...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polacy podejmują decyzje zakupowe, zanim wejdą do sklepu [RAPORT]

decyzje zakupowe

Technologie cyfrowe wywierają silny wpływ na obecność Polaków w sklepach stacjonarnych, jak i na same decyzje zakupowe. Na potrzeby badania, eksperci Deloitte zdefiniowali tę zależność jako Wskaźnik Wpływu Cyfrowego (ang. Digital Influence Factor). Pokazuje on nie tylko, w jaki sposób klienci kupują i podejmują decyzje będąc na zakupach, ale pozwala także na poznanie ich gustów. W Polsce kształtuje się na poziomie 61 proc. Dwa lata temu było to 60 proc. Pomimo niewielkiego wzrostu wartości wskaźnika, pandemia COVID-19 zmieniła jego strukturę.

Zakupy w sklepach stacjonarnych od dawna stymulowane są technologiami cyfrowymi, które w znaczący sposób wpływają na wybór określonych produktów. Ponad dwie na trzy wizyty w sklepach odbywają się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. Zwraca uwagę fakt, że zdecydowanie najczęściej korzystamy z narzędzi cyfrowych przed zakupami – 4 na 5 klientów (vs 74 proc. w 2019r.), rzadziej w trakcie zakupów (35 proc. w 2021 vs. 42 proc. w 2019 r.), a najrzadziej po zakupach (14 proc. w 2021r. vs. 19 proc. w 2019r.). Oznacza to, że najczęściej konsumenci podejmują decyzje zakupowe, zanim jeszcze dotrą do sklepów.

Ograniczony czas, który ze względów sanitarnych mogliśmy przeznaczyć na zakupy w sklepach stacjonarnych spowodował, że bardziej starannie się do nich przygotowujemy. Stąd wzrost liczby osób, które już przed zakupami poszukują w Internecie informacji mogących ten proces ułatwić. Źródłem wiedzy pozostają dla nas przede wszystkim wyszukiwarki, ale na znaczeniu zyskują też media społecznościowe. Na fali wznoszącej znajdują się Instagram i Tik Tok, które ze względu na swój „obrazkowy” charakter pozwalają na szybkie dotarcie do poszukiwanych informacji.

Wiesław Kotecki, partner, lider w zespole Customer Strategy&Applied Design, Deloitte Digital

Technologia na zakupach popularna nie tylko wśród młodych

Poziom „zdigitalizowania” zakupów jest identyczny dla kobiet i mężczyzn. W przypadku kobiet można zaobserwować nieznaczny wzrost w stosunku do poprzedniej edycji badania. Co nie będzie zaskakiwać -wskaźnik wpływu cyfrowego zwiększa się wraz z dochodem, ale niekoniecznie jest związany z miejscem zamieszkania – wieś nie odstaje od miasta. (60 proc. vs 62 proc.). Najbardziej scyfryzowaną grupą wiekową pozostają respondenci do 24 lat, natomiast wart podkreślenia jest wzrost korzystania z narzędzi cyfrowych wśród starszych kategorii wiekowych: 35-54 lata. Wspomaganie się technologią w trakcie zakupów nie jest już tylko domeną młodych ludzi.

Najwyższe poziomy wskaźnika wpływu cyfrowego z perspektywy kategorii produktowych – podobnie jak w pierwszej edycji badania – odnotowano dla elektroniki, motoryzacji i mebli, natomiast najniższe dla żywności. Co ciekawe w przypadku zakupów w sklepach spożywczych zaobserwowano najwyższy wzrost wśród klientów w średnim wieku (tj. 35-54 lata). Taki wynik nierozłącznie wiąże się z sytuacją pandemiczną i koniecznością zmiany zwyczajów zakupowych – ograniczeniem wizyt w sklepach.

Przed wizytą w sklepie sięgamy po urządzenia cyfrowe – przede wszystkich po smartfon – głównie po to, by porównywać ceny oraz wyszukiwać informacje o produktach, w tym o ich dostępności. 30 proc. respondentów wskazuje, że przed zakupami korzysta z mediów społecznościowych, a największy wpływ na ich decyzje zakupowe mają Facebook i Youtube.

Zakupy ze smartfonem w ręku były naszą codziennością jeszcze w czasach przed pandemią. To, z czym mamy do czynienia teraz, jest utrwaleniem tego trendu i rozszerzeniem go na kolejne grupy społeczne. Pandemia znacząco wpłynęła na zwyczaje konsumentów, którzy zmienili swoje podejście do dokonywania zakupów oraz oczekiwania w stosunku do sprzedawców. Jako klienci staliśmy się bardziej świadomi, samodzielni i płynnie poruszamy się pomiędzy światem online i offline

Wiesław Kotecki

Sprzedawcy w nowej roli

Coraz częściej klientom nie chodzi tylko o wizytę w sklepie, ale o sumę doświadczeń związanych z marką. Klient, który dociera do sklepu, wie już dokładnie czego chce i w wielu przypadkach wie więcej o produkcie niż sprzedawca. Rola asystentów sprzedaży ewoluuje w stronę bycia „zaufanym doradcą marki” lub „ambasadorem marki”, zwłaszcza w przypadku zakupu dóbr większej wartości. Kategoriami, które wciąż wymagają wsparcia ekspertów są elektronika i meble.

Z punktu widzenia detalistów w najbliższym czasie niezwykle ważne będzie oferowanie klientom technologii pozwalających na identyfikację ich potrzeb i preferencji jeszcze przed wizytą w sklepie, natychmiastowe wyszukiwanie informacji o produkcie, przygotowywanie rekomendacji na podstawie ich reakcji, preferencji, a także sfinalizowanie zamówienia i jego dostawę. Wszystko to w konsekwencji prowadzi do zmiany dotychczasowego modelu sklepów oraz ich roli, a także szerszego zastosowania technologii do stworzenia bardziej interaktywnego interfejsu z marką i produktami

Barbara Koźbiał, menedżerka w zespole Digital Strategy, Deloitte Digital

Pobierz pełny raport 


Źródło: Deloitteto

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Znamy zwycięzców Hackathonu! Naukowy festiwal Smart City dobiegł końca. Gremium wyłoniło finalistów

Hackathon

W sumie w Hackathonie rywalizowało pięć różnych zespołów, które pracowały nad projektami o różnorodnej tematyce w obrębie Smart City oraz technologii cyfrowych:

  • CENTERA (lider zespołu: Katarzyna Kołys)
  • Talk_To (lider zespołu: Klara Dargacz)
  • Smartsensors (lider zespołu: Michał Markiewicz)
  • Future World ON! (lider zespołu: Irina Lastovjak)
  • Intelligent Healthcare System (lider zespołu: Paweł Wielądek)

Uczestnicy Hackathonu mogli liczyć na wsparcie ponad 20 mentorów z różnych firm oraz organizacji. Wielki finał festiwalu odbył się w niedzielę, 30 maja. Wówczas ogłoszono ostateczne wyniki konkursu, a także przyznano nagrody. W jury zasiadały takie osobistości, jak Tadeusz Osowski (dyrektor biura cyfryzacji m.st. Warszawy), Katarzyna Wrońska (specjalista ds. promocji projektu w Urzędzie m.st. Warszawy), Paweł Grzegorczyk (ekspert ds. programu PFR dla Miast), prof. dr hab. inż. Romuald Beck (zastępca Dyrektora CEZAMAT), prof. dr hab. inż. Elżbieta Malinowska (zastępca dyrektora CEZAMAT), Mariusz Wielec (Dyrektor CEZAMAT) oraz Maryla Wojcieszek (Główny Specjalista w Departamencie Rozwoju Startupów, PARP).

Z ogromną satysfakcją i przyjemnością jury zajmowało się, analizowało, dyskutowało o prezentacjach, które Państwo przedstawiliście. Zadanie nie było proste, bo projekty i pomysły były bardzo różnorodne. Trudno wyważyć i jednocześnie ocenić, co w życiu społecznym jest bardziej potrzebne: czy dbanie o ludzi starszych, czy próba aktywizacji, czy też bezpieczeństwo. Ale udało nam się, drodzy Państwo, pokonać to trudne zadanie, za co bardzo dziękuję wszystkim członkom jury.

prof. dr hab. inż. Romuald Beck, zastępca Dyrektora CEZAMAT

HACKATHON 2021 – WYNIKI

1 miejsce: Intelligent Healthcare System (lider zespołu: Paweł Wielądek)
2 miejsce: Smartsensors (lider zespołu: Michał Markiewicz)
2 miejsce: CENTERA (lider zespołu: Katarzyna Kołys)
Wyróżnienie: Talk_To (lider zespołu: Klara Dargacz)

Na jakie nagrody mogli liczyć finaliści? Za zajęcie pierwszego miejsca zespół Intelligent Healthcare System otrzymał przestrzeń biurową dla zespołu w celu dalszego rozwoju swojego pomysłu. Przez rok będą mogli pracować w warszawskiej siedzibie CEZAMAT. Zespół Smartsensors – drugie miejsce na podium – w ramach nagrody otrzymał 30 godzin dostępu do laboratorium 5G Lab w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, dzięki czemu będzie miał możliwość przetestowania swoich rozwiązań przy wsparciu branżowych ekspertów. Trzeci finalista, tj. zespół CENTERA trafia automatycznie na trzeci poziom ERC Sp. z o.o procesu oceny – wewnętrzny komitet inwestycyjny.

WEŹ UDZIAŁ W KONFERENCJI, ZARJESTRUJ SIĘ JUŻ DZIŚ


Źródło: Creative Harder

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polska na szarym końcu. Nowoczesne technologie nie dla nas

Nowoczense Technologie

Sztuczna inteligencja ma ogromny wpływ na rozwój przemysłu. Dziś mówimy już o czwartej rewolucji przemysłowej (tzw. przemysł 4.0), czyli wykorzystaniu automatyzacji i cyfryzacji oraz analizy big data w celu poprawy efektywności procesów produkcyjnych poprzez uzyskanie większej elastyczności produkcji, zwiększenie jej wydajności przy zachowaniu najwyższych standardów jakości, obniżenie kosztów, większą kontrolę i zadbanie o bezpieczeństwo pracowników.

Zbigniew CzajkowskiSztuczna inteligencja umożliwia systemom analizowanie pracy maszyn oraz czynników otoczenia w celu podejmowania w pewnym stopniu autonomicznych decyzji aby osiągać założone cele. Pomaga zarazem sprostać wielu wyzwaniom współczesnego świata takim jak np. leczenie chorób czy też minimalizowanie wpływu rolnictwa na środowisko. Dodatkowo obecnie rozwiązania w postaci usług chmury, które wykorzystują możliwości związane z AI, a w szczególności Big Data pomagają przedsiębiorcom dokonywanie niezwykle skomplikowanych obliczeń. Oszczędzają czasu, dzięki czemu firmy budują swoją przewagę i konkurencyjność na rynku. Korzyści jakie osiągają dzięki wdrożeniom AI to m.in. przyspieszenie cyklu sprzedaży, szybsze rozwiązania problemów klienta, optymalizacja dystrybucji i logistyki, dostosowanie cen do rynku czy łatwiejsze wykrywanie nadużyć. Sztuczna inteligencja wykorzystywana może być też przy zarządzaniu zasobami ludzkimi, w rozwiązaniach inteligentnej fabryki czy też zarządzania energią elektryczną.

Zbigniew Czajkowski, Channel & Marketing Manager w NMG S.A., polskiej firmy IT, tworzącej oprogramowanie dla przemysłu i energetyki oraz zarazem lidera wdrożeń w zakresie smart metering w energetyce w Polsce.

Według najnowszych danych Eurostatu z 2020 roku tylko 7% przedsiębiorstw w UE zatrudniających co najmniej dziesięć osób korzystało z aplikacji AI. Polska znajduje się znacznie poniżej średniej, bo zaledwie 4% firm używało któregoś zastosowania sztucznej inteligencji. Gorzej jest tylko w czterech państwach, czyli na Łotwie (2%), Słowenii, Węgrzech oraz Cyprze (po 3%). Na drugim biegunie jest Irlandia (23%) oraz Malta (19%), Finlandia (12%) i Dania (11%).

Natomiast z badania ADP Polska wiemy, że w skali całego 2020 r. przedsiębiorstwa wdrażające innowacyjne rozwiązania, odnotowały wyższą dynamikę zatrudnienia (+4,3% względem 2019 roku) niż ogół rynku (-1,1%).

Zbigniew CzajkowskiBrak inwestycji w AI na polskim rynku to niepokojący trend. Jak pokazują dane, wspieranie procesów zachodzących w firmie poprzez sztuczną inteligencję przynosi rozwój i daje szansę tym przedsiębiorstwom nie tylko na przetrwanie czasu po pandemii, ale też rozwój w jej trakcie.

Zbigniew Czajkowski, Channel & Marketing Manager w NMG S.A.

Od prostych chatbotów po zarządzanie energią

Według danych Eurostatu najwięcej firm wykorzystywało uczenie maszynowe do wewnętrznej analizy danych, popularne były też chatboty, które ułatwiały kontakt z klientem oraz generatory mowy. Firmy wykorzystywały też roboty usługowe, które charakteryzują się pewnym stopniem autonomii przy wykonywaniu m.in. czynności porządkowych, niebezpiecznych lub powtarzalnych, takich jak sprzątanie trujących substancji, sortowanie towarów w magazynie, czy też pomaganie klientom w zakupach.

Zbigniew CzajkowskiJednak przełom jest gdzie indziej. Chcąc w pełni przejść na stronę cyfrowej rewolucji należy jeszcze mocniej inwestować w przemysłowy internet rzeczy (IIoT). To jest prawdziwy wielki skok, bo IIoT umożliwia automatyzację na niespotykaną wcześniej skalę. Połączenie ze sobą urządzeń i czujników usprawnia produkcję i konserwację, a także przetwarzanie w czasie rzeczywistym wielu danych. Internet rzeczy umożliwia tworzenie inteligentnych fabryk, usprawnienie łańcuchów dostaw czy zarządzanie zasobami ludzkimi i energetycznymi w sposób całkowicie zdalny.

Zbigniew Czajkowski, Channel & Marketing Manager w NMG S.A.

Zadaniem nawet najbardziej nowoczesnej aplikacji może być monitorowanie parametrów technicznych w czasie rzeczywistym i wyłapywanie w odpowiednim momencie ewentualnych problemów, ale ich rozwiązanie z reguły wymaga już interwencji pracowników. Podobnie wygląda sytuacja z platformami, które wspierają firmy w obszarze redukcji kosztów zakupu i zużycia energii. Aplikacja może pomóc w identyfikacji miejsc dla działań pro-oszczędnościowych, ale to zarządzający przedsiębiorstwem muszą później podjąć odpowiednie decyzje na podstawie szczegółowych danych. – Gromadzenie danych bez rzeczywistego przetwarzania może spowodować dużo szumu zamiast realnego wglądu w stan faktyczny – ostrzega Czajkowski.

W sieci może być bezpiecznie

Odpowiednie przetwarzanie i wykorzystywanie danych to jedno wyzwanie, ale nie mniej istotna jest kwestia ich ochrony i bezpieczeństwa informacji. Coraz więcej wzajemnie połączonych urządzeń, które generują coraz to większe obciążenia systemów mogą uwydatniać potencjalne słabości, które mogą zostać wykorzystane poprzez działania z zewnątrz.

Zbigniew CzajkowskiRozumiem obawy przed pełnym wejściem w cyfrowy świat. To oczywiste, że czai się tam wiele problemów i zagrożeń związanych z bezpieczeństwem. Jednak już dziś wiele wrażliwych danych przekazujemy sobie przez internet. Również takich, od których zależy los naszych przedsiębiorstw. Dlatego dziś najlepsi developerzy opierają swoje aplikacje na usłudze VPN. To wirtualna sieć prywatna, która co prawda wykorzystuje internet, ale dzięki szyfrowaniu i kompresowaniu danych dostępna jest tylko dla nadawcy i wskazanego odbiorcy.

Zbigniew Czajkowski, Channel & Marketing Manager w NMG S.A.


Źródło: NMG S.A.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowe partnerstwo Legii Warszawa i Salesforce

Legia Salesforce

Dzięki umowie Salesforce zostanie „Oficjalnym Partnerem Technologii Cyfrowych Legii Warszawa” i powstanie dedykowane rozwiązanie CRM. Rozwiązanie jest ukierunkowane na efektywne zarządzanie relacjami i komunikacją z kibicami oraz partnerami, zarówno w segmencie B2C, jak i B2B. Wdrożenie będzie oparte na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych firmy Salesforce. Ponadto, zgodnie z warunkami umowy, Salesforce dołącza do grona firm sponsorujących klub sportowy.

Wykorzystanie potencjału najbardziej utytułowanego polskiego klubu z największą bazą kibiców w kraju przez światowego lidera we wdrażaniu i funkcjonalności CRM to kolejny krok w procesie cyfrowej transformacji i dostarczania spersonalizowanych treści, usług i produktów dla każdego kibica Legii Warszawa.

Legia Warszawa chce wyznaczać nowe trendy na rynku piłkarskim w zakresie jakości i innowacyjności, a także w zarządzaniu usługami czy produktami dla kibiców. Fakt, że Salesforce – firma o międzynarodowej renomie i światowy lider w dziedzinie rozwiązań CRM – angażuje się w sponsoring sportowy z Legią jest potwierdzeniem potencjału i jakości naszej marki. Nasza współpraca otworzy przed nami nowe możliwości i korzyści w budowaniu relacji z kibicami-konsumentami czy partnerami biznesowymi. Prowadzimy obecnie kilka projektów w obszarze cyfrowej transformacji klubu, a system CRM od Salesforce jest kluczowy dla tych zmian i wiążemy z nim duże i uzasadnione nadzieje. Szczególnie znając doświadczenie i sukcesy naszego Oficjalnego Partnera Technologicznego.

Paweł Kokosza, Dyrektor Komercyjny Legii Warszawa

Salesforce od wielu lat pomaga swoim klientom przejść przez często trudny proces cyfrowej transformacji. W przypadku współpracy z Legią Warszawa postawiliśmy przede wszystkim na dogłębne zrozumienie specyficznych potrzeb klubu sportowego. Dzięki temu mogliśmy dostarczyć Legii rozwiązania szyte na miarę. Ich innowacyjność, kompleksowość i łatwość obsługi pozwolą Legii osiągnąć najwyższy poziom budowania relacji i kontaktów z kibicami oraz partnerami biznesowymi. Tym samym Legia dołączyła do grona największych klubów sportowych na świecie, które korzystają z naszych rozwiązań.

Krzysztof Augustynowicz, Regional Sales Director CEE Commercial Business Unit, Salesforce

Każdy oddany fan piłki nożnej jest istnym kompendium wiedzy na temat swojego ulubionego klubu. Śledząc najnowsze doniesienia ze świata piłki nożnej, oczekują łatwego i szybkiego dostępu do wiadomości na wyciągnięcie ręki. Z kolei wyzwaniem dla drużyn jest zdobycie szerokiej wiedzy o swoich odbiorcach, aby zapewnić im piłkarskie doznania również poza boiskiem. Od teraz Legia będzie mogła zbudować klubowe contact center w oparciu o 360-stopniowy profil każdej osoby, bazujący na historii interakcji każdego kibica. Dzięki temu obsługa klienta będzie mogła być dopasowana indywidualnie do oczekiwań każdego z nich.


Źródło: Legia Warszawa S.A.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Doświadczenie firmy w czasie COVID-19.Bartosz Szczęsny, Country HR Director, Accenture Poland [WYWIAD]

Bartosz Szczesny Patyk Adamczyk

Z wywiadu dowiesz się:

– na czym obecnie skupia się komunikacja employer brandingowa Accenture
– na jakich aspektach ludzkich skupiona była uwaga liderów firmy podczas lockdown’u
– jakie nowe inicjatywy wspierające samopoczucie i zdrowie pracowników powstały w trakcie pandemii

 

Patryk Adamczyk: Panie Bartoszu, przede wszystkim bardzo dziękuję za przyjęcie naszego zaproszenia do cyklu #TalkEBoutCases. Zacznę może od tego, jak zmieniła się Państwa biznesowa rzeczywistość w czasach COVID? Jakie rozwiązania w obszarze funkcjonowania firmy i wsparcia pracowników zostały wprowadzone w odpowiedzi na pandemię?

Bartosz Szczęsny: Przede wszystkim w marcu zdecydowana większość naszych pracowników przeszła na tryb pracy zdalnej. W tej formule do dzisiaj pracuje 98% naszego zespołu przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. W biurach z kolei wprowadziliśmy wszelkie niezbędne procedury i środki ostrożności.

Z biegiem czasu zaproponowaliśmy naszym pracownikom udział w specjalnych inicjatywach, takich jak wspólne zajęcia jogi online, czy też wyzwania sportowe możliwe do realizacji w domu, aby pokazać możliwości oderwania się od pracy, kiedy wychodzenie z domu nie było możliwe. Realizujemy również działania z zakresu Mental Health – dzielimy się wiedzą i proponujemy udział w warsztatach.

Cały obszar Mental Health jest na pewno dużym wsparciem dla pracowników Accenture, a które z nowych rozwiązań wprowadzonych w firmie w zakresie organizacji i bezpieczeństwa pracy sprawdza się najlepiej i dlaczego?

Samo wprowadzenie pracy zdalnej przebiegło bez problemów i ten model pracy sprawdza się bardzo dobrze. Może to wynikać z wcześniejszego przygotowania narzędzi i procesów. Nasi pracownicy od dawna pracują w ramach globalnych zespołów projektowych dla klientów z całego świata, a 95% zasobów Accenture oparte jest na rozwiązaniach chmurowych.

No właśnie, Państwa globalne struktury to duże wyzwanie w komunikacji, a więc czy pandemia jest według Pana szansą, czy zagrożeniem podczas komunikacji z pracownikami?

Pandemia z jednej strony to czas, kiedy organizacje mogą przetestować w rzeczywistych warunkach to, o czym w przeszłości tylko teoretycznie często rozmawialiśmy – pracę w wirtualnych teamach i w wirtualnym środowisku. Wiemy, że nowa rzeczywistość po pandemii będzie wyglądała prawdopodobnie całkowicie inaczej na przykład, jeśli chodzi o funkcjonowanie organizacji. Zatem tutaj pojawia się szansa i już teraz możemy niejako przetestować, które z rozwiązań i inicjatyw sprawdzają się w świecie wirtualnym.

Z drugiej zaś strony funkcjonowanie w tak wyjątkowych okolicznościach wymaga szczególnie od liderów jeszcze większej konieczność dbania o pracownika jako „jednostki”, gdyż praca całkowicie zdalna niestety bardzo sprzyja oddalaniu się pracowników od organizacji, którzy łatwo mogą zatracić poczucie przynależności.

A jak w czasie pandemii zmieniło się Państwa podejście do rekrutacji? Nowe narzędzia, nowe KPI’s, zmiana procesu, etc.?

Oczywiście musieliśmy dostosować się do zaistniałej sytuacji i pozmieniać pewne fragmenty procesu. Nie spotykamy się fizycznie z kandydatami. Wszystkie etapy rekrutacji odbywają się przy wykorzystaniu narzędzi online, co zresztą w dużym stopniu miało też miejsce przed pandemią np. jeśli chodzi o testy rekrutacyjne.

Na pewno wyzwaniem, ale nie tylko dla nas, ale także dla kandydatów jest fakt, że przed decyzją o dołączeniu do zespołu nie dojdzie do fizycznego spotkania w biurze. Nie ma więc szans na wzajemne poznanie się w tej tradycyjnej formie. Inaczej bowiem niż dotychczas wygląda również sam onboarding, który także odbywa się w formule zdalnej.

Jaką radą podzieliłby się Pan z koleżankami i kolegami z zarządów/działów HR innych firm w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi w chwilach kryzysu? Jakie postawy, zachowania, działania są według Pana najważniejsze w takich momentach?

Myślę, że jako pracodawcy musimy pamiętać o tym, jak różnorodne są nasze zespoły i poszczególni ich członkowie. Każdy ma prawo do własnej reakcji i emocji związanych z tą, nie ukrywajmy, trudną sytuacją. Z innymi wyzwaniami będą mierzyć się rodzice, których dzieci w ramach nauki zdalnej pozostają w domu, z zupełnie innymi pracownicy, którzy na przykład mieszkają sami i mogą odczuwać pogłębione poczucie izolacji.

Oczywiście tego rodzaju uważność była istotna jeszcze przed pandemią, ale mam wrażenie, że kryzys z nią związany uczynił jeszcze ważniejszym ten aspekt postrzegania zespołu.

Powoli zbliżamy się do końca roku, więc zapytam o to, nad czym pracujecie teraz. Na czym obecnie skupia się komunikacja employer brandingowa Accenture i jaki jest jej cel?

Przede wszystkim musieliśmy znaleźć inny pomysł na spotkania z kandydatami. Na przykład, skoro nie mogliśmy dotrzeć do studentów odwiedzając ich uczelnie – uruchomiliśmy wirtualną edycję cyklu webinarów i szkoleń Accenture Training Labs. Od kwietnia zorganizowaliśmy blisko 40 webinarów, w tym kilkugodzinnych warsztatów bardzo dobrze ocenionych przez uczestników.

Niedawno zakończyliśmy pierwszą wirtualną edycję szkółki Carrots Academy dedykowanej kobietom chcącym rozpocząć karierę zawodową w obszarze IT. Chociaż do tej pory akademia miała formułę intensywnego, trzytygodniowego szkolenia typu in-class, to udało się nam z sukcesem przeprowadzić ją w 100% zdalnie. Oczywiście wymagało to od naszych trenerów i mentorów przemyślenia na nowo sposobu pracy w grupie, komunikacji i charakteru zadań.

Bardzo dziękuję za rozmowę i za podzielenie się swoją perspektywą oraz doświadczeniem. Życzę wszystkiego najlepszego.


Accenture jest globalną firmą, świadczącą profesjonalne usługi w zakresie technologii cyfrowych, chmury obliczeniowej i bezpieczeństwa. Dzięki szerokiemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy naszych ekspertów z ponad 40 branż oferuje usługi w obszarach: Strategy & Consulting, Interactive, Technology i Operations przy wykorzystaniu największej na świecie sieci centrów zaawansowanych technologii i inteligentnych operacji.

Zatrudnia 506 000 pracowników wywiązujących się z obietnicy w zakresie technologii i ludzkiej pomysłowości, świadcząc usługi klientom w ponad 120 krajach. Accenture wykorzystuje potencjał zmian do tworzenia wartości i wspólnego sukcesu dla klientów, partnerów i społeczności. W Polsce biura Accenture mieszczą się w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu oraz Katowicach. Pracuje w nich ponad 6 000 pracowników.

Bartosz Szczęsny, Country HR Director, Accenture Poland. Od ponad 16 lat zajmuje się zarządzaniem procesami HR w międzynarodowych organizacjach o zasięgu globalnym.
Z grupą Accenture w Polsce związany od 2013 roku, początkowo jako HR Lead dla Accenture Operations, potem HR BP dla Accenture Operations Europe, obecnie Dyrektor ds. HR dla wszystkich spółek Accenture w Polsce.

Patryk Adamczyk jest współwłaścicielem i partnerem zarządzającym Be About|Hybrid Agency, pierwszej w Polsce agencji hybrydowej działającej w obszarze employer brandingu, komunikacji, PR i marketingu marki pracodawcy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jubileuszowa edycja CYBERSEC wyznaczy kierunki budowania bezpieczeństwa w cyfrowym świecie

Hasłem przewodnim CYBERSEC 2019 jest „Securing the World’s Digital DNA”. To apel organizatorów o kształtowanie fundamentów cyfrowego świata w sposób, który zapewni jego bezpieczeństwo oraz warunki sprzyjające do dalszego rozwoju technologicznego i gospodarczego. Cyfrowe DNA odnosi się do sposobu tworzenia i wdrażania nowych rozwiązań i infrastruktury cyfrowej, a także produktów i usług, mając na uwadze cyberbezpieczeństwo i poszanowanie prywatności użytkowników w całym cyklu ich życia. Jest to jednocześnie długotrwałe zobowiązanie do promowania odpowiedzialnych i świadomych zachowań opartych na zasadzie „security and privacy by design”.

To ciekawy moment w historii świata, kiedy znaczące zmiany w układzie sił na globalnej szachownicy napędzane są przez rozwój nowoczesnych cyfrowych technologii, a konflikty i rywalizacja przenoszą się do innego wymiaru, czyli do cyberprzestrzeni. Sztuczna inteligencja, komputery kwantowe, Internet Rzeczy to nie futurologia, to już rzeczywistość, a w niej jeszcze mocniej rosną cyberzagrożenia. Dziś najważniejsze jest, aby budowany przez nas cyfrowy świat był bezpieczny. Będzie on bowiem służył temu i przyszłym pokoleniom. Niezbędne jest więc tworzenie potencjału cybernetycznego w ramach Unii Europejskiej i współpracy transatlantyckiej. W kolejnej kadencji Komisji Europejskiej powinniśmy wypełnić treścią idee strategicznej (cyfrowej) autonomii i zbudować silną cyfrową pozycję Europy. Dlatego po raz piąty organizujemy najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie w całości poświęcone strategicznym aspektom cyberbezpieczeństwa. Jako organizatorzy zobowiązujemy się dostarczyć instytucjom, biznesowi i organizacjom praktycznych rekomendacji, które zostaną wypracowane podczas konferencji  – komentuje Izabela Albrycht, Prezes Instytutu Kościuszki, organizatora CYBERSEC CEE. 

Nowa formuła wydarzenia

W jubileuszowym 2019 roku CYBERSEC rozszerza swoją formułę o szereg nowych formatów i wydarzeń, bo jak podkreślają organizatorzy, kwestia cyberbezpieczeństwa jest niezwykle złożona i wymaga zaangażowania wielu środowisk. W ramach CYBERSEC Women zaadresowany zostanie problem deficytu kobiet w sektorze ICT, a w CYBERSEC Regions & Cities potrzeba budowania cyberbezpieczeństwa w samorządach lokalnych i regionalnych. Konferencji będą towarzyszyły również największe w regionie CEE targi produktów i usług cyberbezpieczeństwa – CYBERSEC EXPO. 

Jak co roku, głównym wydarzeniem będą prezentacje i panele dyskusyjne na CYBERSEC Forum, które odbywać się będą w ramach czterech równoległych ścieżek tematycznych: Państwo, Obrona, Przyszłość i Biznes. 

Wśród najważniejszych tematów poruszanych podczas pierwszego dnia konferencji będzie zapewnienie bezpieczeństwa sieci piątej generacji (5G), co ma związek z ostatnimi wydarzeniami na arenie międzynarodowej, m.in. podpisaną we wrześniu Wspólną Deklaracją Polski i USA ws. budowy sieci 5G. W ostatnią fazę wchodzą także prace Komisji Europejskiej nad opracowaniem zestawu narzędzi do zarządzania ryzykiem oraz niezbędnych wymagań zapewniających bezpieczeństwo sieci 5G. Z kolei w Polsce trwa dyskusja na temat modelu budowy sieci tzw. #Polskie5G. Udział w debatach poświęconych bezpieczeństwu sieci 5G zapowiedziało przeszło 50 specjalistów i decydentów, w tym m.in. Robert L. Strayer, Zastępca Asystenta Sekretarza Stanu ds. Cyber i Międzynarodowej Komunikacji w Departamencie Stanu USA, Jakub Boratyński, kierownik działu cyberbezpieczeństwa i prywatności cyfrowej, Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej, Karol Okoński, pełnomocnik Rządu RP ds. Cyberbezpieczeństwa, Lisa Fuhr, dyrektor generalna, European Telecommunications Network Operators’ Association, Ciaran Martin, szef Narodowego Centrum Cyber Bezpieczeństwa Wielkiej Brytanii, czy Arne Schönbohm, prezydent niemieckiego federalnego Biura ds. Bezpieczenstwa Informacyjnego 

Drugi dzień konferencji poświęcony będzie głównie cyberobronności i wyzwaniom geopolitycznym związanym z rozwojem technologii cyfrowych. W dyskusjach poświęconych kwestiom wspólnego budowania zdolności technologicznych i cybernetycznych udział wezmą m.in. Antonio Missiroli, zastępca sekretarza generalnego NATO do spraw nowych wyzwań bezpieczeństwa, Tomasz Zdzikot, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej oraz gen. Keith Alexander, były Dyrektor Narodowej Agencji Bezpieczeństwa USA i twórca amerykańskich wojsk cybernetycznych

Jak co roku gośćmi CYBERSEC będą również liczni przedstawiciele sektora prywatnego, m.in. John Frank, Wiceprezes w Microsoft ds. Relacji Rządowych dla Europy, Ulf Pehrsson, Wiceprezes odpowiedzialny za stosunki rządowe i przemysłowe w Ericsson, czy Scott Carpenter, dyrektor zarządzający Jigsaw, Google. 

Nowe miejsce, wielkie zaangażowanie branży

W tym roku CYBERSEC CEE po raz pierwszy odbędzie się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Organizacja wydarzenia w stolicy województwa śląskiego wpisuje się w szerszą strategię transformacji przemysłowej i technologicznej miasta Katowice i całego regionu.

Patronami medialnymi wydarzenia są: BiznesAlert.pl, Computerworld, CyberDefence24.pl, Defence24.pl, DLP Expert, Do Rzeczy, EURACTIV, Forsal.pl, GazetaPrawna.pl, ISBnews, IT Reseller, ITwiz, Manager Magazine, PAP, Polska Zbrojna, Polskie Radio Katowice, Radio Silesia, Sieci, Sztucznainteligencja.org.pl, TVP3 Katowice, TVS, wGospodarce.pl, Wirtualna Polska, wPolsce.pl, Wprost.

Wśród partnerów konferencji znajdują się m.in: Microsoft, CISCO, SAMSUNG, T-Mobile, Google, PZU, Facebook, PGZ, Cloudflare, Ericsson, UBS, Asseco, Orlen, RSA, Tauron, Orange, Exatel.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF