Płatne subskrypcje przyszłością social media

subskrypcje

Płatne subskrypcje na niektórych portalach wydają się czymś zupełnie normalnym, z kolei na innych brzmią jak coś, co nie może zadziałać. Jak będzie z Instagramem i TikTokiem?

Twórcy internetowi mogą generować zarobki z wielu źródeł takich jak reklamy, materiały sponsorowane, sprzedaż własnych produktów oraz dotacji od widzów. Część platform oferuje również płatne subskrypcje dające dostęp do większej ilości treści lub dające szanse na lepszy kontakt z ulubionym influencerem. Informacje z ostatnich kilku dni zwiastują coraz większe rozprzestrzenienie się modelu abonenckiego w social mediach.

Jedną z platform, która ogłosiła chęć rozwijania nowej formy, wspierania twórców jest Instagram.  Uruchomił testową funkcję subskrypcji dla wybranych 10 Amerykańskich twórców. Każdy z nich otrzymał możliwość włączenia funkcji oraz wybrania ceny miesięcznego abonamentu. Ta zaczyna się od 99 centów i stopniowo może być zwiększana do aż 99 dolarów. W ramach płatnego członkostwa użytkownicy będą mieli dostęp do treści zarezerwowanych jedynie dla subskrybujących takich jak specjalne live-y oraz stories. Pomimo iż funkcja testowana jest przez Amerykańskich twórców to skorzystać z niej można również w Polsce, a najniższy abonament oznacza wydatek 5 złotych miesięcznie.

Kolejną platformą, która zaczyna się interesować nowymi możliwościami, wsparcia twórców jest TikTok. Na ten moment mowa jednak o możliwości przekazywania datków aniżeli subskrybowaniu kanałów. Byłoby to więc rozwinięcie istniejącej już funkcji na platformie, w ramach której oglądający mogą wysyłać prezenty twórcom prowadzącym transmisję na żywo.

Czy oznacza to, że niedługo użytkownicy, aby czerpać w pełni z treści online, będą zmuszeni dołożyć do już długiej listy abonamentów kolejne pozycje?

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kiedy powstały social media?

historia social media

Większości z nas wydaje się, że serwisy społecznościowe takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn towarzyszą nam od zawsze. Czy pamiętasz kiedy te serwisy powstały? Co było przed nimi? Kiedy powstał pierwszy serwis social media? Przeczytaj najważniejsze informacje dotyczące historii mediów społecznościowych.

Definicja social media

Zanim zajmiemy historią i odpowiemy na pytanie jak nazywał się pierwszy serwis społecznościowy to najpierw warto przypomnieć sobie samą definicję. Jedną z najszerszych, ale też najbardziej trafnych zaproponował Andreas Kaplan oraz  Michael Haenlein, a brzmi ona następująco:

Media społecznościowe to bazujące na internetowych rozwiązaniach aplikacje, które opierają się na ideologicznych i technologicznych podstawach Web 2.0 i które to umożliwiają tworzenie i wymianę wygenerowanych przez użytkowników treści

W myśl tej definicji mediami społecznościowymi są nie tylko serwisy takie jak Facebook, Twitter czy Youtube, ale też fora internetowe, komunikatory, blogi czy nawet gry online.

Jakie cechy mają serwisy społecznościowe?

Czy można wyróżnić kilka cech wspólnych różnych serwisów społecznościowych? Oczywiście, że tak! Należą do nich:

  • możliwość tworzenia indywidualnych profili zawierających informacje tekstowe (opis) czy też multimedia (zdjęcia, wideo)
  • łączenie się z innymi użytkownikami poprzez dodawanie się do kontaktów (znajomych), obserwowanie itp.
  • wysyłanie wiadomości do innych użytkowników
  • publikowanie treści na swoim profilu, które są widoczne dla innych. Większość serwisów daje obecnie możliwość wyboru kto może nasze treści obejrzeć
  • wchodzenie w interakcje z innymi użytkownikami i treściami, które publikują poprzez polubienie, skomentowanie czy udostępnienie
Przeczytaj też artykuł: Kiedy powstał internet?

Pierwszy serwis social media to…

Wiele osób utożsamia media społecznościowe już z pierwszymi systemami z lat 60tych i 70tych, które dały początek internetowi oraz komunikacji online. Jednak jeśli chodzi o aplikacje i strony, które posiadały przynajmniej kilka z wyżej wymienionych cech to za najstarsze serwisy należy uznać:

  • GeoCities założonego w listopadzie 1994
  • Classmates z grudnia 1995 roku (protoplasta polskiego serwisu nasza-klasa.pl)
  • SixDegrees z maja 1997, który przez największą grupę jest uznawany właśnie za pierwszy serwis społecznościowy na świecie
  • Friendster założony w marcu 2003

Obecnie działające serwisy social media powstały kilka lat później korzystając z doświadczeń swoich poprzedników. I tak LinkedIn swój start miał w maju 2003 roku, Facebook w lutym 2004, a rok później debiutował Youtube. W październiku 2020 roku swoje 10lecie obchodzi natomiast Instagram.

Kiedy powstały polskie serwisy społecznościowe?

Z tym hasłem kojarzą się takie strony jak nasza-klasa.pl (obecnie pod nazwą nk.pl), fotka.pl, epuls, grono.net czy Blip. Trzy ostatnie niestety nie wytrzymały konkurencji i podjęto decyzję o ich zamknięciu.

Najstarszym z nich jest mająca premierę w Walentynki 2001 roku fotka.pl. W następnym roku debiutował epuls, który wytrzymał na rynku do 1 lutego 2017 roku. W 2004 wystartowało Grono.net. Pomimo, że serwis był bardzo nowoczesny i wiele ciekawych funkcji wprowadził na wiele lat przed Facebookiem to nie wytrzymał konkurencji ze swoim amerykańskim konkurentem i zaprzestał działalności w 2012 roku.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Młodzi Polacy przestają korzystać z Facebooka?

Z Facebooka korzysta obecnie (czerwiec 2018) ponad 16 milionów Polaków w wieku 13+. Oznacza to, że w ciągu roku serwis zdobył 8% nowych użytkowników. W tym samym czasie Instagram, również należący do Facebooka, zanotował w naszym kraju wzrost o 47% – z 4,2 miliona do 6,2 miliona. Analiza demograficzna osób aktywnie korzystających z Facebooka pokazuje jednak ciekawe zjawisko – spadek liczby użytkowników wśród najmłodszych. Danym z bliska przygląda się Grzegorz Berezowski, CEO NapoleonCat

W czerwcu ubiegłego roku, w grupie wiekowej 13-17, Facebook posiadał 1,8 miliona użytkowników. Po roku ta liczba spadła do 1,5 miliona, co oznacza 18-procentową stratę. Ten niekorzystny wynik serwis nadrabia z nawiązką w pozostałych grupach wiekowych. Zwłaszcza wśród osób powyżej 35. roku życia Facebook zanotował dwucyfrowy wzrost. Łącznie zdobył 1,2 miliona nowych użytkowników, co oznacza 8-procentowy wzrost rok do roku.

W tym samym okresie Instagram zanotował 48-procentowy wzrost liczby użytkowników – z 4,2 miliona w czerwcu 2017 do 6,2 miliona w czerwcu 2018, czyli 2 miliony nowych osób w ciągu roku. W tym przypadku wzrosty możemy zaobserwować we wszystkich grupach docelowych, choć procentowo najwyższe są także w starszych wiekowo grupach – wśród osób pow. 45 roku życia nawet trzycyfrowe. Oczywiście, tłumaczyć to można niską bazą w starszych grupach wiekowych oraz wysoką penetracją w gronie młodszych Polaków.

Ciekawie przedstawia się też analiza współkorzystania z platform społecznościowych należących do Facebooka, czyli Instagrama, Messengera oraz samego Facebooka. Łączny zasięg tych trzech platform w czerwcu 2018 roku wyniósł 17 milionów. W tej grupie 24% osób korzysta jedynie z Facebooka, 6% – tylko z Instagrama, zaś łącznie ze wszystkich trzech narzędzi korzysta 24%, czyli ponad 4 miliony Polaków.

Porównanie tej szerokiej grupy wiekowej z najmłodszą, czyli użytkownikami w (deklarowanym) wieku 13-17 lat, ukazuje ciekawe różnice. Wśród nich aż 50% korzysta jednocześnie z Facebooka, Messengera oraz Instagrama. Z samego Instagrama natomiast korzysta taki sam odsetek, czyli 6 procent.

Powyższe dane sugerują, iż Facebook dojrzewa, zyskując coraz szerszą popularność wśród dorosłych Polaków. Pomimo i tak już wysokiej penetracji w naszym kraju, nadal sukcesywnie powiększa grono swoich aktywnych użytkowników. Instagram stale rozbudowując swoje możliwości wizualnej ekspresji, przede wszystkim dzięki Instagram Stories, staje się platformą atrakcyjną dla coraz szerszej grupy Polaków. Co ciekawe, nie jest on alternatywą, lecz raczej uzupełnieniem Facebooka, który stanowi źródło informacji oraz miejsce w którym toczone są dyskusje pomiędzy jego użytkownikami. Naturalne uzupełnienie obu serwisów stanowi Messenger, który stanowi obecnie nie tylko narzędzie do komunikacji pomiędzy indywidualnymi użytkownikami; jest coraz częściej wybierany przez nich jako preferowany kanał kontaktu z markami/firmami, dla których Social Customer Service przestał być pustym buzzwordem i stał się biznesową codziennością.

Czy pozostałe media również będą „dojrzewać”?

„Dojrzewanie” serwisów społecznościowych jest dosyć naturalnym zjawiskiem dla tych, które się rozwijają. Zwykle to, co „cool” w internecie odkrywa młodzież. Ma ona jednak to do siebie, że szybko się nudzi. Ponadto najmłodsi mają bardzo silne poczucie przywiązania do grupy oraz potrzebę należenia do niej, a wyznacznikiem jest zwykle wiek – komentuje zmiany Grzegorz Berezowski, CEO NapolenCat. – Wszyscy pamiętamy, że w podstawówce czy nawet w liceum naszą najbliższą grupę znajomych stanowiły osoby z tego samego rocznika. Młodsi, nawet o rok, są „dzieciakami”, a starsi – niedostępni. Gdy więc wokół nich pojawia się coraz więcej nieznanych osób, zaczynają szukać sobie innego miejsca. W internecie jest to odkrywanie nowych, niszowych serwisów i aplikacji do kontaktowania się ze sobą i własnej ekspresji. Można więc się spodziewać, że gdy rodzice zaczną na Instagramie „followować” swoje dzieci, te stwierdzą, że impreza się skończyła i zaczną szukać innego miejsca, np. Musically. Co nie oznacza, że z Instagrama przestaną zupełnie korzystać. Zacznie on po prostu pełnić dla nich inną funkcję, podobnie jak obecnie Facebook. Facebook nie jest już być może pierwszym wyborem nastolatków szukających kontaktu ze swoimi rówieśnikami i miejsca, w którym w nieskrępowany sposób mogą dać upust swojej kreatywności. Jednak jest, także dla nich, źródłem informacji. Z czasem, gdy dorosną, można spodziewać się, że zaczną też z niego korzystać jako narzędzia do bardziej formalnej komunikacji z szerszą grupą odbiorców oraz, oczywiście, do zdobywania wiedzy i robienia zakupów. Ewolucja platform społecznościowych oraz sposobu korzystania z nich jest naturalna i konieczna dla ich przetrwania jako mediów masowych.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF