...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Roboty? Tak. Robocopy? Nie. Nadeszła era Człowieka 4.0 – relacja z konferencji [BRIEF PATRONUJE]

Konferencja Człowiek 4.0

Technologia skraca dystans, ale nie daje nam więcej czasu. Może zastąpić pracownika przy wykonywaniu powtarzalnych czynności, ale nie wyręczy nas w relacjach międzyludzkich. Optymalizacja i autonomizacja procesów produkcyjnych jest bardzo ważna, ale musimy ciągle inwestować w człowieka, a szczególnie w jego edukację. To tylko kilka wniosków z debaty Człowiek 4.0 organizowanej przez SI-Consulting.

Prelegenci konferencji Człowiek 4.0, która była kolejną odsłoną organizowanego przez SI-Consulting corocznego wydarzenia – SI-Customer Day, wiele uwagi poświęcali miejscu człowieka w transformacji industrialnej w dobie Przemysłu 4.0. Mówiono o relacjach na linii przedsiębiorca-klient, ale też przedsiębiorca-pracownik, a także o debatowano o sposobie wykorzystywania technologii w przedsiębiorstwach.

“Technologia i człowiek”, nigdy nie “technologia lub człowiek”. Nowoczesne narzędzia mają pomagać człowiekowi, ale nigdy nie możemy myśleć kategoriami, że zostaniemy zastąpieni przez maszynę. Ktoś przecież musi popatrzeć poza horyzont i stworzyć coś unikalnego. To człowiek nadaje ten impuls. Jednak bez nowoczesnych technologii nie ma dziś bezpiecznego i wygodnego życia. Wystarczy spojrzeć na sektor energetyczny, który jest niemal uzależniony od cyfryzacji.

Elżbieta Piechota, prezes zarządu SI-Consulting

Klient jest już wszędzie, wymaga, ale daje też siłę

Mateusz Kusznierewicz – utytułowany żeglarz, mentor, ale też przedsiębiorca – przypominał jak szybko zmieniło się nasze życie po wybuchu pandemii Covid-19. Nie tylko to prywatne, ale również zawodowe.

Jasne jest to, że dziś mogę ze swoimi partnerami rozmawiać gdziekolwiek jestem. W Gdańsku, Lizbonie czy będąc na regatach w dalekiej Australii. Wcześniej mogliśmy co prawda korzystać z telefonów, ale była w nas jakaś bariera i wewnętrzne przekonanie, że musimy załatwiać sprawy biznesowe spotykając się w biurach. Mam równocześnie wrażenie, że wykorzystując na co dzień nowoczesne technologie jestem znacznie dłużej w pracy niż wcześniej. Jest tak, gdyż mamy obecnie nieprzerwany dostęp do informacji i systemów, z których wcześniej korzystaliśmy tylko będąc w biurze lub fizycznie z zespołem.

Mateusz Kusznierewicz – żeglarz, mentor, przedsiębiorca

Pandemia zasiała ziarno niepewności również u tych, którzy chcą nieść pomoc. Obostrzenia sanitarne i zasady utrzymania dystansu społecznego znacznie utrudniły codzienne działanie wielu organizacjom charytatywnym.

Technologia pozwoliła nam być blisko. Mimo, że w rzeczywistości nie mogliśmy być obok. Dała nam poczucie sensu i sprawczości. W “Szlachetnej Paczce” to technologie połączyły osoby potrzebujące z darczyńcami. I choć darczyńcy nie znali osobiście obdarowywanych, to dzięki technologii mogli przeżywać razem emocje, które wywołuje np. remont łazienki starszej osoby, zakup pierwszego dziecięcego misia czy wszystkich tych innych cudów, które dzieją się w całej Polsce.

Dominika Langer-Gniłka, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Wiosna, która organizuje akcję “Szlachetna Paczka”

Natomiast na zwiększone wymagania klientów komercyjnych zwracał uwagę Grzegorz Dzik, prezes zarządu Grupy Impel.

Na pewno technologie przybliżają i identyfikują nam potrzeby klienta, a jemu łatwiej jest poznać nasze możliwości. Nasila się jednak konkurencja i nasze cykle współpracy z klientami ulegają skróceniu. Na rynku możemy otrzymać bardzo szeroką i zróżnicowaną ofertę. Jesteśmy zmuszeni do ogromnego wysiłku, aby rozpoznać potrzeby kontrahenta, zbudować naszą unikatowość i wykorzystać ją jako przewagę konkurencyjną. To dzięki wdrażaniu zaawansowanych technologicznie rozwiązań w usługach tworzymy unikalny produkt uszyty na miarę klienta.

Grzegorz Dzik, prezes zarządu Grupy Impel

Optymalizacja procesów? Tak, ale nie kosztem człowieka

Uczestnicy debaty Człowiek 4.0 zastanawiali się też nad tym czy człowiek musi obawiać się tego, że zostanie zastąpiony przez maszyny oraz nad tym jak pracodawca powinien przeprowadzić proces cyfryzacji i automatyzacji tak, żeby nie zapomnieć o tym, że jego największym atutem są ludzie, a nie maszyny.

Gdy powstawały bankomaty mówiono, że ludzie stracą pracę w bankach, bo nie będą potrzebni kasjerzy. Okazało się to nieprawdą, a ludzie zostali skierowani do innych zadań, które jeszcze bardziej opierają się na relacjach międzyludzkich. Powstanie telewizji nie wyeliminowało kin, a książka elektroniczna nie wyparła tradycyjnej. Gdyby nie postęp technologiczny w zakresie biomedycyny, automatycznych linii produkcyjnych, czy technologii informatycznych nie bylibyśmy w stanie stworzyć w krótkim czasie szczepionek na Covid. Technologia jest elementem, który nas doposaża, ale nie eliminuje nas z rynku.

Sławomir Puciłowski, dyrektor ds. rozwoju i serwisu SAP w SI-Consulting

Natomiast Zofia Dzik, fundator Instytutu Humanites, który od dekady łączy systemowo tematykę człowieczeństwa i technologii, zwraca uwagę na postępującą degradację człowieka oraz na fakt, że pandemia jeszcze bardziej przyspieszyła transformację technologiczną, to w efekcie coraz bardziej rozwierają się nożyce pomiędzy tempem rozwoju innowacji, a faktyczną zdolnością człowieka do adaptacji. Wiele haseł typu human first, technology second okazuje się pustymi sloganami w wyścigu pomiędzy tak wielkimi globalnymi korporacjami, jak również wieloma startupami o dużych międzynarodowych ambicjach. Podkreślała jednocześnie – w świetle wielu wyzwań, czekających nas zmian na rynku pracy i być może życia bez pracy – wagę holistycznego spojrzenia na człowieka, z uwzględnieniem sfery fizycznej, umysłowej, duchowej czy emocjonalnej i również z uwzględnieniem jego ról – zawodowych lub społecznych.

Optymalizacja procesów sama w sobie nie jest czymś złym, ale bywa jednak w ostatnich latach również przekleństwem. Gdy przekroczy się pewien punkt, przybiera formę manii optymalizacji każdej przestrzeni życia. Zaczyna mieć wtedy odwrotny skutek. W czasie pandemii pojawiło się wiele rozwiązań, które teoretycznie mają nam ułatwiać działanie, zbierać informacje o efektywności procesów, a zmieniają się w rozwiązania, które inwigilują każdy krok człowieka. Nie stwarzają najmniejszej przestrzeni na jakąś niedoskonałość, a przecież w naszej naturze są wpisane mniejsze lub większe niedociągnięcia. I to jest główne pytanie. Dla kogo tworzymy technologię? Czy chcemy z człowieka zrobić robota czy jednak zostawiamy jakiekolwiek pole na jego niedoskonałości.

Zofia Dzik, fundator Instytutu Humanites

Anna Streżyńska, prezes zarządu MC2 Innovations, była Minister ds. Cyfryzacji, dodawała, że zgubne może być wykorzystywanie technologii tylko po to, żeby obniżyć koszty siły roboczej.

Jesteśmy wtedy na granicy utrwalenia myśli, że człowiek prędzej czy później stanie się zbędny. Tylko jest to zagadnienie, które nie odejmuje wartości technologii, natomiast każe zadać sobie pytanie co z tymi wszystkimi ludźmi? Co powinniśmy zrobić zawczasu? A wiedząc dokąd zmierzamy, już teraz myśleć w jaki sposób zapewnić ludziom pracę. Równie ważne są zmiany w edukacji. Tak aby nie kreować społeczeństw myślących w kategoriach: “zakuć, zdać, zapomnieć”, ale nauczyć ich postawy, która pozwalałaby im mieć siłę i przekonanie, że są zdolni do zmiany i mają wpływ na rzeczywistość.

Anna Streżyńska, prezes zarządu MC2 Innovations, była Minister ds. Cyfryzacji

Cyfryzacja nie za wszelką cenę

Jacek Santorski, psycholog biznesu przekonywał, że tylko od kultury i intencji pracodawcy zależy jak wykorzysta technologię w zarządzaniu. Może bowiem ona służyć monitorowaniu człowieka w pracy, jej warunków i otoczenia.

Niektórzy pracodawcy – to nasiliło się w okresie pandemii – wykorzystują technologie nie tylko, żeby sprawdzać czy ludzie wykonują swoją pracę, ale też do polepszania z nim relacji. Drudzy jednak wykorzystują niepokój, żeby wzmocnić kontrolę. Przedsiębiorco, pozostaw miejsce dla niuansów, dla dylematów, empatii, dla nietypowych relacji, a wszystko co powtarzalne powierzaj robotom.

Jacek Santorski, psycholog biznesu

Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema i dziekan WSB w Warszawie, przestrzegał przed wieloma błędami, które może zrobić przedsiębiorca w trakcie cyfryzacji swojej firmy

Jedną z pułapek jest traktowanie digitalizacji jako rozwiązanie wszystkich problemów organizacji. Przeszacowanie i przewartościowanie cyfryzacji jest takim samym błędem jak niedoszacowanie. Nie każda organizacja musi cyfryzować wszystko i w taki sam sposób jak konkurencja. Największym błędem jest jednak brak pamięci o człowieku. Najpierw był człowiek, a potem technologie. Tak mówił przecież przez całe swoje życie Stanisław Lem.

Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema i dziekan WSB w Warszawie


Źródło: SI-Consulting

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Technologia w nowym świecie – jak zaprowadzić harmonię? 5. edycja konferencji Masters&Robots „The New World Disorder” [BRIEF PATRONUJE]

The_New_World_Disorder

Pandemia zachwiała dotychczasowym porządkiem świata, ale też otworzyła drzwi do bezprecedensowych możliwości. Już 21-22 września w ramach konferencji Masters&Robots najbardziej uznani światowi eksperci będą rozmawiać o tym, jak odnaleźć się w nowym ładzie i czerpać ze spójnego połączenia pierwiastków ludzkiego i technologicznego. Wśród prelegentów znajdą się Maye Musk - ekspertka ds. trendów w żywieniu, Andrew McAfee - czołowy ekspert w dziedzinie zmian technologii w biznesie i świecie, Peter H. Diamandis - założyciel Singularity University, Aric Dromi - futurolog i filozof cyfrowy, a także Susan McPherson - ekspertka ds. odpowiedzialności korporacyjnej. Obok tematów związanych z automatyzacją, maszynami i sztuczną inteligencją ważne miejsca w dyskusji zajmą zagadnienia dotyczące zdrowia psychicznego oraz zrównoważonego rozwoju i zmian klimatycznych.

Co  empatia  ma  wspólnego  z  robotami  i  sztuczną  inteligencją?  Na  czym  polega  zrównoważone  przywództwo? Jak technologie mogą zapobiegać skutkom zmian klimatycznych? Na te i inne pytania  będzie  można  znaleźć  odpowiedzi  podczas  dwudniowej  konferencji  Masters&Robots,  której  tegoroczny  motyw  przewodni  brzmi:  „The  New  World  Disorder”.  Wydarzenie  odbędzie  się  online.  Przewidziano różne formuły spotkań, m.in. dyskusje roundtables, spotkania VIP oraz sesje Q&A.

Tematem,  który  w  dobie  pandemii  szczególnie  nabrał  na  znaczeniu  i  będzie  poruszany  również  w  ramach  konferencji,  jest  zdrowie  psychiczne.  Społeczeństwa  odczuwają  negatywne  skutki  długofalowego  stresu,  lęku  i  zachwianego  poczucia  bezpieczeństwa,  a  organizacje  stają  przed  wyzwaniami związanymi z zadbaniem o dobrostan pracowników i ich odporność również w wymiarze  psychologicznym.  Budowanie  nowego  porządku  należy  więc  zacząć  od  wielowymiarowego  wzmocnienia  ludzkiej  kondycji  oraz  relacji  interpersonalnych. Lockdowny,  izolacja  fizyczna  i  postępująca  transformacja  cyfrowa  przyczyniły  się  również  do  rozwoju  rozwiązań  MedTech,  które  wpisują się w krajobraz przyszłości. Jak zatem czerpać z nich już dzisiaj i jak wpłyną na społeczeństwa  i ich funkcjonowanie?

Konferencja  będzie  okazją  do  poruszenia  też  takich  wątków  jak  deep  fake,  networking,  automatyzacja  czy  interakcje  ludzi  i  maszyn.  Szeroki  wachlarz  tematów  pozwoli  uczestnikom  zapoznać się z najbardziej bieżącymi trendami i wyzwaniami, a prelekcje prestiżowych postaci świata  nauki, biznesu i technologii dostarczą inspirującej wiedzy i rzeczowych wskazówek. Pomogą poznać,  zrozumieć  i  wdrożyć  nowoczesne  rozwiązania  przydatne  w  postpandemicznej,  wymagającej  uporządkowania codzienności.

Pandemia  zmieniła  bieg  historii,  również  tej  biznesowej.  Wiele  organizacji  miało  poczucie,  że  niespodziewanie  znalazło  się  w  chaosie,  z  którym  trzeba  sobie  jak  najszybciej  poradzić.  W  post covidowej  rzeczywistości  nadal  nie ma  pełnego  porządku,  pojawiają  się  kolejne wyzwania,  a  świat  biznesu musi zrobić duży krok do przodu, by nadążyć choćby za postępującą transformacją cyfrową.  Konferencja  Masters&Robots  stwarza  unikatową  szansę  na  poszerzenie  perspektywy  i  zdobycie  wartościowego  know-how.  Poruszana  tematyka  obejmuje  wiele bieżących  i  ważnych  wątków,  poczynając  od  środowiska  naturalnego  i  zmian  klimatycznych  aż  po  automatyzację  i  sztuczną  inteligencję.

  Jowita  Michalska,  CEO  Digital  University,  organizator  konferencji  Masters&Robots

Podczas tegorocznej edycji konferencji pt. „The New World Disorder” wystąpią m.in.

  • Andrew  McAfee  – czołowy  ekspert  w  dziedzinie  zmian  technologii  w  biznesie  oraz  na  świecie;  Autor  bestsellerów  New  York  Timesa;  współzałożyciel MIT  Initiative  on  the  Digital  Economy and Principal Research Scientist, MIT Sloan School of Management
  • Poppy Crum –  ekspertka w dziedzinie innowacji opartych na technologii i ewolucji człowieka.  Adiunkt  Uniwersytetu  Stanforda,  główny  naukowiec  w  Dolby  Laboratories,  neurobiolog  i  technolog
  • Aric Dromi – Futurolog, filozof cyfrowy, ekspert ds. Przyszłości przemysłu samochodowego ● Esra’a Al Shafei – aktywistka walcząca o prawa człowieka, założycielka i dyrektorka Majal.org sieć platform cyfrowych, które wzmacniają głosy zaniżone i zmarginalizowane.
  • Peter H. Diamandis –Założyciel Singularity University, założyciel i prezes XPRIZE, jeden z „50  największych liderów świata” – według magazynu Fortune
  • Susan  McPherson  – Ekspertka  ds.  Odpowiedzialności  Korporacyjnej,  CEO  w  McPherson  Strategies, Anioł Biznesu (Angel Investor)Dariusz Jemielniak – Ekspert Zarządzania Strategicznego i HR w Spółkach Technologicznych,  Wykładowca na Akademii Leona Koźmińskiego i Harvard University, Członek Rady Nadzorczej  Fundacji Wikimedia i Escola S.A., Seryjny Przedsiębiorca”
  • Maye Musk –  Światowej sławy ekspertka ds. trendów w żywieniu, modelka, przedsiębiorca i  autorka bestsellerów

Konferencja Masters&Robots  stanowi  jedno  z  najistotniejszych  wydarzeń  poświęconych  transformacji  cyfrowej  i  trendom  związanym  z  nowymi  technologiami  w  tej  części  Europy.  Bogaty  program i ekspertyza wielu zaproszonych gości są wartościowym źródłem cennego know-how.

Bilety do nabycia:  https://mastersandrobots.tech/


Źródło: Digital University

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ericsson Mobility Report: Liczba abonentów 5G przekroczy pół miliarda do końca roku 2021 [RAPORT]

Ericsson_Mobility_Report

Firma Ericsson (NASDAQ: ERIC) przewiduje, że liczba mobilnych abonentów 5G przekroczy 580 milionów do końca 2021 roku, a codziennie będzie ich przybywać około 1 mln.

Według prognozy zamieszczonej w 20. wydaniu Ericsson Mobility Report możemy spodziewać się, że 5G stanie się najszybciej przyjętą technologii w historii – zgodnie z prognozami do końca roku 2026 osiągnie liczbę 3,5 mld abonentów i zasięg obejmujący 60% populacji.

Jednakże tempo przyjmowania technologii znacznie się różni w poszczególnych regionach. W Europie sytuacja w zakresie wdrożenia 5G rozwija się wolniej. Europa pozostaje z tyłu za Chinami, USA, Koreą, Japonią i rynkami krajów należących do Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC).

Zgodnie z przewidywaniami, liczba abonentów 5G przekroczy próg jednego miliarda dwa lata szybciej niż miało to miejsce w przypadku 4G – LTE. Kluczowe czynniki obejmują wczesne zaangażowanie Chin we wdrożenie 5G oraz wcześniejszą dostępność i coraz większą przystępność komercyjnych urządzeń 5G. Ponad 300 modeli smartfonów z 5G zostało już zapowiedzianych lub wprowadzonych na rynek.

Ta tendencja komercyjna powinna utrzymywać się w nadchodzących latach, wspierana przez zwiększoną rolę łączności jako kluczowego elementu odbudowy gospodarki po pandemii COVID-19.

Zgodnie z oczekiwaniami, Azja Północno-Wschodnia będzie odpowiadać za największy udział abonamentów 5G do roku 2026 – około 1,4 miliarda. Natomiast rynki Ameryki Północnej i GCC będą posiadać największą penetrację 5G – w obszarach tych abonenci korzystający z mobilnych technologii 5G będą stanowić odpowiednio 84% i 73% wszystkich abonentów usług mobilnych w danym regionie.

Informacje zawarte w 20. wydaniu Ericsson Mobility Report wskazują, że znajdujemy się w kolejnej fazie wprowadzania 5G, w której dochodzi do przyspieszania wdrożenia i rozszerzania zasięgu na pionierskich rynkach takich jak Chiny, USA i Korea Południowa. Teraz nadszedł czas na zaawansowaną realizację i spełnienie obietnic związanych z 5G.  Biznes i społeczeństwo przygotowują się do funkcjonowania w świecie po pandemii, w którym cyfryzacja oparta na 5G będzie odgrywać kluczową rolę.

Fredrik Jejdling, Executive Vice President and Head of Networks

Smartfony i usługi wideo wpływają na mobilny transfer danych

Transfer danych rośnie z roku na rok. Globalny mobilny transfer danych – z wyłączeniem tego generowanego przez stały dostęp bezprzewodowy (FWA) – na koniec 2020 roku przekroczył 49 EB miesięcznie i zgodnie z przewidywaniami do 2026 roku wzrośnie około 5-krotnie i osiągnie 237 EB miesięcznie. Smartfony, które obsługują około 95% tego ruchu, zużywają również więcej danych niż kiedykolwiek. Z globalnego punktu widzenia, średni poziom wykorzystania na smartfon przekracza obecnie 10 GB/miesiąc i zgodnie z prognozami do końca 2026 roku osiągnie poziom 35 GB/miesiąc.

Podmioty świadczące usługi komunikacyjne 5G w czołówce wdrażania stałego dostępu bezprzewodowego

Pandemia COVID-19 przyspiesza proces cyfryzacji, a także zwiększa znaczenie i zapotrzebowanie na niezawodną, mobilną łączność szerokopasmową o dużej prędkości. Zgodnie z najnowszym raportem, niemal dziewięciu z dziesięciu dostawców usług komunikacyjnych, którzy wdrożyli 5G, oferuje również stały dostęp bezprzewodowy (FWA) (4G i/lub 5G), nawet na rynkach o dużej penetracji sieci światłowodowej. Jest to konieczne, aby obsłużyć rosnący transfer FWA, który zgodnie z raportem do 2026 roku wzrośnie siedmiokrotnie i osiągnie 64 EB.

Rozwój massive IoT

Technologie massive IoT, takie jak NB-IoT i Cat-M zgodnie z prognozami wzrosną w 2021 r. o prawie 80%, osiągając poziom prawie 330 mln łączy. W 2026 roku technologie te powinny zgodnie z prognozami stanowić 46% wszystkich komórkowych połączeń IoT.

Więcej informacji: Rada Współpracy Zatoki Perskiej

Raport zawiera dane statystyczne dotyczące rynków Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC), gdzie sponsorowane przez rząd inicjatywy cyfrowe przyspieszają zarówno innowacje technologiczne, jak i oczekiwany proces przyjęcia 5G. W 2019 roku rynki GCC należały do pierwszych na świecie, na których uruchomiono komercyjne usługi 5G. Prognozy przewidują, że do 2026 roku będą na nich 62 miliony abonentów 5G, co oznacza drugą co do wielkości penetrację rynku 5G na świecie.

To wydanie raportu Ericsson Mobility Report obejmuje cztery artykuły:

  • T-Mobile przyjmuje strategię wielopasmową
  • Firmy budują 5G na fundamencie bezprzewodowych sieci WAN
  • AI: lepsze doświadczenia klientów w złożonym świecie 5G
  • Planowanie zasięgu 5G w budynkach: od praktycznych zasad do statystyk i AI

pobierz pełny raport


Źródło: Ericsson

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zortrax Dental S.A. rozpoczął emisję crowdinvestingową by wprowadzić na rynek stomatologiczną drukarkę 3D

Zortrax Dental S.A. rozpoczął emisję crowdinvestingową by wprowadzić na rynek stomatologiczna drukarka 3D

Zortrax Dental S.A., spółka należąca do międzynarodowego lidera druku 3D, firmy Zortrax S.A., zamierza pozyskać 4 mln zł, by budować swoją pozycję na dynamicznie rosnącym rynku druku 3D dla stomatologii i protetyki. Pozyskane z emisji pieniądze zostaną zainwestowane w produkcję pierwszej serii opracowanej już drukarki stomatologicznej Zortrax Inkspire 2 Dent oraz promowanie tego urządzenia na rynkach Europy, Azji i USA. Rafał Tomasiak CEO i Karolina Bołądź Co-founder Zortrax są laureatami 4. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

W dniu 17 czerwca 2021 r., spółka opublikowała stronę ze szczegółami emisji crowdinvestingowej.

Malgorzata-MisiewiczNasz plan rozwoju oparty jest na mocnych filarach w postaci doświadczenia oraz zaplecza grupy Zortrax. Prace nad autorskim urządzeniem dla lekarzy dentystów, tworzonym przy współpracy z praktykami, znajdują się na finiszu. Zaangażowanie inwestorów społecznościowych ma nam pomóc w krótkim czasie dostarczyć pierwszą partię drukarek i tym samym odpowiedzieć na potrzeby rynku, który za cztery lata ma być wart prawie miliard dolarów, przy rocznym wzroście rzędu 17%. Chcemy rosnąć jeszcze szybciej i skalować się, co umożliwi planowany na kolejny rok debiut na warszawskim parkiecie.

Małgorzata Misiewicz, prezes Zortrax Dental SA. 

Pozyskane z emisji środki zostaną rozdzielone między przyjęte do realizacji cele w następujących proporcjach:

  • produkcja pierwszej partii drukarek stomatologicznych: 3 100 000 zł – Te środki zostaną wykorzystane do sfinansowania kosztów produkcji już opracowanego urządzenia, opartego na innowacyjnej technologii utwardzania fotopolimerów warstwa po warstwie za pomocą światła emitowanego przez ekran LCD o wysokiej rozdzielczości z podświetleniem UV LED.
  • kampanie wizerunkowe w USA, Europie i Azji: 900 000 zł – Ponieważ Zortrax Dental S.A. zamierza sprzedawać swoje rozwiązania globalnie, część środków pozyskanych z emisji spółka chce przeznaczyć promocję marki w USA i Europie (700 000 zł) oraz Azji (200 000 zł).

Druk żywicowy ma w stomatologii i protetyce ogromny potencjał. Ta technologia zapewnia nowy poziom szybkości i łatwości w porównaniu do tradycyjnych metod produkcji. Fotopolimerowe drukarki 3D, takie jak Zortrax Inkspire 2 Dent, mogą drukować korony, mosty lub szablony chirurgiczne z żywic biokompatybilnych. Żywice odlewnicze mogą posłużyć do druku wzorców wykorzystywanych w odlewaniu stosowanych w stomatologii metali.

Na tej podstawie, Zortrax Dental SA szacuje, że w 2024 roku osiągnie przychody ze sprzedaży na poziomie 65,9 mln zł (wariant bazowy). Aby tego dokonać, spółka planuje osiągnięcie europejskiego zasięgu sprzedaży na Q2 2022, a niecały rok później chce już działać globalnie.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zastosowanie nowych technologii w branży medycznej

ai-w-medycynie

Nowoczesna technologia i usługi w chmurze dla firm, są sukcesywnie wykorzystywane w wielu branżach na całym świecie. Wśród tych najefektywniej działających, wymienia się naukę, handel, ale także rozrywkę i branżę zdrowotną. Ta ostatnia zyskuje w ten sposób poprawę i wzmocnienie zasobów ludzkich, a także zwiększa skuteczność w stawaniu poprawnych diagnoz (a tym samym – w leczeniu). Czy nowe rozwiązania są naprawdę solidnym filarem, który realnie wspiera ekspertów, lekarzy i naukowców?

AI w medycynie

Sztuczna inteligencja w zastosowaniu medycznym jest odpowiedzią na ogromny zbiór informacji, która coraz częściej przybiera formę elektroniczną. Obszerne zbiory danych, które gromadzone są w sposób ciągły i sukcesywny, opierają się na licznych komponentach i informacjach – np. tych, monitujących stan zdrowia pacjenta [6]. Na podstawie tak obszernych informacji możliwe jest np. oszacowanie i podjęcie terapii farmakologicznej i ewentualnych środków operacyjnych. O tych nieocenionych możliwościach branża medyczna przekonuje się od początku XXI wieku [7], kiedy to zaczęto wykorzystywać przetworzone informacje w celu diagnostyki pacjentów.

Nowe perspektywy, bazujące na szybszym przetwarzaniu i lepszej organizacji, wprowadziła właśnie sztuczna inteligencja, która opiera się na uczeniu maszynowym [4] – głównie przy użyciu sztucznych sieci neuronowych oraz technologii głębokiego uczenia.

Dotychczasowe wnioski pozwalają stwierdzić, że AI ułatwia stworzenie opłacalnego planu, bazującego na opiece nad pacjentami. Odpowiednie procesy i algorytmu realnie mogą przyczynić się do szybszych decyzji, które są kluczowe w kontekście walki z np. chorobą onkologiczną. Badania wykazały, że średnia analiza, wykonywana przed bezpośrednim postawieniem diagnozy, wynosić może nawet 4 godziny. Systemy sztucznej inteligencji skracają ten czas do kilkunastu minut, usprawniając pracę całego personelu medycznego (nierzadko złożonego z kilku tysięcy pracowników na jeden szpital).

Wśród zalet stosowania AI w branży medycznej wymienia się więc:

  • możliwość szybkiego oszacowania tzw. grupy wzmożonego ryzyka,
  • analizę odciążającą pracowników szpitala, zwiększając tym samym ich zasoby i możliwości,
  • lepsze i sprawniejsze decyzje, związane z podjętym leczeniem lub diagnozą,
  • porządkują zebrane, obszerne dane i przetrzymują ją w bezpiecznym miejscu (tzw. chmura dla biznesu [5]),
  • ułatwiają posumowanie kliniczne, uwzględniając np. parametry związane z chorobami współistniejącymi.

Drukowanie 3D

Druk w formacie 3D, nazywany także techniką przyrostową, jest stosunkowo nową, ale prężnie rozwijającą się metodą wytwarzania. Pierwszą z nich, tzw. stereolitografię, stworzono pod koniec lat 80-tych. To właśnie ona zapoczątkowała kolejne możliwości i techniki – m.in. FDM, SLM czy 3DP [2].

Ostatecznie drukarki 3D pozwalają stworzyć realistyczne modele, które złożone są za pomocą ciągłych anatomicznie układów [1]. Wydruki przypominają więc określone przedmioty, zarówno pod kątem formy, jak i kolorów, kształtów i w przypadku medycyny – faktury tkanek.

Mając na względzie możliwości druku, obecnie w medycynie wykorzystuje się go do zarówno definiowania, diagnozowania, jak i bezpośredniego leczenia schorzeń. Wśród tych najpopularniejszych wymienia się:

  • Rekonstrukcję twarzy i czaszki. Maszyna jest zdolna do wykonania określonych modeli twarzy, dzięki czemu chirurdzy mogą z powodzeniem zrekonstruować zniszczony fragment ciała. Dowodem na efektywne działanie tej metody jest słynny przypadek Erica Mogera, który po przebytej chorobie nowotworowej wymagał rekonstrukcji twarzy. University Collage w Londynie stworzył wydrukowaną z nylonu protezę, która umożliwiła normalne funkcjonowanie Erica.  Inżynieria rekonstrukcyjna dotychczas może być wykorzystywana do wewnętrznych struktur ciała pacjenta, jak i do powłok skórnych – z zastosowaniem skanerów przestrzennych. [3]
  • Tworzenie protez.  Druk 3D umożliwia tworzenie zaawansowanych prototypów, które następnie można wykorzystuje w procesie rehabilitacji i leczenia. Historia wskazuje na przypadki, w których to drukarka 3D stworzyła zaawansowaną protezę ręki, która była zdolna odczytywać fale mózgowe pacjenta. Ostatecznie więc proteza była wprowadzana w ruch, zastępując ludzką tkankę.
  • Tworzenie implantów – biodrowych, zębowych [4] lub stawów. Stworzony w ten sposób implant może spowodować, że operowane biodro jest silniejsze i bardziej wytrzymałe, co nijako kłóci się z dotychczasowymi ustaleniami i wnioskami dot. zabiegów medycznych. Można więc wnioskować, że implanty nie tylko pozwalają wrócić do zdrowia, ale wręcz udoskonalają stan pacjenta.

Bibliografia

[1]Sarecka-Hujar, B., Ostróżka-Cieślik, A., & Banyś, A. (2016). Innowacyjne technologie w medycynie i farmacji. Acta Bio-Optica et Informatica Medica. Inżynieria Biomedyczna, 22(1).

[2]Bis, J., Kret, M., & Płatek, P. (2008). Techniki druku 3D-przykłady zastosowań. Wykład wygłoszony na podczas Targów Wirtotechnologia.

[3] SUJKA, W. Inżynieria rekonstrukcyjna w medycynie.

[4] Dawood, A., Marti, B. M., Sauret-Jackson, V., & Darwood, A. (2015). 3D printing in dentistry. British dental journal, 219(11), 521-529.

[5] Anegis

[6] Horn, W. (2001). AI in medicine on its way from knowledge-intensive to data-intensive systems. Artificial Intelligence in Medicine, 23(1), 5-12.

[7] [2] Altman, RB (1999). Sztuczna inteligencja w medycynie: spektrum wyzwań od opieki zarządzanej do medycyny molekularnej. AI Magazine , 20 (3), 67. https://doi.org/10.1609/aimag.v20i3.1467


Źródło: Anegis

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#FakeHunter Challenge: najwięcej fałszywych informacji gospodarczych w internecie dotyczy 5G

fake news

Wykorzystanie technologii 5G w telekomunikacji – to najbardziej atakowany fake newsami ekonomiczny temat w polskim internecie. Taki wniosek płynie ze wstępnych wyników III edycji konkursu #FakeHunter Challenge, zorganizowanego przez Polską Agencję Prasową i poświęconego tropieniu fałszywych informacji w zakresie gospodarki. Po dwóch dniach rywalizacji oceniono już ponad 100 zgłoszeń i werdyktów.

W ciągu trzech dni konkursowych zmagań (11-13 czerwca) internauci – działający samodzielnie lub w kilkuosobowych zespołach – zgłaszają krążące po sieci nieprawdziwe lub wątpliwe informacje. Kolejnym zadaniem jest samodzielnie opracowanie raportu, w którym wskaże się naukowe i wiarygodne źródła wiedzy na dany temat. III edycja konkursu pod hasłem #FakeHunter Challenge PAP skupiona jest na tematach gospodarczych: telekomunikacji i energetyce.

Jak dotąd jury oceniło ponad 100 zgłoszeń i werdyktów dotyczących fałszywych informacji. Do udziału w konkursie #FakeHunter Challenge/Gospodarka można przystąpić jeszcze do niedzieli, 13 czerwca, do godz. 11:00, aplikując poprzez formularz. Osoby, które okażą się najlepsze w wyszukiwaniu i ocenianiu kontrowersyjnych doniesień internetowych, mogą liczyć na nagrody pieniężne: 6 tys. za pierwsze miejsce, 4 tys. za drugie i 2 tys. zł za trzecie.

Zmaganiom internautów towarzyszył w piątek i w sobotę cykl debat i wywiadów, prowadzonych przez zespół redakcyjny FakeHunter PAP, czyli przez dziennikarzy, którzy na co dzień weryfikują pojawiające się w cyberprzestrzeni coraz częściej i na ogromną skalę fałszywe informacje.

W transmitowanych na portalu fakehunter.pap.pl rozmowach wzięli udział m.in. kardiochirurg Grzegorz Religa, profesor WSH w Radomiu dr Leszek Mellibruda, pracujący w NASA naukowiec Artur Chmielewski, profesor matematyki, specjalista od sztucznej inteligencji Andrzej Kisielewicz, ekspert ds. patologii nauki, profesor na Akademii Kaliskiej Marek Wroński, prezes Instytutu Jagiellońskiego Marcin Roszkowski, dyrektor Departamentu Energii Jądrowej w ministerstwie klimatu Tomasz Nowacki, przewodniczący Rady ds. Cyfryzacji Józef Orzeł, publicysta Grzegorz Kuczyński oraz przedstawiciele biznesu – Play i PGNiG.

Zapisy wideo rozmów – poświęconych najczęściej spotykanym fałszywym informacjom oraz poradom, jak się przed nimi bronić – dostępne są pod adresem fakehunter.pap.pl/agendaIII#frames.


Źródło: PAP

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak rozwój nowoczesnych technologii wpływa na człowieka i biznes? Konferencja MIT Sloan Management Review Polska pod hasłem Productivity – Humanity – Technology [BRIEF PATRONUJE]

Konferencja MIT Sloan Management Review Polska

Zrozumienie związku między człowiekiem a technologią jest kluczem do odpowiedzialnego rozwoju biznesu prawie w każdym obszarze - czy to w dziedzinie energii, mobilności, czy zdrowia, pracy lub nauki. W jaki sposób digitalizacja zmienia ludzkie życie i jak przyszłe trendy mogą wpłynąć na produktywność? Które kompetencje i predyspozycje osób decyzyjnych są najistotniejsze w kontekście efektywnego wykorzystania technologii? Na te i inne pytania już 27 maja odpowiedzą międzynarodowi eksperci biznesu podczas konferencji MIT Sloan Management Review Polska.

Zbliżająca się konferencja to ważny punkt na mapie wydarzeń biznesowych. Jej zeszłoroczna odsłona poświęcona była „nowej normalności” – kwestiom powrotu biznesu do pełnego działania wspieranego przez nowe rozwiązania i technologie. Po ponad roku z pandemią wiemy już dobrze, że transformacja cyfrowa to nie wybór organizacji a biznesowe ultimatum. Wszechobecna digitalizacja unaoczniła też, jak istotną rolę w tym procesie odgrywają ludzie – klienci i pracownicy. Dzisiejsi liderzy stoją więc przed nie lada wyzwaniem – muszą zastanowić się nie tylko jakich narzędzi i technologii używać, ale także jak dostosować style zarządzania do dynamicznie zmieniających się wymogów świata. Efektywne przywództwo w „nowej normalności”, oprócz zrozumienia cyfryzacji i procesu zmiany, wymaga kompetencji w zakresie kierowania zespołami w środowiskach hybrydowych, motywowania czy radzenia sobie ze stresem. Stąd motyw przewodni tegorocznej edycji Konferencji MIT Sloan Management Review Polska: Productivity – Humanity – Technology. Z uwagi na przedłużające się obostrzenia związane z wybuchem pandemii COVID-19 wydarzenie odbędzie się w formule online.

O tym, jak budować przewagę konkurencyjną dzięki wykorzystywaniu nowych technologii, nowoczesnym stylom zarządzania i innowacyjnym sposobom myślenia w działaniach naprawczych opowiedzą m.in. najwięksi światowi eksperci z Massachusetts Institute of Technology.

  • Trish Cotter, dyrektor zarządzająca Martin Trust Center na MIT Entrepreneurship podzieli się z uczestnikami tajnikami „Energy Leadership”.
  • Alex „Sandy” Pentland, jeden z największych światowych autorytetów w dziedzinie obliczeń, który znajduje się na liście 7 najbardziej wpływowych naukowców zajmujących się danymi, poruszy temat odkryć w zakresie wykorzystania danych oraz sztucznej inteligencji w systemach obywatelskich i rządowych.
  • Michael A. Cusumano, profesor zarządzania SMR i prodziekan MIT Sloan School of Management zdradzi, jakie są najlepsze praktyki w budowaniu biznesów platformowych.
  • Edward B. Roberts, profesor zarządzania technologią i założyciel Centrum Przedsiębiorczości MIT, zainspiruje uczestników historiami wprowadzania na rynek przełomowej nauki i technologii, a także przedstawi kulturę współpracy, w której rozwinęła się przedsiębiorczość na MIT.

Dołącz do wydarzenia 27 maja i przekonaj się, jak możesz wdrożyć w swojej firmie technologie, które mają realny wpływ na Twój biznes. Pokażemy Ci narzędzia, rozwiązania, studia przypadków różnych projektów, zarówno tych bardziej udanych, jak i mniej. Skorzystaj z jednego z trzech pakietów uczestnictwa: basic, standard lub premium. Wybierz opcję najlepiej dopasowaną do Twoich potrzeb i wznieś swój biznes na wyższy poziom.

Zapisy i więcej informacji dostępne na: https://konferencjaonline.mitsmr.pl/


Źródło: MIT Sloan Management Review Polska 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dekada sztucznej inteligencji w Polsce i na świecie

AI

Sztuczna inteligencja jest uważana za jeden z najważniejszych czynników warunkujących rozwój społeczno-gospodarczy. Technologia ta zwiększa konkurencyjność narodowego przemysłu i pomaga wdrażać innowacyjne narzędzia w wielu obszarach funkcjonowania człowieka.

  • Rozwój technologii z zakresu sztucznej inteligencji (SI) w ciągu ostatnich kilkunastu lat znacznie przyspieszył. Choć nadal nie ustalono jednej, obowiązującej definicji, która najlepiej określa SI, termin ten jest bardzo popularny i szeroko stosowany.
  • Większość państw dostrzega rolę sztucznej inteligencji w całościowym rozwoju społeczno-gospodarczym, dlatego opracowały one własne strategie dotyczące nowych technologii informatycznych. W naszym kraju międzyresortowy zespół przygotował „Politykę Rozwoju Sztucznej Inteligencji w Polsce na lata 2019-2027”. Pod koniec 2020 r. Rada Ministrów przyjęła ostateczną wersję dokumentu „Polityka dla rozwoju sztucznej inteligencji
    w Polsce od 2020 roku”.
  • W latach 2010–2019 w bazie Scopus zidentyfikowano łącznie około 751,2 tysiące prac naukowych związanych z tematyką SI. Każdego roku publikowano coraz więcej prac z tego obszaru.
  • Sztuczna inteligencja stanowi także ważny temat badań polskich naukowców. W latach 2010-2019 nasi badacze zajęli wysokie 6. miejsce w rankingu liczby prac związanych z SI
    w Unii Europejskiej oraz 18. w zestawieniu ogólnoświatowym.
  • Szczegółowe informacje na temat dekady rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce i na świecie znajdują się w raporcie „Sztuczna inteligencja a sektor nauki i szkolnictwa wyższego. Przegląd dokumentów strategicznych i osiągnięć na świecie”, który dostępny jest w portalu RAD-on. Publikację przygotowali badacze z Laboratorium Analiz Statystycznych w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym (OPI PIB), na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki (MEiN).
sztuczna inteligencja
Źródło: OPI

Sztuczna inteligencja wspiera rozwój państw

Rolę sztucznej inteligencji dostrzegły także rządy większości państw. Opracowały one własne strategie rozwoju SI. Liderami są USA i Chiny, których technologia jest najbardziej zaawansowana. Dogonienie ich będzie bardzo trudne, dlatego mniejsze państwa skupiają się raczej na wzmocnieniu roli SI w krajowych specjalizacjach i do tego dostosowują programy studiów. Przykładowo, Norwegia kładzie nacisk na rozwój sztucznej inteligencji w przemyśle naftowym, Estonia w informatyzacji usług publicznych,  a Izrael planuje wdrażanie SI na wzór krajowych systemów cyberbezpieczeństwa, które uważane są za jedne z najlepszych.

Minister P CzarnekSztuczna inteligencja to szansa na rozwój społeczno-gospodarczy, a jednocześnie ogromne wyzwanie dla wielu sektorów, także dla nauki i szkolnictwa wyższego. Bardzo się cieszę, że jest to ważny temat zainteresowań badawczych polskich naukowców. W rankingu państw Unii Europejskiej znaleźliśmy się na szóstym miejscu pod względem liczby publikacji dotyczących SI.

 Przemysław Czarnek, Minister Edukacji i Nauki

Głównym celem Polski w zakresie sztucznej inteligencji jest wejście do wąskiej grupy 20-25 państw budujących SI na świecie. Zawarte jest to w „Polityce Rozwoju Sztucznej Inteligencji w Polsce na lata 2019-2027”, którą opracował międzyresortowy zespół ekspertów. Dokument zakłada kształcenie specjalistów SI, dostosowanie edukacji do nowych technologii oraz silniejsze wykorzystanie potencjału jednostek naukowych. Na realizację tych celów do 2023 r. rząd przeznaczył z różnych programów 700 mln złotych.

Polska szósta w UE

Do kluczowych czynników rozwoju SI należą wiedza i kompetencje, dane, finansowanie, infrastruktura, standardy techniczne i organizacyjne, kwestie etyczne, wymiar prawny oraz współpraca międzynarodowa.

Jarosław ProtasiewiczCieszę się, że dokument przyjęty przez polski rząd, kładzie duży nacisk na rozwój wiedzy i kompetencji w zakresie sztucznej inteligencji. Polscy naukowcy w latach 2010-2019 znaleźli się na wysokim szóstym miejscu w rankingu państw Unii Europejskiej pod względem liczby publikacji związanych z SI. Warto podkreślić, że średnia dla UE 28 wynosi 7985. Natomiast, Polacy opublikowali ponad 11 tysięcy prac w analizowanym okresie.

dr inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego (OPI PIB)

Niemal co roku w Polsce powstaje coraz więcej prac naukowych z zakresu SI. W 2019 r. opublikowano o ponad 725 publikacji więcej niż w 2010 r. Biorąc natomiast pod uwagę sumaryczną liczbę cytowań w analizowanym okresie, Polska (77 775 cytowań) uplasowała się na 8. miejscu w unijnym oraz na 23. w światowym rankingu. Natomiast kraje duże, jak np. Polska, gorzej wypadają w rankingu, jeżeli uwzględnimy wielkość populacji. Wskaźnik produktywności naukowej, biorący pod uwagę liczbę mieszkańców, faworyzuje małe państwa, takie jak Luksemburg czy Cypr, przeważnie zamykające unijny ranking sumarycznej liczby publikacji.

Produktywność polskich naukowców znacznie przewyższa niemieckich

 Marzena FeldyUwzględniając wielkość populacji oraz liczbę naukowców, Polska zajmuje niskie miejsce w europejskich rankingach produktywności. Warto jednak przyjrzeć się wskaźnikowi GERD (gross domestic expenditure on research and development), który informuje o krajowej kwocie brutto przeznaczonej na badania i prace rozwojowe. W Polsce na 1 mld dolarów GERD powstało 145 prac o tematyce SI, plasując nas w połowie unijnego zestawienia. Średnia dla UE wynosi 64. Porównując Polskę z naszym zachodnim sąsiadem, wypadamy zdecydowanie korzystniej. W Niemczech – państwie z drugim co do wielkości dorobkiem publikacyjnym z zakresu SI w Europie – na 1 mld dolarów GERD przypadły zaledwie 34 publikacje z zakresu sztucznej inteligencji. Warto podkreślić, że w 2017 roku Niemcy przeznaczyły prawie 100 miliardów euro na badania i prace rozwojowe, a mimo to zajęły ostatnie miejsce w unijnym rankingu produktywności uwzględniającym wydatki na B+R.

dr Marzena Feldy, kierownik Laboratorium Analiz Statystycznych w OPI PIB

W naszym raporcie zamieściliśmy także wyniki analizy związanej z tematyką prac z zakresu SI. Rezultaty są interesujące i widać pewne różnice pomiędzy naukowcami z Polski i z innych państw UE. Autorzy publikacji naukowych dotyczących SI w UE najczęściej poruszali tematykę związaną z algorytmem genetycznym (10 799 publikacji), przetwarzaniem obrazów (9 518 publikacji), eksploracją danych( 8 901 publikacji) oraz uczeniem głębokim (8 123 publikacje). Natomiast prace polskich naukowców były związane ze sztucznymi sieciami neuronowymi (895 publikacji), przetwarzaniem obrazu (również 895 publikacji), algorytmem genetycznym (723 publikacje) oraz eksploracją danych (600 publikacji).

dekada sztucznej inteligencji
Źródło: OPI

Polscy naukowcy najczęściej współpracują z ośrodkami z USA

Minister P CzarnekWyrażam swoje uznanie dla polskich badaczy, którzy zajmują się sztuczną inteligencją i podejmują współpracę międzynarodową w tym obszarze. To m.in. ich działania przybliża raport „Sztuczna inteligencja a sektor nauki i szkolnictwa wyższego. Przegląd dokumentów strategicznych i osiągnięć na świecie”. Zachęcam do lektury tej publikacji.

 Przemysław Czarnek, Minister Edukacji i Nauki

W latach 2010-2019 w Polsce opublikowano prawie 3 tysiące publikacji z zakresu SI we współpracy z badaczami z międzynarodowych ośrodków. Prawie jedna piąta współautorskich prac powstała wspólnie z naukowcami ze Stanów Zjednoczonych. Znaczny odsetek takich publikacji zanotowano również w przypadku Kanady (14 proc.) oraz Wielkiej Brytanii (11 proc.). Polskie prace, powstałe we współpracy z zagranicznymi naukowcami, stanowiły 26 proc. w całości ich dorobku publikacyjnego. Warto dodać, że jedna praca, stworzona w międzynarodowym współautorstwie, była cytowana 11 razy, czyli ponad dwa razy częściej niż publikacja autorstwa naukowców z wyłącznie polskich instytucji (5 razy).

Więcej informacji znajduje się w raporcie OPI PIB „Sztuczna inteligencja a sektor nauki i szkolnictwa wyższego. Przegląd dokumentów strategicznych i osiągnięć na świecie”. Publikacja została przygotowana na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Raport dostępny jest w portalu RAD-on: https://radon.nauka.gov.pl/analizy/strategieSI


Źródło: Ośrodek Przetwarzania Informacji

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowoczesne technologie pomogą rozwiązać problemy polskiego rolnictwa – podsumowanie debaty Fundacji Startup Poland na temat rynku Agri Tech

Nowoczesne rolnictwo

Fundacja Startup Poland we współpracy z Microsoft zorganizowała panel dyskusyjny dotyczący wyzwań i szans, jakie stoją przed polskim rolnictwem w zakresie wykorzystania nowych technologii oraz tzw. public policy w tym obszarze. W debacie udział wzięli przedstawiciele podmiotów publicznych zajmujących się obszarem rolnictwa, przedstawiciele startupów działających w branży rolno-spożywczej i eksperci naukowi. Startup Poland jest partnerem 11. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Polskie rolnictwo boryka się z bolączkami, z których największą jest duże rozdrobnienie i słaba efektywność. Ten drugi element ma szansę w sposób znaczący poprawić się dzięki wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych oferowanych przez podmioty sektora Agri Tech.

Polska jest szóstym pod względem wielkości producentem żywności wśród państw unijnych. Jednak za tę pozycję odpowiada przede wszystkim rozwinięty sektor przetwórczy. Cechą odróżniającą polskie rolnictwo od tego w innych krajach unijnych jest znaczne rozdrobnienie gospodarstw rolnych. Pod względem średniej powierzchni upraw przypadającej na jednego rolnika mocno odstajemy od europejskiej średniej. Gospodarstw większych niż 100 ha jest nadal w Polsce bardzo niewiele.

Zdaniem Pawła Packa, dyrektora Biura Rozwoju Technologii w Agencji Rozwoju Przemysłu powinniśmy z jednej strony wspierać rolnictwo wielkopowierzchniowe, jako bardziej efektywne, ale z drugiej strony wspierać drobnych rolników w poszukiwaniu wąskich specjalizacji, co pomoże im funkcjonować na rynku.

 Paweł PacekKluczową kwestią jest wydajność. Dzięki szerokiemu strumieniowi środków unijnych nasze gospodarstwa rolne są już wyposażone w nowoczesny sprzęt. Następnym krokiem, który trzeba wykonać, jest wdrażanie, także w tych małych gospodarstwach, systemów wspomagających wykorzystywany sprzęt, np. aplikacji wspierających efektywność nawożenia czy nawadniania pól.

Paweł Pacek, dyrektora Biura Rozwoju Technologii w Agencji Rozwoju Przemysłu

Mateusz Balcerowicz, dyrektor departamentu innowacji w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa
zaznaczył, że ze względu na duże zróżnicowanie polskiego rolnictwa, działania w zakresie wspierania innowacyjności muszą być kierowane do różnych grup rolników.

Mateusz BalcerowiczZ naszej perspektywy niezwykle istotny jest obszar wspierania produkcji od strony zabezpieczania przed zagrożeniami pogodowymi, takimi jak susze, czy lokalne podtopienia. W tym obszarze, jako KOWR testowaliśmy np. rozwiązania w zakresie teledetekcji satelitarnej przy użyciu ogólnodostępnych danych satelitarnych pochodzących np. z należących do Europejskiej Agencji Kosmicznej satelitów Sentinel, ale także danych wysokorozdzielczych pochodzących ze źródeł komercyjnych, dzięki którym dokładność analizy dochodziła do 90-95 proc. W tej chwili, na prośbę Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, będziemy zajmowali się budową takiego systemu przeznaczonego do powszechnego zastosowania.

Mateusz Balcerowicz, dyrektor departamentu innowacji w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa

Tomasz JaworskiJeśli spojrzymy na cały łańcuch dostaw w branży spożywczej – począwszy od produkcji rolnej, przez przetwórstwo, aż po dotarcie bezpośrednie do konsumenta, widzimy, że ryzyka są bardzo mocno przechylone na stronę rolnika. Produkcja w rolnictwie działa w przedziałach czasowych ok. 6-miesięcznych – to czas, kiedy rolnik może ponieść stratę. Na etapie magazynowania i przetwórstwa, to ryzyko jest już znacznie mniejsze. Informatyzacja mogłaby tu bardzo pomóc.

Tomasz Jaworski, dyrektor Transformacji Cyfrowej Sektora Publicznego w Microsoft

Z kolei Piotr Grabowski – współzałożyciel akceleratora startupów foodtech.ac wymienił kilka trendów widocznych już sektorze rolniczym na Zachodzie, których próby implementacji będą widoczne również w Polsce w najbliższej przyszłości.

Piotr GraboswskiPierwszym takich trendem jest cyfryzacja i autonomizacja rolnictwa, które staje się coraz bardziej samoobsługowe, ale też bardziej precyzyjne. Druga kwestia to działania B&R mające na celu zwiększenie wydajności upraw. Kolejny trend, wynikający z presji konsumentów, ale także z regulacji unijnych, to nacisk na czyste i zrównoważone rolnictwo. Dziś ta zmiana jest już coraz lepiej widoczna, także w Polsce – komentował. – Ostatni ważny element to skracanie łańcuchów dostaw. Klient chce wiedzieć, skąd pochodzi jego jedzenie, z jakiego konkretnie gospodarstwa rolnego, jak długo trwała dostawa itp. To wszystko są zmiany, do których przeprowadzenia niezbędne są nowe technologie. Potrzebna jest jednak zmiana pokoleniowa i mentalnościowa wśród polskich rolników, aby byli gotowi te innowacje wdrażać w swoich gospodarstwach.

Piotr Grabowski, współzałożyciel akceleratora startupów foodtech.ac

Rolnicy nie powinni bać się eksperymentować, próbować różnych upraw, korzystać z różnorodnych rozwiązań i budować własne marki, skracając łańcuchy dostaw. Są już technologie do tego przeznaczone, niestety pracując bezpośrednio z rolnikami, widzimy często postawę, że to się nie opłaca, szczególnie w małych gospodarstwach, gdzie rolnictwo jest traktowane jako dodatkowe źródło dochodu. Tymczasem skracanie łańcucha dostaw jest obecnie bardzo proste. Istnieje bardzo wiele rozwiązań oferujących wsparcie w tym obszarze. Tym bardziej że konsumenci zmienili swoje wymagania. Powinniśmy wspierać działania prowadzone przez pionierów takiego myślenia w rolnictwie.

Julian Ćmikiewicz, Agri Solution

Kluczową rolę wspierającą dla procesów B&R w Polsce pełni Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Adrianna PawlikPatrząc z perspektywy NCBiR, które finansuje projekty dotyczące m.in. innowacji w rolnictwie, częstym problemem nie są kwestie ich finansowania czy realizacja, tylko ich wdrażanie. Tzw. rolnictwo precyzyjne, czyli kwestie związane ze zmianami klimatu, ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi, czy nowe oczekiwania konsumentów będą odgrywały coraz większą rolę w rolnictwie. Zmiany będą więc musiały zostać przeprowadzone tak czy inaczej, nie ma innego wyjścia. Na razie do tego zachęcamy, ale niebawem stanie się to koniecznością.

Adrianna Pawlik, NCBiR

Dr Hab. inż. Andrzej Borusiewicz z Wyższej Szkoły Agrobiznesu w Łomży jako pozytyw wskazywał, że istnieją już nowatorskie rozwiązania mogące być z powodzeniem wykorzystywane przez rolników, a szereg kolejnych działań jest już podejmowanych.

Kształcąc studentów na kierunkach rolniczych, widzimy, że zmiana pokoleniowa następuje i ci młodzi rolnicy są znacznie bardziej otwarci na nowe technologie. Niezbędne jest jednak usprawnienie i udrożnienie naszego naukowego doradztwa w tym zakresie, a administracja publiczna powinna kłaść nacisk na zmniejszanie biurokratyzacji procedur.

Dr Hab. inż. Andrzej Borusiewicz, Wyższa Szkoła Agrobiznesu w Łomży

Wojciech Dróżdż z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wskazywał, że aby przełamać bariery w obszarze wdrażania technologii w Polsce, niezwykle istotne jest dostosowanie narzędzi do lokalnych warunków – nie wszystko, co jest dobre gdzie indziej, zadziała i u nas.

Wojciech DrożdżNależy też brać pod uwagę pożądane korzyści ekonomiczne i środowiskowe.

 

Wojciech Dróżdż, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Debata, której moderatorem był Tomasz Snażyk, Prezes Fundacji Startup Poland zainaugurowała prace nad pierwszym w Polsce raportem w całości poświęconym polskiemu rynkowi Agri Tech, który fundacja przygotowuje we współpracy z Microsoft.


Źródło: Startup Poland

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nieco ponad połowa badanych przez EY uważa, że technologia jest właściwie wykorzystywana do walki z pandemią [BADANIE]

kobieta w masce mierzy temperature

Pandemia spowodowała nie tylko zmiany w gospodarce, ale także w relacjach obywatel – państwo. Społeczeństwa zaczęły domagać się, by rządy przede wszystkim chroniły zdrowie obywateli i zapewniały środki do życia. Jednocześnie państwa musiały zwiększać swoją aktywność w kanałach cyfrowych, by docierać z informacjami do jak najszerszej grupy obywateli.

Jak wynika z globalnego badania EY „Jak cyfrowy rząd może połączyć wszystkich obywateli”, tylko nieco ponad połowa respondentów (53%) uważa, że rządy efektywnie wykorzystują technologię w walce z koronawirusem. Prawie 1/3 (32%) traktuje cyfryzację w usługach publicznych jako jeden z trzech najważniejszych priorytetów, jeśli rządy chcą poprawić ich jakość.

Jak efektywnie rząd i sektor publiczny wykorzystują technologię cyfrową, by walczyć z pandemią?

ey-cyfrowe-rzady-grafika
Źródło: EY

Nasze badania i doświadczenia z ostatnich miesięcy pozwalają spodziewać się dalszego wzrostu znaczenia technologii, także po zakończeniu pandemii. Bardzo szybko i dobitnie zdał sobie z tego sprawę sektor prywatny, który bez zwłoki i w możliwie najszybszym tempie – o ile mowa o branży, w której było to możliwe – przeniósł swoją działalność do kanałów cyfrowych i wciąż udoskonala swoje produkty, usługi i buduje pozytywne doświadczenia klientów w tych kanałach. Rządy w tej konkurencji zostały nieco w tyle, choć trzeba pamiętać, że zmiany procesów akurat w tym obszarze nie przebiegają – i z natury rzeczy nie będą przebiegać – tak szybko, jak w sektorze prywatnym. Niemniej jednak, zarówno z badania globalnego, ale i z polskich sondaży – np. przeprowadzonych wspólnie przez EY i Billennium wynika, że obywatele mieli problemy z dostępem do usług publicznych. Na kłopoty z zamknięciem bądź ograniczeniem dostępu do urzędów, ZUS czy urzędu pracy wskazało w naszym badaniu 23% ankietowanych – to niemal jeden na czterech obywateli. Co również ciekawe, ponad połowa ankietowanych z chęcią sprawy urzędowe załatwiałaby online, bez konieczności wizyty w urzędzie. To jedna z najczęściej wskazywanych, najpopularniejszych aktywności, którą Polacy z chęcią przenieśliby do kanału online.

Marcin Bartoszewski, EY Poland Consulting Innovation Leader

Digitalizacja państwa to jednak nie tylko korzyści, ale również wyzwania. Choć 72% badanych przez EY uważa, że technologia poprawia jakość życia, to wraz z rozwojem komunikacji na linii państwo-obywatel w kanałach cyfrowych, obawiają się pogłębiania nierówności społecznych (32%), zwiększenia władzy w rękach tych, którzy już teraz ją mają lub są bogaci (34%), z kolei 32% uważa, że technologia wpłynie na pogorszenie stosunków w społecznościach. Niemniej istnieje potrzeba rozwijania cyfrowych umiejętności. 61% ankietowanych deklaruje, że skorzystałoby z rządowych programów szkoleniowych, jeśli byłyby one dostępne.

Proces cyfryzacji, który przyspieszył na skutek pandemii nie zatrzyma się i nie ma od niego odwrotu. To, co udało się do tej pory wypracować, prawdopodobnie zostanie z nami na lata, a kolejne cyfrowe rozwiązania albo czekają już za rogiem, albo trwają nad nimi intensywne prace. Oprócz wyzwań czysto technologicznych z tym związanych, nie mniej istotne pozostaną wyzwania o charakterze społecznym, na które szczególną uwagę będą zwracać rządy i administracja publiczna, które muszą ze swoimi usługami trafić do wszystkich obywateli, niezależnie od poziomu wykształcenia, wieku czy miejsca zamieszkania. Na tej drodze rządy będą musiały zmierzyć się z wieloma wyzwaniami, zanim będzie możliwe obsługiwanie obywateli online w takiej skali, w jakiej robi to dziś sektor prywatny. Oprócz problemu cyfrowego wykluczenia, administracja publiczna będzie musiała również zapewnić obywateli, że przygotowane dla nich rozwiązania są w pełni bezpieczne. Konieczna będzie również transparentna informacja o wykorzystywaniu danych osobowych, bo jak pokazuje badanie EY, tylko nieznaczna grupa ankietowanych zgodziłaby się na ich przekazywanie między jednostkami administracyjnymi bądź prywatnym firmom działającym na rzecz poprawy jakości cyfrowej obsługi obywateli.

Marcin Bartoszewski, EY Poland Consulting Innovation Leader

Badanie zostało przeprowadzone we współpracy z Ipsos MORI. Od lipca do września 2020 przeprowadzono wywiady z ponad 12 tysiącami respondentów w 12 krajach (Australia, Brazylia, Francja. Indie, Japonia, Malezja, Meksyk, Niemcy, RPA, USA, Wielka Brytania oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie). W każdym z państw respondenci byli grupą reprezentatywną z punktu widzenia wieku, płci i statusu zawodowego.


Źródło: EY 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF