...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Medicine zwiększyło sprzedaż online [CASE STUDY]

medicine_główne

Odzież, akcesoria i dodatki to kategoria produktowa, którą Polacy kupują online najczęściej. Aż 69% respondentów przebadanych w raporcie Gemius „E-commerce w Polsce 2019” wskazało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy kupiło w Internecie coś do ubrania, a średnia wysokość miesięcznych wydatków na tę kategorię wyniosła aż 253 zł.

Walka o cyberklienta w niezwykle konkurencyjnej i zatłoczonej branży fashion wymaga coraz więcej pracy i strategicznego, długoterminowego, przemyślanego podejścia. Jak budować sprzedaż online polskiej marki odzieżowej w oparciu o działania SEO? Czy w branży fashion możliwe są kilkuset procentowe wzrosty sprzedaży? Czy e-commerce bazujący na ruchu organicznym to przyszłość w postpandemicznych modelach biznesowych największych najemców powierzchni handlowych?

 To niezwykle ciekawy, a przede wszystkim wysoce efektywny projekt, który liczbami udowadnia, że personalizowana w oparciu o płeć strategia komunikacji przynosi ponadprzeciętne efekty. Zrozumienie specyfiki i różnorodności kobiecego i męskiego segmentu rynku, preferencji, zachowań, potrzeb, sposobu poszukiwania informacji oraz logiki procesu zakupowego okazuje się kluczowe.

Katarzyna Iwanich, CEO Insightland, odpowiedzialna za wdrożenie działań SEO

Medicine zdecydowało się wzmocnić wcześniej wdrożoną strategię e-commerce i położyć większy nacisk na działania SEO. Celem działań było odwrócenie spadkowej tendencji kluczowych dla marki wskaźników generowanych przez ruch organiczny, takich jak: liczba transakcji w kanale online, konwersje z ruchu organicznego czy średnia wartość koszyka. Ponadto działania SEO miały zoptymalizować serwis i zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe o najwyższym potencjale.

SEO in mode

Cała strategia, zaplanowane i wdrożone działania oraz prowadzona komunikacja zostały zróżnicowane i spersonalizowane w oparciu między innymi o płeć odbiorców i istotne różnice w ich ścieżkach zakupowych, preferencjach i sposobie poszukiwania informacji, kładąc jednocześnie silny nacisk na target kobiecy, który jest silnie nad reprezentowany w grupie docelowej.

Działania rozpoczął szczegółowy audyt i analiza wniosków. Określono kondycję serwisu e-commerce, wskazano obszary wymagające poprawy, określono potencjał do zajęcia czołowych miejsc w wynikach wyszukiwania. Następnie przeanalizowana została struktura serwisu wearmedicine.com, źródła ruchu i słowa kluczowe, które ten ruch generują.

W kolejnym etapie przygotowana została nowa struktura contentu, nasycona odpowiednio dobranymi frazami kluczowymi, a z serwisu wearmedicine.com usunięte zostały problematyczne obszary techniczne w zakresie SEO. Kolejne miesiące zdominowały działania związane z link building – systematycznie pracowano nad  budową zróżnicowanego i wartościowego profilu linków dla domeny, pozyskując linki pozycjonujące z wiarygodnych i merytorycznie atrakcyjnych dla klientów sklepu źródeł

Wszystkie słupki w górę

Przygotowana i konsekwentnie wdrażana długoterminowa strategia SEO marki Medicine już w pierwszych miesiącach zaowocowała spektakularnymi wzrostami ruchu organicznego w kanale on-line, znacznie przekraczającymi oczekiwania. Liczba sesji mierzona kwartał do kwartału 2019 vs 2020 była większa o 48% w Q2, o 70% w Q3 i o 50% w Q4. Całościowo odnotowano wzrost o 55% rok do roku.

Także mierzony procentowo wzrost liczby transakcji pochodzących z ruchu organicznego osiągnął bardzo satysfakcjonujące wartości. Średnia z 3 ostatnich kwartałów 2020 była aż o 123% większa, niż z roku poprzedniego.  Największy wzrost, bo aż o 217%, widoczny był przy porównaniu ostatnich kwartałów 2019 i 2020.

To, co liczy się na koniec dnia, to wartość sprzedaży, jaką udało się osiągnąć. Wdrożone przez Insightland działania przyniosły skok sprzedaży z ruchu organicznego aż o 206% rok do roku. W najważniejszym dla e-handlu Q4 osiągnięto dzięki działaniom SEO wzrost o 280% w porównaniu z rokiem 2019. Wzrosty wystąpiły we wszystkich objętych działaniami okresach 2020 roku: 138% w Q2 i 199% w Q3.

Dzięki działaniom SEO nastąpił wzrost średniej wartości koszyka, także w sezonie wyprzedaży: o 42% w Q2 2020 vs Q2 2019, 46% w Q3 2020 vs Q3 2019;  i 20% w Q4 2020 vs Q4 2019, co daje średni wzrost rok do roku na poziomie 38%. Wskaźnik konwersji, rozumianej jako procent sesji na stronie zakończonych sprzedażą, zwiększył się rok do roku o 44%. Ponadto dynamika wzrostu ruchu organicznego znacznie przewyższa dynamikę wzrostu wszystkich pozostałych źródeł (afiliacja, direct, display, email, paid search, refferal, social).

Nie można w podsumowaniu działań nie wspomnieć o zmianach w pozycjach Googla. Po wdrożeniu optymalizacji serwisu oraz odpowiedniej strategii budowania profilu linkowego domeny serwis na koniec 2020 roku rankował na  39 017 fraz kluczowych (wzrost od lutego 2020 o 202%), w tym aż 4061 fraz plasuje się w TOP 3 wyników (wzrost o 2302 frazy). W TOP 4-10 pojawia się 2469 (wzrost o 1637) pozycje 11–100 agregują łącznie 32487 fraz kluczowych. (wzrost o 15735).

Dynamika zmian na rynku wymusza na całej branży e-commerce konieczność wyboru najbardziej optymalnych strategii sprzedaży i doboru odpowiednich kanałów i narzędzi komunikacji. Skutecznie realizowana strategia SEO bazująca na dogłębnej analizie danych, segmentacji grupy odbiorców i personalizacji prowadzonej komunikacji to dobra decyzja i perspektywiczna inwestycja, która daje wymierne rezultaty szybciej niż zakładaliśmy.

Maciej Stępień, koordynator ds. e-commerce marki Medicine


Źródło: Medicine

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Strategia optymalizacji SEO – co wziąć pod uwagę?

strategia optymalizacji seo

Algorytmy Google

Na początku koniecznie należy wspomnieć o podstawowym aspekcie pozycjonowania. Algorytmy najpopularniejszej wyszukiwarki występują w kilku wariantach, a ich zadaniem jest skierowanie użytkownika na potencjalnie interesujące go treści. Wśród algorytmów Google można wyróżnić następujące:

  • Panda – skupia się na wysokich jakościowo treściach na stronie.
  • Pingwin – zwraca uwagę na link building.
  • Koliber – zadaniem tego algorytmu jest dostarczenie odpowiedzi na zapytanie, szerzej niż jedynie na podstawie fraz.
  • Gołąb – ukazuje lokalne wyniki wyszukiwania

Jak widać, każdy algorytm ma nieco inne zadanie. Z tego powodu trudno znaleźć jedną metodę na skuteczne pozycjonowanie. Jest jednak kilka aspektów strategii SEO, o których należy pamiętać.

Strategia pozycjonowania – od czego zacząć?

Z uwagi na znaczną złożoność algorytmu wyszukiwarek internetowych, skuteczne SEO nie może ograniczać się jedynie do ustalenia kilku fraz kluczowych. Koniecznym jest również zwrócenie uwagi na inne elementy, które odpowiedni zastosowane wspomogą sukces czynności pozycjonujących. Poznaj kilka najważniejszych aspektów współczesnego, profesjonalnego pozycjonowania witryn internetowych.

1. Dobór fraz kluczowych

Wybór kilku fraz i ich pozycjonowanie to dość tradycyjna metoda pozycjonowania, która współcześnie sprawdza się w przypadku niewielkich witryn. W przypadku firm lokalnych warto, aby przy frazie kluczowej zawszeć nazwę miejscowości lub regionu. Dzięki temu na stronę firmy szybciej trafi klient z okolicy, aniżeli z drugiego końca polski. Z kolei fazy w sklepie internetowym mogą stanowić kategorie i podkategorie produktów. Z tego tytułu poleca się zastosowanie szerokiego pozycjonowania w kontekście doboru fraz kluczowych.

2. Optymalizacja witryny

W tym punkcie nie chodzi jedynie o meta dane, nagłówki czy mapę strony. Z uwagi na algorytm Panda ważnym jest, aby na stronie znajdowały się treści unikalne i dobrej jakości merytorycznej. Oznacza to, iż artykuły znajdujące się na firmowym blogu czy opisy kategorii sklepu internetowego powinny nie znajdować się nigdzie w sieci. Nad tym aspektem zaleca się skupić w przypadku dużych firm. Warto więc przed wstawieniem materiału na stronę sprawdzić go w jednym z darmowych programów do analizy oryginalności treści.

mezczyzni ogladaja laptop

3. Link building

Jest to aspekt, który ciężko wypracować na etapie planowania strategii SEO. Można jedynie określić założenia, a następnie modyfikować je na bieżąco. Ustalając strategię link building należy wziąć pod uwagę następujące aspekty:

  • analiza odnośników,
  • wcześniejsze działania SEO,
  • wiek domeny,
  • charakterystyka fraz,
  • złożoność fraz,
  • budżet na całość kampanii.

Jednym z przydatnych narzędzi pomagających ustalić sposób link buildingu jest Google Search Console, wspomagający nadzór tego procesu.

4. Pomiar skuteczności działań

To najważniejszy aspekt SEO, który weryfikuje czy pozycjonowanie danych fraz jest skuteczne w ujęciu długofalowym. Dokonując pomiaru należy zwrócić uwagę na kilka mierników. Dobrze pozycjonowane frazy powinny przyczynić się do wzrostu na stronie, a co za tym idzie – zwiększyć zainteresowanie ofertą (np. więcej zapytań mailowych, zamówień produktów czy odsłon wpisów). Ostatni element strategii SEO należy przeprowadzać regularnie i podsumować po około 1-2 miesiącach. W zależności od wyników kampanię można kontynuować ją zmodyfikować.

Podsumowanie – najważniejsze aspekty strategii SEO

Profesjonalne i skuteczne pozycjonowanie witryn internetowych zwraca uwagę na następujące kwestie:

  • słowa kluczowe i optymalizacja są dobrane w sposób indywidualny,
  • regularny i systematyczny link building,
  • dostarczanie unikalnego contentu na stronę,
  • stały pomiar skuteczności działań strategii.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF