Epic Games i LEGO zbudują metaverse dla dzieci?

Epic Games zawarło umowę z LEGO. Ich wspólnym celem jest stworzenie cyfrowej rzeczywistości (metaverse) skierowanej do najmłodszych.

Nowe doświadczenie metaverse dla dzieci będzie czymś innym. Ma za zadanie rozbudzić kreatywność młodych, przy jednoczesnym zachowaniu ich bezpieczeństwa. Firmy udostępnią im narzędzia do tworzenia własnego świata w wirtualnej rzeczywistości.

Grupa LEGO od niemal wieku urzeka wyobraźnię dzieci i dorosłych poprzez kreatywną zabawę. Cieszymy się, że możemy razem zbudować przestrzeń w metaverse, która będzie zabawna, rozrywkowa i stworzone dla dzieci i rodzin.

Tim Sweeney, dyrektor generalny Epic Games

Poza inwestycją KIRKBI (własciciele LEGO) w Epic Games swoje środki wyłożyło także Sony. Japoński gigant przeznaczył ok. miliard dolarów na stworzenie sieci metaverse.

Póki co firmy nie ujawniają większych szczegółów nt. nowego projektu.

 

Adam Daniluk

Sony VR 2 oficjalnie zaprezentowany

ps-vr-2

Po roku od pierwszej zapowiedzi Sony oficjalnie zaprezentowało headset nowej generacji. Jak dużo zmieniło się w stosunku do 6-letniego poprzednika?

Sony od roku podjudzało fanów powolną prezentacją nowych informacji dotyczących zestawu do VR. Teraz już wszystkie karty zostały odkryte i wiemy co przygotowali Japończycy. Nowe gogle mają wyglądem nawiązywać do konsoli nowej generacji tak, aby (przynajmniej zdaniem producenta) cały zestaw stanowił dekoracje pomieszczenia, a nie tylko narzędzie do gry. Oczywiście nie zapomniano o usprawnieniach technicznych, dzięki możliwościom nowej platformy gogle wspierają rozdzielczość 4K w 120Hz lub 4K z włączonym HDR w 90Hz. Dodatkowo wrażenia z korzystania potęgować ma silnik wibracji, zmodyfikowane pady oraz udoskonalone śledzenie ruchu. Zadbano również o zwiększenie wygody użytkowania, headset nie tylko stracił na wadze, ale również dostał ulepszony system wentylacji oraz regulacje ekranu, dzięki której można dopasować odległość obrazu od oczu do personalnych preferencji.

Naszym celem jest stworzenie zestawu słuchawkowego, który nie tylko stanie się atrakcyjnym elementem wystroju Twojego salonu, ale także pozwoli Ci zanurzyć się w świecie gry do tego stopnia, że niemal zapomnisz, że używasz zestawu do VR lub kontrolera. Dlatego też zwróciliśmy szczególną uwagę na ergonomię zestawu słuchawkowego i przeprowadziliśmy szeroko zakrojone testy, aby zapewnić komfortowe odczucia dla osób o różnych rozmiarach głowy. Otrzymaliśmy już wiele pozytywnych opinii na temat ergonomii pierwszego zestawu PS VR, dzięki starannemu wyważeniu wagi zestawu i prostemu, regulowanemu pałąkowi na głowę, dlatego w przypadku zestawu PS VR2 zastosowaliśmy tę samą koncepcję. Inne elementy, takie jak regulowany zakres działania zestawu, który przybliża lub oddala pole widzenia od twarzy, oraz umiejscowienie stereofonicznego gniazda słuchawkowego również pozostały niezmienione, więc gracze będą z nimi zaznajomieni.

Hideaki Nishino, starszy wiceperezes Sony interactive entertainment

Całość sprzętu sprawia wrażenie naprawdę dopracowanego i przemyślanego, na werdykt będzie jednak trzeba jeszcze chwilę poczekać do oficjalnej premiery, której data wciąż nie została ogłoszona.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Duży spadek akcji Sony

Playstation 5

Ostatnie notowanie Sony w Tokio mówi nam nieco o słabszej kondycji firmy. Główną przyczyną tego jest brak chipów, co związane jest z ograniczoną produkcją konsol Playstation 5. Dodatkowo konkurencja nie śpi.

Z początkiem miesiąca można było zaobserwować spadek akcji o 8,8%. Jednym z powodów są coraz częstsze obawy dotyczące działalności firmy w zakresie gier w obliczu niedoborów komponentów. Przez cały rok konsol brakowało na rynku. Dodatkowo, po tym gdy Microsoft ogłosił ogromne przejęcie Activision-Blizzard, akcje Sony spadły aż o 13%. Tak dużej straty udało się uniknąć dzięki ogłoszeniu zawarcia umowy z Bungie.

Firma w ubiegłym roku zaznaczała, że chce utrzymać swoją silną pozycję w branży. Ich celem ma być podwojenie przychodów z gier, co chcieli uczynić, tworząc kolejne tytuły ekskluzywne na ich flagowy produkt, czyli Playstation 5. Jednak chętnych na konsole nie brakuje, a problemy z jej produkcją dają firmie kolejne powody do obaw. Ubiegłorocznym celem była sprzedaż 14,8 miliona sztuk Playstation 5, licznik jednak zatrzymał się na 11,5 miliona.

Adam Daniluk

Cyberpunk 2077 trafił na konsole next-gen

cp2077-update

Ostatnia duża produkcja CD Projekt Red doczekała się aktualizacji na nowych platformach. Co przyniosła aktualizacja dla graczy nowej generacji?

Pomimo iż właściciele PS5 oraz Xbox Series X dotychczas mogli grać w Cyberpunk dzięki wstecznej kompatybilności. To na oficjalną wersję czerpiącą z możliwości następnej generacji musieli poczekać.
Dla topowych wersji konsol oznacza to wyższą jakość grafiki, mowa o 4k z włączonym raytracingiem w 30 FPS lub 60 klatek bez rtx. Dodatkowo dla graczy konsoli Sony studio zadbało o implementacje wsparcia dla nowych funkcji kontrolera takich jak feedback haptyczny.
Przejście na nową wersję ma być darmowe dla właścicieli wersji na starsze konsole. Jeżeli ktoś wciąż nie jest przekonany co do produkcji to może się sam przekonać korzystając z 5-godzinnej wersji testowej, dostępnej do 15 marca.

cp2077-nextgen

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ciąg dalszy wyścigu zbrojeń Sony z Microsoft

bungie-sony

Kolejnym łupem przejęć na drodze giganta stało się Bungie, twórcę takich tytułów jak Destiny i pierwszego Halo. Czy to wystarczy, aby rywalizować z Microsoftem? Jak wpłynie to na losy produkcji Bungie?

Seria akwizycji przez firmy technologiczne trwa w najlepsze, tym razem to Sony zakupiło studio Bungie za nieco ponad 3,5 miliarda dolarów. W porównaniu z ruchami konkurencji wydawać się to może dość skromnym zakupem. Może jednak odpowiedzią na ilość „Zielonych” ma być jakość „Niebieskich”. Jak ogłosiła firma, Bungie kontynuować będzie swoje działania niezależnie i równolegle z developerami studia PlayStation, zamiast zostać wcieloną do organizacji.

Światowej klasy doświadczenie Bungie w rozwoju gier wieloplatformowym oraz ‘gier-usług’ pomoże nam zrealizować naszą wizję rozszerzenia PlayStation na setki milionów graczy

Jim Ryan, Sony Interactive Entertainment CEO

Przede wszystkim jednak przejęcie to może być jednym z pierwszych sygnałów, że Sony nie śpi i ma zamiar aktywnie rywalizować z Microsoftem o jak najlepsze tytuły dla swoich konsol. A jak powszechnie wiadomo na takie rywalizacji często najlepiej wychodzą gracze do których trafiają efekty tego wyścigu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Epic Games inwestuje w polskie studio

Bound

Epic Games zainwestowało w nowe studio. Pracować w nim będą osoby będące do tej pory częścią polskiego Plastic Studio.

Studio Plastic do tej pory odpowiedzialne było za tytuły takie jak Bound, Datura i Linger in Shadows. Pierwsze projekty studia pojawiły się jeszcze jako ekskluzywne gry na konsole Playstation 3 i 4. Póki co nie wiadomo jeszcze nic o przyszłych planach, które będą od teraz realizowane pod szyldem Epic Games. Studio stawiało do tej pory na tworzenie oryginalnych gier, będących unikalnym doświadczeniem.

Pilotowanie rozwoju firmy Epic w Polsce to dla naszego zespołu ogromny zaszczyt. Polska to rozwijający się ośrodek skupiający niezwykle utalentowanych programistów, których potrzebujemy, by opracowywać fantastyczne nowe przygody dla graczy z całego świata.

Michał Staniszewski, Epic Games

Epic poinformowało, że poszukuje pracowników do nowego zespołu.

Adam Daniluk

Xbox one do lamusa, a produkcja PS4 pełną parą

ps5 vs xbox

Mimo iż od premiery konsol najnowszej generacji minął już ponad rok, nadal są one prawie niespotykane na sklepowych półkach. Co więc dalej? Jakie plany mają producenci?

Okres przejściowy między generacjami produktów często niesie za sobą zawirowania na rynku. Nie inaczej jest w przypadku nowych konsol, które oznaczają poza zmianą samej konsoli ogromne zmiany dla deweloperów. Muszą oni wykorzystać potencjał nowej technologi, równocześnie przez pierwsze lata nie zapominając o starszej generacji. Dotychczas cykl wsparcia dla konsol był znany i producenci gier wiedzieli o nim zawczasu, aby przygotować się na ewentualne zmiany. Problem pojawia się przy tak nietypowej sytuacji, jak dziś.

Nowe konsole po roku od premiery nadal są ciężko dostępne, a Sony i Microsoft mają odmienne podejście do starszych produktów. Producent Xbox w oświadczeniu potwierdził, iż od końca 2020 roku zaprzestano produkcji konsoli poprzedniej generacji, aby skupić się na nowej propozycji dla graczy. Wydaje się to w pełni zrozumiałe i logiczne, odmiennego zdania jednak jest Sony. Jak ustalił Bloomberg, producent planował zakończyć produkcje PlayStation 4 na rzecz piątej generacji wraz z końcem 2021 roku. Jednak w związku z problemami logistycznymi dotyczącymi nowej konsoli zapadła decyzja o kontynuacji produkcji w 2022 roku. W efekcie mimo braków towarowych najnowszego produktu Sony planuje wyprodukowanie około miliona PlayStation 4. Warto zauważyć, że mimo braków dostępności zdecydowanie łatwiej zakupić nowego Xboxa aniżeli konkurencyjną konsolę.
W efekcie deweloperzy prawdopodobnie będą musieli wydłużyć okres wsparcia dla poprzedniej generacji co przełożyć się może na jakości nowych produkcji.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Sony przedstawia Playstation VR 2

PS VR 2

Sony pokazuje następcę ich projektu PS VR. Data premiery nowego urządzenia nie jest jeszcze znana.

PlayStation VR 2 będzie wyłącznie kompatybilne z PlayStation 5. Sprzęt podłączymy jednym kablem. PS VR 2 ma zapewnić wrażenia wizualne w wysokiej jakości, oferując 4K HDR, 110-stopniowe pole widzenia i zaawansowane renderowanie obrazu, pozwalające na szczegółowe wyostrzenie elementów, na których zawieszony jest wzrok użytkownika. Dzięki wyświetlaczowi OLED gracze mogą spodziewać się rozdzielczości 2000 × 2040 i płynnej częstotliwości odświeżania 90/120 Hz. Zintegrowane kamery w goglach VR pozwolą odzwierciedlić każdy ruch i kierunek, w którym patrzymy bez korzystania z kamery zewnętrznej. Dodatkowo, wrażenia z gry zostaną wzmocnione przy posiadaniu specjalnego zestawu z padem PS VR 2 Sense i słuchawkami. Technologia 3D Audio i system wibracji pozwoli jeszcze bardziej zanurzyć się w ogrywanym przez nas tytule.

Oto szczegółowa specyfikacja sprzętu PS VR 2:

  • Metoda wyświetlania: OLED
  • Rozdzielczość panelu: 2000 × 2040 na oko
  • Częstotliwość odświeżania panelu: 90Hz, 120Hz
  • Ustawienie soczewek: regulowane
  • Pole widzenie: ok. 110 stopni
  • Czujnik ruchu: sześcioosiowy system wykrywania ruchu (trzyosiowy żyroskop, trójosiowy akcelerometr)
  • Czujnik mocowania: czujnik zbliżeniowy na podczerwień
  • Kamery: 4 kamery dla śledzenia położenia hełmu i kontrolerów, kamera na podczerwień do śledzenia ruchu oczu
  • Wibracje: wibracje w hełmie
  • Połączenie z PS5: kabel USB typu C
  • Dźwięk: wbudowany mikrofon, gniazdo słuchawkowe

Adam Daniluk

Nadchodzi kolorowa kolekcja Playstation Galaxy

Playstation 5 Galaxy

Sony ukazało detale dotyczące nowej designerskiej kolekcji Playstation 5. Od teraz barwy padów i konsol będzie można zmieniać, a dostępnych będzie pięć wariantów kolorystycznych.

W czasach ograniczonej dostępności do materiałów, konsola Plastation 5 jest ciężka do kupienia. Mimo to Sony nie rezygnuje z jej promocji. Już w styczniu 2022 roku do sklepów trafią kolorowe panele do konsoli oraz pady w zupełnie nowych odcieniach.

Wprowadzenie możliwości wymieniania paneli w Playstation dało Sony duże pole manewru. Z pewnością znajdą się osoby chętne na pełne spersonalizowanie posiadanych konsol. Już w styczniu 2022 roku zobaczymy pięć nowych kolorystyk:

  • Nova Pink
  • Starlight Blue
  • Galactic Purple
  • Cosmic Red
  • Midnight Black

Do sklepów również trafią pady DualSense w tych samych odcieniach.

Panele będą dostępne za 54,99$, jednak póki co – nie trafią na polski rynek.

 

Adam Daniluk

Technologiczny PRL

Kryzys techologiczny

Końcówka roku pełna jest okazji skłaniających do zakupów, sklepy kuszą promocjami z okazji Czarnego Piątku, a my poszukujemy prezentów pod choinkę. Problem pojawia się, kiedy sklepy nie mają czego przeceniać, bo brakuje popularnych produktów.

Przyczyny kryzysu

Nałożenie się na siebie kilku istotnych czynników spowodowało, że od blisko roku na rynku technologicznym trwa bezprecedensowy kryzys dostępności, a co za tym idzie ogromne podwyżki cen. W wyniku wstrzymania produkcji w niektórych fabrykach blisko dwa lata temu, wystąpiły zerwania łańcuchów dostaw, których widmo ciągnie się do dzisiaj.

Producenci na początku pandemii szykowali się na najgorsze. Zostały wstrzymane linie produkcyjne nowych samochodów, a duża część firm technologicznych starała się wyczyścić stany magazynowe. Coś, czego nikt się nie spodziewał, to nagły duży wzrost zapotrzebowania na wiele dóbr wśród zamkniętych w domach ludzi. Nagle każdy potrzebował laptopa albo komputera do pracy i nauki zdalnej. Takiego scenariusza producenci nie przewidzieli, a w magazynach zostało niewiele sztuk po wyprzedaniu ich na wypadek długotrwałego kryzysu.

Teraz już wiemy, że odbudowanie stanów magazynowych nie będzie proste. Na drodze stoi niedobór mikroprocesorów. Obróbka krzemu, która pozwala wydobyć z nich chipy jest niezwykle trudnym procesem. Poziom skomplikowania jest tak wysoki, że aktualnie istnieje jedna firma tworząca maszyny pozwalające na fotolitografie krzemu.

Podsumowując, żyjemy w czasach kiedy nałożyły się dwa skrajne zjawiska. Z jednej strony mamy historycznie wysokie zapotrzebowanie na wszelkiego rodzaju elektronikę. Chipy spotykamy wszędzie: od czajników, przez samochody, po konsole do gier. Z drugiej strony zderzamy się z brakami produkcyjnymi. Spowodowane są one zerwaniem łańcuchów dostaw oraz limitami nałożonymi przez Chiński rząd na regiony przemysłowe ze względu na zbyt duże zużycie energii.

Konsekwencje

W efekcie ceny elektroniki stale idą w górę, a niektóre produkty są niemożliwe do zdobycia. Bardzo dobrze obrazuje to sytuacja na rynku konsoli do gier. Dwa najpopularniejsze modele – PlayStation 5 oraz Xbox Series X – pomimo ceny wyższej niż sugerowana przez producenta, wyprzedają się w każdej ilości. Po sprawdzeniu zaopatrzenia największych sklepów z elektroniką dowiadujemy się, że PlayStation 5 zostało kilka sztuk. Do tego dostępne są jedynie w zestawie kosztującym blisko tysiąc złotych więcej, niż cena bazowa. Z propozycją Microsoftu jest trochę lepiej. W całej Polsce od ręki dostaniemy około piętnastu sztuk, rozsianych po kraju.  Oświadczenie biura prasowego Microsoft nie napawa optymizmem na przyszłość.

Dostępność konsol Xbox Series X|S będzie uzupełniana na bieżąco, niemniej popyt na konsole nadal pozostaje bardzo wysoki. Wraz z naszymi zespołami produkcyjnymi i Partnerami dokładamy należytej staranności w celu przyspieszenia procesów produkcji i doręczeń, mając świadomość bezprecedensowego popytu. Zachęcamy do bieżącego weryfikowania dostępności urządzeń Microsoft u dystrybutorów sprzętu.

Jeżeli więc ktoś chciałby sprawić sobie lub najbliższym prezent w postaci konsoli najnowszej generacji lub innej elektroniki, warto pomyśleć o tym zawczasu i rozpocząć poszukiwania już teraz.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF