Znamy zwycięzców Hackathonu! Naukowy festiwal Smart City dobiegł końca. Gremium wyłoniło finalistów

Hackathon

Za nami Hackathon, naukowy festiwal traktujący o przyszłości miast oraz idei Smart City. Inicjatywa odbyła się w dniach 28-30 maja w formule hybrydowej - częściowo online, częściowo zaś w warszawskiej siedzibie CEZAMAT (Centrum Zaawansowanych Materiałów i Technologii). W festiwalu udział brały zespoły stworzone m.in. ze studentów, doktorantów czy założycieli start-upów. Uczestnicy zgłaszali swoje pomysły dotyczące innowacyjnych technologii i otrzymali szansę na skonsultowanie ich z uznanymi profesorami. Głównym celem festiwalu było utworzenie platformy służącej do wzajemnej wymiany wiedzy i doświadczeń przez przedstawicieli środowisk naukowych i biznesowych.

W sumie w Hackathonie rywalizowało pięć różnych zespołów, które pracowały nad projektami o różnorodnej tematyce w obrębie Smart City oraz technologii cyfrowych:

  • CENTERA (lider zespołu: Katarzyna Kołys)
  • Talk_To (lider zespołu: Klara Dargacz)
  • Smartsensors (lider zespołu: Michał Markiewicz)
  • Future World ON! (lider zespołu: Irina Lastovjak)
  • Intelligent Healthcare System (lider zespołu: Paweł Wielądek)

Uczestnicy Hackathonu mogli liczyć na wsparcie ponad 20 mentorów z różnych firm oraz organizacji. Wielki finał festiwalu odbył się w niedzielę, 30 maja. Wówczas ogłoszono ostateczne wyniki konkursu, a także przyznano nagrody. W jury zasiadały takie osobistości, jak Tadeusz Osowski (dyrektor biura cyfryzacji m.st. Warszawy), Katarzyna Wrońska (specjalista ds. promocji projektu w Urzędzie m.st. Warszawy), Paweł Grzegorczyk (ekspert ds. programu PFR dla Miast), prof. dr hab. inż. Romuald Beck (zastępca Dyrektora CEZAMAT), prof. dr hab. inż. Elżbieta Malinowska (zastępca dyrektora CEZAMAT), Mariusz Wielec (Dyrektor CEZAMAT) oraz Maryla Wojcieszek (Główny Specjalista w Departamencie Rozwoju Startupów, PARP).

Z ogromną satysfakcją i przyjemnością jury zajmowało się, analizowało, dyskutowało o prezentacjach, które Państwo przedstawiliście. Zadanie nie było proste, bo projekty i pomysły były bardzo różnorodne. Trudno wyważyć i jednocześnie ocenić, co w życiu społecznym jest bardziej potrzebne: czy dbanie o ludzi starszych, czy próba aktywizacji, czy też bezpieczeństwo. Ale udało nam się, drodzy Państwo, pokonać to trudne zadanie, za co bardzo dziękuję wszystkim członkom jury.

prof. dr hab. inż. Romuald Beck, zastępca Dyrektora CEZAMAT

HACKATHON 2021 – WYNIKI

1 miejsce: Intelligent Healthcare System (lider zespołu: Paweł Wielądek)
2 miejsce: Smartsensors (lider zespołu: Michał Markiewicz)
2 miejsce: CENTERA (lider zespołu: Katarzyna Kołys)
Wyróżnienie: Talk_To (lider zespołu: Klara Dargacz)

Na jakie nagrody mogli liczyć finaliści? Za zajęcie pierwszego miejsca zespół Intelligent Healthcare System otrzymał przestrzeń biurową dla zespołu w celu dalszego rozwoju swojego pomysłu. Przez rok będą mogli pracować w warszawskiej siedzibie CEZAMAT. Zespół Smartsensors – drugie miejsce na podium – w ramach nagrody otrzymał 30 godzin dostępu do laboratorium 5G Lab w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, dzięki czemu będzie miał możliwość przetestowania swoich rozwiązań przy wsparciu branżowych ekspertów. Trzeci finalista, tj. zespół CENTERA trafia automatycznie na trzeci poziom ERC Sp. z o.o procesu oceny – wewnętrzny komitet inwestycyjny.

WEŹ UDZIAŁ W KONFERENCJI, ZARJESTRUJ SIĘ JUŻ DZIŚ


Źródło: Creative Harder

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Bezpieczny transport publiczny napędzi rozwój smart city

transport publiczny ebook

Globalny rynek smart city będzie rósł w tempie 20 proc. rocznie i osiągnie wartość 297,7 miliarda dolarów przed końcem 2026 roku, wynika z najnowszych danych firmy badawczej Facts & Factors. Jednym z głównym czynników napędzających wzrost będą wydatki na transport publiczny i zapewnienie jego bezpieczeństwa. Ten ostatni obszar ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania i rozwoju inteligentnych miast, co pokazała choćby pandemia Covid-19. Powodów do wzrostu inwestycji w bezpieczeństwo jest jednak znacznie więcej.

Firma Milestone Systems, jeden z największych globalnych dostawców rozwiązań do inteligentnego monitoringu dla smart cities, wskazała w swoim niedawno wydanym ebooku „Bezpieczeństwo transportu publicznego w erze smart city” 6 trendów, które będą wymuszą konieczność wzrostu inwestycji w bezpieczeństwo transportu publicznego. Należą do nich:

  • postępująca urbanizacja – obecnie niemal 54,5 proc. światowej populacji mieszka w miastach, a do 2050 roku ten odsetek wzrośnie do 70 proc.,
  • coraz bardziej masowe zastosowanie Internetu Rzeczy – w latach 2017–2030 europejski rynek IoT wzrośnie o ponad 18 proc., a największą część tego rynku (23 proc.) stanowi segment transportu i logistyki,
  • przyśpieszenie i złożoność zachodzących zmian w technologii, kulturze i zachowaniu,
  • wzrost świadomości klimatycznej mieszkańców miast, która przekłada się na większą skłonność do wybierania transportu publicznego,
  • coraz większa liczba danych przetwarzanych i przechowywanych w inteligentnych miastach.

Wyzwania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w transporcie publicznym

Zdaniem Milestone, trendy te rodzą szereg wyzwań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa w transporcie publicznym. Do najważniejszych z nich należą: zachowanie komfortu podróżowania przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa, większy nacisk na przewidywanie zagrożeń, a także możliwość skuteczniejszego zarządzania w sytuacjach kryzysowych oraz cyberbezpieczeństwo.

Wyzwania, przed jakimi stają przewoźnicy publiczni, wynikają zazwyczaj z sytuacji, gdy infrastruktura i sprzęt do sterowania siecią bazują na przestarzałym oprogramowaniu, podczas gdy urządzenia do ochrony infrastruktury krytycznej coraz częściej bazują na najnowocześniejszych systemach.

wskazał Milestone w swojej publikacji

Jak zaznaczają eksperci firmy, aby sprostać tym wyzwaniom, potrzebna jest proaktywna ochrona, którą można uzyskać stosując nowej generacji, otwarte platformy monitoringu wizyjnego. W skład takich rozwiązań wchodzą m.in. systemy kontroli dostępu, dozoru wizyjnego, analiza obrazu wideo, inteligentne kamery i czujniki, które można łatwo zintegrować ze służbami porządku publicznego i centrami monitoringu. Dzięki temu jest możliwe nie tylko reaktywne reagowanie na zagrożenia, ale także identyfikowanie zagrożeń zanim one wystąpią.

Przekłada się to na szybsze i skuteczniejsze reagowanie w sytuacjach kryzysowych, lepszą ochroną pasażerów bez obniżania komfortu podróży, a także zmniejszenie prawdopodobieństwa zakłóceń wywołanych cyberatakiem.

przekonują autorzy ebooka

Jak dużo jest smart cities w Polsce i Europie?

Według Parlamentu Europejskiego już 240 miast Europy stało się smart. Inteligentne są wszystkie miasta w krajach skandynawskich, większość miast powyżej 100 tys. mieszkańców we Włoszech, Austrii i w Holandii oraz połowa miast w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Francji. Znacznie mniej smart cities jest w Niemczech i Polsce, zdaniem autorów unijnego raportu „How many smart cities are there in Europe?”.

Według ostatniej edycji jednego z najbardziej znanych rankingów inteligentnych miast – „Cities in Motion Index” autorstwa IESE Business School – w pierwszej setce najbardziej inteligentnych miast świata jest Warszawa (54. miejsce) oraz Wrocław (88. miejsce). Rozwój smart cities w Polsce jest jednak nieunikniony, czemu powinny sprzyjać nie tylko trendy wskazane przez Milestone, ale także zwiększenie dostępności środków na inwestycje w rozwiązania smart city i bezpieczeństwo transportu publicznego w ramach nowej puli funduszy unijnych.

Dodatkowe informacje na temat kwestii bezpieczeństwa w transporcie publicznych i możliwości zaawansowanych rozwiązań do monitoringu wizyjnego można znaleźć w ebooku Milestone, który jest dostępny tutaj.


Źródło: Milestone

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Prelegenci z Polski i ze świata na Kongresie Business Without Limits!

Prelegenci Kongresu Business Without Limits

23-24 czerwca 2021 r. podczas VIII edycji Kongresu Business Without Limits w G2A Arena w Jasionce, zaszczycą nas swoją obecnością znakomite postaci ze świata biznesu, polityki oraz administracji państwowej. W obiekcie zagoszczą także osobistości z zagranicy - przedstawiciele globalnych , cenionych marek.

Sesja Plenarna „Transformacja gospodarcza 2016-2040”

Pierwszego dnia Kongresu (23 czerwca 2021) odbędą się 3 bloki tematyczne. W sesji plenarnej zaproszeni Prelegenci, m.in. Krzysztof Szubert – Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. Europejskiej Polityki Cyfrowej, omówią temat transformacji gospodarczej w latach 2016-2040. Okres ten nawiązuje zarówno do momentu otwarcia jak i przyszłości Centrum Wystawienniczo Kongresowego G2A Arena, którego właścicielem jest Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego – Partner Strategiczny Kongresu. Podczas dyskusji Goście będą dialogować o podsumowaniu i wizjach przyszłości gospodarki. Zostaną poruszone zagadnienia odwołujące się do transformacji cyfrowej, zielonej transformacji gospodarczej czy też globalnych trendów kształtujących gospodarkę.

Bloki tematyczne oraz Prelegenci Kongresu

Następnie omawiana będzie problematyka kosmonautyki i lotnictwa. Przy współpracy z Centrum Naukowo-Technologicznym Systemów Bezzałogowych, którego przedstawicielem będzie jego Prezes Zarządu Aneta Kuś, poruszymy zagadnienie bezzałogowego lotnictwa, a mianowicie potencjału polskiego rynku dronowego. W panelu dyskusyjnym wystąpi także Grzegorz Łobodziński – właściciel firmy Fotoacc oraz Prezes Zarządu Centrum Usług Dronowych sp. z o.o. Urozmaiceniem debaty będzie pokaz dronów wyścigowych.

Znakomici Goście; Yaroslav Gorodetsky – Prezes Zarządu rosyjskiej firmy CDNvideo, oferującej dostęp treści video na świecie oraz Simeon Mirzayantz – Szef sprzedaży międzynarodowej Glance-Mediametrie pojawią się w ścieżce tematycznej dot. Internetowych mediów. Temat fake news’ów, fake-video czy fake-recording zaprezentuje Grzegorz Rawicz-Mańkowski – ekspert w zakresie analityki biznesowej i realizacji strategii.  Natomiast o transformacji przemysłu spotkań oraz branży eventowej opowiedzą, m.in. Żaneta Berus – Członek Zarządu Stowarzyszenia Branży Eventowej czy też Paula Fanderowska – Zastępca Dyrektora KBF ds. Centrum Kongresowego ICE Kraków oraz Prezes SKKP. Wizjonerską wypowiedź o świecie biznesu za 10, 20 lat przedstawi Piotr Psyllos – uznany przez amerykańską edycję Forbesa za jednego z 30 najlepszych europejskich innowatorów.

Drugi dzień składał się będzie także z trzech obszarów tematycznych: klimatu, smart city, transportu kolejowego. Podczas pierwszej części w panelu dyskusyjnym „Żywność Przyszłości” wystąpią Arkadiusz Trefon – założyciel spółki Vianat, prof. Agnieszka Bartoszek – Profesor z Katedry Chemii, Technologii i Biotechnologii Żywności Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej, Maciej Bartoń – Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju JARS S.A. oraz Piotr Jandziak – Prezes Zarządu EuroPharma Alliance Sp. z o.o.  Kolejną debatę tj. „Zielony Ład – zrównoważona transformacja klimatyczna 2021-2030” poprowadzi Bartłomiej Kozek – Specjalista ds. zrównoważonego rozwoju w Centrum UNEP/GRID.

Dalszą część Kongresu wypełni obszar smart city, a dokładnie Urban Lab i wytyczanie kierunków jego rozwoju. Nadmienione zostaną postępy nowoczesnej formy dialogu miasta z mieszkańcami. Partnerem merytorycznym jest Urząd Miasta Rzeszowa.

Wydarzenie zakończy sesja transportu kolejowego ze względu na rok 2021, który został ogłoszony Europejskim Rokiem Kolei. Przedmiotem dyskusji będzie, m.in. rola tego środka transportu w strategii Nowego Zielonego Ładu czy też kwestia inwestycji z nowej perspektywy unijnej 2021-2027. W tym obszarze zaprezentuje się, m.in. dr Jakub Majewski – Adiunkt na Uniwersytecie Warszawskim w Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG).

Więcej informacji na stronie Kongres Business Without Limits

 

G2A ARENA - WITHOUT LIMITS! G2A Arena to najnowocześniejsze i największe centrum wystawienniczo-kongresowe w województwie podkarpackim. Działa od 2016 roku, imponuje wyglądem i stanowi przestrzeń otwartą na BIZNES, a od połowy 2021 roku – również na ROZRWYKĘ! G2A Arena Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackiego to miejsce, gdzie odbywają się m.in. jedne z największych na Podkarpaciu imprez targowych, międzynarodowe konferencje i kongresy. Obiekt ten nieprzerwanie od prawie 5 lat organizuje, współorganizuje, wspiera i patronuje licznym wydarzeniom. W murach G2A Arena odbywały się konferencje i kongresy, wystawy, wydarzenia kulturalne i sportowe o charakterze lokalnym, krajowym, a także międzynarodowym. Na przestrzeni 5 ostatnich lat w G2A Arena odbyło się ok. 600 eventów, podczas których odwiedziło nas ok. 500.000 osób z 30 krajów.

G2A Arena

Ławka jutra. Jak będą wyglądały przestrzenie przyszłości?

ławka solarna SEEDIA

Inteligentne miasto to miasto, które przede wszystkim służy mieszkańcom. Transport multimodalny, szerokopasmowy dostęp do internetu, czy.. ławki solarne. Jak będą wyglądały miasta przyszłości

Miasta – potrzeby dla małej architektury

Podczas dostarczania naszym klientom produktów i rozwiązań Smart City widzieliśmy wiele wyzwań i funkcji, których klienci, dystrybutorzy i sam sektor inteligentnych miast oczekują. Zdecydowaliśmy się, że popularna, naturalna i organiczna ławka solarna – Urban – to model, na którym oprzemy swój rozwój produktów.

Widzieliśmy, że proces transportu produktów do odbiorcy wymaga redukcji ceny i zwiększenia elastyczności logistyki. Dlatego New Urban to ławka o 30% lżejsza i bardziej modułowa, dzięki czemu jej transport i instalacja są tanie, proste i szybkie.

Budowanie skali – ławki solarne, jako punkty wejścia danych

Nowy wzór charakteryzuje się także znacznie krótszym czasem produkcji. Pomniejszona o 25% cena zmniejszyła bariera wejścia. Dzięki temu każdy projekt może mieć więcej ławek – wejść danych z otoczenia, tworząc bardziej gęstą sieć publicznych stacji ładowania. Ławki solarne zdalnie komunikują się z chmurą prezentując informację w przystępny sposób za pośrednictwem nowej platformy do zarządzania Smart City – InCity.io. 

Inteligentna ławka New Urban to produkt, który pozwala znacznie efektywniej zoptymalizować przestrzeń miejską. Przeanalizowaliśmy wszystkie informacje zwrotne od właścicieli i użytkowników naszych poprzednich modeli ławek i dodaliśmy kilka wartościowych funkcji.

Co nowego?

Inteligentne ławki można dowolnie konfigurować poprzez wyposażenie ich w różnego rodzaju funkcjonalności takich jak: głośnik, sensory smogu PM2,5 i PM10, czujniki do monitorowania wilgotności oraz temperatury. Oświetlenie LED poprawia bezpieczeństwo, a dane z sensorów mogą informować o jakości powietrza. Modułowość ławki pozwala na instalację dodatkowych elementów funkcjonalnych, takich, jak: stojaki na rowery, oparcie.   

Ławka solarna Nowy Urban został skonstruowany tak aby wszystkie elementy znajdowały się w jednym miejscu – takie rozwiązanie nazwaliśmy Monobox. Wszystkie elementy serwisowe, takie jak akumulatory, kable, elektronika, czujniki, itp. są umieszczone w jednym miejscu z łatwym dostępem dla serwisantów. Nowa ławka  jest również w pełni modułowa, co jest kwintesencją systemu Monobox. 

ławka solarna SEEDIA
Nowy Urban w Pucku

Czy inteligentne miasto oznacza bezpieczne miasto?

Zamontowaliśmy grubsze i trwalsze deski na oparciu oraz na siedzisku. Deski wypełniają teraz siedzisko w 100% i biegną od krawędzi do krawędzi ławki. Ławka posiada certyfikaty niezbędne do prawidłowej i niezawodnej pracy takie jak: CE, IP, IK i ATEX. 

Wewnątrz ławki znajdują się 2 akumulatory, nowy, bardziej wydajny wentylator, głośniki, sensor smogu oraz pogody, temperatury, czujniki zmierzchu oraz światła LED. 

Nowe ławki posiadają bardziej zaawansowany i precyzyjny moduł GPS. Ulepszyliśmy również ładowarki indukcyjne tak, aby miały lepszy zasięg oraz większą moc ładowania. Od teraz Twoje urządzenie mobilne będzie ładować się szybciej.

Zmodernizowaliśmy połączenie ławki, więc teraz mamy stabilniejsze połączenie 2G i LTE. We wszystkich naszych produktach jest ochrona przed nadmiernym zużyciem baterii. Wprowadziliśmy nowe powiadomienie e-mail – o niskim poziomie naładowania, liczbie użytkowników i zbliżającym się końcu subskrypcji.

W efekcie mieszkańcy zyskują nowe funkcjonalności w przestrzeni publicznej. Nowy Urban idealnie sprawdzi się zarówno w parkach i przy drogach dla rowerów, ale także w pobliżu budynków użyteczności publicznej. Przykładem może być pierwsze wdrożenie naszych nowych ławek. Trzy egzemplarze Urban New stanęły na terenie Edu-Kampus przy Powiatowym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Pucku. 

Sprawdź więcej wdrożeń smart city na www.seedia.city

 

CEO SEEDiA Inżynier po Akademii Górniczo-Hutniczej, gdzie ukończył kierunek automatyka i robotyka na specjalności robotyka. Jeszcze podczas studiów w 2013 r założył swój pierwszy start-up, w którym zajmował się produkowaniem drukarek 3D (3dproto sp. z o.o.). Drukarka flexFORM znalazła się w kilku topowych rankingach międzynarodowych. Założyciel studium projektowego versatilex, były research Manager integer.pl s.a. W 2015 roku stworzył pierwszy prototyp ławki solarnej, która została się pierwszym produktem założonej w 2016 roku w SEEDiA Sp z o.o, która jest liderem w kraju i jedną z wiodących spółek na Świecie w dostarczaniu produktów małej inteligentnej architektury dla zastosowań Smart City. Produkty spółki zdobywają wiele nagród wzorniczych oraz wyróżnień za innowacyjność.

Piotr Hołubowicz

Miasta przyszłości powstaną w Afryce. Kolejne inwestycje Akona

Smartcity

Futurystyczne miasta, zarządzane na specjalnych zasadach prawnych i wykorzystujące tylko energię odnawialną. Taką wizję ma Akon, raper i biznesmen z branży kryptowalut. Artysta ma w planach budowę dwóch miast w Afryce, które opierać będą się na technologii blockchain.

Akon, urodzony w USA, ale mający senegalskie korzenie raper i piosenkarz R&B, coraz mocniej rozbudowuje swoje biznesowe portfolio. W Polsce artysta szczególnie popularny był na początku XXI wieku, a jego hit „Lonely” długo był szlagierem list przebojów. Dziś Akon inwestuje w branżę kryptowalut i szczególnie chętnie patrzy w kierunku Afryki. Ugandyjska telewizja poinformowała, że biznesmen ma zamiar wybudować na terenie tego kraju krypto-miasto.

Nie znamy jeszcze szczegółów inwestycji, ale możemy przypuszczać, że będzie to projekt podobny do kilku innych już powstających. Krypto-miasta to miejsca o specjalnym porządku prawnym, który jest bardzo przyjazny cyfrowej walucie. Inwestycje w tym miejscu, opłacane np. Bitcoinem lub Akoinem, są albo zwolnione z podatku albo traktowane w sposób preferencyjny. W zamian firmy oferują miejsca pracy i nakręcają inwestycyjny boom przyciągając kolejnych przedsiębiorców.

Jarosław Stankiewicz, COO Geco.one, nowoczesnej platformy do handlu cyfrowymi aktywami, będącej członkiem Polsko-Estońskiej Izby Gospodarczej

Ogłaszającej projekt ani Akon, ani rząd Ugandy nie podali żadnych informacji na temat szacowanego kosztu budowy miasta. Artysta stwierdził, że Akon City w Ugandzie zostanie ukończone do 2036 roku. Miasto ma mieć powierzchnię ok. 1,5 tys. km2, czyli będzie ok. trzy razy większe od Warszawy.

Wiem, że jeśli zbuduję tam krypto-miasto, to Ugandyjczycy znajdą sposób, aby wykorzystać szansę. Gdy stworzysz możliwości to ludzie czują się zmotywowani, żeby wykorzystać szansę.

Akon podczas konferencji prasowej

Smart szkoły, szpitale, elektrownie

Innym futurystycznym projektem Akona jest „smart city” w Senegalu. Inwestycja jest warta 6 miliardów dolarów, a sam projekt obejmuje 2 000 akrów. Obszar ten znajduje się w pobliżu oceanu i jest stosunkowo blisko nowego międzynarodowego lotniska w Dakarze.

Oba miasta mają wykorzystywać kryptowalutę Akoin (AKN) opartą na blockchainie Stellar. Na tym nie koniec innowacji. Założenia są bowiem takie, że miasta zasilane będą wyłącznie energią odnawialną.

  Jarosław Stankiewicz, Geco.one

Pierwsze dwa etapy budowy senegalskiego miasta powinny zostać zakończone do 2029 roku. Projekt obejmuje m.in. budowę dróg, kampusu szpitala, centrum handlowego, hoteli, rezydencji, szkoły, posterunku policji, zakładu utylizacji odpadów oraz elektrowni słonecznej.

Projekt Akoin wykorzystywany jest też m.in. w Kenii, gdzie Akon tworzy specjalną medyczną placówkę. AKN będzie w pełni wdrożonym tokenem w obrębie tego medyczno-technologicznego miasta. Będzie służył do wypłaty wynagrodzeń pracowników, a także codziennych transakcji płatniczych. Firma artysty zaprezentowała również kartę debetową AKN. Pozwala ona posiadaczom wydawać Akoin w 40 milionach sklepów internetowych na całym świecie.

Jarosław Stankiewicz, Geco.one

Nie tylko afrykańskie pustynie

Krypto-miasta mogą powstać nie tylko w Afryce, ale też w USA. Jedno z nich chce zbudować Jeffrey Berns, CEO blockchainowego inkubatora i firmy inwestycyjnej Blockchains LLC. Amerykanin zamierza rozpocząć budowę kryptowalutowego „inteligentnego miasta” na pustyni w Nevadzie w 2021 roku. Jego firma wykupiła już za 170 mln dolarów teren o powierzchni aż 217 km2.

Jeśli władze stanu Nevada zgodzą się na propozycje Bernsa to powstanie tam swoisty autonomiczna jednostka samorządowa. Miałaby ona uprawnienia podobne do amerykańskich hrabstw, a to oznacza m.in. wprowadzenie płatności cyfrowymi walutami do codziennego obiegu, a także możliwość nakładania podatków czy tworzenia własnych sądów.

Plan jest długofalowy. Berns zakłada, że w ciągu 75 lat na wykupionym gruncie powstanie nawet 15 000 domów. CEO Blockchains LLC zapowiada, że smart city będzie zawierać także arenę esportową, studio tworzenia treści oraz kampus. Berns kompleksowo podchodzi do swojego projektu. Chce, żeby na terenie jego miasta ludzie mogli tworzyć nowe zastosowania technologii blockchain m.in. uważa, że można na tym oprzeć głosowania, a także zabezpieczać sprawozdania finansowe, dokumentację medyczną czy inne wrażliwe dane osobowe.


Źródło: Geco.one

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Miasta we właściwym świetle? – inteligentne ograniczanie smogu świetlnego

Niecałe 100 lat temu każdy mieszkaniec Ziemi mógł spojrzeć w górę i zobaczyć rozgwieżdżone niebo. Obecnie miliony osób na całym świecie nigdy nie zobaczą Drogi Mlecznej, a 99 proc. społeczeństw w Stanach Zjednoczonych i Europie nie może przeżyć naturalnej nocy [1].

Zanieczyszczenie światłem (light pollution) to problem globalny i dotyczy głównie ludzi żyjących na terenach zurbanizowanych, których z roku na rok przybywa. W 2050 roku zdecydowana większość populacji będzie żyła w miastach [2]. Dlatego tak ważne są tereny zielone i szukanie rozwiązań, które spowodują, że potrzeby mieszkańców będą we właściwy sposób zaspokajane, a negatywne skutki oddziaływania na środowisko, takie jak smog świetlny, możliwie jak najbardziej ograniczane. – Poszukiwanie rozwiązań zapewniających niezbędne potrzeby w zakresie oświetlenia powinno być oparte na jego optymalizacji i wykorzystaniu nowoczesnych technologii – tłumaczy Jarosław Schabowski, dyrektor BRD Alumast S.A.

Ile światła

Smog świetlny to jedno z tych zagrożeń, które w drastyczny sposób wpływają na zmiany biologiczne zachodzące w społeczeństwie, choć z pozoru są niewidoczne. Jest on spowodowany nadmierną obecnością sztucznego światła w naszym życiu, wynikającym z rozwoju cywilizacji przemysłowej. I – co ważne – wpływa na funkcjonowanie naszego zegara biologicznego. Obecnie jesteśmy wystawieni na działanie światła w dzień i w nocy, a przyczynia się do tego nie tylko źle przygotowana infrastruktura miejska, ale również nasze własne niewłaściwe nawyki. 

Światło zawsze kojarzyło się z czymś dobrym: postępem technologicznym, rozwojem i aktywnością – definiuje przestrzeń miejską, która jako ludzki bastion nie chce się poddać prawom natury. Dlatego tak trudno wyobrazić sobie „wygaszone” centrum metropolii. Iluminacje świetlne budynków, podświetlane bilbordy, restauracje, teatry, kluby, dekoracje świąteczne czy nawet zwykłe witryny sklepów, które przez całą noc prezentują ich zawartość – wszystko to, choć atrakcyjnie wygląda, może wytwarzać więcej światła niż faktycznie potrzeba dla bezpiecznego funkcjonowania mieszkańców. – Dobrze zaprojektowane oświetlenie daje możliwość zmniejszenia jego natężenia nocą. Kieruje strumień światła tam, gdzie jest rzeczywiście potrzebny: na ścieżki, chodniki, bramy czy wybrane elementy krajobrazowe, nie zaś w okna mieszkańców – dodaje ekspert Alumast. 

Nadmiar światła przyczyną depresji, otyłości i nowotworów

Człowiek może przeżyć 30 dni bez jedzenia, ale nie może normalnie funkcjonować 2 dni bez snu [3]. Już po 24 godzinach bezsenności w organizmie zaczynają zachodzić niepokojące zmiany, jak brak koncentracji, rozdrażnienie, spowolnienie reakcji czy spadek odporności immunologicznej. Po 48 nieprzespanych godzinach narastają wymienione już objawy, a do nich dochodzą kolejne: pojawia się silny ból głowy, mogą wystąpić nudności, zaburzenia widzenia i halucynacje, czy bóle kostno-mięśniowe. Wydłużenie takiego stanu grozi śmiercią.

Jak więc nieprawidłowa gospodarka światłem może wpływać na stan zdrowia w dłuższej perspektywie? Przede wszystkim zmiana rytmu biologicznego powoduje niewłaściwe działanie szyszynki, czyli gruczołu wytwarzającego melatoninę (nazywaną hormonem ciemności), odpowiedzialną m.in. za regulację snu i czuwania. Konsekwencjami tych zaburzeń są liczne choroby cywilizacyjne, takie jak depresja, choroby serca, a nawet nowotwory złośliwe. Niedobór melatoniny może się również przyczyniać do otyłości lub rozwoju cukrzycy, ponieważ ludzki organizm zaprogramowany jest na działanie w ciągu dnia. W nocy wydzielana melatonina zmniejsza łaknienie. Jeśli organizm nie przechodzi w tryb snu, będzie prosił o kolejną porcję energii.

Inteligentna redukcja zanieczyszczeń

Ograniczenie smogu świetlnego w miastach i poza nimi jest możliwe na kilku poziomach. Najbardziej znaczące są oczywiście rozwiązania systemowe, czyli projekty infrastruktury miejskiej i drogowej, których przebudowa pozwala na redukcję smogu świetlnego. Dopiero ustawienie na danym terenie całej sieci latarni, które we właściwy sposób dystrybuują światło o nieszkodliwej dla zdrowia długość fal i odpowiedniej mocy w widoczny sposób przekłada się na racjonalną gospodarkę światłem. Niemniej nawet gdy w projekcie uwzględni się „zdrowe oświetlenie”, tylko w tych punktach oświetlenia terenów, które sąsiadują bezpośrednio z zamieszkałymi nieruchomościami, przynosi to korzyść mieszkańcom.

Przy tego typu rozwiązaniach coraz chętniej wykorzystywane są usprawnienia wpisujące się w ideę smart city, pozwalające na zdecydowanie większą elastyczność w kwestii właściwego zarządzania oświetleniem. Przykładem mogą być systemy, które w sposób inteligentny regulują natężenie światła czy włączają się dopiero w momencie wykrycia ruchu – czy to człowieka, czy samochodu. Dzięki temu nie ma potrzeby oświetlania ścieżek i dróg pełną mocą przez całą noc, jeśli nikt z nich nie korzysta. W takim przypadku system oświetlenia pozostaje w trybie czuwania na obniżonych parametrach eksploatacyjnych. Wprowadzenie takiego rozwiązania w niewielkim, 100-tysięcznym amerykańskim mieście San Leandro pozwoliło nie tylko ograniczyć zanieczyszczenie świetlne i zużycie energii, ale również przyniosło oszczędności wysokości 8 mln dolarów w ciągu 15 lat [4]. Ponadto czujniki instalowane na latarniach pozwoliły mierzyć jakość powietrza i natężenie ruchu drogowego, by odpowiednio kierować ruchem drogowym w godzinach szczytu.

Kierowanie i zabawa światłem

Obecnie coraz większą wagę przykłada się do tego, aby strumień światła nie był emitowany ponad oprawy, tworząc w ten sposób smog świetlny, ale skupiany bezpośrednio na chodniku czy drodze. Idealne będą do tego odpowiednio zaprojektowane słupy kompozytowe, które dają możliwość dyskretnego podświetlenia ich od środka, co wynika ze specyfiki materiałowej, lub – dzięki wbudowanej w podstawę słupa taśmie LED – oświetlenia jedynie ziemi tak, aby dbać o bezpieczeństwo przechodniów, a jednocześnie nie razić ostrym światłem w godzinach nocnych. Powszechnie wykorzystywane są również osłony na zewnętrzne źródła światła, aby zniwelować jego uciążliwość. 

Przykłady latarni miejskich, w różny sposób emitujących światło – od lewej latarnie generujące najwięcej zanieczyszczeń świetlnych; z prawej – rozwiązania najbezpieczniejsze dla środowiska naturalnego i ludzkiego zdrowia

 

Po lewej stronie projekt latarni, która emituje zbyt dużo światła, po prawej stronie – bezpieczne dla środowiska rozwiązanie, które generuje tyle światła, ile jest konieczne

Kolejną wartością dostępnych na rynku rozwiązań smart city i konstrukcyjnych jest ich wzbogacanie o dodatkowe udogodnienia, uwzględniające potrzeby współczesnych miast i parków. Należą do nich chociażby wbudowane wewnątrz słupa ładowarki dla samochodów elektrycznych czy możliwość zamontowania w nich ładowarek USB, Wi-Fi, głośników informacji turystycznej. W przypadku otoczenia przejść dla pieszych mogą to być systemy ostrzegania kierowców o obecności pieszych w strefie przejścia, zwiększające bezpieczeństwo. 

W ciągu najbliższych lat powstaną nowe metropolie, a obecne przestrzenie urbanistyczne zostaną drastycznie rozbudowane. Celem projektantów inteligentnych miast jest możliwość elastycznego dostosowania infrastruktury do zmiennych warunków i poprawa jakości życia jego mieszkańców.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zdrowe miasto to miasto dobrze zaplanowane

Miasta to środowisko życia coraz większej części międzynarodowej populacji – mieszka w nich dziś ponad połowa ludzkości. Według szacunków ONZ w 2050 r. będzie w nich żyć około 3/4 wszystkich ludzi. Biorąc pod uwagę dane demograficzne oraz zmiany klimatyczne niezwykle dużego znaczenia nabiera takie kształtowanie przestrzeni, aby pozytywnie wpływała ona na nasze zdrowie. Wymaga to skrupulatnie przygotowywanej strategii, mającej na celu poprawę warunków życia mieszkańców i obejmującej działania m.in. na rzecz ekologii, edukacji, profilaktyki oraz odpowiedzialnego planowania przestrzennego.

Wprost proporcjonalnie do wzrostu liczebności mieszkańców oraz zasięgu terytorialnego samych aglomeracji przybierają na sile ich problemy. Zanieczyszczenie środowiska, choroby cywilizacyjne, stresogenny hałas, korki i niewydolny transport – to tylko kilka pozycji z długiej listy wielkomiejskich bolączek. Wszystkie z nich w istotnym stopniu rzutują na zdrowie obywateli, przy czym zdrowie należy tu rozumieć bardzo szeroko – nie tylko w aspekcie fizycznym, lecz także psychicznym, emocjonalnym i społecznym. Wobec tego ukierunkowanie na tę problematykę jest coraz bardziej widoczne w działaniach podejmowanych przez władze samorządowe oraz liczne organizacje i podmioty zaangażowane w proces planowania miast.

Życiodajna zieleń

Jednym z najprostszych przepisów na zdrowe miasto jest duża ilość zieleni. Szczególną rolę w miejskim ekosystemie odgrywają drzewa – zapewniają cień, ochronę budynków przed wiatrem i przegrzewaniem, oczyszczają powietrze poprzez transpirację, czyli produkcję pary wodnej, a przede wszystkim mają bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Jak bowiem dowodzą badania, przebywanie wśród zieleni poprawia nastrój i redukuje stres.

Ludzie nie zdają sobie sprawy z faktu, że dorosłe drzewo w pobliżu miejsca zamieszkania to nie tylko walor estetyczny, ale przede wszystkim inwestycja we własne zdrowie psychiczne i fizyczne, ochrona przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi, takimi jak upał, deszcz czy wichury, a także realna oszczędność w kosztach energii – mówi dr inż. Marzena Suchocka, współtwórczyni Instytutu Drzewa i wykładowczyni w Katedrze Architektury Krajobrazu SGGW w Warszawie. – Drzewa sprzyjają poprawie samopoczucia, a ich obecność w pobliżu miejsca zamieszkania koreluje z obniżeniem wydatków na leki. Są to fakty potwierdzone naukowo – dodaje.

Jak zauważa Marzena Suchocka, w Europie Zachodniej już od lat 60. oblicza się korzyści z obecności drzew w miejskich ekosystemach oraz wartość odtworzeniową drzewa. Taka wiedza przekłada się na wyższą świadomość w kwestii dbałości o zieleń oraz większą jej ochronę i pielęgnację. Przykładowo w Berlinie władze miejskie prowadzą długofalową strategię zarządzania w tym zakresie – każde drzewo ma tam swoją kartę ewidencyjną, w której notuje się informacje o jego stanie i historii, m.in. o dacie posadzenia czy przebytych chorobach.

Zieloną politykę prowadzą także inne europejskie metropolie. Pod koniec ubiegłego roku władze Mediolanu ogłosiły plan posadzenia 3 milionów drzew! Z kolei Paryż postawił na rośliny na budynkach – w planach jest zazielenienie około 100 ha dachów i ścian do 2020 roku. Jedna trzecia tej powierzchni ma być przeznaczona pod miejskie uprawy warzyw i owoców. Samorządy nie zawsze są w stanie udźwignąć tak ambitne plany, dlatego władze Nowego Jorku do współpracy przy swoim programie MilionTreesNYC zaangażowały również mieszkańców, organizacje pozarządowe i prywatnych inwestorów.

Biorąc pod uwagę aspekty zdrowotne, przy planowaniu miejskiej zieleni coraz większą uwagę przywiązuje się nie tylko do walorów estetycznych, lecz także do troski o ograniczenie występowania objawów alergicznych spowodowanych pyleniem roślin. W Europie powstają już pierwsze parki antyalergiczne – np. Parc Zénith w Lyonie.

Zwarte miasto 

Zdrowe i zielone miasto wbrew pozorom nie oznacza miasta luźno zabudowanego. Jest wręcz przeciwnie. – Im bardziej zwarta tkanka miejska, tym lepszy dostęp do rozmaitych udogodnień, transportu publicznego, ścieżek rowerowych, przestrzeni publicznych czy opieki medycznej. Zwarta zabudowa pozwala na ograniczenie ingerencji w tereny czynne ekologicznie powstrzymując powierzchniowe rozrastanie się miast. Wyrównywanie szans różnych grup społecznych polega na zapewnieniu możliwości korzystania z podstawowych usług w obrębie każdego osiedla czy dzielnicy – ich niedobór może pogłębiać procesy wykluczenia społecznego. Ponadto miasta ze szczególną starannością powinny dbać o zrównoważoną politykę użytkowania terenów, której sprzyja wygodna siatka komunikacji publicznej – zwraca uwagę Andrzej Gutowski, dyrektor ds. certyfikacji zielonych budynków w Colliers International. – Ważną rolę w tworzeniu zdrowych miast odgrywa aspekt edukacyjny i organizacje, które o ten aspekt szczególnie dbają. Jedną z nich jest Urban Land Institite, globalna organizacją non-profit, z którą jako Colliers współpracujemy, a która zajmuje się badaniem przestrzeni miejskiej i szeroko pojętą edukacją w tym zakresie – dodaje Andrzej Gutowski.

Istnienie w granicach ośrodków miejskich rozległych, niezagospodarowanych terenów o niskim zagęszczeniu zabudowy może mieć poważne konsekwencje ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. Rozproszona zabudowa wydłuża czas spędzany w środkach komunikacji, skłania do częstych podróży samochodem i zwiększa prawdopodobieństwo, że mieszkańcy zrezygnują z części aktywności związanych z potrzebą dłuższego dojazdu.

Mądre planowanie

Aglomeracje potrzebują odpowiedzialnego zarządzania i współpracy między władzami, urbanistami i organizacjami pozarządowymi. Kluczowe jest dopasowywanie przestrzeni do potrzeb społeczności lokalnej. Szczególnie duże znaczenie ma to np. w społeczeństwach starzejących się, gdzie istnieje większa potrzeba opieki zdrowotnej, a tereny miejskie przyjazne emerytom pozwalają na spokojne i bezstresowe spędzanie czasu.

Jednak bez względu na specyfikę demograficzną społeczności zamieszkującej określony teren brak podstawowych udogodnień to główny czynnik zwiększający prawdopodobieństwo występowania chorób psychicznych (stres, depresja, uzależnienia), fizycznych (choroby układu krążenia czy oddechowego), jak również pogłębiającego się procesu wykluczenia społecznego. Rozbudowa infrastruktury oraz poprawa jakości i bezpieczeństwa przestrzeni miejskiej będzie sprzyjać podniesieniu komfortu życia mieszkańców.

Przykładem może tu być projektowanie budynków i całych kwartałów miast zgodnie z modelem active design, w myśl którego architektura i układ urbanistyczny powinny wspomagać aktywność fizyczną. Odpowiedzialne podejście do planowania przestrzennego umożliwia skuteczną walkę z otyłością u dzieci i dorosłych, czyli jednym z najpoważniejszych problemów zdrowotnych w XXI wieku. W tym celu potrzebne stają się zwiększone nakłady na infrastrukturę sportową i parki, które pomagają w aktywizacji mieszkańców i promowaniu zdrowego trybu życia. Natomiast z myślą o osobach starszych powstają np. ulice z szerokimi chodnikami, po których poruszanie się jest bezpieczne i przyjemne, oraz znaki drogowe zaopatrzone w informacje, ile czasu zajmie spacer do okolicznych parków i innych charakterystycznych punktów.

Coraz częściej przestrzeń miejska jest celowo projektowana w taki sposób, aby funkcjonowała jak naturalna siłownia i motywowała nas do regularnego poruszania się. W tym celu rozmieszcza się różne funkcje w niewielkich odległościach, które można przejść pieszo w 10-15 minut bez konieczności angażowania samochodu czy nawet komunikacji miejskiej – mówi Dorota Wysokińska-Kuzdra, przewodnicząca polskiego oddziału Urban Land Institute. – Przykładowo Melbourne postawił sobie za cel to, aby zapewnić wszystkim swoim mieszkańcom dostęp do miejsc pracy, szkół i opieki zdrowotnej w odległości nie większej niż 20 minut od domu – mierzonej jako czas, w którym dojdziemy pieszo, na rowerze lub komunikacją miejską. W ten sposób miasto zachęca mieszkańców do rezygnowania z podróży autem, przyczyniając się nie tylko do aktywnego trybu życia, ale również do lepszej jakości powietrza – dodaje ekspertka ULI.

Inne powszechnie stosowane praktyki zdrowego planowania miejskiego obejmują także tworzenie wysokiej jakości przestrzeni publicznych z lepszym oświetleniem i infrastrukturą wpływającą na bezpieczeństwo oraz dążenie do zmniejszenia korków drogowych. Lokalne władze starają się również o poprawę estetyki krajobrazu miejskiego, tak aby zachęcał do spacerów czy podróży rowerem. Przykładem może być metamorfoza ulicy Świętokrzyskiej w Warszawie po ukończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra. Usunięcie samochodów z chodników, zwiększenie przestrzeni dla pieszych i rowerzystów kosztem jezdni oraz posadzenie szpalerów drzew sprawiły, że ta ponura śródmiejska arteria stała się chętnie uczęszczanym traktem spacerowym.

Proekologiczny transport

Nie sposób mówić o budowaniu zdrowego miasta bez mądrego planowania w zakresie transportu. Jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla ludzkiego zdrowia w XXI wieku – smog – w dużych miastach generowany jest w znacznej mierze przez samochody. Są one również głównym źródłem hałasu, który powoduje m.in. zmęczenie, rozdrażnienie i osłabienie koncentracji, a także jest czynnikiem stresogennym. Między innymi z tych powodów wiele europejskich metropolii przyjęło strategię ograniczania indywidualnego ruchu kołowego na rzecz rozbudowy komunikacji miejskiej, ścieżek rowerowych i przestrzeni spacerowych. Samorządy dążą również do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza poprzez restrykcyjne przepisy wobec posiadaczy aut spalinowych i wymianę taboru komunikacji miejskiej na pojazdy elektryczne.

Jednym z najbardziej wyrazistych przykładów proekologicznej polityki miejskiej jest Paryż. Tamtejsza mer w walce o czystsze powietrze wprowadziła zakaz wjazdu do miasta dieslów wyprodukowanych przed 2005 rokiem oraz wszystkich aut, które zjechały z taśmy produkcyjnej przed rokiem 1997. Do 2030 roku ma on objąć wszystkie samochody z silnikami spalinowymi. W parze z ograniczeniami ruchu idą też zmiany przestrzenne – liczne ulice w centrum francuskiej stolicy zostały zamienione w plaże i miejsca sportowo-rekreacyjne, mające zachęcać mieszkańców do aktywnego spędzania czasu i sprzyjać kształtowaniu zdrowych nawyków.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF