...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Karol Kamas, Sodexo i jego #BriefNa2023

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Karol Kamas, członek zarządu i dyrektor marketingu w firmie Sodexo.

● Sodexo to wielka francuska firma o zasięgu światowym, zatrudniająca prawie pół miliona pracowników.

● Karol Kamas reprezentuje tę część korporacji, która nazywa się Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, i świadczy usługi motywacyjne w zakresie motywacji pracowników oraz budowania lojalności partnerów biznesowych i klientów. Sodexo Benefits and Rewards Services oferuje systemy do zarządzania świadczeniami pozapłacowymi i wsparcia sprzedaży.

● Ta część firmy, którą reprezentuje Karol Kamas  świadczy usługi B2B, ale w czasie trwającej już recesji nasze oferty mają znaczenie dla naszych klientów a w konsekwencji dla konsumentów ich produktów i usług.

● Obecnie na rynku dużo  większego znaczenia nabierają lojalizacja konsumentów, programy intensifies i lojalnościowe.

● Ponieważ nasze produkty są ekwiwalentem gotówki to mają one większe znaczenie dla ich odbiorców niż prezenty czy innego typu nagrody i korzyści płynące z programów lojalnościowych

Grzegorz Kiszluk

Budżet marketingowy na 2023 rok? Zabezpiecz nadwyżkę i odpowiedz na potrzeby odbiorców.

 

Psychologowie i socjologowie są zgodni – im bardziej nieprzewidywalna oraz zmienna sytuacja zewnętrzna, tym bardziej ludzie potrzebują poczucia bezpieczeństwa i choć namiastki stabilności. Zarówno klienci, jak i partnerzy biznesowi czy kontrahenci szukają dziś marek, którym mogą zaufać. Wiarygodność, budowanie relacji opartej na lojalności –  to podstawa długoterminowej strategii na ten czas.

 

Wygraj w przedbiegach

Jak wygrać rozpoczęty właśnie wyścig, gdy pierwsze co przychodzi nam do głowy to cięcia budżetowe?

Warto spojrzeć na kryzys nie tylko jak na zagrożenie, ale jak na szansę. Zamiast ograniczać budżety marketingowe, skupmy się raczej na dokładnym zbadaniu tego, jak zmieniły się potrzeby naszych odbiorców i starajmy się inwestować środki bardziej precyzyjnie – mówi Karol Kamas, Dyrektor ds. Marketingu i Rozwoju, Sodexo Benefits and Rewards Services

Co to oznacza? Pierwsi do mety dobiegną Ci, którzy będą widoczni dla odbiorców, zachowają spójność działania oraz ciągłość komunikacji. A tego nie sposób zrobić bez budżetów marketingowych. Zobacz, jak wykorzystać nadwyżkę środków i przekuć ją w wzrost sprzedaży oraz lojalność Twoich klientów.

 

 

Lojalność, która pozwoli przetrwać kryzys

Zarówno w krótkich akcjach wsparcia sprzedaży, jak i długoterminowych programach lojalnościowych dla odbiorców liczy się dziś wsparcie w codziennych wyzwaniach i premiowanie za wybór konkretnej marki.

Niezależnie od branży biznes opiera się na budowaniu i pielęgnowaniu relacji z odbiorcami. A Ci potrzebują naszej uwagi oraz dopasowania. Dlatego planując działania wsparcia sprzedaży, warto skupić się przede wszystkim na naszych klientach – ich doświadczeniach, potrzebach, problemach. Wbrew pozorom podejście klientocentryczne to nie luksus, na jaki możemy sobie pozwolić w okresie prosperity, a „obowiązek” w czasach, gdy nasi klienci potrzebują nas najbardziej.  – dodaje Karol Kamas. 

Mądrze wykorzystaj nadwyżkę budżetu

Końcówka roku kojarzy Ci się tylko z podsumowaniem i rozliczaniem budżetów? To błąd, który może Cię sporo kosztować! Potraktuj to jak możliwość zabezpieczenia niewykorzystanych środków na działania sprzedażowe czy marketingowe i zagospodaruj je z korzyścią. Dzięki temu zachowasz ciągłość podejmowanych w 2023 roku akcji i uwiarygodnisz się w oczach odbiorców. Obie te rzeczy są podstawą zaufania.

Jak zatem uzyskać przewagę w pierwszych miesiącach nowego roku?

  • Pamiętaj, że o skuteczności podejmowanych akcji promocyjnych w dużej mierze decyduje atrakcyjność nagród, którymi firmy chcą przyciągnąć swoich odbiorców.
  • Najlepszym rozwiązaniem będzie więc przeznaczenie nadwyżki budżetu na najbardziej pożądane nagrody w akcjach wsparcia sprzedaży.
  • Warto zastanowić się też nad docenieniem i podziękowaniem za współpracę stałym kontrahentom.

 

Nagrody pieniężne mają moc

Dla 80,4% osób najlepszym motywatorem do udziału w akcjach promocyjnych są nagrody pieniężne. Dziś stają się realną okazją do zaoszczędzenia lub wsparcia domowego budżetu (64,5%). Dodatkowy zastrzyk gotówki, którą można wydać na dowolny cel, w dogodnym miejscu i czasie, jest odpowiedzią na aktualne potrzeby nagradzanego niezależnie od określonego targetu.

 

Na co konkretnie przeznaczyć dodatkowe środki w budżecie? Opcji jest sporo:

  • Open eVoucher Sodexo, czyli cyfrowy, wartościowy kod, dający dostęp do platformy, na której obdarowani samodzielnie wybierają eVouchery z ponad 40 sieci handlowych. Przekazywany jest e-mailem, SMS-em, przez komunikator lub osobiście.
  • Karta Premiowa Sodexo, tj. karta przedpłacona Mastercard, może być wielokrotnie zasilana dowolną kwotą. Jest łatwa w obsłudze, nie wymaga aktywacji.
  • Kupon Premiowy Sodexo, klasyczny bon  o określonym nominale. Można go zrealizować w sklepach stacjonarnych. Sieć takich punktów to obecnie ponad 60 tysięcy placówek handlowych.

Wybór nagród pieniężnych to najlepszy sposób, żeby zwiększyć sprzedaż i budować społeczność skupioną wokół marki, która rozumie i wspiera aktualne potrzeby klientów. To nie tylko „wyczyszczenie” nadwyżki budżetu, ale przedłużenie terminu ważności tych środków o kolejny rok. Potrzebujesz asa w rękawie na początek 2023 roku? Niech będzie nim właśnie budget cleaning!

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Karol Kamas nowym Dyrektorem Marketingu i Rozwoju w Sodexo

Karol Kamas Sodexo

Karol Kamas ma ponad 15-letnie doświadczenie w obszarze marketingu i zarządzania produktami. Specjalizuje się w sektorze usług, ze szczególnym uwzględnieniem branży finansowej. W ramach obejmowanego stanowiska będzie współtworzył strategię rozwoju biznesu Sodexo oraz odpowiadał za przygotowanie i realizację strategii marketingowej i komunikacyjnej na polskim rynku.

W naszej strategii biznesowej najważniejsze są cyfryzacja, innowacje i pełna koncentracja na realnych potrzebach naszych Klientów. Jestem przekonany, że doświadczenia Karola Kamasa w obszarach innowacji, digital i zarządzania relacjami z Klientami, zdobyte na wymagającym i niezwykle złożonym rynku finansowym, pozwolą nam jeszcze skuteczniej realizować nasze ambitne cele.

Arkadiusz Rochala, Dyrektor Generalny Sodexo Benefits and Rewards Services Polska

Nowy Dyrektor Marketingu i Rozwoju przez ostatnie 5 lat pracował w banku BNP Paribas, w którym początkowo był dyrektorem komunikacji marketingowej, później zarządzał segmentami klientów detalicznych i biznesowych oraz departamentem bankowości transakcyjnej. W ostatnim okresie odpowiadał za innowacje produktowe i ofertę usług dodanych VAS. Nadzorował m.in. działania marketingowe w Polbank EFG, wprowadzenie marki Prudential na polski rynek czy rebranding po połączeniu banków BGŻ i BNP Paribas.

Karierę zawodową zaczynał w marketingu polskiego oddziału TUI. Jest autorem wielu strategii marketingowych i biznesowych realizowanych w różnych sektorach usług. Zarządzane przez niego marki oraz produkty były wielokrotnie wyróżniane w prestiżowych konkursach, m.in. Digital Champions Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji czy Effie Awards Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.


Źródło: informacja prasowa Sodexo

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Sprzedawcy grają do końca

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services wynika, że 72% firm prowadzi działania wsparcia sprzedaży, a prawie co druga z nich robi to przynajmniej raz w miesiącu. Niezmiennie do grona najbardziej popularnych działań wspierających sprzedaż należą akcje oparte na nagrodach. Prowadzi je ponad połowa (53%) badanych firm, a co czwarta uważa, że akcje bez nagród nie byłyby skuteczne¹.

W dobie epidemii koronawirusa działania wspierające sprzedaż są potrzebne bardziej niż kiedykolwiek. Z obawy przed konsekwencjami lockdownu, zarówno firmy, jak i konsumenci dwa razy oglądają każdą złotówkę oraz są bardziej skłonni do udziału w konkursach, loteriach czy programach lojalnościowych. To zatem dobry moment, aby jeszcze zawalczyć o wynik i zmotywować siły sprzedaży do wzmożonego wysiłku na ostatniej prostej przed końcem roku. Pomogą w tym nagrody, które zachęcą sprzedawców do wytężonej pracy, a klientów i partnerów do większych zakupów.

Jeśli nie nagroda rzeczowa, to…

Wbrew pozorom, wybór nagrody nie jest wcale łatwym zadaniem, zwłaszcza gdy grupa potencjalnych beneficjentów nie jest jednorodna. Wtedy może okazać się, że zaproponowana gratyfikacja jest atrakcyjna dla jednej części klientów czy partnerów, a dla innej już nie. Dlatego warto pomyśleć o alternatywie dla standardowych nagród rzeczowych, które zwłaszcza w obecnej sytuacji, nie zawsze spełniają swoją funkcję. Taką opcją mogą być przedpłacone karty premiowe – zbliżeniowe lub wirtualne, kupony i e-vouchery, oferowane przez takich graczy jak Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Nasze rozwiązania pozwalają oszczędzić czas potrzebny na szukanie upominków. Dają jednocześnie gwarancję, że nagroda nie okaże się chybiona – w tym wypadku obdarowany samodzielnie wybierze podarunek, który sprawi mu radość. Patrząc z perspektywy sprzedawcy, jest to również wybór praktyczny i zapewniający oszczędności. Karty, kupony i e-vouchery nie generują wyzwań operacyjnych ani istotnych kosztów. Nie trzeba się martwić choćby o ich magazynowanie, dystrybucja jest bardzo prosta, a w części z nich w pełni cyfrowa i ekologiczna

Justyna Klimuk, Incentive Product Portfolio Manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska

Alternatywy cztery

  1. Nowoczesną alternatywę dla nagród rzeczowych stanowi Wirtualna Karta Premiowa. To w pełni cyfrowa, pozbawiona plastikowego odpowiednika, a więc ekologiczna, karta płatnicza. Można ją dodać do portfeli mobilnych Google Pay i Apple Pay, jest akceptowana w sklepach stacjonarnych i Internecie oraz umożliwia wypłaty z bankomatów. Pozwala na szybkie, bezproblemowe przekazanie nagród nawet bardzo licznej grupie klientów, partnerów czy własnych sił sprzedaży, bez angażowania pośredników i bez potrzeby produkowania, pakowania, magazynowania, fizycznej wysyłki oraz związanych z tym dodatkowych wydatków.
  2. Kolejną alternatywą dla tradycyjnych nagród jest Karta Premiowa. To klasyczna karta przedpłacona, która – podobnie jak karta wirtualna – może być wykorzystywana w zakupach tradycyjnych oraz internetowych, czy do wypłat z bankomatu. Również pozwala na bezpieczne płatności zbliżeniowe i płatności telefonem przez Google Pay. Kartę można wielokrotnie doładować dowolnymi kwotami. Można ją ponadto spersonalizować graficznie i pod kątem sieci akceptacji karty oraz indywidualnie opakować co jeszcze wzmocni i podkreśli wizerunek firmy.
  3. Fanów nowoczesnych i wygodnych rozwiązań z pewnością ucieszy cyfrowa e-nagroda w postaci eVouchera. Pod tą nazwą kryje się kod o określonej wartości, przekazywany drogą elektroniczną za pomocą e-maila lub smsa. Osoba obdarowana może go wykorzystać w jednej z czołowych sieci sklepów, wybierając spośród produktów topowych marek. Co obecnie szczególnie ważne, kod można wykorzystać bez wychodzenia z domu, podczas zakupów w Internecie.
  4. Tradycjonaliści mogą wybrać Kupony Premiowe, akceptowane przez ponad 50 tys. punktów w całej Polsce, w tym przez sklepy spożywcze, drogerie i stacje benzynowe, które pozostają otwarte nawet wtedy, gdy podczas wzrostu zakażeń zamyka się sklepy z innym asortymentem. Kupony premiowe pozwolą na oszczędności w budżecie, bo są zwolnione z podatku VAT.

Bohater ostatniej akcji

Ostatnie miesiące to czas niezliczonych wyzwań. Z powodu trudnych warunków gospodarczych cele sprzedażowe, stawiane przez firmy jeszcze na początku roku, już dawno trafiły do archiwum. Jak w każdej sytuacji kryzysowej, także i w tej można jednak szukać swoich szans i warto wspierać sprzedaż, gdy gra o najlepszy wynik nie dobiegła jeszcze końca. Warto to wykorzystać i zorganizować skuteczną akcję wsparcia sprzedaży, nagrodzić najlepszych, zrealizować targety oraz przygotować grunt pod 2021 rok.

¹ „Rynek usług wsparcia sprzedaży 2020”, PBS dla Sodexo Benefits and Rewards Services, październik 2020 r.


Źródło: informacja prasowa Sodexo Benefits

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

W obliczu wyzwania – klientocentryczność w B2B

Walkę o klienta wygrywają najlepsi – firmy, które prócz dobrej jakości produktów i usług, posiadają gruntowną wiedzę o preferencjach, zachowaniach, potrzebach i oczekiwaniach grupy docelowej. Wyniki ogólnopolskiego badania „Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania uczestników a rzeczywistość” wyraźnie wskazują, że marketerzy, którzy planują wdrożyć lub udoskonalić program lojalnościowy kierowany do sił sprzedaży w kanale B2B (partnerów handlowych, dystrybutorów, hurtowników), powinni postawić na efektywny proces nagradzania.

Nagrody kluczowym motywatorem 

W opinii uczestników programów lojalnościowych w B2B główną motywacją do udziału w konkretnym programie są nagrody (39 proc.). O tym, jak ważną rolę odgrywają, świadczy także fakt, że zbyt mały wybór nagród i niejasne zasady uczestnictwa to elementy, które najczęściej były wskazywane jako zniechęcające do udziału w programie (kolejno 50 proc. i 48 proc.). W dobie koncentracji na kliencie uczestnicy programów oczekują od organizatora atrakcyjnych gratyfikacji.

Najbardziej pożądane rodzaje nagród to karty przedpłacone z limitem (53 proc.), możliwość wyboru nagrody z szerokiego katalogu (48 proc.) oraz konkretne upominki rzeczowe (47 proc.).

Oczekiwane sposoby nagradzania

Za co chcą być nagradzani uczestnicy? Badanie pokazało, że organizatorzy stosują głównie 3 mechanizmy gratyfikowania. Najczęściej ma miejsce nagradzanie proporcjonalne do wielkości transakcji (56 proc.). Nagradzanie za sprzedaż konkretnego produktu (52 proc.) plasuje się na drugiej pozycji, podium zamyka nagradzanie za ekspozycję w punkcie sprzedaży (38 proc.). A jaka jest opinia uczestników?

Ważną wskazówką dla marketerów jest to, że uczestnicy programów lojalnościowych nie chcą być nagradzani za ekspozycję w punktach sprzedaży – żaden z ankietowanych nie wskazał takiej odpowiedzi. Najbardziej pożądanym mechanizmem – niezależnie od tego, czy mowa o branży budowalnej, FMCG, motoryzacyjnej, elektronika, RTV i AGD, czy OTC – jest nagradzanie za każdą transakcję. W praktyce oznacza to, że za każde wydane 1 złotych przyznawany jest 1 punkt. Nagroda za regularność transakcji to drugi najczęściej pożądany mechanizm, trzecim jest gratyfikacja sprzedaży konkretnego produktu, marki czy usługi mówi Justyna Klimuk, Incentive & Recognition Product Portfolio Manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Badanie „Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania uczestników a rzeczywistość” zostało zrealizowane
w pierwszym kwartale 2019 roku przez niezależną agencję badawczą IRCenter na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. Wzięło w nim udział 300 uczestników programów lojalnościowych z branż FMCG, budowlanej, motoryzacyjnej, elektronicznej oraz OTC. Dlatego też wyniki badania to swoisty kompas dla marketerów i sił sprzedaży, którzy pragną efektywnie zarządzać relacjami z partnerami biznesowymi. Badanie porusza takie obszary jak: motywacje do uczestnictwa w programie lojalnościowym, mechanizmy i elementy wpływające na zaangażowanie uczestników oraz te, które negatywnie odbierane są przez przedstawicieli poszczególnych branż. Kompas określa również oczekiwania uczestników względem rozliczeń, formy i częstotliwości komunikacji w podziale na FMCG, branże budowlaną, motoryzacyjną, elektroniczną oraz OTC.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF