...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polki robią smartfonem średnio 27 zdjęć dziennie

Selfie

Pierwszym telefonem, który posiadał wbudowany aparat fotograficzny i pozwalał od razu na wyświetlenie zrobionej fotografii, był Sharp J-Phone J-SH04. Urządzenie pojawiło się w 2000 roku i było dostępne wyłącznie na rynku japońskim. Telefon stał się sprzedażowym hitem i zachęcił innych producentów do rozwijania technologii i tworzenia komórek wyposażonych w coraz to lepsze aparaty. Mimo to, nikt nie przypuszczał, że 20 lat później już 85% wszystkich zdjęć na świecie będzie robionych smartfonami.

Spicy Mobile wykres

Jak wynika z badania Spicy Mobile dla rynku polskiego, najwięcej zdjęć wykonują najmłodsi użytkownicy smartfonów, w wieku 15-24 lata, którzy zapisują na swoim urządzeniu średnio 29 obrazów dziennie. Najmniej osoby w wieku 25-34 lata – tylko 14. Co zaskakujące, po uwzględnieniu płci okazuje się, że najwięcej zdjęć smartfonem robią kobiety w wieku 35-44 lata. Każdego dnia zapisują one średnio ponad 40 nowych plików graficznych. Dziewczyny w wieku 15-24 lata zapisują dziennie 36 obrazów, podczas gdy ich rówieśnicy płci męskiej 19.

Spicy Mobile wykresGeneralnie, przeciętny użytkownik ma na swoim urządzeniu mobilnym 957 obrazów i 60 plików wideo. Jeśli chodzi o filmy, również i w tym przypadku częściej zapisują je kobiety niż mężczyźni (50 do 40 plików miesięcznie). Jednak to panowie w wieku 35-44 lata mają na swoich smartfonach najwięcej materiału wideo – aż 155 pliki, co oznacza, że rzadziej decydują się kasować pobrane czy też nagrane filmy.Spicy Moblie wykres

Wyniki Spicy Mobile pokazują też, z jakich aplikacji korzystają Polacy. Co ciekawe, tylko 45% użytkowników, którzy wykonują najwięcej zdjęć, korzysta z Instagrama, jest to niewiele więcej niż wynosi zasięg tej aplikacji w całej populacji. Wśród osób często fotografujących większą popularnością niż wśród ogółu polskich użytkowników urządzeń mobilnych z systemem Android cieszą się natomiast aplikacje do edycji zdjęć, jak CollageMaker, Snapseed i PicsArt, a także te, które usprawniają publikację zdjęć na Instagramie, np. NoCrop, InstaSize czy SquerInstaPic.


Źródło: Spicy Mobile

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kinga Sawczuk, Marcin Prokop, Wujaszek Liestyle, Bartłomiej Nieantyfan Zawisza i Michał Pisarski we wspólnym daily vlogu na premierze urządzeń OPPO

Oppo Premiera

Tworząc koncept nowej premiery, chcieliśmy zaprezentować nowe urządzenia w niecodziennej formie, która nie tylko zaskoczy odbiorców, ale przede wszystkim ich zaciekawi. W październiku ubiegłego roku udało nam się to w wyjątkowym talk show o serii Reno4. W tym roku mamy nową serię smartfonów Reno5 i nowy pomysł – vlog, w którym funkcje premierowych urządzeń prezentuje nie tylko ambasador OPPO, Marcin Prokop, ale również inni nietuzinkowi twórcy ze świata lifestyle’u i technologii. Co ważne, dzięki takiemu formatowi osoby zainteresowane smartfonami mogą od razu zobaczyć ich praktyczne możliwości.

Mo Zhang, Brand Manager w OPPO Polska

Całe wydarzenie poprowadził który zabrał uczestników w 35-minutową podróż po świecie technologii OPPO. I w tym wypadku taki zabieg okazał się celowy – dokładnie tyle czasu potrzebuje bowiem bateria premierowego Reno5 5G, by naładować się od 0 do 100%.

Nietypowa premiera w formie daily vloga

Zgodnie z mottem „Film your story” daily vlog opowiada historię Wujaszka Liestyle, któremu Piotr Żaczko, PR manager w OPPO Polska, rzuca wyzwanie polegające na sprawdzeniu możliwości smartfona Reno5 5G w tworzeniu kreatywnego kontentu w internecie. Zdjęcia do filmu miały miejsce w Warszawie oraz we Wrocławiu, m.in. w mieszkaniu Wujaszka Liestyle, Be Happy Museum oraz w Kinie Nowe Horyzonty.

We vlogu do Wujaszka Liestyle dołączają influencerzy ze świata technologii oraz lifestyle’u. Kinga Sawczuk, jedna z najpopularniejszych TikTokerek w Polsce, zabiera Wujaszka Liestyle do świata TikToka i pokazuje, jak w kreatywny sposób wykorzystać Dual View-Video, czyli funkcję nagrywania obrazu z dwóch perspektyw. Duet tworzący Futura Podcast, czyli Michał Pisarski i Bartek Zawisza, znany jako Nieantyfan, zdradza, co jest istotne przy kreowaniu treści online. Rozmawiają nie tylko o możliwościach nowej serii Reno5, lecz także o wprowadzanej właśnie na rynek opasce OPPO Band oraz bezprzewodowych słuchawkach TWS OPPO Enco X. Żeby zaczerpnąć wiedzę na temat wystąpień przed kamerą, Wujaszek Liestyle łączy siły z ambasadorem marki OPPO, Marcinem Prokopem, który opowiada, jak mówić, żeby inni chcieli nas słuchać i odkrywa przed widzami tajniki występowania przed kamerą.

Partnerstwo z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym Nowe Horyzonty

W trakcie premiery OPPO zapowiedziało partnerstwo ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty. Nowa współpraca to połączenie nowoczesnej technologii z kreatywnością twórców i festiwalowej publiczności. Nowe Horyzonty, podobnie do producenta inteligentnych urządzeń, stawia na młodych twórców m.in. poprzez sekcję krótkich metraży. To właśnie tu młodzi autorzy, często po raz pierwszy, mają okazję pokazać swoje prace szerokiej widowni, zmierzyć się z ocenami i zdobyć nowe doświadczenie.

Wspólnie z OPPO postaramy się pokazać, w jaki sposób kreatywnie wykorzystywać funkcje w smartfonach Reno5. Wkrótce będziemy chcieli zaangażować fanów i osoby, które lubią dzielić się swoimi treściami w digitalowym świecie, do tworzenia nowych, ciekawych formatów przy wykorzystaniu premierowej serii Reno5.

Łukasz Adamski, Dyrektor Marketingu SNH

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty jest organizatorem odbywającego się we Wrocławiu Festiwalu Nowe Horyzonty – od 20 lat z powodzeniem łączącego nowoczesność z wysoką jakością artystyczną.
Więcej informacji na temat współpracy oraz zakresu działań można znaleźć tutaj

Nowa seria smartfonów Reno5 – sfilmuj swoją historię z aparatem wspieranym przez sztuczną inteligencję

Hasłem nowej serii OPPO Reno5 jest „Film your story”, a same smartfony powstały z myślą o kreatywnych użytkownikach, którzy chcą tworzyć autorskie treści do internetu. Firma konsekwentnie od kilku generacji swoich smartfonów stawia na dopracowane wzornictwo, świetny ekran, szybkie ładowanie oraz przede wszystkim formaty wideo, które są coraz popularniejsze. Również tworząc najnowszą serię Reno5, OPPO zadbało o to, aby użytkownicy na pokładzie smartfonów znaleźli funkcje kreatywnego filmowania i fotografowania, które pozwolą im tworzyć unikalne materiały i tym samym wyróżnić się w internecie.
Poza opcją filmowania opartego na algorytmach sztucznej inteligencji (AI Highlight Video), smartfony mają między innymi funkcję Dual-View Video, która pozwala nagrywać jednocześnie z aparatu z tyłu i z przodu telefonu. Te i wiele innych funkcji zostały wykorzystane podczas kręcenia daily vloga.
Najnowsza seria smartfonów od OPPO dostępna będzie w Polsce od 23 marca 2021 roku. Zainteresowani będą mogli dokonać wyboru spośród trzech modeli – Reno5 5G, Reno5 Lite i Reno5 Z 5G. Wkrótce dostępne będą także opaski OPPO Band z funkcją stałego monitorowania nasycenia krwi tlenem oraz wysokiej klasy bezprzewodowe słuchawki TWS Enco X z aktywną redukcją szumów, które także zostały zaprezentowane podczas premiery.
Koncepcję premiery przygotował dział komunikacji OPPO wraz z agencją 24/7Communication. Scenariusz stworzył Franciszek Toeplitz, natomiast produkcją zajęła się Allegro Brand Experience Agency oraz Seven Shots. Cały materiał z premiery można obejrzeć tutaj

Źródło: Oppo Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy bezpośredni kontakt to nowy luksus? Czyli o nowym trendzie na bycie offline

Must-have phone 

Z badania Ipsos wynika również, że aż 43 proc. Polaków w przypadku niezabrania telefonu z domu, wróciłoby po niego nawet w sytuacji, gdyby oznaczałoby to spóźnienie do pracy czy szkoły. Ponad 73 proc. badanych oznajmiło, że telefon jest im potrzebny, by być na bieżąco ze światem social media, dwie trzecie z nich spędza ostatnie chwile przed snem z telefonem w ręku, a 74 proc. kładzie go w pobliżu miejsca snu. Pozostałe 11 proc. zabiera telefon do łóżka. Statystyki wskazują więc jednoznacznie, że większość z nas nie rozstaje się z telefonem. 32 proc. zabiera go nawet do toalety. Natłok informacji, jaki jest związany z ciągłym dostępem do telefonu i informacji, może być męczący. Dlatego coraz więcej osób docenia bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem.

E-commerce i m-commerce 

Według raportu Ecommerce Europe i SAP aż 49 proc. Polaków robi dziś regularne zakupy przez internet. Jest to ok. 15 mln osób. Dzięki takiej tendencji, Polska staje się jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie. W siłę rośnie również sprzedaż m-commerce, która wg danych eMarketer stanowi 6 proc. całkowitej sprzedaży na całym świecie oraz 60 proc. handlu elektronicznego. Jednak w tej dziedzinie rynek online mimo dużych postępów nie prześcignął jeszcze offline-u. Jak donosi PwC, rynek e-commerce stanowi w Polsce jedynie 5 proc. handlu. Aż 49 proc. Polaków dalej uważa, że potrzebuje fizycznego kontaktu z produktami, którymi są zainteresowani, by zdecydować się na zakup. Oznacza to, że ludzie cenią sobie zakupy online, ale tradycyjny rynek i możliwość dokładnego sprawdzenia danych produktów w świecie fizycznym dalej są dla Polaków ważniejsze. Wielu ludzi upatruje się w zakupach również rozrywki, stwierdzając, że zakupy offline są dla nich przyjemną czynnością. W siłę rośnie również sprzedaż m-commerce, która wg danych eMarketer stanowi 6 proc. całkowitej sprzedaży na całym świecie oraz 60 proc. handlu elektronicznego. 

Urząd on-line

Wiele spraw, które wcześniej wymagały osobistej wizyty w urzędzie, możemy dziś załatwić za pomocą internetu czy smartfona. Takie rozwiązanie przypadły Polakom do gustu  Świadczyć może o tym fakt, że wg Ministerstwa Finansów w 2018 roku aż 11,3 mln Polaków rozliczyło się z fiskusem za poprzedni rok podatkowy przez internet. Specjalnie dla tych osób otwarto wiele darmowych kreatorów rozliczeń PIT, za których pomocą możemy nie tylko rozliczyć swój pit, ale również wysłać go bezpośrednio do urzędu otrzymując potwierdzenie na e-mail. Według badania CBOS, w 2017 roku 37 proc. zdecydowało się złożyć swój PIT osobiście w urzędzie. 8 proc. zdecydowało się wysłać go pocztą. Jak wskazuje raport KPMG „Roczne zeznania podatkowe Polaków PIT 2017” aż 46 proc. zleca wypełnienie swojego PIT-a komuś innemu. Może być to księgowy, znajomy lub ktoś z rodziny. Widać więc, że mimo dużej części osób ceniących głównie szybkość i wygodę, inni dalej stawiają na bezpośredni kontakt.

E-bankowość 

Polacy mają duże zaufanie do bankowości internetowej i mobilnej. Według badania Kantar TNS na zlecenie Związku Banków Polskich banki są postrzegane przez 91 proc. badanych za liderów cyberbezpieczeństwa. Statystyki ZBP pokazują, że 11,2 mln osób korzysta z aplikacji mobilnych, z czego aż 8,7 robi to regularnie. Nic w tym dziwnego, w końcu wykonywanie przelewów i drobnych operacji bankowych z zacisza własnego domu jest dużo mniej uciążliwe niż wizyta w placówce bankowej. Jednocześnie aż 20 proc. Polaków nie ma dostępu do e-bankowości, a co więcej – nie chciałoby go mieć. Jak widać wiele osób mimo wygody i szybkości, jaką oferują internetowe konta, woli załatwiać sprawy osobiście.

Finansowe trendy 

Firmy pożyczkowe prześcigają się w ofertach, proponując coraz szybsze i łatwiejsze rozwiązania. Nic dziwnego, że wg danych pozyczkaportal.pl aż 70 proc. Zobowiązań jest zaciąganych przez smartfona. W branży nadal wiele osób stawia jednak na kontakt osobisty, przypisując takiemu rozwiązaniu większą pewność. 19 proc. Polaków nie wyobraża sobie wiązania tak poważnej decyzji, jaką jest zaciągnięcie zadłużenia drogą online. Dlatego wśród nowoczesnych podmiotów powiązanych z branżą, nadal powstają firmy oferujące bezpośredni kontakt z klientem, tak ceniony szczególnie w przypadku ważnych decyzji finansowych.

Usługi w świecie online to zdecydowanie wygodniejsze rozwiązanie, zarówno dla konsumenta, jak i usługodawcy. Pozwalają na efektywne oszczędzanie czasu i energii – zasobów coraz cenniejszych w dzisiejszych czasach. Dlaczego więc tak dużo osób wciąż korzysta np. z pożyczek czy bankowości w formie tradycyjnej? Moim zdaniem to brak zaufania, charakterystyczny dla ludzi stykających się z nowym zjawiskiem. Online dla niektórych wciąż jest abstrakcyjnym konstruktem – funkcjonującym gdzieś poza ich światem. Takie osoby większym zaufaniem obdarzają człowieka z krwi i kości, z którym mogą porozmawiać, poradzić się czy nawet pokłócić o cenę usługi czy produktu – komentuje Marcin Sikora, head of sales LOANDO Group. – Trend korzystania z usług online jest jednak na tyle silny, że można prognozować rychłą zmianę skutkującą miażdzącą przewagą świata internetowego nad światem analogowym – dodaje.    

Social life 

Wśród młodzieży króluje kontakt poprzez wiadomości tekstowe. Niezliczona ilość komunikatorów typu Messenger, WhatsApp itp. umożliwia im kontakt z wieloma osobami jednocześnie bez konieczności ruszania się z domu. W związku z tym coraz bardziej cenimy sobie bezpośrednie spotkania, które wiążą się z włożeniem większego wysiłku, ale też charakteryzuje się większą intymnością kontaktu. Takie spotkanie wymusza na obu stronach większe zaangażowanie w konwersację oraz koncentrację wyłącznie na danej osobie. To dlatego większość osób załatwia najważniejsze sprawy prywatnie wyłącznie osobiście. Wobec tak wielu kanałów komunikacji coraz większe znaczenie zyskują spotkania bezpośrednie, a osoby, którym poświęcamy swój czas i uwagę, coraz bardziej to cenią. Dodatkowo długotrwały brak prawdziwej relacji może prowadzić do poważnych zaburzeń psychicznych jak depresja.

Świat nieustannie się zmienia. Mamy dostęp do coraz bardziej innowacyjnych rozwiązań, które przyśpieszają oraz ułatwiają wiele czynności. W związku z dużym zmniejszeniem relacji z innymi ludźmi poczynając od przyjaciół, kończąc na ekspedientce w sklepie, coraz większą wartość przypisujemy takim kontaktom. Luksusem staje się zainteresowanie i pomoc ze strony innych. Żyjemy dziś w dwóch światach, dlatego warto pamiętać szczególnie o tym rzeczywistym, odłączając się od czasu do czasu od cyberprzestrzeni. 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Idealny smartfon do pracy i użytku codziennego? Wypróbuj Apple iPhone X!

Smartfony zostały rozwinięte technologicznie do tego stopnia, że za ich pomocą można oglądać seriale, filmy, prowadzić konta w mediach społecznościowych, a nawet zarządzać skutecznie jednoosobową działalnością gospodarczą czy niedużą firmą! Do tego dochodzi możliwość prowadzenia rachunków bankowych, dokonywania zakupów online czy płatności telefonem w sklepie stacjonarnym. Smartfony stały się prywatnym centrum zarządzania obowiązkami i czasem; pomagają organizować nawet wakacje. Ogromne możliwości dają nowe systemy operacyjne telefonów, nowoczesne aplikacje i duża szybkość działania Internetu. Czy iPhone X spełnia powyższe wymagania? Sprawdźmy!

Codzienność uchwycona w najwyższej jakości

Zaglądając w specyfikację i opisy iPhone X (chcesz wiedzieć więcej, kliknij tutaj), dowiadujemy się, że pracuje on w systemie iOS 11, a można go rozbudować do iOS 12. Oferuje 3 GB RAM pamięci i 64 GB lub 128 GB pamięci wewnętrznej. Ważnym elementem specyfikacji jest także wyświetlacz OLED 5,8 cala (Super Retina HD). Soczyste barwy, dobra widoczność, a przede wszystkim reakcja i dostosowanie wyświetlacza do natężenia światła zewnętrznego powodują, że z ogromną przyjemnością ogląda się na ekranie zdjęcia, krótkie filmiki czy nawet filmy pełnometrażowe. Zaletą tego ekranu jest możliwość idealnego uchwycenia i wyświetlenia szczegółów, co jest szczególnie ważne podczas zakupów produktów opartych na estetyce i drobnych detalach (np. biżuterii i zegarków). Aparat pozwala na tworzenie pamiątek rodzinnych w postaci filmów i zdjęć w dużej rozdzielczości na imprezach okolicznościowych. Dwie matryce po 12 Mpx umożliwiają nagrywanie filmów z rozdzielczości 4K (3840 × 2160).

Smartfon dla firm

iPhone X okazuje się też idealnym narzędziem do prowadzenia działalności gospodarczej. Jego możliwości techniczne połączone z szybkim Internetem pozwalają na zainstalowanie aplikacji odpowiedzialnych za prowadzenie księgowości online. Jedną z nich jest system księgowości oferowany przez firmę Comarch. Dzięki możliwościom, jakie daje smartfon, można w aplikacji tworzyć JPK (Jednolite Pliki Kontrolne), bazy danych, prowadzić magazyny (przychody, rozchody), a nawet analizować sprzedaż. iPhone X posiada aplikację oddzielną „iCloud”, czyli chmurę obliczeniową. Czym jest chmura? Jest to miejsce na zapisywane pliki w oddzielnym i zabezpieczonym serwerze, do którego użytkownik ma dostęp z dowolnego miejsca, a korzysta z niego za pomocą urządzeń mobilnych i stacjonarnych. Dzięki temu rozwiązaniu można wysyłać raporty i sprawozdania firmowe, np. rozliczenia, bez konieczności dostępu do komputera firmowego. Poza tym iPhone X ma funkcję NFC działającą na aplikacji NFC Tools. Pozwala ona na płatności telefonem komórkowym za zakupy po konfiguracji bankowej oraz na szybką wymianę plików pomiędzy urządzeniami mobilnymi. Funkcja przydaje się bardzo podczas wymiany dokumentacji firmowej zabezpieczoną drogą oraz podczas zakupów firmowych.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

iPhone X jest zabezpieczony przed działaniem kurzu i wilgoci. Dzięki swojej konstrukcji wytrzyma w wodzie przez ok. 30 minut (bez wywierania na obudowie ciśnienia spowodowanego głębokością). Smartfon ten ciężko jest więc zalać i swobodnie można korzystać z jego możliwości np. podczas kąpieli w wannie. iPhone X jest bezpieczny także pod względem użytkowania aplikacji firmowych czy bankowych. Poszczególne aplikacje można zabezpieczyć już nie tylko odciskiem palca, ale detektorem twarzy – Face ID, który można ustawić oprócz kodu otwierającego dostęp do aplikacji. Dzięki kilku tysiącom punktów pomiaru twarzy iPhone X rozpoznaje użytkownika i udostępnia poszczególne funkcje. Face ID jest szczególnie przydatny do zabezpieczenia bankowości elektronicznej czy dokumentacji firmowej.

iPhone X to smartfon o wielu możliwościach. Może służyć jako centrum rozrywki oraz narzędzie pracy firmowej.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

W pracy nie rozstajemy się ze smartfonem, słuchamy radia i korzystamy z internetu, często do celów prywatnych

Z badania agencji Starcom, zrealizowanego wspólnie z portalem Onet.pl, wynika, że ponad połowa Polaków (56%) dojeżdża do pracy samochodem. W tym czasie głównym medium towarzyszącym jest radio. 7% wszystkich podróżujących do pracy relaksuje się oglądając wideo, a jeśli czytają wiadomości i artykuły, to raczej w wersji elektronicznej niż papierowej. Osoby, które mają dostęp do mediów w pracy, najchętniej korzystają z nich w godzinach przedpołudniowych. Wiedzę o bieżących wydarzeniach aktualizują do 10.00 rano, korzystając z mediów stricte informacyjnych (radio, dzienniki).

W pracy korzystamy ze wszystkich mediów, ale najczęściej z radia i smartfonu

W pracy jesteśmy otoczeni przez media – tylko 10% z nas nie ma w niej dostępu do żadnego medium.  Masowo korzystamy z internetu, a najbardziej popularnym medium w pracy jest internet we własnym smartfonie – korzysta z niego 52% badanych. Jeśli mamy smartfon, raczej nie odmawiamy sobie zerkania na ekran. Tylko 13% osób posiadających dostęp do internetu w smartfonie deklaruje, że  nie korzysta z niego w pracy.

– Korzystanie ze smartfonów w pracy jest zrozumiałe, obecnie 2/3 Polaków posiada smartfon, a przecież tylko część z nich wykonuje prace biurowe z dostępem do laptopa czy komputera. Jeśli więc chcemy pozostać w pracy w kontakcie ze światem, smartfon jest narzędziem nr 1. Mobilne sesje internetowe w pracy są częste, lecz zazwyczaj krótkie i zadaniowe, o czym wiemy z pogłębionych badań etnograficznych – komentuje Katarzyna Gronczewska, strateżka w Starcomie.

 

Internet w pracy służy nam głównie do celów prywatnych

Z Internetu – bez względu na rodzaj urządzenia –  w pracy korzystamy w celach prywatnych. Głównie do załatwiania bieżących spraw (poczta, bank), ale przede wszystkim do śledzenia bieżących wydarzeń. Stosunkowo rzadko korzystamy z jego innych możliwości, chociaż 7% z nas zdarza się w pracy randkować (to częściej, niż robić zakupy spożywcze online!), a co dziesiątemu z pracujących – grać w gry. Nie zawsze podczas przerw – wtedy internetu używa tylko 1/3 badanych.

– Z danych Gemius/PBI, z których na co dzień korzystamy, wynika, że średni czas spędzony w miesiącu w internecie przez użytkownika komputera w pracy jest dłuższy od czasu spędzonego na komputerze domowym – mówi Marcin Niemczyk, Kierownik Zespołu Analiz Marketingowych Ringier Axel Springer Polska – W pracy szczególnie chętnie odwiedzamy profesjonalne serwisy, na przykład rządowe, przeglądamy zbiory przepisów prawnych oraz szukamy porad dotyczących księgowości. Nie oznacza to jednak, że inne serwisy nie są odwiedzane. Serwisy portali są równie popularnie w pracy, jak i w domu, a serwisy plotkarskie nawet chętniej odwiedzamy będąc w pracy – dodaje.

W przypadku portalu Onet.pl szczególną popularnością w pracy cieszy się serwis Onet Wiadomości, zwłaszcza jego część regionalna, ale także inne serwisy obecne na stronie głównej Onet.pl, takie jak Onet Sport, Onet Film, czy Onet Kobieta. Sama strona główna Onet.pl ma również większy zasięg i średni czas użytkowania na komputerach w pracy niż na domowych. – Szczególnie niskim udziałem użytkowników 8-17 wyróżnia się z kolei serwis VOD.pl. W pracy randkujemy, i używamy Internetu w sprawach prywatnych, jednak ciągle jeszcze nie oglądamy w niej filmów – dodaje Niemczyk.

Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1052 osób. Kwoty dobrane wg. reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mi A2 i Mi A2 Lite – dwa nowe telefony z Android One od Xiaomi

  • Mi A2 wyposażony jest w podwójny aparat tylny (12MP+20MP) wspierany przez AI oraz przedni aparat o rozdzielczości 20MP.
  • Telefon napędzany jest procesorem Qualcomm® SnapdragonTM 660 SoC, który wspiera technologia Qualcomm® Artificial Intelligence Engine (AIE).
  • Mi A2 Lite to smartfon z podwójnym aparatem 12MP+5MP oraz baterią o pojemności 4,000 mAh.

Telefony Mi A2 oraz Mi A2 Lite jeszcze bardziej wzmocnią naszą współpracę z Google. Wierzę, że doświadczenie zdobyte przy produkcji poprzedniego modelu oraz jego entuzjastyczny odbiór przełożą się na sukces Mi A2. Mamy nadzieję, że dobra cena telefonu podbije serca użytkowników na całym świecie – powiedział Xiang Wang, wiceprezes Xiaomi.

Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni reakcją naszych klientów na telefon Mi A1. Cieszymy się, że w tym roku poszerzyliśmy współpracę i wprowadziliśmy na rynek dwa nowe urządzenia, Mi A2 i Mi A2 Lite. Nie możemy się doczekać, by pokazać je całemu światu – dodał Jamie Rosenberg, wiceprezes Google ds. systemu Android i Play Business.

Mi A2 – unikalny design i podwójny tylny aparat

Mi A2 wyposażony jest w 5,99-calowy ekran o proporcjach 18:9 z funkcją pełnoekranowego wyświetlania i chroniony przez 2,5D Corning® Gorilla® Glass 5. Telefon zamknięty jest w aluminiowej obudowie unibody z zaokrąglonym tylnym panelem o grubości 7,3 mm, co wpływa na jego estetykę i ergonomię. Ponadto smartfon wyróżnia się przednim aparatem Sony IMX376 o rozdzielczości 20MP oraz podwójnym aparatem tylnym 12MP (Sony IMX486) + 20MP (Sony IMX376) wpieranym przez AI. Taka konfiguracja jest rzadkością w telefonach w tej półce cenowej.

Dzięki technologii Super Pixel (informacje z czterech pikseli tworzą jeden o rozmiarze 2.0 µm), która poprawia czułość na światło, zdjęcia są jaśniejsze i bardziej przejrzyste nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Aparat wykorzystuje także efekty AI Portrait, AI Beautify 4.0 i HDR, a specjalna lampa emitująca naturalne światło o barwie 4500K powala na robienie jeszcze lepszych „selfie”.

Tylny aparat 20MP również wyposażony jest w technologię Super Pixel (2µm 4 in 1) z obiektywem o świetle f/1.75, co umożliwia robienie wyraźniejszych i bardziej nasyconych zdjęć nawet w słabych warunkach oświetleniowych. Połączony jest z drugim aparatem 12MP także z obiektywem f/1.75, w którym wielkość pojedynczego piksela wynosi 1,25µm i tym samym pozwala na robienie zdjęć z efektem bokeh. Inną użyteczną funkcją MI A2 jest możliwość ręcznego wyboru jednego z tylnych aparatów, 20MP lub 12MP, w zależności od oświetlenia.

Mi A2 to telefon z procesorem Qualcomm® SnapdragonTM 660 z technologią Artificial Intelligence Engine z rdzeniami Kryo, wspieranym nawet do 6 GB LPDDR4x RAM. Smartfon wyposażony jest w USB typu C i baterię o pojemności 3010 mAh.

Mi A2 Lite – podwójny aparat i pojemna bateria

Mi A2 Lite jest jednym z pierwszych telefonów z systemem Android One o proporcjach ekranu 19:9. Jego przekątna wynosi 5.84”, a rozdzielczość to FHD+. Dzięki kompaktowej obudowie doskonale nadaje się do obsługi jedną ręką. Ekran ma również kilka dodatkowych funkcji takich jak m.in. autokontrast, tryb czytania czy tryb nocny.

Tylny podwójny aparat Mi A2 Lite 12MP (o rozdzielności piksela 1,25 µm) + 5MP wpierany jest przez sztuczną inteligencję. Przedni aparat o rozdzielczości 5MP z funkcją AI Portrait Mode, pozwala uzyskać efekt bokeh bez dodatkowego obiektywu.

Dzięki baterii o pojemności 4000mAh i procesorowi Qualcomm Snapdragon 625, z telefonu Mi A2 Lite można korzystać nawet przez 6 godzin grania czy 34 godziny słuchania muzyki.

Android One i innowacje od Google

Wparcie Android One w telefonach Mi A2 i Mi A2 Lite, które operują na systemie Android 8.1, pozwala zoptymalizować pracę baterii poprzez uczenie się nawyków użytkowników, co skutkuje dłuższym czasem jej pracy. Ponadto dzięki Google Assistant i Google Lens, system umożliwia szybsze znajdowanie potrzebnych informacji. Dzięki comiesięcznym aktualizacjom oprogramowania i wbudowanej usłudze Google Play Protect zostają zachowane wszystkie kwestie bezpieczeństwa użytkowania. Ponadto Mi A2 i Mi A2 Lite współpracują z Google Project Treble, dzięki czemu otrzymują aktualizacje znacznie szybciej niż inni posiadacze systemu Android.

Cena i dostępność

Mi A2 będzie dostępny w Polsce w dwóch wersjach: 4GB+32 GB oraz 4GB+64 GB. Natomiast Mi A2 Lite w wariantach 3GB+32GB oraz 4GB+64GB. Mi A2 będzie dostępny od 13 sierpnia na stronie x-kom.pl, natomiast Mi A2 Lite w sierpniu. Klienci będę mieli do wyboru trzy wersje kolorystyczne obu telefonów: niebieską, czarną oraz złotą.

Mi A2 w Hiszpanii ukaże się w trzech wersjach: 4GB+32GB za 249€, 4GB+64GB za 279€ oraz 6GB+128GB za 349€. Natomiast Mi A2 Lite w wariantach 3GB+32GB za 179€ i 4GB+64GB za 229€. Urządzenia pojawią się w sumie na 40 rynkach. Polskie ceny smartfonów zostaną zaprezentowane wkrótce.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy aparat smartfona może sprzedawać?

Shoppable AR to nowa funkcja Snapchata, która pozwala reklamodawcom na dodanie swojej strony internetowej do sponsorowanych filtrów fotograficznych, wykorzystywanych przez użytkowników przy udostępnianiu swoich zdjęć i filmów na Snapchacie. Opcja ta pozwala na kupowanie produktów, oglądanie dłuższych form wideo oraz instalowanie aplikacji bez konieczności opuszczania Snapchata.

Nowa funkcjonalność Snapchata będzie dostępna dla reklamodawców w różnych wariantach. Firma zainteresowana wykorzystaniem funkcji będzie mogła np. wziąć udział w licytacji, w celu wykupienia miejsca wśród różnych filtrów. Miejsce to będzie wykupowane w procesie licytacji, zaczynającym się od kwoty 100 $ za jeden dzień. Filtr ten będzie pojawiał się użytkownikom po przesunięciu palcem. Innym sposobem na umieszczenie swojej nakładki produktowej na aparat Snapchata będzie wykupienie emisji filtra do konkretnej grupy docelowej, spośród użytkowników aplikacji. Użytkownicy należący do tej grupy zobaczą filtr reklamodawcy bezpośrednio, za pomocą funkcji głównej kamery, bez konieczności wykonywania jakiejkolwiek akcji, a reklamodawca rozliczany będzie za ilość wyświetleń danego filtra przez użytkowników. Dodatkowo, każdy reklamodawca będzie miał możliwość wykupienia pierwszego filtra, który wyświetlać się będzie wszystkim użytkownikom. Pierwszymi firmami, które zdecydowały się na przetestowanie nowej funkcjonalności Snapchata są: Adidas, Clairol, King i STX Entertainment.

Shoppable AR to kolejna próba wprowadzenia elementu bezpośredniej sprzedaży produktów w aplikacji. W lutym tego roku, testowano funkcję kupowania produktów związanych ze Snapchatem za pośrednictwem aplikacji. Produkt (np. tańczącego hot-doga) można było zakupić, skanując tzw. snapcode, a produkty znikały podobnie jak zamieszczane przez użytkowników snapy. Próba dotarcia z reklamą poprzez nakładki fotograficzne z opcją „kup” jest wynikiem tego, że ponad połowa populacji Stanów Zjednoczonych w wieku od 13 do 34 lat przynajmniej raz w każdym tygodniu używa filtrów na Snapchacie (jak wynika z obserwacji samych twórców aplikacji) a około 70 milionów użytkowników korzysta z filtrów codziennie. Jest to ogromny potencjał sprzedażowy, zwłaszcza dla reklamodawców mających w swojej ofercie produkty dla ludzi młodych, którzy przeważają wśród użytkowników aplikacji.

Autor artykułu:

Katarzyna Szarek – Account Executive  w mr Target, spółki należącej do Grupy Kapitałowej SARE SA.

Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.

Digitree Group

W 2018 roku 2/3 populacji ze smartfonem

W 2018 roku odsetek posiadaczy smartfonów sięgnie 66%* – wynika z raportu Mobile Advertising Forecasts 2017 opublikowanego przez agencję mediową Zenith. Obecnie w 52 krajach objętych raportem Zenith smartfony posiada 63% społeczeństwa, a w 2016 roku ten odsetek wynosił 58%. Szybki wzrost liczby posiadaczy smartfonów na świecie, zmieniający sposób komunikacji reklamodawców z konsumentami, zaczyna spowalniać wraz z nasyceniem rynku – w niektórych krajach penetracja smartfonów sięga już 80%-90%. Liczba posiadaczy smartfonów wzrośnie w 2018 roku o 7%, wobec 10% w 2017, 14% w 2016 i 21% w 2015 roku.

Podobnie wygląda sytuacja w Polsce. Smartfona posiada już 62% Polaków i ten odsetek będzie w kolejnych latach rósł, ale już z mniejszą dynamiką.

Powszechność urządzeń mobilnych daje konsumentom dostęp do mediów i emitowanych przez nie treści niezależnie od miejsca i pory dnia, a przed markami otwiera nowe możliwości angażowania konsumentów, komunikowania się z nimi i docierania do nich z dopasowanym do ich potrzeb komunikatem w odpowiednim momencie, np. podczas zakupów lub podróży – powiedziała Justyna Mazur, Managing Partner w Zenith.

Kraje Europy Zachodniej i regionu Azji Pacyficznej pozostają w światowej czołówce smartfonizacji. Według szacunków Zenith w 2018 roku na pięciu rynkach penetracja smartfonów przekroczy 90%. Będą to: Holandia (94%), Tajwan (93%), Hong Kong (92%), Norwegia i Irlandia (na obu rynkach 91%). Na 11 rynkach odsetek posiadaczy smartfonów wyniesie między 80% a 90% – wszystkie z wyjątkiem Izraela (86%) to kraje Europy Zachodniej lub regionu Azji Pacyficznej.

W 2018 roku krajem z najwyższą liczbą użytkowników smartfonów będą Chiny (1,3 mld), za nimi uplasują się Indie (530 mln) i USA (229 mln). 

Penetracja tabletów stabilizuje się w granicach 20%

Liczba posiadaczy tabletów jest o wiele niższa niż posiadaczy smartfonów, częściowo dlatego, że zwykle jednego tabletu używa cała rodzina. Innym powodem mniejszej popularności tabletów jest ich wielkość – użytkownicy na niektórych rynkach wolą zamiast tabletu kupić większy smartfon.

Rynkiem, na którym tablety wyraźnie się nie przyjęły są Chiny – tam penetracja tabletów sięga w tym roku zaledwie 4,8% wobec 85,4% penetracji smartfonów.

Odsetek posiadaczy tabletów w poszczególnych krajach objętych raportem Zenith bardzo się różni – na dwunastu rynkach przekracza 50%, a na siedmiu jest niższa niż 10%. Najwyższy odnotowują Holandia (74%), Australia (66%) i Irlandia (65%).

Według szacunków Zenith globalnie odsetek posiadaczy tabletów wyniesie w tym roku 18,7%, co oznacza niewielki wzrost wobec 17,8% w 2016. Zenith prognozuje, że w 2018 roku penetracja tabletów sięgnie globalnie poziomu 19,5%, a w 2019 roku – 20,1%. Polska plasuje się powyżej globalnej średniej, z odsetkiem posiadaczy tabletów na poziomie 28%.

73% konsumpcji internetu na urządzeniach mobilnych

Czas korzystania z mobilnego internetu wydłużył się dwukrotnie od 2011 roku, a smartfony i tablety są obecnie urządzeniami, po które sięgamy w pierwszej kolejności, by skorzystać z internetu. W 2018 roku czas poświęcony na korzystanie z internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych będzie stanowił 73% czasu spędzanego online (wobec 70% w 2017 i 65% w 2016 roku). Według prognozy Zenith do 2019 roku ta proporcja wzrośnie do 76%.

Kraje, w których internauci korzystają najczęściej z urządzeń mobilnych to Hiszpania z 81% czasu konsumpcji internetu na urządzeniach mobilnych, Włochy (78%), Chiny i USA (po 77%) oraz Indie (73%).

W Polsce blisko 1/3 (32%) czasu poświęcanego na korzystanie z internetu to czas spędzony online za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

W 2018 59% wydatków na reklamę online będą stanowiły wydatki na mobile

W tym roku wartość globalnych wydatków na reklamę mobile po raz pierwszy przewyższyła sumę wydatków na reklamę emitowaną na urządzeniach stacjonarnych. Według prognozy Zenith w 2017 roku reklama mobile stanowi 53% globalnych wydatków na reklamę w internecie, a w kolejnych latach te proporcje wzrosną – do 59% w 2018 i do 62% w 2019 roku. W 2019 roku wartość wydatków na reklamę na urządzeniach mobilnych wyniesie 156 mld USD i będzie stanowiła 26% sumy globalnych wydatków na reklamę.

Na polskim rynku wydatki na reklamę mobile stanowią 27% kwoty wydatków na reklamę online.

 

* 52 rynków opisanych w raporcie to: Argentyna, Australia, Austria, Belgia, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chiny, Czechy, Dania, Ekwador, Estonia, Filipiny, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Hong Kong, Indie, Irlandia, Izrael, Japonia, Kanada, Kolumbia, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Malezja, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Pakistan, Peru, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, Serbia, Singapur, Słowacja, RPA, Szwajcaria, Szwecja, Tajlandia, Tajwan, Ukraina, USA, Węgry, Wielka Brytania i Włochy, których populacje stanowią łącznie 65% ludności świata

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Telefony wczoraj i dziś. Jak zmieniają się nasze zwyczaje? 15 lipca obchodzimy Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego

Posiadanie smartfona już kilka lat temu stało się swego rodzaju wymogiem społecznym i zawodowym. Z telefonem zaczynamy każdy dzień – jest dla nas źródłem wiedzy o tym, co dzieje się na świecie, dzięki niemu odwiedzamy ulubione strony, sprawdzamy pogodę – to właśnie smartfon jest dla nas często podstawą do zaplanowania dnia. Wykorzystując komórkę najczęściej sprawdzamy pierwsze maile, odbieramy telefony, kontrolujemy nasze kalendarze i trasy dojazdów na spotkania, a w międzyczasie oddajemy się mobilnym przyjemnościom. Z tymi urządzeniami spędzamy całe dnie, często korzystając z nich aż do momentu zgaszenia nocnej lampki. Jak to wszystko się zaczęło?

Trochę historii

Źródło: PC World

Prototypy telefonów działających w oparciu o telefonię komórkową powstawały już w latach 40. i 50. XX w. Niewiele miały one jednak wspólnego ze współczesnymi smartfonami – rozmiarem były zbliżone do walizki i osiągały wagę blisko 50 kg. Pierwsze telefony komórkowe w rozumieniu podręcznych urządzeń mobilnych zaczęto wprowadzać na rynek w Stanach Zjednoczonych w latach 70. W Polsce pierwsze sieci GSM pojawiły się w drugiej połowie lat 90., swoją własną komórkę mogliśmy wówczas kupić za ok. 3 tys. zł, a wybór modeli był znacznie bardziej ubogi niż obecnie. W celu ułatwienia życia użytkownikom korzystanie z komórek, w gazetach codziennych publikowano cykle edukacyjne, wyjaśniające zasady działania tych osobistych telefonów. Coraz więcej z nas rozumiało tę rewolucję, a z czasem odnaleźliśmy się w niej jak ryby w wodzie. Telefony weszły do naszego życia na stałe. Tak bardzo,  że przestaliśmy sobie wyobrażać życie bez nich. A potem pojawił się smartfon…

Kieszonkowy komputer

Pierwszy smartfon został wprowadzony na rynek przez IBM w 1993 roku i nosił nazwę Simon Personal Communicator. Słowa smartphone po raz pierwszy użyto oficjalnie dopiero dwa lata później. Simon nie przypominał wizualnie urządzeń, którymi posługujemy się dziś. Poza wykonywaniem połączeń i wysyłaniem krótkich wiadomości tekstowych, posiadał dotykowy ekran, kalkulator, pocztę elektroniczną czy np. gry. Pierwsze modele z kolorowym wyświetlaczem trafiły na rynek spod szyldu Nokii w 2000 roku. Co ciekawe, już 10 lat później na świecie sprzedawano ponad 500 mln smartfonów rocznie, a w kolejnych latach ulegało to sukcesywnemu wzrostowi (bywało, że nawet blisko dwukrotnemu z roku na rok). Mobilna rewolucja wywołała w naszym życiu zmiany, które w efekcie wpłynęły dziś na większość naszych zachowań i zwyczajów. Z trudem przychodzi nam wyobrażanie sobie, jak nasi rodzice czy dziadkowie umawiali się na spotkania bez możliwości kontaktu telefonicznego z drugą osobą. Wpływ telefonów komórkowych na nasze myślenie, zachowania i zdrowie jest dwojaki. Większości z nas jednak myśląc o smartfonach, w pierwszej kolejności przyjdą do głowy korzyści, jakie płyną z posiadania przy sobie urządzeń mobilnych. A jak jest rzeczywiście?

Mała rzecz – wielki wpływ

Wpływ telefonów na życie jest niezaprzeczalnie duży. Z jednej strony mamy do czynienia z wieloma ułatwieniami, ale istnieją również negatywne skutki. Mówi się, że te małe urządzenia wywołują problemy w relacjach z rówieśnikami, głównie u starszych dzieci i nastolatków, spowodowane życiem w wirtualnym świecie oraz zbyt częstym używaniem smartfona. Częste używanie telefonu może wywoływać u młodych osób skrzywienie kręgosłupa, głównie okolic odcinka szyjnego, spowodowane nadmiernym pochyleniem głowy w dół. Dodatkowo, nadmierne poświęcanie czasu urządzeniom mobilnym może rodzić problemy z koncentracją czy rozpraszać uwagę (interesują nas wyłącznie krótkie treści). Zwiększa się także wypadkowość, wynikająca z używania smartfonów w trakcie jazdy samochodem czy wywołana przez nieuwagę osób pieszych.

– Jako operator komórkowy staramy się uświadamiać naszych użytkowników na temat skutków korzystania ze smartfonów. Do refleksji skłania nas ponownie obchodzony 15 lipca Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego. W ubiegłym roku zorganizowaliśmy we Wrocławiu specjalną akcję, w ramach której wydzieliliśmy na ulicy Świdnickiej we Wrocławiu dwa pasy ruchu dla pieszych. Jeden z nich służył przechodniom, którzy przemierzają deptak wpatrzeni w swój smartfon, drugi był dla tych, którzy telefon mają schowany w kieszeni. Ponadto Vikingowie obecni podczas akcji zachęcali do wybrania ścieżki „bez smartfona” i mówili, dlaczego tego dnia warto zwrócić głowę do góry. Telefony to nasza branża, nasze życie, nie demonizujemy ich – chcemy tylko, żeby użytkownicy naszej sieci korzystali z oferowanych udogodnień w sposób świadomy. Jak wszyscy wiemy, nic nie jest dobre w nadmiarze – mówi Bartek Grabowski, Chief Marketing Officer w Mobile Vikings Polska.

Źródło: archiwum Mobile Vikings

Trzy generacje w jednym miejscu 

Obecnie społeczeństwo dzieli się na kilka grup – pierwszą z nich są osoby, które dorastały w świecie bez internetu i telefonów komórkowych i do dziś nie jest im to niezbędne do funkcjonowania. Najczęściej to pokolenie naszych dziadków. Są też osoby, które doświadczyły każdej z rzeczywistości. Najmłodsi z nas zostali wychowani w świecie nowych technologii – to pokolenie, któremu najtrudniej przychodzi rezygnacja z cyfrowych udogodnień. Wkrótce będziemy mieć do czynienia wyłącznie z przedstawicielami tej generacji. Na przestrzeni lat wykształciło się wiele określeń opisujących tę ostatnią grupę. Thumb generation, pokolenie pochylonych głów, (zdezaktualizowane już) pokolenie 160 znaków czy smartphone zombies (“smombies”) to tylko niektóre z nich. To ostatnie określenie opisuje pieszych, chodzących powoli i bez większej uważności, przez skupienie na smartfonie. Taka osoba w rozumieniu prawa niektórych miast stwarza realne zagrożenie w ruchu drogowym. W znajdującym się w środkowych Chinach mieście Chongqing czy w Antwerpii jest na stałe wydzielona trasa dla „smombies”, aby nie powodowali oni zagrożenia dla pozostałych pieszych. W niemieckim Augsberg natomiast miasto wybudowało specjalną sygnalizację świetlną, która umieszczona jest na drodze, tak żeby osoby wpatrzone w swoje smartfony, również mogły zobaczyć czerwone światło.

Źródło: thecivilengineer.org

3/4 populacji ma komórki

Z telefonów komórkowych korzysta już 66% populacji[1]. Prawie połowa z nas, bo aż 46% za pomocą urządzeń mobilnych łączy się z internetem. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS[2], najczęściej wykorzystywaną przez nas funkcjonalnością komórek jest prowadzenie rozmów, a w dalszej kolejności wysyłanie i odbieranie wiadomości oraz wykonywanie zdjęć.

Źródło: CBOS

Z badania wynika, że wśród użytkowników smartfonów przeważają osoby w wieku od 18 do 44 roku życia. Posiadaczami wyłącznie klasycznych telefonów komórkowych są najczęściej osoby w wieku 45 lat i powyżej – wykorzystują oni telefon wyłącznie do rozmów. Najmłodsi użytkownicy w największym stopniu sięgają po pozostałe możliwości telefonów. Wśród najczęściej pobieranych aplikacji na urządzenia mobilne w grudniu 2016 roku znalazły się Google, Youtube, Messenger, Facebook i Google Maps. Jak wynika z badań POLSKA.JEST.MOBI[3], przeciętnie korzystanie ze smartfona zajmuje jego użytkownikom niecałe trzy godziny. Kobiety poświęcają mu mniej czasu niż mężczyźni. Mężczyźni mobilnie spędzają około 2,75 godziny dziennie, a kobiety – średnio 2,5 godziny. Co ciekawe, zarówno u kobiet, jak i mężczyzn intensywność korzystania ze smartfona spada w weekendy, a główny wzrost czasu poświęconego na mobile następuje zaraz po przyjściu do pracy oraz po jej zakończeniu, w godzinach 19-20.

Jak wynika z najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej – przychody branży telekomunikacyjnej w Polsce wyniosły w 2016 r. 39,47 mld zł, co oznacza niewielki, nie sięgający nawet 1%, spadek. Obecnie wzrasta znaczenie dla wartości sektora nowoczesnych łączy dostępu do internetu, głównie mobilnego, usług sprzedawanych w pakietach, a w przyspieszonym tempie znika z domów telefon stacjonarny. Z kolei operator Play Communications, podaje, że w ubiegłym roku firmy działające w segmencie telefonii mobilnej zanotowały 26,2 miliardów złotych przychodów (pięć razy więcej niż operatorzy stacjonarni), a w ostatnich trzech latach ich przychody operacyjne powiększały się średnio o 4 proc. co roku. Usługą, która nie przestaje przynosić przychodów jest mobilny dostęp do internetu. Wg danych z raportu Digital w 2016 przygotowanego przez We Are Social, Polska jest bardzo aktywnym krajem pod kątem korzystania z internetu – aż 67% z nas ma do niego dostęp. Dla porównania, w USA jest to 86%, a w Chinach 49%. Polska znajduje się na wysokim, bo aż 6. miejscu pod kątem udziału internetowego ruchu mobilnego. Aż 51% odwiedzanych stron internetowych oglądano na smartfonach i tabletach. Pierwsze miejsce z wynikiem 82% zajęła Nigeria, a światowa średnia wynosi 39%.

Źródło: We Are Social

Historia telefonów komórkowych jest stosunkowo niedługa, za to z całą pewnością niezwykle dynamiczna. Patrząc na powyższe przykłady możemy zauważyć także, że ta zmieniająca się rzeczywistość ma ogromny wpływ na nasze życie – i to wielotorowo. Warto zatem poświęcić chwilę i zastanowić się nad tym, jaki wpływ na nasze życie mają urządzenia mobilne – zwłaszcza 15 lipca, w Światowy Dzień bez Telefonu Komórkowego.

[1] Digital in 2017: Global Overview

[2] Komunikat z badań: Korzystanie z telefonów komórkowych, CBOS, wrzesień 2015

[3] http://www.tnsglobal.pl/coslychac/files/2015/05/POLSKA_JEST_MOBI_2015.pdf

:

Informacja prasowa/opracowanie: Anita Florek

Anita Florek