...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jakub Kwiatkowski, Polski Związek Piłki Nożnej, i jego #BriefNa2023

Jakub Kwiatkowski, z-ca dyrektora komunikacji Polskiego Związku Piłki Nożnej, związany ze sportem od początku swojej kariery zawodowej. (Specjalnie dla Briefu)

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Jakub Kwiatkowski, z-ca dyrektora komunikacji Polskiego Związku Piłki Nożnej, związany ze sportem od początku swojej kariery zawodowej.

● 2023 był rokiem trudnym, mimo nadziei, że po okresie covidowym sytuacja również w gospodarce normuje się stało się inaczej.

● Agresja Rosji na Ukrainę pokrzyżowała optymistyczne plany licznym firmom i przedsiębiorcom.

● W sporcie, w piłce nożnej ten rok zaczął się również „wybuchowo* – na początku roku, ówczesny selekcjoner poinformował, że opuszcza naszą drużynę bo dostał znacznie bardziej lukratywną ofertę pracy.

● Polska drużyna zdecydowała się nie brać udziału w meczu z Rosją, a w konsekwencji działań wojennych Rosja została wykluczona przez UEFA z rozgrywek.

● Na Mundialu, zgodnie z przewidywaniami, rozegraliśmy cztery mecze i po 36 latach udało się polskiej reprezentacji wyjść z grupy eliminacyjnej.

●  Sport, a szczególnie piłka nożna jest jednym z tych elementów, które skutecznie przyczyniają się do budowania marki kraju.

● W PZPN-ie mamy pełną świadomość tego, że budujemy wizerunek Polski.

● „Sportswashing” to termin używany do opisania praktyk jednostek, grup, korporacji lub rządów wykorzystujących sport do poprawy reputacji nadszarpniętej wykroczeniami. (Wikipedia)

● O sile oddziaływania sportu w budowaniu reputacji świadczy sportwashing, wykorzystywany przez państwa do wybielania swoich złych poczynań.

●PZPN we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną, jeszcze przed rozpoczęciem Mundialu, zorganizowały kampanię na YouTubie, promującą nasz kraj w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i Niemczech.

Grzegorz Kiszluk

Stadion Legii gospodarzem ESSMA Summit 2023

Stadion Miejski Legii Warszawa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego będzie gościł w marcu 2023 roku 9. edycję European Stadium & Safety Management Association (ESSMA) Summit, prestiżowego wydarzenia w branży sportowej.

Stadion Miejski Legii Warszawa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego będzie gościł w marcu 2023 roku 9. edycję European Stadium & Safety Management Association (ESSMA) Summit, prestiżowego wydarzenia w branży sportowej.

ESSMA Summit to jedno z największych i najważniejszych wydarzeń w branży stadionowej, które co roku gości na najlepszych obiektach w Europie. Poprzednie edycje odbyły się między innymi na najnowocześniejszych stadionach w Monachium, Turynie, Porto, Marsylii, Dublinie i Bilbao.

Cykliczny event gromadzący profesjonalistów z całej Europy organizowany jest przez ESSMA, które dbając o najwyższe standardy i dobre praktyki, koncentruje się na sześciu obszarach: rozwoju infrastrukturalnym, operacjach meczowych i ticketingu, bezpieczeństwa i ochrony, zrównoważonego rozwoju i usług smart, Fan Expierience i Hospitality oraz zarządzania boiskiem.

Stadion Miejski Legii Warszawa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego może pomieścić około 31 tys. widzów i posiada rozwiniętą infrastrukturę sportowo-usługowo-biznesową, muzeum klubowe, a także unikalną przestrzeń zaprojektowaną dla młodej generacji – The Box – miejsce gier, muzyki, mody i stylu życia. Zrekonstruowany w latach 2008-2011 stadion spełnia obecnie kryteria klasy UEFA-elite (poziom półfinału Ligi Mistrzów UEFA).

W 2020 roku klub otworzył Legia Training Center, najnowocześniejszy ośrodek w Europie Środkowej pod względem wyposażenia. W centrum treningowym znajduje się 8 boisk, hotel dla pierwszej drużyny, internat dla zawodników akademii, zaplecze badawczo-rozwojowe LegiaLab, przestrzeń do odnowy biologicznej oraz kryta hala sportowa. Od września 2022 roku Legia Training Center służy również pierwszej drużynie Szachtara Donieck, która przygotowuje się do meczów w Lidze Mistrzów UEFA i lidze ukraińskiej oraz drużynie U-19, rozgrywającej tam swoje mecze w ramach UEFA Youth League.

Stadion Legii i Legia Training Center znajdują się w centrum wydarzeń ESSMA Summit 21 i 22 marca przyszłego roku.

Sebastian Nowak

Fabrizio Romano gościem polskiego programu

Fabrizio Romano, czyli zagraniczny dziennikarz, o którym coraz częściej słyszymy w polskich portalach sportowych. Najlepiej poinformowana na rynku transferowym persona ze świata mediów mogła zaszczycić swoim występem polskich odbiorców. Fabrizio został zaproszony do programu Okno Transferowe LIVE portalu meczyki.pl.

Mimo, że występ krótki to jednak był dość treściwy. Przede wszystkim została poruszona sprawa, którą żyje cała piłkarska społeczność wśród Polaków, a mowa tu o transferze Roberta Lewandowskiego. Dziennikarz podzielił się swoją opinią nt. całej wojny reprezentanta z Bayernem Monachium i jego zdaniem jest on o wiele bliżej przejścia do FC Barcelony niż pozostania w klubie z Bawarii.

Prócz tego włoski dziennikarz opowiedział o najciekawszych transferach, które mają zostać dopięte w ciągu tygodnia. Na jego liście pojawili się Raphinhia (z Leeds do Chelsea lub Barcelony), Richarlison (z Evertonu do Tottenhamu) oraz Dembele (wygasający kontrakt w Barcelonie, nieznany kierunek). Nie obyło się również pytania o transfer w Ekstraklasie, o którym zostaliśmy poinformowani przez samego Fabrizio kilka dni temu. Portugalczyk Alfonso Sousa zasilił Lecha Poznań już oficjalnie.

Przede wszystkim dla mnie podawanie informacji o wszystkich klubach piłkarskich to przyjemność. Łatwo jest mówić o topowych drużynach, na moim Twitterze jest mnóstwo newsów o najlepszych. Ludzie bardzo się cieszą, kiedy wspominam również o ich drużynach z mniejszych lig. Dla mnie podawanie sprawdzonych informacji jest absolutnie normalne, nieważne czego konkretnie dotyczą.

Fabrizio Romano na swoim Twitterze ponad 9 milionów obserwujących. Występuje on na wielu międzynarodowych programach w charakterze eksperta od rynku transferowego. Jego hasło „Here we go!” potwierdzające dokonanie transferu stało się już kultowe w społeczności piłki nożnej.

Adam Daniluk

Spotify głównym sponsorem FC Barcelony

Spotify na trybunach Camp Nou

Spotify zawarł współpracę z jednym z najbardziej rozpoznawalnych klubów sportowym świata, FC Barceloną. Umowa sprawi, że stadion Dumy Katalonii doczeka się pierwszej takiej zmiany w historii.

Czteroletnią umowę na kwotę 310 milionów dolarów sfinalizowano w tym tygodniu. Jej okres obowiązywania rozpocznie się od przyszłego sezonu. Na koszulkach Barcelony zobaczymy logo Spotify.

Stadion drużyny z Hiszpanii zostanie przemianowany na Spotify Camp Nou (wcześniej Camp Nou). To pierwszy raz w historii kiedy obiekt FC Barcelony zmienia nazwę. Co więcej, FC Barcelona i Spotify będą pracować nad wykorzystaniem powierzchni stadionu, aby dostosować przekaz artystów do danego odbiorcy, np. widzowie z Azji otrzymają odpowiedni przekaz, inny niż publika z Europy.

 

Adam Daniluk

Conor McGregor zainteresowany kupnem Chelsea?

Conor McGregor

Wobec obecnej sytuacji na Ukrainie drastycznie zmalało poparcie właściciela Chelsea. Roman Abramowicz w ostatnich dniach oficjalnie zdecydował się sprzedać klub.

Póki co Chelsea znajduje się w rękach organizacji charytatywnej, jednak na dniach ma zostać całkowicie sprzedane. Kwota transakcji opiewać będzie na 4 miliardy euro. Jak się okazuje kupnem interesuje się legenda UFC — Conor McGregor.

Póki co wszystkie spekulacje o rzekomym zakupie sportowca można wysunąć na podstawie jego wpisów w mediach społecznościowych. Conor w swoim stylu, wyśmiewając całą sprawę dodaje prześmiewcze posty na Twittera. Dziennikarze z Wielkiej Brytanii jednak sądzą, że faktycznie jest coś na rzeczy, a na jeden z wpisów nawet odpowiedział John Terry, legenda The Blues.

Warto dodać, że Irlandczyk jest fanem Manchesteru United, a nawet kiedyś wyraził zainteresowanie nabycia klubu w podobnych okolicznościach. Do niczego jednak nie doszło.

Adam Daniluk

PUMA we współpracy z Magnusem Carlsenem

Magnus Carlsen x PUMA

Arcymistrz Magnus Carlsen to obecnie najbardziej znana osoba ze świata szachów. Dowodem tego jest zawarcie przez niego długoterminowej współpracy z marką Puma.

Firma dzięki partnerstwu z pięciokrotnym mistrzem świata pomoże przybliżyć szachy milionom fanów na całym świecie. W ramach umowy marka będzie również odpowiedzialna za promocję Melweater Champions Chess Tour. Organizacją turnieju zajmuje się utworzone przez Norwega Play Magnus Group, to najpopularniejszy cykl wydarzeń w świecie szachów.

 

Adam Daniluk

Polski Związek Koszykówki wchodzi w świat tokenów NFT

Zetly PZKosz

Zetly, czyli polsko-estońska spółka, która wykorzystuje technologię blockchain do stworzenia wielopoziomowej platformy sportowej. Ich pierwsza współpraca została zawarta z Polskim Związkiem Koszykówki.

W planach Zetly jest emisja tokena związanego z Polskim Związkiem Koszykówki, oraz utworzenie cyfrowego ekosystemu zrzeszającego polskich kibiców. Ponadto współpraca umożliwia wyprodukowanie własnych kart kolekcjonerskich federacji. Również młodzi zawodnicy otrzymają możliwość skorzystania z rozwiązań crowdfundingowych platformy pod patronatem PZKosz.

Cyfrowe rozwiązania oparte o nowe technologie, w tym te oparte o sieć blockchain, to przyszłość sportu na świecie. Jesteśmy zaszczyceni, że PZKosz wybrał platformę Zetly All in One Sport do cyfrowego rozwoju federacji

Michał Glijer, CEO Zetly 

Mimo tego, że dopiero niedawno ogłoszono współpracę z Polskim Związkiem Koszykówki, Zetly zapowiada już kolejne działania. W przyszłych tygodniach spółka ogłosi kolejne współprace.

Adam Daniluk

Barclays odnawia umowę z Premier League

premier league

Premier League przedłuża umowę z Barclays o kolejne trzy lata. Odnowienie partnerstwa jest także zwieńczeniem 20-letniej współpracy!

Barclays pozostanie  sponsorem co najmniej do końca sezonu 2024/25. Firmy nawiązały kontakt już w roku 2001 kiedy nazwa brytyjskiej firmy brzmiała jako Barclaycard. Przedłużenie zostało ogłoszone w tym samym czasie, w którym Barclays przedłuża swoją umowę sponsorską dotyczącą kobiecej piłki nożnej z The Football Association (The FA) na podobny okres (od sezonu 2022/23 do sezonu 2024/25).

Barclays zamierza zainwestowac w kobiecy futbol 30 milionów funtów, podwajając dotychczasową stawkę o połowę. Ogłoszenie jest następstwem przełomowej umowy z The FA z 2019 roku, kiedy bank został inauguracyjnym sponsorem tytularnym FA Women’s Super League.

Barclays do roku 2016 pozostawał sponsorem tytularnym również męskiej ekstraklasy w Anglii – Premier League. Liga wtedy nosiła pełną nazwę Barclays Premier League.

Adam Daniluk

Jan-Krzysztof Duda popularniejszy od Lewandowskiego?

Jan-Krzysztof Duda As Sportu

Jan-Krzysztof Duda udowodnił, że szachy cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Arcymistrz zdobył tytuł Asa Sportu w Plebiscycie Interii.

W pierwszej edycji plebiscytu nie brakowało emocji i sensacyjnych rozstrzygnięć. W wybór zaangażowali się fani i i sami sportowcy, którzy na żywo komentowali w mediach społecznościowych przebieg rywalizacji. Na przestrzeni miesiąca oddano 170 tysięcy głosów. Użytkownicy Interii wyłonili ciekawą trójkę zwycięzców.

Tytuł Asa Sportu trafił w ręce Jana-Krzysztofa Dudy, arcymistrza szachowego. W 2021 zdobył z reprezentacją brązowy medal Mistrzostw Europy. Sięgał po Puchar Świata pokonując innego wybitnego szachistę – Magnusa Carlsena. Dwukrotnie odznaczany był Krzyżem Zasługi za wybitne osiągnięcia sportowe oraz promowanie „królewskiej gry”. W plebiscycie pokonał m.in Anitę Włodarczyk (drugie miejsce) i Roberta Lewandowskiego (trzecie). Wysoko uplasowana została również medalistka olimpijska, Maria Andrejczyk.

Każde zwycięstwo jest fajne, także w plebiscycie. Mam sporą satysfakcję, bo szachy zostały docenione przez czytelników Interii. Jednak dużo bardziej wyróżnione może się poczuć środowisko szachowe w Polsce, które liczone jest w setkach tysięcy osób głównie amatorsko uprawiających ten sport. Choć turnieje na ponad tysiąc uczestników nie są wcale rzadkością. To oni dali mi to zwycięstwo. Wspólnie na to zapracowaliśmy.

Jan-Krzysztof Duda, arcymistrz szachowy

Plebiscyt As Sportu rozpoczął się 18 listopada w Interii. Przez prawie miesiąc użytkownicy portalu oddawali głosy na 32 największe gwiazdy polskiego sportu. Finałowe rundy Plebiscytu Interii były rozgrywane w systemie pucharowym w formie pojedynków pomiędzy poszczególnymi zawodnikami. Wśród nominowanych do tytułu Asa Sportu znaleźli się m.in. Maria Andrejczyk, Jan-Krzysztof Duda, Wilfredo Leon, Robert Lewandowski, Kamil Stoch, Iga Świątek, Anita Włodarczyk i Piotr Żyła.

Adam Daniluk

Agencja Zbigniewa Bońka połączy się z gigantem

Zbigniew Boniek

Arskom Sport Brokers połączy się z agencją Ganador. Właściciele wierzą, że stworzą w ten sposób największą agencję marketingu sportowego w Polsce!

Arskom Sport Brokers działa na rynku od ponad 10 lat. W dorobku ma projekty przede wszystkim dla firm i marek sponsorujących sport. Z jej usług korzystali m.in. Jerzy Dudek, Wilfredo Leon, czy też twórcy internetowi tj. Kanał Sportowy i Footroll. Start agencji Ganador ogłoszono pod koniec października. Jej udziałowcami są Zbigniew Boniek (były prezes PZPN) i byli menedżerowie PZPN – Maciej Sawicki i Agnieszka Prachniak. Jej klienci to głównie dziennikarze sportowi: Tomasz Smokowski, Mateusz Borek, Krzysztof Stanowski (wszyscy są związani z Kanałem Sportowym), Sebastian Mila (były piłkarz, współpracujący z TVP Sport).

Arskom po fuzji z Ganadorem do końca roku ma osiągnąć ok. 10 mln zł przychodów i ponad 1 mln zł zysku. Plany na 2022 to zysk niemniejszy niż 3,5 mln zł. Po fuzji agencja będzie działać pod marką Arskom. Firmy podzielą udziały na pół.

W zarządzie nowej firmy prezesem zostanie Rafał Romaniuk, członkinią Agnieszka Prachniak, natomiast członkami rady nadzorczej będą Wojciech Szaniawski i Maciej Sawicki.

Po połączeniu będziemy największą agencją marketingu sportowego w Polsce i będzie bardzo trudno z nami rywalizować. Mieliśmy dwie możliwości: albo będziemy współpracować, albo ostro konkurować. Uznaliśmy, że rywalizacja ściągnęłaby za dużo naszej energii do wewnątrz, a na rynku jest tyle do zrobienia, że wolimy współpracować

Rafał Romaniuk, prezes Arskom


źródło: wirtualnemedia.pl

 

Adam Daniluk