Działy HR nadal nie posiadają stosownych narzędzi, aby pozyskać i zatrzymać absolwentów

Rozmowa z Panem Marcinem Zagajewskim. Organizatorem cyklu spotkań Business Collage Brunch dla branży HR oraz właścicielem firmy Test Design.

Panie Marcinie jako jeden z laureatów tegorocznego konkursu „50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie” wybrał Pan wsparcie branży HR dlaczego?

Wielokrotnie wykonując audyty personalne w różnego rodzaju firmach i instytucjach zaobserwowaliśmy niepokojące zjawisko braku młodych „rąk i głów do pracy”. Znacząco obciążone poszczególne działy i brak pomysłów na zmianę tego stanu rzeczy. Słyszeliśmy niejednokrotnie w tłumaczeniach, że problem leży w ambicjach finansowych młodych ludzi. To ukształtowało znacząco moją koncepcję rozpoczęcia dialogu i dotarcia z konkretnymi rozwiązaniami dla branży HR.

Młody człowiek, czy to w trakcie ostatnich lat szkoły średniej, czy studiów z reguły nie ma jasno wyznaczonego kierunku zawodowego i bardzo często błądzi. W czym widzi Pan zatem szansę na ich pozyskanie i zatrzymanie jako pracowników?

Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie zaczęliśmy od badania rynku – zbieraliśmy dane poprzez ankiety i wywiady z osobami zaangażowanymi w procesy kadrowe na rożnych szczeblach organizacyjnych. Był to pierwszy cel projektu BCB. Uzyskane informacje przekonały nas, że wśród pracodawców istnieje olbrzymia chęć finansowania np. wykształcenia wychowanków, ale pod pewnymi warunkami. Typowa forma inwestycji w kapitał ludzki, która musi mieć zabezpieczenie.

O jaki rodzaj zabezpieczenia chodzi? Przecież na ich drodze wiele może się jeszcze wydarzyć?

Owszem. Z pomocą przyszły tu rozwiązania, które wdrażane są z powodzeniem w firmach na rynku zachodnim. Korporacje praktykują tam finansowanie ostatnich lat lub roku studiów oraz szkoły średniej w zamian za zobowiązanie się prawne do wykonywania pracy na rzecz danej instytucji przez określony czas i na określonych z góry warunkach.

O jakie warunki w tego typu umowach chodzi?

To dość skomplikowane i uzależnione od kierunków rozwoju, które na daną chwilę adepci rozpatrują jako swoje miejsce na rynku pracy. Inaczej będą formułowane umowy dla programistów, przyszłych prawników, inżynierów, lekarzy etc. Po szczegóły zapraszam na spotkania Business Collage Brunch, gdzie poza branżą HR zaproszeni prawnicy, wykładowcy i studenci pomogą nam wypracować wspólny mianownik porozumienia.Po wydarzeniu w Warszawie identyczne planujemy w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu, gdyż już odbieramy sygnały o dużym zainteresowaniu naszym projektem w tych właśnie lokalizacjach.

Co w przypadku niespełnienia zapisów umów? Jakie konsekwencje ponosi szkoła, osoba i organizacja?

Tu również sprawa jest bardzo indywidualna i uzależniona od kapitału, jaki firma musi w daną osobę zainwestować. Wsparcie projektów naukowych tworzonych, czy współtworzonych przez absolwentów, będzie oceniane najwyżej. Rola szkoły jest objęta inną formą umowy. Warto mieć na uwadze niewątpliwą wartość w postaci kreowania marki szkoły, spod której skrzydeł wywodzą się przyszli profesjonaliści. A oni są tu „cennym nabytkiem” tę wartość potwierdzającym na każdym etapie kariery.

Zatem i taka forma wsparcia jest możliwa? Nie tylko finansowanie wykształcenia?

Możliwości jest znacznie więcej i omówimy je dokładnie na spotkaniach. Na przykład nawet moment wyróżnienia się ucznia na olimpiadzie naukowej może być wstępem do rozpoczęcia z nim rozmowy o jego przyszłości. Head Hunterzy mają tu wiele do zrobienia, a rynek wymusza na nas poszukiwanie nowych rozwiązań i pewną elastyczność w stosunku do pokolenia Y.

Brzmi rzetelnie i innowacyjnie. Dziękuję za rozmowę i życzę sukcesów w rozpowszechnianiu projektu.

Dziękuję, to bardzo pomocne. Zapraszam i pozdrawiam.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co trzeba zrobić, by zostać CIO w międzynarodowej firmie?

P&G_ITBC_poster

Coraz szerzej wykorzystywane rozwiązania cyfrowe stanowią o sukcesie w wielu branżach i firmach. Będą się mogli o tym przekonać uczestnicy P&G IT Business Challenge, największego konkursu firmy organizowanego dla studentów IT. Finał wydarzenia odbędzie się w dniach 22-27 kwietnia w Atenach, a wezmą w nim udział także reprezentanci z Polski.

Dlaczego firma, której produkty na co dzień towarzyszą miliardom konsumentów na całym świecie, organizuje jeden z najbardziej prestiżowych programów w branży IT? Przede wszystkim, Procter & Gamble od zawsze dąży do tego, by być w czołówce najbardziej innowacyjnych firm i dostarczać konsumentom na całym świecie rozwiązania, które służą im w codziennym życiu. Cyfryzacja procesów zarządzania firmą typu end to end – od marketingu, poprzez produkcję i logistykę, wykorzystanie technologii do dogłębnego zrozumienia konsumenta czy też tworzenie modeli biznesowych, odpowiadających na wyzwania rewolucji technologicznej, to procesy dzięki którym firma może te dążenia zrealizować. Kluczem do sukcesu są jednak ludzie – utalentowani pasjonaci IT, którzy poszukują możliwości rozwoju i kariery w globalnych strukturach międzynarodowego koncernu.

Zaawansowany rozwój technologii zdominował niemal wszystkie dziedziny codziennego życia, a ilość dostępnych informacji i danych sprawia, że powstaje nieskończenie wiele możliwości na dostarczenie konsumentom najlepszych, zindywidualizowanych rozwiązań. W P&G stale poszukujemy więc młodych, uzdolnionych ludzi, którzy pomogą nam kształtować tę nową rzeczywistość. Podczas konkursu IT Business Challenge pomożemy uczestnikom doświadczyć, na czym polegają codzienne wyzwania dla specjalistów IT w P&G oraz jak przebiega proces tworzenia innowacji i rozwiązań dla biznesu w międzynarodowym i interdyscyplinarnym środowisku – mówi Emilia Burzyńska, Chief Information Officer na Europę Centralną w P&G.

Konkursowi będą towarzyszyć także warsztaty oraz szkolenia, dzięki którym uczestnicy mogą zdobyć nowe umiejętności w zarządzaniu projektami, procesami tworzenia innowacji, a także z innych obszarów, które pomogą im sprawdzić swój potencjał managerski.

To co wyróżnia karierę w IT w P&G to fakt, że liczą się zarówno umiejętności techniczne jak i menedżerskie. Opracowywanie aplikacji mobilnych, zarządzanie ogromnymi bazami danych służącymi zrozumieniu zachowań konsumenckich, optymalizacja platformy danych w SAP-ie umożliwiająca perfekcyjne funkcjonowanie łańcucha dostaw i inne rozwiązania dla biznesu – poza wiedzą techniczną, wymagają sprawności organizacyjnej, umiejętności prowadzenia różnorodnych zespołów, zarządzania ryzykiem i rozwiązywania problemów. Zdobywanie doświadczeń na wszystkich tych polach stwarza szerokie możliwości kariery. Potencjalnie każdy początkujący specjalista IT ma szanse zostać nawet CIO firmy!

Polski oddział Centrum Usług Biznesowych P&G ma dla koncernu szczególne znaczenie. Jest jednym z trzech takich centrów firmy na świecie. Zespół ponad 250 specjalistów IT stworzył i na co dzień zarządza ponad 130 rozwiązaniami o globalnym zasięgu. Jednym z nich jest aplikacja Oral-B, która dzięki bluetooth łączy się ze szczoteczką elektryczną Oral-B i niczym dentysta, pomaga konsumentowi we właściwej pielęgnacji jamy ustnej.

Wyzwanie dla młodych specjalistówP&G IT Business Challenge to największe międzynarodowe wydarzenie tego typu na świecie, w ramach którego uczestnicy mogą wcielić się w rolę managera IT w Procter & Gamble.  Spośród setek zgłoszeń do IT Business Challenge, z całej Europy oraz Egiptu wybrana została finałowa grupa 24 studentów.  Dodatkową wartością dla każdego z uczestników programu jest szansa na dalszą współpracę zawodową z Procter & Gamble. Przed takimi możliwościami stoi obecnie także czwórka polskich studentów, którzy zakwalifikowali się do tegorocznych finałów.  Uczestnicy poprzednich edycji zgodnie potwierdzają, że udział w IT Business Challenge to jedno z najbardziej ekscytujących doświadczeń na starcie ścieżki zawodowej, zmieniające ich dotychczasowe postawy i wyobrażenia o pracy w dziale IT globalnego lidera branży dóbr konsumenckich, a także pozwalające na doświadczenie synergii między biznesem a innowacjami i technologią. – IT Business Challenge to tydzień pełen wyzwań, emocji, ciągłego uczenia się, poznawania siebie i nawiązywania cennych relacji z innymi. Udział w wydarzeniu wpłynął na moje zrozumienie wagi roli IT w globalnej firmie i pokazał mi możliwości, jakie P&G stwarza dla rozwoju kariery. Obecnie pracuję w P&G i widzę na co dzień, jak w naszym warszawskim biurze tworzone są innowacyjne rozwiązania na globalną skalę, a ja mam okazję być odpowiedzialną za jedno z nich – mówi Paula Sztainwald, uczestniczka zeszłorocznej edycji IT Business Challenge, która obecnie pracuje w P&G jako Młodszy Manager w dziale IT w Procter& Gamble.

 

Więcej szczegółów dotyczących projektu P&G IT Business Challenge znajduje się na stronie http://pgcareers.com/students/it-business-challenge/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

XV Festiwal BOSS

boss

Fundacja Studenckie Forum Business Centre Club, największa studencka organizacja promującą przedsiębiorczość w Polsce, ma przyjemność zaprosić na XV Festiwal BOSS - wydarzenie biznesowo-edukacyjne, współorganizowane z Samorządem Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.

Istotą Festiwalu BOSS są inspirujące spotkania, szkolenia, warsztaty, debaty oraz panele dyskusyjne prowadzone przez osoby, które osiągnęły znaczący sukces zawodowy w dziedzinie biznesu. W latach poprzednich zapraszano takich prelegentów jak m.in. Pan Zbigniew Niemczycki, Pan Roman Kluska czy Pan Andrzej Blikle. To już XV edycja Festiwalu BOSS, która odbywa się w 11 miastach Polski na przełomie marca i kwietnia. Jest to jedyny festiwal biznesowy realizowany w Polsce na tak szeroką skalę.

Tegoroczna XV edycja w regionie Warszawa odbędzie się w dniach 11-13 kwietnia na Kampusie Głównym Uniwersytetu Warszawskiego. Szczegóły dotyczące poszczególnych prelekcji są dostępne na fanpage’u Studenckiego Forum Business Centre Club Region Warszawa oraz na stronie wydarzenia – Festiwal BOSS Warszawa.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Będzie coraz mniej absolwentów informatyki – prognoza do 2020 roku

Mimo rosnącego zapotrzebowania na programistów, liczba absolwentów kierunków informatycznych w Polsce nadal spada - alarmują eksperci ze szkoły programowania Kodilla. Dlaczego tłumy nie rzucają się na studia dające świetną pracę?

Naturalnym rozwiązaniem problemu deficytu programistów w Polsce powinni być świeżo upieczeni absolwenci studiów informatycznych. Jednak od 2006 roku liczba nowoprzyjętych studentów na kierunki IT maleje. Według prognoz szkoły programowania online Kodilla, ten trend będzie utrzymywał się aż do 2020 roku.

 

Programiści po studiach – prognoza do 2020 roku

Od 2006 do 2017 roku liczba studentów na kierunkach informatycznych zmniejszyła się o ponad 25 tys. Według prognoz szkoły programowania online Kodilla, do 2020 roku liczba przyjętych studentów zmaleje o 42 tys. (względem roku 2006).

 

Z kolei z danych GUS wynika, że w 2017 roku pojawi się 13 190 absolwentów kierunków informatycznych, czyli o 29% mniej niż w roku 2006.

 

 

 

Dlaczego coraz mniej osób kończy studia informatyczne?

Głównym powodem jest niż demograficzny. W latach 1983 – 2001 drastycznie spadała liczba urodzeń w Polsce, co obecnie skutkuje małą liczbą 19-latków. W 2006 roku było ich 607 tys., w 2017 – już tylko 395 tys., a prognozując rok 2020, 19-latków – czyli osób mogących zostać studentami – będzie jeszcze mniej, bo zaledwie 368 tys.

Co ciekawe, pomimo że liczba absolwentów studiów informatycznych spada, nadal jest to jeden z popularniejszych kierunków studiów. Od 2006 roku kandydaci chętniej wybierają uczelnie techniczne niż w ubiegłych latach – w 2006 roku studia informatyczne ukończyło 2,36, w 2017 roku – 2,74, a w 2010 będzie to 3,16% 23-latków.

Jednak, jak prognozuje szkoła programowania online Kodilla, liczba absolwentów do 2020 roku nie przekroczy 13 – 13,5 tys., z racji panującego niżu demograficznego.

 

Co to oznacza dla rynku pracy?

Studenci nie zaspokoją zapotrzebowania na programistów. Uczelnie nie nadążają z kształceniem i wypuszczaniem na rynek pracy absolwentów. W 2017 roku na kierunki informatyczne przyjęto 75 051 studentów, a 13 tys. absolwentów opuściło mury swojej uczelni z dyplomem. Jednocześnie według raportu Sedlak&Sedlak w Polsce potrzeba 50 tys. informatyków, a ich zatrudnienie do 2024 r. wzrośnie o 17%.

Jak więc zaspokoić zapotrzebowanie na programistów na polskim rynku pracy? To pytanie wraca niczym bumerang, bo 13 tys. absolwentów-informatyków rocznie na pewno nie wypełni deficytu programistów w Polsce, szczególnie że część absolwentów wyjeżdża za granicę, a ci, którzy szukają pracy w Polsce nie zawsze mają potrzebne umiejętności. Absolwentom często brakuje doświadczenia, którego zdobycie wymaga poświęcenia czasu podczas studiów lub zaraz po ich ukończeniu. Możliwe też, że to jeden z powodów, dla których coraz więcej osób rezygnuje ze studiów, wybierając praktyczną naukę programowania zamiast dużą ilość teorii podczas zajęć studenckich (obecnie co dziesiąty programista szkoli się na bootcampach zamiast na studiach).

Pracodawcy szukają specjalistów od konkretnych technologii, z doświadczeniem i własnym portfolio, najlepiej jeszcze z dyplomem politechniki. Jednak dane nie kłamią, liczba urodzeń od 2006 roku spadła o 40%, spada zatem liczba studentów i absolwentów. Jest to sygnał dla pracodawców – czas szukać kandydatów w innych miejscach niż uczelnie wyższe oraz dotrzeć do osób ze starszych, bardziej licznych roczników. Owocne mogą okazać się poszukiwania absolwentów szkół programistycznych – bootcamp to alternatywa dla studiów, nastawiona w 90% na praktykę programowania. Coraz częściej również sprawdza się zatrudnianie młodych, początkujących programistów, w rozwój których warto zainwestować, aby po prostu “wychować sobie” specjalistę IT w firmie.

 

::

Źródło: Kodilla.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Praktyka czyni mistrza, czyli jak rozpocząć karierę zawodową programisty

74% studentów uważa, że największą barierą wejścia na rynek pracy jest brak doświadczenia zawodowego i niewystarczające umiejętności praktyczne. Odpowiedzią na te wyzwania jest program „Junior KMD Academy”, który pomaga młodym programistom postawić pierwsze, znaczące kroki w karierze zawodowej. W ramach zakończonej właśnie drugiej edycji projektu, ponad 30 studentów uczelni wyższych stworzyło aplikację „Pillar”. Efekt? Zdobyte doświadczenie zawodowe i program, który pomaga pacjentom w procesie leczenia.

Posiadanie umiejętności praktycznych w momencie ubiegania się o pierwszą pracę, determinują często wynik rekrutacji – szczególnie w przypadku zawodów inżynierskich czy technicznych. Zasada ta dotyczy także studentów informatyki czy programowania. Coraz częściej wymaga się od nich nie tylko teoretycznej znajomości danego języka komputerowego, ale także doświadczenia w realizacji projektów technologicznych.

Ponad 21000 linii kodu „Pillera”, które zajęłyby ponad 700 stron drukowanego tekstu – pod tymi liczbami kryje się dla młodych ludzi wielka wartość, tj. zdobyte umiejętności praktyczne – powiedział Dawid Suryś, jeden z uczestników Junior KMD Academy.

 

Gdzie zdobyć niezbędne umiejętności?

Ćwiczenia na uczelniach wyższych są niezwykle cenne, ale niewystarczające w kontekście przygotowania do podjęcia pracy. Takie jest też w sumie ich założenie – mają nas ukierunkować, a nie wyposażyć w umiejętności praktyczne – o te musimy zatroszczyć się sami – dodaje Katarzyna Ambroziak, uczestniczka Junior KMD Academy Możemy szkolić się w domu, lub też, co zdecydowanie jest bardziej efektywne i po prostu ciekawsze, skorzystać z pomocy profesjonalistów.

Możliwość zdobycia praktycznych umiejętności programistycznych oferuje KMD Poland w ramach projektu „Junior KMD Academy”. To program edukacyjny, w którym doświadczeni inżynierowie z KMD Poland wspierają merytorycznie studentów realizujących własny pomysł technologiczny.

Dotychczas odbyły się dwie edycje akademii. W drugiej, która zakończyła się w połowie lipca br., ponad 30 studentów z Warszawy i Lublina stworzyło darmową aplikację mobilną „Piller”. Jej zadaniem jest wsparcie pacjentów w systematycznym zażywaniu leków. Przez 6 miesięcy uczestnicy programu regularnie spotykali się ze swoimi mentorami z KMD Poland, którzy doradzali im, jak efektywnie prowadzić projekt informatyczny. Każde ze spotkań składało się z eksperckiego wykładu oraz części praktycznej, podczas której prowadzący pomagali w rozwiązaniu pojawiających się w ramach rozwoju aplikacji wyzwań. Studenci poznali zagadnienia związane z programowaniem multiplatformowym i funkcjonalnym, platformą Xamarin, tworzeniem przyjaznych interfejsów użytkownika, czy framework MvvmCross.

Czuję, że moje umiejętności bardzo się rozwinęły. Mogę także pochwalić się pierwszym doświadczeniem zawodowym i wydaną autorską aplikacją. Podczas nauki w Akademii czułem, jakbym pracował w dynamicznie rozwijającym się startupie technologicznym – podkreśla Dawid Suryś, uczestnik Junior KMD Academy.

Rekrutacja do drugiej edycji „Junior KMD Academy” była otwarta dla wszystkich studentów kierunków informatycznych. Uczestnicy samodzielnie zgłaszali się poprzez formularz internetowy. Autorski program jest częścią strategii działań CSR-owych KMD Poland.

Cieszę się, że tworząc aplikację „Piller” w ramach drugiej edycji „Junior KMD Academy” połączyliśmy element edukacyjny ze społecznym. Studenci nabyli nowych umiejętności praktycznych z zakresu programowania i zarządzania projektami, a osoby starsze oraz niepełnosprawne mogą skutecznie, i bezpiecznie, prowadzić terapię lekową. Mam nadzieję, że podobne połączenie uda nam się uzyskać w kolejnych edycjach programu – mówi Adam Wiercioch, Dyrektor Działu Usług Wspólnych, jeden z pomysłodawców programu „Junior KMD Academy”.

 

Czym jest „Piller”?

„Piller” to aplikacja mobilna przeznaczona na telefony z Androidem, której celem jest pomoc w systematycznym zażywaniu leków. W projektowaniu programu, tak by jak najlepiej odpowiadał na potrzeby użytkowników, pomagali członkowie Fundacji Akademia Integracji – współorganizator programu „Junior KMD Academy”. Wśród nich znaleźli się m.in. szermierze na wózkach, wybitni sportowcy, paraolimpijczycy, wielokrotni medaliści Mistrzostw Świata i Europy.

Aplikacja pozwala użytkownikowi na stworzenie szczegółowego harmonogramu uwzględniającego potrzebną dawkę oraz godzinę przyjmowania. Możliwe jest także zrobienie zdjęcia danego leku i wprowadzenie go do programu. Dzięki temu aplikacja przypomina o terminie zażycia wyświetlając jednocześnie jego duże zdjęcie. Jest to szczególnie istotne dla osób starszych, niepełnosprawnych bądź przyjmujących dużą liczbę lekarstw – dzięki temu prawdopodobieństwo pomylenia leków znacząco się zmniejsza.

 

„Piller” jest dostępny do pobrania za darmo w sklepie Google Play.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF