...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

New Reality Kick-Off – pierwsza konferencja na żywo, która udowodni, że online działa!

new reality kick off

To sytuacja bez precedensu. W czasach, kiedy organizacja eventów została zabroniona, a wszystkie imprezy odwołane, my zapraszamy na spotkanie. Bez obawy! Wszystko leganie, zgodnie z prawem i bez wychodzenia z domów.

Artur Ucher, Prezes Zarządu agencji Imagine Nation

Z dnia na dzień obudziliśmy się w Nowej Rzeczywistości. Rynek spotkań, imprez masowych i eventów został zamrożony. To wyjątkowy moment, który powoduje, że w niektórych dziedzinach czas musi przyspieszyć. Organizatorzy wydarzenia postanowili aktywnie zareagować na diametralną zmianę na rynku i przekierować energię z realnych eventów na wydarzenia online. O przejściu na działania online mówi się teraz dużo, ale faktycznie niewiele się dzieje, ponieważ nowe narzędzia w naturalny sposób budzą obawy – zarówno u organizatorów jak i odbiorców. 5 maja o godzinie 15.00 agencja IMAGINE NATION, wspólnie
z NEWMOTION Studio i firmą VES POKAŻĄ, że online działa! Podczas godzinnej, dynamicznej konferencji na żywo, będzie można przekonać się o potencjale i możliwościach, jakie daje online. Spotkanie poprowadzi Tomasz Kammel.

Prelegentami konferencji zgodzili się zostać specjaliści i mentorzy o najbardziej znanych nazwiskach, najlepsi z najlepszych: prof. Aleksandra Przegalińska – filozofka i futurolożka; prof. Jerzy Bralczyk – mistrz słowa polskiego, językoznawca; Paweł Tkaczyk – ekspert od storytellingu, grywalizacji i budowania marki, bloger; Krzysztof Fajks – Creative Producer studia NEWMOTION zajmującego się kompleksową oprawą graficzną widowisk multimedialnych; Dominika Borawska – Dyrektor ds. produkcji w firmie VES, lidera na rynku usług Event Engeenering; Maciej Amanowicz – reżyser i producent telewizyjny, Marcin Morawski – Country Marketing Manager Dell Technologies oraz Artur Ucher – Prezes Zarządu agencji IMAGINE NATION.

new reality kick off

Po zakończeniu konferencji uczestnicy będą mogli zadawać pytania w czasie sesji Q&A. Odpowiedzą na nie eksperci z agencji IMAGINE NATION, firmy VES oraz NEWMOTION Studio. Uczestnicy otrzymają także case study projektu.

Wydarzenie adresowane jest zarówno do przedstawicieli małych i średnich firm, jak i osób zajmujących się marketingiem w dużych firmach i korporacjach.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Liczba uczestników ze względu na streaming ograniczona jest do 1000 osób, dlatego chętni proszeni są o wcześniejszą rejestrację na stronie New Reality Kick-Off.

Znaleźliśmy się w nowej rzeczywistości, na którą technologicznie jesteśmy gotowi już od dawna. Pokażemy, co jest możliwe. Przekonamy Cię, że spotkania online mogą być ciekawe i naprawdę działają.

Artur Ucher, organizator konferencji

Agenda New Reality Kick-Off
5 maja, godz. 15.00-16.00

Artur Ucher, IMAGINE NATION -„Po co to robimy?”
Prof. Aleksandra Przegalińska – „Online działa”.
Prof. Jerzy Bralczyk -„Jak mówić, żeby nas słuchano?”
Paweł Tkaczyk -„Gry i grywalizacja, czyli jak angażować publiczność”.
Krzysztof Fajks, NEWMOTION – „Granicą jest wyobraźnia”.
Dominika Borawska, VES – „Możliwości techniczne – co wybrać?”
Maciej Amanowicz i Tomasz Kammel – „Reżyseria i prowadzenie wydarzeń w wirtualnym świecie”.
Marcin Morawski, Dell Technologies – „Online oczami Klienta”.
Artur Ucher, IMAGINE NATION – „New Reality”

Partnerzy wydarzenia:

Newmotion, VES


Źródło: informacja prasowa Imagine Nation 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Facebook przyspiesza z Gamingiem

Facebook Gaming

Start aplikacji Facebook Gaming został przyspieszony w związku z narzuconym społecznym dystansowaniem, które wymogła epidemia koronawirusa.

Do tej pory funkcje gamingowe były dostępne na Facebooku jako zakładka prowadząca do niezależnej strony. Jak mówią przedstawiciele Facebooka, pełnoprawna aplikacja pozwoli jej użytkownikom skoncentrować się wyłącznie na doświadczeniach związanych z grami.

W ciągu 18 miesięcy testów aplikację zainstalowano pięć milionów razy a ponad 700 milionów osób weszło już w interakcję z produktami gamingowymi Facebooka.

Facebook Gaming
Fot. Facebook Gaming

Największa platforma społecznościowa świata do tej pory przegrywała rywalizację z dominującymi graczami – Twitchem i YouTubem. Wojna o elektroniczne dusze nabiera rozpędu – Mixer Microsoftu oraz YouTube Google zainwestowały poważne środki by ściągnąć na swoje platformy najpopularniejszych zawodników-influencerów. Podczas epidemii oglądalność transmisji z gier wzrosła o ponad 10%. Rywale Facebooka nie próżnowali – w sierpniu zeszłego roku Microsoft podebrał Twitchowi Ninję – najpopularniejszego streamera a YouTube w styczniu tego roku kupił prawa do transmisji Overwatch League oraz Call of Duty.

W ramach Brief Esports wcześniej publikowaliśmy artykuł będący przeglądem statystyk platform livestreamingowych.

Przegląd platform livestream. Liderem Twitch z ponad 70% udziałem w rynku


Autor: 

Jędrzej Stęszewski

Jędrzej Stęszewski – dyrektor operacyjny ESE Europe – spółki córki ESE Entertainment Inc. z siedzibą w Kanadzie. Założyciel Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego i jej prezes w latach 2006-2017. Dyrektor Mistrzostw Świata w Kolarstwie Torowym Pruszków 2019 oraz organizator licznych wydarzeń wielkostadionowych (futbol amerykański, tenis ziemny, tenis stołowy, badminton). Organizator wydarzeń esportowych. Komentator telewizyjny.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Podatek od seriali. Czy rząd opodatkuje Netflix?

podatek od seriali opodatkowanie netflixa

Spidersweb.pl poinformował dziś o planach rządu dotyczących opodatkowania serwisów streamingowych. Informacje podane przez portal mówią również o potencjalnym beneficjencie wpływów podatkowych, którym ma być Polski Instytut Sztuki Filmowej. Takie działanie rządu ma na celu wyrównanie strat, jakie PISF poniósł poprzez decyzję zamrażającą działalności kin.

Branża rozrywkowa, to obecnie obok turystycznej i transportowej największy przegrany w sytuacji ogólnonarodowej kwarantanny. Kina, przez całkowite zaprzestanie działalności są narażone na straty bezpośrednio godzące w rentowność ich działalności. PISF w takiej sytuacji traci lwią część dochodu, którą gwarantowały mu opłaty podatkowe pobierane od podmiotów prowadzących kina czy dystrybutorów filmów.

Michał Dąbrowski, Dyrektor Zarządzający Fintek.pl oraz KLANG! Media

Rekompensatą ma być dochód z podatku, który będą musiały uiścić serwisy streamingowe. Obciążenie ma wynieść 1,5 proc. ich przychodu. Danina o tej samej wysokości nałożona jest na podmioty współtworzące rynek filmowy w Polsce przez Artykuł 19. Ustawy o kinematografii z 30 czerwca 2005 r.

Możemy spodziewać się wzrostu cen miesięcznych subskrypcji serwisów streamingowych.

Michał Dąbrowski, Dyrektor Zarządzający Fintek.pl oraz KLANG! Media

Jednocześnie prognozuje, że raczej nie będzie to podwyżka, która szczególnie zaboli portfele użytkowników.

Tego typu projekt nie pojawia się pierwszy raz. Podobna propozycja przedstawiona została w marcu 2019, jako Podatek Cyfrowy w ramach tzw. “Piątki Kaczyńskiego”. Podmiotami obciążonymi podatkiem miały być jednak wszystkie platformy streamingowe (również te muzyczne, jak np. Spotify czy Tidal) oraz giganci cyfrowi tacy jak Apple, Google, Amazon, Facebook czy Uber.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Badanie polskiego rynku livestream. RAPORT

badanie-polskiego-rynku-live-streamingu-2019

Na rynku livestreamingu gier starają się zaistnieć wszyscy globalni liderzy innowacyjności. Zdecydowanie najlpopularniejszy jest należący do Amazona, mający najdłuższą historię Twitch z niemal 75 procentami udziału w rynku.

Równie istotny i zauważalny jest notujący wysokie wzrosty, rzędu 46 procent w ciągu roku, YouTube Gaming od Google z ponad 20 procentami udziału w rynku. Dynamicznie rozwija się najmłodszy w tym zestawieniu Mixer, będący platformą Microsoftu, który stawia na mix małych i dużych twórców i ma porównywalną liczbę twórców do Twitch. Swoją usługę mocno promuje również Facebook Gaming, który w ciągu roku zanotował wzrost liczby godzin transmisji na żywo o 400 procent. Konkurencja między firmami jest zażarta, a firmy prześcigają się w przyciąganiu największych streamerów i widzów na ich platformy.

 

Streaming gwałtownie się rozrasta. Platformy rywalizują o streamerów. Microsoft, aby przyciągnąć na swoją platformę streamera “Ninja”, najprawdopodobniej zapłacił od 20 do 30 mln $. Przekonał do streamowania na Mixerze także Shrouda, któremu ma płacić od 6 do 8 mln $ rocznie. Niebagatelne sumy. Twitch jednak podniósł rękawice i podpisał umowy na wyłączność ze streamerami Timthetatman i Imaqtpie. Ciekawe, kto będzie następny…
Jan Czarniecki, Streamerzy.pl

Jakie kanały są najpopularniejsze w Polsce?

Mamy dwie kategorie kanałów. Jedną z nich są kanały profesjonalne tworzone przez przez organizatorów rozgrywek – takie podmioty jak Polsat Games, ESL Polska, Fantasy Expo, Games Clash, czy Starladder, realizują swoje projekty w jakości telewizyjnej, a w realizacje transmisji zwykle zaangażowany jest sztab profesjonalistów. Te kanały mają tematykę stricte esportową, profesjonalną i są poświęcone turniejowej rywalizacji na najwyższym poziomie sportowym.

Natomiast wśród kanałów amatorskich, realizowanych przez pojedynczych streamerów, zwykle z domowego zacisza, dominują takie kanały jak izakoo, h2p_gucio, ewroon, czy overpow. Najchętniej oglądaną kobietą jest urqueen. Kanały te mają bardziej domową, amatorską atmosferę gamingową i służą głównie rozrywce i relaksowi.

Najchętniej oglądani streamerzy (kanały indywidualne)

najchetniej ogladani streamerzy
Źródło: Streamerzy.pl, Badanie Polskiego Rynku LiveStream 2019

W ocenie statystyk kluczowym parametrem jest łączna liczba oglądanych godzin, tzn. czas obejrzanych godzin transmisji danego streamera obejrzana przez wszystkich widzów. Istotna również jest średnia liczba widzów kanału i szczyt oglądalności (najwięcej widzów jednocześnie).

Gospodarze największych kanałów na Twitchu są zwykle potężnymi influencerami również w innych kanałach social media. Przy planowaniu kampanii marketingowych warto też sięgać po kanały mniejszych twórców – łącznie mamy w Polsce 389 streamerów posiadających więcej niż 10 tysięcy followersów (wzrost o 84 rok do roku).

Warto również podkreślić, że niezależni streamerzy są wspierani przez wierną publiczność. Wielu twórców utrzymuje się z pieniędzy przekazywanych przez community, źródeł reklamowych i kontentowych. Tym samym obserwujemy uniezależnienie się twórcy treści od wydawcy (w tym wypadku od platform streamingowych, dawniej rolę wydawcy pełniły przede wszystkim telewizje, wydawnictwa, wytwórnie filmowe).

To zjawisko natomiast katalizuje proces fragmentaryzacji rynku mediowego. Mimo, że to dopiero pierwsza dekada funkcjonowania streamerów, już teraz można postawić odważną tezę, że to początek gruntownej zmiany. Streamerzy demokratyzują dostęp do treści, będąc jednocześnie technologiczną i kulturową awangardą współczesnego rynku rozrywkowego.

Maciej Sawicki, Instreamly

To właśnie donate’y i subskrypcje są deklarowanym przez streamerów ich głównym źródłem zarobku, a jednocześnie mamy wciąż względnie mało kampanii marketingowych przy współpracy ze streamerami – co tylko utwierdza w przekonaniu, że rynek jest mało zagospodarowany i teraz nastał dobry czas dla marek, aby wkroczyć do livestreamingu.

Kim jest widz livestreamingu?

Typowy livestreaming w rozumieniu indywidualnych kanałów pozwala dotrzeć do szerokiej społeczności gamer’ów – fanów gier video i miłośników ich oglądania.

Widzami są w zdecydowanej większości mężczyźni w wieku 14-24 lata, którzy traktują oglądanie streamów jako formę odpoczynku i rozrywki. Transmisje z gier śledzą zwykle na komputerach, bądź smarfonach i zwykle mają kilku ulubionych streamerów. Dwoma dominującymi grami w 2019 roku były League of Legends i Counter-Strike. Popularne było śledzenie rozgrywek również w takie tytuły jak Fortnite, GTA V, czy Minecraft.

To co wyróżnia livestreaming spośród innych kanałów social media – to możliwość komunikacji w czasie rzeczywistym pomiędzy widownią, a danym streamerem. Ponad 70 procent widzów włącza się do dyskusji i regularnie monitoruje czat. Jest to niewątpliwie jedna z największych przewag livestreamingu. Otwiera to zupełnie nowe sposoby dla innowacyjnych działań marketingowych marek. Warto na to zwrócić uwagę.

czy jestes aktywny na czacie
Źródło: Streamerzy.pl, Badanie Polskiego Rynku LiveStream 2019

 

Należy również pamiętać, że w esporcie, czyli usportowionej turniejowej odmianie gier video profil fana jest o starszy niż w gamingu, a same treści bardziej profesjonalne. W esporcie dominuje widz pełnoletni, o nieco innej charakterystyce zakupowej. Będziemy o tym pisać w kolejnych raportach na łamach Brief Esports.

Pełen raport o rynku livestreamingu w Polsce, którego autorem jest serwis Streamerzy.pl można pobrać pod adresem: https://streamerzy.pl/badanie-polskiego-rynku-live-streamingu/

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana