...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Coca-Cola, Subway i Trident sponsorami esportowego reality show w Brazylii

reality show

Zarówno Coca-Cola, jak i Trident figurują jako „główni sponsorzy” programu, podczas gdy Subway uzyskał spersonalizowane warunki. Jest to pierwszy krok zarówno od Subway, jak i od Trident, do brazylijskiej sceny esportowej, chociaż na arenie międzynarodowej franczyza sklepów z kanapkami zawiązała współpracę z Guild Esports, należącą do Davida Beckhama marką esportową. Coca-Cola jest już zaangażowana w lokalną scenę esportową, miała bowiem okazję sponsorować drużyny esportowe takiej jak paiN Gaming w roku 2019 i 2020, oraz Team One w roku 2017. 

W swojej pierwszej edycji, w 2018 r., reality show ULT osiągnęło 2,4 miliona wyświetleń w pięciu odcinkach, co daje łącznie 627 tys. godzin oglądania, według danych Webedii.

Współpraca między Webedią i Endemol Shine Brasil została zamknięta w październiku 2020 r., ale produkcja programu została opóźniona do tego roku. Według Webedii nagrania będą realizowane przez cały wrzesień, a w projekcie weźmie udział około 100 profesjonalistów.

Szczegóły finansowe dotyczące sponsoringu nie zostały ujawnione.


Źródło: Napisano na podstawie https://www.sportsbusinessjournal.com/Esports/Sections/Marketing/2021/09/Ult-sponsors oraz doświadczeń BriefEsports

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„Znani z Łazienkowskiej” Królewskie z nową kampanią związaną z Legią Warszawa

znani z Legii

Już 17. rok trwa współpraca Królewskiego ze stołecznym Klubem Legia Warszawa. Ta kooperacja to więcej niż sponsoring – to prawdziwe partnerstwo dwóch warszawskich symboli: mistrzowskiej drużyny i oryginalnego stołecznego piwa.

W swojej komunikacji Królewskie z dumą odwołuje się do tej relacji i często w nieoczywisty sposób przybliża Legię mieszkańcom Warszawy i Mazowsza. W kampanii „Znani z Łazienkowskiej” marka pokazuje kulisy najważniejszego stołecznego stadionu.

Kontynuując platformę komunikacyjną Królewskiego „Znani z …”, w nowej kampanii przedstawiamy konsumentom sylwetki ludzi, którzy oddali Legii całe serce. Nie każdy znany z Łazienkowskiej jest znany również poza nią. Postanowiliśmy to zmienić i uhonorować tych, którzy na co dzień współtworzą nasz warszawski Klub.

Mariusz Brzeziński, brand manager marki Królewskie

W ramach kampanii powstał nietypowy spot. Nie zobaczymy w nim piwa ani zawodników. Wideo zaczyna się od prawdziwego treningu Legii, ale dalej w przewrotny sposób kamera śledzi nie piłkarzy, lecz pracowników Klubu.

W filmie poznajemy dziesiątkę bohaterów drugiego planu. Są wśród nich m.in. greenkeeperzy Tomek i Artur, kierownik drugiego zespołu Mucha, Waldi – konserwator stadionu, czy Ewa – szefowa kuchni drużyny. O ich pracy i miłości do Klubu więcej dowiedzieć się można ze strony www.krolewskie.pl.

Do kampanii powstało też kilkanaście formatów wideo nawiązujących do różnych okazji i kanałów, tj. YouTube, VOD, Facebook i Instagram.

Zdjęcia w całości zostały zrealizowane za pomocą dronów FPV, których operatorem był najbardziej utytułowany polski pilot Maciej Poschwald. Za kreację, produkcję i montaż spotu odpowiada agencja Twin. Korekcją koloru zajęli się Krzysztof Dudek i Piotr Nowicki z Yound Colorist United, a udźwiękowieniem Aleksander Cherczyński z ToStudio. Media zaplanował i zakupił Starcom.


Źródło: Legia Warszawa

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

League of legends European Championship otwiera się na partnerstwa z polskimi markami

League of Legends (LOL) to jedna z najpopularniejszych gier komputerowych na świecie, posiadająca najlepiej rozwinięty ekosystem esportowy. Rozgrywki LOL z roku na roku generują coraz większe zainteresowanie widzów, a mistrzostwa świata, zwane powszechnie Worlds’ami, bywają zestawiane pod względem oglądalności z największymi wydarzeniami sportowymi takimi jak Super Bowl czy finały NBA1.

League of Legends – gra, którą pokochały miliony

League of Legends jest strategiczną grą zespołową, rozgrywaną przez dwa pięcioosobowe zespoły w czasie rzeczywistym. Celem gry jest zniszczenie kluczowego elementu w bazie przeciwnika – Nexusa. Przed każdą rozgrywką zawodnicy wybierają unikalnego bohatera spośród ponad 150 dostępnych postaci, a razem z nimi rolę, jaką będą pełnili w grze.

Według ekspertów Newzoo każdego dnia w grę gra ok. 8 milionów graczy na całym świecie. LOL zajmuje również pierwsze miejsce w rankingu globalnym pod względem oglądalności streamów. W ostatnim miesiącu 2020 roku fani gamingu na całym świecie obejrzeli aż 103 milionów godzin streamów gry na Twitch i YouTube (Newzoo 2021).

Polacy gwiazdami esportowej Ligi Mistrzów

Esportowa Liga Mistrzów – LEC – to dominujące rozgrywki esportowe w Europie, w których kluczową rolę odgrywają gracze z Polski, będący najliczniejszą narodowością (7) wśród dziesięciu najlepszych drużyn w Europie.

Transmisje w języku polskim są dostępne na kanale tematycznym Polsat Games.

Jedna z transmisji w poprzednim roku była oglądana w szczytowym momencie nawet przez 56 tysięcy widzów w TV. Ponadto łącznie 56 transmisji z rozgrywek LEC w 2020 w Polsce odnotowało ponad 12 milionów wyświetleń transmisji online.

  Bartosz Pawlik, Dyrektor kanału Polsat Games

Według danych udostępnionych przez Riot Games, widzowie LEC to w większości młodzi mężczyźni (średnio poniżej 30 lat) z wykształceniem powyżej średniego.

LEC
Źródło: Lighthouse

Partnerstwa z LEC w Europie

W 2021 roku marka Kit Kat, jeden z głównych partnerów LEC, po raz kolejny uatrakcyjni przerwy w rozgrywkach. Ponadto marka ponownie pojawi się na Summoner’s Rift (mapa rywalizacji LOL) w postaci banerów w grze. KitKat będzie także przez cały sezon oferować ekskluzywne nagrody dla fanów. Sponsoring LEC to pierwsze esportowe przedsięwzięcie dla koncernu Shell2. W ramach umowy widzowie niemieckojęzycznego kanału LEC na Twitchu wygrywali doładowania punktów doświadczenia dla postaci z gry. Mieszkańcom Niemiec posiadającym kartę lojalnościową ClubSmart, Shell zapewnił 7-dniowe premie punktów XP, Riot Points, skórki czy klucze do skrzyń Hextech – wartościowe dodatki dla graczy LOL.

Na początku roku 2020 Pringles i LEC rozpoczęli współpracę, w ramach której Pringles wypuścił tematyczne puszki z kodami umożliwiającymi graczom dostęp do ekskluzywnej zawartości. Pełna lista uznanych marek, które angażowały się w sponsoring LEC w ciągu ostatnich 2 lat to także: KIA, Foot Locker, Warner Music, Logitech G, Tchibo, Beko, Red Bull, BMW, SAP, Alienware, Secretlab i AK Racing.

Narodowe Partnerstwo z LEC szansą dla polskich marek

Esport generuje coraz większe zainteresowanie i zaangażowanie wśród młodego pokolenia, które jest wyjątkowo odporne na tradycyjne formy reklamy. To tylko jeden z wielu argumentów czyniących esport atrakcyjną platformą komunikacyjną dla podmiotów, które nie mają wpisanych sportów elektronicznych w swoje DNA. Niestandardowe rozwiązania jakie oferuje esport oparte na podążaniu za najnowocześniejszymi trendami w świecie technologii i digital powodują, że obszar gamingu skupia coraz większą uwagę marek w kontekście potencjału zapewniającego kreatywne i innowacyjne kampanie. Kategoria ta jest również coraz częściej doceniana na najbardziej prestiżowych konkursach związanych z branżą marketingu.

W sezonie 2021 możemy z niecierpliwością oczekiwać pojedynków pełnych emocji, gdzie kluczowe role odgrywać będą nasi rodacy. Wierzę, że marki, które podejmą decyzję o zaangażowaniu się w Narodowe Partnerstwo LEC będą mieć dużo do wygrania: zaangażowanie i pozytywny odbiór wśród fanów esportu w najlepszym wydaniu.

Tomasz Rożenek, Dyrektor Sprzedaży w agencji SPORTFIVE Poland, (która zarządza procesem pozyskiwania Narodowych Partnerów LEC w Polsce)

Po więcej informacji nt. LEC i Narodowego Partnerstwa zapraszamy na stronę: https://beyond-the-match.com/en/insights/the-lec-an-inspirational-deep-dive-2/


Źródło: LEC

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

OnePlus przedłuża globalne partnerstwo z Fnatic

Współpraca trwa od 2019 roku, a jej najbardziej interesującym aspektem było wprowadzenie „trybu Fnatic” w telefonach OnePlus, które podnosza wydajność podzespołów telefonu, aby zwiększyć jego wydajność w grach.

OnePlus jako lider w dziedzinie wydajności telefonów, we współpracy z Fnatic i zawodnikami organizacji, opracowuje najlepsze smartfony do gier mobilnych. Wierzymy, że gry mobilne to przyszłość i dzięki przedłużeniu partnerstwa, OnePlus będzie mógł kontynuować wyposażanie graczy w narzędzia niezbędne do ulepszenia ich rozgrywki mobilnej.

Eric Gass, Director of Global Brand Partnerships w OnePlus

Teraz organizacje zamierzają współpracować w celu znalezienia talentów gier mobilnych w Europie i Ameryce Północnej.

Celem Fnatic jest poszukiwanie, edukowanie i wytrenowanie każdego gracza na naszej planecie. Posiadanie OnePlus jako mobilnego partnera pozwala nam dotrzeć do ogromnej społeczności gier mobilnych. OnePlus nie tylko wzmacnia możliwości naszych dywizji gier mobilnych, ale także zapewnia wszystkim naszym zespołom najlepsze możliwe urządzenie w czasie częstych podróży na turnieje, zarówno podczas grania w gry mobilne dla relaksu, jak również, gdy po prostu utrzymują kontakt z naszymi fanami.

Sam Matthews, CEO i Founder Fnatic

Oprócz OnePlus, Fnatic współpracuje z takimi markami jak Gucci, BMW, AMD, PCSpecialist, Esports Charts, Rivalry, LeTou, Loco, Cavea, AndaSeat i Monster Energy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

KitKat wkracza na rynek esportu w Polsce!

AGO-Rogue-KitKat

Firma Nestlé rozpoczęła swoje działania w esporcie od przekrojowej współpracy. Wsparli drużynę AGO Rogue, Ultraligę — turniej League of Legends, a także transmisje telewizyjną Polsat Games.

KitKat został sponsorem organizacji AGO Rogue, które posiada jedną z najlepszych drużyn w League of Legends. Poza logotypem na koszulce i pasywnym brandingiem współpraca zespołu z marką KitKat obejmować będzie szereg aktywacji na profilach w mediach społecznościowych zespołu, jak i zawodników. Batonik będzie towarzyszył im podczas meczów oficjalnych, treningów oraz chwil przerwy, czyli zawsze wtedy, gdy gracz odczuwa głód i potrzebuje sięgnąć po przekąskę.

„Czas na przerwę czas na KitKat” to hasło doskonale znane wśród wielbicieli batonów. Mamy nadzieję, że od teraz również wszystkim graczom podczas przerw pomiędzy rozgrywkami będzie przyświecać myśl „czas na KitKat”. Liczymy, że dzięki temu zawodnicy AGO ROGUE będą mieli mnóstwo energii, by stawiać czoła przeciwnikom i wygrywać, za co trzymamy kciuki!

Julia Łysio, KitKat Brand Manager

Wspólnie z ROGUE zbudowaliśmy drużynę, której zadaniem jest zdominowanie rozgrywek w Polsce i następnie walka na arenie międzynarodowej. Jak na razie cel ten realizujemy, o czym świadczy pierwsze miejsce zdobyte przez AGO ROGUE w sezonie zasadniczym Ultraligi. Niezwykle cieszy nas, że pierwszą współpracę nawiązaliśmy z KitKat, czyli jedną najbardziej popularnych marek z portfolio Nestle.

Maciej Opielski, Partner AGO Rogue

KitKat został również oficjalnym partnerem Ultraligi — Mistrzostw Polski w League of Legends, a także polskiej transmisji European Championship będącymi najbardziej prestiżowymi rozgrywkami League of Legends w Europie. Obie transmisje realizowane będą przez kanał Polsat Games. Wspólne działania oznaczają nowe segmenty transmisji, a także promocję hasła „Nawet prosi czasem potrzebują przerwy”.

Rozpoczęcie współpracy z tak ważnym partnerem pozwoli między innymi na wprowadzenie do naszych transmisji nowych segmentów, które uatrakcyjnią całe show. Wspólne działania mają także przyczynić się do szerzenia akcji #zostanwdomu i Czyste Ręce 2020.

Bartosz Pawlik, Dyrektor Sprzedaży i Strategii w firmie Frenzy

Zmagania Ultraligi i AGO Rogue można śledzić na antenie Polsat Games w telewizji, a także w Internecie na platformach IPLAY.TV, Twitch oraz Youtube. Decydujące zmagania czekają nas już w nadchodzącym tygodniu 31 marca i 1 kwietnia, gdzie AGO ROGUE, K1ck Neosurf i devils.one będą walczyć o tytuł Mistrza Polski.

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

Wiedza i doświadczenie niedostępne nigdzie indziej

PGE Narodowy studia Zarządzanie w sporcie

Możliwość uczestnictwa w przygotowaniach i realizacji wielkich wydarzeń sportowych na największym obiekcie w Polsce to ogromny atut kierunku, niedostępny nigdzie indziej. PGE Narodowy jako partner oferuje słuchaczom aktywny udział w programach obserwacyjnych, organizowanych przy okazji wydarzeń sportowych odbywających się w 2020 roku na PGE Narodowym.

FIFA/CIES Programme in Sports Management realizowany przez Akademię Leona Koźmińskiego w Warszawie to unikatowy program stworzony z myślą o rozwoju dyscypliny zarządzania sportem z wykorzystaniem najnowszej wiedzy i najlepszych praktyk. FIFA/CIES International University Network zrzesza obecnie kilkanaście uczelni wyższych z całego świata, które realizują program w oparciu o lokalną sytuację obszaru zarządzania w branży sportowej.

Studia kierowane są do absolwentów studiów wyższych, a ramowy program zawiera moduły związane z zarządzaniem, marketingiem, finansami, prawem, komunikacją oraz zarządzaniem wydarzeniem. Poruszane zagadnienia mają m.in. pomóc osobom funkcjonującym w organizacjach sportowych lub związanych ze sportem lepiej zarządzać tymi organizacjami, zrozumieć ich otoczenie, zidentyfikować potencjalne problemy i podejmować właściwe decyzje.

 

Wiedza praktyczna to integralna część nauczania. W połączeniu z wiedzą teoretyczną, stanowi istotny element przygotowania zawodowego również dla kadry zarządzającej. Oferowane przez PGE Narodowy programy obserwacyjne dają możliwość zdobywania cennych doświadczeń zawodowych i kształtowania umiejętności praktycznych, które mogą stanowić później przewagę na rynku pracy. Ponadto doświadczenie i wiedza zdobyte w trakcie przygotowań i realizacji wydarzeń sportowych są niezastąpione dla osób, które zamierzają związać swoją przyszłość zawodową z szeroko rozumianą branżą sportową, ale również obszarami sponsoringu czy organizacji eventów. Praktycy PGE Narodowego przeprowadzą uczestników przez strefy kluczowe przy organizacji imprez całostadionowych w tym realizacji, komunikacji i PR, bezpieczeństwa, techniki, partnerstwa, VIP Hospitality czy IT. Uczestnicy będą brali udział m.in. w procesie koordynacji stref publicznych i zewnętrznych, w odprawach i spotkaniach organizacyjnych, koordynacji procesu związanego z obsługą osób niepełnosprawnych, przygotowania operacji medialnej przed i w trakcie eventu – w tym udział w konferencjach prasowych, będą uczestniczyć w wybranych czynnościach przygotowawczych, dedykowanych dla imprezy, czy prowadzić kontrolę jakości.

Rekrutacja na studia trwa do 29.02.2020 r. O przyjęciu na studia decyduje rozmowa kwalifikacyjna. Więcej szczegółów dostępnych na: www.kozminski.edu.pl.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

ORLEN tytularnym sponsorem Alfa Romeo Racing

Kubica Alfa Romeo Orlen

W sporcie podobnie jak w biznesie, bardzo ważna jest konsekwencja. Kiedy w ubiegłym roku wspieraliśmy powrót Roberta Kubicy do Formuły 1, wiedzieliśmy, że tworzymy historię sportu, ale też otwieramy nowy rozdział w historii marki ORLEN. Miniony sezon przerósł nasze oczekiwania w kontekście korzyści uzyskiwanych dzięki obecności w najbardziej prestiżowych wyścigach świata. Sama wartość ekspozycji naszego logotypu po 16 wyścigach przekroczyła 110 mln zł, znacząco zwiększyliśmy również zyski sieci detalicznej. Budowa globalnej rozpoznawalności marki pozwoliła nam też na rozpoczęcie procesu co-brandingu, w ramach którego docelowo wszystkie europejskie stacje naszej sieci mają działać pod jednym szyldem. Dziś robimy kolejny ważny krok na tej drodze wiążąc się z zespołem o olbrzymiej tradycji i historii. Naszym ambasadorem pozostaje Robert Kubica, niezmiennie lubiany, jeden z najszybszych kierowców świata.

Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN

Robert Kubica Daniel Obajtek
Robert Kubica i Daniel Obajtek, fot. PKN Orlen

 

Nasza współpraca z PKN ORLEN dotychczas układała się świetnie i cieszę się, że zostajemy razem na kolejny sezon. Zaczynam nowy rozdział w karierze dołączając do Alfa Romeo Racing ORLEN. To zespół, który zajmuje szczególne miejsce w moim sercu i miło będzie zobaczyć znajome twarze, które pamiętam jeszcze z Hinwil. Czas i okoliczności się zmieniły, ale jestem przekonany, że determinacja i głód sukcesu pozostaną niezmienne. Liczę, że moje doświadczenie pozwoli nam wspólnie wykorzystać szanse, które czekają w nadchodzącym sezonie.

Robert Kubica

W ramach pakietu sponsorskiego, w stosunku do ubiegłego sezonu, znacząco zwiększy się ekspozycja marki ORLEN. Logotyp Koncernu znajdzie się w oficjalnej nazwie zespołu, a cała komunikacja będzie prowadzona z wykorzystaniem nazwy Alfa Romeo Racing ORLEN. Logotyp z orłem pojawi się na bolidach zespołu, m.in. na tylnym i przednim skrzydle, obręczy halo, lusterkach oraz na sekcjach bocznych. Widoczny będzie także na klatce piersiowej i plecach kombinezonów oraz w trzech miejscach na kaskach wszystkich kierowców. Dodatkowo logotyp Koncernu znajdzie się na odzieży mechaników i personelu zespołu oraz na transporterach, wnętrzu garażu i motorhome. Umowa z Alfa Romeo Racing przewiduje ponadto, znacznie większe niż do tej pory, zaangażowanie kierowców i członków zespołu w działania eventowe PKN ORLEN, w tym w szczególności wsparcie organizowanej przez Koncern największej imprezy motoryzacyjnej w Polsce, VERVA Street Racing. Dotyczy to także Roberta Kubicy, który zostanie rezerwowym kierowcą Alfa Romeo Racing ORLEN.

 

W ramach współpracy, do ORLEN Akademii Kartingowej prowadzonej przez Sauber Motorsport, szwajcarską firmę, która prowadzi i zarządza Alfa Romeo Racing w Formule 1, dołączy trzech młodych kierowców z Polski. Jest to kontynuacja działań rozpoczętych przez Koncern w 2018 roku, mających na celu wyłonienie i wyszkolenie następców Roberta Kubicy. Firma jest sponsorem strategicznym polskich serii kartingowych W nadchodzącym sezonie wystartuje w nich ok. 200 zawodników, w tym 30 młodych kierowców nominowanych do Akademii ORLEN Team.

bolid Alfa Romeo Racing ORLEN
fot. PKN Orlen
Alfa Romeo Racing ORLEN
fot. PKN Orlen

 

 

 

 

 

 

 

Gdy PKN ORLEN wjechał z Robertem Kubicą na tory Formuły 1, współpraca ta stała się główną osią komunikacji marki. Co więcej, okazała się marketingowym strzałem w dziesiątkę. Wartość ekspozycji logotypu ORLEN po 16 wyścigach przekroczyła 110 mln zł. F1 należy do jednej z najchętniej oglądanych dyscyplin o potencjalnym zasięgu szacowanym na niemal ¼ całej populacji globu. W dodatku cieszy się wielkim prestiżem w świecie sportu, który umożliwia nieosiągalną dotąd ekspozycję polskiej marki na arenie międzynarodowej. Nasza decyzja o wejściu w Formułę 1 była więc działaniem przemyślanym. Będzie ono wsparciem dla rozpoczętego przez nas procesu ujednolicania wizerunku sieci stacji, które będą funkcjonować pod jednym szyldem. ORLEN prowadzi działalność na sześciu rynkach macierzystych – w Polsce, Czechach, Niemczech, na Litwie, Słowacji i w Kanadzie. W Europie Środkowo-Wschodniej ma ponad 2800 stacji paliw, a jego produkty petrochemiczne i rafineryjne docierają na sześć kontynentów do ponad 100 krajów. Zaangażowanie w Kubicę i F1 pozwoliło nam pobić kolejne rekordy w segmencie detalicznym, gdzie zysk operacyjny w III kwartale 2019 wzrósł o prawie 600 mln zł w porównaniu do danych sprzed roku. Od początku podkreślaliśmy, że nasze działania sponsoringowe traktujemy długofalowo, dlatego nadal jesteśmy z Robertem i wzmacniamy pozycję marki poprzez współpracę Alfa Romeo Racing ORLEN.

Adam Burak, Dyrektor Wykonawczy ds. Komunikacji Korporacyjnej

Z przeprowadzonych przez spółkę analiz efektywności wynika, że udział Roberta Kubicy w tegorocznych wyścigach Formuły 1 przyczynił się w Polsce do wzrostu oglądalności tej dyscypliny o ponad 630%. Globalny ekwiwalent z ekspozycji marki ORLEN podczas transmisji telewizyjnych po 16 wyścigach sezonu 2019 przekroczył 110 mln zł. Według badań ARC Rynek i Opinia w ciągu całego sezonu znacząco wzrosła też znajomość marki ORLEN jako sponsora Roberta Kubicy. W tych samych badaniach co piąty polski kierowca zadeklarował, że ze względu na wsparcie przez koncern Roberta Kubicy częściej korzysta z oferty stacji ORLEN. Potwierdzeniem tego był istotny wzrost sprzedaży w detalu. Zysk operacyjny w tym segmencie po III kwartałach 2019 r. wzrósł o prawie 600 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. O 4 proc. wzrosła sprzedaż paliw w całej Grupie, wyraźnie zwiększyła się też sprzedaż oferty pozapaliwowej, czyli np. produktów gastronomicznych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marka Wiśniowski sponsorem francuskiego klubu piłkarskiego

WIŚNIOWSKI, polski producent bram, okien, drzwi i ogrodzeń stale rozwija swoją działalność
nie tylko w Polsce. Dynamiczna ekspansja również na rynki zagraniczne sprawiła, że firma podjęła decyzję o zaangażowaniu się w sponsorowanie drużyn sportowych poza granicami naszego kraju. Dzięki temu umacnia ona swój wizerunek jako marki zaangażowanej społecznie i wspierającej słuszną ideę – propagowanie sportu i zdrowego stylu życia. 

Obecność na rynkach europejskich i podkreślanie tego poprzez angażowanie się w jeden z najpopularniejszych na świecie sportów – piłkę nożną daje firmie szansę rozwoju. To wspaniałe i budujące doświadczenie, ale także okazja na znalezienie nowych klientów. Stawiamy czoło nowym wyzwaniom, a to sprawia, że jesteśmy silniejsi i mamy motywację, aby osiągać jeszcze lepsze wyniki. Firma WIŚNIOWSKI działa od trzech dekad, stale otwierają się przed nami nowe rynki, nawiązujemy nowe relacje biznesowe i wciąż chcemy się rozwijać – mówi Katarzyna Świderska, dyrektor marketingu firmy WIŚNIOWSKI.

Girondins de Bordeaux to jeden z najbardziej rozpoznawalnych klubów piłkarskich
we Francji. Grali w nim m.in. Igor Lewczuk i Grzegorz Krychowiak, a także mistrz świata
i zdobywca Złotej Piłki, a obecnie trener Realu Madryt – Francuz Zinedine Zidane. Założony
w 1881 roku, od 1945 roku z sukcesami startuje w rozgrywkach w pierwszej lidze. Klub sześciokrotnie grał o mistrzostwo Francji.

Girondin de Bordeaux jest nam bliski z trzech powodów. Po pierwsze klub ten jest synonimem walki fair play i wysokiej jakości, a to wpisuje się w wyznawane przez nas wartości. Po drugie od lat ma bardzo wysoką pozycję i cieszy się ogromnym szacunkiem. Po trzecie silnie związany jest z polskimi sportowcami. To tu trenowali Grzegorz Krychowiak i Igor Lewczuk – dodaje Katarzyna Świderska.

Marka WIŚNIOWSKI jest sponsorem Girondins de Bordeaux od 2017 roku. Jej logotyp towarzyszy także norweskiemu klubowi piłkarskiemu FK JERV. Została także brązowym partnerem Vipers Kristiansand – jednej z najlepszych kobiecych drużyn piłki ręcznej w Europie.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy gaming i e-sport oznaczają to samo? – #eksperci o marketingu e-sportowym

Cykl spotkań #eksperci realizowany jest w ramach 9. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie w przestrzeniach biura coworkingowego Workin niedaleko rynku Starego Miasta w Warszawie. Do tej pory odbyło się sześć spotkań. Wydarzenia mają formę paneli dyskusyjnych, co pozwala na swobodną wymianę wiedzy i doświadczeń między uczestnikami. Do tej pory odbyło się pięć spotkań, podczas których zostały poruszone takie tematy jak: content marketing, sztuka skutecznej prezentacji, trendy w komunikacji na 2019 rok, wizerunek Millenialsów na rynku pracy oraz aspekty podatkowe ekspansji zagranicznej firm.

Na marcowym spotkaniu uczestnicy poznali różnice pomiędzy gamingiem a e-sportem i profil konsumenta e-sportu. Dowiedzieli się również, dlaczego warto budować wizerunek marki na bazie e-sportu, a nie tylko gamingu. Moderatorzy przedstawili najnowsze trendy konsumenckie i biznesowe w e-sporcie oraz najbardziej opłacalne kierunki inwestycyjne. Podczas spotkania zostały przedstawione przedpremierowo dane z badania „E-sport w Polsce”, które zostaną oficjalnie zaprezentowane podczas konferencji 10 kwietnia (ZAPROSZENIE). Po prezentacji odbyła się bardzo ożywiona dyskusja o sposobach inwestycji, potencjale marketingowym tej branży oraz regulacjach i możliwościach profesjonalizacji e-sportu.

Jakie wnioski można wysunąć po spotkaniu?

  1. E-sport będzie kolejną next big thing po erze Facebooka i mobile.
  2. Gaming jest rozrywką, występują w nim fikcyjni bohaterowie. E-sport to biznes i sport — realni bohaterowie, prawdziwe emocje, publiczność oraz ligi i turnieje e-sportowe. E-sport rozwija komunikacyjnie, zespołowo i społecznościowo a gaming nie.
  3. Reklamodawcy powinni zwrócić uwagę na tę branżę i dostrzec jej potencjał marketingowy.
  4. E-sport, tak jak każda dyscyplina sportowa ma swoją strukturę i regulacje. Jest najbardziej perspektywiczną dyscypliną, prognozowaną wyżej niż piłka nożna. Ma nad tradycyjnym sportem dużą przewagę, ponieważ wywodzi się z digitalu. Sport tradycyjny dopiero w niego wchodzi.
  5. Branża gamingowa przewyższa branżę muzyczną i filmową. Obecnie przyjmowana jest zasada, że w grach musi być coraz więcej różnorodności, a wokół gier powinno się tworzyć formaty, które będą łatwo konsumowane. Wyzwaniem dla agencji i reklamodawców jest znalezienie takiej komunikacji, która będzie angażowała odbiorców.
  6. Statystycznie w Polsce jest większy odsetek graczy e-sportu niż np. w Niemczech.
  7. Gry battle royale czy fighting game nie powinny być tematem tabu, warto inwestować również w te gatunki. Ważne jest jednak dopasowanie odpowiednich grup docelowych komunikacji, która będzie je wykorzystywać.
  8. Obecnie wszystkie przodujące portale informacyjne mają swoje działy e-sportowe. Publikacje są na dobrym poziomie, jeśli chodzi o prezentowanie wyników. To, czego polskie media nie umieją jeszcze robić, to storytelling e-sportowy, opisywanie emocji, angażowanie czytelnika.
  9. Polski fan e-sportu to mężczyzna w wieku 25-34 lat z małego miasta (do 20 tys. mieszkańców), z wykształceniem średnim, w stałym związku bez dzieci, zarabiający od 3 do 5 tys. zł brutto. 36% respondentów niegrających i ponad połowa internautów grających w gry uważa, że e-sport może równać się z klasycznymi dyscyplinami sportu. 31% internautów grających w gry i 70% członków społeczności e-sportowej odpowiedziało, że wspieranie przez marki wydarzeń albo drużyn sportowych zwiększa ich sympatię do danej marki. Co więcej, prawie 50% badanych grających w gry i ponad połowa internautów śledzących e-sport oraz członków społeczności e-sportowych chętniej kupuje produkty lub usługi marek wspierających wydarzenia i drużyny e-sportowe. Zdecydowana większość badanych uważa, że e-sport jest zajęciem nie tylko dla mężczyzn, ale również dla kobiet [1].  

Kolejne spotkanie #eksperci odbędzie się 29 maja. Już teraz zapraszamy do udziału, a o szczegółach będziemy informować bliżej terminu wydarzenia.

[1] Dane pochodzą z badania „E-sport w Polsce” przeprowadzonego przez MexAd i Mobile Institute.

Anita Florek

„GAMING & ESPORT TRENDBOOK” – publikacja o e-sporcie skierowana do marketerów

Przychody e-sportu w 2018 sięgnęły globalnie już 1 miliarda dol. według szacunków firmy Deloitte. Według innych oszacowań (Statista.com) było to nieco mniej, trochę ponad 0,9 mld dol. w 2018 r., jednak w 2020 roku będzie to już wartość prawie 1,5 mld dol., a w 2021 – 1,65 mld dol. Około 80 proc. z tych przychodów pochodzi obecnie ze sponsoringów i reklamy, a reszta ze sprzedaży praw, zakładów, turniejów, sprzedaży biletów etc. Liczba kibiców e-sportu ma do 2021 roku osiągnąć poziom 550-600 mln osób na świecie – ok. 250 mln z nich mają stanowić „zagorzali entuzjaści”, a ponad 300 mln – kibice okazjonalni. W roku 2018 liczby te szacowano odpowiednio na 165 mln (entuzjastów) i 215 mln (okazjonalnych) (źródło: Newzoo / Statista.com).

Takie optymistyczne prognozy zwiększają z roku na rok zainteresowanie marketerów e-sportem. Początkowo w turnieje e-sportowe inwestowały przede wszystkim tzw. marki endemiczne, czyli związane ze sprzętem komputerowym i grami (np. Intel), jednak od pewnego czasu ta sytuacja się zmienia – mówi Szymon Kubiak, Head of Content Creation w MediaCom Warszawa, jeden z pomysłodawców „GAMING & ESPORT TRENDBOOK” – Wyceny polskiego rynku oczywiście nie robią może jeszcze aż takiego wrażenia, jednak też zaczynają to być pieniądze zauważalne. Według szacunków MediaCom, w 2018 r. było to już ok. 50 mln zł, a na najbliższe lata prognozujemy wzrosty na poziomie co najmniej 20 proc. rocznie. W e-sport zaangażowanych jest już ponad 1 mln Polaków i liczba ta również szybko rośnie. W ślad za tym idzie rosnące równolegle zainteresowanie sponsorów. W 2018 roku w e-sport w Polsce inwestowały takie marki jak P&G, Credit Agricole, Mercedes, Wedel czy L’Oreal.

Stąd pomysł, by zorganizować w 2017 r. konferencję Esport & Gaming Forum, następnie w 2018 r. by stworzyć Projekt Esport, a obecnie by w ramach Projektu Esport przygotować i wydać „GAMING & ESPORT TRENDBOOK”, który podejmuje próbę uporządkowania polskiego rynku e-sportu i dostarczania marketerom wiedzy dotyczącej tego nowego dla nich obszaru – dodaje Maciej „Sawik” Sawicki, drugi z pomysłodawców „GAMING & ESPORT TRENDBOOK”, dziennikarz, reżyser oraz współwłaściciel domu produkcyjnego FoszerSawicki, od lat związany z branżą gamingową, współtwórca Projektu Esport.

Twórcami Trendbooka są członkowie Projektu Esport, partnerem wspierającym i mecenasem jest MediaCom Beyond Advertising.

Projekt Esport powstał w lutym ub.r. – jest to starannie wyselekcjonowana społeczność internetowa, złożona z młodych osób marzących o karierze w branży sportów elektronicznych. Zgromadzenie kilkuset osób w ramach jednej społeczności pozwoliło w uporządkowany, systematyczny sposób przekazywać im wiedzę i wyszukiwać osoby najbardziej utalentowane.

Projekt Esport jest przestrzenią do zdobywania wiedzy i doświadczenia dla osób, które wiążą swoją karierę z branżą sportów elektronicznych i w przyszłości będą stanowić o sile tej branży. Rynek takich osób potrzebuje, bo wraz z rosnącymi budżetami projektów realizowanych w obszarze e-sportu, oczekiwania klientów i inwestorów stają się coraz większe. Brakuje jednak wykwalifikowanych kadr i ten problem uderza w jakość realizowanych wdrożeń, a to, w dalszej kolejności, będzie warunkować wiarygodność i opłacalność działań w całym segmencie – wyjaśnia Maciej Sawicki. – Trendbook to kolejny etap rozwoju, swego rodzaju poligon doświadczalny dla tej grupy wartościowych osób działających w ramach społeczności Projektu Esport, a jednocześnie możliwość przekazania pewnej dawki wiedzy drugiej stronie rynku, czyli marketerom.

W tworzeniu raportu „GAMING & ESPORT TRENDBOOK” brało udział ponad 50 osób związanych z Projekt Esport, a część tekstów została stworzona przez profesjonalne firmy z branży gamingowej. Prace nad tekstami, research, redakcja, skład, trwały przez 6 miesięcy.

W publikacji znaleźć można m.in. opisy najbardziej popularnych gier i platform dla graczy (m.in League of Legends, Call of Duty, Counter Strike, Overwatch, FIFA), galerię największych polskich talentów e-sportu, przegląd najważniejszych turniejów w naszym kraju, dane dotyczące rozwoju tej branży na świecie i w Polsce, a także artykuły na tematy takie jak: sponsoring e-sportu, psychologia w e-sporcie, czy wykorzystanie e-sportu w strategiach marketingowych.

Publikacja trendbooka jednocześnie zbiega się z ogłoszeniem daty drugiej edycji Esport Forum! Już 21 marca w studiach telewizyjnych telewizji Polsat ponownie będzie można usłyszeć najlepszych ekspertów, którzy podzielą się wiedzą, jak budować angażujące działania wokół gamingu i esportu. Więcej informacji pojawi się wkrótce pod adresem www.esportforum.pl .

Publikację „GAMING & ESPORT TRENDBOOK” można pobrać tutaj : https://tinyurl.com/y9map7ae

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF