...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Ekosystem startupowy Francji – Darek Maciołek, BNP Paribas w Busines in Brief

Francja – jeden z bardziej rozwiniętych  okosystemów startupowych w w Europie.

 

  • Małe i średnie firmy oraz korporacje, inwestując w rozwój startupów, korzystają z nowoczesnych technologii i rozwiązań organizacyjnych dla budowania większej efektywności własnych organizacji;
  • Przykłady udanych inwestycji korporacji w rozwój  startupów w Polsce;
  • Francuski rząd wprowadza wiele ułatwień i przepisów przyjaznych dla rozwoju innowacyjności i przedsiębiorczości,
  • Ciągle udowadniamy światu, że Polacy– w różnym wieku– dysponują olbrzymim potencjałem kreatywności w biznesie;
  • Polska potrzebuję efektywnego i skutecznego otoczenia dla rozwoju tego potencjału– system edukacji i budowania wysokiej Kultury biznesowej
  • Jak i gdzie szukać pomysłów na biznes?

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Aplikacja treningowa Stretchme App do pobrania w AppStore!

 

Bezpieczne i profesjonalne treningi w domu bez obecności trenera? Od dziś jest to możliwe, dzięki aplikacji treningowej Stretchme App. System bazuje na technologii widzenia komputerowego, która na podstawie obrazu z jednej kamery (telefonu lub laptopa) w czasie rzeczywistym określa umiejscowienie poszczególnych części ciała. Algorytmy zastosowane w aplikacji określają poprawność postawy i dają wskazówki użytkownikowi, jak tą postawę skorygować. Na rynku polskim jest to pierwsze tego typu rozwiązanie i stanowi wyróżnik wśród innych dostępnych rozwiązań do treningów online.
Informacja zwrotna przede wszystkim zwiększa bezpieczeństwo treningów domowych i obniża ryzyko kontuzji podczas treningu bez nadzoru trenera osobistego. Celem jest reedukacja nawyków wśród użytkowników i działania prewencyjne mające zapobiegać zwyrodnieniom kręgosłupa, wadom postawy oraz zwiększać naszą ogólną sprawność. Nad rozwojem aplikacji czuwa zespół ekspertów sportowych i fizjoterapeutów oraz deweloperów i ekspertów od sztucznej inteligencji (aktualnie ponad 10 osób).

Pomysłodawczyniami projektu są Barbara Andrzejewska i Monika Stasiak, które rozwijają aplikację treningową, równolegle, prowadzą studio rozciągania na warszawskim Mokotowie. Dziewczyny organizują kursy, warsztaty i zajęcia stacjonarne ze stretchingu, jogi i baletu.

– Nowoczesne rozwiązania technologiczne to przyszłość rynku fitness. Coraz więcej rozwiązań dla tej branży bazuje na nowych technologiach i sztucznej inteligencji. Dostrzegają to również Fundusze VC i Aniołowie biznesu, którzy chętniej inwestują w rozwój sportu, fitnessu i well-being. Zgodnie z tymi trendami rozwijamy Stretchme – liczymy, że nasza aplikacja Stretchme App spotka się z zainteresowaniem użytkowników w Polsce i już niebawem rozpoczniemy ekspansję na kolejne rynki – komentuje Barbara Andrzejewska, prezes i współzałożycielka firmy Stretchme.

Aplikacja jest dostępna w App Store, a niedługo później zostanie udostępniona wersja na system Android. Dostęp do aplikacji uzyskamy za darmo na pierwsze dwa tygodnie, po tym czasie obowiązuje subskrypcja w cenie 70 zł/msc. Aplikacja obecnie powstaje na potrzeby rynku polskiego. Docelowo, marka ma być rozpoznawalna na całym świecie, w 2023 powstanie wersja angielskojęzyczna – na przestrzeni kilku najbliższych lat aplikacja ma być dostępna na wszystkich rynkach europejskich, a później rozpocznie się ekspansja do Azji.

W 2022 roku spółka zamknęła pierwszą rundę pre-seed (EUR 375k). W inwestycję zaangażowały się fundusze Shape.vc (Polska) i Porsche Ventures (Niemcy). To znacznie przyśpieszyło rozwój projektu. Według danych SportsTechX w 2019 roku inwestorzy włożyli 1,09 miliarda dolarów w inwestycje z dziedziny fitness tech, natomiast w 2021 roku było to już 3.4 miliarda dolarów.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polski startup we współpracy z wiodącymi instytucjami muzycznymi w USA

Firma stawia sobie za cel wykorzystanie sztucznej inteligencji do automatyzacji nagrywania wideo koncertów muzyki klasycznej na żywo. Co najważniejsze – AI w tym przypadku nadal w centrum uwagi stawia człowieka, który przygotowuje reżyserię każdego koncertu. Technologia odpowiedzialna jest za identyfikację w czasie rzeczywistym każdego momentu muzycznego wykonywanego na żywo. Dzięki połączeniu algorytmu z kamerami możliwe jest pełne zautomatyzowanie procesu produkcyjnego. Innowacyjna technologia została opracowana w Polsce we współpracy z firmą QED Software, liderem technologii AI.

Algorytm pozwala na analizę i śledzenie muzyki wykonywanej na żywo. Powstawał w latach
2021-2022 we współpracy z takimi instytucjami jak Lucerne Festival, Iceland Symphony Orchestra. Swoją amerykańską premierę technologia miała miejsce w kwietniu 2022 roku przy współpracy z Lubbock Symphony Orchestra w Teksasie.

– Szczególnie ważne jest dla nas nawiązanie współpracy z tak prestiżowymi instytucjami jak Curtis Institute of Music i Louisville Orchestra. To dowód na to, że nasza firma staje się integralną częścią dalszego rozwoju branży muzyki klasycznej z wykorzystaniem nowych technologii – powiedział Jakub Fiebig, CEO OnstageAI, Inc.

Automatyzacja produkcji wideo z koncertów muzyki klasycznej jest tylko jednym z możliwych zastosowań technologii OnstageAI. W przyszłości możliwe będzie automatyzowanie wszystkich działań scenicznych zależnych od dźwięku wykonywanego na żywo – wyświetlania napisów w operze, sterowania oświetleniem, ruchu kurtyn czy zmian stron partytur muzycznych.

– Dzięki doświadczeniu QED Software z zakresu badań i rozwoju opracowaliśmy algorytm z wykorzystaniem sztucznej inteligencji pozwalający branży muzycznej wykonać technologiczny krok w przyszłość. Niezwykle ważną rolę w jego rozwoju odegrała unikalna wiedza i doświadczenie naszych deweloperów z zakresu akustyki i uczenia maszynowego – dodał Dominik Ślęzak, CEO QED Software.

Dzięki tym partnerstwom OnstageAI zamierza kontynuować rozwój swojej technologii i nawiązywanie nowych silnych globalnych partnerstw.
Więcej informacji na temat OnstageAI można uzyskać odwiedzając stronę: https://www.onstageai.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Grupa Żabka wyłoniła zwycięzców programu akceleracyjnego Foodtech Lab

 

W trakcie finału Foodtech Lab zaprezentowało się 11 startupów. Innowatorzy z całej Europy spotkali się w Poznaniu, by zaprezentować swoje produkty i rozwiązania. W skład komisji oceniającej projekty weszli członkowie zarządu Grupy Żabka – Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu ds. strategii konsumenckich, Tomasz Blicharski, wiceprezes zarządu, dyrektor zarządzający Żabka Future i Adam Manikowski, wiceprezes zarządu, dyrektor zarządzający Żabka Polska oraz przedstawiciele działów firmy kluczowych dla obszaru Foodtech. Oprócz prezentacji i krótkiej sesji Q&A finał był też okazją do przetestowania ocenianych produktów.

Laureaci programu akceleracyjnego Foodtech Lab to twórcy innowacyjnych produktów spożywczych, które mogą ułatwić konsumentom dokonywanie świadomych wyborów w zakresie dobrego odżywiania i zrównoważonego stylu życia. Cieszymy się, że zwycięskie startupy mają szansę rozwijać swoje unikalne produkty w ramach ekosystemu convenience Grupy Żabka. Budowanie partnerstw na rzecz pozytywnej zmiany wpisuje się w naszą strategię zrównoważonego rozwoju. To m.in. dzięki nim możemy umożliwić klientom zmianę codziennych nawyków na lepszezarówno dla nich samych, jak i dla środowiska naturalnego mówi Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu ds. strategii konsumenckich Grupy Żabka.

 

Dalszy rozwój zwycięskich projektów

 

W każdy startup ma inne potrzeby, dlatego Venture Studio działające w ramach Grupy Żabka, przygotuje dla laureatów programu Foodtech Labszytą na miarę ścieżkę współpracy. W trakcie najbliższych miesięcy zwycięskie startupy czeka dalsza praca nad doskonaleniem zgłoszonych projektów. Grupa Żabka wesprze młode przedsiębiorstwa w rozwoju produktów, oferując m.in. współpracę ze swoimi dostawcami i ekspertami, realizująctestowe wdrożenie w wybranych obszarach.Jeśli testy oraz pilotaż zostaną zrealizowane z sukcesem, startupy mogą liczyć na długoterminową, komercyjną współpracę z Grupą Żabka, a nawet możliwość inwestycji przez Grupę, zaprzyjaźnionych odbiorców technologii lub z funduszy publicznych.


O programie

Do programu Foodtech Lab mogły zgłaszać się startupy z całej Europy, oferujące pomysły lub gotowe produkty w następujących kategoriach: Innowacyjne produkty spożywcze, Alternatywne źródła białka, Lab-grown meat, Żywność funkcjonalna, Opakowania, Zarządzenie marnotrawstwem żywności, Technologie przetwarzania żywności, Produkcja żywności oraz Aplikacje konsumenckie. Więcej informacji o programie znajduje się na: https://foodtechlabprogram.com/

Poszukiwania innowacyjnych rozwiązań dla handlu detalicznego

Grupa Żabka nieustannie poszukuje innowacyjnych rozwiązań, których wdrożenie ma na celu przyspieszenie rozwoju ekosystemu convenience. Robi to poprzez Venture Studio, którego zadaniem jest wyszukiwanie i przyciąganie do organizacji nowoczesnych rozwiązań dających nową perspektywę dla całej Grupy. Przedsięwzięcia są wybierane w zależności od bieżących potrzeb biznesowych, z uwzględnieniem najbardziej istotnych trendów, które stymulują rozwój branży retail nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Istotne wsparcie w tym procesie stanowią programy akceleracyjne prowadzone przez Grupę ŻabkaFoodtech Lab, Startup Impact Program i Żabka Future Lab.

Za poszukiwanie innowacji i wkład w rozwój polskiego systemu startupów Grupa Żabka została nagrodzona w II edycji rankingu KREATORZY Polskiej Sceny Startupowej, stworzonego przez MamStartup we współpracy z PFR Ventures. Grupa otrzymała wyróżnienie w kategorii „Organizacje i Innowacje”, a jurorzy docenili ją za strategię wsparcia rodzimych startupów poprzez programy akceleracji.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

64% startupów, które nadal działają na Ukrainie opiera swój biznes o rynek globalny

 

Niemal wszyscy respondenci zauważają zdecydowanie negatywny wpływ działań wojennych w kraju na możliwość prowadzenia działalności gospodarczej. Większość liderów startupów ocenia swoją obecną sytuację jako złą. 12% firm, które wypełniło badanie, poinformowało, że zakończyło działalność wskutek inwazji rosyjskiej. Pełny raport można pobrać oficjalnej stronie projektu Polish-Ukrainian Startup Bridge www.startupbridge.eu pod linkiem.

Powody zamknięcia firmy

Powody zamykania start-upów na Ukrainie są różnorodne – wymienia się 4 najczęstsze czynniki, które skutkują koniecznością zaprzestania działalności lub jej ograniczenia. W przypadku 1/3 start-upów powodem wycofania się z działalności był spadek sprzedaży produktów i usług na rynku ukraińskim. W przypadku około ¼ badanych o zakończeniu działalności przesądził brak możliwości wyjazdu za granicę (który w ich przypadku był niezbędny do utrzymania działalności) oraz utrata kapitału, który pozwoliłby firmie zachować płynność finansową.

Spośród wszystkich badanych przedsiębiorstw, ponad połowa (56%) zetknęła się z koniecznością służby co najmniej jednego z członków zespołu składzie Siłach Zbrojnych Ukrainy. To wskazuje na znaczny udział startupów w  aktywnej obronę kraju przed inwazją rosyjską.

Większość firm działa globalnie (64% respondentów wskazało na międzynarodowy charakter sprzedaży usług i produktów), przy czym koncentruje się zarówno na rynku ukraińskim, jak i za granicą. Około 13% zadeklarowało, że kieruje swoje usługi i produkty wyłącznie na rynki zagraniczne, nie licząc rynków lokalnych. Stan taki udowadnia jak duży wpływ na przetrwanie młodych, skalowalnych  przedsiębiorstw ma bezpośredni dostęp do gospodarki światowej.

Prawie połowa badanych przedsiębiorstw zlokalizowana jest w Kijowie. Obwody lwowski, charkowski i winnicki to także ważne punkty na startupowej mapie Ukrainy. Szczególnie docenić należy dużą frekwencję odpowiedzi z regionu charkowskiego – z uwagi na bezpośrednią bliskość frontu i zniszczenia wojenne.

Problemy w funkcjonowaniu startupów z Ukrainy odbijają się na rynkach daleko poza granicami kraju i stanowią przeszkodę dla wszystkich podmiotów z nimi współpracujących lub kupujących ich usługi i produkty. Wynika to z utrudnień w pracy przedsiębiorstw z powodu utraty dostępu do źródeł energii, komunikacji telefonicznej i internetowej, oraz oczywistych trudności operacyjnych z nimi związanych.

Jednocześnie dla części analizowanych przedsiębiorstw fakt pracy dla klientów zagranicznych i współpraca z nimi jest szansą na przetrwanie bardzo trudnej sytuacji gospodarczej, politycznej i społecznej w kraju. Wiele firm upatruje w tym podstawowy czynnik, który pozwala im nadal się rozwijać.

Wśród respondentów, którzy odpowiedzieli na pytanie o plany przeniesienia swoich start-upów po zakończeniu wojny i zwycięstwie Ukrainy, największy odsetek wskazał, że planuje wrócić na rynek ukraiński lub na nim pozostać (43%). Prawie 1/3 próby to osoby, które chcą przenieść swoją firmę na rynek Unii Europejskiej, rzadziej (zaledwie 5%) do Stanów Zjednoczonych. Część firm znajdowała się już poza Ukrainą na etapie wypełniania ankiety (16%). Ma to szczególne znaczenie na przyszłość Ukrainy, którą według autorów raportu należy chronić przed drenażem talentów kluczowych w odbudowie powojennej gospodarki.

Plany przesiedlenia po zakończeniu wojny

„Pozostawiamy w dobrej pamięci tych wszystkich, którzy już nie wrócą do swoich projektów, biur i laboratoriów, do swoich rodzin i przyjaciół. Wraz z ich utratą innowacyjne pomysły, wyzwania biznesowe i rozwiązania technologiczne, będą musiały poczekać na nowych utalentowanych i odważnych następców. Oddajemy hołd wszystkim poległym walczącym za Ukrainę”.

– mówi Łukasz Wawak, szef Polish-Ukrainian Startup Bridge.

Pierwszą ważną misją raportu jest nieustanne przypominanie, że wiele ukraińskich startupów nadal działa w kraju i za granicą i pracuje na rzecz nie tylko własnego rozwoju, ale także dla zwycięstwa Ukrainy.

Drugi wydźwięk to zachęcenie obywateli Polski i Europy do korzystania z usług ukraińskich przedsiębiorców, którzy wciąż mają możliwość wysyłania swoich produktów, rozwiązań i własności intelektualnej na cały świat. Każde euro wydane na produkty ukraińskich przedsiębiorców to mały krok do zwycięstwa Ukrainy.

I ostatnie najważniejsze przesłanie jest takie, że wojna kiedyś się skończy i świat powinien zrobić wszystko, aby Ukraina nie została pozbawiona swoich największych talentów, zwłaszcza ludzi przedsiębiorczych. Szacunek dla ukraińskiego dorobku intelektualnego i walki społeczeństwa o wolność powinien znaleźć odzwierciedlenie w pomocy w odbudowie i wzmocnieniu ukraińskich elit na miejscu oraz w staraniach o to, by jak najwięcej kapitału napłynęło z powrotem na Ukrainę.

 Pełny raport można pobrać pod linkiem.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tworzenie biznesu to maraton, a nie sprint – AIP Seed prezentuje swoich kreatywnych – Plenti

 

Brief: Jakie były początki Twojego projektu?
Wojciech Rozkosz: Zaczynaliśmy dziesięć lat temu, czyli w 2012 roku, kiedy na szczycie było sharing economy. Uznałem, że skoro wynajmujemy Uber’a czy Airbnb, dlaczego więc nie moglibyśmy korzystać na podobnych zasadach z innych dóbr bez konieczności ich zakupu, czyli – w naszym przypadku – elektroniki użytkowej. Podpatrywaliśmy rynek, aby stworzyć podobne rozwiązanie, ale to nam szło bardzo słabo. Dowiedzieliśmy się, że takie rozwiązania w Polsce, jak i na świecie się nie udają. Zaczęliśmy identyfikować problemy, zagrożenia, uwarunkowania logistyczne, antyfraudowe czy marketplace’owe. Cały ten proces zajął nam lata, ponieważ z firmą wystartowaliśmy dopiero pod koniec 2018 roku. Przyznam, że nasze przygotowania trwały miesiącami, aż doszliśmy do tematów dla nas bardzo zaawansowanych jak np.: analiza rynku, pierwsze projekty, makietowanie procesów. Dopiero kiedy byliśmy naprawdę przekonani o tym, że to zadziała, że mamy rozwiązanie i wiemy jak to zrobić – wówczas naturalnie uruchomiliśmy nasz projekt.

Brief: Co nowego wnosi na rynek Twój projekt?
WR: Nasz koncept polega na tym, że wwypożyczamy elektronikę na żądanie, a klient płaci jedynie za okres posiadania produktu. Dajemy dostęp do produktów premium, na które niektórzy z nas nie mogliby sobie pozwolić.
Oprócz wygody i łatwości, z jaką taki sprzęt się zamawia, można go też łatwo zwrócić. Klienci unikają w ten sposób płacenia pełnej kwoty za produkt, dlatego pozbawieni są długoterminowych zobowiązań czy kredytów, nie mówiąc o długotrwałym poszukiwaniu najkorzystniejszej oferty w sklepie.

Brief: Na jakich rynkach działasz?
WR: Na razie działamy tylko w Polsce.

Brief: Jak widzisz dalszy rozwój swojego biznesu? Jakie nowe rozwiązania pojawią się na rynku?
WR: Chcemy zwiększać zakres naszego działania. Będziemy działać na większej liczbie rynków, docierając tym samym do nowych klientów. Myślimy o poszerzeniu naszej oferty.

Brief: Dlaczego Twoja firma odniosła sukces?
WR: Myślę, że ten sukces ciągle jeszcze się wykuwa i ciągle mamy ambicję, żeby był większy oraz żebyśmy zaszli jeszcze dalej. Czeka nas wiele wyzwań, ale jesteśmy pokorni. Mamy wiele do zrobienia i osiągnięcia, natomiast myślę, że to co nam pomaga iść do przodu to wiara w to co robimy. Myślę, że jesteśmy firmą, która śmiało podchodzi do wyzwań, problemów i jest wytrwała w ich rozwiązywaniu. I sądzę, że to właśnie wytrwałość pcha nas ciągle do przodu, pozwala nam coraz bardziej się rozwijać i – miejmy nadzieję – pcha do wielkiego sukcesu.

Brief: Który moment w życiu uważasz za najbardziej kreatywny i dlaczego?
WR: Najbardziej kreatywnym okresem w życiu to chyba właśnie ostatnich kilka lat, kiedy tworzyliśmy Plenti. Projekt postawił przed nami bardzo wiele wyzwań, zmusił nas do nieszablonowego myślenia, wytrwałości, poszukiwania rozwiązań i nowych pomysłów. Dziś wiemy, że musimy działać w sposób uporządkowany i zsynchronizowany. Musimy być bardzo kreatywni, aby wymyślać rozwiązania w komunikacji między wieloma działami w naszej firmie – począwszy od logistyki, przez antyfraud, creditscoring, marketing, a kończąc na IT. Żeby dostarczyć klientom najlepszą usługę i doświadczenie w korzystaniu z Plenti, wiele się dzieje. Z zewnątrz wygląda to dość prosto (i o to też pewnie chodzi), ale od środka bardzo wiele procesów musi się ze sobą zazębiać. To z kolei wymusza od nas ciągłą kreatywność.

Brief: Kto lub co jest inspiracją w Twoich działaniach i dlaczego?
WR: Jako przedsiębiorca patrzę na bardziej doświadczonych kolegów czy to w Polsce czy za granicą. Osiągnęli już spore sukcesy, zbudowali ciekawe, duże przedsięwzięcia. Podpatruję dobre praktyki od tych, którzy są troszkę dalej na tej ścieżce. Mam to szczęście, że wielu z nich jest w naszej społeczności. Niektórzy z nich zainwestowali w Plenti albo doradzają nam, w jak rozwijać nasz biznes dalej. Możliwość uczenia się od nich jest nieustanną inspiracją do kolejnych działań. Niesamowicie sobie to cenię.

Brief: O czym powinni pamiętać Ci, którzy startują ze swoim biznesem?
WR: Tworzenie własnego biznesu to maraton, a nie sprint. Wymaga to zaangażowania i wytrwałości. Najłatwiej jest jeśli, to w co się wierzy i co przemawia do nas na głębokim poziomie. Uważam, że fundamentalne jest to, aby rozumieć, akceptować i chcieć realizować daną misję. Wtedy również wytrwałość i zaangażowanie przychodzi naturalnie. Jeżeli tego zabraknie, bardzo trudno utrzymać taką niezachwianą wiarę w jakąś ideę. Więc jeśli miałbym wymienić jedną rzecz to, najbardziej istotne jest to, aby robić to w co się wierzy.

Pytania do Dariusza Żuka, CEO AIP Seed – funduszu wspierającego rozwój Plenti

Brief: Dlaczego Twój fundusz zainwestował w Plenti? 
DŻ: Kluczowym aspektem decydującym o tym, dlaczego fundusz VC decyduje się zainwestować w dany projekt jest osobowość Foudera. I tak na pewno jest w przypadku Plenti. Wojtek jest jednym z najlepszych Founderów, jakich spotkałem. Ma bardzo szeroką wiedzę i globalne kompetencje startupowe, które nie są tak częste w środowisku startupowym w Polsce. Bardzo dobrze dobiera ludzi do zespołu, przyciąga także talenty z globalnych firm, bardzo dobrze umie dopasować strategię i myśleć w kategoriach globalnych USP dla swojej firmy. Wierzę także w potencjał rynku, na którym działa Plenti – gdzie promujemy używanie a nie posiadanie.

Brief: W jakim zakresie wspieracie spółkę?
DŻ: Jestem w Radzie Nadzorczej firmy. Oprócz pierwszej inwestycji i dobraniu koinwestorów do rundy preseed wspieram Plenti w kolejnych rundach inwestycyjnych przygotowując do nich spółkę czy pomagając pozyskiwać inwestorów. Wspieraliśmy również spółkę długiem w najbardziej kluczowych momentach rozwoju projektu. Dużo pracujemy także wspólnie z innymi inwestorami nad strategią firmy – dyskutujemy o tym, gdzie dokładnie spółka powinna być w perspektywie kilku najbliższych lat.

 

O tym, jak udane są to projekty, ale też jaką często niełatwą drogę przeszły opowiadamy w naszym nowym cyklu pl. „AIP Seed prezentuje swoich kreatywnych”.

Tytułem tym nawiązujemy oczywiście do „50 Najbardziej Kreatywnych w biznesie”, czyli znanego już od wielu lat rankingu “Brief”, który jest świetną przestrzenią dla najciekawszych polskich projektów, polskich startupów i miejscem dla ludzi, którzy mają odważne, wyróżniające się marzenia i aspiracje oraz wiedzą, jak je zrealizować.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

AIP Seed prezentuje swoich kreatywnych

 

Kiedy zaczynaliśmy dziesięć lat temu, byliśmy jednym z pierwszych w Europie funduszy inwestujących w startupy na bardzo wczesnym etapie ich rozwoju. Zainwestowaliśmy w ponad 100 projektów, realizując przy tym ponad trzykrotny zwrot na całym funduszu i rozwijając projekty, które wyszły daleko poza Polskę. Są to projekty impaktowe, które wnoszą na rynek nową wartość. Dziś współpracujemy z firmami, które już teraz są globalnymi markami definiującymi swoje branże.

Uważamy także, że nie ma dwóch takich samych historii – dlatego wsparcie, które dajemy każdemu naszemu startup’owi musi być indywidualnie zaplanowane. Dlatego dobieramy koinwestorów w rundzie preseed, tworzymy competence hubs wewnątrz AIP Seed i pracujemy globalnie z funduszami myśląc o kolejnych rundach. Budujemy świetne firmy. O tym, jak udane są to projekty, ale też jaką często niełatwą drogę przeszły opowiemy w naszym nowym cyklu pl. „AIP Seed prezentuje swoich kreatywnych”. Tytułem tym nawiązujemy oczywiście do „50 Najbardziej Kreatywnych w biznesie”, czyli znanego już od wielu lat rankingu „Brief”, który jest świetną przestrzenią dla najciekawszych polskich projektów, polskich startupów i miejscem dla ludzi, którzy mają odważne, wyróżniające się marzenia i aspiracje oraz wiedzą, jak je zrealizować.

W kolejnych wywiadach z cyklu „AIP Seed prezentuje swoich kreatywnych” nasi Founderzy powiedzą m.in. o tym: jakie były początki ich projektu? Co nowego wnosi ich projekt na rynek? Dlaczego odnieśli sukces? Który moment w życiu uważają za najbardziej kreatywny i dlaczego? Kto lub co jest dla nich inspiracją? Czy w ich biznesie ważniejsza jest dla nich kreatywność czy może jednak determinacja?

Bardzo zapraszam do śledzenia tych rozmów w imieniu własnym, jak i naszych Founderów. Wierzę, że historie naszych firm, które pokażemy zainspirują niektórych z Was do rozpoczęcia czegoś nowego. A może dadzą świeżą, kompletnie nową perspektywę i pozwolą inaczej, znacznie szerzej spojrzeć na to, gdzie jesteście dziś. I gdzie chcielibyście być za kilka lat.

Zapraszam, Darek Żuk

 

Dariusz Żuk – tworzył ekosystem startupów i przedsiębiorczości w Polsce. Zakładał w 2004 roku Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości (AIP), które wykreowały ponad 16 tys. startupów, ponad 160 tys. miejsc pracy oraz stworzyły unikalny globalnie model startu i rozwoju biznesu bez rejestracji firmy.

W 2011 Dariusz Żuk założył pierwszą w Polsce sieć coworkingową – business.link, która przerodziła się w sieć ponad 30 tys. m2 powierzchni coworkingowej i lidera coworkingowego w CEE. Już w 2017 r. business.link pozyskał na rozwój największą w tym roku rundę VC w Polsce (20 mln euro od Skanska). Dwa lata później globalna Skanska kupiła udziały w business.link.

Dariusz Żuk to także twórca AIP Seed – jednego z pierwszych w Europie funduszy seed inwestujących w prostym modelu na najwcześniejszym etapie rozwoju startupów. Fundusz dotychczas zainwestował i rozwinął takie projekty jak: CallPage, Plenti, Foodsi, Glov, Sidly czy Qpony-Blix. W 2022 roku powstał fundusz AIP Seed 2.0 z kapitalizacją 25 mln euro, który do 2025 roku zainwestuje w 100 startupów z regionu CEE. W 2015 roku Dariusz Żuk wraz z Rafałem Brzoską stworzył fundusz VC bValue, do którego dołączyli wiodący polscy przedsiębiorcy: Marian Owerko, Tomasz Misiak, Marek Dziubiński i Maciej Balsewicz. Fundusz na swoim koncie ma ponad 30 inwestycji w takie projekty, jak: Tidio, Your KAYA, Landingi, Senuto.

Za kreowanie i promowanie przedsiębiorczości w Polsce, Dariusz Żuk został odznaczony przez Prezydenta RP Złotym Krzyżem Zasługi. Ponadto, jest laureatem nagrody specjalnej Business Centre Club, a od Tygodnika Wprost otrzymał Nagrodę Kisiela w kategorii „Przedsiębiorca”. Na studiach zakładał organizację Studenckie Forum BCC, jak również był asystentem Posłów na Sejm ówczesnej kadencji – m.in. odpowiadał za tworzenie parlamentarnego zespołu przedsiębiorców i stworzył studenckie projekty ustaw m.in. obniżające ZUS na starcie przez pierwsze dwa lata.

W wolnym czasie Dariusz biega maratony, nurkuje i jeździ na nartach. Jego najnowszą pasją są triathlony. W młodości zapalony pilot szybowców.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Znamy finalistów konkursu Huawei Startup Challenge II [BRIEF PATRONUJE]

Huawei Startup Challange

Gremium ekspertek i ekspertów ze świata nauki, biznesu i administracji publicznej, spośród 20 półfinalistów wyłoniło dziesięć startupów, które w najbardziej nowatorski sposób zaprzęgają technologie na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu i ochrony naszej planety. Są to: DAC (DynamicAirCooling) z najbardziej ekologicznym rozwiązaniem chłodzenia; MakeGrowLab, który skupił się na ograniczeniu produkcji plastikowych opakowań poprzez zastąpienie ich biodegradowalnym materiałem; The True Green – substytut twardego drewna na bazie konopi włóknistych; StorkJet zajmujący się oprogramowaniem dla linii lotniczych, które optymalizuje zużycie paliwa w czasie lotu; SunRoof Technology – zintegrowane fotowoltaiczne dachy 2w1 oraz marketplace energetyczny, Plan Be Eco – narzędzie wspierające proces osiągnięcia neutralności klimatycznej przedsiębiorstwa oraz raportowania śladu węglowego; NanoSci – silniki fotokatalityczne oczyszczające powietrze, Hydrum – reaktor chemiczny, który jest w stanie pracować bez kosztochłonnego uzdatniania wody jako surowca; MaasLoop – kompaktowe kruszarki do butelek szklanych oraz Vegan Manufactura – marketplace dla producentów żywności i startupów foodtechowych, które mogą wykorzystywać wolne siły przerobowe już istniejących zakładów produkcyjnych.

Zielona transformacja to wielka suma małych i dużych aktywności, które podejmujemy my wszyscy – zarówno zwykli ludzie i drobni przedsiębiorcy, jak i wielkie firmy oraz całe państwa. By ekologiczna zmiana dokonała się za naszego życia, poza wiedzą i świadomością wyzwań, musimy dostać do rąk narzędzia, które przybliżą nas do tej bardziej zielonej przyszłości. Fnałowa dziesiątka startupów naszego konkursu idealnie się w to wpisuje. Pokazują, że w młodych, polskich firmach drzemie ogromny potencjał innowacyjności, która pomoże przeobrażać nie tylko wielkie podmioty przemysłowe, ale także drobnych przedsiębiorców i samych konsumentów dając im łatwy dostęp do ekologicznych rozwiązań.

Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska

Droga do finału dla najlepszych

Zadaniem rywalizujących ze sobą startupów było w pierwszej kolejności przygotowanie strategii zrównoważonego rozwoju, w której zaprezentują swoje działania, mające na celu zostawienie naszej planety lepszą dla przyszłych pokoleń. Następnie uczestnicy konfrontowali własne nowatorskie rozwiązania z mentorami, a także mieli czas na udoskonalenie projektów. Ostatnim działaniem było nagranie 2-minutowego wideo przedstawiającego strategię dalszego rozwoju.

Ogromnie nas cieszy zapał i aktywność uczestników, którzy realizują swoje pasje, wzmacniając jednocześnie polski potencjał w obszarze ochrony środowiska i klimatu. Łączenie kompetencji i zasobów oraz różnorodne perspektywy sprawiają, że biznes i startupy pozytywnego wpływu świetnie się uzupełniają, odpowiadając na złożone problemy społeczne i środowiskowe oraz zwiększając swoją efektywność we wspólnym działaniu na rzecz lepszego jutra. Na co dzień współpracujemy z tego typu organizacjami w różnych obszarach. Wierzymy, że pozytywny wpływ jest możliwy tylko dzięki efektywnym partnerstwom, szczególnie gdy obu stronom chodzi o wiele więcej, niż prowadzenie biznesu.

Karolina Piotrowska, członkini zarządu Startup Academy

Motywem przewodnim konkursu jest idea #TechForBetterPlanet. W naborze poszukiwane były rozwiązania technologiczne, które pomagają walczyć z negatywnymi skutkami wpływu człowieka na środowisko naturalne. Wśród 226 zgłoszeń dominowały projekty związane z rozwojem odnawialnych źródeł energii (12 proc.), wsparciem dla gospodarki obiegu zamkniętego (12 proc.) czy technologii pomagających ograniczyć marnowanie żywności (8 proc.)

Huawei Startup Challenge II powstał, aby z jednej strony pomóc w rozwoju polskich innowacyjnych startupów, które są na początku swojej drogi do ekologicznej rewolucji, a z drugiej, by wspierać realizację przyjętych Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ w odniesieniu do wyzwań klimatycznych i środowiskowych.

Konkurs odbywa się pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Mazowieckiego, patronatem wspierającym Krajowej Izby Klastrów Energii oraz patronatem medialnym Rzeczpospolita, WP, InnPoland, ISBNews, eGospodarka.pl, Mam Startup, Brief, Nowy Marketing, Marketing i Biznes, Homo Digital oraz Eco-News.


Źródło: Huawei 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Trwa nabór do trzeciej edycji programu pre-akceleracyjnego Huge Thing i Google for Startups

huge thing 3

Michał KramarzJako Google for Startups wspieramy startupy na każdym etapie rozwoju. Robimy to, ponieważ startupy są kluczowym elementem budowy innowacyjnej gospodarki i współtworzą przyszłość polskiego i światowego biznesu. Programy takie jak pre-akcelerator Huge Thing są niezbędne właśnie na wczesnym etapie rozwoju firm, ponieważ pomagają nie tylko zdobywać wiedzę o technologii czy skalowaniu biznesu, ale wspierają także rozwój umiejętności przywódczych, uczą budowania modeli biznesowych i zarządzania biznesem.

Michał Kramarz, szef Google for Startups w Europie Środkowej

Program dedykowany jest podmiotom z branż opartych na technologii o dużym potencjale, takich jak edukacja, medycyna, sustainability, energetyka czy e-sport, a także wielu innym. Ma bowiem również wskazać, w których obszarach powstaje obecnie najwięcej innowacyjnych projektów z potencjałem na rynkowy sukces.

Program ruszy w listopadzie br. W trakcie 7-miu tygodni uczestnicy wezmą udział w warsztatach z mentorami, wykładach i sesjach 1:1. Tworzone przez siebie rozwiązania dopracowywać będą pod okiem indywidualnych tutorów –pomogą oni doprecyzować model biznesowy, przetestować rozwiązania i produkty oraz zweryfikować ich założenia. W trakcie wykładów i warsztatów uczestnicy dowiedzą się, jak prowadzić i mierzyć działania sprzedażowe, jak zaplanować skuteczną komunikację oraz jak przygotować się do pozyskania pierwszej (lub kolejnej) rundy finansowania na rozwój i na co zwracać uwagę, wybierając inwestora. Całość zakończy Demo Day, który zaplanowano na 16 grudnia.

Co zyskają uczestnicy?

Oprócz dostępu do jednych z najlepszych ekspertów, wiedzy biznesowej oraz możliwości przedstawienia swoich pomysłów potencjalnym odbiorcom i inwestorom, udział w programie to realna szansa na pozyskanie inwestora i okazja do skorzystania ze wsparcia ekspertów Google. Pomogą oni uczestnikom między innymi w mierzeniu rezultatów realizowanych działań, definiowania celów firmy, rozumieniu założeń budowania silnych zespołów, jak również w projektowaniu usług/produktów i wdrażaniu rozwiązań opartych o analizowanie danych. Ponadto uczestnicy dołączają do społeczności Google for Startups, w której będą mogli skorzystać z programów wspierających ich dalszy rozwój na kolejnych etapach budowania startupu. Zapisy do programu są otwarte dla wszystkich zainteresowanych, spełniających kryteria, a sam udział jest dla startupów bezpłatny.

Realne korzyści z pre –akceleracji

Huge Thing to jeden, z najdłużej działających w Polsce, operatorów programów wspierających rozwój startupów.

Startupy, które mają już działający produkt i pierwsze przychody mogą wręcz wybierać spośród naprawdę wielu programów działających na rynku. Wsparcia dla osób, które dopiero zaczynają, formują swoje zespoły i pracują nad modelami biznesowymi, nadal brakuje. Wiemy, że nasz program pre-akceleracyjny, po raz trzeci realizowany w partnerstwie z Google for Startups, może realnie przyspieszyć rozwój obiecujących projektów z regionu. Mamy już kilkanascie świetnych succes stories, będących wynikiem naszych działań.

Monika Synoradzka, CEO Huge Thing

W poprzedniej edycji do udziału w programie Huge Thing wybrał 15 najlepszych startupów, wszystkie z nich wciąż się rozwijają i odnoszą pierwsze, biznesowe sukcesy. W rezultacie udziału w pre-akceleratorze Huge Thing ForLogistic, startup wynajmujący powierzchnie magazynowe na godziny, pozyskał 1,1 mln PLN finansowania na dalszy rozwój. CEO Getmehired, platformy internetowej, gromadzącej doświadczonych menedżerów pomagających kandydatom w przygotowaniu do rozmów kwalifikacyjnych, także poprzez wartościowe feedbakowanie ich, pozyskała co-foundera, z którym od teraz rozwija swój biznes. Spółka Element, startup zajmujący się automatyzowaniem procesów rekrutacji, pozyskał oferty finansowania od kilku polskich funduszy VC, a pochodzący z Litwy Vetforcall, tworzący platformę do umawiania wizyt weterynaryjnych i gromadzenia dokumentacji o pupilach, planuje wejście na rynek polski.

Nabór projektów trwa do 6 września. Więcej informacji na temat programu: https://www.youtube.com/watch?v=xoeNuUpxAQI&ab_channel=HugeThingTeam

Formularz aplikacyjny dostępny jest na stronie www.hugething.vc/pre –acceleration.

Program pre-akceleracyjny to jedna z kilku inicjatyw, którą Huge Thing planuje zrealizować w drugim półroczu 2021. W tym roku, wspólnie z PFR Ventures, kontynuuje prace nad drugą edycją raportu dotyczącego współpracy na linii startupy – korporacje. Pierwsza edycja ukazała się w 2019 roku i jest dostępna na stronie hugething.vc/report a kolejna będzie opublikowana niebawem.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rekrutacja do programu akceleracji Digital Now! Holding zakończona

Digital Now! Holding

Organizator programu akceleracji, Digital Now! Holding, zakończył proces rekrutacji zespołów, które zgłosiły swoje projekty rozwiązań dla branży eCommerce. Na drodze oceny merytorycznej projektów, opartej na analizie przesłanych zgłoszeń przez kadrę zarządzającą Digital Now! Holding, wyłoniono dwa zwycięskie zespoły, które zostały zaproszone do podjęcia 3-miesięcznej współpracy z jednym z partnerów technologicznych programu. Zakwalifikowane projekty będą miały szansę współpracować z ponad setką partnerów i ponad tysiącem klientów Holdingu.

Przez ostatnie trzy miesiące mogliśmy zapoznać się z wieloma innowacyjnymi projektami – tak duże zainteresowanie programem to dowód intensywnego rozwoju branży eCommerce w Polsce, a także potencjału młodych firm. Wybór zwycięskich projektów był trudnym zadaniem, jednak jesteśmy przekonani, że zespoły zaproszone do dalszej współpracy prezentują niezwykle wysoki poziom zaawansowania projektu, a także proponują innowacyjne w skali rynku rozwiązania potrzeb sygnalizowanych przez naszych partnerów. Wierzymy, że wielowymiarowa działalność Holdingu da zespołom możliwość holistycznego podejścia do ich projektu, uwzględniającego jego potrzeby i wyzwania z perspektywy wymagań rynkowych oraz inwestorskich.

Łukasz Nawrocki, CEO Digital Now! Holding

Do udziału w programie akceleracji zgłosiło się 85 projektów, z czego do dalszej współpracy zaproszono dwa z nich. Przedstawienie zwycięskich zespołów nastąpi w najbliższych tygodniach. W kolejnych etapach programu wybrane zespoły pod opieką mentora z ramienia Digital Now! Holding rozpoczną doskonalenie, a następnie weryfikację i komercjalizację projektu, którego rezultaty zostaną zaprezentowane publicznie podczas „Demo day”. Po zakończeniu programu zespoły w dalszym ciągu będą mogły korzystać ze wsparcia mentorskiego Digital Now! Holding.


Źródło: Digital Now! Holding

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF