...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Szczęście w miejscu pracy, czyli duńska filozofia Hygge

Naszą narodową cechą jest to, że narzekamy. Podsumowanie starego roku i cele na nowy rok to dla pracodawcy dobry moment, aby zastanowić się czy pracownicy w danym miejscu pracy są po prostu szczęśliwi. Jeśli pracownik z zapałem i zaangażowaniem przychodzi do pracy, ceni sobie atmosferę i zespół w którym pracuje, a do tego jest zadowolony z systemu wynagrodzeń to dla pracodawcy powód do dumy. Jednak nie oznacza to jednocześnie, że odczuwa szczęście w miejscu pracy. Warto skorzystać z rozwiązań i doświadczeń naszych europejskich sąsiadów.

Z wielu badań prowadzonych na świecie wynika, że Duńczycy są jednym z najszczęśliwszych narodów świata. Kraj najlepiej wypadł np. w przeprowadzonym w 2013 r. World Happiness Report. W badaniu tym poproszono respondentów z 85 krajów, by ocenili swój poziomu szczęścia w skali od 0 do 10. Duńczycy osiągnęli wtedy średnią 7,7 (w Polsce, która wylądowała na 51. miejscu,wynik wyniósł 5,8).

Kraje skandynawskie od wielu lat zajmują najwyższe miejsca w różnych rankingach promujących najszczęśliwsze miejsca do życia. W Raporcie Szczęścia powstającym na zlecenie ONZ Dania od początku zajmuje pierwsze miejsce. To własnie tam powstała koncepcja „hygge”, swoista filozofia szczęścia. Na czym polega? I czy można ją wykorzystać także w biznesie?

Hygge- skandynawska filozofia szczęścia.

Dla Duńczyków Hygge to element narodowego DNA . Filozfia Hugge dla Duńczyków to część nardowej tożsamości – jest tym samym co dla Amerykanów wolność, dla Niemców umiłowanie porządku, a dla Brytyjczyków zadzieranie nosa.

Hygge to też poczucie spełnienia, to stan świadomości, to poczucie komfortu i szczęścia. Samo słowo „Hygge” oznacza dobrostan, coś miłego i pięknego. Jednak nie jest to dość precyzyjne tłumaczenie. 30% Duńczyków uważa, że tego słowa nie można przetłumaczyć.

W miejscu pracy naród duński tą filozfię realizuje poprzez przytulne biuro, kolorystyka koniecznie powinna nawiązywać do kolorów natury .  Pracownik w pracy ma czuć się jak w domu. Istotnym elementem tej koncepcji jest dzielenie się posiłkami, wspólne miejsce do spożywania wspólnych posiłków. Samo stanowisko pracy powinno przypominać nasze domowe biura, tak abyśmy czuli się komfortowo i bezpiecznie. Duńczycy odchodzą od bardzo surowych i standardowych biur, im bardziej różnorodnie to tym korzystniej dla samopoczucia pracownika. Jednak Hygge to przede wszystkim Work life balance.  To uważność, powolne życie, docenianie bliskości drugiego człowieka.

Hygge – czyli szczęście w miejscu pracy.

Przytulna, ciekawie zaprojektowana przestrzeń biurowa z obecnością zieleni, która jest niezbędna w hygge. Ważnym elementem w całej koncepcji jest atmosfera w miejscu pracy ( np. stworzenie miejsc na krótkie spotkania przy kawie, mały stolik lub sofa zachęcą i zainspirują do rozmów, wymiany informacji, integracji).

Dobra kawa i czasami przyniesione domowe ciasto, wspólne celebrowanie różnych okazji, małych i większych sukcesów czy po prostu imienin, urodzin, rocznic, świąt,

Hygge to również styl zarządzania i komunikacji w firmie.

Płaska struktura organizacyjna i egalitaryzm to integralna część hygge oraz skandynawskiego modelu zarządzania – to także prostota i skromność, fair play oraz brak agresywnych działań biznesowych na rynku.

Wzajemny szacunek, kult pracy zespołowej i integracji, dialogu, angażowanie pracowników w procesy decyzyjne, transparentność, otwartość, spontaniczność, tworzenie poczucia misji, celu dla całej firmy – jasna i otwarta komunikacja, Silna kultura organizacyjna bazująca na prawdziwych wartościach i relacjach, ale również na bezpośredniości, otwartości, a także poczuciu humoru, swobodzie. Menedżerowie są dostępni dla wszystkich, są częścią zespołu jak każdy inny pracownik. Kultura doceniania i nagradzania, wsparcia i zrozumienia dla wzajemnych potrzeb. W tej koncepcji zarządzania pracownicy mają poczucie celu i poczucie wpływu na otaczającą ich rzeczywistość. Świadomi kreują swoje ścieżki kariery zawodowej, są proaktywni i otwarcie się komunikują. Kolejnym elementem to tej koncepcji to samo przywództwo – czyli budowanie organizacji na wartościach takich jak : indywidualizm każdego człowieka, leadership oparty na wspólnych wartościach.

Różnica pomiędzy polskim a duńskim rynkiem pracy .

Jednak najbardziej istotnym elementem koncepcji szczęścia w miejscu pracy to jednak sam work life balance. Duńczycy mają realny wpływ na ilość godzin spędzanych w pracy, sami decydują o formie wykonywania pracy. Duża część pracodawców wprowadza rozwiązania dla pracowników 50 +, u których spada efektywność pracy . Każda firma ma dostępne elastyczne formy pracy. Cała koncepcja sprowadza się do tego, aby pracownik miał czas na nawiązywanie relacji, na poświęcanie czasu na rzeczy przyjemne i takie, które sprawiają mu satysfakcję. Wiele badań dość jasno pokazuje, że pracujemy efektywnie przez około 5,5 h dziennie, a standardowy dzień pracy to 8 h. Istotnym elementem, który różni polski i duński rynek pracy to mobilność samych pracowników, zdolność do szybkiego podnoszenia kwalifikacji oraz dostępność elastycznych form pracy i elastycznych form zatrudnienia. Duńczycy często zmieniają pracy oraz miejsce zamieszkania, jest to postrzegane jako atut a nie wada ( tak jak w Polsce) . Pracownik mobilny to pracownik zaradny, proaktywny, świadomy i ciągle się rozwijający. Hygge może być obecne i bardzo pomocne w miejscu pracy. Wymaga to jednak sporo pracy od liderów, szczególnie na początku drogi, przede wszystkim w kwestii ich zaangażowania w budowanie kultury organizacji obejmującej i pielęgnującej szeroko rozumiany well‑being dla wszystkich.

O hygge można mówić przez cały rok, ale okres świąt Bożego Narodzenia jest swoistą esencją hygge. To pięknie udekorowany dom, pełen cudownej atmosfery spokoju, światła i radości. To przebywanie z ludźmi, których się kocha. To poczucie, że jesteśmy bezpieczni, szczęśliwi i zrelaksowani.

Dominika Maciołek, Ekspert ds. HR

GenWhy sp. z o. o.

www.genwhy.pl

Edukatorka pokolenia Milenium i właścicielka firmy szkoleniowej GENWHY Jako trener biznesu już ponad 14 lat odkrywa potencjały zespołów i pracowników. Rocznie realizuje ponad 1200 godzin szkoleniowych, przeszkoliła ponad 70 % firm z listy 500 i zaprojektowała ponad 76 kompleksowych programów rozwojowych. W pracy Eksperta HR identyfikuje zmieniające się trendy na rynku pracy, tworzy ranking DREAM EMPLOYER . W ramach pracy w fundacji WHYGENERATION inspiruje, pomaga i szkoli wszystkie strony rynku pracy, wierzy w to, że w różnorodności pokoleniowej tkwi siła firm i przedsiębiorstw.

Dominika Maciołek