kojarzony z marketingiem. Dlatego przy okazji bardzo się cieszę, że mogliśmy w tym roku objąć patronatem Wasze wydarzenie.

MM: My również się bardzo cieszymy i dziękujemy, że dołączyliście. Słyszymy od uczestników poprzednich edycji i tych, którzy czekają na nadchodzącą edycję, że dla nich niezwykle istotne jest to, że mogą spotkać się z innymi szefami marketingu. Ważne jest to, że wśród gości, uczestników wydarzenia rzeczywiście są to CMO i osoby zarządzające działami marketingu. Ważne jest, że spotykając się, mogą porozmawiać o ważnych dla siebie rzeczach czy wymienić się doświadczeniami.

Czy możemy powiedzieć jakie tematy zostaną poruszone w tym roku?

MM: Zawsze mamy jakiś motyw przewodni, wokół którego próbujemy budować agendę. Tworzymy ją wspólnie z partnerami i prelegentami, również zderzając tematy z CMO, szczególnie tymi, którzy już byli na poprzednich edycjach, po to, żeby to właśnie dla nich poruszane tematy były ważne i ciekawe. Tematem przewodnim w tym roku jest “CMO next: Talent, Technology, Transformation”.

RK: Mamy bardzo ciekawą agendę, która przyciąga zainteresowanie szefów marketingu. Sam udział w wydarzeniu jest dla nich bezpłatny, ale tylko i wyłącznie na zaproszenie.

W ramach CMO Summit mamy zawsze trzy bloki. Blok Talents – w tym roku będzie to Wojciech Eichelberger, który w sekcji HR-owej, kompetencyjnej opowie o wypaleniu zawodowym. Czym ono jest, w jaki sposób je diagnozować, w jaki sposób sobie z nim radzić i jak pomóc innym w pokonaniu go.

Zawsze mamy wśród partnerów jedną z topowych firm executive search. Tym razem będzie to Spencer Stuart z prezentacją Roberta Nowakowskiego, który opowie o badaniu „CMO 2025” i jakie kompetencje powinien mieć CMO za pięć lat. To jest też jeden z powodów, dla których CMOsi powinni przychodzić na takie spotkania – ci, którzy pracują z firmami, którzy zatrudniają w imieniu firm CMOsów, dzielą się tym, co będzie w przyszłości wymagane, żeby znaleźć po pierwsze zatrudnienie, a po drugie, aby odnieść sukces, w tym co się robi.

Kolejne wystąpienie to również nasz stały partner – Grupa Publics. Piotr Piętka, Co-CEO grupy opowie jak według agencji i według badań, które Publicis regularnie przeprowadza, powinien się pozycjonować dyrektor marketingu w firmie, tak aby to CEO chciał się spotkać z nim, a nie odwrotnie. Wystąpienia Piotra są co roku bardzo wysoko oceniane przez uczestników naszych konferencji.

Jako ostatni przed przerwą wystąpią Louis Diaz wraz z dwoma dyrektorkami kreatywnymi z polski – Agnieszką Klimczak i Małgosią Drozdowską – oni opowiedzą z kolei o tym, w jaki sposób kupować miłość klienta, a nie GRPS. Będzie więc o pierwiastku kreatywnym w reklamie.

Co będzie się działo po przerwie?

MM: Przechodzimy do tych tematów związanych z transformacją i technologią. Zaprosimy naszych uczestników do sklepu przyszłości. Firma Nanovo wraz z klientem eobuwie.pl opowiedzą o tym jak kupować buty w sklepie, w którym nie ma butów – jest to niezwykle innowacyjny case, który fantastycznie działa, zresztą był wielokrotnie nagradzany.

Następnie zobaczymy wystąpienie firmy Brand Oriented, która jest platformą do zarządzania contentem marketingowym online i danymi związanymi z komunikacją marketingową. Temat bardzo ciekawy, nie tylko ze względu na ogromne udogodnienia w zarządzaniu i pracy on-line (co w obecnych czasach nabiera coraz większego znaczenia), ale również dlatego, że jest to, podobnie jak Nanovo polska firma, proponująca innowacyjne rozwiązania, która dzisiaj dla kilku globalnych klientów działa również na skalę międzynarodową.

Po świecie transformacji i nowych technologii przed nami dwa wystąpienia mediowe, z pozornie bardzo tradycyjnych obszarów. Podczas pierwszego, reprezentanci Telewizji Polsat, opowiedzą o tym, jak współczesna telewizja radzi sobie w świecie nowych technologii, internetu. Następnie Multikino wystąpi z prezentacją pt. od Avatara do Kleru, czyli jak się zmienia kino w epoce mobile.

Nie zabraknie również elementu naukowego. Zaprosiliśmy do wystąpienia profesor Katarzynę Śledziewską, Dyrektor Zarządzającą Delab na UW oraz wykładowcę na wydziale ekonomii na UW, która również była gościem waszego spotkania #eksperci. Temat, który poruszy profesor Śledziewska to konsument i firmy w dobie gospodarki cyfrowej, zagadnienia, o którym szerzej pisze w swojej ostatniej książce „Gospodarka cyfrowa”

Na koniec oczywiście networking, który po doświadczeniach poprzednich wydarzeniach postanowiliśmy przedłużyć tak, aby nasi goście mieli wystarczająco czasu na rozmowę z koleżankami i kolegami, CMO z innych organizacji.

Gdzie odbędzie się CMO Summit w tym roku?

RK: Staramy się, by każde wydarzenie odbyło się w miejscu nietypowym i inspirującym.

Dwa lata temu to był Google Campus, w zeszłym roku – Przestrzeń from Facebook, która na co dzień raczej jest otwarta tylko dla partnerów i NGO. Reklamodawca nie może tam tak po prostu wejść i zobaczyć, czy zrobić swój event, bo jest to przestrzeń dla organizacji non profit.

W tym roku wydarzenie odbędzie się w The Heart, w Warsaw Spire, które jest świetnym miejscem – zawsze staramy się by to inspirująca przestrzeń, która ma coś ciekawego do zaoferowania.

MM: Od momentu kiedy rozmawialiśmy, Grzegorz, minęło raptem parę dni, ale tych parę dni wywróciło nasz świat do góry nogami. Termin naszej konferencji został przesunięty na późniejszy…i myślę, że dziś jest za wcześnie, by potwierdzać konkretną datę. Jedno jest jednak pewne, że nie odwołujemy naszego wydarzenia, jedynie przekładamy – tematy, które poruszą nasi prelegenci za kilka miesięcy będą równie ważne i aktualne, chociaż być może nabiorą nowego wymiaru w związku z sytuacją wywołaną epidemią.

Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi partnerami i uczestnikami i wszyscy niecierpliwie czekamy na ustabilizowanie się sytuacji i możliwość spotkania się podczas CMO Summit, bo chociaż praca zdalna i on-line w naszej branży jest możliwa to musimy pamiętać, że marketing to komunikacja i relacje są w nim bardzo ważne.

Marto, Rafale, czekamy niecierpliwie na moment, kiedy w komfortowych warunkach będziemy mogli się wszyscy spotkać i pewnie wymienimy się doświadczeniami z ostatnich miesięcy, a tymczasem w imieniu Brief zapewniam, że w najbliższym czasie zaproponujemy webinaria i serię artykułów, w których będziemy mogli w tym trudnym czasie zdalnie poruszać ważne tematy dla całej branży.

Grzegorz Kiszluk

CMO Summit już 18 marca!

CMO Summit 2020_

18 marca już po raz trzeci szefowie marketingu reklamodawców spotykają się na CMO Summit, konferencji skierowanej do CMOs i Dyrektorów Marketingu, organizowanej przez Shortlist Consulting we współpracy z IAA Polska.

CMO Summit 2020 to kolejna edycja wydarzenia ‘by invitation only’ i ‘must be’ dla top managerów marketingu reklamodawców.

Tematem przewodnim tegorocznej konferencji jest “CMO Next: Talent, Technology, Transformation”. Jakie kompetencje będą kluczowe dla CMO w przyszłości, jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym i stresem podczas procesu cyfrowej transformacji, jak skutecznie wykorzystać dla siebie, firmy i konsumentów marek najnowsze technologie?

CMO_next CMO Summit 2020

A oto co organizatorzy przygotowali dla uczestników wydarzenia:

POWITANIE – Dlaczego jako CMO powinieneś zaangażować się w kwestie branżowe.

Marta Macke i Rafał Karski, Shortlist Consulting i Jacek Olechowski, Prezes IAA Polska

WYPALENIE ZAWODOWE I CO DALEJ

Wojciech Eichelberger, Psycholog, Coach, Doradca Biznesu

Według badaczy:„wypalenie zawodowe jest stopniowo zachodzącym procesem utraty, podczas którego brak dopasowania między potrzebami osoby, a wymaganiami związanymi z wykonywaną pracą staje się coraz większy.” Wypalenie zawodowe objawia się poczuciem skrajnego wyczerpania fizycznego, duchowego i emocjonalnego. Jest ono wynikiem długotrwałego stresu wynikającego zarówno z braku dopasowania sił do zadań czyli czysto fizycznego przemęczenia, jak również ze złych relacji międzyludzkich w miejscu pracy, presji psychicznej spowodowanej przez nadmiar zadań do wykonania, destruktywnych emocji, złej organizacji, a także utraty poczucia sensu tego, co się robi.
– Konsekwencje osobiste i społeczne wypalenia.
– Jak radzić sobie ze skutkami wypalenia?
– Jak się uchronić przed wypaleniem zawodowym?
– Osobisty program radzenie sobie ze stresem i wypaleniem.

CMO 2025

Robert Nowakowski, Partner Spencer Stuart

Jakie wyzwania stoją przed CMOs dzisiaj a jakie one będą za 5 lat? Jak zmieniają się wymagania jakie stawiają Prezesi swoim szefom marketingu? Jakie nowe umiejętności i kompetencje CMO muszą nabyć w najbliższych latach aby dotrzymać kroku lub wyprzedzić oczekiwania konkurencji i klientów? Jaki jest idealny profil CMO 2025 r.?
Te i inne pytania dotyczące CMO 2025 zadaliśmy ponad 40 CMO i Prezesom z wiodących międzynarodowych firm i podzielimy się wnioskami i rekomendacjami zawodowymi.

CMO W ROLI LIDERA TRANSFORMACJI, CZYLI CO ZROBIĆ ABY PREZES SAM CHCIAŁ ZE MNĄ ROZMAWIAĆ?

Piotr Piętka, CO-CEO Publicis Groupe Polska

Będzie to część trzecia opowieści, która klamrą zamyka cała narrację – zaczynaliśmy od zdefiniowania nowych szans i możliwości drzemiących przed CMO, potem zbadaliśmy najistotniejsze z ich punktu widzenia obszary rozwoju, by następnie zderzyć to z perspektywą CEO i dać do ręki konkretne narzędzia pozwalające transformować biznes i budować swoja pozycję.
– Kluczowymi wyzwaniami dzisiejszych przedsiębiorstw jest zapewnienie zrównoważonego wzrostu i transformacja cyfrowa.
– Nowoczesny marketing daje szansę na budowanie przewagi konkurencyjnej, a CMO niewątpliwie ma szansę być liderem transformacji w firmie wzmacniając także swoją pozycję.
– Jakie zadania stoją obecnie przed marketingiem? (podsumowanie wyników badań). Jakie kluczowe obszary rezonują w głowie CEO i co zaprząta ich uwagę?
– Określenie 4 obszarów, które pozwolą inicjować i prowadzić konwersację z Prezesem, na tematy którymi jest najbardziej zainteresowany.
– Przedstawienie realnych programów, które wdrożone w poszczególnych obszarach, pozwalają organizacji stawać się zaawansowaną i dojrzałą.

HOW TO BUY LOVE , NOT JUST GRPS

Luis Dias, CEO FCB International & Agnieszka Klimczak i Małgorzata Drozdowska, Executive Creative Directors, Bridge2Fun

Miłości nie można kupić, ale co kupić, żeby konsumenci zauważyli i pokochali markę? Jak zamiast klientów zyskać fanów, a zamiast reklam tworzyć hity? Czyli jak zostać sławnym, kochanym i bogatym w 4 minuty i 52 sekundy.

WITAMY W SKLEPIE PRZYSZŁOŚCI CZYLI JAK eobuwie.pl NA NOWO DEFINIUJE SKLEP STACJONARNY

Dariusz Sobczak, CCO,, Nanovo

JAK Z BUDŻETU MARETINGOWEGO DUŻEJ FIRMY WYCISNĄĆ 30% WIĘCEJ Z TYM SAMYM ZESPOŁEM?

Rafał Siemasz, Co-Founder i Client Service Director, Brand Oriented

Podczas naszej prelekcji dowiesz się, jak zwiększyć efektywność budżetu marketingowego o 15-30 proc, dzięki wdrożeniu systemu do zarządzania marketingiem. Pokażemy, jakie systemy wykorzystywane są przez najlepszych CMO. Jak zapewniają ROI na poziomie kilkuset procent każdego roku. Jak wybrać system i wdrożyć go bezboleśnie w organizacji. Pokażemy też jak zapewniają CMO możliwość podejmowania szybkich i zawsze optymalnych decyzji, pełną kontrolę, wzrost efektywności działań i budżetu oraz oszczędność czasu całego zespołu. Zobacz jak robią to liderzy rynku i dlaczego nie warto czekać.

TRADYCYJNA TELEWIZJA W EPOCE TRANSFORMACJI TECHNOLOGICZNEJ

Łukasz Urbański, Busines Development Director, Polsat Media i Marcin Zdanowicz, TV Production Director, Telewizja Polsat

Transformacja technologiczna przyniosła za sobą rewolucyjne zmiany w konsumpcji treści, tworząc wiele wyzwań dla tradycyjnych mediów. Czy telewizja jaką znamy ma prawo odnaleźć się w młodym ekosystemie, który wygenerował w ostatnim czasie takie pojęcia jak: second screen, podcast czy gaming? Opierając się na doświadczeniach Telewizji Polsat, na to pytanie odpowiedzą Łukasz z Marcinem.

OD AVATARA DO KLERU. JAK ZMIENIŁA SIĘ SPRZEDAŻ KINOWA DZIĘKI INTERNETOWI

Wojciech Szymczyk, Group Digital Leader w VUE International, właściciela sieci kinowych Multikino i Cinema3D

O tym jak powstał i zyskał na znaczeniu obszar digital w sieci Multikino. W 2011r sprzedawaliśmy niecały 1% biletów przez Internet i nie wiedzieliśmy nawet kto kupuje bilety. Na początku 2020 już prawie 40% klientów kupuje za pomocą strony i apki, a kolejne 20% rezerwuje bilet. Blisko 80% klientów dokonuje tego mają założone konto w naszym serwisie. Co nam to daje i jak do tego doszliśmy ? Jakie znaczenie ma dla nas mierzenie jakości doświadczenia kinowego ? Ile czasu zajęło nam dojście do sprzedaży wielokanałowej i dlaczego tak długo ?

GOSPODARKA CYFROWA. JAK NOWE TECHNOLOGIE ZMIENIAJĄ ŚWIAT

Prof. Katarzyna Śledziewska, adiunkt na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz dyrektor zarządzająca DELab UW

Jakie mechanizmy rządzą transformacją cyfrową gospodarki i społeczeństwa? Jak interpretować zmiany zachodzące w obszarze produkcji i konsumpcji, w funkcjonowaniu rynków i państwa? Czy czeka nas technologiczne bezrobocie? Co oznacza cyfryzacja globalnego handlu?

Na koniec organizatorzy zaproszą wszystkich na pyszny lunch oraz zachęcą uczestników do networkingu z innymi szefami marketingu obecnymi na wydarzeniu.

Partnerami CMO Summit są Publicis Groupe, Polsat Media, Nanovo, Brand Oriented, FCB Bridge2Fun, Multikino Vue. Partner technologiczny Allegro Brand Experience Agency, a patronat mediowy nad CMO Summit objął magazyn BRIEF.

Więcej informacji na stronie http://shortlist.com.pl/wydarzenia/cmo-summit-2020/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF