...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Maciej Zieliński, kompozytor i CEO Eneftigo gościem Grzegorza Kiszluka w Telewizji biznesowej (wideo)

Biznes w muzyce, ENFTIGO - startup w technologii blockchain.

Rola marketingu w sztuce

  • Rola marketingu w promowaniu muzyki i artystów.
  • Wpływ mediów społecznościowych na budowanie marki artystów.

NFT (Non Fungible Tokens) w muzyce

  • Definicja NFT i technologii blockchain.
  • NFT w tworzeniu nowych modeli biznesowych w muzyce.
  • Omówienie spekulacyjnej fali NFT oraz jej ewolucji.

Startup ENEFTIGO 

  • Opis startupu ENEFTIGO, który integruje muzykę z technologią blockchain.
  • Cel: Umożliwienie artystom tworzenia i sprzedaży NFT opartych na prawach do tantiem.
  • Różne zastosowania NFT w muzyce, takich jak prawa do tantiem, kolekcjonerskie przedmioty itp.

Rynek NFT w Polsce i na świecie

  • Analiza rynku NFT w kontekście inwestorów w Polsce i na świecie.
  • Perspektywy rozwoju rynku NFT.
  • Dedykacja Eneftigo dla artystów niezależnych
  • Wprowadzenie porządku i zgodności z regulacjami w branży NFT.

 

Grzegorz Kiszluk

Bardzo udany rok dla Asseco. Wzrost organiczny oraz dobre perspektywy na kolejne kwartały.

W 2023 roku Grupa Asseco osiągnęła 16,9 mld zł przychodów ze sprzedaży. Sprzedaż własnych produktów oraz usług informatycznych przekroczyła 13,2 mld zł. Zysk operacyjny wyniósł ponad 1,6 mld zł. Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej osiągnął poziom 483 mln zł, co oznacza drugi pod względem wartości zysk netto w historii Grupy.

Wyniki Asseco są bardzo dobrze zdywersyfikowane geograficznie. W 2023 roku rynki zagraniczne reprezentowane przez segmenty Formula Systems i Asseco International odpowiadały łącznie za 88% przychodów Grupy. Sprzedaż segmentu Formula Systems wyniosła 10,9 mld zł, a zysk operacyjny 906 mln zł. W segmencie Asseco International przychody wyniosły 4,1 mld zł, a zysk operacyjny – po wzroście o 12% – osiągnął poziom 456 mln PLN. Sprzedaż segmentu Asseco Poland wzrosła o 13% do blisko 2,0 mld zł, a zysk operacyjny wyniósł 264 mln zł.

2023 rok to kolejny bardzo dobry rok dla Asseco. Istotny wpływ na wyniki Grupy miały w tym czasie kursy walut. Organicznie rośliśmy stabilnie – nasze przychody wzrosły w kursach stałych o 5%, a zysk operacyjny zwiększył się o 6%. Osiągnęliśmy drugi pod względem wartości zysk netto w naszej ponad 30-letniej historii. Dalej konsekwentnie realizujemy obraną strategię, skupiając się na produkcji oprogramowania i usługach własnych, a także silnej dywersyfikacji. Cieszę się, że udało nam się wypracować tak dobre wyniki pomimo trudnego otoczenia gospodarczego oraz napiętej sytuacji geopolitycznej. To pokazuje, że niepewne czasy wymagają zwiększenia roli cyfryzacji, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań chmurowych, cyberbezpieczeństwa czy sztucznej inteligencji. Naszym priorytetem pozostaje dostarczanie najwyższej jakości własnego oprogramowania dla instytucji i firm z kluczowych sektorów gospodarki. W minionym roku intensywnie pracowaliśmy nad umocnieniem pozycji rynkowej w każdym z segmentów biznesowych, w których działamy. W 2023 roku przejęliśmy 7 spółek działających w Portugalii, Słowenii, Bośni i Hercegowinie, Polsce, a także na rynku izraelskim. Od momentu debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w 2004 roku do naszej Grupy dołączyło ponad 135 spółek. To sprawia, że dzisiaj Asseco to ponad 33 tys. osób zatrudnionych w 60 krajach na 6 kontynentach. – powiedział Adam Góral, Prezes Zarządu Asseco Poland.

Skonsolidowany portfel zamówień Asseco na rok 2024, w obszarze oprogramowania i usług własnych, ma obecnie wartość ponad 10,2 mld zł. W kursach stałych, w jakich został przeliczony backlog na 2023 rok, przekracza 11,1 mld zł i jest o 14% wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Od rozpoczęcia wojny w Ukrainie mierzymy się ze zwiększonym ryzykiem oraz liczbą ataków cybernetycznych. Dlatego tak ważne jest budowanie odporności cybernetycznej państwa na każdym poziomie działań – zarówno ogólnokrajowym, jak i samorządowym. Jako dostawca rozwiązań dla wielu instytucji publicznych i przedsiębiorstw będziemy kontynuowali aktywny udział w zabezpieczaniu systemów informatycznych, a także pomagali w dostosowaniu infrastruktury oraz procedur bezpieczeństwa do nowych realiów”tłumaczy Adam Góral.Jedną z naszych ambicji pozostaje rynek usług chmurowych i aktywny udział w tym szybko rosnącym obszarze sektora IT. Oprócz własnego oprogramowania oraz budowy zasobów chmurowych w ramach Asseco Cloud współpracujemy z największymi światowymi dostawcami chmury publicznej. Przed nami kolejny rok, w którym będziemy pracowali nad wdrożeniem i rozwojem zastosowań sztucznej inteligencji. Celem jest postęp, z jakim do tej pory nie mieliśmy jeszcze do czynienia. Mamy ogromną szansę zrewolucjonizować wiele aspektów naszego życia. Szczególnie warto tu wymienić ochronę zdrowia, administrację publiczną, sektor produkcyjny czy usługi. Mądrze wykorzystana sztuczna inteligencja przyczyni się także do zwiększenia poziomu cyberbezpieczeństwa, poprzez przyspieszenie wykrywania potencjalnych zagrożeń. – dodał Adam Góral.

Asseco konsekwentnie buduje wartość dla akcjonariuszy i dzieli się z nimi wypracowanym zyskiem. W tym roku Zarząd Spółki zarekomendował Walnemu Zgromadzeniu wypłatę 250 mln zł dywidendy za 2023 rok, co oznacza 3,66 zł na jedną akcję uczestniczącą w wypłacie dywidendy*.

* Dywidenda przypadająca na jedną akcję, po wyłączeniu akcji własnych, które nie uczestniczą w dywidendzie.

::

Asseco jest największą firmą IT w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Od ponad 30 lat tworzy zaawansowane technologicznie oprogramowanie dla firm z kluczowych sektorów gospodarki. Firma obecna jest w 60 krajach na całym świecie i zatrudnia ponad 33 tys. osób. Rozwija się organicznie, jak i poprzez akwizycje. Spółki Asseco notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, NASDAQ i Giełdzie Papierów Wartościowych w Tel Awiwie.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Konkurs Loyalty Heroes 2024. Znamy listę nominowanych!

Loyalty Heroes 2024 – to już III edycja konkursu na najlepsze działania lojalnościowe w Polsce organizowana przez brave conferences.  19 marca 2024 r. w hotelu Courtyard by Marriott odbyło się spotkanie Jury, które spośród zgłoszonych projektów wyłoniło nominowanych mających szansę na zdobycie tytułu Laureata Loyalty Heroes 2024.

Gala wręczenia nagród odbędzie się 17 kwietnia 2024 r. w Warszawie – I dnia Forum Loyalty Planet 360∘.

Celem konkursu jest wyłonienie i uhonorowanie najlepszych projektów i przedsięwzięć w zakresie działań lojalnościowych zrealizowanych w 2023 r. na polskim rynku. Jury konkursowe w składzie: Małgorzata Olszewska, Head of Customer Experience w Benefit System Oddział Fitness, Grzegorz Ostrowski, Senior Partner w Minds & Roses, Katarzyna Grabowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Budowania Zaangażowania Klientów przez Kanały Zdalne w mBank.pl, Grzegorz Kiszluk, Redaktor Naczelny Brief, Marcin Klimkowicz, Vice President, Loyalty Products Management, Central Europe w Mastercard, Marek Kosakowski, CEO w H2H.TECH, Joanna Kowalczyk, Koordynator Programów Lojalnościowych w Immergas Polska, Dawid Łuciuk, Business Development Director w i360, Adam Nowak, Global CRM & Loyalty Director w Electrolux Group, Dominik Olejko, Regional Customer Insights & Engagement Manager w H&M, Daria Szajnar, General Manager w DUKA International, Krzysztof Szultka, Dyrektor marketingu w POLOmarket, Kamila Trzeciak, Loyalty Manager w Amic Polska, Bartosz Witorzeńć, Head of CRM w Bank PEKAO, Dominik Zacharewicz, Managing Partner w Loyalty Point po dokładnej analizie i dyskusji zgłoszonych projektów, w wyniku głosowania wyłoniło nominowanych w poszczególnych kategoriach.

Nominowani w konkursie Loyalty Heroes 2024:

Kategoria: THE BEST LOYALTY PROGRAM IN RETAIL

  • DECATHLON POLSKA i program Decathlon Active
  • POLOMARKET i program lojalnościowy POLOkarta

Kategoria: THE BEST LOYALTY PROGRAM IN SERVICES

  • MASTERCARD i program Bezcenne Chwile

Kategoria: THE BEST LOYALTY PROGRAM B2B

  • NKT, SCHNEIDER ELECTRIC, SIGNIFY i program Elektroklub

Kategoria: THE BEST NEW/RELAUNCHED PROGRAM

  • SEPHORA POLSKA i program Sephora Unlimited
  • JOHNSON & JOHNSON POLAND i program Twoje ACUVUE
  • BRICOMARCHE i program Skanujesz-Zyskujesz
  • DECATHLON i program Decathlon Active
  • POLOMARKET i program Frikasy

Kategoria: THE BEST DATA DRIVEN LOYALTY

  • ORLEN i działanie Podpowiedzi Sprzedażowe Real Time w ramach ORLEN VITAY
  • BANK PEKAO i program Lojalność w chmurze

Kategoria: THE BEST CUSTOMER-CENTRIC SOLUTIONS

  • INEA i działanie Aplikacja INEA
  • BANK PEKAO i działanie Nowy model kampanii dla Banku Pekao

Kategoria: THE BEST LONG TERM LOYALTY

  • POLSKIE LINIE LOTNICZE „LOT” i program LOT Dla Firm

Zgłoszone projekty zostały ocenione pod kątem wyzwań i przyjętych celów projektu, jego strategii, realizacji oraz osiągniętych wyników.

Laureaci w każdej kategorii zostaną ogłoszeni podczas Gali Finałowej – 17 kwietnia 2024 r.

Aktualności dotyczące konkursu są dostępne na https://loyalty-heroes.com/ oraz profilu na LinkedIN – https://www.linkedin.com/company/loyalty-heroes

 

 

 

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

McCANN Worldgroup jedną z najbardziej innowacyjnych firm na świecie w zestawieniu Fast Company

Wyróżnienie McCANN Worldgroup w zestawieniu Fast Company to wyraz uznania dla nieustającego dążenia wszystkich agencji wchodzących w skład grupy do opracowywania projektów, w których kreatywność i innowacyjność są zawsze priorytetem.

Ranking „Most Innovative Companies in the World” opracowany przez Fast Company na rok 2024 jest zestawieniem firm wyróżniających się unikalnym na skalę globalną podejściem do obszaru innowacji. To uznane w skali światowej zestawienie docenia organizacje za ich przełomowe pomysły, zdolność do wprowadzania innowacji oraz realny wpływ na branżę i społeczeństwo. McCANN Worldgroup, między innymi także dzięki działaniom McCANN Poland realizującej lokalnie kampanię „Gdzie Zamieszkać/Where to Settle” dla Mastercard, znalazła się wśród laureatów, zajmując prestiżowe 9. miejsce.

Jesteśmy niezmiernie dumni będąc częścią jednej z najbardziej innowacyjnych firm na świecie. To, że produkt z Polski był istotnym czynnikiem tego niesamowitego wyróżnienia, potwierdza, że nasza praca może napędzać pozytywną społeczną zmianę, inspirować naszą branżę nie tylko lokalnie, ale też być wzorcem do globalnych działań. To docenienie daje naszym zespołom niesamowitą motywację do szukania i tworzenia kolejnych rozwiązań opartych na wyjątkowej kreacji i innowacji.stwierdził Wojciech Borowski, Group CEO McCANN Poland.

„Gdzie Zamieszkać/Where to Settle” jest nowatorską platformą online, mającą na celu pomoc ukraińskim uchodźcom w znalezieniu pracy i miejsca zamieszkania w Polsce poza największymi ośrodkami miejskimi. Stała się ona symbolem innowacyjnego podejścia do rozwiązywania realnych problemów społecznych za pośrednictwem marketingu.

***

O McCANN Poland

W 2023 roku McCANN Poland został uznany agencją roku Cannes Lions for Good. Wygraliśmy 9 Lwów: Titanium, Grand Prix, 2 złota, 2 srebra i 3 brązy. Na Golden Drum International Festival of Creativity 2023 jako McCANN CEE zostaliśmy agencją sieciową roku, a jako McCANN Poland agencją nr 2 festiwalu oraz zdobyliśmy 4x Grand Prix, 3x Golden Drum, 2x Bronze Drum oraz Best of Genius Loci. Z London International Awards 2023 wróciliśmy z 8 nagrodami, w tym 2x Grand LIA.

W roku 2021 zyskaliśmy miano najlepszej agencji kreatywnej na festiwalu EFFIE Awards Poland.

Jesteśmy częścią globalnej sieci wywodzącej się z amerykańskiej agencji reklamowej McCann-Erickson, której korzenie sięgają 1902 roku. W Polsce rozwijamy rynek reklamowy od ponad 30 lat. Specjalizujemy się we wszystkich obszarach nowoczesnego marketingu 360° i łączymy ofertę z obszaru digital z tradycyjną reklamą.

::

Więcej o McCANN Poland:

Oficjalna strona: https://mccann.pl/

Biuro Prasowe – Irena Sękal, irena.sekal@webershandwick.pl, 693 201 011

McCANN Poland na LinkedIn: https://pl.linkedin.com/company/mccann-poland

McCANN Poland na Instagramie: https://www.instagram.com/mccann_poland/

McCANN Poland na Facebooku: https://pl-pl.facebook.com/McCANNPoland/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Deweloper Milestone przy okazji promocji inwestycji Kamienica Nova Chopina 22 redefiniuje pojęcie wideografii w branży

Deweloper Milestone prezentuje film promujący jego najnowszą inwestycję w Pruszkowie, tym samym otwierając nową erę produkcji filmowych w branży deweloperskiej. Unikalna, wielowymiarowa opowieść całkowicie redefiniuje podejście do prezentacji osiedli mieszkaniowych. Koncepcja wykracza poza konwencjonalne przedstawienie budynku, a zamiast skupiać się wyłącznie na technicznych aspektach w pełni oddaje filozofię marki.

Estetyka i atmosfera zbudowana na kontrastach 

Podczas prac koncepcyjnych nad filmem promocyjnym priorytetem było odnalezienie świeżego podejścia, które zrewolucjonizuje standardy wideografii w branży deweloperskiej. Głównym elementem są więc nie tylko kwestie techniczne, ale też estetyka i atmosfera, które komplementarnie uzupełniają wizerunek firmy. Film dostępny jest na kanale YouTube dewelopera: https://www.youtube.com/watch?v=DvYayQ8MpMM

Cały projekt składa się z trzech segmentów, które tworzą spójną narrację. Zadaniem czołówki było przyciągnięcie uwagi widza. Inspiracją do stworzenia tej części była estetyka znana z seriali „House of Cards” czy „Succession”. Powolne, przemyślane ruchy kamery, które skupiają się na mocnych, impresjonistycznych detalach doskonale oddają atmosferę panującą w biurze. Z kolei precyzyjne, spotlightowe oświetlenie i nieoczywiste perspektywy pozwoliły uzyskać wrażenie głębi.

Drugi segment skupia się na ukazaniu kulis tworzenia projektu. Ujęcia z wypowiedziami pracowników, utrzymane w portretowej stylistyce oraz kadry pokazujące pracę nad projektem, pozwoliły podkreślić osobisty charakter filmu. Trzeci segment koncentruje się na aspekcie dokumentalnym, pokazującym skalę przedsięwzięcia. Ujęcia z dronów, obejmujące plac budowy i okolicę z lotu ptaka oraz dodatkowe ujęcia z ręki podkreślają ideę kontrastu.

Kluczowym elementem, spajającym te trzy segmenty oprócz linearnej narracji, stała się czarno-biała kolorystyka. Jest ona pewnego rodzaju kontrastem pomiędzy spokojną przestrzenią biurową zorientowaną na proces twórczy, a dynamicznym procesem budowy. Istotnym aspektem całego przedsięwzięcia, który pomógł ukształtować rytm montażu i nadać głębi narracji, był wybór muzyki. Inspirując się stylem „liminal space”, udało się skomponować tło dźwiękowe, które idealnie wpisuje się w motyw kontrastu i przechodzenia pomiędzy poszczególnymi etapami projektu.

Muzyka, będąca mieszanką analogowych syntezatorów i współczesnej szkoły samplingu, uzupełniona o wykorzystanie ziarna dźwiękowego i niskich częstotliwości, subtelnie ewoluuje w takt rozwoju narracji oraz wzbogaca wizualną stronę filmu o dodatkowy wymiar emocjonalny. Downbeatowe tempo idealnie komponuje się z dynamiką poszczególnych segmentów, doskonale oddając efekt przejścia – czy to w sensie fizycznym, od jednego miejsca do drugiego, czy emocjonalnym, przechodząc od konceptu do realizacji.

Misja tworzenia domów dla przyszłych pokoleń

Milestone to deweloper, który wprowadza na rynek nową jakość – nie tylko w zakresie budownictwa, ale także w podejściu do tworzenia przestrzeni życiowych. Firma stawia sobie za cel dostarczanie wysokiej jakości mieszkań i domów oraz promowanie wartości, które wciąż zyskują na znaczeniu. Jej misja wykracza poza tradycyjne ramy deweloperskie, kładąc nacisk na selekcję materiałów konstrukcyjnych, które spełniają najwyższe standardy i jednocześnie minimalizują negatywny wpływ na środowisko.

Zaangażowanie Milestone w promowanie zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialności społecznej manifestuje się w każdym aspekcie działalności firmy. Film promujący najnowszą inwestycję dewelopera to swego rodzaju prezentacja tejże nieruchomości, ale też wprowadzenie widzów w świat wartości, które są fundamentem marki. Firma dzieli się swoją misją, pokazując, że każdy projekt to dla niej okazja do wprowadzania pozytywnych zmian, nie tylko w bezpośrednim otoczeniu, ale także w szerszej perspektywie społecznej i ekologicznej. Jak wielokrotnie podkreśla Arkadiusz Kaliński, założyciel Milestone, w branży nie powinno chodzić wyłącznie o budowę mieszkań i domów tu i teraz, ale o tworzenie przestrzeni życiowych dla przyszłych pokoleń.

Realizacja promocji inwestycji Kamienica Nova Chopina 22

Agencja Deweloperni.pl odpowiada za koncepcje kreatywne, komunikację i social media. Za realizację filmu odpowiadają Stefan Monin (reżyseria, muzyka), Tomasz Bury (Director of Photography), Michał Bielski (operator kamery, operator drona), Rafał Bańdura (montaż). Autorką identyfikacji wizualnej inwestycji jest Jagoda Soszyńska z RTR IT Services, a za performance marketing odpowiada Agencja Marketing Match.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

W TYMBARKU JEST GAZZZ!

W odpowiedzi na potrzeby konsumentów szukających nowych form orzeźwienia, marka Tymbark rozpoczyna szeroką dystrybucję linii napojów gazowanych Tymbark GAZZZowany. Prócz klasycznych owocowych wariantów, portfolio produktowe zostanie wzbogacone o segment coli smakowej pod nazwą Tymbark Colove.

Niekwestionowany lider na rynku soków, nektarów i napojów w Polsce, poszerza linię Tymbark GAZZZowany o nowe pojemności oraz segment coli smakowej Tymbark Colove. W marcu marka rozpoczęła szeroką dystrybucję produktów gazowanych, rozbudowując linię o nowe pojemności: butelkę PET 500ml i 1,5l. Prócz klasycznych wariantów smakowych jak: pomarańcza-mango, cytryna-mięta, jabłko-arbuz, linia orzeźwiających napojów gazowanych od Tymbarku wzbogacona została także o segment coli smakowej: cola wiśnia, cola mango oraz cola limonka.

Od teraz portfolio dostępne jest w różnych pojemnościach: puszka 330ml, butelka PET 500ml, 1,5L, 1,75L i 2 L. Dodatkowo marka wprowadziła odświeżony design produktów z serii napojów gazowanych dzięki czemu cała linia zyskuje nowoczesny wizerunek. Nowa odsłona portfolio Tymbark Gazzzowany będzie wsparta szerokim zakresem działań marketingowych.

 ::

Marka Tymbark jest zdecydowanym liderem na rynku soków, nektarów i napojów w Polsce. Produkty Tymbarku są doskonale znane również na rynkach zagranicznych – w ponad 30 krajach na całym świecie, m.in.: w Rumunii, Litwie, Łotwie, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Irlandii, USA, Szwecji, Finlandii, Holandii, na Malcie i Cyprze. Tymbark to także jedna z najbardziej wartościowych i najlepiej postrzeganych przez konsumentów marek na polskim rynku. W jej portfolio znajdują się produkty szczególnie cenione przez konsumentów, m.in.: owocowe i warzywne soki 100%, soki 100% dla dzieci, egzotyczna linia Owoce Świata, a także nektary, napoje i musy owocowe, soki marchwiowe i marchwiowo-owocowe Vitamini oraz napoje roślinne. Produkty Tymbark swój wyjątkowy smak zawdzięczają wyselekcjonowanym, dojrzałym owocom, warzywom i zbożom, dostarczanym przez najlepszych i sprawdzonych dostawców. Tymbark buduje swoją pozycję poprzez innowacyjność i elastyczność w reagowaniu na nowe wyzwania rynkowe, kreuje trendy i wyznacza nowe kierunki rozwoju.

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Allegro, Nike i Adidas na szczycie rankingu OC&C Retail Proposition Index 2023

Najnowsza edycja rankingu OC&C Retail Proposition Index 2023 ponownie stara się odpowiedzieć na pytanie „czym kierują się klienci wybierając miejsce i sposób robienia zakupów?”. Na podstawie dogłębnych badań wśród konsumentów, raport wyłonił tych detalistów, którzy cieszą się największym uznaniem. Na czele rankingu znalazło się dwóch gigantów: Allegro i Nike, już drugi rok z rzędu zajmują pierwsze dwa miejsca na podium. Co ciekawe, na trzeciej pozycji znalazła się marka Adidas, debiutując w tym zestawieniu z imponującą pozycją. Eksperci OC&C Strategy Consultants na podstawie zebranych danych opracowali cztery kluczowe paradygmaty, które mogą pomóc firmom handlowym w określeniu priorytetów strategicznych na 2024 rok: omnichannel, budowanie lojalności, wyróżniający się model biznesowy oraz uwzględnienie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Tegoroczne badanie Retail Proposition Index 2023 jest już 13. edycją światową oraz 11. w Polsce. Przeprowadzono je w obliczu trudnej sytuacji gospodarczej, w której zaobserwowano dużą presję na portfele konsumentów, a w konsekwencji marże sprzedawców, spowodowane rosnącymi kosztami życia oraz obsługi kredytów hipotecznych. Pomimo wielowymiarowych nacisków rynkowo-ekonomicznych, Polacy nadal wykazują chęć do robienia zakupów, aż 4 na 10 ankietowanych w najbliższych miesiącach planuje zwiększyć wydatki na drobne przyjemności, artykuły spożywcze czy fitness. Niemniej jednak, oczekują oni od sprzedawców lepszej jakości usług, opartych na zaufaniu, łatwości zakupów oraz dobrze dopasowanym asortymencie produktów. W tym kontekście kluczową rolę odgrywa umiejętność detalistów w tworzeniu konkurencyjnych propozycji dla klientów. W tegorocznej edycji badania, unikalna oferta produktów jest bardziej istotna niż kiedykolwiek wcześniej, decydując o sukcesie marki.

Jakie sklepy najchętniej odwiedzają Polacy?

W badaniu Retail Proposition Index 2023 wzięło udział ponad 42 tys. konsumentów z 9 krajów na świecie, z czego ok. 2,5 tys. w Polsce. To ich wysokie oceny pozwoliły Allegro drugi rok z rzędu zająć pozycję lidera wśród najlepiej postrzeganych firm handlowych w Polsce. Miejsce wicelidera utrzymała marka Nike, zaś na trzecim miejscu znalazł się Adidas. Różnice pomiędzy tymi trzema brandami były minimalne i wynosiły niewiele ponad 1 pkt w łącznej ocenie poszczególnych sklepów. Na kolejnych miejscach zestawienia znajdują się: Rossmann, Empik, IKEA, Lidl, Hebe i 4F. Tegoroczny TOP 10 rankingu zamyka platforma zakupowa Zalando.

W ostatnich latach obserwujemy, że zestawienie najlepiej ocenianych przez konsumentów marek jest relatywnie stabilne. W obliczu wielu wydarzeń mających miejsce na świecie, które tworzą klimat niepewności, klienci nie szukają rewolucyjnych zmian, ale skupiają się na podstawach. Dzisiaj, wyraźniej niż kiedykolwiek, widzimy, że to zaufanie, bezpieczeństwo, jakość obsługi, ale też dopasowanie ofert są dla kupujących najważniejsze. Sprzedawcy, którzy będą umacniać fundamenty swojego biznesu, zyskają przewagę na konkurencyjnym rynku w najbliższych miesiącach – komentuje Bartek Krawczyk, Partner w OC&C Strategy Consultants.

W obliczu rosnących kosztów pozyskiwania nowych klientów, budowanie lojalności staje się dla sprzedawców coraz ważniejsze. W ostatnich latach wyższa wrażliwość konsumentów na ceny sprawiła, że stały się one nie tylko czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie, ale również wyznacznikiem zaufania do marki. Większe uznanie wśród kupujących zyskała również strategia wielokanałowa. Można zauważyć pewnego rodzaju paradoks, gdyż mimo że Allegro zostało uznane za najlepiej postrzeganą markę w aktualnym rankingu, to jednak w analizie ogółu rynku ci, którzy działają jedynie online, są nieznacznie słabiej oceniani pod kątem bezpieczeństwa niż gracze działający w różnych kanałach sprzedaży. Dlatego liderzy rynku omnichannel stawiają na płynne doświadczenia zakupowe w różnych kanałach, przy czym sklepy stacjonarne odgrywają istotną rolę w budowaniu zaufania do marki i ułatwianiu zakupów w obu światach.

Kluczowe elementy udanej strategii w 2024 roku

W obliczu coraz bardziej konkurencyjnego rynku, unikatowa i zróżnicowana propozycja sprzedażowa staje się kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie marki. W 2024 roku ten aspekt nabiera jeszcze większego znaczenia niż kiedykolwiek wcześniej. Eksperci OC&C Strategy Consultants wyodrębnili cztery paradygmaty, które powinny pomóc ukształtować krótko i średniookresową strategię rozwoju sprzedawców.

 

  1. Omnichannel: zdefiniuj rolę swojego sklepu

Konsumenci nadal przekierowują swoje wydatki w stronę internetu, jednak ich sposób dokonywania zakupów staje się jeszcze bardziej zróżnicowany, hybrydowy. Kupujący korzystają z zalet kanału online, takich jak szukanie inspiracji (45%) czy porównywanie produktów (41%), zachowując jednocześnie lojalność wobec sklepów stacjonarnych, w których najbardziej cenią wygląd i atmosferę przestrzeni. Polacy preferują sprzedawców, którzy potrafią elastycznie odpowiadać na ich potrzeby.

Detaliści działający na wielu frontach są obecnie lepiej w stanie budować zaufanie klientów, co pozwala im cieszyć się lepszym wizerunkiem niż czysto internetowi gracze. W przyszłości sprzedawcy będą musieli klarownie określić rolę, jaką sklepy stacjonarne mają pełnić w ich strategii oraz elastycznie reagować na trendy w tworzeniu wygodnych, przyjemnych i inspirujących doświadczeń zakupowych. Obecnie najlepiej oceniane są sklepy stawiające na nowoczesną estetykę z atrakcyjną ekspozycją, tak jak w salonach 4F (1. miejsce w kategorii wyglądu i atmosfery) oraz Sephora (4. miejsce). Z kolei pod względem łatwości dokonywania zakupów wyróżniają się sklepy eobuwie.pl, które pomijają fizyczną ekspozycję produktów, a zamówione poprzez tablety towary są dostarczane automatycznie do przymierzalni.

Wyniki naszych badań wskazują, że wygląd i atmosfera nowoczesnych sklepów wciąż mają znaczenie w ogólnej ocenie, podobnie jak łatwość znalezienia produktów i wsparcie obsługi. Budując, strategie, sprzedawca nie ma już miejsca na sztywne podziały między kanałami. Przechodzenie z zakupów w sklepie stacjonarnym do internetowych lub odwrotnie powinno być jak najbardziej płynne, aby dostosować się do preferencji zakupowych klientów – dodaje Bartek Krawczyk.

  1. Buduj lojalność konsumentów poprzez atrakcyjną i transparentną propozycję cenową

Niepewność konsumentów oraz wzrost inflacji skłaniają klientów do kierowania się ku sprawdzonym sprzedawcom detalicznym. Aby zwiększyć lojalność wobec swojej marki, detaliści muszą oferować produkty w niezmiennie atrakcyjnych cenach oraz wysokiej jakości. Programy lojalnościowe, które udostepniają regularne i spersonalizowane nagrody, mogą wzmocnić lojalność klientów, dodając wartość za dokonywane zakupy i zapewniając przewagę konkurencyjną.

W poszukiwaniu sposobów na utrzymanie budżetów pod kontrolą, kupujący starają się ograniczyć swoje wydatki poprzez poszukiwanie rabatów, promocji lub przechodzenie na tańsze produkty. Badanie konsumentów wskazuje, że 15% Polaków jako kluczowe kryteria zakupu podaje niskie ceny, a 14% korzystne oferty. Klienci są bardziej skłonni do wstrzymania lub opóźnienia zakupów w przypadku wydatków innych niż na artykuły spożywcze.

– Zgodnie z wynikami naszego badania, obserwujemy minimalnie większą ostrożność w podejściu konsumentów do wydatków w porównaniu z poprzednim rokiem – wzrost o 3 p.p., jednak spodziewamy się odwrócenia tego trendu w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy  – dodaje Bartek Krawczyk.

Programy lojalnościowe odgrywają coraz większą rolę w strategiach sprzedawców działających w kategoriach o wysokiej częstotliwości zakupów, takich jak artykuły spożywcze. Na szczycie rankingu najlepiej ocenianych programów lojalnościowych wyróżniają się dwie marki oferujące artykuły dla zwierząt – Zooplus oraz MaxiZoo, zaś tuż za nimi znalazła się sieć dyskontów Biedronka. W ramach tych programów konsumenci preferują bezpośrednie korzyści finansowe oraz wysoki stopień personalizacji ofert. Program Biedronki (dostępny zarówno w formie fizycznej karty, jak i aplikacji) wyróżnia się możliwością zbierania punktów do wydania w sklepie oraz dostępem do rabatów tylko dla jego członków – spersonalizowane oferty są także oparte na preferencjach zakupowych klientów. Z kolei Sephora (9. miejsce) oferuje program podzielony na dwa poziomy: unlimited i gold. Każdy z nich proponuje różne nagrody i zachęty w zależności od poziomu wydatków i zaangażowania klienta.

 

  1. Określ główne wyróżniające elementy propozycji i modelu biznesowego

Nawet w świetle niedawnych rynkowych perturbacji, kluczowe strategie sprzedażowe pozostają niezmienne. Eksperci OC&C Startegy Consultants wyodrębnili cztery wyróżniki, kluczowe dla modelów strategicznych: Platforma, Rozwiązanie dla Klienta, Marka oraz Zaopatrzenie i Dostawa – ich skuteczność zależy od misji sprzedawcy oraz charakterystyki klienta. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, istotne jest dokładne przemyślenie sposobu realizacji celów związanych z wybranym modelem sprzedaży.

W minionych latach najlepiej oceniane marki osiągały dobre wyniki we wszystkich badanych wskaźnikach. Jednak obecnie obserwujemy rosnącą specjalizację modeli biznesowych, co prowadzi do koncentracji detalistów na osiąganiu konkretnych celów strategicznych. Ten trend znajduje odzwierciedlenie w nierównomiernych ocenach różnych elementów oferty w porównaniu do rynku – sprzedawcy coraz częściej skupiają się na dostarczaniu wartości w kluczowych obszarach swojej strategii. Przykładowo Allegro (podobnie jak Amazon i Asos) w oczach klientów wygrywa szerokim wyborem produktów, niskimi cenami i korzystnymi ofertami, a marka Adidas osiąga dobre wyniki w jakości produktów, zaufaniu i obsłudze klienta, co można porównać również do innych brandów sportowych: Nike i 4F. Każda z czołowych firm handlowych stawia na specjalizację, która jest jej wizytówką.

Skoncentrowanie się na wzroście poprzez zróżnicowany model biznesowy umożliwia uzyskiwanie nieproporcjonalnie wysokich wyników w kluczowych obszarach, takich jak zapewnienie niskich cen lub bezkompromisowa jakość oferowanych produktów. Jak wskazują eksperci, warto w pierwszej kolejności ocenić swoje kompetencje oraz grupę docelową, aby zrozumieć, który model najlepiej odpowiada realizacji długoterminowych celów. Sposób w jaki prowadzona jest działalność ma kluczowe znaczenie, ponieważ istnieje ryzyko „utknięcia” pomiędzy modelami, co może prowadzić do braku odpowiedniego zróżnicowania pozycji na rynku.

  1. Mądrze ukierunkuj wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju

Mimo malejącej siły nabywczej, dla niektórych konsumentów, zwłaszcza przedstawicieli młodszych pokoleń, kwestie zrównoważonego rozwoju wciąż mają znaczenie. Choć może się wydawać, że te zagadnienia miały niewielkie znaczenie podczas podejmowania decyzji zakupowych, szczególnie z uwagi na wyższą wrażliwość cenową i chęć ograniczenia wydatków, takie podejście jest raczej krótkowzroczne.

Rzeczywiście, dane pokazują spadek znaczenia czynników zrównoważonego rozwoju, jednak ignorowanie ich może być ryzykowne, a odbudowa pozytywnej percepcji w tej kwestii będzie wymagać dużego wysiłku dla marek lekceważących te aspekty. W najbliższej przyszłości ci, którzy znajdą się po niewłaściwej stronie agendy zrównoważonego rozwoju, mogą być zmuszeni do podjęcia intensywnej walki o zaufanie konsumentów – komentuje Bartek Krawczyk.

Zrównoważony rozwój zajmuje szczególne miejsce w preferencjach zakupowych i ma znaczny wpływ na decyzję o zakupie co czwartego przedstawiciela pokolenia Z oraz millenialsów. Rosnący udział pierwszej z tych grup w społeczeństwie dodatkowo potwierdza, że zaniedbanie obszaru troski o środowisko oraz społeczeństwo przez firmy handlowe może mieć poważne konsekwencje dla ogólnego postrzegania marki w przyszłości.

Dla konsumentów, którzy są świadomi i zaniepokojeni kwestiami zrównoważonego rozwoju, największe znaczenie ma ochrona środowiska naturalnego. Sprzedawcy powinni więc skoncentrować się na zagadnieniach takich jak: redukcja ilości odpadów (39% wskazań respondentów), ograniczenie wykorzystania plastiku i opakowań (37%) oraz podejmowanie działań mających na celu zmniejszenie zużycia energii i emisji dwutlenku węgla (31%). Dzięki temu najlepiej zaspokoją oczekiwania konsumentów i efektywnie wpiszą się w ich preferencje.

 

Jednym z istotnych trendów, pośrednio związanych ze zrównoważonym rozwojem, jest handel produktami z drugiej ręki. Ten nurt zyskał szczególne miejsce w sercach konsumentów, ponieważ łączy on dbałość o środowisko z dostępnością atrakcyjnych cen. Uznanie wśród Polaków w kontekście sprzedaży second hand zyskały takie marki jak: Vinted, Zalando czy Allegro.

Jak wykazało tegoroczne badanie OC&C Retail Proposition Index, coraz więcej konsumentów wybiera hybrydowe podejście w swojej ścieżce zakupowej, łącząc zakupy online z wizytami w sklepach stacjonarnych. Pomimo silnego nacisku na cenę, która w ostatnich dwóch latach była silnie związana z wysoką inflacją, nadal zwracamy uwagę na inne doświadczenia zakupowe w sklepach, zarówno online i stacjonarnie. Budowanie lojalności jest dzisiaj cenniejsze niż pozyskiwanie nowych klientów, a opiera się na uczciwym podejściu, gdzie sprawiedliwe ustalanie cen i nagradzanie zakupów odgrywa kluczową rolę. Jednakże, mimo że ekologia wciąż jest ważna w świadomości Polaków, w trudnych czasach jej znaczenie może schodzić na dalszy plan. Najbliższe miesiące nie przyniosą na rynku rewolucji – klienci tego obecnie nie oczekują. Znacznie bardziej docenią ewolucję w umocnienia podstaw funkcjonowania sklepów.

 

* * *

O OC&C Strategy Consultants:

OC&C Strategy Consultants jest międzynarodową firmą doradztwa strategicznego o ponad trzydziestoletniej historii, z siedzibą główną w Londynie. Poza Europą, posiada biura w Ameryce Północnej, Południowej oraz Azji i Australii. Koncentruje się na branży dóbr konsumenckich, handlu detalicznym oraz sektorach skupionych wokół nowych technologii. W Polsce doradza firmom mającym ambicje bycia o krok przed konkurencją.

O raporcie OC&C Retail Proposition Index 2023:

OC&C Retail Proposition Index jest szerokim badaniem konsumenckim, mierzącym percepcję oraz postawy klientów wobec wiodących sprzedawców detalicznych na świecie. W ramach polskiej edycji ponad 2,5 tysiąca konsumentów zostało poproszonych o ocenę sprzedawców, u których dokonali zakupów w ciągu ostatnich trzech miesięcy, pod względem całości ich propozycji, ale także poszczególnych jej elementów (tj. cena, asortyment, obsługa itd.). Wyniki te zostały następnie wykorzystane do przygotowania rankingu 51 sprzedawców detalicznych w Polsce w podziale na kategorie.

Retail Proposition Index jest publikowany od 2012 roku i od tego czasu zbadał zachowania ponad 25 tysięcy polskich konsumentów, poddając analizie około 2,5 miliona indywidualnych ocen. Po jedenastu latach od pierwszej publikacji stanowi on skuteczne narzędzie do lepszego zrozumienia zmian zachodzących wśród polskich konsumentów oraz w ich otoczeniu, a także do identyfikacji kluczowych, długoterminowych trendów kształtujących handel detaliczny.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Schneider Electric we współpracy z firmą NVIDIA opracowuje projekty centrów danych AI

Schneider Electric, lider cyfrowej transformacji zarządzania energią i automatyzacji, poinformował o podjęciu współpracy z firmą NVIDIA w celu optymalizacji infrastruktury centrów danych i utorowania drogi dla przełomowych osiągnięć w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) i technologii cyfrowego bliźniaka.

Schneider Electric połączy swoje doświadczenie w zakresie infrastruktury centrów danych z zaawansowanymi technologiami AI firmy NVIDIA, aby zaprezentować pierwsze publicznie dostępne projekty referencyjne centrów danych dedykowanych sztucznej inteligencji. Modele te mają na nowo zdefiniować standardy wdrażania i obsługi AI w ekosystemach centrów danych, stanowiąc kamień milowy w ewolucji sektora.

Wraz z rosnącym zainteresowaniem różnych branż aplikacjami wykorzystującymi sztuczną inteligencję, zapotrzebowanie na moc obliczeniową zwiększyło się wykładniczo. Rozwój sztucznej inteligencji spowodował znaczące zmiany w obszarze projektowania i obsługi centrów danych, ukazując złożoność tego wyzwania. Operatorzy centrów danych dążą dziś do szybkiej budowy i obsługi stabilnych energetycznie obiektów, które będą zarówno energooszczędne, jak i skalowalne.

– Uwalniamy przyszłość sztucznej inteligencji dla tysięcy organizacji – mówi Pankaj Sharma, wiceprezes Secure Power & Data Center Business w Schneider Electric. Połączenie naszej wiedzy specjalistycznej w zakresie rozwiązań dla centrów danych z wiodącą pozycją firmy NVIDIA w dziedzinie technologii sztucznej inteligencji, pomaga organizacjom przezwyciężyć ograniczenia infrastruktury centrów danych i uwolnić pełen potencjał sztucznej inteligencji. Współpraca z firmą NVIDIA wytycza szlak dla bardziej wydajnej, zrównoważonej i transformacyjnej przyszłości. Przyszłości, która jest oparta na sztucznej inteligencji.

Przełomowe modele referencyjne dla centrów danych

Pierwsza faza współpracy obejmuje wdrożenie przez Schneider Electric najnowocześniejszych projektów referencyjnych dla centrów danych. Będą one dostosowane do wysokowydajnych klastrów obliczeniowych NVIDIA i przeznaczone do przetwarzania danych, symulacji inżynieryjnych, automatyzacji projektowania elektroniki, komputerowego wspomagania opracowywania leków oraz generatywnej sztucznej inteligencji. Największy nacisk zostanie położony na umożliwienie dystrybucji dużej mocy oraz wykorzystania chłodzenia cieczą i odpowiedniego sterowania do płynnego uruchomienia i niezawodnego działania klastra o wysokiej gęstości. Dzięki tej współpracy firma Schneider Electric zamierza zapewnić właścicielom i operatorom centrów danych narzędzia i zasoby niezbędne do bezproblemowej integracji nowych i rozwijających się rozwiązań AI z ich infrastrukturą, zwiększając wydajność wdrażania oraz gwarantując niezawodne działanie w całym cyklu życia.

Wychodząc naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom związanym z obciążeniami sztucznej inteligencji, modele referencyjne będą oferować solidne ramy do wdrażania wysokowydajnej platformy obliczeniowej NVIDIA w centrach danych, przy jednoczesnej optymalizacji wydajności, skalowalności i umożliwieniu szeroko pojętego zrównoważonego rozwoju. Partnerzy, inżynierowie i liderzy w obszarze centrów danych mogą wykorzystać te projekty referencyjne w już istniejących pomieszczeniach i obiektach, które muszą obsługiwać dedykowane AI serwery o dużej gęstości oraz w nowych konfiguracjach centrów danych, które będą w pełni zoptymalizowane pod kątem klastra AI chłodzonego cieczą.

– Dzięki współpracy ze Schneider Electric dostarczamy modele referencyjne centrów danych AI wykorzystujące akcelerowane technologie obliczeniowe NVIDIA nowej generacji – mówi Ian Buck, wiceprezes działu Hyperscale i HPC w firmie NVIDIA.Zapewnia to organizacjom kluczową infrastrukturę do wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji, napędzając innowacje i cyfrową transformację w różnych branżach.

Plan na przyszłość

Oprócz modeli referencyjnych dla centrów danych, AVEVA, spółka zależna Schneider Electric, połączy swoją platformę bliźniaka cyfrowego z NVIDIA Omniverse, dostarczając ujednolicone środowisko do wirtualnej symulacji i współpracy. Dzięki tej integracji możliwa będzie płynna współpraca między projektantami, inżynierami i interesariuszami, co przyspieszy projektowanie i wdrażanie złożonych systemów, pomagając jednocześnie skrócić czas wprowadzania produktów na rynek i obniżyć koszty.

– Technologie NVIDIA zwiększają możliwości AVEVA w zakresie tworzenia realistycznych i immersyjnych doświadczeń współpracy opartych na bogatych danych i możliwościach inteligentnego cyfrowego bliźniaka AVEVA – wskazuje Caspar Herzberg, dyrektor generalny AVEVA. Razem tworzymy całkowicie cyfrową wirtualną rzeczywistość przemysłową, w której można symulować procesy, modelować wyniki i wprowadzać zmiany w czasie rzeczywistym. Połączenie cyfrowej inteligencji i rzeczywistych wyników ma potencjał, aby sprawić, że poszczególne branże będą działać bezpieczniej, wydajniej i w bardziej zrównoważony sposób.

Schneider Electric we współpracy z firmą NVIDIA planuje zbadać nowe zastosowania swoich technologii w różnych branżach oraz rozwijać swoją wizję wprowadzania pozytywnych zmian i kształtowania przyszłości.

Więcej informacji na ten temat pojawi się podczas Innovation Summit w Paryżu, 3 kwietnia 2024 r.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Inflacja spada, ale wciąż ponad połowa Polaków będzie oszczędzać na świątecznych zakupach

Według najnowszego sondażu, w tym roku, ze względu na malejącą inflację, 28% Polaków zamierza zwiększyć swoje świąteczne wydatki w porównaniu z ubiegłorocznymi. 52,7% rodaków nie planuje tego. W pierwszej grupie dominują osoby z miesięcznymi dochodami netto w wysokości 5000-6999 zł, a w drugiej – z zarobkami na poziomie 1000-2999 zł. Badanie też pokazuje, na co konsumenci chcą wydać teraz więcej pieniędzy niż rok temu. 49,7% ankietowanych podaje art. spożywcze, a 33% – prezenty dla rodziny. Z kolei 30,5% respondentów zamierza poluzować wydatki na wszystkim po trochu. Do tego 17,4% uczestników sondażu wymienia napoje alkoholowe, a 15,6% – ozdoby i gadżety świąteczne.

Jak wynika z badania UCE RESEARCH i Grupy Offerista, w tym roku, ze względu na odpuszczającą inflację, 28% Polaków zamierza zwiększyć swoje świąteczne wydatki w porównaniu z zeszłorocznymi. 52,7% rodaków zajmuje przeciwne stanowisko. Z kolei 12,2% jeszcze nie wie, jak postąpi. Natomiast 7,1% nie potrafi się określić.

– Konsumenci od dłuższego czasu czekali na spadek inflacji, który w końcu przyszedł. W mojej ocenie, spowodowało to, że Polacy trochę odpuścili oszczędzanie, ale nie wszyscy. Widać to nie tylko po tym sondażu. Wskazują też na to inne rynkowe opracowania oraz dane samych sklepów. Natomiast fakt, że blisko co czwarta badana osoba chce poluzować wydatki świąteczne, jest dobrym prognostykiem na przyszłość. Jednak trzeba mieć na uwadze to, że wciąż ponad połowa Polaków nie myśli o tym. To oznacza, że wielu rodaków nadal musi liczyć się z każdym groszem. I to akurat jest zły sygnał. Oczywiście część osób zaciska pasa z daleko posuniętej ostrożności – mówi Robert Biegaj, współautor badania i ekspert rynku retailowego z Grupy Offerista.

Z kolei analitycy z UCE RESERCH zwracają uwagę na to, że Polacy są zmęczeni skutkami wysokiej inflacji. A w okresach przedświątecznych zawsze chętniej sięgali do kieszeni. – Jeżeli inflacja nadal będzie spadać i Polacy odczują to w dłuższej perspektywie, to przed Bożym Narodzeniem będą jeszcze mniej oszczędni niż teraz. Oczywiście tak może być, jeśli nic złego nie wydarzy się znowu w gospodarce lub geopolityce, w tym nie pogłębi się konflikt w Ukrainie i nie rozszerzy się on na inne kraje – dodaje Robert Biegaj.

O zwiększeniu świątecznych wydatków częściej mówią mężczyźni niż kobiety. Dotyczy to głównie Polaków w wieku 75-80 lat. Przeważnie tak twierdzą osoby z miesięcznymi dochodami netto w wysokości 5000-6999 zł i z wykształceniem zasadniczym zawodowym. Najczęściej deklarują to mieszkańcy miast liczących 200-499 tys. ludności.

– To nie jest zaskakujące, że o tzw. luzowaniu świątecznych wydatków częściej mówią mężczyźni niż kobiety. W zasadzie wynika to z faktu, że to właśnie one najczęściej zarządzają budżetami domowymi, przez to ostrożniej podchodzą do zakupów. Ponadto patrzą na tego typu kwestie z dużo szerszej perspektywy – wyjaśnia współautor badania.

Częściej nie zamierzają zwiększać świątecznych wydatków kobiety niż mężczyźni. Głównie zapewniają o tym osoby w wieku 65-74 lat, z miesięcznymi dochodami netto na poziomie 1000-2999 zł i z wyższym wykształceniem. Dotyczy to przede wszystkim mieszkańców miejscowości liczących 50-99 tys. ludności.

– Patrząc na strukturę wykształcenia, wyraźnie widać, że z dużo większą powściągliwością podchodzą do wydatków osoby najlepiej wykształcone. To z pewnością wynika z faktu, że potrafią one lepiej przewidzieć przyszłe skutki niekontrolowanych zakupów. Mają z reguły też większą wiedzę ekonomiczną, co pozwala im rozsądniej podchodzić do tego typu spraw – uważa ekspert z Grupy Offerista.

Respondenci wskazują również obszary, w których głównie zamierzają zwiększyć swoje wydatki. 49,7% Polaków podaje art. spożywcze, a 33% – prezenty dla rodziny. – Ten wybór w ogóle nie powinien dziwić, ponieważ przez cały okres wysokiej inflacji Polacy musieli najbardziej oszczędzać właśnie na art. spożywczych. Teraz ci, którzy zdecydowali się na poluzowanie wydatków, będą chcieli odetchnąć w tym obszarze. I czym inflacja będzie niższa, tym ten odsetek będzie coraz większy – nie tylko podczas świąt. Podobnie sprawa może wyglądać z prezentami dla najbliższych – przewiduje Biegaj.

Z kolei 30,5% rodaków (z ww. grupy) deklaruje, że wyda więcej pieniędzy na wszystko po trochu. – Trzecie wskazanie może świadczyć o tym, że wcześniej ta grupa osób najbardziej oszczędzała i teraz chce ten stan odwrócić. Jednak odpuszczanie oszczędzania na wszystkim po trochu i tak z reguły – w dużej części – będzie kończyło się na art. spożywczych – stwierdza ekspert rynku retailowego.

Natomiast 17,4% ankietowanych twierdzi, że zwiększy wydatki na napoje alkoholowe. 15,6% badanych wskazuje na ozdoby i gadżety świąteczne, a 15,3% deklaruje prezenty dla przyjaciół. – Przy nieco lepszej koniunkturze nie powinien też dziwić fakt, że na czwartym miejscu Polacy wskazali alkohol. W czasach wysokiej inflacji, po żywności, była to pierwsza w kolejce kategoria do oszczędzania – komentuje Robert Biegaj.


***
Opis metody badawczej

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 13-14.03.2024 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH i Grupę Offerista na próbie 1007 dorosłych Polaków.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce Patronem Honorowym wydarzenia Social Town

Najbliższe edukacyjne wydarzenie z cyklu Social Town, pod honorowym patronatem Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej, odbędzie się 24 marca w Warszawie w Fabryce Norblina. Tematem eventu jest ,,Fake news, deep fake, dezinformacja. Czym są, jak je rozpoznać i jak się przed nimi bronić”

Social Town to inicjatywa edukacyjna skupiająca ekspertów z obszaru digital, których zadaniem jest przybliżenie słuchaczom zagadnień z poszczególnych odłamów internetu. Po trzech udanych zeszłorocznych edycjach, organizatorzy kontynuują misję cyfrowego nauczania i zapobiegania digitalowemu wykluczeniu.

 

Najbliższe spotkanie odbędzie się w niedzielę, 24 marca o godz. 15:00 w Food Town w Fabryce Norblina. Tytuł spotkania to ,,Fake news, deep fake, dezinformacja. Czym są, jak je rozpoznać i jak się przed nimi bronić”.

 

Patronem Honorowym nadchodzącego wydarzenia jest Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej,  które wspiera Przewodniczącego i całą Komisję w ich kontaktach z Polską; wyraża stanowisko Komisji w Polsce, utrzymuje bezpośrednie kontakty z przedstawicielami środków masowego przekazu na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym i oferuje im usługi prasowe i medialne – w celu przekazywania informacji o UE; współpracuje z obywatelami, środowiskiem akademickim, społeczeństwem obywatelskim, partnerami społecznymi i innymi zainteresowanymi stronami oraz organizacjami działań komunikacyjnych, dialogu i innych działań informacyjnych na temat priorytetów i polityk UE, w tym w kontekście przeciwdziałania dezinformacji.

 

Jestem niezmiernie podekscytowany naszym najnowszym wydarzeniem Social Town, które w tym miesiącu skupia się na walce z dezinformacją i fake newsami. Naszym założeniem było zapewnienie przestrzeni do interakcji z ekspertami, wykładowcami oraz osobami z branży medialnej, aby promować edukację w zakresie rozpoznawania i zwalczania fake newsów. Naszym głównym celem w kontekście najbliższego wydarzenia jest budowanie świadomości społecznej i umożliwienie uczestnikom zdobycia praktycznych narzędzi do rozumienia oraz reagowania na manipulację informacyjną. Wierzymy, że Social Town, pod patronatem PKE będzie krokiem naprzód w walce z dezinformacją, budując bardziej świadome społeczeństwo informacyjne. Dodatkowo, podczas nadchodzącego wydarzenia ogłosimy pewną bardzo WAŻNĄ informację, dlatego tym bardziej wszystkich zapraszamy 24 marca do Food Town w Fabryce Norblina – mówi Wojtek Kardyś, pomysłodawca cyklu Social Town, specjalista do spraw komunikacji internetowej oraz digital i influencer marketingu.

 

Na nadchodzące, marcowe spotkanie, zapraszają Wojtek Kardyś wraz z agencją oLIVE media oraz Food Town w Fabryce Norblina, gdzie odbywają się wszystkie wydarzenia z cyklu Social Town.

 

Social Town – Fake news, deep fake, dezinformacja. Czym są, jak je rozpoznać i jak się przed nimi bronić

 

Jaki procent wiadomości w internecie to fake newsy? Jakie są konsekwencje masowego rozpowszechniania nieprawdziwych informacji? Jak odróżnić prawdę od fake’a? Między innymi na te pytania podczas najbliższego wydarzenia odpowiedzą eksperci, którzy na co dzień walczą z szerzoną w internecie (i nie tylko) dezinformacją. 

 

Obecnie jednym z najpoważniejszych wyzwań związanych z fake newsami jest ich masowa produkcja i szybkie rozprzestrzenianie się za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz innych platform internetowych. Fałszywe informacje są łatwo przekazywane dalej poprzez kliknięcia, udostępnienia i polubienia, co prowadzi do szerzenia się dezinformacji i dezorientacji społecznej. Ponadto, fake newsy często są wykorzystywane do manipulacji politycznych, społecznych i ekonomicznych. 

 

Coraz trudniej jest, szczególnie w dobie rozwoju technologii i sztucznej inteligencji, rozpoznać fałszywy przekaz w mediach. Właśnie dlatego, jak podkreślają organizatorzy, istnieje ogromna potrzeba takich inicjatyw jak nadchodzące spotkanie Social Town, w trakcie którego eksperci pokażą jak odróżnić prawdziwy przekaz od fake newsów oraz jak się bronić przed dezinformacją.  

 

Wydarzenie będzie prowadzone przez pomysłodawcę, Wojtka Kardysia. Zwieńczeniem eventu będzie panel dyskusyjny, podczas którego eksperci odpowiedzą na nurtujące publiczność pytania. 

 

SOCIAL TOWN – komplet informacji  

Wszyscy zainteresowani wydarzeniem mogą znaleźć komplet informacji o nadchodzącym Social Town na stronie wydarzenia: https://www.facebook.com/SocialTownPL

Zapisy na wydarzenie: https://www.facebook.com/events/794615958761740/

 

Kiedy: 24.03.2024 (niedziela)

Gdzie: Food Town w Fabryce Norblina, Żelazna 51/53, 00-841 Warszawa

Start: 15:00

Wejście: Darmowe

 

Dla wszystkich, którzy nie mogą wziąć udziało w wydarzeniu stacjonarnie, planowana jest transmisja live na stronie wydarzenia.

Organizatorzy podkreślają, że kontrowersyjne i ważne tematy związane z mediami społecznościowymi stanowią ideę cyklu Social Town i za każdym razem eksperci poruszą inne problemy i wyzwania, jakie aktualnie dotykają użytkowników sieci. Wydarzenie zaplanowane jest cyklicznie w każdą ostatnią niedzielę miesiąca.

oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.

oLIVE media