...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Pandemia wpłynęła na spadek zaangażowania w biznesie [BRIEF PATRONUJE]

potencjał inwestycyjny polskich miast

Połowa przedstawicieli działów HR, sprzedaży i marketingu twierdzi, że pandemia wpłynęła na spadek zaangażowania oraz utrudnienie współpracy – wskazuje najnowszy raport Antal oraz Eventory “Spotkania i wydarzenia biznesowe w czasach zmiany”, któremu patronuje BRIEF. 60% ankietowanych uważa formę spotkań in-person jako najlepiej oddziaływującą na chęć pracy przez pracowników, a 47% wskazuje model hybrydowy.

Spadek liczby zakażeń COVID-19, jak i nadejście sezonu letniego zwiastują wzmożoną liczbę spotkań na żywo. Wygląda na to, że jednak mimo częstszych powrotów do biur praca hybrydowa i konieczność współpracy online zostanie z nami na dłużej… Która forma eventów sprawdzi się najlepiej w aspekcie budowania relacji w postpandemicznej przyszłości?

Jaki wpływ wywarła pandemia na zaangażowanie wokół marki?

Wybuch pandemii miał ogromny wpływ na funkcjonowanie firm. Niemal wszyscy respondenci badania zauważyli wpływ pandemii na poziom zaangażowania pracowników, klientów oraz partnerów. Najczęściej wskazywane jest osłabienie relacji w środowisku pracy (65%). Dlatego obecnie firmy kładą tak duży nacisk na budowanie zaangażowania, rozumianego jako relacja pracownika, klienta czy partnera z daną organizacją. Ankietowani menedżerowie zwracają uwagę też na konieczność przeformułowania celów i zadań dla pracowników (57%) oraz utrudnioną współpracę.

Tabela spotkania biznesowe w pandemii

Agnieszka_TymoszykPandemia na nowo zdefiniowała budowanie zaangażowania pracowników. Śmiało możemy powiedzieć, że ten obszar zyskał na ważności, od kiedy pracujemy zdalnie albo hybrydowo. Wcześniej w większości przypadków menedżerowie, liderzy lub współpracownicy mogli bez wahania podejść do innego pracownika i porozmawiać z nim. Dzisiaj w bardzo wielu organizacjach, które pracują zdalnie bądź hybrydowo, codzienne rozmowy twarzą w twarz przestały istnieć.

Agnieszka Tymoszyk, Client Manager, Antal HR & Legal

Częstotliwość organizacji eventów a budowanie zaangażowania

Główne cele organizacji spotkań i wydarzeń z perspektywy przedstawicieli HR to edukacja i szkolenia, rekrutacja oraz komunikacja wewnętrzna. Chęć rozwoju, poszerzanie wiedzy oraz nabywanie nowych umiejętności wpływają na efektywność działań biznesowych, która decyduje o możliwości osiągania lepszych wyników przez przedsiębiorstwo. Działy zarządzania zasobami ludzkimi mogą oddziaływać na podniesienie jakości oferowanych usług i produktów, m.in. przez organizację szkoleń dla pracowników. Najczęściej spotkania są organizowane w obszarach HR oraz sprzedaży. W przypadku tych grup najwięcej badanych wybrało odpowiedź, że wydarzenia biznesowe organizowane są „kilka razy w tygodniu”, odpowiednio 73% i 68%. 

Wykres badanie zaangażowania pracowników

Agnieszka_KapłonRespondenci sądzą, że to wydarzenia in-person w największym stopniu budują zaangażowanie uczestników, w wypadku wszystkich grup docelowych – obecnych i potencjalnych klientów, pracowników i kandydatów. Wysoko oceniane są też możliwości spotkań hybrydowych, szczególnie w przypadku interakcji z pracownikami i obecnymi klientami – czyli de facto grupami, którym firma jest już dobrze znana. Wydarzenia online są przez jedną trzecią badanych wymieniane jako dobry sposób dotarcia do potencjalnych kandydatów. 

Agnieszka Kapłon, Head of Customer Service w Eventory

Agnieszka_TymoszykObserwując aktualne nastroje i rozmawiając z naszymi partnerami przewidujemy dwa scenariusze. W pierwszym z nich, gdy wreszcie uda się powrócić do realiów sprzed pandemii, spodziewamy się nagłego wzrostu zainteresowania uczestników wydarzeniami stacjonarnymi. Po długim czasie eventów online uczestnicy będą przede wszystkim spragnieni ludzkich interakcji. Drugi scenariusz przewiduje, że spora część osób będzie preferować uczestnictwo online. Oszczędność czasu, kosztów dojazdu i łatwość dostępu do wydarzenia są przeważającymi zaletami uczestnictwa online. W przyszłości więc musimy wziąć pod uwagę preferencje audytorium i, planując wydarzenia, kierować się ku eventom hybrydowym.

Agnieszka Tymoszyk, Client Manager, Antal HR & Legal

Przyszłość pod znakiem hybrydowych spotkań i wydarzeń

Biznes widzi już, że wydarzenia i spotkania online mają naprawdę wiele plusów. Jako te najważniejsze firmy wskazują lepsze zasięgi, lepszą frekwencję na wydarzeniach czy niższe ich koszty. Niemniej bardzo trudno jest w 100% zastąpić eventem online wydarzenie offline. Według respondentów badania podczas wydarzeń in-person łatwiej było nawiązać relacje, a finalnie doprowadzić do zawarcia transakcji.

wykres zaangażowanie pracowników w pandemii

 

58% badanych stawia na hybrydowy model spotkań w przyszłości. Eventy hybrydowe umożliwiają połączenie silnych stron eventów online i in-person. Zapewne dlatego respondenci reprezentujący różne obszary są zgodni, że to one będą najczęściej organizowane w przyszłości. W przypadku przedstawicieli HR aż 77% jest zdania, że to właśnie hybryda będzie modelem najczęściej wykorzystywanym w przyszłości, tego samego zdania jest 54 % przedstawicieli sprzedaży i prawie połowa (43%) osób reprezentujących marketing i PR.

Jakub_ŚmietanaAby zapewnić wszystkim uczestnikom takie same możliwości – w szczególności tym, którzy wybiorą udział online w wydarzeniu – należy szczególną uwagę poświęcić części digitalowej. Poszukiwane i pożądane będą narzędzia do przeprowadzania części onlinowej w jakości odzwierciedlającej możliwości uczestnika w części in- person. Co to znaczy? Na wydarzeniu stacjonarnym uczestnik może po prostu podejść do innej osoby, by z nią porozmawiać. Zatem w modelu hybrydowym opcję networkingu i porozmawiania z innymi należy zapewnić również osobie uczestniczącej w wydarzeniu w formie online.

Jakub Śmietana, Sales Leader Eventory

pobierz pełny raport


Źródło: Antal

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF