Wysokość czynszu jednym z głównych czynników wyboru najmowanego mieszkania. Ile są w stanie zapłacić Polacy? [BADANIE]

mieszkanie

80% wszystkich najmujących i poszukujących mieszkania na najem chce zamknąć się w kwocie 2000 złotych miesięcznie na mieszkanie – wynika z ankiety przeprowadzonej przez SW Research na zlecenie Cushman & Wakefield na reprezentatywnej próbie mieszkańców największych polskich miast. Ponad połowa jest w stanie przeznaczyć na najmowane mieszkanie maksymalnie do 1500 PLN miesięcznie.

budżet na mieszkanie
Źródło: Cushman&Wakefield

80% wszystkich najmujących obecnie mieszkanie lub poszukujących mieszkania do najęcia, chce zamknąć się w kwocie 2000 złotych miesięcznie. Ponad połowa jest w stanie przeznaczyć na najmowane mieszkanie maksymalnie do 1500 PLN miesięcznie.

Natomiast zasobność portfela ankietowanych pokazuje, że największy procentowo udział respondentów z  dochodem netto do 3000 PLN i od 3000 do 5000 PLN przypada na obecnych i potencjalnych najemców.

dochód netto gospodarstwa domowego
Źródło: Cushman&Wakefield

A jakie umowy są przez najemców najbardziej pożądane? Niemal połowa pytanych wskazała, że najchętniej widzianą umowa najmu byłaby umowa na czas nieokreślony z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Dla 14% najemców długość trwania umowy nie ma znaczenia.

długość najmu mieszkań
Źródło: Cushman&Wakefield

Kwestionariusz badawczy został przygotowany na podstawie zagadnień dostarczonych przez ekspertów rynku mieszkaniowego Cushman & Wakefield, a badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów on-line (CAWI – Computer-Assisted Web Interview) wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 19.03-24.03.2021 i 09.04-20.04. Analizą objęto grupę 3078 Polaków powyżej 18 roku życia, z sześciu miast (Warszawa, Kraków, Poznań, Łódź, Trójmiasto, Wrocław). Szczegółowe pytania zadano 1031 ankietowanym, którzy wynajmują albo planują wynająć mieszkanie, próba ma strukturę demograficzną zgodną z taką, jaka jest wśród wynajmujących w wielkich miastach.


Źródło: Cushman&Wakefield

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Średnia suma koszyka zakupowego w maju niższa o 4,9% niż przed rokiem [BADANIE]

Zakupy_spozywcze

Mimo rosnącej inflacji, ceny w sieciach handlowych analizowanych w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® spadły nieznacznie, o 0,04% wobec kwietnia oraz o 4,9% wobec maja 2020 roku. Eksperci ASM Sales Force Agency obserwują silną konkurencję pomiędzy sieciami, zwłaszcza po luzowaniu pandemicznych obostrzeń. Zakupy przez Internet wciąż pozostają znacznie droższą alternatywą dla sklepów stacjonarnych. Po raz czwarty w tym roku, najtańszy koszyk zakupowy zaoferowała sieć Auchan.

Maj w handlu

Po długim weekendzie majowym przywrócono możliwość handlu w galeriach, choć wciąż obowiązywały restrykcyjne limity obecności klientów w sklepach. Z badań ruchu w centrach handlowych wynika, że klienci wrócili do zakupów stacjonarnych, jednak liczba odwiedzających jest znacząco niższa. Kolejne miesiące pokażą czy wraz ze słabnięciem pandemii Polacy wrócą do starych przyzwyczajeń, czy może utrzymają nowe nawyki zakupowe.

Eksperci ASM Sales Force Agency zaobserwowali nieznaczne spadki średnich cen koszyków w 6 sieciach między majem a kwietniem 2021 roku. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego odnotowano w sieci Tesco (3,80%), w sklepach Carrefour (3,57%) oraz Intermarché (2,64%). W ujęciu rocznym, podobnie jak w zeszłym miesiącu, na 11 badanych sieci handlowych, w 9 ceny były niższe niż przed rokiem, a w 2 wyższe. Ceny nieznacznie wzrosły w sieci Kaufland (2,33%) oraz Tesco (2,15%). Największy spadek cen koszyka miał miejsce w sklepach E.Leclerc, w których średnia cena w maju 2021 r. była niższa aż o 36,91 zł niż przed rokiem. To spadek o 14,18%.

ASM_Sales_wykres_
Źródło: ASM SALES

Patryk GórczyńskiU progu wakacji trwa w Polsce sezon na drożyznę. Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że obecnie mamy w kraju najwyższy wzrost cen od kilkunastu miesięcy, o 4,7 procent w ujęciu rocznym. Nasze najnowsze analizy pokazują bardzo dużą rozbieżność cen żywności pomiędzy zakupami stacjonarnymi oraz tymi przez Internet. Wysokie ceny zakupów online mogą sprawić, że po wielu miesiącach przyzwyczajeń, w najbliższym czasie klienci będą wybierać zakupy w placówkach stacjonarnych.

Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency

W maju br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 227,19 zł, co oznacza niewielką zmianę w stosunku do kwietnia (o 0,09 zł mniej, tj. 0,04%) oraz marca br. (o 0,70 zł mniej, tj. 0,31%).

Auchan znów na pozycji lidera

Analiza średniej wartości koszyka zakupowego wykazała, że w maju 2021 r. najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w sklepach sieci Auchan. To trzeci miesiąc z zrzędu i czwarty w tym roku, kiedy Auchan zajmuje pozycję lidera, oferując badany koszyk zakupowy o najniższej wartości. Za zestaw analizowanych produktów w sklepach tej sieci należało zapłacić 210,52 zł. Natomiast najwyższą wartość koszyka odnotowano podobnie jak w poprzednim miesiącu w sieci Tesco, gdzie wyniosła ona 233,94 zł, czyli o 11% więcej niż w najtańszym Auchan. Najdroższy w ujęciu całkowitym ponownie okazał się kanał e-grocery, za zakupy online musieliśmy zapłacić 257,51 zł. Po 6,5% spadku cen w tym kanale w kwietniu, tym razem zanotował on 1,59% wzrost. Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w maju 2021 r. wykazało, że w tym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić w kanale hybrydowym – 219,84 zł (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 17% więcej niż w najtańszym kanale hybrydowym.

Średnia_wartość_koszyka_zakupowego_ wykres
Źródło: ASM SALES

Maj 2021 r. przyniósł nieznaczny wzrost cen w kanale e-grocery w stosunku do kwietnia br. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów 6 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Przed miesiącem w sklepach online najdroższych było również 6 grup, a marcu 8. Najwięcej najtańszych grup produktowych (po 3) można było znaleźć w sieci Makro (Cash&Carry), a po dwie najtańsze grupy stwierdzono w sieciach Auchan i Lidl. Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w maju w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, E.Leclerc, Intermarché i Kaufland.

Wykres_ASM_SALES
Źródło: ASM SALES

W największym stopniu w skali roku staniały chemia domowa i kosmetyki (9,83%), używki i alkohol (7,93%), produkty sypkie (6,88%) oraz mrożonki (6,51%). To może oznaczać, że konsumenci nadal znaczną część czasu spędzali w maju w swoich domach. Pandemia wymusiła gotowanie w domu (większy popyt np. na mrożonki), wspólne spędzanie czasu (zakup większej ilości alkoholu), co w efekcie mogło wpłynąć na obniżki cen wymienionych produktów. Natomiast największy wzrost cen w maju po raz kolejny odnotowano w grupie napojów (11,13%).

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 181,08 zł (mniej o 0,84 zł niż w kwietniu, tj. 0,46%), natomiast koszyk produktów najdroższych – 295,15 zł (więcej o 2,09 zł niż w kwietniu, tj. 0,71%). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w maju 2021 r. wyniosła 114,07 zł i jest ona o 2,93 zł, tj. o 2,64% większa niż w kwietniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w maju 2021 r. była wyższa o 0,92 % niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju br. tańszy o 15% niż w 2020 r.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.


Źródło: ASM Sales

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF