Strategia promocji czy strategia jakości? W co warto inwestować?

W dzisiejszych czasach bardzo popularna jest strategia promocji, wchodząc do sklepu jesteśmy z każdej półki atakowani promocjami cenowymi. Okazuje się jednak, że promocje w dłuższej perspektywie przynoszą pyrrusowe zwycięstwa. W co zatem warto zainwestować, co jest driverem zakupowym, którym kieruje się coraz więcej klientów?

Recepta na sukces

Dyskonty takie jak Lidl, czy Biedronka oferują szeroką gamę produktów. Obserwujemy jednak od dłuższego czasu, że zarówno Lidl jak i Biedronka wzbogaciły znacznie swoją ofertę artykułów dobrych jakościowo i nie opierają się tylko na strategii niskiej ceny. Biedronka nawet jakiś czas temu promowała się hasłem „Daj się zaskoczyć jakością Biedronki”. Dyskonty odnotowują zyski i mają rzesze lojalnych klientów, chociaż bliżej im jest tak naprawdę do supermarketów niż dyskontów. Za sprawą oryginalnego podejścia do promocji oraz szerokiego asortymentu produktowego, zachęcają do siebie coraz więcej nowych nabywców. Klienci bardzo cenią sobie fakt, że mogą tam znaleźć towary markowe, jakościowe, jak i te niemarkowe o niższych cenach. Różnorodność oferty wydaje się być kluczem do sukcesu. Bankructwo delikatesów Alma może świadczyć przede wszystkim o tym, że opieranie całej strategii na wąskiej grupie konsumentów, nie jest do końca słuszne. Jednak jakość coraz bardziej jest w cenie, wynika z raportu Shoppers’ Perspective 2017 opracowanego przez agencję Open Research.

Każdy kupujący stanowi potencjalnie osobny rynek ze względu na swoje preferencje oraz wymagania względem produktu. Można jednak dokonać segmentacji zachowań shopperów w zależności od preferencji. Kupujący dzielą się według raportu Shoppers’ Perspective 2017 opracowanego przez agencję badawczą Open Research na trzy podstawowe grupy: kierujących się na zakupach ceną, poszukiwaczy jakości oraz kierujących się podczas zakupu marką produktu. 

 

Czy cena wciąż ma decydujący wpływ na zakup?

Niezmiennie duży wpływ na motywację zakupową ma cena i większość kupujących podczas wyboru produktu największą wagę przywiązuje właśnie do niej. Jednak segment klientów „cenowych” nie jest jednorodny. W segmencie tym znajdują się shopperzy jednej okazji, zwani one shot shoppers, drugą grupę stanowią poszukujący dobrego produktu w dobrej cenie (value for money), trzecia natomiast grupa to smart shopperzy – świadomi, porównujący ceny i nie lubiący przepłacać. W porównaniu do wyników z lat ubiegłych obserwujemy wzrost liczebności segmentu smart shopperów oraz spadek segmentu klientów jednej okazji dla których głównym czynnikiem zakupu jest promocyjna cena oraz dokonanie jak najtańszego zakupu. Konsument co prawda nie lubi przepłacać, jednak coraz częściej porównuje ceny, aby dokonać zakupu produktu w miarę taniego, ale dobrej jakości, a nie tylko jak najtańszego. Będąc w temacie jakości, drugim segmentem, który również posiada tendencję wzrostową, są tzw. „quality seekers” – klienci, którzy przy wyborze produktu kierują się przede wszystkim jego walorami jakościowymi. Trzeci, główny segment stanowią markowi klienci, którzy są przywiązani do marek, jednak segment ten jest najmniej liczny i nie zaszły w nim żadne zmiany.

 

Więc co z tą jakością…

Nieustający rozwój gospodarczy, a dodatkowo wprowadzenie programu 500+ powoduje wzrost zamożności polskiego społeczeństwa. Ten natomiast idzie w parze ze wzrostem świadomości, co obserwujemy również we wzroście patriotyzmu zakupowego, który przekłada się na zachowania zakupowe. Świadomy shopper coraz częściej nie chce zrezygnować z jakości na rzecz niższej ceny. Trend wzrostowy, który obecnie obserwujemy to nastawienie kupującego na jakość. Oczywiście cena nadal jest ważna, ale na coraz szybciej rozwijającym się rynku nie jest jedynym kryterium wyboru. Jak się okazuje, cena pełni raczej rolę drogowskazu. Dla coraz większej liczby osób coraz istotniejszy staje się czynnik jakościowy, o czym więcej w raporcie Shoppers’ Perspective 2017.

Podsumowanie raportu można bezpłatnie pobrać ze strony: raporshoppersperspective2017.openresearch.pl.



::

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF