...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

ELA – nowe dane potwierdzają, że opłaca się studiować

ELA

5 lipca Ministerstwo Edukacji i Nauki (MEiN) ogłosiło wyniki matur. Dzisiaj natomiast – na zlecenie MEiN – Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) uruchomił kolejną edycję ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA). Nowe dane potwierdzają, że opłaca się studiować.

 Cieszę się, że dane z najnowszej edycji systemu ELA potwierdzają to, co już od dawna wiemy. Po prostu opłaca się studiować! Mam nadzieję, że tegoroczni maturzyści, którzy wczoraj poznali wyniki swoich egzaminów dojrzałości, doskonale zdają sobie z tego sprawę. Wybierając kierunek studiów, przede wszystkim należy kierować się własnymi zainteresowaniami. Pasja i zaangażowanie zawsze ułatwiają naukę, a później również wykonywanie swoich obowiązków służbowych . Jeżeli ktoś jeszcze nie wie, jaki kierunek studiów lub uczelnię wybrać, pomóc może mu system ELA. Maturzyści, i nie tylko, szybko znajdą tutaj informacje, na jakie zarobki mogą liczyć po ukończeniu określonych studiów. Dowiedzą się, jak szybko znajdą pracę po określonym kierunku oraz uzyskają informację, jaki procent absolwentów danej uczelni dostaje od razu umowę o pracę. Dane te są wiarygodne i z pewnością pomogą podjąć maturzystom właściwą decyzję.

Przemysław Czarnek, Minister Edukacji i Nauki

ELA – jeden z najlepszych systemów w UE

Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA) bada aktywność zawodową absolwentów przez pięć lat od ukończenia przez nich studiów. W ubiegłym roku po raz pierwszy można było objąć monitoringiem pełnych pięć lat po dyplomie – dotyczyło to absolwentów z rocznika 2014. W tym roku do tego grona dołączyli również absolwenci z rocznika 2015. Oznacza to, że po raz pierwszy mamy możliwość porównania sytuacji absolwentów z różnych roczników przez cały pięcioletni okres objęty monitoringiem.

Jarosław Protasiewicz  Co roku dodajemy do ELA nowe funkcje. Nasz system uważany jest za jeden z najlepszych w Unii Europejskiej. Do tej pory ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych opisywał kariery zawodowe osobno dla poszczególnych roczników absolwentów. Od najnowszej, szóstej edycji ELA, eksperci Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI PIB) wprowadzili rozwiązania, które umożliwiają także łatwe i szybkie porównywanie sytuacji absolwentów z różnych roczników, na tych samych etapach kariery zawodowej. Nowa funkcja dostępna jest dla wszystkich od 6 lipca 2021 r. Nowe rozwiązania umożliwią poznanie trendów w funkcjonowaniu kolejnych roczników absolwentów na rynku pracy, w tym np. ustalenie zmiany ich sytuacji zaraz po ukończeniu studiów – w momencie „wejścia” na rynek pracy. Pozwala ona także na zilustrowanie pozycji „przeciętnego” absolwenta na rynku pracy .

dr inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI PIB)

Zarobki absolwentów rosną

Dane systemu ELA pokazują, że niezależnie od roku ukończenia studiów, zarobki absolwentów w kolejnych latach po dyplomie rosną i, co więcej, ich wzrost jest szybszy niż wzrost płac w ich miejscach zamieszkania.

Mikołaj JasińskiDla każdego roku po ukończeniu studiów można mówić o charakterystycznych wartościach Względnego Wskaźnika Zarobków w tym okresie, bardzo podobnych dla różnych roczników absolwentów. Przykładowo, przeciętny absolwent jednolitych studiów magisterskich w pierwszym roku po dyplomie zarabia między 0,6 a 0,65 lokalnych średnich zarobków, zaś w drugim roku – między 0,7 a 0,8 średniej lokalnej, aby w piątym roku osiągnąć wartość 1,06 średnich zarobków w swoim miejscu zamieszkania. Nieznaczna tendencja wzrostowa Względnego Wskaźnika Zarobków dla kolejnych roczników da się częściowo wyjaśnić poprzez rosnący udział absolwentów zdobywających doświadczenie na rynku pracy jeszcze przed ukończeniem studiów. Zgodnie z wcześniejszymi analizami dostępnymi w ramach systemu ELA, osoby posiadające takie doświadczenie osiągają wyższe zarobki niż pozostali.

dr hab. Mikołaj Jasiński, ekspert Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI PIB)

Wzrosło ryzyko bezrobocia absolwentów w okresie pandemii COVID-19

Przestój zatrudnienia, a także zamknięcie części branż będące rezultatem wprowadzanych ograniczeń skutkowały trudniejszymi warunkami wejścia na rynek pracy. Absolwenci studiów I i II stopnia z 2019 r. cechowali się większym ryzykiem bezrobocia niż ich starsi koledzy. Zauważono, że Względny Wskaźnik Bezrobocia zaczyna rosnąć od maja 2020 r. i pozostaje wyższy od obserwowanego dla starszych roczników w analogicznym okresie (w kolejnych miesiącach roku kalendarzowego po roku zdobycia tytułu zawodowego). Odmiennie kształtuje się natomiast sytuacja absolwentów studiów jednolitych. O ile w lipcu i sierpniu 2020 r. ryzyko bezrobocia nieznacznie wzrosło, to w listopadzie i grudniu ubiegłego roku – było niższe niż w przypadku wcześniejszych roczników w analogicznych okresach. Wynika to z odmiennej sytuacji lekarzy, którzy po uzyskaniu dyplomu zostali skierowani do pracy przy zwalczaniu epidemii na podstawie decyzji wojewodów lub Ministra Zdrowia. Takie skierowanie mogły dostać również osoby, które nie zdały egzaminu zawodowego i były uznawane za lekarzy odbywających staż podyplomowy na podstawie tymczasowego prawa do wykonywania zawodu.

Różne losy ekonomiczne absolwentów widoczne są także w kształtowaniu Względnych Wskaźników Zarobków. W ciągu pierwszych kilku miesięcy 2020 r. absolwenci z 2019 r. osiągali zarobki zbliżone do osób, które ukończyły studia w poprzednich latach. Jednak po wybuchu pandemii ich relatywne zarobki zaczęły maleć. Ten spadek jest najwyższy dla absolwentów studiów pierwszego stopnia. W najmniejszym zakresie zmiany zarobków odnotowali absolwenci jednolitych studiów magisterskich, w tym przede wszystkim lekarze. Można to przypisać specjalnym warunkom zatrudnienia medyków, w tym otrzymywaniu przez nich dodatku covidowego.

Informatycy wciąż zarabiają najlepiej

W każdej edycji ELA bardzo wyraźnie widać, że absolwenci studiów informatycznych najlepiej sobie radzą na rynku pracy. Mają najwyższe zarobki i niskie ryzyko bezrobocia. Dane systemu ELA pokazują jednak, że są różnice pomiędzy absolwentami tego kierunku, zarówno jeżeli popatrzymy na osiągane zarobki, jak i uwzględniając ryzyko bezrobocia. Średnie zarobki absolwentów informatyki po uzyskaniu dyplomów są wyższe wśród osób mających doświadczenie na rynku pracy, a także wśród tych, którzy ukończyli studia w dziedzinie nauk technicznych. W przypadku kolejnych roczników absolwentów nominalne zarobki rosną, ale w porównaniu do średniego wynagrodzenia widać bardzo stabilną sytuację. Przykładowo, absolwent informatyki z doświadczeniem zawodowym zarabia przeciętnie około 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w swoim miejscu zamieszkania, a wskaźnik ten jest jeszcze nieco wyższy dla informatyków z tytułem magistra inżyniera.

Już jesienią w ELA całkiem nowe dane

System ELA bardzo dynamicznie się rozwija. Już jesienią tego roku każdy będzie mógł sprawdzić, jakie są zawodowe i naukowe losy doktorantów i osób z tytułem doktora. Będzie to zupełnie nowa funkcja. Każdy będzie mógł uzyskać dane, z których m.in. wynika, że najczęściej wyboru ścieżki naukowej dokonują absolwenci kierunków ścisłych i przyrodniczych, a najrzadziej – absolwenci kierunków z dziedziny nauk społecznych. Już teraz możemy zdradzić, że w ciągu ostatnich 5 lat, kierunki, po których najczęściej absolwenci mają aspiracje naukowe to: fizyka, biologia molekularna, inżynieria nanostruktur, zastosowanie fizyki w biologii i medycynie, fizyka techniczna, filozofia, a także prawo kanoniczne.


Źródło: Ośrodek Przetwarzania Informacji

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ponad 90 proc. polskich studentów przy wyborze pracodawcy zwraca uwagę na kwestie różnorodności [RAPORT]

Studenci

Na całym świecie pandemia okazała się dużym obciążeniem w wielu aspektach życia młodych ludzi. Szczególne trudności odczuwalne są w obszarze zatrudnienia. Jak wynika z raportu „First steps into the labour market” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, tylko 12 proc. studentów z Europy Środkowej ocenia sytuację na rynku pracy w swoim kraju jako dobrą. Nowych wyzwań zawodowych młodzi najczęściej szukają w Internecie, a szczególnie w mediach społecznościowych. Dla dwóch piątych polskich studentów kluczowym czynnikiem przy wyborze pracodawcy jest oferta indywidualnego planu rozwoju.

Pierwsze kroki na rynku pracy młodzi ludzie stawiają już podczas studiów. 47 proc. badanych z Europy Środkowej deklaruje, że uczelnie wyższe dobrze lub bardzo dobrze przygotowały ich do wykonywania zawodu. Ponad jedna trzecia ocenia ten aspekt przeciętnie, a 17 proc. źle lub bardzo źle. Wśród Polaków było to odpowiednio: 36 proc., 40 proc. i 24 proc. W tym obszarze widać więc pole do poprawy. Co niepokojące, tylko 12 proc. wszystkich badanych, a 18 proc. studentów w Polsce dobrze ocenia sytuację na rodzimym rynku pracy. Oznacza to, że czeka ich w najbliższym czasie wiele wyzwań związanych ze ścieżką zawodową .

John Guziak, partner, lider zespołu ds. kapitału ludzkiego w Europie Środkowej, Deloitte

Młodzi skupieni na karierze lub spełnianiu marzeń

Eksperci Deloitte podzielili respondentów na cztery grupy, kierując się ich podejściem do pracy, życia rodzinnego, zarobków, dobrostanu społecznego, sukcesu i sławy. Pierwsza grupa to „fast trackers”, czyli młodzi, którzy skupiają się na karierze, będącej dla nich szansą na awans społeczny i finansowy. Dlatego swój potencjał poświęcają pracy i wybierają ją nawet kosztem czasu wolnego. Wierzą, że gdy tylko podejmą wysiłek, mogą osiągnąć lepsze wyniki niż inni. Wśród badanych zarówno z Europy Środkowej, jak i Polski „fast trackers” stanowią jedną piątą wszystkich studentów.

Druga grupa to „eager beavers”, dla których praca jest nagrodą samą w sobie i nic nie przebije satysfakcji, którą czerpią z udanego dnia w biurze. Chociaż czują, że muszą poświęcić swoje życie prywatne na rzecz pracy, to nie postrzegają tego jako niemiły obowiązek. Podobnie jak w przypadku „fast trackers” kariera to ich zdaniem droga do awansu społecznego i finansowego, natomiast nie poświęcają jej całego swojego czasu. W Polsce do tej grupy należy 27 proc. studentów. Podobny odsetek (31 proc.) zanotowano w przypadku wszystkich młodych z Europy.

All rounders” niemal na równi traktują swoje obowiązki zawodowe i przyjaciół. Praca to dla nich nie tylko szansa na rozwój osobisty, ale również możliwość wypełnienia powinności wobec społeczeństwa. Młodzi z tej grupy pracowaliby nawet wtedy, gdyby nie musieli. Ich życie osobiste ma dla nich duże znaczenie i nie zrezygnowaliby ze swoich zainteresowań na rzecz służbowych zadań. To najliczniejsza grupa wśród młodych ludzi w Polsce (34 proc.). W Europie odpowiedziało tak 31 proc. zapytanych.

Ostatnia grupa to „by standers”, dla których kariera nie jest najważniejsza w życiu. Mają też sceptyczne podejście do edukacji, a praca nie jest dla nich podstawą do rozwoju czy nauki. Nie chcą, żeby obowiązki służbowe przeszkodziły im w realizacji marzeń i spotkaniach z przyjaciółmi. Gdyby mogli poradzić sobie bez pracy, bez wahania złożyliby wypowiedzenie. Zdają sobie jednak sprawę z tego jakie znaczenie mają pieniądze, dlatego praca jest niezbędną częścią ich życia. Takie odczucia ma 19 proc. polskich studentów i 18 proc. wszystkich badanych.

Praca zdalna tylko na czas pandemii

Studentów z Europy Środkowej zapytano także, jak często chcieliby pracować zdalnie.

Wyniki pokazują, że młodzi potrzebują kontaktu ze współpracownikami, bo aż 51 proc. z nich chce pojawiać się w biurze 3-4 dni w tygodniu. Z kolei niespełna jedna czwarta respondentów wskazała, że woli pracować z domu przez więcej niż tydzień w miesiącu, a 14 proc. wybrałoby tylko wizyty w biurze. Najmniej młodych, bo tylko 9 proc. chce pracować zdalnie na cały etat. Przebywanie w grupie, burze mózgów, rozmowy ze współpracownikami to aspekty, które najbardziej cenią sobie wchodzący na rynek pracy.

Anna Sendrowicz, liderka zespołu ds. Employer Branding w Europie Środkowej, Deloitte

W przypadku młodych z Polski wyniki wyglądają podobnie. Prawie połowa najchętniej pracowałaby zdalnie przez 1-2 dni w tygodniu, a 26 proc. więcej niż tydzień w miesiącu. 12 proc. studentów chciałoby pojawiać się w biurze codziennie, a tylko 4 proc. woli pracę z domu.

Badanych zapytano również o preferowane formy pracy. Połowa z nich chciałaby mieć możliwość wyboru lokalizacji i elastyczne godziny pracy (48 proc. w Polsce). 17 proc. respondentów wolałoby pojawiać się w biurze, ale nadal wybierać godziny swojej pracy (18 proc. w Polsce). W ustalonych godzinach, ale z różnych lokalizacji chce pracować 16 proc. badanych studentów w Europie (18 proc. w Polsce). Najmniej, bo 10 proc. z nich przyznało, że odpowiada im praca z biura w ustalonych godzinach (9 proc. w Polsce).

Poszukiwania w Internecie, rozmowa na żywo

Eksperci Deloitte wskazują, że w poszukiwaniach ofert pracy i informacji o potencjalnym pracodawcy młodzi zdecydowanie preferują Internet, a w szczególności portale społecznościowe. Dla 27 proc. z nich to LinkedIn jest pierwszym wyborem, jeśli chcą znaleźć oferty rekrutacyjne. Jedna piąta badanych szuka ogłoszeń na Facebooku, a 16 proc. na stronach internetowych firm. Natomiast w Polsce najpopularniejszą metodą poszukiwania informacji są portale pracy (29 proc.), Facebook (24 proc.) i LinkedIn (23 proc.).

Przy ubieganiu się o pracę większość kandydatów preferuje spotkanie twarzą w twarz z potencjalnym pracodawcą (77 proc.). Natomiast testy online sprawdzające zakres umiejętności zostały wybrane jako najatrakcyjniejszy sposób przez 10 proc. respondentów w Europie Środkowej. Wywiady wideo wybrało 6 proc. badanych. Również studenci w Polsce na pierwszym miejscu wskazali rozmowę z przedstawicielem firmy (69 proc.). Drugą najpopularniejszą formą są testy online (14 proc.).

Kiedy młodzi wybierają pracodawcę najważniejsze jest dla nich to, czy oferuje indywidualny plan rozwoju kariery. Takiej odpowiedzi udzieliło 42 proc. środkowoeuropejskich studentów. Jedna trzecia wskazała, że najistotniejsze jest wynagrodzenie, a 7 proc. wybrało możliwość elastycznego modelu pracy. W Polsce było to odpowiednio: 41 proc., 33 proc. i 6 proc.

Młodzi zwracają uwagę również na kulturę organizacyjną potencjalnego pracodawcy. Aż 92 proc. badanych w Europie Środkowej i 91 proc. w Polsce wolałoby pracować w firmie zróżnicowanej pod względem wieku, płci czy narodowości zatrudnionych osób. 85 proc. wszystkich respondentów i 86 proc. polskich studentów wskazało z kolei, że chciałoby pracować z ludźmi z różnych środowisk kulturowych. Te dwa czynniki najbardziej doceniali młodzi, którzy mają już doświadczenie zawodowe. Oznacza to, że dostrzegają korzyści takiej współpracy. Dla pracodawców to sygnał, że na poważnie traktować muszą kwestie różnorodności, podnoszone chociażby przez ONZ w Celach Zrównoważonego Rozwoju.

John Guziak, partner, lider zespołu ds. kapitału ludzkiego w Europie Środkowej, Deloitte

pobierz pełny raport


Źródło: Deloitte

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mam swoje Alle, czyli jak młodzież wspiera swoje lokalne społeczności

Zwolnieni z Teorii

Młodzi ludzie zwykle mają potrzebę zmiany i chęci do działania z rówieśnikami. W dobie pandemii więcej czasu spędzają w domu, a mając dostęp do nowych technologii mogą bezpiecznie nieść realną pomoc, na przykład organizując akcję edukacyjną, namawiającą do odpowiedzialnych zakupów czy zbiórkę na książkę tłumaczącą dzieciom pandemię COVID-19. Właśnie dlatego ruszyła akcja „Mam swoje Alle”, którą wspólnie organizują Zwolnieni z Teorii oraz Allegro by młodzież mogła realizować pomysły na poprawę swojego otoczenia i w prosty sposób pozyskać na nie budżet. Paulina Bruszewska, Marcin Bruszewski oraz Rafał Flis, organizatorzy olimpiady Zwolnieni z Teorii zostali wyróżnieni w 5. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

  • Młodzież w pandemii działa społecznie z domu.
  • Program „Mam swoje Alle” organizowany przez Zwolnionych z Teorii oraz Allegro umożliwia zbiórki na realizację projektów społecznych.

Żeby wprowadzić realną zmianę, warto rozejrzeć się dookoła i naprawianie świata zacząć od swojej najbliższej okolicy. Młodzież w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii pozytywnie wpływa na swoje otoczenie bez wychodzenia z domu. Uczennice IX LO w Bydgoszczy z projektu RE:fashion poprzez działania online uświadamiają, jak szkodliwa jest szybka moda i propagują przerobienie starej odzieży oraz wybieranie ekologicznych marek.

Licealiści i studenci z Olsztyna, Poznania, Lublina, Torunia, Gdańska i Szczecina zrzeszeni w projekcie „Korona nie z bajki”, planują stworzyć i wydać książkę dla dzieci tłumaczącą w przystępny sposób pandemię koronawirusa. Natomiast młodzież z Zespołu Szkół Budowlanych w Nowym Sączu w projekcie Krew Wzywa Krew zachęca do aktywnego i regularnego uczestnictwa w oddawaniu krwi oraz edukuje ludzi w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa. Wszystkie te projekty by pozyskać fundusze na realizację i zaangażować do działania społeczność lokalną korzystają z programu „Mam swoje Alle”.

Aby zrealizować własny projekt społeczny w ramach programu „Mam swoje Alle” uczniowie zakładają projekt na zwolnienizteorii.pl, by dokładnie zaplanować swoje działanie. Następnie poprzez platformę Allegro Lokalnie organizują zbiórkę, docierają do sąsiadów oraz przedsiębiorców ze swojej okolicy i współpracują z nimi, sprzedając na rzecz swojego projektu przedmioty lub cegiełki. Mogą to być na przykład dyplomy lub podziękowania dla darczyńcy.

Młodzież może skorzystać z pomocy Allegro przez cały okres trwania swojego projektu, a po jego zakończeniu uczestnicy otrzymają certyfikat poświadczający zdobycie kompetencji e-commerce. Dodatkowo 15 najlepszych projektów otrzyma od Allegro wsparcie w postaci mentoringu eksperta, wyróżnienie zbiórki na platformie Allegro Lokalnie oraz warsztaty dotyczące promocji projektów społecznych. Dzięki temu młodzież będzie miała okazję do rozwinięcia kompetencji takich jak – strategiczne myślenie, przedsiębiorczość czy orientacja na cel.

W ciągu sześciu miesięcy wszystkie aktywne na Allegro Lokalnie fundacje, stowarzyszenia i szkoły zebrały ponad 260 tysięcy złotych! Cieszymy się, że angażujemy w działania na rzecz lokalnych społeczności również młodych ludzi, którzy dzięki zbiórkom na Allegro Lokalnie zbierają budżet na realizację swoich projektów społecznych. Uczestnicy olimpiady mogą poznać mechanizm funkcjonowania e-commerce, zgłębić tajniki sprzedaży i zakupów online, a zebrane doświadczenie na pewno zaprocentuje w przyszłej karierze młodych przedsiębiorców.

Karol Czupryński, dyrektor segmentu C2C, Allegro Lokalnie

Uczestnicy prowadząc prawdziwe projekty społeczne, rozwijają kompetencje przyszłości takie jak współpraca, komunikacja interpersonalna czy przywództwo.

W projektach społecznych wyjątkowe jest to, że działając dla innych, uczysz się dla siebie. Co roku tysiące młodych osób zdobywa w Zwolnionych z Teorii praktyczne doświadczenie działając na rzecz lokalnej społeczności. Organizowanie zbiórki na Allegro Lokalnie to dla nich możliwość na rozwój kompetencji przyszłości, które trzeba trenować w praktyce. Takie działanie sprzyja budowaniu i pielęgnowaniu relacji społecznych, za którymi młodzi tak bardzo tęsknią, kiedy budynki szkół są zamknięte.

Rafał Flis z Fundacji Zwolnieni z Teorii

Współpraca z Allegro to kolejny krok w rozwoju Olimpiady Zwolnieni z Teorii, która już teraz daje możliwość rozwoju umiejętności cyfrowych. Większość projektów przy realizacji projektu w Zwolnionych z Teorii można wykonać całkowicie za pośrednictwem komputera czy telefonu. Z myślą o bezpieczeństwie uczestników wprowadzono także zmiany w regulaminie, by realizacja projektów w czasie pandemii była bezpieczna. Więcej o programie na stronie www.mamswojealle.pl .


Źródło: Zwolnieni z Teorii

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowa rozgłośnia rozpoczęła nadawać sygnał na Śląsku

Radio Bezpieczna Podróż

Radio Bezpieczna Podróż – pierwsza nie tylko w Polsce, ale w całej Europie stacja tworzona przez Niepełnosprawnych, ale nie tylko dla Niepełnosprawnych – w lipcu rozpoczęła nadawanie w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu. We wrześniu do listy lokalnych rozgłośni dołącza ośrodek w Katowicach.

Założeniem, które przyświecało twórcom było stworzenie radia, które będzie równocześnie i ogólnopolskie i lokalne. Ogólnopolskie – bo najważniejsze problemy osób niepełnosprawnych są identyczne wszędzie, a lokalne – ponieważ to swoista platforma, dzięki której lokalne społeczności będą mogły się integrować, pomagać sobie wzajemnie, inicjować lokalne działania na rzecz potrzebujących.

Stworzyliśmy Radio, w którym codziennie cztery godziny programu stanowić będą audycje lokalne, a co dwie – już są emitowane lokalne serwisy. Oczywiście, nie ograniczamy się jedynie do emisji na falach radiowych. Projekt to równocześnie działalność poprzez media społecznościowe oraz portal, na którym oprócz bieżącego programu dostępne będą wszystkie audycje w formie podcastów. Radio, jako medium edukacyjno-informacyjno-profilaktyczne, jest szansą na poprawę warunków środowiska niepełnosprawnych i na ograniczenie powstawania niepełnosprawności nabytej.

Agnieszka Warchulińska z Działu Promocji i Marketingu w Radiu Bezpieczna Podróż

Radio Bezpieczna nadaje w cyfrowym sygnale DAB+. Łatwo jest „złapać sygnał” w odbiornikach DAB/DAB+, gdyż nie trzeba wyszukiwać częstotliwości – wystarczy wpisać nazwę. Cyfrowa technologia powoli wypiera w Polsce klasyczny, analogowy sygnał. Przykładowo: do końca 2020 roku, nadajniki DAB+ Polskiego Radia mają pokryć swoim zasięgiem obszar całego kraju.

Dopiero się rozkręcamy, dostaliśmy koncesje w 7 dużych miastach w Polsce, w tym Katowicach, choć sygnał powinien być odbierany w całym GOP. Docelowo mamy mieć jednak 32 koncesje i być słyszalni w całym kraju.

Agnieszka Warchulińska

Rozgłośnia zapowiada, że z chęcią przyjmie na praktyki studentów, którzy chcą posmakować radiowej przygody i rozwijać swoje umiejętności dziennikarskie – także w studiu przed mikrofonem.

Więcej informacji o praktykach znajdziemy na stronie radia: https://bezpiecznapodroz.org/praktyki-w-radio/

Informacje o praktykach można też zasięgnąć poprzez wysłanie zapytania na adres mailowy: praktyki@bezpiecznapodroz.


Źródło: Informacja prasowa Radio Bezpieczna Podróż

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Portfel Studenta 2020: koszty studiowania coraz wyższe, a polscy studenci w gorszej sytuacji materialnej niż przed pandemią COVID-19

portfel studenta

Rosną koszty utrzymania się na studiach – średni miesięczny rachunek wydatków polskiego studenta wynosi ponad 2600 zł, co oznacza wzrost o ok. 500 zł w stosunku do roku ubiegłego. Ponad połowa studentów (54%) wskazała, że w ciągu ostatnich 3 miesięcy ich sytuacja materialna pogorszyła się – to najważniejsze wnioski płynące z piątej edycji Raportu „Portfel Studenta” opublikowanego przez Związek Banków Polskich i Warszawski Instytut Bankowości przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego 2020/2021.

Bez względu na wysokość miesięcznych wydatków (i dochodów), cenną umiejętnością jest wykształcenie w sobie nawyku regularnego odkładania pieniędzy. Jak wskazują dane WIB, powyżej 250 zł miesięcznie potrafi zaoszczędzić aż 47% młodych Polaków, przy czym 15% odkłada kwotę nawet powyżej 500 zł. Tegoroczny Raport, dostarcza również ciekawych wniosków w zakresie oceny przez młodych Polaków własnego potencjału finansowego. Na tle swoich rówieśników, studenci w blisko 40% uważają, że ich status materialny jest podobny do reszty grupy. Z kolei blisko 30% uznaje się za lepiej sytuowanych.

Autorzy raportu, wskazują, że jednym z kluczowych składowych miesięcznego rachunku studenta, oprócz wyżywienia i ewentualnie czesnego, jest zakwaterowanie. Jak wynika z badania przygotowanego w lipcu br. przez Centrum AMRON i WIB, pandemia wpłynęła również na sytuację mieszkaniową aż 63% studentów w Polsce. Prawie co trzeci student zerwał lub zawiesił umowę najmu i wyprowadził się z miasta, w którym studiował. Ponadto, 30% ankietowanych stwierdziło, że opłaty mieszkaniowe obniżyły się w związku z decyzją o zawieszeniu zajęć stacjonarnych na uczelniach.

Spięcie miesięcznego budżetu i wypracowanie ewentualnych nadwyżek dla większości studentów wiąże się z podjęciem pracy dorywczej. Jak wynika z danych WIB, obecnie aż 62% studentów pracuje, ale jedynie co czwarty (25%) zarabia „na rękę” powyżej 2000 zł. Jeszcze ciekawiej, prezentują się oczekiwania młodych Polaków co do preferowanych zarobków, wpływających co miesiąc na konto za 10 lat. Aż 93% z badanych nie wyobraża sobie, aby wtedy dostawać “na rękę” mniej niż 4000 zł. Najwyższe ambicje, aby zarabiać ponad 10 000 zł ma 25% z nich.

Największe szanse zaspokoić takie oczekiwania mają absolwenci kierunków technicznych i ścisłych. Jak wynika z danych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, średnie zarobki w rok po uzyskaniu dyplomu w tym przypadku wynoszą 3781 zł brutto (w przypadku nauk technicznych) i 3429 zł brutto (w przypadku nauk ścisłych). Na znacznie mniejsze dochody mogą z kolei liczyć absolwenci kierunków artystycznych (2333 zł brutto) i przyrodnicznych (2116 zł brutto), choć należy podkreślić wzrost.

Zarządzanie finansami dla młodych Polaków, jeszcze przed marcowym lockdownem, wiązało się z korzystaniem z kanałów zdalnych bankowości. Wyniki ankiety WIB i Parlamentu Studentów RP przedstawione w Raporcie wskazują, że co najmniej raz dziennie z aplikacji bankowej korzysta w Polsce co trzeci student (34%), a blisko połowa (49%) używa jej minimum raz w tygodniu. Co ważne, większość z młodych użytkowników pamięta nie tylko o wygodzie, ale i bezpieczeństwie. Ponad połowa (58%) ma zainstalowane oraz – co ważne – aktualne oprogramowanie antywirusowe na smartfonie. Jednak z drugiej strony aż 30% młodych Polaków nie posiada, a 12% nie wie czy posiada oprogramowanie, które w skrajnych przypadkach może zabezpieczyć przed utratą ważnych danych czy środków na koncie.

Zresztą, brak lub niedostateczny poziom szeroko rozumianej wiedzy finansowej to wciąż duża bolączka młodego pokolenia. Jak wynika z tegorocznego badania WIB i Fundacji GPW, zdecydowanie najgorzej (jako słabą lub bardzo słabą) znajomość podstaw oceniają osoby młode w wieku studenckim, czyli 18-24 lata (83%). Ponadto, blisko co drugi badany (48%) przyznał, że przy podpisywaniu umów finansowych sprawdza jedynie podstawowe zapisy i zgodność danych osobowych, a 7% podpisuje takie dokumenty bez jakiegokolwiek zapoznania się z ich treścią.

Pełna wersja Raportu „Portfel Studenta 2020” na stronach Związku Banków Polskich i Warszawskiego Instytutu Bankowości.

Dostępny jest również Raport Centrum AMRON i WIB „Studenci na rynku nieruchomości 2020”.


Źródło: Informacja prasowa Związek Banków Polskich

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Które miasta są najlepsze do studiowania?

student najlepsze miasta do studiowania

W tym tygodniu tegoroczni maturzyści otrzymają wyniki swojego egzaminu dojrzałości. Aby ułatwić im decyzje o tym, gdzie aplikować na studia, iKalkulator stworzył Ranking Najlepszych miast do studiowania 2020. Porównane zostały w nim koszty życia, poziom nauczania, a także ewentualne szanse na szybkie znalezienie pracy. Które miasta zasługują zatem na miano najlepszych do życia dla studentów?

Łącznie przeanalizowano ofertę 18 miast – pod uwagę wzięto wszystkie miasta, będące stolicą województw, a także w przypadku woj. lubuskiego i kujawsko-pomorskiego – ośrodki pełniące podobne role. Uwzględniono takie kategorie jak: edukacja, koszty życia, perspektywy ekonomiczne. W raporcie znajdują się m.in. dane dotyczące bezrobocia, poziomu wynagrodzeń, średniej ceny wynajęcia mieszkania, pokoju lub miejsca w akademiku, a także informacje o cenach miesięcznych biletów komunikacji miejskiej.

Najlepsze miasta do studiowania 2020 – ranking

Najlepsze miasta do studiowania 2020

Zwycięzcą ostatecznej klasyfikacji okazała się Warszawa, łącznie zdobywając 148 punktów. Jednak po piętach depcze jej Kraków, który stracił do zwycięzcy tylko jeden punkt! Pierwsza dwójka rankingu iKalkulator.pl zdeklasowała inne miasta, uzyskując nad nimi przewagę ponad czterdziestopunktową. Na trzecim miejscu znalazł się Poznań, na czwartym – Wrocław, a na piątym Gdańsk. To jedyne miasta, które zdobyły powyżej 100 punktów.

Z kolei najmniej punktów zdobył Białystok (61 punktów). Tuż za nim uplasowały się Kielce (68 punktów), a następnie Rzeszów i Lublin (po 73 punkty).

Średnia dla rankingu wyniosła 90 punktów. Widać zatem duże odchylenia od średniej – zarówno w przypadku najwyższych, jak i najniższych miejsc zestawienia.

Edukacja

O pozycji w rankingu w dużej mierze decydował poziom edukacji – który jest kluczowym czynnikiem przy wyborze danej uczelni. Ranking skupia się na uczelniach publicznych. W tej kategorii punkty otrzymały te ośrodki edukacyjne, które znalazły się w ogólnopolskim Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2020. Liczba punktów była zależna od pozycji konkretnej uczelni w zestawieniu. Dodatkowe punkty przyznano uczelniom, które znalazły się w rankingu najlepszych szkół wyższych na świecie – The World University Rankings 2020. W liczącym 1 400 uczelni zestawieniu znalazło się też 15 placówek z Polski. Najwięcej uczelni, które znalazły się w tym prestiżowym rankingu, znajduje się w Krakowie (3). Po dwie placówki wyróżnione w zestawieniu ma Warszawa (w tym sklasyfikowany najwyżej z polskich uczelni Uniwersytet Warszawski), Łódź, Poznań, Wrocław i Gdańsk, a po jednej – Toruń i Gliwice.

W kategorii edukacja pierwsze miejsce zajęła Warszawa, która znacząco uciekła swoim rywalom – prześcigając drugi Kraków o 8 punktów. Na trzecim miejscu znalazł się Poznań, który do Warszawy stracił aż 40 punktów. Na końcu zestawienia znalazły się: Gorzów Wielkopolski, Zielona Góra i Olsztyn.

Miejsce Miasto Suma
1 Warszawa 87
2 Kraków 79
3 Poznań 47
4 Gdańsk 46
5 Wrocław 44
6 Łódź 40
7 Szczecin 19
8 Lublin 17
9 Toruń 15
10 Katowice 12
11 Białystok 9
12 Opole 6
12 Rzeszów 6
12 Kielce 6
12 Bydgoszcz 6
13 Olsztyn 3
13 Zielona Góra 3
13 Gorzów Wielkopolski 3

Źródło: iKalkulator.pl

Koszty życia

Nie każdy może sobie pozwolić na beztroskie studiowanie, bez konieczności pilnowania każdej złotówki. Dlatego sprawdziliśmy, ile w danych miastach student musi zapłacić za lokum. Porównane zostały ceny akademików, ale także średni koszt wynajmu pokoju i mieszkania dwupokojowego. Dodatkowo iKalkulator.pl sprawdził ceny biletów miesięcznych komunikacji miejskiej. Gdzie zatem studiowanie jest najtańsze? Najlepszym do życia dla studentów miastem, pod względem kosztów, jest Gorzów Wielkopolski, który zdobył 68 punktów. 9 punktów mniej zebrała Zielona Góra, a 10 mniej – Olsztyn. Z kolei najdroższym miastem zestawienia zdecydowanie jest Warszawa, która zdobyła jedynie 16 punktów. Za nią uplasował się Wrocław, Poznań i Gdańsk.

Miejsce Miasto Suma
1 Gorzów Wlkp. 68
2 Zielona Góra 59
3 Olsztyn 58
4 Toruń 57
5 Opole 55
6 Kielce 51
6 Bydgoszcz 51
7 Rzeszów 49
8 Białystok 41
9 Lublin 36
10 Katowice 34
11 Szczecin 33
12 Łódź 31
13 Kraków 28
14 Gdańsk 24
14 Poznań 24
15 Wrocław 21
16 Warszawa 16

Źródło: iKalkulator.pl

Perspektywy rozwoju

Poza wyborem kierunku studiów i uczelni ważne jest również to, jakie perspektywy rozwojowe zapewni nam miasto akademickie. Część studentów decyduje się na płatne praktyki lub pracę zarobkową, choćby dorywczą, już w czasie nauki. Dlatego iKalkulator.pl zweryfikował miasta pod względem poziomu bezrobocia, wysokości średniego wynagrodzenia, a także tego, gdzie jest najwięcej absolwentów multimilionerów – z dorobkiem min. 100 mln euro. W którym mieście student ma najlepszą przyszłość?

Kolejny raz na najwyższym stopniu podium znalazła się Warszawa. Z niewielką stratą do niej na drugim miejscu uplasował się Kraków, a na trzecim – Wrocław i Katowice. W ścisłej czołówce znalazły się też Poznań i Gdańsk, które uzyskały powyżej 30 punktów.

Na drugim końcu zestawienia uplasował się Białystok, Kielce i Gorzów Wielkopolski, które w tej kategorii zebrały najmniejszą liczbę punktów.

Lp. Miasto Suma punktów
1 Warszawa 45
2 Kraków 40
3 Wrocław 38
3 Katowice 38
4 Poznań 37
5 Gdańsk 31
6 Szczecin 24
7 Łódź 23
8 Opole 21
9 Bydgoszcz 20
9 Lublin 20
10 Rzeszów 18
11 Zielona Góra 17
12 Toruń 16
13 Olsztyn 13
14 Gorzów Wielkopolski 12
15 Kielce 11
15 Białystok 11

Źródło: iKalkulator.pl

Metodologia

Ranking iKalkulator.pl został opracowany na podstawie dostępnych danych: GUS, Ministerstwa Edukacji Narodowej, uczelni wyższych w danym mieście, urzędów pracy, a także zestawień przygotowanych przez Perspektywy.pl, Quacquarelli Symonds czy Pracownię Ekonomiczną 2033.

Kategorie zostały podzielone na podkategorie. Zazwyczaj w każdej maksymalnie można było uzyskać 18 pkt., a minimalnie – 1 pkt lub 0 – w przypadku, gdy miasto nie spełniało żadnego z warunków. Inaczej oceniana była kategoria Edukacja – gdzie ze względu na liczbę zmiennych, punktowane było miejsce w danym rankingu. Uznaliśmy tą kategorię za kluczową, dlatego tutaj do rankingu głównego wliczana była uzyskana suma punktów z każdej podkategorii.

W przypadku znalezienia się uczelni publicznych z danego miasta w Rankingu Szkół Wyższych Perspektywy 2020, liczba punktów była zależna od pozycji konkretnej uczelni w zestawieniu. I tak, pierwsze trzy miejsca były punktowane odpowiednio po: 18,17, 16 pkt., miejsca 4-10 po 10 pkt, 11-20 po 5 pkt, a 21-100 po 3 pkt.

W przypadku znalezienia się uczelni z danego miasta w Ranking najlepszych szkół wyższych The World University Rankings 2021 – otrzymywało ono 10 punktów.

Dodatkowo, w kategorii Perspektywy ekonomiczne, przyznano ekstra punkty miastom, które znalazły się w zestawieniu ośrodków z największą liczbą absolwentów z majątkiem min. 100 mln euro. Przyznano od 10 do 5 pkt – w zależności od miejsca w rankingu. Suma wszystkich punktów z każdej podkategorii dała nam ostateczne wyniki. Tak powstał ranking Najlepsze miasta do studiowania 2020.

Cały raport dostępny jest na iKalkulator.pl


Źródło: informacja prasowa iKalkulator.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Studenci stworzyli robota na potrzeby straży pożarnej i portu

studenci stworzyli robota na potrzeby straży pożarnej i portu

Robot inspekcyjny wykorzystujący miniaturowe układy radarowe, który może być wykorzystywany m.in. w porcie i na potrzeby straży pożarnej, w tym w warunkach silnego zadymienia i wysokiej temperatury, to efekt pracy studentów Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Projekt okazał się najlepszy spośród projektów grupowych realizowanych w ramach studiów II stopnia.

Celem projektu „Robot inspekcyjny wykorzystujący miniaturowe układy radarowe”, który zdobył I nagrodę dziekana, było stworzenie robota inspekcyjnego informującego o anomaliach występujących w terenie za pomocą miniaturowego układu radarowego.

Zastosowanie radaru umożliwia pracę robota w warunkach ograniczonej widoczności oraz poprawę zasięgu w porównaniu z rozwiązaniami wizyjnymi. Ponadto, radar umożliwia określenie czy obiekt jest ruchomy, dzięki czemu możliwe jest np. odróżnienie ludzi od innych obiektów w warunkach silnego zadymienia.

autorzy projektu

Wykonana przez twórców głowica obrotowa i oprogramowanie pozwalają na wykonywanie dokładnego zobrazowania obszaru dookoła autonomicznego robota inspekcyjnego, uzyskując przy tym rozdzielczości rzędu centymetrów i zasięg około 60 metrów.

Robot został przetestowany w docelowym środowisku pracy, jakim ma być Port Gdańsk. Ponadto zostały przeprowadzone testy z Państwową Strażą Pożarną w Pruszczu Gdańskim, podczas których potwierdzono możliwość poprawnego wykrywania obiektów przez ścianę dymu, pary wodnej oraz kurtynę wodną.

Warto dodać, że wykorzystany w projekcie robot bazuje na rozwiązaniach, które powstały w ramach ubiegłorocznej edycji przedmiotu „projekt grupowy” i również zdobyły pierwszą nagrodę. Co więcej, nagrodzone rozwiązanie będzie dalej rozwijane w ramach projektu z programu Horyzont 2020 o budżecie ponad 1,2 mln euro, pozyskanego niedawno przez Politechnikę Gdańską. Pojawiły się już też pierwsze firmy zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem radaru w autonomicznych jednostkach pływających.

Głównymi wykonawcami projektu są studenci Katedry Inżynierii Mikrofalowej i Antenowej: Kacper Zubiel (kierownik) i Tristan Wójciak, a opiekunem naukowym dr hab. inż. Łukasz Kulas, prof. uczelni. Projekt realizowano we współpracy z PSP Pruszcz Gdański.

Robot inspekcyjny i inne studenckie pomysły zostały zaprezentowane podczas inauguracji pierwszego roku studiów II stopnia na WETI.

Projekty grupowe to przedmiot, który ma nauczyć studentów wspólnej pracy podczas rozwiązywania konkretnego problemu. Jest on realizowany od 15 lat w ramach programów nauczania na wszystkich kierunkach studiów II stopnia na WETI. Kilkuosobowe grupy studentów przez dwa semestry przygotowują rozwiązania rzeczywistych problemów. Część z nich powstaje na zlecenie zewnętrznych firm.

dr inż. Krzysztof Nowicki, prof. uczelni, pełnomocnik dziekana WETI ds. projektów grupowych

Jak powiedział podczas uroczystości dr hab. inż. Paweł Czarnul, prodziekan ds. współpracy i promocji WETI, to specjalny przedmiot, w ramach którego studenci uczą się nie tylko współpracy w grupie, ale i z firmą.

Z kolei, prof. Jerzy Wtorek, dziekan WETI podkreślił, że tegoroczne projekty odznaczają się wysokim stopniem zaawansowania technologicznego i zaapelował do studentów rozpoczynających studia, aby w ramach przedmiotu „projekt grupowy” szukali rozwiązań związanych z ochroną klimatu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Poszukiwani młodzi architekci, którzy zmienią polskie miasta

młodzi architekci

Obecnie powinno się tworzyć architekturę, która odpowiada na społeczne, kulturowe i globalne problemy współczesnych miast. Powszechnie znane są budynki, których dachy pokryto trawnikami i ulami, czy przestrzenie pofabryczne zamienione w modne centra kultury. Fundacja im. Stefana Kuryłowicza, w ramach Konkursu TEORIA i Stypendium PRAKTYKA, szuka nowatorsko myślących i odważnych architektów, studentów i absolwentów, którzy podejmą wyzwanie – napiszą tekst na temat relacji kultury i architektury lub zaprojektują ulepszenie przestrzeni publicznej dowolnego miasta w Polsce. Zgłoszenia do konkursu i stypendium można przesyłać do 7 stycznia za pomocą formularza znajdującego się na stronie Fundacji. Pula nagród w obu programach sięga prawie 40 tys. zł.

Dzisiejsze myślenie o architekturze sprowadza się już nie tylko do wartości estetycznej czy ekonomicznej. Coraz częściej współcześni projektanci muszą sobie stawiać pytania o to, jak budować i projektować, by uwzględnić problemy, z którymi borykają się społeczeństwa, tj. przeludnienie, coraz mniej liczne tereny zielone, zmniejszające się miejskie zasoby wody, starzejące się społeczeństwo, czy narastające problemy psychologiczne. Dobry architekt potrafi zaprojektować odpowiedzialną społecznie architekturę w duchu idei zrównoważonego rozwoju miast. – Patron Fundacji wierzył, że dobry projekt architektoniczny jest połączeniem piękna i pragmatyzmu. Cenił architekturę odważną, śmiałą, ale także odpowiedzialną i kształtującą postawy. Właśnie takich architektów Fundacja im. Stefana Kuryłowicza chce wspierać w ramach programów Konkurs TEORIA i Stypendium PRAKTYKA – mówi prof. Ewa Kuryłowicz, Przewodnicząca Rady Fundacji.

Projekty laureatów konkursu i stypendium udowadniają, że architektura, o jakiej marzył Stefan Kuryłowicz jest możliwa do stworzenia. Zwyciężczyni Stypendium PRAKTYKA 2018 Agnieszka Dąbek uwzględniła w swojej pracy problem starzejącego się społeczeństwa. Zaprojektowała „Oddział Warszawa”, czyli naszą stolicę, w której zamiast enklaw dla seniorów i domów starości, pojawia się pomysł na miasto przyjazne starszym osobom. W projekcie znajdowały się więc małe parterowe mieszkania włączone w tkankę miejską, zastosowano nowe technologie i inne usprawnienia np. rabaty z leczniczymi roślinami, płyty chodnikowe z zielonego betonu zwalczającego bakterie i eliminujące odór, tzw. chwytacze uliczne na laski ortopedyczne czy serwis i stacja ładowania wózków elektrycznych w Rotundzie PKO. Ewelina Wiciak i Barbara Romańska, laureatki Stypendium 2017, w swoim prowokacyjnym projekcie „Parawanowiec” zajęły się niezbyt lubianym zjawiskiem „parawaningu”, znalazły nowatorski sposób zagospodarowania przestrzennego polskich plaż uwzględniający preferencje plażowiczów.

Fundacja im. Stefana Kuryłowicza

Laureaci Konkursu TEORIA pisali z kolei o tym, jak architektura i kultura wpływają na siebie wzajemnie, poszukiwali oryginalnych diagnoz i nowych rozwiązań. Małgorzata Neumann i Zofia Zuchowicz wzięły na warsztat „Terrain vague w Polsce”, czyli porzucone, nieoczywiste przestrzenie, takie jak zamknięte fabryki, opuszczone pegeery, dworce kolejowe pozostałe po rozbiórce torów czy powojenne ruiny kamienic. Napisały pracę o tym, skąd się wzięły takie miejsca i jak można wykorzystać ich potencjał. Kinga Zemła, zwyciężczyni w 2017 roku w „Architekturze naturalnej” przyglądała się z kolei współczesnym miastom, które jej zdaniem coraz bardziej stają się naturalnym środowiskiem życia człowieka. Jak może wyglądać miasto przyszłości oraz jaką funkcję mogłyby w nim pełnić cybernetyka czy biotechnologia? Między innymi o tym pisała autorka.

Konkurs TEORIA promuje najlepsze teksty o relacji architektury i kultury, do Stypendium PRAKTYKA z kolei szukamy konkretnych pomysłów na architekturę społecznie odpowiedzialną. Poszukujemy architektów, którzy są dobrymi obserwatorami współczesnej rzeczywistości – podsumowuje prof. Ewa Kuryłowicz.

Stypendium PRAKTYKA to trwający 6 miesięcy program. Zgłaszany do konkursu projekt może dotyczyć dowolnego miasta w Polsce. Budżet stypendium wynosi 16 000 zł i podzielony jest na dwa etapy, najlepsi architekci dodatkowo otrzymują wsparcie merytoryczne w rozwoju zwycięskiego pomysłu. Na laureata Konkursu TEORIA czeka 3 500 zł oraz publikacja pracy w dwujęzycznej polsko-angielskiej wersji.

Do konkursu mogą zgłaszać się architekci, studenci i absolwenci z Polski i zagranicy do 40 roku życia, którzy ukończyli przynajmniej I stopień studiów architektonicznych. Mogą się także zgłaszać drużyny w składzie max. 3 osobowym, w których co najmniej jedna z osób jest architektem. Prace w obu konkursach można nadsyłać do 7 stycznia 2020 roku. Formularze oraz regulaminy dostępne są pod adresami:

Konkurs TEORIA: https://fundacja-sk.pl/teoria-opis/
Stypendium PRAKTYKA: https://fundacja-sk.pl/praktyka-opis/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PKN ORLEN wspiera studentów z rodzin polskich ze Wschodu

​Fundacja „ORLEN – Dar Serca” pomaga uzdolnionej młodzieży z polskich rodzin ze Wschodu. W ramach programu „Stypendium dla Rodaka”, 44 studentów, przyjętych na polskie uczelnie, otrzymało od PKN ORLEN wsparcie ułatwiające im dalszą naukę i osiedlenie się w kraju.

Program indywidualnych stypendiów dla potomków Polaków przesiedlonych na Wschód Fundacja „ORLEN – Dar Serca” rozpoczęła w 2018 roku. Początkowo pomocą objętych zostało dziewięć osób, studiujących w Polsce, które od października do grudnia otrzymywały co miesiąc 800 zł. W tym roku Fundacja rozszerzyła program, przyznając wsparcie w takiej samej wysokości  44 studentom, którzy przyjechali do Polski z Kazachstanu, Białorusi, Mołdawii, Ukrainy i Rosji. Pomoc dla nich będzie kontynuowana.

„Stypendium dla Rodaka” jest wyjątkowym projektem, skierowanym do potomków repatriantów, którzy zdecydowali się przyjechać do Polski na studia. Dlatego stypendia  dla tej utalentowanej młodzieży  z pasją, rozwój ich umiejętności traktujemy jako  inwestycję na przyszłość, ale również patriotyczny obowiązek..  Wierzę, że  wsparcie finansowe   ułatwi  naszym stypendystom osiąganie jeszcze większych  sukcesów na wybranych kierunkach studiów i zachęci do pozostania w Polsce  – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Cieszę się, że znacząco zwiększamy liczbę stypendiów dla naszych rodaków. Ci młodzi ludzie są bardzo świadomi swojej historii i korzeni, czują się związani z krajem, z którego pochodzą ich pradziadkowie. Doświadczenia ich rodzin są często bolesne, naznaczone przymusową deportacją. Dlatego to tak ważne dla nas, że jako Fundacja możemy wesprzeć ich w edukacji, a także pogłębianiu wiedzy o  Polsce. To wartości wpisujące się w misję naszej Fundacji – podkreśla Katarzyna Różycka, Prezes Zarządu Fundacji „ORLEN – Dar Serca”.

Stypendyści, w doborze których Fundację „ORLEN – Dar Serca” wspiera Fundacja dla Rodaka, studiują głównie kierunki ścisłe – chemię i ekonomię. Pomocą otoczeni są także studenci m.in. medycyny, marketingu i zarządzania, a także wiedzy o teatrze.

Jestem Polką, chociaż pochodzę z Kazachstanu. Moich pradziadków deportowano tam w 1936 roku, z terenów dzisiejszej Ukrainy. Niestety, przez system polityczny nie mogłam rozmawiać w języku polskim, dlatego niedawno nauczyłam się go od podstaw. Jestem szczęśliwa, że mogę żyć i uczyć się w Polsce – ojczyźnie moich dziadków, która jest już także moim domem – mówi Kristina Mak, studentka wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Gdańskim.

Powołana w 2001 roku przez PKN ORLEN Fundacja „ORLEN – Dar Serca” realizuje wiele długofalowych programów. Od początku swojego istnienia wspiera rodzinne domy dziecka, organizując wypoczynek ich podopiecznym. Przez cały rok Fundacja przyznaje darowizny na rzecz osób chorych i potrzebujących, współpracuje także ze szpitalami i hospicjami. Ważnym obszarem  działalności Fundacji jest pomoc młodym ludziom w edukacji poprzez programy stypendialne dla uzdolnionej młodzieży i studentów, a także stypendia specjalne. Jednym z nich jest „Stypendium dla Rodaka” na rzecz studentów pochodzących z kresów wschodnich, a mających polskie korzenie. Pomoc Fundacji „ORLEN – Dar Serca” studentom pochodzącym ze Wschodu wpisuje się w rządowe działania na rzecz wsparcia Polonii i Polaków za granicą.

Nowoczesny gracz na rynku paliw i energetyki, największa firma w EŚW notowana w światowych zestawieniach Platts TOP250 czy Thompson Reuters TOP100. Dysponuje zintegrowanymi aktywami zdolnymi do przerobu ponad 35 mln ton ropy rocznie, a sprzedaż detaliczna prowadzi poprzez największą w regionie EŚW sieć blisko 2800 stacji paliw. PKN ORLEN jest również największym przemysłowym producentem energii elektrycznej o mocach na poziomie 1,9 GWe, zaś w obszarze wydobycia dysponuje własną bazą zasobów ropy i gazu (2P) w Polsce i Kanadzie, które na koniec 2017 r. wyniosły 153 mln boe.

PKN ORLEN

Studenci poddali analizie PKN ORLEN

PKN ORLEN został przeanalizowany pod względem finansowym przez studentów z Polski oraz krajów bałtyckich. Walczyli oni o tytuł najlepszej drużyny w trakcie lokalnego finału renomowanego konkursu CFA Institute Research Challenge, który odbył się 1 marca 2019 r. na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

W lokalnym finale konkursu wzięło udział siedem zespołów wyłonionych z grona 33 drużyn biorących udział w polskiej edycji konkursu, których raporty prezentujące wycenę PKN ORLEN zostały najlepiej ocenione przez grono profesjonalistów związanych z rynkami kapitałowymi. W trakcie finału studenci prezentowali swoje rekomendacje dla akcji PKN ORLEN.

Dwie najlepsze uczelnie z Polski, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, który zajął miejsce pierwsze oraz Szkoła Główna Handlowa, która zajęła drugie miejsce, będą reprezentowały CFA Society Poland w dniach 10–11 kwietnia 2019 r. w Zurychu w ramach europejskiego finału CFA Institute Research Challenge. Globalny finał konkursu zaplanowano na 25 kwietnia 2019 r. w Nowym Jorku. Na trzy pierwsze drużyny polskiego finału czekały stypendia CFA. Najlepsi uczestnicy mogą liczyć również na staże w firmach partnerskich polskiej edycji konkursu: PKN ORLEN, Deloitte i BGK. Ponadto zwycięska drużyna z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu będzie miała możliwość uczestniczyć w międzynarodowej konferencji organizowanej przez CFA Institute.

– Zgodnie z zapowiedziami rozwijamy filar edukacyjny programu dla akcjonariuszy ORLEN W PORTFELU. W ten sposób chcemy poszerzyć wiedzę Polaków na temat funkcjonowania rynku kapitałowego. Studenci biorący udział w tegorocznej edycji konkursu mieli sposobność, aby w formie zdrowej rywalizacji wcielić się w rolę analityków giełdowych i przygotować raport oraz wycenę naszej spółki – powiedziała Iwona Waksmundzka, Dyrektor Wykonawczy ds. Strategii i Relacji Inwestorskich.

CFA Institute Research Challenge to międzynarodowy konkurs adresowany do adeptów analizy finansowej. W Polsce organizowany jest już po raz dziesiąty przez CFA Society Poland.  W tym roku w polskiej edycji konkursu udział wzięły aż 33 zespoły reprezentujące 24 najlepsze ośrodki akademickie w Polsce  i w regionie krajów bałtyckich.  W pierwszym etapie konkursu 170 studentów, obywateli m.in. Polski, Litwy, Australii, Wietnamu czy Laosu, z ponad dwudziestu polskich, litewskich i łotewskich uczelni, zapoznało się z działalnością i wynikami PKN ORLEN w trakcie spotkania z przedstawicielami Koncernu. Następnie każda drużyna licząca od 3 do 5 osób pod opieką mentora  z uczelni i opiekuna z biznesu przeprowadzała analizę finansową spółki, którą przedstawiła w konkursowym raporcie. W kolejnym etapie był on oceniany przez profesjonalistów finansowych i przedstawiony ekspertom z branży.

Konkurs CFA Institute Research Challenge pomaga zdobyć umiejętności analizy i wyceny spółek, lecz także doskonalić techniki autoprezentacji i przedstawiania wyników swojej pracy. W konkursie biorą udział przede wszystkim studenci z uniwersytetów ekonomicznych, ale także innych uczelni, jak politechniki, gdzie prowadzone są kierunki z obszaru finansów.

Nowoczesny gracz na rynku paliw i energetyki, największa firma w EŚW notowana w światowych zestawieniach Platts TOP250 czy Thompson Reuters TOP100. Dysponuje zintegrowanymi aktywami zdolnymi do przerobu ponad 35 mln ton ropy rocznie, a sprzedaż detaliczna prowadzi poprzez największą w regionie EŚW sieć blisko 2800 stacji paliw. PKN ORLEN jest również największym przemysłowym producentem energii elektrycznej o mocach na poziomie 1,9 GWe, zaś w obszarze wydobycia dysponuje własną bazą zasobów ropy i gazu (2P) w Polsce i Kanadzie, które na koniec 2017 r. wyniosły 153 mln boe.

PKN ORLEN