...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

63,8 mld zł strat w całej UE z powodu podrabianych towarów – raport EUIPO

unia europejska

Co roku budżety państw w całej UE tracą 63,8 mld PLN dochodów z powodu podrabianych towarów. Według najnowszego sprawozdania opublikowanego dziś przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) straty gospodarcze i społeczne spowodowane podrabianiem towarów pozbawiają rządy dochodów, a zyski z tej działalności mogą służyć do finansowania poważnych przestępstw, jak handel narkotykami czy pranie pieniędzy.

  • Najnowsze dane szacunkowe ujawniają skalę utraconych dochodów budżetowych państw z powodu podrabiania towarów.
  • Wartość utraconej sprzedaży w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej w Polsce wynosi 1,942 mld złotych.
  • W coraz większym stopniu związki z handlem towarami podrobionymi mają zorganizowane grupy przestępcze.

Ze sprawozdania wynika, że rządy państw unijnych tracą co roku łącznie do 63,8 mld złotych z powodu obecności podrobionych towarów na rynku. To straty we wpływach z podatków pośrednich i bezpośrednich, jak i ze składek na ubezpieczenie społeczne, których nie płacą nielegalni producenci.

podrabianie produktów
źródło:

Ponadto według szacunków EUIPO w UE sektory produktów kosmetycznych i higieny osobistej; win i wyrobów spirytusowych; farmaceutyczny oraz sektor zabawek i gier w wyniku podrabiania towarów tracą corocznie blisko 80,7 mld złotych wartości sprzedaży. Podrabiane produkty nie są poddawane tak rygorystycznemu testowaniu w celu zapewnienia ich bezpieczeństwa dla konsumentów lub użytkowników, jak produkty oryginalne.

Straty w wartości sprzedaży zwłaszcza w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej wzrosły o ponad 10,8 mld złotych od czasu opublikowania ostatniej takiej analizy EUIPO w 2019 r.; to największy wzrost wśród analizowanych sektorów. Rocznie w UE traci się około 14,1% wartości sprzedaży w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej (40,9 mld złotych) z powodu obecności podrabianych produktów. W Polsce wynosi to 19,1%, co odpowiada 1,942 mld złotych corocznie traconej wartości sprzedaży. Stanowi to wzrost o 523 mln od czasu przeprowadzenia ostatniej analizy.

koszt podrabianych produktów
źródło: MSLGROUP

Z analizy EUIPO wynika, że zarejestrowane niebezpieczne podrobione towary oceniono jako stwarzające poważne zagrożenie dla konsumentów. Większość z nich było przeznaczonych dla dzieci, czyli były to zabawki, wyroby do pielęgnacji dla dzieci i odzież dziecięca.

ryzyko dla konsumnetów

W badaniach przeprowadzonych przez EUIPO oraz Europol stwierdzono również powiązania między podrabianiem towarów a innymi poważnymi przestępstwami. Od 2016 r. organy odpowiedzialne za egzekwowanie prawa w całej UE przeprowadziły 29 poważnych operacji zwalczania podrabiania towarów i piractwa, skierowane przeciwko zorganizowanym grupom przestępczym, które były również zaangażowane w inne poważne przestępstwa, w tym handel narkotykami i pranie pieniędzy.

Podrabianie nie jest przestępstwem bez ofiar. Podrabianie produktów odbiera sprzedaż legalnym przedsiębiorstwom i pozbawia rządy niezbędnych dochodów. Wiążą się one z wyraźnymi zagrożeniami dla zdrowia i bezpieczeństwa osób z nich korzystających. Jednak, jak pokazuje nasza wspólna praca z Europolem, wpływy z procederu podrabiania mogą również być wykorzystywane przez poważną przestępczość zorganizowaną. Aby w pełni rozwiązać ten problem, konieczne są wspólne działania międzynarodowe na wszystkich szczeblach.

Christian Archambeau, dyrektor wykonawczy EUIPO, powiedział

Dzisiejsze dane szacunkowe można znaleźć w raporcie z 2020 r. na temat statusu ochrony praw własności intelektualnej, które łączy prace EUIPO w zakresie sprawozdawczości, dotyczące własności intelektualnej na szczeblu unijnym i globalnym, w tym wyniki postępowań wyjaśniających prowadzonych z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Europejskim Urzędem Patentowym (EPO).

Raport na temat statusu ochrony obejmuje również badania dotyczące ilości towarów podrobionych i pirackich w handlu międzynarodowym, a także pokazuje udział gospodarczy sektorów intensywnie korzystających z praw własności intelektualnej we wzroście gospodarczym i tworzeniu miejsc pracy. Raport zawiera nowe spostrzeżenia na temat tego, jak małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) korzystają z własności intelektualnej.


Źródło: Informacja prasowa MSLGROUP

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dobry kwartał Wirtualnej Polski – przychody wyższe o 27%

Przychody ze sprzedaży Grupy Wirtualna Polska Holding, w trzecim kwartale 2018 roku, przekroczyły 143 mln zł. Oznacza to wzrost o ponad 30 mln zł rok do roku – największy w historii spółki. W październiku WP przejęła serwisy Extradom.pl oraz Parklot.pl. Z produktów internetowych Grupy korzysta już 21,8 mln Polaków (RU).

Trzeci kwartał 2018 roku WP Holding zakończyła z zyskiem netto na poziomie 21,7 mln zł. To o prawie 60% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Skorygowana EBITDA w segmencie online wyniosła 46.976 tys. zł. Grupa konsekwentnie realizuje również strategię w segmencie TV, gdzie przychody za trzeci kwartał br. wzrosły o 79,2%.

Od pięciu lat nie zmarnowaliśmy żadnego kwartału, za każdym razem notując wzrost naszej internetowej działalności. Tym razem cieszymy się podwójnie, bo za mijające trzy miesiące łączny nominalny przyrost EBITDA i przychodów rok do roku był dodatkowo najwyższy w historii Wirtualnej Polski. To efekt realizacji strategii rozwoju e-commerce, jak i lepszego od poprzedniego roku w WP Media SA – mówi Jacek Świderski, prezes WP Holding SA.

Zgodnie z najnowszym badaniem Gemius/PBI w październiku br. z produktów internetowych Grupy korzystało już 21,8 mln realnych użytkowników, co oznacza wzrost o 4% rok do roku. Wynik daje WP drugie miejsce w zestawieniu – zaraz po Google – i umacnia spółkę na pozycji lidera wśród polskich wydawców internetowych.

W ostatnim miesiącu Wirtualna Polska Holding zrealizowała także dwie duże transakcje e-commerce. Za kwotę 75 mln zł przejęła serwis Extradom.pl specjalizujący się w sprzedaży projektów architektonicznych online. WP weszła tym samym w rynek budownictwa jednorodzinnego. Za pośrednictwem Wakacje.pl SA, nabyła także marketplace pośredniczący w rezerwacji miejsc parkingowych przy największych lotniskach w Polsce – Parklot.pl. Serwis może pochwalić się największą liczbą użytkowników w swojej kategorii, a w jego ofercie znajduje się prawie 50 parkingów przy portach lotniczych.

Spółka Wakacje.pl prowadzi jednocześnie rebranding przejętej sześć miesięcy temu sieci punktów My Travel. W tej chwili kilkanaście nowych punktów pracuje już pod szyldem wakacje.pl, kolejne dołączą w ciągu najbliższych miesięcy.

Wirtualna Polska to grupa spółek działających w mediach i e-commerce. Zgodnie z badaniem Gemius/PBI z października 2018 r. z wszystkich produktów internetowych Grupy WP korzystało 21,8 mln realnych użytkowników, którzy wykonali 2,9 mld odsłon, spędzając w serwisach średnio aż 36 minut i 35 sekund dziennie.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF