W Polsce brakuje 150 tys. pracowników. 
Rusza nowa kampania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką zachęcająca do zatrudniania uchodźców i uchodźczyń

Aż połowie polskich firm funkcjonowanie utrudnia brak pracowników. Jednocześnie bezrobocie w Polsce jest obecnie najniższe od 32 lat i nieustannie powstają nowe miejsca pracy. Odpowiedzią na kłopoty przedsiębiorców i polskiej gospodarki może być zatrudnianie imigrantów i uchodźców. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką rusza z kampanią „Silniejsi Razem”, zwracającą uwagę na korzyści wynikające z zatrudniania uchodźców i uchodźczyń. 

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce brakuje prawie 150 tys. pracowników. Jednocześnie na każde zlikwidowane miejsce pracy przypadają 2,1 nowo utworzone. Jak wynika z miesięcznego raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Banku Gospodarstwa Krajowego, niedostępność pracowników stanowi ważną lub bardzo ważną barierę w prowadzeniu firmy dla połowy przedsiębiorców.

Dziś są uchodźcami i uchodźczyniami. Jeśli damy im szansę – jutro będą świetnymi pracownikami, przedsiębiorczymi właścicielkami firm, podatnikami, atrakcyjnymi konsumentkami i inwestorami. Zatrudnianie uchodźców i tworzenie miejsc bez granic to szansa na lepsze życie nie tylko dla przesiedleńców, ale każdego z nas. Nie będę zaprzeczać – tak ogromna liczba nowych mieszkańców to ogromne wyzwanie społeczne i finansowe. Ale musimy ponieść pewne koszty, by mówić o zyskach. I nasza kampania jest właśnie o tym – że razem wszyscy jesteśmy silniejsi

– mówi Olga Legosz, współzałożycielka Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. 

Najwięcej wolnych miejsc pracy według GUSu jest w sektorach przemysłu, budownictwa, handlu i naprawy pojazdów samochodowych, transportu i magazynowania, działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej oraz opieki zdrowotnej i pomocy społecznej. Niemal ¼ wszystkich wolnych miejsc pracy stanowią te zaliczane do szerokiej grupy stanowisk określanych jako specjaliści. Z kolei największy wzrost liczby wolnych miejsc pracy odnotowano w sektorze informacji i komunikacji. Niemal 85 proc. podmiotów dysponujących wolnymi miejscami pracy to firmy prywatne. Tymczasem stopa bezrobocia w Polsce wynosi aktualnie niecałe 5 proc. i jest najniższa od 32 lat. Dodatkowo badania wskazują, że wśród zatrudnianych uchodźców i uchodźczyń wskaźnik rotacji jest znacznie niższy niż wśród pozostałych pracowników, a Europejczycy chętniej korzystają z usług firm zatrudniających uchodźców – częściej wybiera je aż 80 proc. europejskich konsumentów między 18 a 35 rokiem życia.

Odpowiedzią na problemy przedsiębiorców ze znalezieniem pracowników jest zatrudnianie cudzoziemców – imigrantów i uchodźców

mówi Andrzej Pacek, Dyrektor Oddziału NatWest Group w Polsce, partner kampanii

Różnorodność kulturowa i etniczna jest dla Polaków stosunkowo nowym zjawiskiem, które nadal wymaga oswojenia. A oswajać warto, ponieważ włączenie cudzoziemców w nasz rynek pracy to korzyść zarówno dla firm, jak i dla polskiej gospodarki, której rozwój brak pracowników zwyczajnie hamuje. Eksperci szacują, że już teraz Polska jest w stanie znaleźć zatrudnienie nawet dla pół miliona uchodźców. Rynek jest więc niezwykle chłonny. Dzięki współpracy wszyscy będziemy silniejsi, dlatego potrzebujemy budować wśród Polaków i polskich przedsiębiorców świadomość i otwartość.

 

O kampanii

Kampania „Silniejsi Razem” jest inicjatywą Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, najstarszej w Polsce fundacji promującej przedsiębiorczość. Realizowana jest przy wsparciu Partnerów: NatWest Group w Polsce oraz Urzędu Miasta st. Warszawy.

Na stronie kampanii można zapoznać się z artykułami merytorycznymi na poruszany w kampanii temat oraz najlepszymi praktykami prezentowanymi przez przedstawicieli firm zatrudniających wielu cudzoziemców, m.in. Żabki, PepsiCo, czy Orange.

 

 

Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką jest najstarszą i największą organizacją w Polsce, której misją jest promowanie przedsiębiorczych postaw i kompleksowe wspieranie kobiet oraz młodzieży w rozwoju osobistym i zawodowym. Realizuje liczne projekty m.in. Sukces TO JA, Fun.Tech.Future czy Bizneswoman Roku oraz kampanie społeczne takie jak: #NiePrzepraszamZa, #SukcesWMojejNaturze, #Wybieram. Z inicjatywy Fundacji i Ambasadora Australii w Polsce w 2018 r. powstał klub Champions of Change, zrzeszający prezesów dużych firm działających w Polsce. Jego ideą jest wspólne działanie na rzecz wspierania różnorodności w biznesie, działań włączających, które wyrównują szanse kobiet i mężczyzn na rynku pracy oraz inspirowanie do zmian innych. Współzałożycielkami Fundacji są Olga Kozierowska oraz Olga Legosz.

 

 

www.sukcespisanyszminka.pl | www.bizneswomanroku.pl  | www.sukcestoja.pl https://www.facebook.com/sukces.pisany.szminka |https://www.youtube.com/sukcespisanyszminka https://www.instagram.com/sukcespisanyszminka |https://twitter.com/s_pisanyszminka

Sebastian Nowak

Stopa bezrobocia spada. Najnowsze dane Ministerstwa Finansów

Obecna sytuacja na rynku pracy napawa optymizmem. Szacowana stopa bezrobocia w listopadzie wyniosła 5,4 proc. i w porównaniu z poprzednim miesiącem spadła ona o 0,1 pkt proc. wynika z danych Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.

Pod koniec listopada 2021 roku w urzędach pracy zarejestrowało się w sumie 900,1 tysięcy bezrobotnych. Z kolei miesiąc wcześniej było ich zarejestrowanych o 10,8 tys. osób mniej, co oznacza, znaczy spadek bezrobocia 0 1,2 procent.

Ministerstwo wskazuję, że tempo zauważalnego spadku było dwukrotnie słabsze w porównaniu z poprzednim miesiącem. W ostatnich latach poziom bezrobocia w listopadzie znacząco wzrósł. Przykładowo w listopadzie 2018 roku wzrósł o 1,4 proc, w 2019 roku o 1,1 proc., a w listopadzie 2020 r. o 0,7 proc.

Rynek pracy ustabilizował się. W rejestrach urzędów pracy mamy mniej bezrobotnych niż przed rokiem i mniej niż w lutym 2020 roku, czyli tuż przed pandemią koronawirusa. Mimo zamrożenia gospodarki i niepokoju wśród samych pracowników udało nam się uratować rynek pracy przed dużym wzrostem bezrobocia. Tarcza antykryzysowa zadziałała — podkeśla Marlena Maląg

Porównując ostatnie dane rok do roku, okazuję się, że liczba bezrobotnych zmniejszyła się o 125,6 tys. osób, czyli o 12,2 proc. Następnie porównując poziom stanu bezrobocia z końca listopada 2021 roku do stanu sprzed początku pandemii, wynika, że liczba zarejestrowanych w urzędach pracy bezrobotnych spadła o 19,8 tys. osób. Z kolei zestawiona z  listopadem 2020 roku stopa bezrobocia była o wiele niższa, czyli  0,7 punktu proc.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polacy o rynku pracy

pracownicy kierownik magazynier

[Warszawa, 13 lipca 2020 r.] Ostatnich kilka miesięcy zmieniło sytuację europejskiej i rodzimej gospodarki oraz wpłynęło na rynek pracy. Zgodnie z wynikami badania Michael Page, w pierwszym kwartale 2020 r., ponad 29% Polaków ankietowanych przez Michael Page, zadeklarowało, że jest bez pracy. To wzrost o 4,5 p.p. względem analogicznego okresu roku oraz o 7,2 p.p. w porównaniu do ostatniego kwartału 2019 r. Jak polscy pracownicy ominionegoceniają swoją aktualną sytuację zawodową?

Więcej obaw dotyczących pracy

Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że w maju 2020 r. stopa bezrobocia w Polsce wyniosła 6,0% i była o 0,6 p.p. większa niż w analogicznym okresie 2019 r. W porównaniu do statystyk sprzed roku, liczba osób zarejestrowanych w urzędach pracy wzrosła o ponad 105,7 tysiąca. W badaniu Michael Page „Confidence Index” w IV kwartale 2019 r., nieco ponad 18 proc. badanych przyznało, że bezrobocie jest dla nich główną przyczyną szukania nowego miejsca zatrudnienia. W tym roku odsetek respondentów, których główną motywacją do podjęcia pracy jest brak stałego zatrudnienia wzrósł o 6,8 p.p. (osiągając poziom 25%). Zmniejszył się natomiast odsetek pracowników, którzy rozważają odejście od obecnego pracodawcy ze względu na kwestie finansowe. Niewystarczające zarobki to pretekst do zmiany dla 38 proc. ankietowanych. Pocieszające jednak jest to, że nadal większość polskich pracowników (54,7 proc.) rozgląda się za nowym pracodawcą głównie ze względu na chęć zdobycia dodatkowych umiejętności.

Na trudną sytuację ekonomiczną pracodawcy zwróciło w tym roku uwagę ponad 18 proc. ankietowanych. Jeszcze w IV kwartale 2019 r. takiej odpowiedzi udzieliło 11 proc. badanych. Zeszłoroczna edycja naszego badania „Confidence Index”, które przeprowadzone było w analogicznym okresie, czyli I kwartale 2019 r. pokazała, że to zarobki były czynnikiem najbardziej motywującym do zmiany pracy. Na ten aspekt zwracało uwagę ponad 43 proc. respondentów, czyli o ponad 5 p.p. więcej niż obecnie. Coraz mniej z nas traktuje wysokość pensji jako czynnik decydujący o podjęciu nowej pracy. Możemy przypuszczać, że ważniejsza w tym momencie jest perspektywa stabilnego zatrudnienia. Nietrudno zauważyć, że ostatnie kilka tygodni wpłynęło nie tylko na rynek, ale także preferencje pracowników zmieniając ich podejście do niektórych aspektów pracy.

Piotr Dziedzic, senior dyrektor w firmie Michael Page

Więcej czasu zajmuje poszukiwanie pracy

Coraz więcej Polaków deklaruje, że dłużej szuka pracy niż miało to miejsce jeszcze pół roku temu. Co drugi badany w IV kwartale 2019 r. twierdził, że pracę znajdował w czasie krótszym niż miesiąc. Dziś ten odsetek zmniejszył się o 10 p.p. Liczba respondentów, którzy w I kwartale 2020 r. na znalezienie zatrudnienia przeznaczyli od 4 do 6 miesięcy wzrosła niemal dwukrotnie w porównaniu do ostatniej edycji badania „Confidence Index” z 2019 r. Takiej odpowiedzi udzieliło obecnie 12,7% ankietowanych versus 6% w 2019 r.

Dotychczas znajdowaliśmy się w czołówce państw europejskich z najniższym bezrobociem. Rok temu, według danych Eurostatu, bezrobocie w Polsce osiągnęło poziom 3,3 proc., a w zestawieniu państw o najmniejszym bezrobociu wyprzedzały nas jedynie Czechy i Niemcy. Prognozy Komisji Europejskiej wskazują, że w tym roku stopa bezrobocia może wzrosnąć ponad dwukrotnie, nawet do 7,5 proc. Mimo to, przewidywane wzrosty bezrobocia dla pozostałych krajów europejskich są wyraźnie wyższe. Prognozowana średnia dla UE wynosi 9 proc. Nadal będziemy wypadać lepiej niż np. Grecja czy Hiszpania, gdzie w tym roku odsetek osób bez pracy może wynieść nawet 20 proc.

Piotr Dziedzic, senior dyrektor w firmie Michael Page

Rozwojowe, elastyczne i zdalne miejsce pracy

Dobre relacje i zgrany zespół (96,8 proc.), work-life balance (95,5 proc.) oraz dostęp do szkoleń i konferencji branżowych (93,2 proc.) – na to największą uwagę zwracają pracownicy podczas szukania nowej pracy. Home office przyciąga ponad połowę respondentów (56,8 proc.).

Rośnie liczba kandydatów, którym zależy na możliwości pracy zdalnej. W porównaniu do IV kwartału 2019 r., odnotowujemy ponad czteroprocentowy wzrost osób, które chcą mieć możliwość wykonywania obowiązków służbowych z domu. Możemy przypuszczać, że grono osób rozważających pracę w systemie „home office” będzie się zwiększać, na co wpływ mają również doświadczenia ostatnich miesięcy i wprowadzenie na większą skalę okresowego modelu pracy na odległość w wielu firmach. Wkrótce praca zdalna może stracić status atrakcyjnego benefitu, a stanie się codziennością wielu polskich przedsiębiorstw.

Piotr Dziedzic, senior dyrektor w firmie Michael Page


Źródło: informacja prasowa Michael Page 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF