...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Ruszają studia Esports Business Management w Wyższej Szkole Bankowej w Warszawie

Rynek esportu rośnie dynamicznie, a kolejne polskie firmy odnoszą sukcesy nie tylko w Polsce, ale równiez za granicą. Jedną z największych bolączek sektora jest deficyt odpowiednich kadr zarządzających. Na tę potrzebę odpowiada nowy kierunek WSB, o którym rozmawiam z Dziekanem dr. Maciejem Kaweckim.

Esports Business Management to projekt akademicki, w którym esportowi profesjonaliści podzielą się ze słuchaczami swoją wiedzą ekspercką. Kierunek studiów pozwoli studentom poszerzyć swą wiedzę z zakresu biznesowych aspektów branży esportowej, co umożliwi im zaangażować się w profesjonalizację struktur organizacyjnych, występujących w esportowym ekosystemie.

Wśród prelegentów znajdują się najwięksi eksperci z branży – m.in. Paweł Kowalczyk, Maciej Sawicki, dr Jacek Markowski, Michał Blicharz, Krzysztof Stypułkowski, Kamil Górecki, czy Tomasz Rożenek.

Panie Dziekanie, czy był Pan wcześniej zainteresowany tematyką esportu?

Dziekan dr Maciej Kawecki: Jeszcze za czasów mojej pracy w Ministerstwie Cyfryzacji nadzorowałem obszar związany z innowacjami jak sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy czy blockchain. Chcąc nie chcąc dotykałem wtedy wielokrotnie również obszaru esportu czy gamingu bo należy je wyraźnie od siebie oddzielać. Te zainteresowania zaowocowały później rozwojem na uczelni różnych innowacyjnych kierunków studiów podyplomowych w wśród nich dotyczącego esportu.

Dlaczego właśnie teraz Wyższa Szkoła Bankowa zdecydowała się na otwarcie kierunku Esports Business Management?

Dziekan dr Maciej Kawecki: Po pierwsze kierunek wpisuje się w naszą ogólną wizję rozwoju kierunków technologicznych i innowacyjnych. Nazwa naszego wydziału to wydział przedsiębiorczości i innowacji. Po drugie, dostrzegliśmy że w sektorze esportowym brakuje studiów, które odpowiadają na deficyt kadrowy w tym sektorze. Brakuje osób, które łączą w sobie wiedzę z wielu dziedzin jak informatyka, psychologia, prawo czy zarządzanie projektami. Każda z nich w sektorze esportu jest niezbędna. To obszar w którym tworzy się produkty dla człowieka a więc dostosowane do jego potrzeb, w oparciu o technologie w sektorze silnie regulowanym przez prawo. Tak więc osoba która ma zarządzać tym obszarem musi łączyć w sobie kompetencje z różnych dziedzin. Oczywiście nie ma tuta mowy o kompetencjach porównywalnych do adwokata w dziedzinie prawa czy psychologa w dziedzinie psychologii. Chodzi o pewne wycinki rzeczywistości, które osoby takie muszą przyswoić. A ponieważ innowacje nie są nam obce co już powiedziałem, zdecydowaliśmy się złapać byka za rogi. Stworzyliśmy innowacyjny program studiów podyplomowych, który na to zapotrzebowanie ma odpowiedzieć.

 Czy i w jaki sposób studia mogą przyczynić do rozwoju rynku esportu w Polsce?

Dziekan dr Maciej Kawecki: Trudno mówić o rozwoju jakiegokolwiek sektora, bez sprawnego zarządzania nim. O tym decydują jednak głównie ludzie. Technologie wspomagają ten proces, ale na końcu to zawsze człowiek podejmuje decyzje. Nawet, gdy opierają się ona na wnioskach wyciągniętych przez algorytmy, to człowiek decyduje czy je uwzględni czy nie. Studia poprzez dostarczenie rynkowi najwyższej klasy menadżerów, bez wątpienia wpłyną na usprawnienie zarządzania sektorem esportu, wpływając na jego rozwój.

 

Kierunek studiów przeznaczony jest dla osób, które pragną poszerzyć swą wiedzę w zakresie biznesowych aspektów branży esportowej. Więcej informacji o samym kierunku i możliwość zapisów pod tym linkiem.

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

Nishka, Paulina Mikuła, Busem przez Świat, Typowa K oraz Jola Szymańska przekonują pokolenie Z, że studia mają sens

studia mają sens

Nie wszyscy maturzyści mają plan na swoją edukację i przyszłość, wielu z nich nie wie, w którym kierunku ma pójść. Szukają swojej drogi i nie chcą oglądać się na ludzi wywierających na nich presję. Piątka znanych influencerów Nishka, Paulina Mikuła z Mówiąc inaczej, Karol Lewandowski z Busem przez Świat, Typowa K oraz Jola Szymańska w kampanii Wyższych Szkół Bankowych chcą udowodnić młodym ludziom, że dobrym startem w przyszłość są studia.

Pokolenie Z, młodzi, aktywni, wychowani w świecie nowoczesnych technologii, otwarci na świat i nowinki, ale dłużej niż pozostałe pokolenia układają swoją przyszłość, bo szukają własnej ścieżki. Wyższe Szkoły Bankowe wspólnie z twórcami internetowymi pomogą im dokonać wyboru, stworzyć ich własną indywidualną legendę, dadzą im czas i przestrzeń do podjęcia ważnych decyzji.

O tym, że studia to dobry początek własnej drogi, przekonują w spocie promującym kampanię Natalia Tur, Karol Lewandowski i Paulina Mikuła. Odpowiadają na pytanie, co w życiu ma sens na podstawie swoich doświadczeń i obserwacji. Wiedzą, że za horyzontem jest świat, który warto odkryć i zachęcają do tego młodych ludzi.

Wykorzystując historie i doświadczenia pięciu influencerów, chcemy przekonać młode pokolenie, że studia mają sens. Nie tylko dlatego, że wprowadzają ich w nowy świat wiedzy i przygotowują do zawodu, ale też dlatego, że uczą życia, samodzielności, pomagają nawiązywać nowe kontakty i przyjaźnie na całe życie. Pomagają w zdobyciu pierwszej pracy i przygotowują do życia na własny rachunek. Studia są dobrym startem w przyszłość, dlatego chcemy, żeby influencerzy – osoby, które są autorytetem dla wielu młodych ludzi – opowiedzieli, co konkretnie dały im studia i jak to wpłynęło na ich dalsze życie.

Anna Czarkowska, dyrektor działu marketingu w Wyższych Szkołach Bankowych

W jaki sposób udowodnić, że studia mają sens?

Pięciu znanych twórców internetowych opowie historie oparte na własnych doświadczeniach, zarówno poprzez swoje kanały społecznościowe, jak i stronę www.studiatomasens.pl. Maturzyści, oprócz poznania studenckich historii bohaterów kampanii, będą mieli okazję porozmawiać z nimi na żywo na czacie. Jeżeli podejmą decyzję związana z rozpoczęciem studiów, zyskają możliwość skorzystania z wiedzy doradców zawodowych oraz wykładowców WSB, kontaktując się z nimi za pośrednictwem Messengera.

Letnia Szkoła WSB

Same historie i rozmowy to dla niektórych, może być wciąż za mało, dlatego wspólnie ze studentami, wykładowcami oraz zaproszonymi do współpracy influencerami powstała Letnia Szkoła WSB, w formie online. Tam zainteresowany studiami młody człowiek będzie mógł obejrzeć webinary, podczas których dowie się: jak dzięki studiom nie chodzić do pracy?, jak zamienić pasję w pracę?, jak pogodzić naukę z życiem?, co zrobić, by studia stały się przygodą życia? oraz czego „niespodziewanego” mogą nauczyć studia. Dodatkowo będą mieli możliwość dołączenia do dedykowanej grupy na Facebooku, gdzie zapoznają się z działalnością samorządów studenckich, kół naukowych oraz będą mogli uczestniczyć w dyskusji z obecnymi studentami Wyższych Szkół Bankowych.

Kampania „Studia. To ma sens” powstała przy współpracy z agencją White Bits i potrwa do końca sierpnia.


Źródło: Informacja prasowa Wyższe Szkoły Bankowe

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wiedza i doświadczenie niedostępne nigdzie indziej

PGE Narodowy studia Zarządzanie w sporcie

PGE Narodowy, arena wielofunkcyjna o nieograniczonych możliwościach i szerokiej ofercie wydarzeń już niebawem będzie dostępna dla uczestników Studiów podyplomowych „Zarządzanie w sporcie” organizowanych przez Akademię Leona Koźmińskiego w Warszawie we współpracy ze spółką PL 2012+ oraz FIFA/CIES. Praktyczny program obserwacyjny ściśle związany z merytoryką studiów zostanie zrealizowany na PGE Narodowym. To jedyna taka możliwość, aby poznać kulisy najważniejszych wydarzeń sportowych organizowanych na arenie. Rekrutacja na studia trwa do końca lutego.

Możliwość uczestnictwa w przygotowaniach i realizacji wielkich wydarzeń sportowych na największym obiekcie w Polsce to ogromny atut kierunku, niedostępny nigdzie indziej. PGE Narodowy jako partner oferuje słuchaczom aktywny udział w programach obserwacyjnych, organizowanych przy okazji wydarzeń sportowych odbywających się w 2020 roku na PGE Narodowym.

FIFA/CIES Programme in Sports Management realizowany przez Akademię Leona Koźmińskiego w Warszawie to unikatowy program stworzony z myślą o rozwoju dyscypliny zarządzania sportem z wykorzystaniem najnowszej wiedzy i najlepszych praktyk. FIFA/CIES International University Network zrzesza obecnie kilkanaście uczelni wyższych z całego świata, które realizują program w oparciu o lokalną sytuację obszaru zarządzania w branży sportowej.

Studia kierowane są do absolwentów studiów wyższych, a ramowy program zawiera moduły związane z zarządzaniem, marketingiem, finansami, prawem, komunikacją oraz zarządzaniem wydarzeniem. Poruszane zagadnienia mają m.in. pomóc osobom funkcjonującym w organizacjach sportowych lub związanych ze sportem lepiej zarządzać tymi organizacjami, zrozumieć ich otoczenie, zidentyfikować potencjalne problemy i podejmować właściwe decyzje.

 

Wiedza praktyczna to integralna część nauczania. W połączeniu z wiedzą teoretyczną, stanowi istotny element przygotowania zawodowego również dla kadry zarządzającej. Oferowane przez PGE Narodowy programy obserwacyjne dają możliwość zdobywania cennych doświadczeń zawodowych i kształtowania umiejętności praktycznych, które mogą stanowić później przewagę na rynku pracy. Ponadto doświadczenie i wiedza zdobyte w trakcie przygotowań i realizacji wydarzeń sportowych są niezastąpione dla osób, które zamierzają związać swoją przyszłość zawodową z szeroko rozumianą branżą sportową, ale również obszarami sponsoringu czy organizacji eventów. Praktycy PGE Narodowego przeprowadzą uczestników przez strefy kluczowe przy organizacji imprez całostadionowych w tym realizacji, komunikacji i PR, bezpieczeństwa, techniki, partnerstwa, VIP Hospitality czy IT. Uczestnicy będą brali udział m.in. w procesie koordynacji stref publicznych i zewnętrznych, w odprawach i spotkaniach organizacyjnych, koordynacji procesu związanego z obsługą osób niepełnosprawnych, przygotowania operacji medialnej przed i w trakcie eventu – w tym udział w konferencjach prasowych, będą uczestniczyć w wybranych czynnościach przygotowawczych, dedykowanych dla imprezy, czy prowadzić kontrolę jakości.

Rekrutacja na studia trwa do 29.02.2020 r. O przyjęciu na studia decyduje rozmowa kwalifikacyjna. Więcej szczegółów dostępnych na: www.kozminski.edu.pl.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Branża IT czeka na utalentowanych specjalistów, a utalentowani specjaliści kształcą się sami

2/3 menadżerów IT krytycznie ocenia poziom umiejętności zatrudnionych pracowników, tłumacząc się m.in. brakiem środków na rozwój i szkolenia. Tymczasem coraz więcej osób, nawet tych wcześniej niezwiązanych z IT, wie jak na własną rękę zdobyć wiedzę, która pozwoli na wystartowanie w tej branży. Zgodnie z najnowszymi badaniami, taką świadomość ma już co 6-ty Polak.

W podsumowaniu raportu globalnego dla branży IT „2018 IT skills and salary report” firma Sedlak&Sedlak ujawniła opinię ponad 2/3 menadżerów IT, zgodnie z którą istnieje poważna luka między poziomem umiejętności pracowników a wiedzą wymaganą do osiągania celów firmy. Efektem tego stanu rzeczy mają być opóźnienia w opracowywaniu i wdrażaniu projektów, wyższy poziom stresu pracowników, a w skrajnych przypadkach – utrata dochodów. Przyczynami – problemy z przyciągnięciem do firmy utalentowanych pracowników (40% twierdzących odpowiedzi) oraz brak wystarczających nakładów na ich rozwój i szkolenia (39%).

Programista bez magistra

Tymczasem sposobów na dokształcanie lub zdobywanie zupełnie nowych kwalifikacji jest coraz więcej. To już nie tylko studia wyższe czy podyplomowe, co potwierdzają badania przeprowadzone przez Instytut Badań Rynku i Opinii DRB w sierpniu br. Eksperci z Kodilla.com zapytali w nich grupę 3356 respondentów, czy mają świadomość istnienia szkół programowania jako narzędzi do zdobycia pracy w branży IT. Jak okazało się, taką wiedzę posiada 15%, a w niektórych rejonach nawet 22% Polaków. Z czego wynika ten trend?

  • Po pierwsze – samokształcenie za pośrednictwem dostępnych za darmo w internecie materiałów szkoleniowych czy przez uczestnictwo w kursach, prowadzonych przez aktywnych na rynku pracy ekspertów, daje coraz lepsze efekty.
  • Po drugie – nadal systematycznie spada liczba studentów w Polsce, co jest spowodowane m.in. niżem demograficznym. Jak podaje GUS, jeszcze 10 lat temu kierunki techniczne kończyło 1,927 mln studentów. W minionym roku akademickim było to już zaledwie 1,230 mln osób. Absolwenci nie są więc w stanie wypełnić deficytu w branży IT, bo nie dość, że jest ich zbyt mało, to jeszcze czas oczekiwania (5-6 lat) na pracownika z dyplomem wyższej szkoły jest zbyt długi.

Tak uczą się talenty w Polsce

Zgodnie z danymi dostarczonymi przez Kodilla.com, obecnie dla 36% samokształcących się Polaków najważniejszy jest szeroki zakres zagadnień i technologii oferowany w ramach kursu, dla 18% możliwie najkrótszy czas szkolenia, a dla 16% – możliwość nauki przez internet. Elastyczna forma kształcenia przez internet okazuje się być ważna dla mieszkańców wsi (23%), z kolei mieszkańcy miejscowości o wielkości 50-200 tys. mieszkańców na pierwszym miejscu wskazują dostęp do dedykowanego mentora.

– Osoby w wieku 19-26 lat, które decydują się na naukę programowania na bootcampie programistycznym w pierwszej kolejności zwracają uwagę na cenę, zaś 27-35 latkowie na dostęp do dedykowanego mentora. Przy czym cena jest mniej istotna dla osób z wykształceniem średnim (29%) a ważniejsza dla osób z wykształceniem wyższym (41%) – tłumaczy Marcin Kosedowski, ekspert ds. rynku szkoleniowego ze szkoły programowania online Kodilla.com.

Analiza względem miejsca zamieszkania pokazała natomiast, że najwyższy poziom świadomości istnienia alternatywnych do studiów form kształcenia do zawodu IT panuje wśród mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego (22%) i mazowieckiego (21%). Najmniej o szkołach programowania wiedzą mieszkańcy dolnośląskiego (6%) i podlaskiego (zero twierdzących odpowiedzi).

Źródło: Kodilla.com

Powyższe dane pokrywają się z przedstawionym niedawno raportem Pracuj.pl, ukazującym listę najbardziej poszukiwanych specjalistów w pierwszym półroczu 2019 r. – z podziałem na regiony. Jak pisze portal: “Mazowieckie jest zdecydowanym liderem rynku pracy specjalistów ds. IT – pochodziło z niego aż 34% ogłoszeń. Daleko za nim znalazły się woj. małopolskie (13%) i dolnośląskie (12%)”.

Jak przyznają autorzy badania, czołówka najczęściej poszukiwanych specjalizacji od wielu miesięcy pozostaje niezmienna. Zachodzące zmiany dotyczą głównie specjalistów ds. handlu i sprzedaży, obsługi klienta i finansów: „Liczba ogłoszeń dedykowanych tej grupie spadła o 8% w stosunku do I półrocza 2018, gdy kierowanych było do niej 32% ofert. Wpływ na tę tendencję może mieć zarówno sytuacja w branży handlowej i ustawa o zakazie handlu w niedzielę, jak i odnotowywane przez pracodawców trudności z rekrutacją handlowców, m.in. związane z rosnącymi oczekiwaniami płacowymi” – pisze portal.

Ranking szkół programowania w Polsce

Na koniec badania respondenci zostali poproszeni o wskazanie znanych sobie szkół programowanie oraz o ich ocenę. Na podium znalazły się Akademia Kodu (41%), Kodilla.com (29%) oraz CodersLab (25%).

Źródło: Kodilla.com

Warunek konieczny do przetrwania?

Jak podkreśla Deloitte w raporcie Millenialsi 2019, kształcenie ustawiczne nie jest obecnie warunkiem awansu, ale przetrwania w miejscu pracy. Zasada ta dotyczy jednak nie tylko pokolenia Y urodzonego w latach 80. i 90. XX wieku, a wszystkich. W toku ciągłych zmian na rynku pracy po prostu trzeba uczyć się i rozwijać, bo inaczej można bardzo łatwo i szybko wypaść z obiegu.

Pytanie, czy prywatne szkoły, takie jak np. Akademia Kodu, Kodilla.com czy CodersLab mogą być odpowiedzią na to wyzwanie? Być może tak, biorąc pod uwagę, że bootcampy programistyczne wykształciły już w Polsce co najmniej 6000 programistów, nie raz pozwalając na przebranżowienie się nawet osobom wcześniej niezwiązanym z nowymi technologiami.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Będzie coraz mniej absolwentów informatyki – prognoza do 2020 roku

Mimo rosnącego zapotrzebowania na programistów, liczba absolwentów kierunków informatycznych w Polsce nadal spada - alarmują eksperci ze szkoły programowania Kodilla. Dlaczego tłumy nie rzucają się na studia dające świetną pracę?

Naturalnym rozwiązaniem problemu deficytu programistów w Polsce powinni być świeżo upieczeni absolwenci studiów informatycznych. Jednak od 2006 roku liczba nowoprzyjętych studentów na kierunki IT maleje. Według prognoz szkoły programowania online Kodilla, ten trend będzie utrzymywał się aż do 2020 roku.

 

Programiści po studiach – prognoza do 2020 roku

Od 2006 do 2017 roku liczba studentów na kierunkach informatycznych zmniejszyła się o ponad 25 tys. Według prognoz szkoły programowania online Kodilla, do 2020 roku liczba przyjętych studentów zmaleje o 42 tys. (względem roku 2006).

 

Z kolei z danych GUS wynika, że w 2017 roku pojawi się 13 190 absolwentów kierunków informatycznych, czyli o 29% mniej niż w roku 2006.

 

 

 

Dlaczego coraz mniej osób kończy studia informatyczne?

Głównym powodem jest niż demograficzny. W latach 1983 – 2001 drastycznie spadała liczba urodzeń w Polsce, co obecnie skutkuje małą liczbą 19-latków. W 2006 roku było ich 607 tys., w 2017 – już tylko 395 tys., a prognozując rok 2020, 19-latków – czyli osób mogących zostać studentami – będzie jeszcze mniej, bo zaledwie 368 tys.

Co ciekawe, pomimo że liczba absolwentów studiów informatycznych spada, nadal jest to jeden z popularniejszych kierunków studiów. Od 2006 roku kandydaci chętniej wybierają uczelnie techniczne niż w ubiegłych latach – w 2006 roku studia informatyczne ukończyło 2,36, w 2017 roku – 2,74, a w 2010 będzie to 3,16% 23-latków.

Jednak, jak prognozuje szkoła programowania online Kodilla, liczba absolwentów do 2020 roku nie przekroczy 13 – 13,5 tys., z racji panującego niżu demograficznego.

 

Co to oznacza dla rynku pracy?

Studenci nie zaspokoją zapotrzebowania na programistów. Uczelnie nie nadążają z kształceniem i wypuszczaniem na rynek pracy absolwentów. W 2017 roku na kierunki informatyczne przyjęto 75 051 studentów, a 13 tys. absolwentów opuściło mury swojej uczelni z dyplomem. Jednocześnie według raportu Sedlak&Sedlak w Polsce potrzeba 50 tys. informatyków, a ich zatrudnienie do 2024 r. wzrośnie o 17%.

Jak więc zaspokoić zapotrzebowanie na programistów na polskim rynku pracy? To pytanie wraca niczym bumerang, bo 13 tys. absolwentów-informatyków rocznie na pewno nie wypełni deficytu programistów w Polsce, szczególnie że część absolwentów wyjeżdża za granicę, a ci, którzy szukają pracy w Polsce nie zawsze mają potrzebne umiejętności. Absolwentom często brakuje doświadczenia, którego zdobycie wymaga poświęcenia czasu podczas studiów lub zaraz po ich ukończeniu. Możliwe też, że to jeden z powodów, dla których coraz więcej osób rezygnuje ze studiów, wybierając praktyczną naukę programowania zamiast dużą ilość teorii podczas zajęć studenckich (obecnie co dziesiąty programista szkoli się na bootcampach zamiast na studiach).

Pracodawcy szukają specjalistów od konkretnych technologii, z doświadczeniem i własnym portfolio, najlepiej jeszcze z dyplomem politechniki. Jednak dane nie kłamią, liczba urodzeń od 2006 roku spadła o 40%, spada zatem liczba studentów i absolwentów. Jest to sygnał dla pracodawców – czas szukać kandydatów w innych miejscach niż uczelnie wyższe oraz dotrzeć do osób ze starszych, bardziej licznych roczników. Owocne mogą okazać się poszukiwania absolwentów szkół programistycznych – bootcamp to alternatywa dla studiów, nastawiona w 90% na praktykę programowania. Coraz częściej również sprawdza się zatrudnianie młodych, początkujących programistów, w rozwój których warto zainwestować, aby po prostu “wychować sobie” specjalistę IT w firmie.

 

::

Źródło: Kodilla.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jakie kierunki studiów zapewnią nam pracę w zawodzie przyszłości?

Najbardziej przyszłościowymi zawodami są specjaliści Big Data, IT oraz robotyki i sztucznej inteligencji — wynika z raportu „Aktywni + Przyszłość Rynku Pracy” zrealizowanego przez serwis z ogłoszeniami o pracę Gumtree.pl. Które uczelnie w Polsce oferują kierunki gwarantujące pracę w tych zawodach?

– Jak wynika z naszego badania, aż 88% polskich studentów zgadza się ze stwierdzeniem, że umiejętność korzystania z nowych technologii gwarantuje lepszą pracę — komentuje Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji w Gumtree.pl. — Jeśli chodzi o naukę obsługi nowych urządzeń i programów, co trzeci student zgadza się, że jest ona konieczna by utrzymać się na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy.

 

Zawody związane z analizą baz danych

Umiejętności statystyczne i analizy dużych zbiorów danych, w połączeniu ze zdolnością interpretacji wyników w kontekście szerszych trendów społecznych, będą bardzo pożądane na rynku pracy. Według rankingu Glassdor 2017, wśród najlepiej wynagradzanych zawodów w czołówce znajdują się: Data Engineer, Data Scientist, Data Miner, Researcher oraz analityk interpretujący dane w szerszym kontekście społecznym.

 

Przykładowe kierunki studiów:

  • Inżynieria danych na Politechnice Gdańskiej – studenci dowiadują się, jak postępować i interpretować duże zbiory danych z różnych źródeł.
  • Analiza danych – big data w Szkole Głównej Handlowej – przekazywane są umiejętności budowania modeli analizy danych, projektowania badania reprezentacyjnego czy prowadzenia analiz statystycznych.
  • Zarządzanie informacją na Uniwersytecie Jagiellońskim – studenci kształcą się w zakresie oceniania i projektowania rozwiązań informacyjnych usprawniających działalność człowieka.

 

Zawody związane ze sztuczną inteligencją

Szybki rozwój metod wykorzystujących sztuczną inteligencję sprawia, że na rynku pracy poszukiwani będą specjaliści zajmujący się sztuczną inteligencją, inteligentnymi maszynami i robotami.

 

Przykładowe kierunki studiów:

  • Automatyka i robotyka na Politechnice Gdańskiej – przeprowadzane są laboratoria ze sterowników programowalnych, dzięki czemu możemy symulować procesy technologiczne, jak choćby procesy produkcyjne.
  • Kognitywistyka na UMCS w Lublinie – na specjalności Sztuczna inteligencja i logika odbywają się zajęcia z kursów sieci neuronowych, wprowadzenia do Sztucznej Inteligencji czy programowania LISP i PROLOG.
  • Zastosowanie fizyki w biologii i medycynie na Uniwersytecie Warszawskim – na specjalizacji Neuroinformatyka studenci zapoznają się z technikami neurofeedback i interfejsami mózg-komputer.

 

Zawody związane z IT

Eksperci są zgodni co do tego, że osoby dysponujące zaawansowanymi i wyrafinowanymi umiejętnościami programistycznymi i deweloperskimi będą stanowiły dobrze wynagradzaną elitę na rynku pracy. Zawodami szczególnie pożądanymi na rynku pracy będą: specjalista IT, Develop Engineer oraz developer oprogramowania i aplikacji.

 

Przykładowe kierunki studiów:

  • Informatyka i ekonometria na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu – studenci uczą się umiejętności w zakresie projektowania i wdrażania zaawansowanych systemów informatycznych czy administrowania sieciami komputerowymi. 
  • Informatyka inżynierska na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach – studenci mogą wybrać specjalizację z projektowania aplikacji inteligentnych czy sieci komputerowych i urządzeń mobilnych.
  • Inżynieria oprogramowania na Akademii Górniczo-Hutniczej – w ramach studiów podyplomowych kursanci uczą się programowania systemów informatycznych, technologii komponentowe czy zarządzania projektem informatycznym.

 

Kursy online alternatywą dla studiów

Istnieje również wachlarz możliwości dla osób, które chciałyby spróbować swoich sił w jednym z zawodów przyszłości i potrzebują dokształcenia. Wiele międzynarodowych platform e-learningowych oferuje darmowe kursy z możliwością wykupienia certyfikatu potwierdzającego ukończenie kursu. Na Class-central.com, Edx.org, Udacity.com, Coursera.org, Futurelearn.com lekcje zamieszcza wiele prestiżowych uczelni z całego świata. Wśród propozycji znajdziemy wiele tytułów rozwijających cyfrowe i technologiczne kompetencje, m.in. z Data Mining, Machine Learning, Software Engineering czy Software Development.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF