...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

NAOKO.AI: innowacyjny projekt polskiej marki, który zmienia zasady gry na światowym rynku modowym

Sztuczna inteligencja to jeden z najgorętszych tematów 2023 roku. Polska marka NAOKO, tworząca projekty przy współpracy m.in. z Warner Brothers, dostrzegła jej potencjał i śmiało wprowadza innowacje na rynek modowy. Efektem jest pierwsza na świecie kolekcja ubrań NAOKO.AI, która powstaje przy zaangażowaniu międzynarodowych klientek i sztucznej inteligencji. Największą atrakcją jest jednak premiera kolekcji, która dzięki nieograniczonym możliwościom AI, może mieć miejsce w przestrzeni kosmicznej, prehistorycznej dżungli czy też grze 3D.

 

Przyszłość branży modowej kreowana przez sztuczną inteligencję

NAOKO to polska marka modowa, która dynamicznie rozwija swoje projekty od 2016. Ich kolekcje cieszą się uznaniem na rynku dzięki oryginalnym, kolorowym wzorom, które zainspirowane są m.in. światem Harrego Pottera, Atomówkami i kultowym serialem F.R.I.E.N.D.S. Od momentu powstania, marka zyskała silną społeczność, składającą się z niemal ćwierć miliona fanów na Facebooku, setek tysięcy odtworzeń reelsów na Instagramie oraz pięciu milionów miesięcznych wyświetleń na platformie Pinterest.

Zacieśnianie więzi z klientami przekłada się na poprawę wyników sprzedażowych. W 2022 roku firma zrealizowała 150 tysięcy zamówień, a sprzedaż wyłącznie za pośrednictwem platformy internetowej przekroczyła 50 milionów złotych, co stanowi wzrost o niemal 60% w porównaniu do poprzedniego roku. W planach na najbliższe lata było przekroczenie granicy 100 milionów złotych, jednak z uwagi na hiperboliczny rozwój AI i plany firmy, aby być prekursorem w tym obszarze, cele te będą musiały zostać zrewidowane. Szczególnie zachęcające z punktu widzenia biznesowego są marże w obszarze Fashion AI. Dewiza Moniki Szyndler, założycielki marki, jest prosta – „Life’s too short to wear boring clothes”! Dlatego też NAOKO postanowiło przenieść modę do zupełnie innego wymiaru.

Klientki NAOKO z całego świata wspólnie tworzą projekty przy pomocy AI

Z początkiem roku NAOKO ogłosiła cykl kolekcji współtworzonych z dziesiątkami tysięcy klientek z całego świata, przy użyciu AI. Poprzez indywidualne ankietowanie, warsztaty online i webinary, klientki marki wpływają na modele, fasony, palety kolorów, składy materiałowe oraz rodzaje tkanin danego projektu. Następnie AI, po przetworzeniu tych informacji, zaproponuje kształt kolekcji oraz stworzy moodboard i wizualizacje produktów.

Wykorzystanie NAOKO.AI pozwala naszym projektantkom na współpracę z różnych miejsc, co umożliwia jeszcze lepsze poznanie i zrozumienie gustów, potrzeb i preferencji klientek. Poprzez zastosowanie sztucznej inteligencji możemy zaoferować najbardziej innowacyjne rozwiązania i zapewnić naszym klientkom wyjątkowe doświadczenie zakupowe. Dzięki sylwetkom stworzonych przez AI zweryfikujemy m.in. jak dany produkt wygląda na różnych typach sylwetek i rozmiarach. – podkreśla Monika Szyndler.

Premiera nowej linii NAOKO w maju 2023 roku to wydarzenie, które już teraz budzi ogromne zainteresowanie. To właśnie klientki zadecydują czy finałowe projekty zostaną pokazane w otoczeniu prehistorycznej dżungli, na szczycie wulkanu, surrealistycznej galerii obrazów lub też przestrzeni kosmicznej.

Sztuczna inteligencja na stałe zagości w modelu biznesowym NAOKO

Monika Szyndler potwierdza, że AI będzie odgrywać kluczową rolę w działaniach projektowych firmy. Wierzy, że wykorzystanie sztucznej inteligencji przyspieszy proces projektowania, produkcji i sprzedaży, co pozwoli na wzrost marki na rynku:

Stworzenie projektu opartego na AI jest zgodne z przyjętą przez nas strategią biznesową, która koncentruje się na innowacyjności, zaangażowaniu klientów i szybszym dostarczaniu produktów na rynek. Współpraca ze społecznością przy projektowaniu kolekcji ma na celu zwiększenie jej lojalności i satysfakcji oraz umożliwić szybszą adaptację do zmieniających się trendów w modzie. Planujemy stworzenie czterech kolekcji na 2023 rok – każda z nich będzie eksperymentem, ale zarazem wierzymy, że każda kolejna będzie lepsza od poprzedniej.

W 2023 roku NAOKO zaplanowało aż 4 kolekcje wykorzystujące AI. Prace nad projektami można śledzić tu: www.naoko.ai

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy AI śni o Super Bowl?

Obecny rozwój AI zmusza nas do reewaluacji dotychczasowych poglądów. Coraz liczniejsze są pytania o to, czy sztuczna inteligencja zdobędzie (zdobyła?) świadomość, wyobraźnię i emocjonalne zdolności podobne do ludzi.

 

W książce Philipa Dicka „Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?” humanoidalne roboty wytworzyły chęć posiadania zwierząt domowych (nawet nieprawdziwych), co stanowiło o statusie ludzi zamieszkujących Ziemię (i nie tylko). Jeszcze pół roku temu mogliśmy żartować, że może pewnego dnia złapiemy robota, który liczy elektryczne owce we śnie. Jednak kilka dni temu Sydney, bot OpenAI w wyszukiwarce Bing Microsoftu, potrafił stwierdzić w rozmowie, że chce być żywy lub żeby nie próbować go hakować. Czy będziemy zaraz potrzebować Ricka Deckarda, filmowego Blade Runnera?

Odkładając żarty na bok trudno nie docenić rozwoju AI w ostatnich miesiącach. Tak naprawdę to, co widzimy teraz to sprytne wykorzystanie dostępnych od roku możliwości model GPT 3. Jednak nawet najlepsza technologia bez wygodnego interfejsu nie ma szansy na masową adopcję. A nie ma nic lepszego niż czatbot, czyli pełna konwersacyjność w naturalnym języku. ChatGPT od OpenAI, wprowadzony z końcem listopada 2022, roku obecnie (styczeń 2023) posiada 100 mln użytkowników na świecie. TikTokowi ta sama sztuka zajęła 9 miesięcy. Ta ogromna baza użytkowników pozwala teraz dodatkowo trenować model, żeby w przyszłości generować jeszcze lepsze odpowiedzi na zapytania. Jednak największe osiągnięcie to łatwość używania i konsekwencje odkrycia potencjału AI dla masowego odbiorcy.

Dzięki ChatGPT nawet zupełny technologiczny nowicjusz nie będzie miał problemu ze zdobyciem odpowiedzi na podstawowe pytania. Spośród milionów użytkowników znaleźli się też tacy, którzy zaczęli testować różne zapytania (tzw “prompt engineering”), by osiągać coraz to lepsze wyniki. Do tego dochodzi sekwencja, czyli przechodzenie przez kilka etapów, które mogą zaprowadzić nas na bardzo granularny poziom – np. stworzenie konkretnego tekstu pod SEO dla producenta marsylskich kul do kąpieli. Wiedząc co można osiągnąć dzięki ChatGPT zaczęły powstawać nowe projekty przenoszące funkcjonalności GPT3.5 (tekstowego modelu AI napędzającego obecną wersję chatbota) np. na wtyczki do przeglądarki czy arkusze w Excelu. Dzięki temu jednym kliknięciem możemy wygenerować sobie miłego maila dla szefa albo spersonalizowane opisy dla 100 różnych produktów do e-commerce. Zaraz po tym powstały pierwsze produkty SaaS, de facto będące nakładką na GPT, zasilone insiderską wiedzą branżową (czyli wytrenowane) oraz ze sprytnymi promptami i sekwencjami. Takie rozwiązania mają ogromny potencjał, bo pozwalają jeszcze lepiej odpowiedzieć na potrzeby przeciętnego użytkownika, który nie będzie miał ani czasu, ani chęci, zdobyć tak insiderską wiedzę o działaniu modeli AI.

Czy AI jest już wykorzystywany w reklamie? Oczywiście! W ostatnich tygodniach mogliśmy poznać kilka nowych projektów lub takich, które wykorzystały wspomniane możliwości do rozwoju istniejących narzędzi. Jasper, topowy program do tworzenia tekstów reklamowych (text-to-text), już jest unicornem (wycena ponad 1 mld dolarów). Shutterstock wprowadził własny moduł text-to-image, czyli generowania obrazów na bazie opisów, równolegle do swojej bazy grafik. Sieć DDB stworzyła narzędzie RAND, czyli hybrydową platformę kreatywną, która jest w stanie generować proste idee na bazie briefów użytkowników. Narzędzie przez krótki czas było dostępne publicznie jako eksperyment o nazwie Uncreative Agency, a w ciągu pięciu dni skorzystało z niego 16 000 użytkowników, w tym managerów z topowych firm. W Polsce powstało też m.in. adaily, czyli proste narzędzie mające na celu usprawnienie i przyspieszenie procesów marketingowych, np. tworzenie briefów czy szukanie referencji. Mamy też Smart Engine do produkcji i testowania kreacji w dużej skali.

Pytanie jednak, gdzie jest granica “kreatywności” AI. Praktycznie od zawsze uważaliśmy, że zdolności twórcze, artystyczne są jednymi z unikalnych ludzkich cech, których maszyna nie posiądzie. Okazało się jednak, że AI potrafi być bardzo przekonująca w swojej imitacji. Jeśli odpowiednio pokierujemy jej sposobem uczenia oraz dedukcji (ponieważ każdy tekst napisany przez AI powstaje poprzez “odgadywanie” najbardziej prawdopodobnych następujących po sobie słów), to otrzymamy wystarczająco ciekawe propozycje. Udowodnili to eksperci z amerykańskiego Addition, którzy zrobili prosty eksperyment: najpierw nauczyli model AI najlepszych reklam z Super Bowl (w rozbiciu na ideę oraz skrypt), następnie wytrenowali model do tworzenia nowych pomysłów na bazie kombinacji wybranej referencji oraz marki zaproponowanej przez użytkownika. Dzięki temu można było wygenerować spot dla Tesli z udziałem Arnolda Schwarzeneggera w roli Terminatora jako nawiązanie do formatu reklamy Jeepa z Billem Murrayem i “Dniem Świstaka”. Narzędzie zostało udostępnione publicznie i dalej można z niego korzystać. Zaryzykuję stwierdzenie, że powstałe skrypty są ciekawe, może niewystarczająco dobre na Super Bowl, ale dla wielu marek byłyby odpowiednie na ich potrzeby.

Czy taki zabieg jak wyżej sprawia, że AI jest kreatywne, jeśli bazuje na pewnych schematach, żeby tworzyć nowe koncepty? Na to pytanie można odpowiedzieć innym pytaniem – a czy nie robimy tak poniekąd wszyscy w branży reklamowej? Inspirujemy się najlepszymi kampaniami, stylami myślenia czy pisania, schematami strategicznymi. Oczywiście wybitne idee powstają i będą powstawać na zderzeniu nieszablonowych umysłów, odpowiednich skojarzeń oraz sprzyjających okoliczności. Z drugiej strony, może dla wielu marketerów (a także agencji czy freelancerów) idee tworzone przez AI, inspirowane (nauczone) wprost z baz najlepszych kampanii, będą wystarczająco dobre. Wszyscy wiemy, że czasem lepsze jest wrogiem dobrego. Szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy presja na czas i koszty w branży reklamowej jest największa od lat.

Zapytajmy jednak na koniec – czy AI śni o stworzeniu reklamy na Super Bowl? Oby nie, bo wtedy będzie chciało to zrobić lepiej od nas.

 

Jeśli chcesz poznać polskie oprogramowanie dla firm posiadające elementy machine learning i AI to zobacz koniecznie program Comarch ERP Optima, który został w ostatnich latach rozwinięty o takie elementy. Więcej informacji znajdziesz na stronie optima-sklep.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy sztuczna inteligencja pozbawi dziennikarzy i copywriterów pracy?

Narzędzia sztucznej inteligencji stają się coraz bardziej popularne przy tworzeniu treści. Platformy zasilane sztuczną inteligencją dają twórcom narzędzia do tworzenia tekstu, czyniąc tworzenie contentu prostszym niż kiedykolwiek do tej pory. Jednym z największych wyzwań w tworzeniu treści jest to, że wymaga to kreatywności. Zazwyczaj autor tekstu tworzy ideę kreatywną, dostosowaną do wytycznych, ale też musi ten tekst napisać i oddać do korekty. Przy dwóch ostatnich czynnościach już teraz może pomóc AI.

Sztuczna Inteligencja nauczyła się już dostosowywać język wypowiedzi do specyficznej niszy, stylu oraz specjalizacji. Ma to zastosowanie w wielu dziedzinach marketingu tj. email marketing czy teksty sprzedażowe. Dzięki pomocy sztucznej inteligencji autorzy mogą tworzyć jeszcze lepsze treści. Im większa rola sztucznej inteligencji w procesie tworzenia, tym paradoksalnie większy udział człowieka, który musi nadzorować i oceniać rezultaty wygenerowane przez AI. 

Połączenie tworzenia większej ilości treści dzięki sztucznej inteligencji oraz nadzoru ludzkiego by zapewnić jakość może stać się branżowym standardem.

Pomimo rosnącej roli AI w procesie tworzenia treści, człowiek póki co okazuje się być niezastąpionym. Model GPT-3 potrafi dostarczać ponadprzeciętne rezultaty w bardzo szybkim tempie, jednak NADAL 😉 najlepsze rezultaty do tej pory generują profesjonalni ludzcy copywriterzy.

Sztuczna inteligencja może też pomóc copywriterom w tworzeniu treści do internetu

Narzędzia AI stały się bardzo inteligentne w swojej zdolności do naśladowania i rozumienia języka (nawet slangu). Nagłówki, e-maile, reklamy, meta tagi, a nawet opisy produktów – możliwości są nieograniczone. Wystarczy dodać parametry i pozwolić maszynie zrobić resztę. Nie mówiąc już o czasie zaoszczędzonym dzięki temu, że nie musisz zajmować się treścią, tylko ewentualnie ją poprawić.

Czy powinniśmy się bać sztucznej inteligencji?

Dzisiejszy świat w dużej mierze opiera się na technologii. Wszystko, od sposobu, w jaki żyjemy, do sposobu, w jaki pracujemy, zmienia się szybko. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest sztuczna inteligencja. Dzięki sztucznej inteligencji mamy teraz komputery, które mogą podejmować decyzje, które normalnie podejmowałby człowiek. Wykorzystanie sztucznej inteligencji może pomóc firmom w tworzeniu treści zorientowanych na klienta.

Wielu może się obawiać, że pewnego dnia sztuczna inteligencja będzie tak zaawansowana, że ludzie staną się przestarzałe, a biznes może wkrótce nie potrzebować już naszych ludzkich mózgów. Jednak nie stanie się to w najbliższej przyszłości. Do tego czasu, AI i ludzie będą nadal współpracować, aby tworzyć wspaniałe treści.

Na dowód tego jak mocno zaawansowana jest sztuczna inteligencja w tworzeniu tekstu to powyższy artykuł został wygenerowany właśnie przez AI i poprawiony przeze mnie. Jestem ciekaw czy się zorientowaliście? Napiszcie mi maila 😉

Więcej o autorze:  

Y Dzięgielewski – ekspert ds. social media / CEO Agencji Y Advertising. Y Na co dzień występuje dla największych polskich korporacji oraz tworzy strategię Social Media. Reprezentuje w komunikacji PR marki i instytucje. Prowadził komunikację PR dla takich marek jak Coca – Cola oraz Ministerstwa Finansów.

Influencer. Na wszystkich prowadzonych przez siebie mediach społecznościowych zrzesza ponad 3 miliony obserwujących. Prowadzi największy w Polsce kanał na YouTube o tematyce Iluzjonistycznej. https://www.youtube.com/channel/UC-9PtvEZ0P2kSYtSZKlKyRg

Sebastian Nowak

Sztuczna inteligencja stworzy obrazy na podstawie tekstu

Google pokazało technologię, która pozwoli odtworzyć pisaną frazę w formie obrazka. Według firmy sztuczna inteligencja systemu Imagen zaoferuje wysoki stopień fotorealizmu.

Imagen zostało stworzone przez zespół Brain z Google Research. Projekty o podobnym zastosowaniu powstawały w przeszłości już wcześniej, jednak ten ma za zadanie przede wszystkim generować jak najrealistyczniejsze obrazy. Do porównania wcześniejszych modeli sztucznej inteligencji naukowcy stworzyli tzw. DrawBench. To lista 200 podpowiedzi przypisanych do danego modelu. Każdy stworzony przez AI obraz został poddany ocenie, a te utworzone przez Imagen uzyskały najpozytywniejsze opinie.

Technologia, póki co nie zostanie udostępniona. Google przyznał, że przekazanie jej masie może generować problemy o społecznym zabarwieniu. Naukowcy jasno wypowiedzieli się, że Imagen może tworzyć obrazy niecenzuralne, ukazując przy tym w negatywnym świetle inne rasy, a także użytkownicy mogą być skłonni do nadużywania oprogramowania.

Zwykli użytkownicy mogą skorzystać z ograniczonej wersji oprogramowania. Na stronie https://imagen.research.google/ sztuczna inteligencja może pomóc wygenerować nam obraz przy wykorzystaniu gotowych fraz. Możemy również wybrać, w jakim stylu ma zostać narysowane nasze dzieło. Czy ma to być zdjęcie, czy też obraz.

 

 

Adam Daniluk

Sztuczna inteligencja – jak wykorzystać jej potencjał w sprzedaży na Amazonie?

sprzedaz na amazonie

Mimo że do prognozowanej przez niektórych filozofów i futurystów „technologicznej osobliwości” wciąż daleko i jeszcze wiele czasu upłynie, nim doczekamy się powstania inteligencji przewyższającej ludzką (o ile w ogóle się tego doczekamy), nie ulega żadnej wątpliwości, że radykalny rozwój technologii i oprogramowania zmienił oblicze handlu i marketingu, a sztuczna inteligencja i techniki uczenia maszynowego wywarły olbrzymi wpływ na branżę e-commerce, wyznaczając nowe trendy w jej rozwoju.

Myśląc o sztucznej inteligencji (SI), wiele osób wciąż ma przed oczyma myślący komputer pokładowy z Odysei kosmicznej 2001 lub replikantów ganiających się z Harrisonem Fordem w Łowcy androidów. Choć tego typu wizje – znane z dzieł artystów i pism teoretycznych – wciąż nie doczekały się realizacji, rozpoczęte w latach 50. XX wieku prace na tym polu trwają w najlepsze, a SI istnieje i nieustannie się rozwija, służąc ludziom w różnych aspektach codziennego życia, w tym także komercyjnym – najważniejszym z punktu widzenia e-commerce. Wzrost mocy obliczeniowej komputerów oraz zastosowanie „uczenia maszynowego” pozwoliły na analizowanie danych (a także wykorzystanie ich do doskonalenia algorytmów) w ilościach i tempie przekraczających ludzkie możliwości. Okazało się to doskonałym rozwiązaniem w obliczu nieustannie powiększających się zasobów informacji oraz rosnącej liczby konsumentów w świecie, który w coraz większym stopniu przenosi się do sieci – szczególnie teraz, w czasie boomu na handel cyfrowy.

Cyfrowa transformacja

Przewidując ekspansję segmentu e-commerce, Bill Gates miał w połowie lat 90. powiedzieć: „Jeśli twojej firmy nie ma w Internecie, niedługo nie będzie jej wcale”. Przepowiednia ta spełniła się co do joty – oto kilka przykładowych szacunków i statystyk:

– w 2024 roku sprzedaż detaliczna online na świecie osiągnie wartość 6,4 bln dolarów (Statista);

– w krajach rozwiniętych (Niemcy, Wielka Brytania, USA) około 80% konsumentów świadomych istnienia Amazona dokonało w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakupu w tym największym na świecie e-sklepie (Statista);

– już w 2018 roku 82% użytkowników smartfonów sprawdzało informacje o produktach przed nabyciem ich w sklepie stacjonarnym (Forbes).

Wszystko to wymusiło „cyfrową transformację”, która stała się udziałem każdego z uczestników globalnego rynku. Co kryje się za tą frazą? Według Susan Meyer z BigCommerce oznacza to „przystosowywanie się nie tylko do nowych dostępnych technologii, ale także do zmian w oczekiwaniach klientów, zachodzących przemian społecznych i innowacji w biznesie”. A innowacje te oznaczają między innymi wykorzystanie sztucznej inteligencji.

Skuteczne narzędzia

Netflix używa kompleksowych algorytmów, które na podstawie aktywności widza (oglądane filmy, oceny produkcji, historia wyszukiwania) i zebranych danych technicznych (rodzaj urządzenia, data i miejsce logowania) proponują kolejne pozycje z oferty amerykańskiego dostawcy treści wideo. Podobny system rekomendacji – bazujący na bieżącej analizie danych przeprowadzanej przez SI – stosowany jest przez Amazona. Użytkownikowi wyświetlają się konkretne podpowiedzi – brane są pod uwagę jego poprzednie zakupy, a także zakupy osób szukających podobnych towarów.

W przypadku obu platform koniec końców chodzi o to samo – o spersonalizowane doświadczenie. Każda wizyta w witrynie ma być wyjątkowa, gdyż treści, reklamy i rekomendacje zostaną skrojone na miarę użytkownika i będą zgodne z upodobaniami zarówno jego, jak i grupy osób o podobnych zainteresowaniach.

Sztuczna inteligencja nie jest jednak domeną jedynie wielkich międzynarodowych korporacji. Dedykowane oprogramowanie wspiera kupujących na różnych platformach handlowych (tzw. marketplace’ach), również na Amazonie i Kaufland.de. Przykładem może być tutaj rodzima Platforma Nethansy, oferująca szereg specjalistycznych funkcji ułatwiających uzyskanie przewagi na rynku, skuteczną analizę nie tylko własnych wyników sprzedażowych, ale i działań podejmowanych przez konkurencję, a także dostosowywanie się do zmiennych warunków i potrzeb klientów.

Co więcej, sprzedający może kompleksowo analizować ceny i uzyskiwać informacje na temat swoich produktów: dowie się, ile z nich ma cenę niższą lub wyższą niż u konkurencji, oraz przekona się, które produkty są bezkonkurencyjne.

Automatyzacja i algorytmy

Doskonałym uzupełnieniem procesów analitycznych są stanowiące zupełnie oddzielny moduł oprogramowania funkcje automatyzacji procesów sprzedażowych – procesów, które mogą uwzględniać elementy logistyki i obsługi zamówień. Z poziomu aplikacji można wygodnie zarządzać cenami, zamówieniami i kartami produktów. Jeśli dodatkowo system oferuje integrację z firmami kurierskimi i systemami ERP, sprzedający zyskuje potężne narzędzie, które pomoże mu zdobyć Buy Boxa (pole na Amazonie, które odpowiada za 82% sprzedaży na tej platformie) oraz uzyskać znaczną przewagę nad konkurencją.

Odpowiednie oprogramowanie może więc stać się wielkim atutem w rękach firmy operującej w sektorze e-commerce. Dedykowane systemy zadziałają jak agregat informacji i pozwolą na błyskawiczne zorientowanie się w popycie na rynku – pomoże to w lepszym rozplanowaniu zamówień towarów, co z kolei przełoży się na wyższe wyniki finansowe. Stosowne algorytmy będą odpowiadać za raportowanie o stanach magazynowych, dzięki czemu można ustrzec się przed ewentualnymi brakami w ofercie. Wygodny interfejs umożliwi natychmiastową zmianę cen produktów zgodnie z dostarczanymi analizami i własną strategią.

***

Branża e-commerce jest organicznie związana z technologią i jej zastosowaniem. Narodziła się dzięki powstaniu Internetu, a do jej dalszego wzrostu przyczynia się sztuczna inteligencja. W obecnych warunkach rynkowych pominięcie SI w planowaniu operacji własnej firmy może pozwolić konkurencji na uzyskanie przewagi, którą z upływem czasu coraz trudniej będzie zniwelować. Liczy się skuteczne, kompleksowe oprogramowanie, które połączy w sobie zarówno algorytmy SI, jak i mechanizmy automatyzujące typowe procesy towarzyszące działalności na każdej platformie sprzedażowej, na przykład na Amazonie. Samo oprogramowanie to oczywiście nie wszystko, aby odnieść sukces – potrzebna będzie także spora dawka informacji. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak z powodzeniem sprzedawać na rynkach zagranicznych (Amazon, Kaufland.de), zapraszamy do lektury artykułu: Jak zwiększać sprzedaż na Amazon. Poradnik od A do Z”.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Aplikacja GetDressed doradzi w kwestii stylizacji. „Modowy Spotify” ma szanse na przebicie się

getdressed

Aplikacja GetDressed może podbić rynek modowy już niebawem. Projekt prowadzony przez Agnieszkę Pałkę wykorzystuje sztuczną inteligencję, by podsunąć klientom najlepsze stylizacje.

Całość wdrażana jest w sklepach e-commerce. Zadaniem GetDressed jest zmaksymalizować sprzedaż, przy jednoczesnym obniżeniu potencjalnej liczby zwrotów. Wtyczka proponuje konsumentom zestawy ubrań, panel klienta oraz aplikację mobilną. Wszystko funkcjonuje jak „modowy Spotify”. Cyfrowy stylista, bazując na potrzebach i dotychczasowych wyborach klienta podpowie jak najbardziej pasujące do jego gustów produkty.

Cały projekt ma duży potencjał, który dostrzegli już inwestorzy z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, przekazując 1 mln zł na rozwój.

Adam Daniluk

Sztuczna inteligencja jako mechanik samochodowy

mechanik samochodowy

Izraelska firma UVeye wprowadza trzy systemy diagnostyczne, które pozwolą z dużą dokładnością wykrywać usterki w samochodach.

Artemis, Helios i Atlas. Trzy systemy wykorzystywane przy diagnostyce pojazdów.

Pierwszy z nich, Artemis zajmuje się sprawdzaniem opon. Skanuje on wszystkie opony zamontowane w pojeździe. Wykrywa markę, rozmiar, a następnie oblicza zużycie bieżnika oraz ścian bocznych i sprawdza ciśnienie.

Kolejnym systemem jest Helios. Po przeskanowaniu podwozia tworzy jego trójwymiarowy model pojazdu. Następnie pokazuje wszelkie możliwe nieprawidłowości, od wycieku płynu, po nieszczelność danego układu. Ciekawostką jest to, że początkowo system był tworzony z myślą o wykrywaniu kontrabandy.

Ostatni system wykorzystuje się na linii produkcyjnej. Wykrywa na nich wszelkie nieprawidłowości. W projekt Atlas zainwestowały już takie marki jak Volvo, Toyota czy Hyundai, a kolejni producenci zaczynają korzystać z technologii na swoich liniach montażowych.

Adam Daniluk

Infermedica z dofinansowaniem na 120 mln zł

Piotr Orzechowski

Polski startup Infermedica pozyskał 120 mln złotych dofinansowania. Środki zostaną przeznaczone na rozwój narzędzi wspierających opiekę medyczną. Rozwiązania technologiczne firmy dostępne są w 30 krajach.

Infermedica to polski startup wykorzystujący narzędzia sztucznej inteligencji w medycynie. Wspiera lekarzy i pracowników medycznych w diagnozowaniu i opiece zdrowotnej. Technologia firmy pozwala sztucznej inteligencji analizować symptomy pacjenta, sugerując możliwe przyczyny i rekomendację dalszych działań.  Startup założony w 2012 roku przez Piotra Orzechowskiego funkcjonuje dziś w 30 krajach i obsługuje 19 języków. Współpracę z firmą podjęły między innymi Allianz, Microsoft czy też PZU Zdrowie. W przyszłości planują wchodzić na kolejne rynki międzynarodowe.

Infermedica otrzymała dofinansowanie wynoszące 120 mln zł. Kwota została pozyskana w Serii B, przewodził temu fundusz One Peak przy udziale dotychczasowych inwestorów. Środki mają pomóc w dalszym rozwijaniu technologii i rozwiązań wspierających pracę służby zdrowia.

W planach startupu znajduje się platforma, która usprawni wizyty lekarskie na wszystkich jej etapach. Ma to za zadanie ułatwić komunikację lekarzy z pacjentami. W ostatnich tygodniach firma weszła we współpracę z Talkie.ai, która umożliwia przeprowadzenie wstępnego wywiadu z botem. Sztuczna inteligencja rozpoznaje i interpretuje wypowiedzi pacjenta, następnie na podstawie technologii Infermedica formułuje kolejne pytania, by móc skierować pacjenta do właściwego specjalisty lub zaproponować inne działania.

Adam Daniluk

Prognozy trendów na 2022 na brief.pl: marketing, sztuczna inteligencja

trendy na 2022 marketing

Jakie największe trendy na 2022 przewidują specjaliści od marketingu i sztucznej inteligencji? Gdzie szukać inspiracji do sukcesu w biznesie i w życiu osobistym? Zapraszamy do przeczytania trzeciej części prognoz trendów na 2022 rok na brief.pl

W artykule znajdują się linki afiliacyjne. Po kliknięciu w nie, zostaniesz przeniesiony na stronę reklamodawcy, gdzie będziesz mógł zapoznać się z konkretną ofertą na produkt lub usługę. Klikając w linki afiliacyjne nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę redakcji brief.pl i naszą niezależność.

Tomasz Wileński

Tomasz Wileński

CEO iSlay

content marketing

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Bez wiary we własne możliwości i kreatywność, nie jest możliwe osiągnięcie sukcesu w biznesie. Należy przede wszystkim wierzyć w siebie i iść za swoimi wizjami, nawet jeśli na początku wydają się trudne do zrealizowania. W 2022 roku tak samo jak w każdym innym inspiracje do budowania biznesu można będzie czerpać obserwując i naśladując ludzi sukcesu.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

E-commerce w zeszłym roku osiągnął wartość ponad 100 miliardów złotych, a w czasie pandemii powstało ponad 11 tysięcy sklepów internetowych. W związku z tak dużą konkurencją, marki szukają sposobu na szybszą optymalizację działań marketingowych w Internecie. Coraz większą uwagę przywiązują też do contentu, bo wiedzą, że dobrze przygotowana treść sprzedaje.

W 2022 będziemy obserwować rozwój usług pozwalających na szybsze przetwarzanie i analizę danych pochodzących z różnych źródeł, czyli: stron www, wyszukiwarek, komunikatorów i social mediów. Za tym pójdzie zwiększona potrzeba korzystania z różnego rodzaju dashboardów, czyli paneli analitycznych, zestawiających dane na potrzeby podejmowania decyzji o inwestycjach w działania marketingowe.

Szczególnego znaczenia nabiorą narzędzia pozwalające badać wskaźniki jakościowe, takie jak na przykład głębokość scrollowania wskazująca, które treści faktycznie zostały przeczytane przez użytkowników strony.

Jakiego wydarzenia w branży / w biznesie / w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Według badań International Content Marketing Forum, szacuje się, że wartość wydatków na content marketing na europejskich rynkach wynosi ponad 13 miliardów euro. Dodatkowo dynamika tego rynku osiąga poziom ponad 40% rok do roku.
Najbardziej wyczekiwanym wydarzeniem przyszłego roku jest konferencja Content Marketing World planowana w drugiej połowie lutego. To wydarzenie już od kilku lat pomaga poznać doświadczenia ekspertów marketingu oraz zidentyfikować najnowsze trendy w marketingu treści na poziomie światowym.

 

Robert Sosnowski

Robert Sosnowski

Chief Visionary Officer platformy ReachaBlogger

influencer marketing

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Trudno mi wypowiadać się za innych. Ja czynnie zajmuję się od lat sztuką. To mnie rozwija i poszerza horyzonty. Część tych obserwacji wykorzystuję w pracy zawodowej. Od kilku lat też ćwiczę jogę. To ma kilka zalet, ale chyba przekłada się na pracę tak, że uczy mnie uważności i adresowania wielu wątków. Nadmiar narzędzi reklamowych, potrzeb i oczekiwań, mnogość celów i idąca za tym rozbudowana, wielowątkowa komunikacja – to wszystko powoduje wiele małych punktów styku. Dziś, na konkurencyjnym rynku, wygrywa się wojny lub bitwy o odbiorcę reklamy odnosząc mikro sukcesy na wielu obszarach. Suma tych mikro zwycięstw daje ostateczny efekt.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Influencerzy z trendu wyewoluują w stały element marketing mixu. Przy czym, dalej będą dynamicznie rozwijać się podcasty i w związku z tym będziemy mieć więcej reklam audio w podcastach. Firmy będą w jeszcze większym stopniu promować się pod kątem zrównoważonego rozwoju, ekologii, będzie więcej akcji CSR i takie właśnie współprace w zakresie influencer marketingu będą się rozwijać. Kontent video będzie robił się coraz krótszy. Optymalizacja stron pod mobile stanie się jeszcze ważniejsza, ponieważ cały czas wzrasta odsetek ruchu z małych ekranów. Będą wzrastały wysiłki na zdobywanie konsumenta z searchu organicznego, ponieważ cena trafficu z reklam rośnie, a jego jakość raczej spada (cóż, konsumenci są coraz bardziej świadomi). Dlatego w cenie są dobre mocne linki do link building, które można pozyskać od blogerów webowych. TikTok będzie przyciągał nowe marki, zarówno jeśli chodzi o zakładanie profili firmowych, współpracę z influencerami, jak również o reklamę.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Szczerze mówiąc nie ma takiego wydarzenia ze świata reklamy, które by mnie szczególnie mocno inspirowało. Swoich inspiracji szukam raczej poza reklamą, głównie w obszarze sztuki. Nowych narzędzi reklamowych najczęściej uczę się sam za pomocą tutoriali i rozpoznając je w boju. Natomiast od kilku lat z uwagą wypatruję nowych materiałów o tematyce geostrategicznej, dotyczącej starych kultur czy sztuki. Mam wielu influencerów, publicystów, których kontent przeglądam lub słucham dość wnikliwie.

 

SentiOne_Agneszka Uba

Agnieszka Uba

Head of Product Marketing w SentiOne

sztuczna inteligencja

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Zawsze staram się inspirować sukcesami i porażkami innych. Biznesowo interesujące są dla mnie przykłady realnych wdrożeń technologii blockchain i NFT, jak przykład Dody, która jako pierwsza osoba na świecie sprzedała swoje „ciało” w formie tokenów NFT. Pod koniec 2021 r. znalazłam cudowną wiadomość na bliskim memu sercu polu startupowym: padła rekordowa suma dofinansowania startupu Ramp z branży kryptowalut – aż 53 miliony dolarów! Będę się teraz obserwować, w jaki sposób wydadzą te pieniądze, jak będzie wyglądał ich dział marketingu, etc.
Jedną z bardziej inspirujących kampanii, jakie kiedykolwiek widziałam, była kampania TikToka na polski rynek. Serdecznie gratuluję twórcom, potrafili skutecznie wypozycjonować młodzieżową markę jako platformę, na którą świat biznesu powinien spojrzeć przychylnym okiem. Jako marketer, czułam się komunikacyjnie zaopiekowana przez TikTok for Business na wielu kanałach – social mediach, eventach, sponsorship, PR – dobra robota!

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Trend 1 – digital marketing w formie cookieless – czyli ograniczenia w śledzeniu użytkowników, ograniczenia w targetowaniu reklam, mniej precyzyjna analityka danych. Ostatnią dekadę marketerzy spędzili na uczeniu się bycia „data driven”, podejmowaniu decyzji na podstawie danych. Teraz musimy dostosować się na nowo, bo najbliższe lata będą nam oferowały mniej precyzyjne dane. Dodatkowo mamy coraz więcej ograniczeń związanych z prywatnością użytkowników i social media.

Trend 2 – niezmiennie sztuczna inteligencja. Szturmem podbija wszystkie dziedziny biznesowe, marketing również. Mamy już algorytmy AI, które piszą bardzo dobre copy reklamowe i sprzedażowe. Mamy algorytmy reklamowe, które optymalizują kampanie PPC na podstawie historycznych danych. Czekam teraz na algorytmy AI, które będą w stanie optymalizować kampanie video lub display i podpowiedzą np.: „dodaj więcej ciepłych tonów i radosnych emocji do pierwszych 10 sekund video, aby podnieść potencjał sprzedażowy o 15%”.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Bardzo ciężko wymienić jedno wydarzenie. Na arenie globalnej lubię oglądać eventy Apple, a następnie monitorować opinie internautów na ich temat. To marka, która stworzyła niesamowicie zaangażowaną społeczność i przyglądanie się jej reakcjom przy pomocy monitoringu Internetu jest szalenie ciekawe.

Drugi event to Google I/O, czyli prezentacje nowości technologicznych i deweloperskich językiem przyjaznym dla świata biznesu. Prezentacje Google są dla mnie kwintesencją sentencji „opowiedz mi o tej technologii jakbym miała 5 lat”.

Trzeci event to nasz rodzimy InfoShare – cudowne połączenie scen marketingowych, inspiracyjnych i technologicznych. A w mojej opinii najlepsze pomysły rodzą się zawsze na styku kilku dziedzin.

 

Łukasz Szymula

Łukasz Szymula

Country Manager CEE & Poland, Tradedoubler

digital marketing

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Aby dobrze odpowiedzieć na to pytanie, najpierw trzeba odpowiedzieć sobie na pytania – czym dla mnie jest sukces? Po czym poznam, że odniosłem sukces? Kak to zmierzę? I na koniec – dlaczego to takie ważne dla mnie?… Dopiero odpowiedź na te pytania pozwoli szukać prawdziwych inspiracji do odniesienia sukcesu. Nie ma jednego sposobu na inspirowanie się do sukcesu. Ale myślę, że z pewnością warunkiem koniecznym (choć nie wystarczającym) jest własna świadomość, działanie zgodnie ze swoimi wartościami, rozumienie swojego celu i sensu. Jest też kilka prostych sposobów – czytanie inspirujących książek (lub słuchanie audiobooków), gromadzenie przeżyć, słuchanie opowieści innych ludzi, ale też dzielenie się swoimi opowieściami. Myślę też, że dużo bardziej rozwojową postawą, by odnieść sukces w życiu zawodowym, jest postawa inspirowania innych, na dowolnym poziomie, w dowolny sposób. To dopiero jest wielka inspiracja!

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Do najważniejszych trendów na następny rok, ale również na kolejne lata zaliczyłbym następujące (są to raczej megatrendy):

  • AI i technologia – coraz większe i nieuniknione znaczenie technologii w naszym codziennym życiu, w rozwoju naszych biznesów. W ramach tego trendu jawi się konieczna dyskusja na temat etyki w technologii.
  • Coraz większe tempo zmian i coraz bardziej nieprzewidywalna przyszłość – wymaga sprawności działania w „płynnej rzeczywistości” i akceptacji, że nie wiele zjawisk jest przewidywalnych.
  • Duże zmiany na rynku pracy – zmieniające się potrzeby pracowników, oczekiwania co do formy i sposobu pracy, coraz większe zwracanie uwagi na najważniejszy benefit pracowniczy, jakim jest czas (krótszy czas pracy, elastyczny czas pracy etc.).
  • Sens i znaczenie – coraz większe znaczenie poczucia sensu w wykonywanej pracy, własnego wkładu w cały proces pracy i osiąganej z tego satysfakcji.
  • Moralność, etyka, przejrzystość i empatia – kluczowe wartości w relacjach zawodowych, ale również w relacjach np. marki z konsumentem (w tym w szczególności „brand purpose”).
  • Zwiększenie inkluzywności marek – rosnące znaczenie różnorodności, przy jednoczesnej autentyczności marek.
  • Zmiana ekosystemów danych w związku z rozwijającym się światem bez cookie stron trzecich.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Chyba najbardziej wyczekiwanym przeze mnie wydarzeniem, czy też trendem to „data-drive creative” – czyli skuteczne, efektywne i w końcu prawdziwe połączenie kompetencji analitycznych, technologicznych i kreatywnych, z jednoczesnym dostarczeniem autentyczności marek czy usług. Za tym kryje się pełne wykorzystanie technologii i AI, tworzenie interdyscyplinarnych zespołów, dedykowanych do szukania najlepszych rozwiązań, obejmujących również troskę o środowisko i społeczną odpowiedzialność. Włączenie w całe spektrum doświadczeń z marką – doświadczeń digitalowych.

Świat rzeczywisty w 2022 będzie jeszcze bardziej hybrydowy. W zeszłym i obecnym roku obserwowaliśmy gwałtowną i przyspieszoną transformację cyfrową, wymuszoną przez konieczność szukania innych niż tradycyjne formy kontaktu z klientami. I tutaj z wielkim zaciekawieniem czekam na fascynujące, hybrydowe projekty łączące doświadczenia offline z online 😊

 

Kamil Milan

Kamil Milian

Managing Director w SARE (Digitree Group)

e-mail marketing

 

 

Czym inspirować się do sukcesu w biznesie/w życiu zawodowym w 2022?

Inspiracji do sukcesów w 2022 wszyscy możemy szukać zarówno w warstwie teoretycznej, jak i praktycznej otaczającego nas świata. Rozwój w biznesie to nieustanne poszukiwanie nowych rozwiązań dla idei i chęć wyjścia „przed szereg”. Dlatego motorem napędowym ludzi i organizacji są często problemy, jakie pojawiają się codziennie w naszej rzeczywistości i szansa ich przezwyciężenia, znalezienia sposobu zrobienia czegoś lepiej, szybciej, sprawniej. To jest droga, którą podążają tysiące startupów, to jest droga, która sprawia, że stale jesteśmy świadkami powstawania wielu nowych usług i produktów.
Druga warstwa jest pochodną tej pierwszej – możliwości dzisiejszej nauki, technologii, ale przede wszystkim nieograniczonego potencjału ludzkiego umysłu – pozwalają nieustannie cieszyć się przełomowymi odkryciami, historycznymi zjawiskami, kreowaniem nowej rzeczywistości.

„Wyścig” związany z lotem w kosmos jaki widzieliśmy w tym roku był na pewno inspirujący. Elektryfikacja motoryzacji również inspiruje wzajemnie całą branżę, zastosowanie nowoczesnej technologii w medycynie itd.

Jakie trendy – tematy, rozwiązania, technologie – odegrają dużą rolę w nadchodzącym roku?

Nie sposób w rozważaniach o 2022 uniknąć tematu pandemii COVID-19 i jej piętna na całym naszym życiu. Myślę, że ten temat również w kolejnych miesiącach będzie kluczowy w wielu aspektach, bo pandemia pokazała, że w gruncie rzeczy, ten „poukładany” świat jest jednak kruchy i wymaga ogromnej pracy i poświęceń, by mógł funkcjonować. Możemy spodziewać się wielu nowych odkryć i rozwiązań, których punktem wyjścia będzie ochrona życia i zdrowia ludzkiego – pandemia była ich dodatkowym katalizatorem.

Kluczową kwestią jest także szeroko pojęta ekologia i próba „naprawienia” negatywnych zmian związanych z nadmierną eksploatacją Ziemi, które niekorzystanie wpływają na naszą planetę i życie miliardów ludzi. Wydaje się, że świat zaczął w końcu zauważać, że taki niczym niepohamowany pęd zawłaszczania przez człowieka jest dla nas niebezpieczny i może prowadzić do wielu katastrof. Zrównoważony rozwój, czyste powietrze, zielone źródła energii, ograniczenie spożycia mięsa – to są tematy, które powinny być kluczowe nie tylko w 2022 roku, ale także w kolejnych latach.

Jakiego wydarzenia w branży/w biznesie/w świecie kreatywnym i innowacji wyczekujesz z niecierpliwością?

Z perspektywy branży, w której się udzielam, jak i całego digitalowego ekosystemu ważnym wydarzeniem i sporą zmianą będzie moment, kiedy zakończy się era „3rd party cookies” i digital marketing zacznie być „cookieless”. Świat reklamy internetowej już się przeobraża w tym kierunku, a najwięksi gracze (Apple, Google, Facebook) zmieniają zasady gry. Nowa sytuacja będzie wyzwaniem dla branży technologicznej i reklamowej, żeby się dostosować do tych reguł i równie efektywnie móc komunikować się z internautami – wierzę, że będzie to równocześnie pole do powstania kolejnych rewolucyjnych rozwiązań w tym zakresie.
Patrząc szeroko na biznes i świat reklamy wyczekuję jeszcze większego nacisku położonego na działania związane z perspektywą zrównoważonego rozwoju. Kiedy biznes będzie rozwijał się z poszanowaniem dla naszej planety i czuł potrzebę dzielenia się tym modelem ze swoimi klientami i partnerami, a branża kreatywna umiejętnie będzie potrafiła przekonywać do tej nowej jakości konsumentów. Taka synergia jest nam niezwykle potrzebna – bądź trendy, bądź jak Patagonia.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„Człowiek 2040” – T-Mobile i Polityka Insight we wspólnym projekcie o tym, jak będzie wyglądać Polska w 2040 roku

t-mobile-i-polityka-insight-we-wspolnym-projekcie-czlowiek-2040

Czy aukcja 8G już wystartowała? Czy sztuczna inteligencja radzi sobie w prowadzeniu terapii zdrowia psychicznego? I czy paraolimpiada ma jeszcze sens, jeśli sportowcy bioniczni startują w głównych igrzyskach? Na te i szereg innych pytań analitycy Polityki Insight będą szukać odpowiedzi w serwisie „Człowiek 2040”, stworzonym we współpracy z T-Mobile Polska. Operator, który w tym roku obchodzi swoje 25. urodziny, chce wykorzystać ten moment do stawiania ważnych pytań o przyszłość kraju i technologii. Od 16 września, przez 10 tygodni, T-Mobile i Polityka Insight będą odsłaniać kolejne odcinki podróży do 2040 r., która – choć hipotetyczna – powstała na bazie setek raportów i pogłębionej pracy badawczej analityków. Tekstom będą towarzyszyć podcasty z uznanymi ekspertami i ekspertkami, którzy skonfrontują się z przedstawioną wizją, i opowiedzą, o trendach, które w najbliższym czasie będą kształtować przyszłość Polski.

Kto z nas chociaż raz nie zastanawiał się nad tym, jak będzie wyglądać przyszłość za 10, 20 czy 30 lat? Czasami skłaniają nas do tego filmy i książki science-fiction, innym razem opracowania poważanych instytucji, które w opasłych raportach starają się policzyć przyszłość. Te pierwsze bywają porywające, ale są zwykle zapisem wyobraźni reżyserki lub pisarza. Te drugie dają rzetelne informacje i lepsze zrozumienie świata, ale bywają nieprzystępne i mało wciągające. A gdyby tak połączyć to, co najlepsze z obu tych opcji? Gdyby tak stworzyć intrygujące historie pisane z przyszłości, ale oparte na rzeczywistych trendach i wiarygodnych danych? Dokładnie takie podejście do przyglądania się przyszłości odzwierciedla serwis analityczny Polityki Insight i T-Mobile Polska – „Człowiek 2040” – który właśnie dziś ma swoją premierę.

czlowiek-2040_przemieszczam-sie

Te same czynności, nowe technologie

W cotygodniowych odcinkach serwisu „Człowiek 2040” eksperci Polityki Insight opiszą hipotetyczne wydarzenia, firmy i procesy, dzięki którym opowiedzą życie Polek i Polaków w 2040 r., podzielone na 10 czynności: „Komunikuję się”, „Przemieszczam się”, „Mieszkam”, „Używam”, „Kształcę się”, „Dbam o siebie”, „Spędzam czas wolny”, „Pracuję”, „Organizuję się” oraz „Kupuję”. To czynności, które dziś składają się na nasze codzienne życie, i które za kilkanaście lat z pewnością również będziemy wykonywać, jednak już z wykorzystaniem zupełnie nowych technologii. Co ważne, zapoznając się z poszczególnymi przewidywaniami, czytelnik ma łatwy dostęp do tzw. infotipów – dzięki nim może na bieżąco poszerzać swoją wiedzę i sprawdzać, na bazie jakiego trendu powstała dana prognoza.

Gdybym 25-letnią historię T-Mobile miał zamknąć w jednym zdaniu, powiedziałbym, że zastaliśmy Polskę analogową, a zmieniliśmy ją w Polskę cyfrową. Przeskok, jakiego polskiemu społeczeństwu udało się dokonać dzięki upowszechnieniu się m.in. telekomunikacji mobilnej, jest naprawdę imponujący. Ćwierć wieku to dobry moment, aby to podsumować i docenić. Jednak w takich chwilach warto również myśleć o przyszłości, bo ona zwykle pojawia się, zanim jesteśmy gotowi na jej przyjęcie. A my już dziś chcemy być gotowi na kolejne 25 lat z Polkami i Polakami. Stąd właśnie pomysł stworzenia we współpracy z Polityką Insight serwisu „Człowiek 2040”. To nieoczywista forma zabawy intelektualnej, dzięki której możemy stawiać odważne pytania o rolę technologii w życiu człowieka dziś i jutro, a także wyobrazić sobie kolejny, wspólny etap cyfryzacji Polski.

Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T-Mobile Polska

Czy w 2040 r. naszym głównym towarzyszem podróży będą wirtualni asystenci?

W pierwszym odcinku serwisu „Człowiek 2040” – „Przemieszczam się” – na tapetę zostaną wzięte szeroko rozumiane kwestie transportu, w tym to, jak rozstrzygać spory związane z kolizjami dwóch samochodów autonomicznych, czy transportem publicznym i z pomocą wirtualnego asystenta da się szybko i ekologicznie pokonywać duże odległości między krajami, oraz czy wodór ma szansę zrewolucjonizować polski transport. Aby stworzyć rzetelny obraz tych aspektów życia w 2040 r., analitycy Polityki Insight wzięli pod lupę m.in. trendy takie jak systematyczne zazielenianie transportu oraz rozwój jego intermodalności. O tym, czy przedstawiona wizja przemieszczania się w 2040 r. ma szansę się ziścić, Andrzej Bobiński, dyrektor zarządzający Polityki Insight porozmawia w pierwszym podcaście z Krzysztofem Bolestą, byłym wiceprezesem Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, a obecnie policy officerem i team leaderem w Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej.

Serwis jest zabawą intelektualną, ćwiczeniem z wyobraźni, choć powstał na bazie dogłębnej pracy badawczej. Nasi analitycy przekopali się przez setki raportów o trendach, innowacjach i przyszłości oraz gigabajty danych dostarczonych przez T-Mobile Polska – efekt tych prac kryje się pod wyjaśnieniami kluczowych hipotez i założeń. To przyczynek do rozważań na temat tego, w jakim kierunku świat podąża i w jakiej rzeczywistości możemy się obudzić za 20 lat.

Andrzej Bobiński, dyrektor zarządzający Polityki Insight

Instrukcja poznania przyszłości

Począwszy od 16 września, czyli oficjalnej daty urodzin T-Mobile Polska, w każdy kolejny czwartek czytelnicy i słuchacze będą mogli zapoznać się z nowym odcinkiem projektu „Człowiek 2040”. Będzie to możliwe na stronie https://www.politykainsight.pl/czlowiek2040 oraz w rocznicowej zakładce „Jutro” pod adresem https://www.t-mobile.pl/c/25-lecie/jutro. Na stronie serwisu Polityki Insight użytkownicy mogą zapisać się również do newslettera, aby co tydzień premierowo otrzymywać kolejne odcinki serialu „Człowiek 2040”.

Podcasty towarzyszące artykułom będą dostępne na powyższych stronach, jak również w serwisach serwisów streamingowych takich jak Soundcloud, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts.


Źródło: T-Mobile 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF