...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Biznes czy Planeta to fałszywa dychotomia.

Potrzeba tworzenia i wdrażania nowych, zrównoważonych modeli biznesowych uwzgledniających wyzwania świata, w którym przyjdzie nam żyć (bo inaczej tego nie doczekamy).

 

Wzajemny charakter dzisiejszego świata oznacza, że lokalne zakłócenia mogą mieć globalne reperkusje. Kryzysy finansowe, ekstremalne warunki pogodowe, katastrofy społeczne z bliska iz daleka dotykają nawet najbogatsze narody. A rosnąca konkurencja o ograniczone zasoby, niestabilne ceny towarów i zmiany klimatyczne oznaczają, że producenci będą zmuszeni w przyszłości prowadzić działalność w inny sposób.

Coraz bardziej nagląca potrzeba, by firmy robiły rzeczy inaczej i odpowiedzialnie oraz aby przyjęły długoterminową wizję dobrobytu, zainspirowała trzy obszary naszych badań: co rozumiemy przez „wartość” w kontekście zrównoważonego rozwoju, jak możemy opracować bardziej zrównoważone modele biznesowe i jak możemy eksperymentować z innowacjami w modelach biznesowych w środowisku wolnym od ryzyka.

Czym jest pojęcie „wartość” dla zrównoważonego rozwoju?

Organizacje cały czas mówią o „wartości”, ale co tak naprawdę mają na myśli? Definiowanie wartości było źródłem sporów od czasów Platona i Arystotelesa, a nawet po 2000 latach dyskusji, jego znaczenie wciąż ewoluuje. Filozofowie ekonomii i naukowcy uczynili pogląd Adama Smitha na „wartość” kamieniem węgielnym myśli ekonomicznej i to właśnie ten pogląd przeważa w dzisiejszej praktyce biznesowej. Jednak w nowszej debacie zaobserwowano przejście od „wartości wymiennej” Smitha do myślenia bardziej w kategoriach „wartości użytkowej”, ponieważ producenci przechodzą w kierunku modeli biznesowych opartych w większym stopniu na usługach i silniejszej koncentracji na kliencie. Ostatnio Michael Porter i Mark Kramer pisali wpływowo na temat koncepcji „wspólnej wartości”, sugerując, że wartość ekonomiczna powinna być tworzona w sposób, który tworzy również wartość dla społeczeństwa, odpowiadając na jego potrzeby i wyzwania.

Co zatem rozumiemy przez wartość w kontekście zrównoważonego rozwoju? Pogląd naszego Centrum na to, co stanowi „zrównoważoną wartość” to: dobrostan, poprawa, ciągłość i zachowanie jednostki (życia ludzkiego), firmy, społeczeństwa i środowiska, w taki sposób, który zaspokaja potrzeby teraźniejszości bez narażania na szwank -sprawiedliwość pokoleniowa. Ma trzy komponenty:

Zrównoważona wartość ekonomiczna, która obejmuje wzrost – zysk, zwrot z inwestycji, odporność finansową oraz długoterminową rentowność i stabilność firmy.

Zrównoważona wartość społeczna, która obejmuje zmniejszanie ubóstwa, sprawiedliwość społeczną, równość, dobrobyt, rozwój społeczności, długoterminowe zatrudnienie, bezpieczne i sensowne źródła utrzymania, standardy i praktyki pracy, płace, kodeks postępowania, rozwój kariery, zdrowie i bezpieczeństwo oraz różnorodność.

Zrównoważona wartość środowiskowa, która obejmuje wykorzystanie zasobów w tempie, w jakim można je odnowić, zapewnienie, że emisje i odpady są na poziomie, który może być bezpiecznie metabolizowany w środowisku, ochrona różnorodności biologicznej i tworzenie pozytywnych korzyści dla środowiska, którym można przeciwdziałać nadmiar przeszłości.

Potrzebujemy modeli biznesowych, które mogą pogodzić sposób, w jaki firma może tworzyć i dostarczać wartość dla wielu interesariuszy, jednocześnie przechwytując wartość dla siebie.

Czym są zrównoważone modele biznesowe?

Posiadanie jasnej definicji „zrównoważonej wartości” jest ważne, gdy zaczynamy myśleć o zrównoważonych modelach biznesowych i ich wyglądzie. Potrzebujemy modeli biznesowych, które mogą pogodzić sposób, w jaki firma może tworzyć i dostarczać wartość dla wielu interesariuszy, jednocześnie przechwytując wartość dla siebie. Jednak zmieniający się krajobraz zasobów stwarza możliwości dla innowacji. Wyzwaniem jest ponowne przemyślenie przemysłu wytwórczego jako sieci złożonych i ewoluujących relacji oraz zrozumienie zmieniającego się wzorca przepływu wartości i tworzenia wartości wśród aktorów sieci.

Współpraca w biznesie może wydawać się sprzeczna z intuicją w stosunku do konkurencji. Jednak kilka wysoce konkurencyjnych sektorów, takich jak przemysł motoryzacyjny, meblarski i FMCG, współpracuje ze sobą, aby osiągnąć efektywność energetyczną i zasobooszczędną. Firmy takie jak Xerox, Kingfisher, British Sugar, Unilever, Marks & Spencer, Vitsoe, Toyota, Riversimple – by wymienić tylko kilka – angażują się w innowacyjne i przełomowe inicjatywy międzysektorowe na rzecz zrównoważonego rozwoju. Tego rodzaju działania wiążą się ze znaczącymi zmianami w ogólnych procesach biznesowych, przepływach zasobów i działaniach – zarówno na poziomie firmy, jak i sieci. Badanie sugeruje, że pomocne jest holistyczne podejście zaangażowanych osób do przeprojektowania swoich modeli biznesowych przy użyciu perspektywy „wspólnej wartości”.

Lepsze modele w modelach biznesowych

Badania i praktyka w zakresie innowacyjnych modeli biznesowych wspierających zrównoważony rozwój przemysłu rozwijają się szybko w obszarach takich jak systemy produkt-usługa, modele biznesowe w obiegu zamkniętym i ekologia przemysłowa. Jednak nadal istnieje stosunkowo ograniczone zrozumienie tego, jak producenci, konsumenci i inne zainteresowane strony muszą się zachowywać, aby wspierać udane innowacje na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Oczywiście firmy chcą mieć możliwość przewidywania, w jaki sposób ich działania wpłyną na tworzoną przez nie wartość. Ale aby to zrobić, muszą być w stanie zarządzać informacjami ze złożonej sieci, w której działają, i robić to przez cały cykl życia swoich produktów. Oznacza to uwzględnienie wszystkich interesariuszy sieci, w tym dostawców i partnerów, klientów, inwestorów i akcjonariuszy. Jednocześnie wszystkie relacje biznesowe obejmują nie tylko formalne działania umowne, ale także nieformalną wymianę informacji i korzyści. Zidentyfikowanie wszystkich przepływów wartości w sieci może ujawnić możliwości innowacji i ulepszeń. Wyzwanie polega zatem na tym, jak przewidzieć i zaprojektować właściwy przyszły model biznesowy.

Co prowadzi nas z powrotem do naszego trzeciego obszaru działalności badawczej: jak eksperymentować z innowacyjnymi modelami biznesowymi w środowisku wolnym od ryzyka. Robimy to, opracowując nowe narzędzia do modelowania biznesowego, które analizują i ilustrują ruch wartości w celu zidentyfikowania praktycznych i rentownych możliwości innowacji w modelu biznesowym. Nasze narzędzia umożliwiają również organizacjom współpracę w sposób, który zwiększa wartość i zmniejsza zapotrzebowanie na zasoby i energię oraz zapewnia pozytywny wpływ społeczny. Naszym ostatecznym celem jest zapewnienie organizacjom narzędzi do tworzenia własnych ścieżek transformacji do nowych, bardziej zrównoważonych modeli biznesowych i umożliwienie im nawiązania nowej współpracy, która zaowocuje znacznie wyższym poziomem zrównoważonych wyników biznesowych i kondycji organizacyjnej.

Rosnąca świadomość, że obecnych praktyk przemysłowych nie da się utrzymać na dłuższą metę, niesie ze sobą wyzwania, możliwości i nadzieje zarówno dla przemysłu, jak i środowiska akademickiego. Rozszerzające się postrzeganie „wartości” poza jej ekonomicznym znaczeniem pieniężnym oraz modele biznesowe, które traktują środowisko naturalne i społeczeństwo jako równych interesariuszy firmy, powoli stają się częścią naszej rzeczywistości. Zadaniem jest zmniejszenie niepewności i ryzyka, aby umożliwić szerokie przyjęcie takich zmian. Przed nami trudne zadanie, ale dziś jest czas na inwestowanie w przyszłość.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

2022/2023… jaki był?/jaki będzie? Sustainebility

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową... Tomasz Pawlikowski, Sustainable Brands Polska - pojęcie "sustainability" nie jest wcale nowe i przez lata wyewoluowało ono z popularnego w firmach hasła Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR).Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową...

 

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

 

Tomasz Pawlikowski, Sustainable Brands Polska, mówi że pojęcie „sustainability” nie jest wcale nowe i przez lata wyewoluowało ono  popularnego w firmach hasła Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR).
● ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance) nabiera szczególnego znaczenia w obliczu nowych uregulowań prawnych.
●Sustainability to rodzaj gry o naszą przyszłość i przyszłość naszej planety, w której głównymi bohaterami są – z jednej strony marki, a z drugiej konsumenci tych marek!
●Jest duża szansa, że przewodnikiem w osiągnięciu celów, które stawia sobie sustainability jest sposób myślenia i realizacji swoich życiowych celów przez najmłodsze pokolenia, wchodzące właśnie na rynek pracy.
●W działaniach związanych sustainability należy zapomnieć o pojęciu KONKURENCJI i ZROZUMIEĆ, że konieczna jest wzajemna WSPÓŁPRACA!

Grzegorz Kiszluk

Świat jaki znamy znika na naszych oczach

Dramatyczne zmiany klimatu, zagrożony ekosystem, widmo globalnego kryzysu nie pozostawiają złudzeń. 20 października 2022 społeczność Sustainable Brands spotka się, aby porozmawiać o tym, jak najlepsze Brandy kształtują zrównoważone zachowania konsumentów na dużą skalę.

 

Biznes, żeby przetrwać, musi zmienić swoją formułę i przekierować

siłę oddziaływania Brandów na kształtowanie zrównoważonych

zachowań i na kreowanie zrównoważonego stylu życia. Brandy mogą

również wykorzystać swój zrównoważony rozwój jako przewagę

konkurencyjną, wbudowując go w swoją działalność i branding.

 

JAK TO ZROBIĆ?

 

• Jak budować Brand przyszłości, gdzie strategia zrównoważonego

rozwoju staje się fundamentem budowy nowego modelu biznesowego?

 

• Jak wykorzystać wpływ Brandu na kształtowanie pożądanych

zrównoważonych zachowań konsumentów?

 

• Jak wiodące Brandy postrzegane są z punktu widzenia tego wpływu?

 

20 października 2022 społeczność Sustainable Brands spotka się, aby

porozmawiać o tym, jak najlepsze Brandy kształtują zrównoważone

zachowania konsumentów na dużą skalę.

 

KLUCZOWE ZAGADNIENIA

 

• Zaprezentujemy wyniki naszego unikalnego badania założycielskiego

Socio Cultural Trend Tracker 2022, realizowanego razem z Ipsos i

porównamy trendy w Polsce z innymi krajami.

 

• Doświadczeni Dyrektorzy Marketingu (CMOs) porozmawiają o tym, jak

wykorzystać siłę kreatywności do kształtowania postaw i zachowań

konsumentów.

 

• Liderzy biznesu (CEO) podzielą się dobrymi praktykami w

zarządzaniu firmą w czasie zrównoważonej transformacji.

 

DLA KOGO JEST TA KONFERENCJA?

 

• Dla właścicieli, szefów i zarządów firm (CEO)

 

• Dla Dyrektorów Marketingu (CMO)

 

• Dla Liderów Sustainability (CSO)

 

Termin konferenjcji

20.10.2022, godz. 9-14

 

Dla bardziej zainteresowanych tematem zrealizowaliśmy materiał na YT. Pierwszy, po przerwie wywiad, Grzegorza Kiszluka. Rozmowa z dyrektor zarządzającą w Sustainable Brands Polska – Jolantą Zdrzałek. Świat się zmienia, podobnie jak zmienia się wpływ Marek i biznesu na społeczność ludzi. Wśród wyzwań związanych ze zmianą klimatu, niedoborem zasobów, nierównością i niesprawiedliwością, wiodące Marki mogą i powinny zmieniać i kształtować masowe zachowania konsumenckie. Mogą one również wykorzystać swój zrównoważony rozwój jako przewagę konkurencyjną, płynnie wbudowując go w swoją działalność i branding.

 

Sebastian Nowak