Agencja SEM – jak sprawdzić jej pracę, jak weryfikować skuteczność?

komputer i google

Agencja SEM z całą pewnością może przyczynić się do zwiększenia widoczności strony internetowej w sieci. Każda strona internetowa powinna być łatwa do odnalezienia oraz przede wszystkim służyć internautom. Do realizacji tego zadania wykorzystywane jest właśnie pozycjonowanie stron internetowych. To dzięki temu możemy zwiększyć liczbę odwiedzających stronę użytkowników, a więc naszych potencjalnych klientów. Optymalizacja strony pozwoli na lepsze wypromowanie firmy, marki, znajdujących się w asortymencie produktów oraz usług.

Agencja SEM zrealizuje skuteczne kampanie reklamowe, pozwalając tym samym na dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa. W jaki sposób wybrać odpowiedniego partnera, który pomoże nam osiągnąć sukces? Czy istnieje metoda na sprawdzenie skuteczności prowadzonych działań?

Czym jest agencja SEM?

Agencja SEM swoim działaniem obejmuje kampanie płatne i te z obszaru SEO, czyli wszystkie działania, które związane są z promocją stron internetowych. W rezultacie osiągnąć można lepszą widoczność witryny, co w dużej mierze przekłada się także na rozwój przedsiębiorstwa. Poszczególne cele udaje się osiągać między innymi poprzez zwiększanie ruchu organicznego na stronie, optymalizację witryny, działania z zakresu content marketingu lub też płatne kampanie reklamowe. Agencja dokładnie przeanalizuje aktualną sytuację konkretnego przedsiębiorstwa, a także jego pozycję względem konkurencji. Przeprowadzony zostanie również audyt SEO witryny, który pozwoli zarekomendować konkretne rozwiązania. W rezultacie marka stanie się zdecydowanie bardziej rozpoznawalna na rynku, natomiast firma zyska dostęp do większej liczby potencjalnych klientów.

Jak wybrać odpowiednią agencję SEM?

Poszukując odpowiednio przeprowadzonych działań seo/sem, należy skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów. Dobra agencja pozwoli na osiągnięcie zadowalających rezultatów, choć oczywiście trzeba liczyć się z faktem, że efekty nie przyjdą z dnia na dzień. Uzyskanie profesjonalnej pomocy wiąże się również ze stałym monitorowaniem wdrożonych rozwiązań. Agencja powinna zatem na bieżąco raportować efekty swoich działań. Dobrze sprawdzić branżowe fora internetowe oraz portale społecznościowe, które pomogą w wyborze polecanej przez klientów firmy. Dzięki temu zwiększenie ruchu i uzyskanie najwyższej pozycji, a także zdobycie nowych klientów stanie się zdecydowanie prostsze.

Jak zweryfikować skuteczność działania agencji SEM?

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że uzyskanie większej widoczności lub zwiększenie ruchu na stronie internetowej jest procesem, który musi trochę potrwać. Optymalizacja niestety nie przekłada się na uzyskanie natychmiastowych rezultatów. Weryfikację skuteczności działania agencji można przeprowadzić na różne sposoby. To między innymi sprawdzenie widoczności strony w wynikach organicznych w wyszukiwarce Google, sprawdzenie ruchu na stronie oraz pozycji fraz. Wykorzystać można wiele różnego rodzaju narzędzi. Do analizy statystyk serwisu www służy na przykład Google Analytics. Pozwala on na sprawdzenie jakości oraz ilości generowanego ruchu. Efektywność działań pozycjonerów można również sprawdzić za pomocą Google Search Console. Dostępne są także darmowe narzędzia, które dokonają szczegółowej analizy witryny pod kątem seo oraz wygenerują raport, w którym przyznana zostanie ocena punktowa w kategoriach takich, jak szybkość działania strony, popularność w mediach społecznościowych, autorytet strony oraz optymalizacja on-site.


Źródło: Harbingers

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co może dać sprzedawcom przejście na headless commerce?

laptop i strona internetowa

Odłączenie “frontu” sklepu internetowego od jego “zaplecza”, nazywane wdrożeniem architektury headless, wydaje się mocno techniczną kwestią. Tymczasem, jak udowadniają eksperci merce.com, ta zmiana ma duże znaczenie dla biznesu. Pozwala firmom na oddanie obsługi “zaplecza” w ręce fachowców i skupienie się na samej sprzedaży.

Każdy serwis internetowy posiada część widoczną dla użytkowników (front-end) oraz dostępną tylko dla administratorów (back-end). Na tej zasadzie stałego połączenia zbudowane są także serwisy e-commerce, stąd często dodanie nowej funkcji może wiązać się z gruntowną przebudową systemu i trwać dłużej niż się mogłoby wydawać.

Dlatego od kilku lat proponuje się zastosowanie również w e-handlu architektury headless, gdzie front-end i back-end nie są na sztywno połączone. Koncepcja ta jest najczęściej opisywana w kategoriach technologicznych samego wdrożenia, a pomijane są jego efekty dla biznesu. Rozdzielenie “frontu” i “zaplecza” sklepu może mieć znaczenie zwłaszcza dla firm handlowych, które nie są jeszcze mocno obecne w sieci.

Marcin_RutkowskiCoraz więcej firm myśli o modelu e-commerce, który leży pomiędzy budowaniem wszystkiego u siebie, a zlecanie wszystkiego na zewnątrz. Najchętniej oddaliby na zewnątrz najtrudniejsze rzeczy do stworzenie, utrzymania i rozwoju, a sami ze swoim obecnym zespołem rozwijali by inne, bardziej sprzedażowe rozwiązania. Najtrudniejsze zawsze są integracje, utrzymanie czy aktualizacje wszystkich połączeń. Z drugiej strony firmy chciałyby mieć możliwość indywidualnego wdrażania i rozwoju takich obszarów jak aplikacje, narzędzia czy design i frontend. Architektura headless umożliwia taki podział ról w nowoczesnych systemach sprzedaży.

Marcin Rutkowski, Brand Operations Manager merce.com

Główne biznesowe korzyści z headless commerce

1. Elastyczność we wdrażaniu nowych rozwiązań

Sama formuła działania sklepu internetowego nie zmieniła się od ponad 20 lat, ale co kilka miesięcy pojawiają się małe innowacje, a każda z nich sprawia, że kupuje się nieco wygodniej. Część z nich bardzo szybko staje się standardem, co zmusza sklepy do błyskawicznego zaimplementowania nowych rozwiązań.
W przypadku architektury headless dzieje się do dużo łatwiej niż przy tradycyjnych rozwiązaniach IT – sprzedawcom łatwiej być na bieżąco z trendami. Dzieje się to dlatego, że headless łączy się z bazą danych za pomocą API (pewnego rodzaju szyny informacyjnej) i nie wiąże się to z przebudową obecnych powiązań.

2. Szybsze uruchamianie nowych punktów styku z klientem

Dzięki swojej budowie architektura headless umożliwia szybkie i sprawne uruchamianie nowych kanałów sprzedaży w oparciu o jedno źródło danych. Planując dedykowane sklepy online dla poszczególnych marek lub rozwój o aplikację mobilną to architektura headless jest do tego idealna.

3. Niższe koszty i przewaga konkurencyjna

Sama transformacja z monolitycznej architektury na headless commerce jest naturalnie pewnym kosztem dla sprzedającego w sieci biznesu, jednak na dłuższą metę należy traktować ją jako inwestycję. Bardziej elastyczna struktura pomaga bowiem obniżyć koszty obsługi sklepu (np. poprzez outsourcing do firmy specjalizującej się w e-commerce) pozwalając na przekierowanie własnych zasobów na wsparcie sprzedaży czy na obsługę klienta.

Z każdą kolejną innowacją technologiczną zmieniającą reguły gry w branży, firmy działające w architekturze headless wdrażają nowinki szybciej, np. zakres prac potrzebnych do wdrożenia aplikacji mobilnej może ograniczyć się tylko do przygotowania jej interfejsu. W ten sposób wyprzedzają swoich konkurentów i przekonując do siebie szersze grono kupujących.


Źródło: merce.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

6 najważniejszych zasad Gestalt w projektowaniu interfejsów

Gestalt

Słowo “Gestalt” oznacza w języku niemieckim “całość” i od niego bierze nazwę psychologia postaci stosowana w UX Design. Zasady Gestalt powstały na początku XX wieku, kiedy podczas badań odkryto, że ludzie postrzegają obrazy złożone z wielu odmiennych elementów jako całość, na skutek podświadomego układania części w zorganizowany system. Taka wiedza pomaga zaprojektować przyjazny i użyteczny interfejs. Na czym one polagają i dlaczego warto je stosować? Oto 6 najważniejszych zasad Gestalt i ich charakterystyka.

Zasada bliskości

Elementy, które znajdują się blisko siebie widziane są jako jedna grupa. Na poniższej grafice elementy tworzą trzy kolumny. Wystarczy jednak zmienić odległości między nimi i stworzyć wrażenie, że zamiast w kolumnach, ułożone są w trzech rzędach. Jedyne co się zmieniło to przestrzeń, która decyduje, że ludzki mózg łączy te obiekty w jedną grupę, mimo że nie mają one narysowanych granic. Podobnie jest z tekstem, gdy między akapitami nie ma przestrzeni. Odbieramy go jako całość, a dodanie akapitu między blokami tekstu spowoduje, że uznamy go jako coś odrębnego. Dlatego tak ważne jest odpowiednie umieszczenie komponentów w tworzeniu UI, aby użytkownik wiedział, które przynależą do danej grupy.

zasada bliskości
źródło: ITMAGINATION Sp. z o.o.

Jeżeli strona ma dużo światła (przestrzeni), użytkownikowi łatwiej przychodzi oddzielanie od siebie bloków informacyjnych. Taki efekt uzyskuje się również przez ułożenie elementów w określonym kształcie, ponieważ pozwala to grupować powiązane ze sobą elementy. Zasadę można wykorzystać w obszarze nawigacji (menu) na stronach internetowych – jej elementy są rozłożone blisko siebie, co automatycznie postrzega się jako cały zbiór odnośników do nawigacji na stronie.

Zasada podobieństwa

Według tej zasady uznaje się, że użytkownik grupuje obiekty, które są do siebie podobne pod względem koloru, kształtu czy faktury.

zasada podobieństwa
źródło: ITMAGINATION Sp. z o.o.

Zasadę podobieństwa większość projektantów stosuje na stronach internetowych oraz w aplikacjach dla przycisków lub innych elementów aktywnych. Dzięki podobieństwu sugerują, że działają w podobny sposób (np. hiperłącza w tekście mają inny kolor fontu i są podkreślone). Podobnie jest z takim samym rozmiarem fontów np. dla nagłówków. Dzięki temu użytkownicy szybko rozpoznają znaczenie określonych elementów. Ważna jest spójność. Zaprojektowane przyciski muszą wyglądać tak samo i być w identycznej kolejności jeżeli wywołują dokładnie taką samą akcję.

Zasada symetrii

Użytkownik interpretuje skomplikowane sceny tak, aby redukować ich złożoność. Np. gdy dwa symetryczne elementy są niepołączone, umysł percepcyjnie łączy je i tworzy spójny kształt. Symetryczne interfejsy pomagają szybciej skanować zawartość strony i łatwej rozpoznawać wzorce.

zasada symetrii
źródło: ITMAGINATION Sp. z o.o.

Zasada symetrii nadaje kompozycji elegancję. Warto wykorzystać ją do układu tekstów, wyrównania ich względem obrazów lub innych elementów graficznych.

Figura-tło

Zapewne większość z nas widziała grafikę ze złudzeniem optycznym, na której widać dwie głowy lub wazon. Ludzki mózg ma potrzebę odseparowania obiektów od otaczającego je tła, dlatego zasada figura-tło pozwala wyodrębnić samodzielny element z całości obrazu. Pierwszą rzeczą jakiej użytkownik doszukuje się w obrazach, to określenie co jest tematem, a co jedynie jej tłem.

figura-tło
źródło: ITMAGINATION Sp. z o.o.

Ta zasada pomaga odpowiednio skierować uwagę użytkownika i określa co jest kluczowe w danym widoku. Jej zadaniem jest podział uwagi odbiorcy na strategiczną figurę oraz mało istotne tło. Figura-tło jest bardzo często wykorzystywana w przypadku landing page – w centrum znajduje się hero image, formularz z CTA, który przekierowuje dalej. Bardzo popularne jest także odzwierciedlenie tej zasady w trendzie “negative space”, wykorzystywanym w projektowaniu logo (np. stacji telewizyjnej NBC).

Zasada dobrej kontynuacji (ciągłości)

Oko ludzkie zauważa linie utworzone z różnych lub takich samych obiektów. Elementy, które poprzez swoje ułożenie tworzą pewien kształt lub linię, postrzegamy jako całość. Nawet jeżeli różnią się one kształtem czy kolorem, to właśnie dzięki linii tak je widzimy.

Zasada dobrej kontynuacji
źródło: ITMAGINATION Sp. z o.o.

Zasada ciągłości pozwala nakierowywać uwagę użytkownika na kluczowe informacje lub miejsce na stronie dzięki poprowadzeniu wzroku użytkownika, np. w kolejne etapy procesu zakupowego czy wypełnienie formularza. W projektowaniu interfejsów zasadę dobrej kontynuacji warto zastosować w formie suwaków lub list. Obiekty umieszczone blisko siebie powodują, że wzrok „skacze” z jednego na drugi.

Zasada domknięcia

Gdy użytkownik patrzy na figury lub znaki, które są niekompletne lub ich wewnętrzna przestrzeń nie jest zamknięta, to mamy do czynienia z zasadą domknięcia. Ludzki mózg automatycznie próbuje wypełnić brakujące części znanymi obrazami.

zasada domknięcia
źródło: ITMAGINATION Sp. z o.o.

Jest to najczęściej wykorzystywany zabieg przy projektowaniu znaków graficznych i logo. Dzięki niemu nie muszą być szczegółowe ani dosłowne, a nadal pozostają zrozumiałe. Na powyższej grafice automatycznie dostrzegamy trzy koła i trójkąt, pomimo że w rzeczywistości jest tu kilka nieregularnych kształtów. Oznacza to, że widzimy kształty, których teoretycznie nie ma.

Gestalt nie tylko w UX i UI

Zasad Gestalt jest oczywiście więcej, ale sześć przedstawionych powyżej jest dla większości projektantów UX/UI podstawą w tworzeniu interfejsów i pozwalają podejmować świadome decyzje projektowe. Zapewne wielu użytkowników serwisów internetowych i aplikacji już stosuje niektóre z zasad Gestalt nawet o tym nie wiedząc, ponieważ robimy to nieświadomie. Jednak teoria przydaje się nie tylko do projektowania, ale także do testowania produktów – zawsze warto je skonfrontować z dobrymi zasadami tworzenia UX/UI.


Autorka:

Katarzyna Suwała, UX designer w ITMAGINATION

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak komunikować się z agencją projektującą strony internetowe?

agencja projektująca strony internetowe

Kto powinien wybrać budowanie strony na szablonie? Czy zawsze warto inwestować w projektowanie strony od podstaw? Jak rozmawiać z agencją projektującą strony internetowe? Tomasz Koszlak z Web24.com.pl w rozmowie z Piotrem Królem przybliża temat software house'ów i projektowania stron internetowych.


Autor: 

piotr_król

Piotr Król – konsultant e-marketingu, informatyk, przedsiębiorca, certyfikowany specjalista Microsoftu, Cisco oraz project manager. Od ponad 13 lat organizuje szkolenia biznesowe z zakresu zarządzania projektami, informatyczne, nowych technologii oraz marketingu internetowego. Doradza firmom oraz klientom indywidualnym w zakresie efektywnych strategii marketingowych opartych o najnowsze narzędzia dostępne na rynku. W marketingu internetowym stawia na integrację działań online z offline. Pracuje zgodnie z ideą – Powiedz mi, co robisz, a ja znajdę technologię, która ułatwi Ci życie. Rozumie problemy, z jakimi zmagają się współczesne firmy, pomaga im osiągać cele szybciej i efektywniej, korzystając z innowacyjnych sposobów dostępnych na rynku. Wspiera swoich klientów w procesie budowania pozycji i podnoszenia zysków za pomocą growth hackingu, Facebooka, networkingu oraz wideo marketingu. Specjalizuje się w transmisjach na żywo. Zorganizował ponad 640 webinarów dla 20 500 osób w 12 branżach oraz ponad 750 live’ów. Łącznie ponad 1680 h wideo na żywo w internecie (1 520 000 wyświetleń live’ów) jako organizator, producent, reżyser, wsparcie techniczne i marketingowe. Jest twórcą pierwszego na pomorzu Pogotowia Komputerowego oraz pomysłodawcą i organizatorem konferencji Success Man, Success Woman oraz wielu innych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kilka prostych i skutecznych kroków, aby Twoja strona zarabiała więcej

W pocie czoła starasz się przyciągnąć ludzi na swoją stronę internetową? Uatrakcyjniasz treści, podpisujesz kolejne umowy partnerskie? Dokładasz kolejne reklamy? Z poniższej treści poznasz kilka prostych i skutecznych sposobów na zwiększenie przychodu Twojej witryny.

 

  • Audyt

 

Serio, profesjonalne badanie Twojej strony internetowej jest najważniejszym punktem wyjściowym w celu optymalizacji, i jak najlepszej monetyzacji witryny. Wielu wydawców jest przekonanych o swojej bezbłędności i słusznej strategii działania. Obiektywna ocena z zewnątrz pozwoli spojrzeć na całość obiektywnie i zdiagnozować dotychczasowe problemy. Czasem pojawiają się zaskakujące wyniki, a Wydawcy są wręcz zdziwieni, że wcześniej na takie rozwiązanie nie wpadli. Warto spojrzeć na stronę internetową oczami użytkownika, tego jak się po niej porusza, z jakich narzędzi korzysta.

