...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Tajemniczy klient – najlepsze rozwiązanie dla firm usługowo-handlowych

tajemniczy klient

Firma działająca w sektorze usług lub handlu, skupia swoje działania przede wszystkim na odbiorcy. Tworzenie strategii marketingowej czy sam proces powstawania i ewaluacji produktu, opiera się o wymogi rynku, jego popyt. Sama sprzedaż natomiast pozostawiona zostaje w rękach zatrudnianego personelu. To pracownik doprowadza do finalizacji zakupu i to jego zaangażowanie i profesjonalizm ma ogromny wpływ na pozytywne decyzje konsumenckie. Jak zatem prowadzić politykę szkoleń i kontroli przestrzegania standardów pracy? Na to pytanie odpowiem Państwu w dzisiejszym wpisie.

Podstawowym warunkiem prawidłowego funkcjonowania pracownika w strukturach firmy są standardy pracy. Dzięki nim możemy we właściwy sposób zarządzać tak organizacją w przedsiębiorstwie jak i zasobami ludzkimi. Standardy pracy wbrew niektórym opiniom nie ograniczają możliwości, a stanowią solidny fundament w stabilnym rozwoju przedsiębiorstwa. Pomagają także w sprawny sposób przeprowadzać procesy szkolenia i kontroli pracy pracowników. Niemożliwe jest bowiem dla firm działających sieciowo, efektywne zarządzanie bez usystematyzowania zasad pracy i wymogów stawianych pracownikom. Kiedy firma już dopasuje stworzone indywidualnie standardy, kolejnym krokiem powinno być opracowanie narzędzi kontrolujących ich przestrzeganie. Jakie to narzędzia? Dla mnie jako osoby z kilkuletnim doświadczeniem w branży, odpowiedź jest prosta- audyt jakościowy. Uszczegóławiając, dla punktów usługowo-handlowych będzie to audyt na zasadach „mystery shopping”.

Kim jest „tajemniczy klient” i dlaczego to najlepsze rozwiązanie?

„Mystery shopping” to usługa, która ma na celu sprawdzenie jakości obsługi klienta, a w tym; wiedzy produktowej personelu, znajomości standardów oraz wizji marki, umiejętności sprzedażowych, podejścia pro klient, a także kontroli samego punktu usługowo-handlowego. Firma audytująca starannie wybiera i przeprowadza gruntowne szkolenia osobom, które jako potencjalny klient, odwiedzać będą dany punkt. Wizyta audytora musi oczywiście mieć anonimowy charakter, aby w sposób najbardziej rzetelny sprawdzić poziom pracy obsługi. Raport z takiej wizyty pomaga ocenić poziom jakości pracy, jaki reprezentują przed klientami nasi pracownicy. Im większa ilość takowych badań w danym czasie, tym bardziej satysfakcjonujące wyniki, które dają odpowiedź na pytanie o dalszy kierunek działań firmy w relacji sprzedawca-klient. Bardzo często stosowanie kontroli poprzez „tajemniczego klienta” przynosi zaskakująco dobre rezultaty. Wynikiem bowiem analiz audytowych ma być poprawa jakości obsługi, a co za tym idzie i technik sprzedażowych więc wzrost wskaźników finansowych.

Bardzo ważny jest moment wyboru firmy zajmującej się tego typu audytami. Warto zwracać uwagę na kompleksowość działań. Ciekawym i bardzo efektywnym rozwiązaniem jest połączenie ze sobą audytu jakości, audytu produktu oraz w jego efekcie przeprowadzenie poaudytowych szkoleń personelu. Koncepcję taką, a więc innowacyjność w tematyce audytowej, wprowadziła krakowska firma A&T Concept i osobiście stałam się ogromnym zwolennikiem i popularyzatorem takiej metody pracy dla znaczącego wzrostu efektywności działań. Najważniejsze to pamiętać o tym, iż pracownicy reprezentują przed klientami naszą wizję i produkt, działajmy więc tak, aby pracował dla nas najlepszy team!


Autor:

AT Concept

Barbara Marszałek-Barnaś, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi oraz koordynator ds. audytu w firmie A&T Concept

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tajemniczy Klient nie dość tajemniczy

Ponad 60 proc. respondentów –– pracowników placówek firm z różnych branż –– przyznaje, że z łatwością rozpoznaje audytora podczas badań Mystery Shopping. Większość z nich twierdzi, że rozpoznanie Tajemniczego Klienta wpływa na sposób jego obsługi, co z kolei ma niebagatelny wpływ na wiarygodność wyników badania – wynika z raportu ARC Rynek i Opinia.

Badanie Mystery Shopping to jeden z najpopularniejszych sposobów sprawdzania jakości obsługi klienta w sieci sprzedaży. Podstawowym warunkiem powodzenia badania jest to, że Tajemniczy Klient jest nierozpoznawalny i przez pracowników obsługi uznawany za zwykłego klienta. Aż 74 proc. respondentów stwierdziło, że w ich firmie audyty Mystery Shopping odbywają się przynajmniej raz na trzy miesiące.Wysoka częstotliwość audytów w tych samych placówkach powoduje, że pracownicy obsługi klienta uczą się rozpoznawać Tajemniczych Klientów.

Czy kiedykolwiek udało się Pani/ Panu zdemaskować Tajemniczego Klienta?

 
Tajemniczy Klient często jest demaskowany ze względu na brak profesjonalizmu objawiający się choćby wypadającym dyktafonem czy sposobem zadawania pytań – niemal ich „recytowania”. Pracownicy są wyczuleni na charakterystyczny, nienaturalny sposób zachowania: zadawanie dużej ilości szczegółowych pytań czy niestandardowy czas pobytu.

– Akulturacja badań społecznych i rynkowych ma swoje zalety jak i wady  – komentuje Przemysław Mielczarek z ARC Rynek i Opinia. Okazuje się, że duża większość pracowników pracujących na pierwszej linii obsługi klienta potrafi rozpoznać Tajemniczego Klienta. Pracownicy obserwują zarówno sytuacje banalne i zupełnie dyskwalifikujące audytora, np. nieukryty dyktafon, jak też sytuacje wskazujące na niedostateczne przeszkolenie audytora: widoczny stres, recytowanie pytań, formuł. Tego rodzaju sytuacje nie powinny mieć miejsca w żadnej firmie podejmującej się badania MS. Doświadczeni audytowani pracownicy potrafią jednak zorientować się, że są „badani” również na podstawie niuansów, które kwalifikują się do kategorii wiedzy eksperckiej i nie są tak oczywiste jak wskazane powyżej, np.: gdzie i w jaki sposób klient – tajemniczy vs nie-tajemniczy – parkuje samochód przed badanym punktem? Czy i w jakim towarzystwie przebywa na terenie badanego punktu? Ile czasu przebywa oraz jakie tematy porusza w rozmowie? Jaki jest jego stopień bierności versus aktywności?

W placówkach obsługi klienta audyty wykonywane są stosunkowo często. Wysoki stopień demaskacji w istotny sposób wpływa na miarodajność i wiarygodność przeprowadzanych badań, gdyż na poziomie deklaratywnym w 55 proc. przypadków rozpoznanie Tajemniczego Klienta wpływa na sposób jego obsługi. Można się jednak spodziewać, że w rzeczywistości odsetek osób, w przypadku których rozpoznanie Tajemniczego Klienta powoduje zmianę w zakresie podejścia do niego, jest znacznie wyższy.

 

Czy rozpoznanie Tajemniczego Klienta wpłynęło na poziom jego obsługi?

Nie wystarczy skoncentrować się na wszystkich celach biznesowych klienta, ułożyć scenariusz zachowania audytora oraz na liście pytań, na które odpowie audytor po wizycie. Odpowiedzialna agencja badawcza oprócz scenariusza „pozytywnego” definiującego zestaw oczekiwanych zachowań audytora-klienta wypracuje wspólnie z zamawiającym badanie zestaw scenariuszy dodatkowych, pomocniczych: definiujących wszystkie elementy tła, kontekstu w jakim odgrywany klient ma się znajdować w danej sytuacji. Wprawny sprzedawca zada bowiem kilka pytań klientowi i dzięki

– Aby przeprowadzić dobre badanie Mystery Shopping rzeczywiście zasługujące na miano: „Mystery” uzyskanym odpowiedziom, a w szczególności dzięki reakcji klienta, bezbłędnie się zorientuje czy pracuje z klientem rzeczywistym, czy fikcyjnym  – dodaje Przemysław Mielczarek. Doświadczona agencja nie dopuści do sytuacji przeładowania scenariusza i kwestionariusza, tylko od razu część obszarów badania skieruje do badania komplementarnego w stosunku do badania Mystery Shopping, jakim jest jawny audyt merchendisingowy. Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie, aby takie obszary jak na przykład: stan zatowarowania, czystość, stan oświetlenia, kompletność materiałów reklamowych itp. skontrolować w sposób jawny wspólnie z szefem placówki, prowadząc w miarę potrzeb dokumentację fotograficzną.

::

Źródło:

Mystery Shopping „od podszewki”, ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2014 

© Kirill KedrinskiZobacz portfolio

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF