Czy teraz jest dobry moment na wejście marek w esport?

Miliony nowych widzów i nowe grupy docelowe czekające przed ekranami. Czy reklamodawcy powinni łapać moment, czy też powinni poczekać z powodu niepewnych zmian gospodarczych?

8 lipca odbyła się konferencja Esport Gaming Forum. W ramach podsumowania Brief Esports prezentuje podsumowanie poszczególnych paneli.

Na panelu poświęconym marketingowu w esporcie, staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie – czy marki powinny teraz wchodzić w nowe aktywności w esporcie? Odpowiadali prawdziwi światowi wyjadacze z branży.

fot. Esport Gaming Forum

Misha Sher (MediaCom) – Widzimy powolny powrót aktywności na rynkach. W zależności od regionu, aktualnie najbardziej aktywny wydaje sie być daleki wschód. Esport dynamicznie rośnie i zyskuje na znaczeniu. To nie jest tak, że ludzie teraz nie wychodza z domu i nagle przenosza się do sieci. Esport rozwija się konsekwentnie od wielu lat, co jest zauważane przez inwestorów i marketerów. To samo widzimy z profesjonalnymi sportowcami, których coraz częściej możemy spotkać grając i inwestując w esport. Wiele marek, aby nie mówić większość, jest zainteresowanych inwestowaniem w esport, jednak podejmowanie takich decyzji z punktu brand managera danej marki wcale nie jest proste. Dużo bodzców, wiele informacji. Wiele agencji aktualnie pracuje nad tym, aby przybliżyc wiedzę o esporcie markom, aby pokazać produkty, aby pomóc klinetom odpowiednio ulokować swoje budżety. Organizacje esportowe powinny starać się bardziej zrozumieć świat agencji. Wg. Mishy największa różnica pomiędzy agencją, a organizacją dotyczy pierwszeństwa. Dla organizacji/klubu/drużyny ona sama jest na pierwszym miejscu, a agencja może mieć wielu partnerów dla swoich klientów.

Jorge Schnura Becerro (Mad Lions) – W Hiszpanii grano na wysokim poziomie jeszcze przed pandemią i nastąpiło wiele inwestycji zarówno lokalnych krajowych jak i większych międzynarodowych.  Ostatnie pół roku zwiększyło ilośc odbiorców treści online i oglądaność transmisji esportowych, co pozwoliło na utrzymanie przychodów organizacji, a partnerzy nadal są zadowoleni z realizacji świadczeń. Jak na razie spełnione są wszystkie założenia budżetowe na rok 2020, co jest dobrą wiadomością w czasie pandemii. Zamiast zmniejszać aktywności i świadczenia, po prostu przenieśliśmy je do sfery online. W Mad Lions zaczęliśmy ten rok od pozyskania nowych partnerów oraz zagwarantowaniem stałych dochodów, co jako prezesa pochłaniało około 70% mojego czasu. Najważniejsze dla esportu ciągle pozostają rozgrywki turniejowe rozgrywane kilka razy w tygodniu, ale nie można jednak pomijać streamerów i influencerów, którzy stanowią równoległą oś rozwoju organizacji esportowych.

Łukasz Zołynia (G2 Esports) – biznesowe aspekty w organizacjach esportowych można podzielić na 3 grupy:  szeroko rozumiany merchendise i gadgety, rozwój organizacji i pionu esportowego, oraz trzecie, najważniejsze długoterminowe partnerstwa biznesowe. Każdy kryzys tworzy okazje, które należy wykorzystywać. Nawet duże organizację zmuszone są do aktywnego poszukiwania klientów. Przez coronawirusa budżety marketingowe przeniosły się po części na esport, jednak bez sukcesów i bycia najlepszym jest ciężko o zakontraktowanie nowych budżetów. W G2 Esports konieczny był podział energii pomiędzy utrzymaniem starych jak i pozyskaniem nowych partnerów. Każda firma posiada indywidualna strategie marketingową wdrażaną czy to przez influencerów, graczy, czy przez organizację, która ma swoją historię i może połączyć je ze swoim produktem. Same wygrane nie wystarczą, aby sprzedać produkt i przyciągnąć inwestorów. Trofea dobrze wyglądają na półce, jednak trzeba działać szybko, aby przekuć wygraną w sukces.

Podsumowanie Brief Esports:
– Naturalnym środowiskiem esportu jest digital, dzieki czemu transformacja konsumpcji treści w czasie COVID-19 dzieje się o wiele sprawniej niż w innych branżach
– Coraz więcej marek decyduje się na wejście do esportu w pierwszej połowie 2020 roku
– Mainstreamowe media poprzez regularną transzmisje treści esportowych zwiększają popularność tych dyscyplin, przyciągając nowych widzów i reklamodawców
– Polski esport rozkwita i podpisuje liczne nowe kontrakty z markami, które przyczynią się do rozwoju dyscypliny w kolejnych miesiącach
– Marki potrzebują profesjonalnych usług marketingowych i rzetelnego raportowania wyników
– Standardy marketingowe esportu wciąż wymagają poprawy, co zniechęca wielu marketerów
– Pojawiające się nowe agencje wyspecjalizowane w marketingu esportowym stawiają na edukacje klinetów
– Wszyscy zgodnie przyznają, że esport pozwala na efektywne dotarcie do graczy, ale wymaga to wiedzy eksperckiej

W ramach Brief Esports podsumowujemy wszystkie istotne panele konferencji Esport Gaming Forum 2020

Jaka przyszłość czeka wydarzenia i areny esportowe?

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF