...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak zbudowałem firmę. Prawdziwe historie przedsiębiorców [BRIEF PATRONUJE]

Jak zbudowałem firmę

W oparciu o wywiady prezentowane w podcaście biznesowym How I Built This, którego gospodarzem jest Guy Raz, powstała książka Jak zbudowałem firmę. Zawiera ona praktyczną wiedzę wynikającą z rozmów przeprowadzonych przez niego z ponad dwustoma przedsiębiorcami o tym, jak założyć firmę i z sukcesem ją rozwijać. Każda jej strona opisuje prawdziwy problem, który wymaga rozwiązania, i przedsiębiorcę, który to zrobił. Powinien przeczytać ją każdy, kto marzy o otwarciu własnej firmy lub zastanawia się, dlaczego udało się to innym. Książka stała się bestsellerem na listach „New York Timesa” oraz „Wall Street Journal”.

Guy Raz to wielokrotnie nagradzany dziennikarz, okrzyknięty przez „New York Times” najbardziej popularnym autorem podcastów biznesowych, jest także wykładowcą na uniwersytetach Princeton i Georgetown. Jego kariera zaczęła się w latach 90. w publicznym radiu NPR, pracował też jako korespondent CNN z Berlina i Jerozolimy. W ostatniej dekadzie skupił się jednak głównie na tworzeniu podcastów. Pierwszy z nich to TED Radio Hour, będący radiowym odpowiednikiem konferencji TED. Kolejnym jego autorskim programem jest How I Built This, którego wysłuchało ponad 19 milionów odbiorców i który stał się kanwą do napisania książki Jak zbudowałem firmę. Na podstawie rozmów z ponad dwustoma przedsiębiorcami z całego świata, którzy opowiadają o swoich porażkach i nauczkach oraz o tym, co sprawiło, że osiągnęli sukces, Guy Raz stworzył swoisty przewodnik na drodze do przedsiębiorczości.

Solidna dawka informacji o prowadzeniu firmy

Każdy rozdział jego książki opisuje nieuchwytny moment, którego doświadcza prawie każdy założyciel firmy – dotyczy to powstania samego pomysłu i jego uporządkowania; znalezienia źródeł finansowania i opracowania zasad kultury nowej firmy; poszukiwania i zatrudniania pracowników; odporności na porażki, gdy pojawiają się przeszkody; umiejętności podniesienia się i dalszego rozwijania firmy, aż po moment, w którym zaczynają się pojawiać prawdziwe zyski i stabilizacja. Każda jej strona opisuje prawdziwy problem, który wymaga rozwiązania, i przedsiębiorcę, który to zrobił. „Mam nadzieję, że tworząc strukturę tej książki, przekonam każdego, kto ma odwagę realizować własne pomysły, jednocześnie obawiając się porażki, że wszelkie możliwe błędy w biznesie zostały już popełnione; że rozwiązania już istnieją i zostały one wypracowane przez osoby, które spotkasz na stronach tej książki; także, że uczenie się na błędach innych, a nie na swoich, jest najlepszą drogą do prawdziwej przedsiębiorczości” – pisze Guy Raz.

Nieoczekiwane ścieżki do sukcesu

Jak pokazują liczne historie zawarte w Jak zbudowałem firmę, wspaniałe idee powstają często z niczego. Piłkarz reprezentacji Nowej Zelandii widzi wełnę, która nie jest wykorzystywana w jego kraju, i wpada na pomysł, by robić z niej buty (Allbirds). Były buddyjski mnich uważa, że najlepszym sposobem na wykorzystanie jego potencjału jest aplikacja na urządzenia mobilne (Headspace). Osoba sprzedająca na ulicy kanapki dostrzega możliwość wykorzystania resztek i przekształca ten pomysł w firmę obracającą milionami dolarów (Stacy’s Pita Chips). Dlatego ta książka jest skierowana głównie do wizjonerów, których brak doświadczenia jest odwrotnie proporcjonalny do ambicji oraz pragnienia, by stworzyć coś nowego. Do każdego, kto marzy o otwarciu własnej firmy lub zastanawia się, dlaczego udało się to innym.

***

 

Gdyby tylko ta książka ukazała się lata temu, budowanie biznesu byłoby dla mnie o wiele prostsze. Całe szczęście, że mamy ją teraz!

SIMON SINEK, optymista, autor Zaczynaj od dlaczego

Za sukcesem każdego wielkiego przedsiębiorcy kryje się ciekawa historia, a nikt nie jest lepszy w ich opowiadaniu niż Guy Raz. Po spędzeniu niezliczonych godzin w umysłach założycieli znanych na całym świecie firm Raz napisał jeden z najważniejszych pamiętników dotyczących przedsiębiorczości. To lektura obowiązkowa dla tych wszystkich, którzy chcą założyć firmę i ją rozwijać oraz inspirować się historiami tych, którzy już tego z sukcesem dokonali.

ADAM GRANT, autor bestsellerów „New York Timesa” BUNTOWNICY oraz LENIWY UMYSŁ, gospodarz podcastu TED „WorkLife”

Gorzka prawda jest taka, że większość ludzi zaczynających realizować marzenie o założeniu własnej firmy ponosi porażkę. Jednak możemy się tyle nauczyć, poznając historie ich walki i prób przetrwania oraz historie tych nielicznych, którzy osiągnęli sukces! Jeśli chcesz zrealizować własne marzenie, koniecznie przeczytaj tę książkę.

BARBARA CORCORAN, założycielka The Corcoran Group i uczestniczka programu Shark Tank

Ta książka, podobnie jak podcast, na którego podstawie powstała, daje nam szansę stania się przedsiębiorcami, pokazując, że dążenie do innowacji jest jedną z podstawowych ludzkich cech. W czasach, gdy potrzeba przełomowych idei jest silniejsza niż kiedykolwiek, książka Jak zbudowałem firmę staje się bezcennym przewodnikiem dla każdego, kto chce zrezygnować ze status quo, szukając rozwiązań, które uczynią świat lepszym. Gorąco polecam.

REID HOFFMAN, współzałożyciel Linkedln i współautor Blitzscaling. Ścieżka błyskawicznej ekspansji firm

***
GUY RAZ jest współtwórcą podcastów How I Built This, TED Radio Hour i Wow in the World. Współtworzył również podcasty Wisdom from the Top na Luminary i The Rewind na Spotify. Otrzymał między innymi nagrodę im. Edwarda R. Murrowa, dziennikarską nagrodę im. Daniela Schorra, nagrodę National Headliner i nagrodę NABJ. Mieszka w rejonie zatoki San Francisco.


Źródło: MT Biznes

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ukazała się GRA BEZ KOŃCA. [BRIEF PATRONUJE]

Simon Sinek

Simon Sinek w najnowszej książce GRA BEZ KOŃCA przekonuje, że to jedyna strategia, w którą warto się angażować w tak zmiennych czasach. Biznes jest grą nieskończoną. Nie jest istotne, kto wygrywa, kto jest najlepszy. Ważniejsze jest budowanie silnej i zdrowej organizacji, która wytrzyma próbę czasu. Rozmawiamy na temat z autorem książki Nieskończona gra, która w Polsce ukazała się nakładem wydawnictwa Onepress.

Simon Sinek w najnowszej książce GRA BEZ KOŃCA przekonuje, że to jedyna strategia, w którą warto się angażować w tak zmiennych czasach.  Biznes jest grą nieskończoną. Nie jest istotne, kto wygrywa, kto jest najlepszy. Ważniejsze jest budowanie silnej i zdrowej organizacji, która wytrzyma próbę czasu. Rozmawiamy na temat z autorem książki Nieskończona gra, która w Polsce ukazała się nakładem wydawnictwa Onepress

Joanna Makolus: W najnowszej swojej książce opisujesz różnice pomiędzy grą skończoną i nieskończoną. Twoich wiernych czytelników nie zaskoczy fakt, że jesteś gorącym orędownikiem gry nieskończonej. Może powiedzieć naszym czytelnikom dlaczego?

Simon Sinek: Kiedy przeczytałem książkę dr Carsona [red.: Finite and Infinite Games, James P. Carse] , stało się dla mnie absolutnie jasne, że gramy w wiele różnych gier i musimy dostosować sposób, w jaki gramy, w zależności od rodzaju gry, w której bierzemy udział. Problem polega na tym, że większość ludzi nie zdaje sobie nawet sprawy, że istnieje nieskończona gra, a oni – nie mając tej wiedzy – ​​grają we wszystkie gry jak w gry skończone. Tak więc, gdy tylko poznałem różnicę pomiędzy nimi, nauczyłem się dostosowywać swój styl i perspektywę do gry, w której aktualnie jestem. Wiele gier, w które gramy na co dzień, to tak naprawdę gry nieskończone, więc musimy się nauczyć przystosowywać.

By owa nieskończona gra była skuteczna, przynosiła korzyści szerokiej rzeszy interesariuszom musi zaistnieć kilka rzeczy: przede wszystkim – jak piszesz- słuszna przyczyna, odważne przywództwo, ufne zespoły, godny rywal i egzystencjalna elastyczność. Jak wielu spotkałeś liderów rozumiejących te zależności?

Spotkałem wielu, ale ​​to wciąż za mało. Jeśli chcemy wpłynąć na pozytywne zmiany w naszym miejscu pracy, w naszych rządach i w naszych krajach, to potrzebujemy znacznie więcej liderów, którzy będa realizowali przywództwo z nastawieniem typowym dla nieskończonej gry.

Wydaje się, że postawa, o której piszesz wymaga totalnej zmiany mentalności. W krajach post komunistycznych odwoływanie się do tzw. słusznej sprawy może być w starszych pokoleniach dość opacznie zrozumiane i odrzucone. Czy według Ciebie pokolenie młodych liderów, powiedzmy z pokolenia Z, mają większą lub naturalną łatwość w realizacji idei nieskończonej gry?

Oczywiście młodsze pokolenia zawsze chętniej przyjmują zmiany, a także nie są obarczone bagażem przeszłości. Musimy tylko zmienić język jakim się posługujemy, by ludzie przyjęli nowe koncepcje.

Dopytuję o to także dlatego, że jesteś gorącym zwolennikiem tezy, że przywództwa można się nauczyć. Wydaje się, że w Polsce mamy jeszcze bardzo dużo do zrobienia w kwestii przekonywania do przywództwa włączającego, otwartego, empatycznego, w wielu miejscach wciąż króluje zarządzanie nakazowo-zakazowe. BRIEF czyta wielu młodych ludzi marzących o kierowaniu nowoczesnymi, innowacyjnymi firmami. Mógłbyś podać kilka przykładów na to, że zmiana w podejściu jest możliwa i przynosi wymierne korzyści biznesowe?

Obserwuję, że niektóre młode organizacje, jak Airbnb czy Sweetgreen, zaczynają adaptować nowe koncepcje w biznesie. Widzę silny trend w kierunku koncepcji potrójnej linii kontrolnej [red: TBL, czyli koncepcja wg której biznes powinien rozliczać się ze swoich celów dotyczących środowiska i społeczeństwa podobnie jak z celów biznesowych, oraz równoważyć je], a także zarządzania opartego o powody. Młodzi są dużo bardziej otwarci na nowe sposoby myślenia. To co blokuje starszych to przywiązanie do metod sprawdzonych wcześniej, metod, dzięki którym kiedyś odnieśli sukces. Nawet wtedy, gdy one już przestały działać.

Pod egidą naszej redakcji uruchomiliśmy program mający na celu edukowanie i popularyzowanie angażującej kultury organizacji. W swoich wcześniejszych pracach i w najnowszej książce nie ukrywasz, że budowanie kultury organizacji to mozolny proces, wymaga nieustającego zaangażowania ze strony liderów. Ostatnie wydarzenia (covid) pokazały, że silna kultura organizacji jest niezwykle ważna. Możesz powiedzieć dlaczego i podać kilka przykładów, które zwróciły Twoją uwagę?

Jednym z moich ulubionych przykładów z pierwszej fali koronawirusa jest pizzeria w Chicago o nazwie Dimo’s Pizza. Ponad 70% swoich przychodów osiągali ze sprzedaży pizzy w kawałkach, więc kiedy uderzył COVID, ich biznes stanął na skraju bankructwa. Zachwyciło mnie jak na to zareagowali. Dokonali oceny swoich zasobów, tego czym dysponują i nie pomyśleli: „no tak, możemy zrobić tylko pizzę”. Zadali sobie pytanie: „Co można zrobić z piecem do pizzy?” Piec do pizzy może się rozgrzać dużo mocniej niż zwykły piekarnik. Doszli więc do wniosku, że mogą swoich pieców używać do gięcia tworzyw sztucznych. I dokładnie to zrobili: zaczęli wytwarzać PPE i zaczęli produkować przyłbice dla pracowników szpitali. Więc teraz, niezależnie od tego, czy wrócą do pizzy po COVID, czy nie – mają dwie firmy … niezależnie od tego, byli w stanie przestawić się, nie patrząc na swoje konto bankowe i nie panikując, że nie mogą sprzedawać pizzy. To mnie zachwyca.

Wracając do Twojej najnowszej książki: Studiując i opracowując swoja własna strategię nieskończonej gry stajemy się bardziej odporni na turbulencje?

Prosta odpowiedź brzmi: oczywiście! Cały sens tej nieskończonej gry polega na tym, że jesteśmy przygotowani na każdą ewentualność, że nie traktujemy naszego sukcesu zbyt poważnie i jesteśmy w stanie lepiej radzić sobie z burzami. Ponieważ kiedy byliśmy przed lub z tyłu, zdajemy sobie sprawę, że oba są tymczasowe.

 

Gra bez końca

 

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Onepress, 232 stron, oprawa twarda.

Joanna Makolus