...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Wyniki badania wynagrodzeń oraz stawek godzinowych w branży PR 2021

ZFPR_wyniki_badania_wynagrodzeń_i_stawek_2021

Związek Firm Public Relations ogłosił wyniki badania wynagrodzeń i stawek godzinowych za usługi konsultantów w firmach z sektora PR.

W tegorocznej edycji badania wynagrodzeń udział wzięło 26 agencji public relations zrzeszonych w ZFPR. Informacje prezentowane w raporcie zawierają opracowane statystycznie dane uzyskane metodą kwestionariuszową, które zostały zweryfikowane przez zespół analityków z Willis Towers Watson Polska.

Dopasowanie stanowisk do modelu badania oparte zostało na wzorcowych opisach poszczególnych stanowisk. Każde stanowisko z modelu badania posiada zwięzły opis głównych obszarów odpowiedzialności, kompetencji i wymagań stawianych zajmującym je osobom. Pozwala to na porównanie stanowisk występujących we własnej organizacji z opracowanym rynkowym profilem wzorcowym, a tym samym na trafne porównanie stanowisk pomiędzy uczestnikami.

W tabeli poniżej zaprezentowano wartości przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń całkowitych brutto z umów o pracę (rynkowa mediana) dla typowych stanowisk w branży public relations.

STANOWISKO OPIS STANOWISKA WYNAGRODZENIE CAŁKOWITE BRUTTO (MEDIANA) PLN/miesięcznie
CEO / Prezes Najwyższe rangą stanowisko w organizacji o charakterze wykonawczym i strategicznym, członek Zarządu, często (współ)właściciel, komandytariusz. Odpowiada za projektowanie i realizację strategii organizacji oraz celów biznesowych. Raportowana wartość wynagrodzenia całkowitego obejmuje wynagrodzenie za zarządzanie firmą, uzyskanego w pełnym ostatnim roku finansowym przez osobę zajmująca to stanowisko bez uwzględnienia przychodów z tytułu ew. dywidend i wzrostu wartości firmy w przypadku CEO zarządzających firmami stanowiącymi ich (współ)własność. 29 416
Partner / Executive /

Wielofunkcyjny Członek Zarządu

Stanowisko w pierwszej linii zarządzania, często członek zarządu, partner, razem z Prezesem i ew. innymi Executives opowiada za projektowanie i realizację strategii firmy. Odpowiada typowo za więcej niż jeden dział / unit. 26 000*
Managing Director Najwyższe rangą stanowisko wykonawcze, koncentrujące się na zarządzaniu operacyjnym, w firmie gdzie typowo jest jeszcze powyżej tego stanowiska Prezes / (współ)właściciel. Zarządza całym zespołem firmy i odpowiada za wyniki finansowe organizacji.  18 875*
Unit Director Zarządza samodzielną strukturą (dział/departament), raportuje do Dyrektora zarządzającego / Prezesa; zespoły projektowe lub stałe z menedżerami i specjalistami, 7+ lat doświadczenia w branży, nadzór nad realizacją projektów przez dział / departament, doradza klientom i zatwierdza strategie PR w projektach, określa strategię rozwoju współpracy z klientami oraz zarządza relacjami z wybranymi kluczowymi klientami, całościowa obsługa największych szans nowo- biznesowych, współudział w kształtowaniu strategii i budowaniu przewag konkurencyjnych. 14 903
Account Director (Group Account Manager) Kieruje dużymi i średnimi zespołami projektowymi, 6+ lat doświadczenia w branży, planowanie strategiczne i programów PR. W dużych organizacjach może odpowiadać za część portfela klientów, gdzie w ramach swojego segmentu raportuje do Unit Directora, w małych – bezpośrednio do Dyrektora Generalnego. Całościowa sprzedaż ważnych nowych szans sprzedażowych. Może wnosić wkład w kształtowanie strategii i budowanie przewag konkurencyjnych dla całej firmy albo jej macierzystej części. 11 662
Senior Account Manager (Senior Consultant) Buduje i typowo kieruje dużymi i średnimi zespołami projektowymi, 5+ lat doświadczenia w branży, planowanie strategiczne i programów PR, całościowy nadzór nad procesem obsługi wybranych klientów, samodzielnie pozyskuje nowych klientów, posiada budżet sprzedaży do realizacji, uczestniczy i może koordynować rozwój know-how firmy w określonym obszarze oraz wnosić wkład w kształtowanie strategii firmy. 9 296
Account Manager (Consultant) Buduje i kieruje zespołami projektowymi lub pracuje samodzielnie, 4+ lat doświadczenia w branży, planuje i realizuje programy PR w ramach zatwierdzonych strategii, utrzymuje stały kontakt z klientami, może odpowiadać za wybranych klientów, aktywnie pozyskuje nowych klientów pod ogólnym nadzorem, posiada budżet sprzedaży do realizacji, uczestniczy w rozwoju know-how firmy w określonym obszarze. 8 000
Junior Account Manager Buduje i kieruje niewielkimi  zespołami projektowymi pod nadzorem Directora lub pracuje samodzielnie, 3+ lat doświadczenia w branży, planuje i realizuje programy PR w ramach zatwierdzonych strategii, utrzymuje stały kontakt z klientami, zarządza relacjami pod nadzorem, aktywnie pozyskuje nowych klientów  pod ścisłym nadzorem, posiada budżet sprzedaży do realizacji, uczestniczy w rozwoju know-how firmy w określonym obszarze. 6 882
Senior Account Executive (Junior Consultant) Pracuje samodzielnie, 2+ lat doświadczenia w branży, współuczestniczy w planowaniu programów z Managerem oraz złożonych zadań standardowych, zapewnia operacyjny kontakt  firmy z klientem, pomaga w przygotowaniu ofert, może uczestniczyć w związanych z rozwojem know-how firmy. 6 228
Account Executive Pracuje samodzielnie lub pod nadzorem Managera, 1+ lat doświadczenia w branży, realizuje zadania standardowe w ramach programów, zapewnia operacyjny kontakt firmy z klientem, może pomagać w przygotowaniu ofert, wykorzystuje know-how  wypracowany w organizacji. 5 100
Junior Account Executive Pracuje pod nadzorem – poziom wejściowy, zwykle po stażu, realizuje zadania standardowe w ramach programów, zapewnia operacyjny kontakt  firmy z klientem, typowo nie jest zaangażowany w proces sprzedaży albo zapewnia wsparcie techniczne, wykorzystuje know-how  wypracowany w organizacji. 4 040
Assistant Pracuje pod nadzorem, typowo po stażu, wspiera inne osoby z zespołu, sporadycznie ma kontakt z klientem lub nie ma wcale, brak odpowiedzialności za sprzedaż, wykorzystuje know-how wypracowany w organizacji. 3 225*

 

Badanie obejmowało również określenie wartości stawek cennikowych, a więc stawek pokrywających wszystkie koszty związane z realizacją projektu oraz zawierające marżę, które są prezentowane klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu.

W tabeli poniżej zaprezentowano mediany wartości stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk wyrażone w PLN (netto).

NAZWA STANOWISKA STAWKA GODZINOWA PLN

(MEDIANA) 

CEO / Prezes 750
Partner/Executive/Wielofunkcyjny Członek Zarządu 650
Managing Director 545   
Unit Director 400
Account Director (Group Account Manager) 390
Senior Account Manager (Senior Consultant ) 325
Account Manager (Consultant ) 250
Junior Account Manager 210   
Senior Account Executive (Junior Consultant) 180
Account Executive 149
Junior Account Executive 115   
Assistant 100

WYNAGRODZENIE CAŁKOWITE (TR) – suma rocznej płacy zasadniczej brutto i wartości wynagrodzeń zmiennych należnych w całym roku kalendarzowym 2020, podawana w celu oszacowania całkowitego wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi – obejmującego zarówno płacę gwarantowaną jak i zmienną. Wartość roczna TR podzielona przez 12 stanowi Miesięczne Wynagrodzenie Całkowite (MTR). Wartość wyrażona brutto dla umów o pracę– czyli obejmuje kwotę pieniężną netto przekazaną pracownikowi oraz pobrany PIT i tzw. „ZUS pracownika”.

MEDIANA – wskazuje konkretną daną, uzyskaną w wyniku ustawienia listy wszystkich zebranych danych od najniższej do najwyższej i wybrania tej, dzielącej próbę na dwie równoliczne połowy (wartość środkowa w próbie). W kontekście danych płacowych – mediana oznacza taką wartość wynagrodzenia, przy której tyle samo osób objętych badaniem (i zajmujących analizowane stanowisko), otrzymuje płacę wyższą jak i niższą od tej wybranej.


Źródło: ZFPR 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Coolhunter – nowy zawód czy synonim dobrego PR-owca?

W 2010 roku do Polskiej Klasyfikacji Zawodów i Specjalności trafiła nowa profesja: analityk trendów rynkowych (z ang. coolhunter). Chociaż już 7 lat temu został on uznany za oficjalny zawód, wciąż mało kto wie kim jest i czym zajmuje się polski coolhunter.

Zarówno badania OBOP, jak i European Trusted Brand, przeprowadzane przez Readers Digest, pokazują z roku na rok spadek zaufania konsumentów do tradycyjnych przekazów marketingowych. Ponad 4/5 Polaków twierdzi, że główny wpływ na ich decyzje marketingowe mają rekomendacje i opinie innych. Stąd marketingowcy i specjaliści od PR-u postanowili wykorzystać te dwa główne narzędzia i sięgnęli po trendsetterów i influencerów jako bardziej skuteczne sposoby promowania marek. Tu nastąpiło pierwsze pomieszanie pojęć, a także celów marketingowych i PR-owych.

Trendsetter, influencer czy lider opinii?

Nazwy te nie powinny być używane zamiennie. Nie są to bowiem synonimy. Chociaż trendsetter, a więc ten który ustala trendy, kojarzony jest głównie z celebrytami i blogerami – może nim być każdy, wyróżniający się charyzmą oraz posiadający szeroki zasięg oddziaływania na innych. Metodą działania trendsettera jest spontaniczność, a narzędziem – opinia i rekomendacja. Matka czwartego dziecka o znacznym gronie odbiorców wyznaczająca trendy w wychowaniu – to przykład współczesnego trendsettera.

Influencer działa głównie w obszarze social media, nawiązując relację zainteresowania z użytkownikami Internetu. Tu najczęściej bloger czy vloger buduje swój wizerunek, a za wynagrodzenie (w postaci barterowej lub pieniężnej) może stać się ambasadorem danej marki, pozycjonując ją w świadomości swojej grupy odbiorców. Na tej samej zasadzie, ale poza światem internetowym, działają liderzy opinii, którymi w 90% są osoby publiczne jak politycy, sportowcy, dziennikarze i celebryci. Wyszukiwaniem zarówno trendsetterów, influencerów i liderów opinii oraz nawiązywaniem z nimi relacji zajmuje się właśnie coolhunter, czyli analityk trendów rynkowych.

Coolhunting – czy rzeczywiście nowość?

Chociaż pojęcie to na rynku polskim wciąż brzmi świeżo, coolhunting jako osobna profesja narodził się jeszcze w ubiegłym wieku. Początkowo będąc standardowym elementem działania każdego specjalisty od marketingu, ze względu na wciąż rosnącą dynamikę rynku, stał się osobnym zawodem polegającym na obserwacji rodzących się trendów, w celu wykorzystania ich przy projektowaniu i wdrażaniu nowych produktów.  

Na polskim podwórku pisze się o coolhunterze jednak niemal wyłącznie jako połączeniu przyjemności z zarobkiem. Opiewa się zalety pracy, która podobno ma się opierać na odwiedzaniu kawiarni, knajp, klubów czy kin, obserwowaniu młodzieżowych środowisk i zmieniających się wśród nich mód. W rzeczywistości coolhunting to jednak nie beztroskie spędzanie czasu poza biurem, ale profesjonalne zbieranie danych o docelowej grupie odbiorców danej marki. Następnie rzetelna analiza i wyciąganie wniosków, które znajdują syntetyczne ujęcie w raporcie – taki powinien być efekt pracy prawdziwego coolhuntera.

Coolhunter a PR-owiec

Działy marketingu w większych firmach coraz częściej zlecają badania rynku coolhunterom, aby przy ich pomocy zwiększyć sprzedaż produktu. Jednak specjalista od PR-u, który codziennie obserwuje poczynania grupy docelowej danej marki i zmieniające się trendy na rynku, śledzi reakcje ludzi na produkt a także kontaktuje się z trendsetterami, influencerami i liderami opinii – to przykład prawdziwie profesjonalnego, codziennego coolhuntingu, zanim jeszcze został on uznany za osobny zawód. 

– Specjalista do spraw PR-u to marketingowiec, psycholog i coolhunter w jednym. Najważniejsza jest tu wszechstronna wiedza oraz dobry research – nie chodzi o to, by nawiązywać współpracę z każdym kto posiada bloga czy konto na Instagramie, ale by poznać influencera pod kątem grupy odbiorców i specyfiki działania – mówi Anna Dziedzic, Managing Director 365 agencja, krakowskiej agencji zintegrowanego marketingu i PR-u. – Influencer i trendsetter muszą być dopasowani do marki. Celem PR-u nie jest bowiem zwiększanie sprzedaży, ale budowanie świadomości istnienia marki, wypracowanie trwałych relacji z odbiorcami i pozyskiwanie partnerów biznesowych. Dlatego bum coolhuntingu w świecie marketingu nie jest dla nas niczym nowym. W strategię działań PR-owych był on wpisany od początku, niemalże z definicji – dodaje ekspert. 

Specjalista ds. public relations okazuje się zatem coolhunterem w znacznie szerszym zakresie niż ten, o którym mówi oficjalna definicja tego zawodu: nie tylko nakierowuje on swoje działania na odbiorców, ale i na influencerów, by następnie działać poprzez nich, a w końcu wraz z nimi. 

:

Informacja prasowa/opracowanie: Anita Florek

Anita Florek