 

 

  • Strona główna to tylko 5% ruchu

 

Strona główna jest kluczowa jedynie dla wielkich portali. Jako drobniejszy wydawca, musisz skupić się na podstronach swojego serwisu, z których pochodzi 95% przychodu. W myśleniu o monetyzacji witryny absolutnie nie zapominaj o podstronach – one są ważniejsze niż strona główna.

 

 

  • Ze skrajności w skrajność, czyli nie wolno przesadzać

 

Wydawcy stron internetowych lubią przesadzać. Jeżeli strona internetowa nie zarabia tak jak powinna, to właściciele, potrafią tak „nawrzucać” reklam, pop`upów automatycznego video, żeby przypadkiem internauta nie przegapił. Nie przegapi! Ale włączy adblocka (między czasie porządnie się zdenerwuje) lub po prostu ucieknie i nie wróci. W przeciwną stronę też nie ma co przesadzać. Ograniczenie reklam do minimum też jest kiepskim rozwiązaniem. Szanse na kliknięcie w reklamę spada wtedy… do minimum. Google poleca zamieszczać na stronie 3 jednostki reklamowe. Są najskuteczniejsze.

 

 

  • Poznaj swojego użytkownika

 

Wielki pop-up na stronie głównej kiepsko się klika? Zastanów się, jakie czynności Użytkownik podejmuje na stronie najczęściej? Jeśli np. ruch strony kumuluje się na forum, może tam będzie bardziej odpowiednie miejsce na reklamę?

 

 

  • Podnieść wartość publikowanych treści

 

Jakość prezentowanych treści naprawdę ma znaczenie. I nie chodzi wyłącznie o merytorykę. Prosty, zrozumiały przekaz, atrakcyjny i angażujący Użytkowników jest najlepszy. Najcenniejszy. Nie za długi, aby nie znudzić Użytkownika i nie za krótki, aby przy 3 reklamach nie zajmowały one większej powierzchni niż tekst. Nie walcz o każdą odsłonę, zaangażowanie jest ważniejsze i przekłada się na wyższe stawki. Zarówno dla użytkowników, jak i potencjalnych reklamodawców, to co publikujesz na swojej stronie jest istotne. Wysoka jakość sprawi, że obie grupy będą chętniej wracać. A konwersja zwiększać…

 

 

  • Walcz z ad-blockiem

 

Wydawcy stron poniekąd sami zachęcają internautów do blokowania reklam. Irytujące pop-upy, automatycznie uruchamiane video z dźwiękiem, reklamy na cały ekran z tajemniczo ukrytym przyciskiem zamknięcia. Stonowane, odpowiednio dobrane reklamy będą o wiele skuteczniejsze i przyjemniejsze dla internautów. I na pewno podniosą zyski z witryny internetowej.

 

 

  • Skorzystaj z pomocy profesjonalistów

 

Jeżeli chcesz zwiększyć przychody z reklam na Twojej witrynie, skorzystaj z wsparcia od firmy, która profesjonalnie zajmuje się monetyzacją stron internetowych. Nie tylko zbada i zoptymalizuje twoje reklamy, ale sprawi, że witryna będzie bardziej przyjazna dla użytkownika. Będzie również potrafiła wskazać dotychczasowe błędy oraz zasugerować rozwiązania. I co najważniejsze, pozwoli na zwiększenie przychodów ze strony internetowej nawet o 250%. Jedną z najkorzystniejszych sposobów na monetyzację serwisu jest programmatic. Metoda handlu reklamami na zasadzie aukcyjnej. Zdecydowanie zwiększa ona precyzję reklam (większe dopasowanie do użytkownika) i przychody z reklam na stronie.

 

 

  • Nie zapominaj o social mediach

 

Nasi eksperci z OptAd360 – którzy na co dzień zajmują się monetyzacją serwisów internetowych – potwierdzają, że na wielu stronach 90% ruchu pochodzi z SM. Warto zadbać o tę część promocji, atrakcyjne zdjęcia i treści – to one w ogromnej mierze kierują ruch na naszą stronę, w szczególności podstrony. O nich też trzeba pamiętać (patrz punkt 2.).

Wielu wydawców zastanawia się, co może jeszcze zrobić aby zwiększyć przychody osiągane ze swojej strony. Najczęściej okazuje się, że nie trzeba robić wielu nowych rzeczy, tylko zoptymalizować to, co robiło się dotychczas.  Warto wspomóc się profesjonalnym Partnerem.

 

.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF