...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Oto Laureaci X edycji najważniejszego Konkursu dla obiektów i sieci handlowych – PRCH Retail Awards 2019

W czwartek, 10 października 2019, w Auli Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej odbył się Wielki Jubileuszowy Finał Konkursu PRCH Retail Awards. Ceremonię wręczenia statuetek w ramach “Gali X” poprowadzili dziennikarze – Kamila Kalińczak i Damian Michałowski. Wydarzenie zanotowało rekordową frekwencję z dotychczasowych edycji; przybyło 380 gości. Jury konkursowe wyłoniło Laureatów w 19 kategoriach podzielonych na dwa […]

W czwartek, 10 października 2019, w Auli Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej odbył się Wielki Jubileuszowy Finał Konkursu PRCH Retail Awards. Ceremonię wręczenia statuetek w ramach “Gali X” poprowadzili dziennikarze – Kamila Kalińczak i Damian Michałowski. Wydarzenie zanotowało rekordową frekwencję z dotychczasowych edycji; przybyło 380 gości. Jury konkursowe wyłoniło Laureatów w 19 kategoriach podzielonych na dwa filary: najlepsze projekty marketingowe i biznesowo-strategiczne w branży handlowej.

fot. T. Wilczkiewicz / Prezes Zarządu PRCH Aleksandra Zentile-Miller i Radosław Knap, Członek Zarządu PRCH oraz Dyrektor Zarządzający Stowarzyszenia

Oto Laureaci Złotych i Srebrnych statuetek #PRCHretailAwardsX

 

SIECI HANDLOWE – PROJEKTY BIZNESOWE I STRATEGICZNE

Kategoria: NOWA SIEĆ HANDLOWA ROKU 

  • Srebrna statuetka: Mi Store / GG Stores Sp. z o.o. Sp. k. 
  • Srebrna statuetka: Papa Diego / Helios S.A. 

Kategoria: EKSPANSJA SIECI HANDLOWEJ ROKU

  • Złota statuetka: Helios S.A. 
  • Srebrna statuetka: Vision Express / Vision Express Sp. z o.o. 
  • Srebrna statuetka: eobuwie.pl / eobuwie.pl S.A. 

Kategoria: SIEĆ HANDLOWA ROKU BEST PERFORMANCE 

  • Złota statuetka: McDonald’s / McDonald’s Polska
  • Srebrna statuetka: eobuwie.pl / eobuwie.pl S.A. 
  • Srebrna statuetka: Kazar / Kazar Footwear Sp. z o.o. 

 

SIECI HANDLOWE – PROJEKTY MARKETINGOWE I CSR

Kategoria: MARKETING SIECI HANDLOWYCH ROKU 

PODKATEGORIA: KAMPANIA EMPLOYER BRANDING ROKU

  • Złota statuetka: Kampania “Dołącz do Zespołu McDonald’s” – McDonald’s Polska Sp. z o.o.

PODKATEGORIA: MAGAZYN SIECI HANDLOWEJ ROKU

  • Złota statuetka: “TESCO Magazyn” – TESCO Polska Sp. z o.o. 

Kategoria: DZIAŁANIA I STRATEGIA SIECI HANDLOWEJ ROKU 

  • Złota statuetka: “Nie wyrzucamy, pomagamy” – KFC, AmRest 
  • Srebrna statuetka: “Burgery pozytywne dla klimatu” – MAX Premium Burgers – MAX Poland
  • Srebrna statuetka: “Zadbaj o siebie. Modna, piękna i zdrowia” – Quiosque – PBH S.A.

 

OBIEKTY HANDLOWE – PROJEKTY BIZNESOWE I STRATEGICZNE

Kategoria: PRZEBUDOWA / ROZBUDOWA / MODERNIZACJA CENTRUM HANDLOWEGO I WYPRZEDAŻOWEGO ROKU

  • Złota statuetka: CH Platan, Zabrze / NEPI Rockcastle 
  • Srebrna statuetka: Galeria Łódzka, Łódź / ECE Projektmanagement Polska / Galeria Lodzka Lodz Shopinvest KG Spółka Komandytowa
  • Srebrna statuetka: Atrium Promenada, Warszawa / Atrium Poland Real Estate Management / Atrium European Real Estate Ltd.

Kategoria: REWITALIZACJA ROKU

  • Złota statuetka: Centrum Praskie Koneser, Warszawa / Liebrecht & wooD Poland / BBI Development S.A.

Kategoria: CENTRUM HANDLOWE ROKU – BEST PERFORMANCE 

  • Złota statuetka: Galeria Katowicka / Apsys Polska S.A. / Savills Investment Management / Employees Provident Fund of Malaysia 
  • Srebrna statuetka: Galeria Sfera, Bielsko-Biała / CBRE Global Investors Poland / Nampa Sp. z o.o.
  • Srebrna statuetka: Galeria Mazovia, Płock / CBRE Global Investors Poland / Katherine Sp. z o.o.

Kategoria: NOWE CENTRUM HANDLOWE ROKU 

  • Złota statuetka: Forum Gdańsk / Forum Gdańsk Sp. z o.o. / Multi Poland Sp. z o.o.

Kategoria: NOWY PARK HANDLOWY ROKU

  • Srebrna statuetka: N-Park, Stara Iwiczna / Napollo Retail / Napollo 18 Sp. z o.o.
  • Srebrna statuetka: Vendo Park, Chodzież / Trei Real Estate Poland

 

OBIEKTY HANDLOWE – PROJEKTY MARKETINGOWE

Kategoria: KAMPANIA PUBLIC RELATIONS OBIEKTU HANDLOWEGO

  • Srebrna statuetka: “Stylowy Lubelak – vol. 2” – VIVO! Lublin (dawne CH Tarasy Zamkowe) Immofinanz 

Kategoria: KAMPANIA WIZERUNKOWA OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU

  • Srebrna statuetka: “Katowice Fashion Week – City Edition” – Galeria Katowicka / Apsys Polska S.A. / Savills Investment Management / Employees Provident Fund of Malaysia 
  • Srebrna statuetka: “A co Ty dasz od siebie w te święta?” – Złote Tarasy, Warszawa / Złote Tarasy Warsaw III S. à r. l. spółka jawna

Kategoria: KAMPANIA OTWARCIA / PRZEBUDOWY / ROZBUDOWY / MODERNIZACJI OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU 

  • Srebrna statuetka: “Nowi Mieszczanie” – Forum Gdańsk / Forum Gdańsk Sp. z o.o. 
  • Srebrna statuetka: “Jestem z Tych” – Gemini Park, Tychy / Gemini Holding

Kategoria:  WYDARZENIE ROKU W OBIEKCIE HANDLOWYM 

  • Złota statuetka: “Wielka Bitwa Muserów” – Centra Handlowe M1 / METRO Properties 
  • Srebrna statuetka: “Turniej Skręcania Mebli IKEA” – Aleja Bielany, Wrocław / Ingka Centres Polska
  • Srebrna statuetka: “Night Power Energia” – Galeria Warmińska, Olsztyn / NEPI Rockcastle

Kategoria: KAMPANIA INTERNETOWA OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU

  • Srebrna statuetka: “#Better2gether. 2 lata razem” – Posnania, Poznań / Apsys Polska S.A. 
  • Srebrna statuetka: Kampania promująca wydarzenie “Strzel focha ze stylem” –  Bonarka, Kraków / NEPI Rockcastle / Bonarka City Center

Kategoria: MAGAZYN OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU

  • Złota statuetka: “The Look” – Galeria Mokotów, Warszawa / Unibail-Rodamco-Westfield

Kategoria: KAMPANIA PROSPRZEDAŻOWA ROKU 

  • Złota statuetka: “Kasa za metki” – Factory Annopol, Warszawa, Factory Ursus, Warszawa, Factory Kraków, Factory Poznań / Neinver Asset Management
  • Srebrna statuetka: “Wielka Loteria Mercedes Klasy A” – Posnania, Poznań / Apsys Polska S.A. 

Kategoria: DZIAŁANIA I STRATEGIA CSR OBIEKTU HANDLOWEGO ROKU

  • Srebrna statuetka: “Piknik rodzinny – wielkie otwarcie placu zabaw” – Westfield Arkadia, Warszawa / Unibail-Rodamco-Westfield
  • Srebrna statuetka: “O czym marzą Kredki” i “Zagraj w Legendę” – Teatr dla Dzieci krakowskich szpitali – Galeria Kazimierz, Kraków / Invesco Real Estate

Kategoria: NAGRODA SPECJALNA
PLAC ZABAW – niecodzienny projekt integrujący lokalną społeczność z centrum handlowym”

  • Westfield Arkadia / Unibail-Rodamco-Westfield / GSSM Warsaw
fot. T. Wilczkiewicz / Prowadzący: Kamila Kalińczak i Damian Michałowski

Dodatkowo, z okazji X-lecia elitarnego Konkursu Polska Rada Centrów Handlowych zorganizowała plebiscyt online na “firmę z największymi zasługami w minionej dekadzie dla branży handlowej”

Dodatkowa kategoria z okazji X-lecia obejmowała wręczenie trzech statuetek specjalnych dla trzech firm z największą liczbą zebranych w plebiscycie głosów. Głosowanie odbywało się przed “Galą X” online na stronie konkursu www.retailawards.pl. Oddano ponad 10 000 głosów. Na podium stanęli:

 

  • Miejsce PIERWSZE: ECHO Investment S.A.
  • Miejsce DRUGIE: Apsys Polska S.A.
  • Miejsce TRZECIE: Cushman & Wakefield

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Produkt to za mało. Sieci handlowe budują swoje strategie w oparciu o doświadczenia klientów

Strategie nastawione na klienta to fundament biznesu w handlu detalicznym. Rosnące oczekiwania kupujących sprawiają, że sieci handlowe kreują holistyczne, spersonifikowane doświadczenia zakupowe, bazując z jednej strony na wiedzy psychologów-behawiorystów, a z drugiej na najnowszych technologiach. Skuteczna strategia marki za punkt wyjścia przyjmuje doświadczenia klienta i opiera się na spójności komunikacji w przenikających się światach off-line i on-line, na każdym etapie kontaktu. Przede wszystkim jest to podejście do planowania biznesowego zaczynające się od człowieka.

Takie wnioski wynikają z najnowszego raportu pt. „Zakupy pełne wrażeń” przygotowanego przez Colliers International we współpracy Kate Nightingale, założycielką firmy doradczej Style Psychology Ltd. działającej w dziedzinie CX, firmą Nanovo Consulting i pracownią architektoniczną A+D Retail Store Design. Publikacja powstała na podstawie rozmów z ekspertami z branży, a także przedstawicielami oraz klientami sieci handlowych i przedstawia współczesne trendy w handlu detalicznym m.in. zmieniającą się funkcję sklepów, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych. Zdaniem ekspertów stają się one „miejscami dla usług”, oferującymi, poza towarami dobrej jakości, różne wartości dodane.

Od myślenia o świecie przez pryzmat usługi nie da się już uciec. Service thinking to myślenie procesem: analizowanie ścieżek decyzyjnych konsumenta punkt po punkcie, jego kontaktu z marką, przewidywanie zdarzeń, opisywanie algorytmów działania usługi i właściwe komunikowanie wartości — mówi Grzegorz Młynarski, dyrektor generalny Nanovo Consulting.

Klient doświadcza, technologia pomaga

Jednym z najważniejszych zagadnień w sektorze handlu detalicznego jest obecnie customer experience (CX), czyli doświadczenie konsumenta. Jest to jego subiektywna reakcja na każde działanie marki, przejawiająca się w postaci emocji, zachowań i decyzji. Sieci handlowe dostrzegają znaczenie pozytywnych doświadczeń konsumenckich w kontekście budowania strategii marki i wpływu na wyniki sprzedaży. Samo zagadnienie jest jednak bardzo złożone.

Nadal nie ma zgodności co do tego, czym tak naprawdę jest doświadczenie konsumenta i co ważniejsze – jak się je tworzy. Jedno z podstawowych założeń psychologii konsumenta mówi, że ludzie działają przede wszystkim podświadomie. Decyzję o wejściu do danego sklepu lub zakupie jakiegoś produktu podejmujemy często w ułamku sekundy. Jedno krótkie spojrzenie na fasadę sklepu lub opakowanie produktu wystarczy nam, by stwierdzić, że pasują lub nie pasują one do nas, naszych potrzeb i budżetu — mówi Kate Nightingale.

Autorzy raportu analizują to zjawisko i podkreślają, że na całościowy odbiór marki wpływa bardzo wiele zróżnicowanych czynników, z których część można i należy kontrolować.— Przykładowo w branży modowej na CX składają się nie tylko najwyższe standardy obsługi klienta, lecz także elementy takie, jak opakowania produktów, visual merchandising, światło, zapach, muzyka, a nawet rodzaj posadzki zastosowanej w salonach. Wszystko powinno być spójne, dopracowane, realizowane z największą starannością. Takie kompleksowe podejście przekłada się na zaufanie odbiorców i ich lojalność — mówi Artur Kazienko, prezes Kazar Footwear.

Podstawą zrozumienia doświadczenia użytkownika w przestrzeni sklepu jest zrozumienie intencji wizyty, gdyż ona determinuje jego oczekiwania. Klient wchodzi w interakcje z produktem, personelem, designem sklepu, sposobem prezentacji asortymentu, budując w ten sposób swoje doświadczenia. Inne wrażenia pojawiają się podczas wizyt w sklepach ukierunkowanych na zakupienie określonej, jasno zdefiniowanej rzeczy, a inne podczas wizyty, w których klient nastawia się na odkrywanie i poznawanie nowości. Budowanie doświadczeń klienta w przestrzeni fizycznej sklepu wspiera także technologia.

Duże znaczenie dla budowania i wzmacniania CX odgrywać będą technologie RFID, NFC, AI czy Internet Rzeczy. Wiele marek i sklepów zadaje sobie obecnie pytanie, w co zainwestować, jakie technologie wykorzystać i wprowadzić do sklepu. To kwestia indywidualna dla każdej marki, nie ma jednego, uniwersalnego rozwiązania i strategii pasującej do wszystkich. Należy przede wszystkim zastanowić się, czemu dana technologia ma służyć, na jakie potrzeby odpowiadać, jak integrować się z wartościami reprezentowanymi przez markę. Punktem wyjścia do inwestycji w nowe technologie w sklepie jest więc klient i jego oczekiwania, a nie dążenie do stosowania jak najbardziej zaawansowanych rozwiązań — zaznacza Marta Machus-Burek, senior partner, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych.

Doświadczenia klienta są obecnie ważnym elementem w budowaniu przewagi konkurencyjnej marek. Etap, kiedy w tym celu używano produktów, ich cech, funkcjonalności czy jakości, jest już za nami. Teraz konkurencja między markami odbywa się na poziomie rywalizacji o doświadczenia klientów.

Dziś samo spełnienie oczekiwań to za mało, by utrzymać klienta i sprawić, by wrócił albo polecił sklep znajomym. Trzeba go czymś zaskoczyć, aby ogólny bilans nie wypadł na neutralnym zerze, ale by końcowy rozrachunek miał duży plus. Im większy, tym łatwiej zachować klienta i zdobyć nowych — mówi Dariusz Gocławski, architekt wnętrz komercyjnych z pracowni A+D Retail Store Design. — Poza oczywistymi parametrami, jak cena, jakość, wygląd towaru czy sposób obsługi, coraz większą rolę odgrywają bardziej wyrafinowane narzędzia, jak aktywne systemy oświetleniowe, animacje sklepu, dodanie funkcji towarzyszących, kolaboracje z osobami lub markami, stylizacje, możliwości spotkań i rozwoju oraz specjalizacja — dodaje.

Tradycyjnie i nowocześnie

Z raportu Colliers wynika, że mimo rosnącej w Polsce sprzedaży internetowej dla wielu klientów jest ona raczej uzupełnieniem tradycyjnych zakupów niż podstawowym kanałem zakupowym. Konsumenci doceniają sklepy stacjonarne za szeroki asortyment towarów, których można spróbować, dotknąć, powąchać itp. Marki zdają sobie sprawę z tego, że  sklep jako istniejące fizycznie miejsce nadal odgrywa bardzo istotną rolę w budowaniu dobrych doświadczeń klientów. Ważna jest atmosfera wnętrza, komfort robienia zakupów, odpowiednia ekspozycja produktów i wiele innych czynników sprawiających, że przebywanie w danej przestrzeni sprawia przyjemność.

Nie ma wątpliwości, że istnienie sklepów stacjonarnych w dalszym ciągu będzie miało rację bytu, a rozwój sprzedaży on-line nie stanowi zagrożenia, ale szansę. Sprzedaż on-line może bowiem w znaczący sposób dopełniać customer experience.

Nasze rozmowy podważyły mit, że z zakupów w internecie w Polsce korzystają tylko młodzi ludzie. Co więcej, okazuje się, że zarówno młodsi, jak i starsi klienci kupujący on-line zwracają uwagę na podobne czynniki – jakość witryny, elastyczne sposoby płatności i możliwość łatwego zwrotu towarów — mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Zdaniem autorów raportu optymalna sytuacja ma miejsce wówczas, gdy klient może płynnie przechodzić z rzeczywistości off-line do on-line i odwrotnie.

Będąc w sklepie, kupujący powinien mieć możliwość skorzystania z identycznych funkcjonalności, jakie ma używając komputera i telefonu. Jednorodna polityka zwrotów oraz (w miarę możliwości) polityka cenowa to również kwestie, o których należy pamiętać — podsumowuje Sylwester Nowalski, kierownik Działu Zarządzania Relacjami z Klientami w CCC.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF